Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS INFORMACINIŲ IŠTEKLIŲ VALDYMO ĮSTATYMO ĮGYVENDINIMO
2024 m. gegužės 15 d. Nr. 349
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 10 straipsnio 9 punktu, 32 straipsniu, 33 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 34 straipsnio 1 ir 2 dalimis ir 35 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pavesti informacinių sistemų tvarkytojams tais atvejais, kai duomenys duomenų gavėjams teikiami neatlygintinai, o dėl to jų patirtos sąnaudos finansuojamos Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, siekiant išvengti perteklinio asmens duomenų tvarkymo ir mažinti teikiamų duomenų kiekį:
2.1. atlikti teikiamų duomenų kiekio (atliekamų užklausų) stebėseną ir kas ketvirtį jos rezultatus pateikti informacinių sistemų valdytojams ir duomenų valdytojams, taip pat asignavimų valdytojams, jei valdytojai patys nevaldo asignavimų;
3. Įpareigoti informacinių sistemų tvarkytojus:
3.1. vadovaujantis šio nutarimo 1 punktu patvirtintu Atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašu, patvirtinti sąnaudų paskirstymo atskiroms registrų informacinių sistemų objektų registravimo registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų veikloms tvarkos aprašus (toliau – Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos aprašas);
3.2. atlikti atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų registravimą registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą ir (ar) kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų apskaičiavimą tik pagal šio nutarimo 1 punktu patvirtinto Atlyginimo už objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašo ir Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos aprašo nuostatas.
4. Nustatyti, kad jeigu informacinės sistemos tvarkytojas, ne vėliau kaip prieš dvejus metus iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, nurodyta šio nutarimo 5 punkte, apskaičiavo atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų registravimą, registrų informacinėse sistemose ir (ar) informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus dydžius (toliau – atlyginimo dydžiai), ir auditorius ar audito įmonė (toliau – audito įmonė), patikrinę apskaičiuotus atlyginimo dydžius, nenustatė atlyginimo dydžių apskaičiavimo trūkumų, informacinės sistemos tvarkytojas parengia teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projektą, nurodo atlyginimo dydžių įsigaliojimo datą ir ne vėliau kaip iki 2024 m. birželio 1 d. teisės akto projektą, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, kartu su audito įmonės atlyginimo dydžių apskaičiavimo patikrinimo išvada teikia tvirtinti informacinės sistemos valdytojui. Informacinės sistemos valdytojas patvirtina atlyginimo dydžius per 30 kalendorinių dienų nuo teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projekto kartu su audito įmonės išvada gavimo dienos.
5. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 10 d. nutarimą Nr. 45 „Dėl Atlyginimo už registro objekto registravimą, dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro objekto registravimą, registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2024 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 349
ATLYGINIMO UŽ REGISTRŲ INFORMACINIŲ SISTEMŲ objektŲ registravimą REGISTRŲ INFORMACINĖSE SISTEMOSE IR (AR) INFORMACINĖSE SISTEMOSE TVARKOMŲ DUOMENŲ TEIKIMĄ, IR (AR) KITUS SU DUOMENŲ TVARKYMU SUSIJUSIUS VEIKSMUS APSKAIČIAVIMO IR MOKĖJIMO
tvarkos Aprašas
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų (toliau – objektai arba objektas) registravimą registrų informacinėse sistemose (toliau – registravimas) ir už informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, taip pat atlyginimo už kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus dydžių (toliau – atlyginimo dydžiai) apskaičiavimo, patikrinimo, derinimo, tvirtinimo, perskaičiavimo, lengvatų taikymo ir atlyginimo, įskaitant leistiną pelną, atlyginimo paskirstymo ir mokėjimo tvarką.
2. Aprašo nuostatos taikomos valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitiems viešojo administravimo subjektams, viešosioms įstaigoms ir valstybės valdomoms įmonėms, valdantiems ir (ar) tvarkantiems valstybės informacinius išteklius, kurių kūrimas, naudojimas, priežiūra, tobulinimas ir plėtra yra finansuojami valstybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ar kitų valstybės pinigų fondų lėšomis, taip pat lėšomis, gaunamomis administracines ar viešąsias paslaugas teikiant elektroniniu būdu.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Administracinės sąnaudos – sąnaudos, kurias paskirstant nėra galimybių laikytis priežastingumo principo ir kurių atsiradimas yra sietinas su subjekto atliekamomis bendrosiomis funkcijomis.
3.2. Bendrosios funkcijos – tiesiogiai su veikla nesusijusios funkcijos, būtinos subjekto savarankiškam funkcionavimui užtikrinti, pvz.: strateginio planavimo veikla, teisinė veikla, viešųjų pirkimų veikla ir pan.
3.3. Kintamosios sąnaudos – su duomenų teikimo veiklomis susijusios būtinos ir pagrįstos sąnaudos, kurių dydis priklauso nuo paslaugų teikimo apimties ir (ar) būdo.
