Herbas (mažas4)

KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2024 m. kovo 28 d. Nr. TS-63

Kupiškis

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 16 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 ir 48 straipsniais, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. gruodžio 15 įsakymu Nr. A1-846 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams 2024 metais savivaldybių patvirtintoms užimtumo didinimo programoms įgyvendinti paskirstymo savivaldybių administracijoms ir jų panaudojimo tikslo pasiekimo 2024 metais vertinimo kriterijaus patvirtinimo“, Kupiškio rajono savivaldybės 2024–2026 metų strateginio veiklos plano, patvirtinto Kupiškio rajono savivaldybės tarybos 2024 m. vasario 8 d. sprendimu Nr. TS-32 „Dėl Kupiškio rajono savivaldybės 2024–2026 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“ 01.02.16 priemone „Savivaldybės dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant užimtumo didinimo programas“, Kupiškio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Kupiškio rajono savivaldybės 2024 metų užimtumo didinimo programą (pridedama).

2. Paskelbti šį sprendimą Kupiškio rajono savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                           Algirdas Raslanas

 

PATVIRTINTA

Kupiškio rajono savivaldybės tarybos

2024 m. kovo 28 d. sprendimu Nr. TS-63      

 

KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024 METŲ

UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

ĮVADAS

 

1. Kupiškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 16 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 ir 48 straipsniais, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. gruodžio 15 įsakymu Nr. A1-846 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams 2024 metais savivaldybių patvirtintoms užimtumo didinimo programoms įgyvendinti paskirstymo savivaldybių administracijoms ir jų panaudojimo tikslo pasiekimo 2024 metais vertinimo kriterijaus patvirtinimo“.

2. Programa prisideda prie Kupiškio rajono savivaldybės 2024–2026 m. strateginio veiklos plano, patvirtinto Savivaldybės tarybos 2024 m. vasario 8 d. sprendimu Nr. TS-32 „Dėl Kupiškio rajono savivaldybės 2024–2026 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, 01.02.16 priemonės „Savivaldybės dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant užimtumo didinimo programas“.

3. Programa parengta vadovaujantis šiais principais:

3.1. bendradarbiavimo – aktyvus gyvenamosios vietos (seniūnijos) bendruomenės įtraukimas į veiklą, skatinant jos iniciatyvą, bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis institucijomis ir organizacijomis;

3.2. kompleksiškumo – įgyvendinant Programą turi būti kompleksiškai sprendžiamos asmenų užimtumo problemos, įtraukiant Savivaldybę, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Kupiškio skyrių (toliau – Užimtumo tarnybos Kupiškio skyrius), socialinius partnerius ir organizacijas;

3.3. individualumo – Programoje numatytos priemonės turi būti organizuojamos ir paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius asmenų poreikius (gyvenamąją vietą, šeimyninę padėtį, asmenines savybes ir pan.) bei jų motyvaciją integruotis į darbo rinką;

3.4. tęstinumo – Programoje numatytų veiklų tęstinumas, nuolatinė Programos įgyvendinimo priežiūra ir tikslinimas pagal pasikeitusias aplinkybes;

3.5. efektyvumo – pagrindinis priemonių ir paslaugų teikimo rezultatas ir vertinimo kriterijus yra asmens įsidarbinimas pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu, savarankiškos veiklos vykdymas;

3.6. ekonomiškumo – maksimalus Programai įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimas, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu tiek rengiant Programą, tiek ją įgyvendinant;

3.7. viešumo – Programos rezultatų viešinimas Savivaldybės interneto svetainėje www.kupiskis.lt.

4. Programos tikslai:

4.1. padėti norintiems integruotis į darbo rinką bedarbiams laikinai įsidarbinti ir uždirbti pragyvenimui būtinas išlaidas;

4.2. mažinti socialinę įtampą ir atskirtį tarp bendruomenės narių;

4.3. atnaujinti bedarbių darbinius įgūdžius;

4.4. palengvinti ilgą laiką nedirbusių asmenų perėjimą nuo nedarbo prie užimtumo darbo rinkoje;

4.5. suderinti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų bei piniginės socialinės paramos teikimą, integruojant ilgą laiką nedirbusius asmenis į darbo rinką;

4.6. užtikrinti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų, teikiančių užimtumo skatinimo, motyvavimo paslaugas ir piniginę socialinę paramą nedirbantiems asmenims, veiklos koordinavimą ir skatinti jų bendradarbiavimą;

4.7. spręsti pamatines problemas užimtumui: motyvacijos stoką, priklausomybes, skolas, globos ar priežiūros paslaugų trūkumą, susisiekimo problemas.

