NEĮGALUMO IR DARBINGUMO NUSTATYMO TARNYBOS

PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ASMENS SU NEGALIA AUTOMOBILIO STATYMO KORTELĖS IŠDAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. gruodžio 20 d. Nr. V-74

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatymo 3 straipsnio 4 ir 8 dalimis, Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo (2022 m. gruodžio 20 d. įstatymo Nr. XIV-1722 redakcija) 22 straipsnio 3 dalimi ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2023 m. kovo 3 d. įsakymo Nr. A1-140 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatymą“ 1.2.2 papunkčiu:

1. Tvirtinu Asmens su negalia automobilio statymo kortelės išdavimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Įpareigoju Teisės ir personalo skyrių šį įsakymą pateikti Teisės aktų registrui.

3. Pripažįstu netekusiu galios Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2009 m. lapkričio 6 d įsakymą Nr. V-127 „Dėl Neįgalių asmenų automobilių statymo kortelės išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

4. Nustatau, kad:

4.1. iki 2023 m. gruodžio 31 d. išduotos neįgalių asmenų automobilių statymo kortelės galioja iki jose nustatyto galiojimo termino pabaigos;

4.2. šis įsakymas, išskyrus 2 punktą, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

 

 

Direktorė                                                                                                            Vytautė Polujanskienė

 

PATVIRTINTA

Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus

2023 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. V-74

 

asmens su negalia automobiliO statymo kortelės išdavimo TVARKOS APRAŠAS

 

I skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmens su negalia automobilio statymo kortelės išdavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens su negalia automobilio statymo kortelės (toliau – kortelė) poreikio nustatymo ir kortelės išdavimo tvarką.

2. Kortelės forma patvirtinta Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2023 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. V-23 „Dėl Asmens su negalia automobilio statymo kortelės formos patvirtinimo“.

3. Kortelių blankai yra saugiųjų dokumentų blankai, spaustuvėje numeruoti apskaitos dokumentai.

4. Sprendimus dėl kortelių poreikio priima ir korteles išduoda Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Agentūra) teritorinių skyrių vedėjai ir Agentūros direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas, nagrinėjantis gautą skundą dėl Agentūros teritorinio skyriaus sprendimo.

5. Šiuo Aprašu turi vadovautis korteles išduodantys Agentūros teritoriniai skyriai, Sprendimų kontrolės skyrius ir kortelių gavėjai.

6. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme (toliau – Įstatymas).

 

II SKYRIUS

KORTELĖS POREIKIO NUSTATYMAS IR KORTELĖS IŠDAVIMAS

 

7. Teisę gauti kortelę turi Įstatymo 1 str. 2 d. nurodyti asmenys, atitinkantys Įstatymo 22 str. 1 dalies nuostatas.

8. Asmuo ar vienas iš jo tėvų (įtėvių), pilnamečių vaikų, sutuoktinis, globėjas (rūpintojas), aprūpintojas ar asmens įgaliotas kitas asmuo, ar asmeniui atstovaujantis jo nuolatinės gyvenamosios vietos savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas darbuotojas ar socialinių paslaugų įstaigos socialinis darbuotojas, ar socialinės globos įstaigos, kurioje asmuo gyvena nuolat, socialinis darbuotojas (toliau – atstovas) Agentūrai pateikia:

8.1.  prašymą nustatyti kortelės poreikį ir išduoti kortelę (toliau – prašymas), kuriame asmuo nurodo savo ar savo ir asmens, dėl kurio kreipiasi (jeigu kreipiasi atstovas), vardą, pavardę, gimimo datą, kontaktinį telefono numerį ir (arba) elektroninio pašto adresą, pageidaujamą kortelės atsiėmimo būdą (atvykus į Agentūrą arba paštu);

8.2. asmens, kuriam prašoma nustatyti kortelės poreikį ir išduoti kortelę, asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę arba leidimą nuolat ar laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje arba gimimo liudijimą, jei vaikas yra gimęs iki 2017 m. sausio 1 d.) ar jo kopiją, išskyrus Aprašo 11 punkte nustatytus atvejus, kai asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas ar jo kopija neteikiama;