3.4. Metinės infliacijos koeficientas – Valstybės duomenų agentūros apskaičiuojamas ataskaitinio mėnesio ir ankstesnių metų atitinkamo mėnesio vidutinio kainų lygio santykinis pokytis.
3.5. Nepaskirstomosios sąnaudos – sąnaudos, kurias subjektas planuoja patirti, tačiau kurios nėra būtinos jo veiklai vykdyti ir (arba) palaikyti.
3.7. Subjektas – valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, kitas viešojo administravimo subjektas, viešoji įstaiga ar valstybės valdoma įmonė, kurie yra Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nurodytų valstybės informacinius išteklius sudarančių duomenų ir valstybės informacinius išteklius sudarančių informacinių sistemų tvarkytojai.
3.8. Tiesioginės sąnaudos – sąnaudos, kurias galima tiesiogiai ir tiksliai priskirti konkrečiai veiklai.
3.9. Veikla – duomenų ir informacinės sistemos tvarkytojo veiksmai, apimantys objekto registravimą ir (ar) informacinėje sistemoje tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus, atliekami vienoje tvarkomoje informacinėje sistemoje arba visose tvarkomose informacinėse sistemose.
3.10. Užklausa – duomenų paieškos kriterijaus, pagal kurį siekiama rasti ir gauti informacinės sistemos duomenis, pateikimas, automatizuotai atliekamas duomenų gavėjo.
3.11. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatyme, jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose ir kituose teisės aktuose, atsižvelgiant į tai, kuriais iš jų vadovaudamiesi subjektai tvarko savo finansinę apskaitą ir rengia finansines ataskaitas.
Ii SKYRIUS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ APSKAIČIAVIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ APSKAIČIAVIMO CIKLAS, METODAI, IŠLAIDŲ KATEGORIJOS, priskiriamos sąnaudoms, kurias galima įtraukti apskaičiuojant atlyginimo dydžius, jų priskyrimo tvarka
4. Atlyginimo dydžiai apskaičiuojami ateinančiam 3 kalendorinių metų laikotarpiui (toliau – apskaičiuojamasis laikotarpis). Atlyginimo dydžiai apskaičiuojami pagal ateinančių trejų metų registro informacinėje sistemoje planuojamą registruoti objektų, informacinėje sistemoje planuojamą pateikti tvarkomų duomenų ir (ar) planuojamą atlikti kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų kiekio vidurkį, įvertinus praėjusių kalendorinių metų faktinius objektų registravimo, pateiktų duomenų ir atliktų kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų kiekį ir teisės aktų, reglamentuojančių informacinių sistemų veiklą, pakeitimus.
5. Subjektai atlyginimo dydžius apskaičiuoja, taikydami Apraše nurodytus atitinkamus metodus:
5.1. Sąnaudų susigrąžinimo. Šį metodą paprastai taiko subjektas, kuris pagal savo teisinę formą gali siekti pelno, arba jeigu informacinės sistemos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas informacinės sistemos tvarkymo finansavimas iš lėšų, gautų už objektų registravimą, duomenų teikimą ir kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus, arba įstatymu nustatyta tvarka pajamomis už veiklą subjektas finansuoja daugiau kaip 50 procentų sąnaudų, patiriamų vykdant veiklą, arba informacinės sistemos valdytojo sprendimu, kai informacinės sistemos tvarkytojas ir duomenų tvarkytojas yra skirtingų teisinių formų asmenys.
6. Subjekto atitiktis Aprašo 5.1 papunktyje nurodytam metodui, kai subjektas pajamomis už veiklą finansuoja daugiau kaip 50 procentų sąnaudų, vertinama pagal kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais apskaičiuojami ar perskaičiuojami atlyginimo dydžiai, duomenis.
7. Atlyginimo dydžiai apskaičiuojami taip:
7.1. Apskaičiuojami vieno registruojamo objekto ir (ar) vienos duomenų teikimo formos, ir (ar) vieno kito su duomenų tvarkymu susijusio veiksmo atlyginimo dydžiai, kurie taikomi kiekvienu veiklos atveju, išskyrus 7.2 papunktyje nurodytas išimtis ir Aprašo 25 punkte nurodytas atlyginimo dydžių taikymo taisykles. Registro informacinės sistemos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nurodytais atvejais gali būti apskaičiuojamas bendras atlyginimo už kelis registro informacinėje sistemoje registruojamus objektus dydis.