5. Pirmenybė dalyvauti Programoje teikiama bedarbiams, praradusiems darbinius įgūdžius dėl ilgalaikio nedarbo, dėl įvairių socialinių priežasčių negalintiems ilgą laiką susirasti darbo ir dėl to atsidūrusiems sunkioje materialinėje padėtyje.

6. Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

7. Valstybės duomenų agentūros duomenimis 2024 m. pradžioje Kupiškio rajono savivaldybėje gyveno 15765 gyventojai (6980 mieste ir 8785 kaime), 2023 m. gyveno 16028 (mieste 7054 ir kaime 8974), 2022 m. gyveno 16232 (mieste 6985 ir kaime 9247), 2021 m. gyveno 16530 (mieste 7087 ir kaime 9443), 2020 m. gyveno 16791 (mieste 7160 ir kaime 9631). Per penkerius metus sumažėjo 1026 gyventojų (mieste 180 ir kaime 846). (1 diagrama).

1 diagrama

Valstybės duomenų agentūra

 

Valstybės duomenų agentūros duomenimis 2023 m. pradžioje Kupiškio rajono savivaldybėje gyveno 9924 darbingo amžiaus žmonės – 92 asmenimis mažiau nei 2022 m. pradžioje (10016) ir 257 asmenimis mažiau nei 2021 m. pradžioje (10181). Šie asmenys atspindi potencialią darbo jėgą, tačiau dėl įvairių priežasčių dalis jų yra ekonomiškai neaktyvūs. (2 diagrama).

2 diagrama

Valstybės duomenų agentūra

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento duomenimis bendras registruotas nedarbas Kupiškio rajone 2024 m. sausio 1 d. buvo 9,6 proc. nuo darbingo amžiaus gyventojų (2023 m. sausio 1 d. – 8,6 proc.). Ilgalaikio nedarbo problema išlieka aktuali Kupiškio rajonui ir siekia 23,7 proc. (žr. 1 lentelę).

1 lentelė

Registruotas nedarbas

Registruotas nedarbas

 

2024-01-01

(proc.)

2023-01-01

(proc.)

Pokytis

(proc. p.)

Bendras

9,6

8,6

+1

Moterų

8,7

8,2

+0,5

Vyrų

10,5

9

+1,5

Jaunimo iki 29 metų

7,1

5,7

+1,4

Vyresnių nei 50 metų

10,5

9,6

+0,9

Ilgalaikiai bedarbiai*

23,7

15,6

+8,1

 

* - ilgalaikių bedarbių dalis tarp visų registruotų bedarbių

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Panevėžio klientų aptarnavimo departamentas

 

Valstybės duomenų agentūros duomenimis Panevėžio apskrities kaimiškosiose savivaldybėse 2024 m. sausio 1 d. mažiausias registruotas nedarbas buvo Panevėžio rajono savivaldybėje – 8,6 proc., kai tuo tarpu Biržų rajono savivaldybėje didžiausias – 11,7 proc., Rokiškio rajono savivaldybėje – 10,4 proc., Pasvalio rajono savivaldybėje – 9,8 proc., Kupiškio rajono savivaldybėje – 9,6 proc. (3 diagrama).

3 diagrama

Valstybės duomenų agentūra

Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriuje 2024 m. sausio 1 d. buvo registruota 950 bedarbių (87 asmenimis daugiau nei 2023-01-01 (863), 46 asmenimis daugiau nei 2023-12-01, tai sudarė 9,6 proc. darbingo amžiaus rajono gyventojų, iš jų: moterys – 431 (45,4 proc.); vyrai – 519 (54,6 proc.); jaunimas nuo 16 iki 29 m. – 175 (18,4 proc.); asmenys nuo 50 metų – 421 (44,3 proc.); asmenys nuo 55 metų – 297 (31,3 proc.); gyvenantys kaimo vietovėse – 573 (60,3 proc.); ilgalaikiai bedarbiai – 225 (23,7 proc.); darbingo amžiaus asmenys su negalia, kuriems nustatytas 0–55 proc. dalyvumo lygis – 114 (12 proc.); absolventai – 19 (2 proc.).