8.3. rašytinį asmens ar atstovo sutikimą, kad Agentūra gautų ir kortelėje panaudotų asmens veido atvaizdą iš Lietuvos Respublikos gyventojų registro (asmuo nurodo savo ar savo ir asmens, dėl kurio kreipiasi (jeigu kreipiasi atstovas), vardą, pavardę, gimimo datą ir sutikimą nuotrauką gauti iš Lietuvos Respublikos gyventojų registro) arba asmens nuotrauką skaitmeninėje laikmenoje. Asmens nuotrauka skaitmeninėje laikmenoje turi atitikti nuotraukų asmens dokumentams reikalavimus ir būti pateikta JPG formatu (vaizdo parametrai: rezoliucija ‒ 300 dpi, matmenys ‒ 295 x 380 taškų, rekomenduojami spalvos parametrai ‒ nespalvota („Greyscale“);

8.4. jeigu prašymą ir dokumentus teikia asmens atstovas ‒ atstovavimą patvirtinantį dokumentą (teismo sprendimo rezoliucinę dalį, įgaliojimą, atstovavimo sutarties esmines nuostatas dėl atstovavimo, įsakymą; dokumentas neteikiamas, jeigu prašymą ir dokumentus teikia vienas iš asmens tėvų (įtėvių), pilnamečių vaikų, sutuoktinis).

9. Asmuo ar atstovas prašymą gali pateikti:

9.1. kartu su prašymu nustatyti neįgalumo lygį / dalyvumo lygį / lengvojo automobilio ar jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacijos poreikį (jei nenurodo, kad kortelės poreikio vertinimas nebūtų atliktas);

9.2. atskiru prašymu:

9.2.1.   atvykęs į Agentūrą;

9.2.2.   paštu arba per kurjerį (siunčiamų dokumentų kopijos turi būti patvirtintos šiuos dokumentus išdavusios Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės institucijos, notaro (ar asmens, įgalioto atlikti notarinius veiksmus), konsulinio pareigūno arba kompetentingo užsienio valstybės pareigūno);

9.2.3.   elektroninių ryšių priemonėmis:

9.2.3.1elektroniniu paštu;

9.2.3.2per Nacionalinę  elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą;

9.2.3.3kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, jei valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga, leidžianti nustatyti asmens tapatybę.

10. Jeigu asmuo dėl savo sveikatos būklės negali pats parašyti ir pasirašyti prašymo, jį parašo ir pasirašo atstovas.

11. Jeigu prašymas ir dokumentai teikiami atvykus į Agentūrą, padaromos ir patvirtinamos pateiktų dokumentų, išskyrus asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, kopijos, ir dokumentai grąžinami juos pateikusiam asmeniui. Asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas, įsitikinus prašymą ir dokumentus pateikusio asmens tapatybe, grąžinamas jį pateikusiam asmeniui, dokumento kopija nedaroma. Jeigu prašymas ir dokumentai teikiami per atstovą arba siunčiami pašto siunta, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, arba per kurjerį, prie prašymo turi būti pridedamos visų reikiamų dokumentų kopijos, įskaitant asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija, išskyrus šiame Aprašo punkte nustatytus atvejus, kai asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija neteikiama. Jeigu prašymas ir dokumentai siunčiami elektroniniu paštu, prašymas turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB, nustatytus kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamus reikalavimus, o prašymą ir dokumentus teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija neteikiama arba pateikiamos paprastu parašu pasirašyto prašymo ir dokumentų skaitmeninės kopijos. Jeigu asmuo prašymą ir dokumentus teikia elektroninių ryšių priemonėmis ir jeigu valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama tokia elektroninė paslauga, leidžianti nustatyti asmens tapatybę, kartu su prašymu ir dokumentais prašymą ir dokumentus teikiančio asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija neteikiama.

12. Nustatant kortelės poreikį, pildomas Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos vertinimo aktas dėl asmens su negalia automobilio statymo kortelės.