7.2. Kai informacinėse sistemose tvarkomi duomenys teikiami valstybės ar savivaldybės institucijoms ar įstaigoms, atlyginimo dydžiai apskaičiuojami, atsižvelgiant į to paties informacinės sistemos tvarkytojo tvarkomų informacinių sistemų teikiamų duomenų kiekį, kai jis viršija 100 vnt./mėn., nustačius fiksuotą atlyginimo dydį (abonementinį mokestį) per mėnesį. Konkretus fiksuotas atlyginimo dydis (abonementinis mokestis) taikomas visiems einamiesiems metams pagal praėjusiais kalendoriniais metais faktiškai konkrečiai valstybės ar savivaldybės institucijai ar įstaigai to paties informacinės sistemos tvarkytojo tvarkomų informacinių sistemų suteiktų duomenų kiekį (pirmą kartą taikomas pagal praėjusių 2 kalendorinių metų faktiškai suteiktų duomenų kiekio vidurkį).
8. Apskaičiuojant atlyginimo dydžius, leidžiama įtraukti tik Aprašo 9 punkte nurodytas informacinės sistemos tvarkytojo ir duomenų tvarkytojo išlaidų kategorijas, priskiriamas sąnaudoms.
9. Išlaidų kategorijos, priskiriamos sąnaudoms, kurias galima įtraukti apskaičiuojant atlyginimo dydžius:
9.1. tiesioginės sąnaudos, susijusios su konkrečia veikla:
9.2. netiesioginės sąnaudos:
9.2.1. darbo užmokesčio ir socialinio draudimo sąnaudos, kurios tiesiogiai nesusijusios su vykdoma veikla;
9.2.2. veikloje naudojamo ilgalaikio nematerialiojo turto, kuris tiesiogiai nesusijęs su vykdoma veikla, amortizacijos sąnaudos;
9.2.3. veikloje naudojamo ilgalaikio materialiojo turto, kuris tiesiogiai nesusijęs su vykdoma veikla, nusidėvėjimo sąnaudos;
9.2.4. techninės ir programinės įrangos, priežiūros ir plėtros sąnaudos, kurios tiesiogiai nesusijusios su vykdoma veikla;
9.2.5. ryšių ir jų infrastruktūros priežiūros ir administravimo sąnaudos, kurios tiesiogiai nesusijusios su vykdoma veikla;
9.2.7. patalpų išlaikymo sąnaudos (nusidėvėjimas, šildymas, elektra, vanduo, smulkus remontas ir kt.), kurios tiesiogiai nesusijusios su vykdoma veikla;
9.3. bendrosios administracinės sąnaudos:
9.3.7. patalpų išlaikymo sąnaudos (nusidėvėjimas, šildymas, elektra, vanduo, smulkus remontas ir kt.);
10. Išlaidų kategorijomis, priskiriamomis sąnaudoms, kurių negalima įtraukti apskaičiuojant atlyginimo dydžius, laikomos: skatinimo išmokos, baudos ir delspinigiai, skolos, kurių grąžinimo galimybės yra neaiškios arba kelia abejonių (abejotinos skolos), valiutos kursų pasikeitimo įtaka, grąžintos dotacijos, išmokos pagal teismo sprendimus, klaidų taisymas, kaupiniai, nesusiję su vykdoma veikla, ir kitos sąnaudos, nesusijusios su veiklomis.
11. Aprašo 9 punkte nurodytos sąnaudos veikloms priskiriamos ir apskaičiuojamos pagal informacinės sistemos tvarkytojo patvirtintą sąnaudų paskirstymo atskiroms objektų registravimo registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų veikloms tvarkos aprašą (toliau – Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos aprašas) ir kitą informacinės sistemos tvarkytojo patvirtintą dokumentą, nustatantį sąnaudų paskirstymo principus ir tvarką.
12. Subjektų, kurie naudoja ribinių sąnaudų metodą, Aprašo 9.2 ir 9.3 papunkčiuose nurodytos sąnaudos nėra įtraukiamos į atlyginimo dydžius, išskyrus informacinės sistemos valdytojo motyvuotu sprendimu nustatytas išimtis.
13. Jeigu duomenų tvarkytojas ir informacinės sistemos tvarkytojas yra tas pats subjektas, o informacinės sistemos valdytojas yra ir duomenų valdytojas, sąnaudos neskirstomos į duomenų tvarkytojo bei informacinės sistemos tvarkytojo sąnaudas ir yra skaičiuojamos bendrai.
14. Atlyginimo dydžiai apskaičiuojami pagal bazinius vienetus, atsižvelgiant į duomenų teikimo būdą, kuris nurodytas teisės aktuose, reglamentuojančiuose informacinės sistemos veiklą:
14.1. Kai skaitmeninio formato duomenys teikiami elektroniniais ryšiais, atlyginimo dydžiai apskaičiuojami pagal bazinį vienetą, kurį sudaro vienas megabaitas (MB) arba viena užklausa, vienas dokumento lapas, viena vaizdo ir (ar) garso įrašo minutė, vienas grafinis vaizdas, pridedant intelektinės nuosavybės teisių įsigijimo sąnaudas (taikoma tik bibliotekoms, įskaitant aukštųjų mokyklų bibliotekas, muziejams ir archyvams), arba kitas su informacinės sistemos valdytoju suderintas bazinis vienetas.