Aukštą nedarbą lemia darbuotojų paklausą viršijanti pasiūla, menka verslo plėtra, patrauklių darbo vietų stygius. Registruotų bedarbių tarpe didelę dalį užima asmenys, kuriems virš 50 metų, kurie gyvena kaime, turi ribotas galimybes įsilieti į darbo rinką.                                                                                    

Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriuje 2023 metais darbdaviai užregistravo 700 laisvų darbo vietų (iš jų neterminuotam darbui – 557 (79,6 proc.). Laisvos darbo vietos nekvalifikuotiems darbams sudarė 31 proc. visų darbo pasiūlymų. Pagal profesijas daugiausiai darbo pasiūlymų buvo: siuvėjams – 45, pardavėjams – 38, traktorininkams – 25, individualios priežiūros darbuotojams – 22, virėjams – 20, sunkiasvorių sunkvežimių vairuotojams – 15, automobilių krautuvų vairuotojams – 13, buhalteriams – 12, administratoriams – 11, plataus profilio statybininkams – 10, degalinių operatoriams – 7, šaltkalviams – 7, barmenams padavėjams – 7, katilinių kūrikams – 7, medkirčiams – 7, elektrikams – 7, suvirintojams – 7, autotransporto priemonių remonto šaltkalviams – 6, sandėlininkams – 6, grūdų džiovyklos operatoriams – 6, staliams – 6, plataus profilio staklininkams – 5.

Užimtumo tarnybos Kupiškio skyrius 2023 metais padėjo įsidarbinti 1051 bedarbio statusu registruotam rajono gyventojui: neterminuotai – 723, terminuotai – 328.

2023 metais užregistruoti 1409 rajono gyventojai, kuriems suteiktas bedarbio statusas – asmenims, kurie yra pasirengę tiek savarankiškai, tiek naudodamiesi Užimtumo tarnybos teikiamomis darbo rinkos paslaugomis ieškoti darbo ir įsidarbinti ar vykdyti savarankišką veiklą, iš jų: 591 (41,9 proc.) moteris, 818 (58,1 proc.) vyrų, 797 (56,6 proc.) gyvenantys kaimo vietovėse, 45 (3,2 proc.) absolventai, 441 (31,3 proc.) neturintis profesinio pasirengimo, 423 (30 proc.) jaunuoliai iki 29 m., 455 (32,3 proc.) asmenys nuo 50 m.

Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriuje 2024 m. sausio 1 d. registruoti 289 klientai, kuriems suteiktas darbo rinkai besirengiančio asmens statusas – nedirbantiems asmenims, kurių įsidarbinimą riboja bent viena iš šių aplinkybių: stokoja socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti; turi prižiūrėti ir (ar) slaugyti šeimos narį ar kartu gyvenantį asmenį; apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis, esančiomis kredito įstaigos (įstaigų), mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos sąskaitoje (sąskaitose), ir (ar) antstolio, kitų institucijų ar pareigūnų nurodymu priverstinai nurašomos piniginės lėšos skolai apmokėti; neturi galimybių atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą; turi priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų. (žr. 2 lentelę).

2 lentelė

Darbo rinkai besirengiantys asmenys, registruoti Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriuje

2024 m. sausio 1 d.

 

Priežastis

Asmenų skaičius

1.  Stokoja socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti

222

2.  Turi prižiūrėti ir (ar) slaugyti šeimos narį ar kartu gyvenantį asmenį

16

3.  Apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis, esančiomis kredito įstaigos (įstaigų), mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos sąskaitoje (sąskaitose), ir (ar) antstolio, kitų institucijų ar pareigūnų nurodymu priverstinai nurašomos piniginės lėšos skolai apmokėti

7

4.  Neturi galimybių atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą

53

5.  Turi priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų

16

Neįgalieji

44

Pagal lytį:

o vyrai

142

o moterys

147

Pagal amžių:

o 16–29 m. amžiaus

5

o 30–39 m. amžiaus

18

o 40–49 m. amžiaus

43

o 50–59 m. amžiaus

139

o 60–64 m. amžiaus

84

Pagal išsilavinimą:

o Aukštasis universitetinis

7

o Aukštesnysis

27

o Vidurinis su profesine kvalifikacija

87

o Pradinis su profesine kvalifikacija

5

o Pagrindinis su profesine kvalifikacija

29

o Vidurinis bendro lavinimo

52

o Pagrindinis bendro lavinimo

31

o Pradinis bendro lavinimo

51

 

Pastaba: kai kurie darbo rinkai besirengiantys asmenys turi ne vieną kliūtį užimtumui.