13. Informaciją apie asmeniui suteiktą teisę vairuoti lengvąjį automobilį Agentūra gauna iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių vairuotojų registro.

14. Priėmus sprendimą dėl neįgalumo lygio, dalyvumo lygio, lengvojo automobilio ar jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacijos poreikio, kartu priimamas ir sprendimas dėl kortelės poreikio (jeigu asmuo nenurodo, kad kortelės poreikio vertinimas nebūtų atliktas).

15. Gavus atskirą asmens prašymą išduoti kortelę, sprendimas dėl kortelės poreikio priimamas per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos.

16. Kortelės galiojimo terminas nustatomas vadovaujantis Įstatymo 22 straipsnio nuostatomis.

17. Sprendimas nevertinti kortelės poreikio priimamas, jei asmuo ar jo atstovas pateikia prašymą nevertinti kortelės poreikio arba asmuo miršta.

18. Sprendimas neišduoti kortelės priimamas, jei asmuo neatitinka Įstatymo 22 straipsnio nuostatų.

19. Apie priimtą sprendimą dėl kortelės poreikio asmeniui pranešama raštu per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, pateikiant asmeniui sprendimo nuorašą (kopiją) ir, priėmus sprendimą nustatyti kortelės poreikį, kortelę.

20. Asmeniui sprendimo nuorašas (kopija) ir kortelė įteikiama asmens ar jo atstovo prašyme nurodytu būdu. Tais atvejais, kai asmuo ar jo atstovas prašyme nenurodo, kokiu būdu pageidauja gauti dokumentus, dokumentai siunčiami registruota pašto siunta, asmens ar jo atstovo, pateikusio prašymą, nurodytu gyvenamosios vietos adresu.

21. Pasibaigus kortelės galiojimo terminui Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbto karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje laikotarpiu ir 90 kalendorinių dienų po jo, kortelės galiojimo terminas tęsiamas iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbto karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje pabaigos ir dar 90 kalendorinių dienų jam pasibaigus, nauja kortelė neišduodama.

 

III skyrius

SPRENDIMŲ APSKUNDIMO TVARKA IR PAKARTOTINIS KORTELĖS POREIKIO VERTINIMAS

 

22. Asmuo ar jo atstovas turi teisę apskųsti Agentūros teritorinio skyriaus sprendimą dėl kortelės poreikio per vieną mėnesį nuo dokumentų, nurodytų Aprašo 19 punkte, gavimo dienos, kai asmuo ar atstovas nesutinka su Agentūros sprendimu.

23. Agentūros direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas atlieka pakartotinį kortelės poreikio vertinimą šiame Aprašo skyriuje nustatyta tvarka:

23.1. asmeniui nesutikus su Agentūros priimtu sprendimu, kai Agentūros direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas priima sprendimą atlikti pakartotinį kortelės poreikio vertinimą;

23.2. jeigu Agentūros direktoriui ar jo įgaliotam valstybės tarnautojui atlikus Agentūros teritorinių skyrių priimtų sprendimų kontrolę paaiškėja, kad sprendimas priimtas nepagrįstai;

23.3. vykdant Lietuvos administracinių ginčų komisijos sprendimą;

23.4. vykdant teismo sprendimą.

24. Pakartotinis kortelės poreikio vertinimas Aprašo 23.1 papunktyje nurodytu atveju atliekamas remiantis tik tais dokumentais ir (ar) informacija, kuri Agentūrai buvo pateikta arba Agentūros turėjo būti surinkta priimant skundžiamą sprendimą.

25. Pakartotinis kortelės poreikio vertinimas atliekamas ir sprendimas dėl kortelės poreikio priimamas per 20 darbo dienų nuo visų vertinimui atlikti reikalingų dokumentų gavimo Agentūroje dienos arba kai pakartotinis kortelės poreikio vertinimas atliekamas vykdant Lietuvos administracinių ginčų komisijos sprendimą per Lietuvos administracinių ginčų komisijos nustatytą terminą.