14.2. Kai skaitmeninio formato duomenys teikiami ne elektroniniais ryšiais, atlyginimo dydžiai apskaičiuojami pagal Aprašo 14.1 papunktį ir papildomai pridedant ne elektroninio ryšio priemonių sąnaudas už bazinį vienetą:
ANTRASIS SKIRSNIS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ APSKAIČIAVIMAS PAGAL RIBINIŲ SĄNAUDŲ METODĄ
15. Kai taikomas ribinių sąnaudų metodas, atlyginimo dydžiai negali viršyti ribinių sąnaudų, patiriamų rengiant, dauginant ir teikiant duomenis.
16. Ribinių sąnaudų metodu atlyginimas apskaičiuojamas pagal formulę:
kurioje:
– atlyginimo dydžiai, apskaičiuojami vienam baziniam vienetui (vienas A4 formato lapas, MB, CD ir (arba) DVD, USB laikmena ir pan.), priklausomai nuo duomenų teikimo būdo;
– kintamosios būtinos ir pagrįstos sąnaudos, tiesiogiai susijusios su veikla, pagal Aprašo 9.1 papunktyje nurodytas išlaidų kategorijas;
– informacinės sistemos valdytojo ar duomenų valdytojo subjekto veiklai skirti asignavimai ir (ar) paramos, ir (ar) valstybės subsidijos suma, kuria buvo kompensuotos kintamosios sąnaudos () (paramos ir (ar) valstybės subsidijos lėšos nelaikomos valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimais, skirtais subjekto veiklai);
trečiasis SKIRSNIS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ APSKAIČIAVIMAS PAGAL SĄNAUDŲ SUSIGRĄŽINIMO METODĄ
17. Sąnaudų susigrąžinimo metodu atlyginimo dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
,
kurioje:
– atlyginimo už faktiškai pareiškėjui pateiktą duomenų arba už objekto registravimą, arba kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų kiekį dydis;
– atlyginimo už bazinį vieną megabaitą (MB) arba vienos užklausos vienetą dydis, apskaičiuojamas pagal formulę:
kurioje:
– prognozuojamų pastoviųjų būtinų ir pagrįstų apskaičiuojamojo laikotarpio sąnaudų, tiesiogiai susijusių su duomenų teikimo veiklomis, objektų registravimo ir kitais su duomenų tvarkymu susijusiais veiksmais pagal Aprašo 9 punkte nurodytas išlaidų kategorijas, vidurkis;
– prognozuojamų apskaičiuojamojo laikotarpio informacinės sistemos valdytojo ar duomenų valdytojo subjekto veiklai skirtų asignavimų ir (ar) paramos, ir (ar) valstybės subsidijos, kuriomis bus kompensuotos pastoviosios sąnaudos (), vidurkis (paramos ir (ar) valstybės subsidijos lėšos nelaikomos valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimais, skirtais subjekto veiklai);
– prognozuojamas apskaičiuojamojo laikotarpio duomenų teikimo arba objekto registravimo, arba kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų apimties vidurkis, matuojamas megabaitais (MB) arba užklausomis (vnt.);
r = sp
kurioje:
– prognozuojamų pastoviųjų būtinų ir pagrįstų apskaičiuojamojo laikotarpio sąnaudų, tiesiogiai susijusių su duomenų teikimo veiklomis, objektų registravimo ir kitais su duomenų tvarkymu susijusiais veiksmais pagal Aprašo 9 punkte nurodytas išlaidų kategorijas, vidurkis;
pm – pelno marža, proc., kuri apskaičiuojama pagal formulę:
pm = EURIBOR12 mėn. + ≤ 5%,
kurioje:
EURIBOR12 mėn. – nustatyta Europos Centrinio Banko 12 mėnesių fiksuota palūkanų norma einamųjų metų birželio 1 d.
18. Teikiant didelės apimties (daugiau kaip 100 vnt./mėn.) duomenis, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms taikomas fiksuotas atlyginimo dydis (abonementinis mokestis), kuris apskaičiuojamas pagal formulę kiekvienam intervalui (vertinant intervalo koeficientą):
kurioje:
KA – fiksuotas atlyginimo dydis (abonementinis mokestis) už to paties informacinės sistemos tvarkytojo tvarkomų informacinių sistemų didelės apimties duomenų teikimą valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, vertinant kiekvieną intervalą atskirai;
Ky – metais prieš skaičiuojamąjį laikotarpį suteiktų paslaugų finansuojamos sąnaudos (Eur);
u – užsakovų skaičius;
I – intervalo koeficientas:
IiI SKYRIUS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ PATIKRINIMAS, DERINIMAS IR TVIRTINIMAS
19. Informacinės sistemos tvarkytojas (-ai) iki einamųjų metų kovo 15 d. pateikia derinti informacinės sistemos valdytojui ir duomenų valdytojui veiklų, kurioms planuojama apskaičiuoti atlyginimo dydžius, sąrašą, kuriame nurodo atlyginimo dydžiams apskaičiuoti naudojamus bazinius vienetus.