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Panevėžio klientų aptarnavimo departamentas

 

Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriuje aptarnaujama 231 įmonė, iš jų daugiausia paslaugų (111) bei žemės ūkio (62) sektorių darbdavių. Pagal darbuotojų skaičių vyrauja labai mažos įmonės, 64,9 proc. aptarnaujamose įmonėse dirba iki 10 darbuotojų.

2023 metais Programoje dalyvavo 46 asmenys. Neterminuotam darbui įdarbintas 1 asmuo. 40 asmenų suteiktos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugos: individualios psichologo konsultacijos – 15 asmenų, grupinės psichologo konsultacijos savipagalbos grupėse – 35, motyvaciniai psichologiniai mokymai – 35, finansinio raštingumo mokymai – 34, individualios teisinės konsultacijos – 19, grupinės teisinės konsultacijos – 34, priklausomybių konsultanto individualios konsultacijos – 8, priklausomybių konsultanto grupinės konsultacijos – 34, pavėžėjimo – 31, informavimo, konsultavimo – 40. Pagal poreikį asmenys nukreipti pas kitus specialistus. Laikinam užimtumui didinti buvo įgyvendintos priemonės – laikino pobūdžio darbai. Buvo įdarbinti 6 bedarbio statusą turintys unikalūs asmenys. (žr. 4 lentelę).

4 lentelė

Komisijos atrinktų darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo didinimo programoje 2023 m. numatytus darbus sąrašas

 

Programoje dalyvaujanti įstaiga / įmonė

Darbai

Dalyvių skaičius

Skirtos

lėšos (Eur)

Kupiškio Lauryno Stuokos-Gucevičiaus gimnazija

laikino pobūdžio

1

1919,00

UAB „Kupiškio autobusų parkas“

laikino pobūdžio

1

2923,74

VšĮ Kupiškio ligoninė

laikino pobūdžio

1

2893,80

Kupiškio Povilo Matulionio progimnazija

laikino pobūdžio

1

2908,00

Kupiškio r. Alizavos pagrindinė mokykla

laikino pobūdžio

2

5816,00

Iš viso:

laikino pobūdžio

6

16460,54

 

Kupiškio rajono savivaldybės administracijos darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo didinimo programoje numatytus darbus, atrankos komisija

 

2023 metais vidutinė vieno asmens, baigusio dalyvavimą Programoje, Paslaugos gavimo trukmė buvo 6,2 mėnesiai, Priemonėse – 2,9 mėnesiai. Savivaldybės 2023 m. Programai skirtų lėšų suma buvo 60200 Eur, iš jų panaudota 59590,91 Eur (iš jų administravimo išlaidoms –2292,00 Eur). Priemonėms (asmenų įdarbinimui) panaudota 16423,33 Eur.

 

III SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

8. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų. 60 proc. Savivaldybės patvirtintai Programai įgyvendinti  skirtų lėšų numatoma panaudoti Programos paslaugų ir (ar) priemonių plane numatytoms teikti paslaugoms bei atvejo vadybininko darbo užmokesčiui finansuoti. 2024 m. Programai skirta 117900 Eur, iš kurių 113400 Eur planuojama skirti Savivaldybės patvirtintai Programai įgyvendinti, 4500 Eur – jai vykdyti ir administruoti. Planuojama suteikti iki 70 darbo rinkai besirengiančių asmenų užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugas, vienam asmeniui skiriant vidutiniškai 808 eurų sumą.

Planuojama 11 asmenų nusiųsti dirbti laikinuosius darbus. (žr. 3 lentelę).

3 lentelė

Savivaldybės dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant 2024 m. Programą

 

Programos lėšos

Numatytos lėšos, proc.

Numatytos lėšos, Eur.