26. Jei dėl objektyvių priežasčių per Aprašo 25 punkte nurodytus terminus sprendimas dėl pakartotinio kortelės poreikio negali būti priimtas, Agentūros direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas sprendimo priėmimo terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie priimtą sprendimą dėl termino pratęsimo pranešama raštu per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, pateikiant jo nuorašą (kopiją).

27. Jei asmuo, apskundęs Agentūros sprendimą dėl kortelės poreikio, iš naujo kreipiasi dėl kortelės poreikio nustatymo, jo pateiktas skundas nenagrinėjamas ir apie tai asmeniui pranešama raštu, nurodant skundo nenagrinėjimo priežastį (-is).

28. Apie priimtą sprendimą dėl pakartotinio kortelės poreikio vertinimo asmeniui pranešama raštu per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, pateikiant sprendimo nuorašą (kopiją) ir naują kortelę, jei priimtas sprendimas išduoti naują kortelę.

29. Asmuo ar jo atstovas, nesutikdamas su Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto valstybės tarnautojo sprendimu dėl kortelės poreikio, turi teisę jį apskųsti Lietuvos administracinių ginčų komisijai per vieną mėnesį nuo dokumentų, nurodytų Aprašo 28 punkte, gavimo dienos.

30. Skundų pateikimo Agentūrai, jų nagrinėjimo ir sprendimų priėmimo tvarką nustato Agentūros direktorius.

 

IV skyrius

KORTELĖS keitimas

 

31. Kortelė keičiama, jeigu:

31.1. kortelės gavėjas pakeičia vardą (vardus), pavardę (pavardes), asmens kodą;

31.2. anksčiau išduota kortelė tapo netinkama naudoti;

31.3. kortelėje yra netikslių įrašų;

31.4. kortelė prarandama.

32. Asmuo, norėdamas pakeisti kortelę, Agentūrai pateikia:

32.1. prašymą pakeisti kortelę, kuriame nurodo savo ar savo ir asmens, dėl kurio kreipiasi (jeigu kreipiasi atstovas), vardą, pavardę, gimimo datą, kontaktinį telefono ryšio numerį ir (arba) elektroninio pašto adresą, pageidaujamą kortelės atsiėmimo būdą (atvykus į Agentūrą arba paštu) ir nurodo kortelės keitimo ar praradimo priežastį;

32.2. asmens, kuriam prašoma pakeisti kortelę, asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę arba leidimą nuolat ar laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje arba gimimo liudijimą, jei vaikas yra gimęs iki 2017 m. sausio 1 d.), atstovo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą, asmens tapatybės kortelę arba leidimą nuolat ar laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje) ar jo kopiją;

32.3. rašytinį asmens ar atstovo sutikimą, kad Agentūra gautų ir kortelėje panaudotų asmens veido atvaizdą iš Lietuvos Respublikos gyventojų registro (asmuo nurodo savo ar savo ir asmens, dėl kurio kreipiasi (jeigu kreipiasi atstovas), vardą, pavardę, gimimo datą ir sutikimą, kad nuotrauka būtų paimta iš Lietuvos Respublikos gyventojų registro) arba asmens nuotrauką skaitmeninėje laikmenoje. Asmens nuotrauka skaitmeninėje laikmenoje turi atitikti nuotraukų asmens dokumentams reikalavimus ir būti pateikta JPG formatu (vaizdo parametrai: rezoliucija ‒ 300 dpi, matmenys ‒ 295 x 380 taškų, rekomenduojami spalvos parametrai ‒ nespalvota („Greyscale“);

32.4. anksčiau išduotą kortelę, jeigu kortelė keičiama šio Aprašo 31.1–31.3 papunkčiuose nustatytais atvejais. Jei kortelės gavėjas negali pateikti senosios kortelės, tai apie tai nurodo prašyme.