20. Informacinės sistemos valdytojas ir duomenų valdytojas veiklų, kurioms planuojama apskaičiuoti atlyginimo dydžius, sąrašą suderina ir pateikia informacinės sistemos tvarkytojui iki einamųjų metų balandžio 15 d.
21. Informacinės sistemos tvarkytojas (-ai), pagal Aprašo II skyriaus nuostatas apskaičiavęs (-ę) atlyginimo dydžius, parengia teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projektą ir jį kartu su informacija apie apskaičiuotus atlyginimo dydžius pagal Aprašo 1 ir 2 prieduose nustatytas ataskaitos formas, kuriomis pagrindžiamas atlyginimo dydžių apskaičiavimas, iki einamųjų metų birželio 15 d. pateikia nepriklausomam auditoriui ar audito įmonei (toliau – audito įmonė), su kuria yra sudaryta apskaičiuotų atlyginimo dydžių patikrinimo sutartis. Audito įmonė per 30 darbo dienų nuo teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projekto ir visos atlyginimo dydžių apskaičiavimą pagrindžiančios informacijos pateikimo dienos patikrina, ar atlyginimo dydžiai yra apskaičiuoti, laikantis Aprašo reikalavimų. Audito įmonei nustačius, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti, nesilaikant Aprašo reikalavimų, informacinės sistemos tvarkytojas (-ai) per audito įmonės nustatytą ne trumpesnį kaip 10 darbo dienų terminą turi ištaisyti nustatytus trūkumus ir pakartotinai pateikti teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projektą ir visą atlyginimo dydžių apskaičiavimą pagrindžiančią informaciją audito įmonės išvadai gauti. Audito patikra negali trukti ilgiau negu 50 darbo dienų nuo teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projekto ir atlyginimo dydžių apskaičiavimo informacijos pateikimo audito įmonei dienos. Audito įmonės išvada, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti laikantis Aprašo reikalavimų, turi būti pateikta iki rugpjūčio 31 dienos. Audito išvada pateikiama informacinės sistemos tvarkytojui (-ams) ir valdytojui.
22. Audito įmonė iš informacinės sistemos tvarkytojo (-ų) ir duomenų tvarkytojo (-ų) turi teisę gauti papildomos informacijos, kurios reikia pateiktiems atlyginimo dydžiams įvertinti, ar paaiškinimų, kokios priežastys ar veiksniai turėjo įtakos atlyginimo dydžių skaičiavimo rezultatams.
23. Informacinės sistemos tvarkytojas (-ai), gavęs (-ę) audito įmonės išvadą, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti, laikantis Aprašo reikalavimų, teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projektą kartu su audito įmonės išvada ne vėliau kaip per 10 darbo dienų teikia tvirtinti informacinės sistemos valdytojui.
24. Informacinės sistemos valdytojas privalo patvirtinti atlyginimo dydžius per 30 kalendorinių dienų nuo teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai, projekto kartu su audito įmonės išvada, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti laikantis Aprašo reikalavimų, gavimo dienos. Informacinės sistemos valdytojas, tvirtindamas atlyginimo dydžius, atsižvelgia į Aprašo 20 punkte nurodytą suderintą veiklų sąrašą bei audito įmonės išvadą ir papildomai nevertina, ar atlyginimo dydžiai apskaičiuoti Aprašo nustatyta tvarka.
25. Informacinės sistemos valdytojas, suderinęs su duomenų valdytoju, duomenų ir informacinės sistemos tvarkytojais, tvirtindamas atlyginimo dydžius gali nustatyti atlyginimo dydžių taikymo taisykles. Prieš nustatydamas atlyginimo dydžių taikymo taisykles, informacinės sistemos valdytojas turi įvertinti duomenų tvarkytojo ir informacinės sistemos tvarkytojo sąnaudas, kurias jie patirtų dėl atlyginimo dydžių taikymo taisyklių, ir, jei dėl tokių atlyginimo dydžių taikymo taisyklių taikymo ir (ar) įgyvendinimo informacinės sistemos tvarkytojas ir (ar) duomenų tvarkytojas patirtų sąnaudų, užtikrinti lėšas šioms sąnaudoms finansuoti.