Asmenų, kuriems bus suteikta priemonė / paslauga, skaičius

Programos 13 punkte nustatytoms priemonėms įgyvendinti

36

34000

11

Programos 15 punkte numatytoms teikti paslaugoms bei atvejo vadybininko darbo užmokesčiui

60

79400

70

Programos įgyvendinimo administravimui

4*

4500

 

Iš viso:

100

117900*

 

*Lėšų suma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. A1-846 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams 2024 metais savivaldybių patvirtintoms užimtumo didinimo programoms įgyvendinti paskirstymo savivaldybių administracijoms ir jų panaudojimo tikslo pasiekimo 2024 metais vertinimo kriterijaus patvirtinimo“.

 

9. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal terminuotą darbo sutartį Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriaus siųstus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios kompensacijos:

9.1. darbo užmokesčio kompensacija už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;

9.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų kompensacija;                                    9.3. piniginė kompensacija už nepanaudotas atostogas (įskaitant draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų sumą).

10. Valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos lėšos, skirtos Programai finansuoti vadovaujantis darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo didinimo programoje numatytus darbus, atrankos komisijos rezultatais, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams paskirstomos Savivaldybės tarybos sprendimu. Su darbdaviais ne Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojais sudaroma Biudžeto lėšų naudojimo sutartis. Prireikus Programos lėšos gali būti patikslintos.

 

IV SKYRIUS

UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOJE DALYVAUJANTYS SUBJEKTAI

 

11. Programos dalyviai:

11.1. Tikslinės grupės, kurioms numatoma įgyvendinti Priemones ir (ar) teikti Paslaugas (Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje išvardintus kriterijus atitinkantys asmenys) (toliau – Tikslinės grupės):

11.1.1. rūpintiniai, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta rūpyba, kol jiems sukaks 25 metai;

11.1.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;

11.1.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų įstaigos;

11.1.4. piniginės socialinės paramos gavėjai;

11.1.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

11.1.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

11.1.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;

11.1.8. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga arba turintys teisę gauti laikinąją apsaugą iki sprendimo dėl laikinosios apsaugos suteikimo (nesuteikimo) priėmimo, tačiau ne ilgiau kaip laikinosios apsaugos laikotarpiu;

11.1.9. asmenys, patiriantys socialinę riziką;

11.1.10. vyresni kaip 40 metų asmenys;

11.1.11. darbo rinkai besirengiantys asmenys, kurių įsidarbinimą riboja bent viena šių aplinkybių:

11.1.11.1. stokoja socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti;

11.1.11.2. turi prižiūrėti ir (ar) slaugyti šeimos narį ar kartu gyvenantį asmenį;

11.1.11.3. apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis, esančiomis kredito įstaigos (įstaigų), mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos sąskaitoje (sąskaitose), ir (ar) antstolio, kitų institucijų ar pareigūnų nurodymu priverstinai nurašomos piniginės lėšos skolai apmokėti;

11.1.11.4. neturi galimybių atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą;

11.1.11.5. turi priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų.

11.2. Savivaldybės meras:

11.2.1. užtikrina sklandų Tikslinių grupių aptarnavimą, paslaugų ir (ar) priemonių joms teikimą;

11.2.2. paskiria asmenį, koordinuojantį priemonių įgyvendinimą (toliau – Priemonių koordinatorius) ir asmenį, atsakingą už susitarimų dėl integracijos į darbo rinką (toliau – Susitarimas) su Tikslinėmis grupėmis rengimą ir pasirašymą bei Susitarimų įgyvendinimą (toliau – Atvejo vadybininkas);

11.2.3. organizuoja Atvejo vadybininko mokymus;

11.2.4. sudaro Atvejo komandą;

11.2.5. informuoja Savivaldybėje veikiančias nevyriausybines (toliau – NVO) ir Užimtumo tarnybos Kupiškio skyrių apie Programą.

11.3. Atvejo vadybininkas.

11.4. Priemonių koordinatorius.

11.5. Atvejo komanda, skirta Tikslinių grupių įsidarbinimą ribojančioms aplinkybėms pašalinti.

11.6. Užimtumo tarnybos Kupiškio skyrius.

11.7. Darbdaviai – Savivaldybės seniūnijos, biudžetinės ir viešosios įstaigos, Savivaldybei nuosavybės teise priklausančios įmonės, labai mažos ir mažos verslo įmonės.