33. Asmuo ar jo atstovas Aprašo 32 punkte nurodytus dokumentus gali pateikti Aprašo 9.2 papunktyje nurodytais būdais.

34. Keičiant kortelę yra patikslinami kortelės gavėjo duomenys Agentūros informacinėje sistemoje.

35. Kortelė pakeičiama per 10 darbo dienų nuo prašymo Agentūroje pateikimo dienos ir įteikiama asmeniui ar jo atstovui prašyme pakeisti ar išduoti naują kortelę nurodytu būdu. Tais atvejais, kai asmuo ar jo atstovas prašyme nenurodo, kokiu būdu pageidauja gauti dokumentus, dokumentai siunčiami registruota pašto siunta, asmens ar jo atstovo, pateikusio prašymą, gyvenamosios vietos adresu.

 

V SKYRIUS

KORTELĖS SAUGOJIMO, NAIKINIMO IR APSKAITOS TVARKA

 

36. Išduotą kortelę privalo saugoti pats kortelės gavėjas.

37. Asmuo, praradęs kortelę, turi apie tai pranešti Agentūrai ir kreiptis dėl naujos kortelės išdavimo.

38. Prarastos kortelės Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka pripažįstamos negaliojančiomis.

39. Pamestų ar dėl kitų priežasčių prarastų kortelių sąrašas Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka skelbiamas Agentūros interneto svetainėje adresu www.anta.lt, skiltyje „Negaliojantys dokumentai“.

40. Jei nesibaigus nustatytam kortelės galiojimo terminui asmeniui išduodama nauja, prieš tai išduota kortelė, kurios galiojimo terminas nėra pasibaigęs, yra paskelbiama negaliojančia Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka Agentūros interneto svetainėje adresu www.anta.lt, skiltyje „Negaliojantys dokumentai“.

41. Asmuo, gavęs naują kortelę ir radęs prarastą, pastarąją turi grąžinti Agentūrai, kuri negaliojančiu pripažintą dokumentą sunaikina teisės aktų nustatyta tvarka.

42. Sugadintos kortelės sunaikinamos Agentūros direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka.

43. Už kortelių asmenims išdavimą ir saugojimą atsakinguose Agentūros skyriuose atsako skyrių vedėjai.

44. Kortelių blankai yra saugomi užrakinamuose seifuose (metalinėse dėžėse, metalinėse spintose), įrengtose taip, kad būtų užtikrintas kortelių blankų saugumas. Patalpose, kuriose yra saugomos kortelės, turi būti įrengta apsauginė ir priešgaisrinė signalizacija.

45. Dingus kortelių blankams, Agentūra apie tai privalo informuoti atitinkamas ikiteisminio tyrimo įstaigas.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

46. Kortelė galioja asmeniui ar jo atstovui (jeigu asmuo dėl savo sveikatos būklės negali pats pasirašyti) pasirašius antroje kortelės pusėje parašo rekvizite.

47. Mokestis už kortelių išdavimą ir keitimą neimamas.

48. Juridiniams asmenims kortelė neišduodama.

49. Išduodamų kortelių duomenys tvarkomi Agentūros informacinėje sistemoje.

50. Jei rengiant kortelę padaroma klaida, turi būti rengiama nauja kortelė.

51. Už sprendimo dėl kortelės poreikio nustatymo teisingumą ir pagrįstumą atsako Agentūros padalinio, kuriame vertinamas kortelės poreikis ir priimamas sprendimas, vedėjas arba Agentūros direktoriaus įgaliotas valstybės tarnautojas.

52. Įgyvendinant šį Aprašą, asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nuostatomis.

53. Agentūros valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, (toliau kartu – darbuotojai) turi teisę teikti pasiūlymus savo tiesioginiam vadovui dėl šio Aprašo tobulinimo, o pastebėję šio Aprašo pažeidimus, privalo apie tai informuoti savo tiesioginį vadovą.

54. Aprašas keičiamas ar pildomas pasikeitus įstatymams, kitiems teisės aktams ar Agentūros darbo tvarkos organizavimui.

55. Už kortelių blankų gamybą, gavimą, apskaitą, išdavimo, sunaikinimo apskaitą ir saugojimą atsakingi asmenys atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

56. Darbuotojai, pažeidę Aprašo nuostatas, atsako atitinkamai Lietuvos Respublikos darbo kodekso ar Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.

________________