26. Apskaičiuoti ir patvirtinti atlyginimo dydžiai įsigalioja kitų metų sausio 1 d. ir galioja ne ilgiau nei 3 metus. Iki einamųjų metų spalio 1 d. negavus audito įmonės išvados, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti laikantis Aprašo reikalavimų ir dėl to nepatvirtinus apskaičiuotų atlyginimo dydžių iki atitinkamų metų sausio 1 d., lieka galioti anksčiau patvirtinti atlyginimų dydžiai, iki kol bus gauta audito įmonės išvada, kad atlyginimo dydžiai apskaičiuoti laikantis Aprašo reikalavimų, ir atlyginimo dydžiai bus patvirtinti Aprašo 24 punkto nustatyta tvarka.
IV SKYRIUS
ATLYGINIMO DYDŽIŲ PERSKAIČIAVIMAS
27. Informacinės sistemos tvarkytojas (-ai) gali kartą per metus perskaičiuoti informacinės sistemos valdytojo patvirtintus atlyginimo dydžius, pritaikydamas (-i) metinės infliacijos koeficientą, jeigu metinis infliacijos koeficientas yra didesnis kaip 5 procentai. Perskaičiuotų atlyginimo dydžių audito įmonė netikrina. Perskaičiuotus atlyginimo dydžius informacinės sistemos valdytojas patvirtina ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo informacinės sistemos tvarkytojo (-ų) parengto teisės akto, kuriuo tvirtinami perskaičiuoti atlyginimo dydžiai, projekto gavimo dienos.
28. Perskaičiuojamas atlyginimo dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
Ky = Kp
kurioje:
Ky – perskaičiuoto atlyginimo dydis;
– atlyginimo už bazinį vieną megabaitą (MB) arba vienos užklausos vienetą dydis;
Y – metinės infliacijos koeficientas – ataskaitinio mėnesio ir ankstesnių metų atitinkamo mėnesio vidutinio kainų lygio santykinis pokytis, Valstybės duomenų agentūros apskaičiuojamas ne trumpesniam kaip 1 metų laikotarpiui.
V SKYRIUS
LENGVATŲ TAIKYMAS
30. Lengvatos gali būti taikomos tik Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytoms tikslinėms asmenų grupėms.
31. Lengvatos gali būti nustatomos už objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) už informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus ir negali būti didesnės nei 50 proc. mokėtino atlyginimo dydžio už objektų registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar) už informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus. Informacinės sistemos tvarkytojo
(-ų) ir duomenų tvarkytojo sąnaudos, patirtos dėl lengvatų taikymo, finansuojamos Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 34 straipsnyje nustatyta tvarka.
32. Sprendimą dėl lengvatos dydžio priima informacinės sistemos valdytojas, bendradarbiaudamas su informacinės sistemos tvarkytoju ir duomenų tvarkytoju bei duomenų valdytoju. Lengvatų taikymas ir jų dydis konkrečioms Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytoms tikslinėms asmenų grupėms nurodomas teisės akte, kuriuo tvirtinami atlyginimo dydžiai.
VI SKYRIUS
ATLYGINIMO PASKIRSTYMO IR MOKĖJIMO TVARKA
33. Duomenų tvarkytojo ir informacinės sistemos tvarkytojo sąnaudos, patirtos dėl įstatymuose nustatyto neatlygintino objektų registravimo, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir (ar) kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų bei lengvatų taikymo Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytoms tikslinėms asmenų grupėms (toliau – kompensuojamosios sąnaudos), finansuojamos iš valstybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ar Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, kitų valstybės pinigų fondų ir (ar) Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytų finansavimo šaltinių, laikantis šios tvarkos:
33.1. Informacinės sistemos tvarkytojas praėjusių kalendorinių metų kompensuojamųjų sąnaudų dydį apskaičiuoja, remdamasis informacinės sistemos valdytojo patvirtintais atlyginimo dydžiais, daugindamas juos atitinkamai iš faktiškai registrų informacinėse sistemose registruotų objektų, suteiktų informacinėse sistemose tvarkomų duomenų ir atliktų kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų, o fiksuoto atlyginimo dydžio (abonementinio mokesčio) atveju – fiksuotą atlyginimo dydį (abonementinį mokestį) daugindamas iš valstybės, savivaldybės institucijų ir įstaigų skaičiaus.
33.2. Informacinės sistemos tvarkytojas informaciją apie kompensuojamųjų sąnaudų dydį ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo kalendorinių metų pabaigos pateikia audito įmonei. Audito įmonė per 30 darbo dienų nuo informacinės sistemos tvarkytojo pateiktų duomenų apie patirtas sąnaudas gavimo įvertina, ar duomenų tvarkytojo ir informacinės sistemos tvarkytojo patirtos kompensuojamosios sąnaudos apskaičiuotos, remiantis informacinės sistemos valdytojo patvirtintais atlyginimo dydžiais, ar į kompensuojamąsias sąnaudas įtrauktos tik tos sąnaudos, kurios patirtos dėl įstatymuose nustatyto neatlygintino objekto registravimo registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir (ar) kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų bei lengvatų taikymo Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytoms tikslinėms asmenų grupėms, ir pateikia išvadą informacinės sistemos tvarkytojui.