11.8. NVO ir kiti asmenys, kuriuos numatoma pasitelkti paslaugoms įsigyti.

 

V SKYRIUS

PASLAUGŲ IR (AR) PRIEMONIŲ PLANAS

 

12. Organizuojant priemones ir teikiant paslaugas užimtumui didinti, orientuojamasi į pagrindines Tikslines grupes, kurios turi problemų dėl užimtumo Savivaldybėje, t. y. asmenys, patiriantys socialinę riziką, ilgą laiką nedirbę, piniginės socialinės paramos gavėjai, vyresni kaip 40 metų asmenys. Asmenims, patiriantiems sunkumų integruojantis į darbo rinką, planuojama teikti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugas ir Užimtumo tarnybos Kupiškio skyriaus pagal individualų užimtumo veiklos planą numatytas priemones.

13. Programos priemonės (toliau – Priemonės):

13.1. asmens įdarbinimas;

13.2. asmens įveiklinimas, įdarbinant laikino pobūdžio darbams.

14. Įgyvendinant 13.1 ir 13.2 papunkčio Priemones, organizuojami laikinieji darbai:

14.1. Savivaldybės administracijos seniūnijose, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybei nuosavybės teise priklausančiose įmonėse:

14.1.1. miesto ir seniūnijoms priklausančių gyvenviečių gatvių, kelių, pakelių bei teritorijų tvarkymo, apželdinimo ir želdinių priežiūros darbai;

14.1.2. socialinės bei visuomeninės paskirties objektų rekonstrukcijos ir smulkaus remonto, teritorijų ir aplinkos tvarkymo pagalbiniai darbai;

14.1.3. istorijos ir kultūros paveldo, parkų, muziejų, kapinių, turizmo objektų, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų, knygų fondų ir archyvų tvarkymo pagalbiniai darbai;

14.1.4. pagalbiniai darbai teikiant socialines laikino pobūdžio paslaugas asmenims su negalia, vienišiems pagyvenusiems asmenims ir be tėvų globos likusiems vaikams.

14.2. Labai mažose ir mažose verslo įmonėse, kurios registruotos ir vykdo veiklą Kupiškio rajono savivaldybėje, numatomi atlikti nekvalifikuoti darbai.

15. Programos paslaugos (toliau – Paslaugos):

15.1. palydėti ir padėti Tikslinėms grupėms gauti socialines paslaugas (nurodytas Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“), sveikatos, švietimo ir kt. paslaugas;

15.2. įgyti socialinius įgūdžius ir (ar) motyvaciją dirbti;

15.3. padėti įgyvendinti darbo pareigas ir šeimos nario ar kartu gyvenančio asmens priežiūrą ar slaugą arba padėti pašalinti kitas darbo ir šeimos gyvenimo derinimo kliūtis;

15.4. paskatinti grįžti į darbo rinką įsiskolinimų turinčius asmenis, kuriems apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis ir (ar) antstolio, kitų institucijų ar pareigūnų nurodymu priverstinai nurašomos piniginės lėšos skolai apmokėti;

15.5. padėti asmeniui atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą;

15.6. gydyti priklausomybes nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų;

15.7. palaikyti Tikslines grupes darbo vietoje, siekiant užtikrinti tvarų užimtumą;

15.8. padėti asmeniui susisiekti su Atvejo vadybininku ir Paslaugų teikėjais Paslaugų teikimo laikotarpiu;

15.9. šalinti kitas kliūtis Tikslinių grupių tvariam užimtumui.

16. Programoje dalyvavusios labai mažos ir mažos verslo įmonės įpareigojamos dirbusį asmenį įdarbinti savo lėšomis tokiam laikui, kiek buvo gautas finansavimas iš Programos lėšų.

17. Laukiami Programos rezultatai: labiausiai socialiai pažeidžiami asmenys turės galimybę laikinai įsidarbinti, siekiant atstatyti darbo įgūdžius bei užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų mokėjimas.