33.3. Audito įmonei pateikus išvadą, kad kompensuojamųjų sąnaudų dydis yra nepagrįstas, informacinės sistemos tvarkytojas per 10 darbo dienų nuo audito įmonės išvados gavimo dienos turi ištaisyti audito įmonės nustatytus trūkumus ir pakartotinai pateikti patikslintą informaciją apie kompensuojamųjų sąnaudų dydį audito įmonės išvadai gauti. Informacija apie kompensuojamųjų sąnaudų dydį audito išvadai gauti pakartotinai teikiama ir audito išvada pateikiama šiame papunktyje nustatyta tvarka.
33.4. Informacinės sistemos tvarkytojas, gavęs audito įmonės išvadą, pateikia ją informacinės sistemos valdytojui ir duomenų valdytojui, jeigu tvarkytojas ir valdytojas nėra tas pats asmuo. Informacinės sistemos valdytojas ir duomenų valdytojas pagal kompetenciją priima sprendimą dėl šio punkto pirmojoje pastraipoje nustatytų finansavimo šaltinių lėšų skyrimo informacinės sistemos tvarkytojui ir duomenų tvarkytojui arba sprendimą mokėtinos pelno įmokos (dividendų) suma sumažinti kompensuojamųjų sąnaudų sumą (kai duomenų tvarkytojas ar informacinės sistemos tvarkytojas pagal teisinę formą gali siekti pelno). Jeigu informacinės sistemos valdytojas ir duomenų valdytojas patys nevaldo šio punkto pirmojoje pastraipoje nustatytų finansavimo šaltinių lėšų, informacinės sistemos tvarkytojas audito įmonės išvadą pateikia valdytojui, kuris įgyvendina institucijos ar kito subjekto, atliekančio informacinės sistemos tvarkytojo ar duomenų tvarkytojo ar tvarkytojų funkcijas, savininko teises ir pareigas, priima sprendimą dėl šio punkto pirmojoje pastraipoje nustatytų finansavimo šaltinių lėšų skyrimo informacinės sistemos tvarkytojui ir duomenų tvarkytojui arba sprendimą mokėtinos pelno įmokos (dividendų) suma sumažinti kompensuojamųjų sąnaudų sumą (kai duomenų tvarkytojas ar informacinės sistemos tvarkytojas pagal teisinę formą gali siekti pelno), o informacinės sistemos tvarkytojo, duomenų tvarkytojo ar tvarkytojų patirtos sąnaudos atlyginamos iš šio punkto pirmojoje pastraipoje nustatytų finansavimo šaltinių lėšų valdytojui, kuris įgyvendina institucijos ar kito subjekto, atliekančio informacinės sistemos tvarkytojo ar duomenų tvarkytojo ar tvarkytojų funkcijas, savininko teises ir pareigas, skiriamų lėšų.
34. Jeigu informacinės sistemos tvarkytojas ir duomenų tvarkytojas ar tvarkytojai yra skirtingi subjektai, surinktas atlyginimo dydis jiems yra proporcingai paskirstomas ir finansavimas skiriamas, įvertinus kiekvieno iš jų patirtas sąnaudas, atsižvelgiant į audito įmonės pateiktą išvadą.
35. Duomenų tvarkytojo ir informacinės sistemos tvarkytojo sąnaudos, patirtos dėl neatlygintino objekto registravimo registro informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir (ar) kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų, kai iš visų duomenų teikėjų ir (ar) duomenų gavėjų atlyginimas neimamas, finansuojamos atitinkamai iš informacinės sistemos valdytojo ir duomenų valdytojo subjekto duomenų ir informacinės sistemos tvarkymui skirtų asignavimų.
36. Duomenų tvarkytojo ir informacinės sistemos tvarkytojo sąnaudos, kurios nebuvo įtrauktos į kompensuojamąsias sąnaudas, tačiau, atsižvelgiant į teismų ar kitų institucijų priimtus sprendimus, turėjo būti įtrauktos į ankstesnių laikotarpių kompensuojamąsias sąnaudas, įtraukiamos į artimiausio ateinančio laikotarpio kompensuojamąsias sąnaudas ir finansuojamos laikantis Aprašo 33 punkte nustatytos tvarkos.
VII skyrius
Atlyginimo už naujų objektų registravimą, naujų informacinėje sistemoje tvarkomų duomenų teikimą ir (ar) naujus kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo IR MOKĖJIMO tvarka
37. Duomenų teikimo ir (arba) objekto registravimo veiklą ir (arba) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus perdavus kitoms registro ir (arba) informacinėms sistemoms (toliau – perduota paslauga), už perduotą paslaugą, kol Aprašo II ir III skyriuose nustatyta tvarka bus apskaičiuotas, patikrintas, suderintas ir patvirtintas atlyginimo už perduotą paslaugą dydis, yra taikomas teisės akte, kuriuo patvirtinti atlyginimo dydžiai, iki jos perdavimo taikytas atlyginimo dydis.