 

VI SKYRIUS

UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI

 

18. Programos įgyvendinimo etapai:

18.1. Tikslinių grupių siuntimas dalyvauti Programoje: Užimtumo tarnybos Kupiškio skyrius, nustatęs, kad asmeniui tikslinga dalyvauti Programoje, siunčia Programos 11.1.1–11.1.10 papunkčiuose nurodytus asmenis pas Priemonių koordinatorių, o darbo rinkai besirengiančius asmenis, nurodytus Programos 11.1.11 papunktyje – pas Atvejo vadybininką;

18.2. Atvejo vadybininkas atlieka Programos 11.1.11, o prireikus – 11.1–11.10 papunkčiuose nurodytų asmenų poreikių ir galimybių įvertinimą, parenka Paslaugas, esant poreikiui, – organizuoja Atvejo komandos susitikimą reikalingoms Paslaugoms nustatyti, parengia ir su asmenimis pasirašo Susitarimus, koordinuoja Susitarimų įgyvendinimą;

18.3. Priemonių koordinatorius įvertina ir parenka Priemones Programos 11.1.1–11.1.10 papunkčiuose nurodytiems asmenims ir 11.1.11 papunktyje nurodytiems asmenims (jeigu Atvejo komanda po Paslaugų teikimo nustato poreikį dalyvauti Priemonėse), siunčia 11.1.1–11.1.10 papunkčiuose nurodytus asmenis pas Atvejo vadybininką, jeigu nustatoma, kad jie nėra pasirengę dalyvauti Priemonėse ir būtų tikslinga šiems asmenims teikti paslaugas.

19. Darbdavių atranką Priemonėse dalyvaujančių asmenų įdarbinimui vykdo Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta nuolat veikianti Darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti užimtumo didinimo programoje numatytus darbus, atrankos komisija (toliau – Komisija).

20. Darbdaviai, pageidaujantys dalyvauti Programoje, Komisijai pateikia paraiškas, vadovaudamiesi Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintais Komisijos nuostatais, kuriuose nurodomos darbdavių, pageidaujančių dalyvauti Programoje, atrankos sąlygos ir tvarka.

21. Komisija, išnagrinėjusi pateiktas paraiškas ir atsižvelgdama į Programos darbams organizuoti numatytas lėšų sumas, sudaro darbdavių sąrašą, kuriame nurodomas Programą vykdančios įstaigos pavadinimas, darbų pobūdis, darbų atlikimo laikotarpis ir trukmė, laikinų darbo vietų skaičius, įkainis, išlaidos darbo užmokesčiui, įnašai socialiniam draudimui, iš viso skiriama lėšų suma. Jei susumavus paraiškų įgyvendinti Programoje numatytus darbus apimtį jos viršija Programos apimtis, darbdavių sąraše darbų apimtys Komisijos sprendimu gali būti sumažinamos iki Programoje patvirtintų apimčių.

 

VII SKYRIUS

UŽIMTUMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS

 

22. Programos įgyvendinimo stebėseną vykdo ir pasiektos pažangos vertinimą atlieka Kupiškio rajono savivaldybės administracija.

23. Programos įgyvendinimo priežiūros tikslas – sudaryti prielaidas efektyviai įgyvendinti Programos tikslus ir uždavinius. Programos įgyvendinimo priežiūra vykdoma, atliekant Programos įgyvendinimo ir Tikslinių grupių atitikimo nustatytiems kriterijams bei jų siuntimo dalyvauti Programoje lėšų panaudojimo stebėseną, sutartinių įsipareigojimų vykdymo bei efektyvumo analizes.

24. Programos įgyvendinimo vertinimas atliekamas pagal:

24.1. programoje dalyvavusių asmenų skaičių;

24.2. kokios Paslaugos ir kokiam asmenų skaičiui buvo suteiktos;

24.3. įgyvendintų Priemonių ir jose dalyvavusių asmenų skaičių;

24.4. darbo rinkai besirengiančių asmenų, po Paslaugų ir Priemonių gavimo tapusių bedarbiais ir pasirengusių darbo rinkai, skaičių.

25. Programos vertinimo kriterijai, kuriais siekiama įvertinti, ar efektyviai teikiamos Paslaugos ir įgyvendinamos Priemonės:

25.1. pasibaigus Programai per 6 mėnesius dirbo arba vykdė savarankišką veiklą asmenų dalis iš užimtumo didinimo programų dalyvių skaičiaus, procentai;

25.2. pasibaigus Programai po 6 mėnesių dirbo arba vykdė savarankišką veiklą asmenų dalis iš užimtumo didinimo programų dalyvių skaičiaus, procentai.

 

VIII SKYRIUS

VIEŠINIMAS

 

26. Informacija apie Programą, jos įgyvendinimo pasiektus rezultatus, gerosios patirties pavyzdžius bus skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, Užimtumo tarnybos atviro informavimo zonose bei aptariama susitikimų su darbdaviais ir socialiniais partneriais metu.

 

______________________