38. Už naują objekto registravimo veiklą, naują informacinėje sistemoje tvarkomų duomenų teikimo veiklą ir (ar) naują kitą su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų veiklą (toliau – nauja paslauga), kuri sukuriama po to, kai Aprašo nustatyta tvarka buvo apskaičiuoti ir patvirtinti atlyginimo dydžiai, laikinai, tačiau ne ilgiau nei 2 metus, kol Aprašo II ir III skyriuose nustatyta tvarka bus apskaičiuotas, patikrintas, suderintas ir patvirtintas atlyginimo už naują paslaugą dydis, yra taikomas atlyginimo už panašią tos pačios informacinės sistemos veiklą, kuri pagal pobūdį ir patiriamas sąnaudas prilyginama naujai paslaugai, dydis. Šis dydis apskaičiuojamas pagal pobūdį panašios paslaugos praėjusių prieš skaičiuojamąjį laikotarpį metų faktines sąnaudas dalijant iš prognozuojamo naujos paslaugos kiekio.
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų
registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar)
informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir (ar)
kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus apskaičiavimo
ir mokėjimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Prognozuojamų sąnaudų pagal didžiosios knygos sąskaitų planą 202(n + 1)–202(n + 3) m. ataskaitos forma)
PROGNOZUOJAMŲ SĄNAUDŲ PAGAL DIDŽIOSIOS KNYGOS SĄSKAITŲ PLANĄ 202(N + 1)–202(N + 3) M. ATASKAITA
Sąskaitos numeris |
Sąnaudų sąskaitos ir subsąskaitos pavadinimas |
Prognozuojamos sąnaudos |
Prognozuojamų sąnaudų rūšis |
||||||||||||
202(n + 1) m. |
202(n + 2) m. |
202(n + 3) m. |
202(n + 1)–202(n + 3) m. vidurkis |
Tiesioginės |
Netiesioginės |
Administraci-nės sąnaudos, paskirstomos paslaugoms |
Nepaskirs-tomos sąnaudos paslaugoms |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Pastovio-sios |
Kintamo-sios |
Pastoviosios |
Kintamosios |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
||||
Pastaba. Informacija teikiama, vadovaujantis informacinės sistemos tvarkytojo patvirtintu Sąnaudų paskirstymo atskiroms objektų registravimo registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų veikloms tvarkos aprašu.
Atlyginimo už registrų informacinių sistemų objektų
registravimą registrų informacinėse sistemose ir (ar)
informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimą, ir
(ar) kitus su duomenų tvarkymu susijusius veiksmus
apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašo
2 priedas
(202(n + 1)–202(n + 3) m. veiklų sąnaudų vidurkio paskirstymo pagal sąnaudų objektus ataskaitos forma)
202(N + 1)–202(N + 3) M. VEIKLŲ SĄNAUDŲ VIDURKIO PASKIRSTYMO PAGAL SĄNAUDŲ OBJEKTUS ATASKAITA
Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Tiesioginės veiklos sąnaudos |
Netiesioginės veiklos sąnaudos |
Administracinės sąnaudos |
|
|
|
Sąnaudos (eliminavus subsidijas), Eur |
Paslaugos vienetų skaičius |
Paslaugos vieneto savikaina, Eur |
Pelno marža, proc. |
Pelno marža paslaugos vienetui, Eur |
Paslau-gos atlygi-nimo dydis, Eur |
|||||||
Koef. kodas |
Koef. |
Su-ma, Eur |
Koef. kodas |
Koef. |
Su-ma, Eur |
Koef.kodas |
Koef. |
Su-ma, Eur |
|
|
|
|||||||||
Bendra sąnaudų suma |
Pastabos:
1. Informacija teikiama vadovaujantis informacinės sistemos tvarkytojo patvirtintu Sąnaudų paskirstymo atskiroms objektų registravimo registrų informacinėse sistemose, informacinėse sistemose tvarkomų duomenų teikimo ir kitų su duomenų tvarkymu susijusių veiksmų veikloms tvarkos aprašu (toliau – Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos aprašas).
2. Sąnaudos eliminavus subsidijas – visos sąnaudos, atėmus valstybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, kitų valstybės pinigų fondų, Europos Sąjungos lėšas.
3. Koeficiento kodas įrašomas tuo atveju, jeigu yra nurodytas Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos apraše.
4. Koeficientas apskaičiuojamas atsižvelgiant į sąnaudų paskirtį, suteiktų paslaugų skaičių, patalpų plotą, darbuotojų skaičių ir pan. taip, kaip nurodyta Sąnaudų paskirstymo atskiroms veikloms tvarkos apraše.