LIETUVOS AUTOMOBILIŲ KELIŲ DIREKCIJOS
PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL AUTOMOBILIŲ KELIŲ DANGŲ SIŪLIŲ, PANAUDOJANT SANDARIKLIUS, ĮRENGIMO TAISYKLIŲ ĮT SS 17 PATVIRTINIMO
2017 m. balandžio 18 d. Nr. V-161
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3-457 „Dėl Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 10.24 papunkčiu,
t v i r t i n u Automobilių kelių dangų siūlių, panaudojant sandariklius, įrengimo taisykles ĮT SS 17 (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos automobilių kelių direkcijos
prie Susisiekimo ministerijos
direktoriaus
2017 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. V-161
AUTOMOBILIŲ KELIŲ DANGŲ SIŪLIŲ, PANAUDOJANT SANDARIKLIUS, ĮRENGIMO TAISYKLĖS ĮT SS 17
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Automobilių kelių dangų siūlių, panaudojant sandariklius, įrengimo taisyklėse ĮT SS 17 (toliau – taisyklės) išdėstyti reikalavimai, kaip įrengti sandarintas siūles tiesiant ir prižiūrint įvairių tipų dangas valstybinės reikšmės keliuose. Taisyklės taip pat gali būti taikomos įrengiant sandarintas siūles vietinės reikšmės keliuose (gatvėse), kitose eismo zonose.
2. Taisyklės neatsiejamai taikomos kartu su Automobilių kelių dangų siūlių sandariklių techninių reikalavimų aprašu TRA SS 15.
3. Taisyklės taip pat taikomos kartu su šiais dokumentais:
– Automobilių kelių dangos konstrukcijos asfalto sluoksnių įrengimo taisyklėmis ĮT ASFALTAS 08;
– Automobilių kelių dangos konstrukcijos iš trinkelių ir plokščių įrengimo taisyklėmis ĮT TRINKELĖS 14;
– Automobilių kelių asfalto dangų priežiūrai skirtų medžiagų ir medžiagų mišinių panaudojimo ir jų sluoksnių įrengimo taisyklėmis ĮT APM 10;
– Asfalto dangų plyšių ir siūlių bei prijungčių su defektais taisymo rekomendacijomis R PT 11;
– betono dangų įrengimą ir kelio statinių statybą reglamentuojančiais normatyviniais dokumentais.
4. Taisyklės reglamentuoja naudojimą tokių siūlių užpildymo sistemų, kurios tinkamai veikia siūlės tarpo pločiui kintant iki 7 mm. Esant didesniam siūlės tarpo pločio kitimui turi būti naudojamos kitos siūlių konstruosenos (pavyzdžiui, deformacinės siūlės).
5. Taisyklės yra kelių ir gatvių bei kitų eismo zonų priežiūros (statybos) sutarties sudėtinė dalis, jeigu jos nurodomos sutarties konkrečiosiose sąlygose.
6. Taisyklėse yra pateikti reikalavimai rangovui, nurodymai statytojui (užsakovui) (toliau – užsakovas) ir techniniam prižiūrėtojui, nurodymai, kaip parengti ir papildyti technines specifikacijas, darbų sąrašą ir kaip atlikti darbų kontrolę ir priėmimą. Be to, į šias taisykles įtrauktos rekomendacijos, kaip patikslinti sutarties sąlygas, darbų sąrašus ir aprašus.
7. Kiekvieno statybos produkto, kuriam taikomas darnusis standartas arba dėl kurio išduotas Europos techninis įvertinimas, atveju CE ženklas yra vienintelis ženklas, kuriuo patvirtinama statybos produkto atitiktis deklaruotoms eksploatacinėms savybėms, susijusioms su esminėmis charakteristikomis, kurioms taikomas tas darnusis standartas arba Europos techninis įvertinimas.
Valstybė narė nedraudžia ar netrukdo savo teritorijoje arba savo atsakomybe tiekti rinkai arba naudoti CE ženklu paženklintus statybos produktus, jeigu jų deklaruotos eksploatacinės savybės atitinka tokio naudojimo toje valstybėje narėje reikalavimus.
8. Kiekvienas statybos produktas, kuris neturi darniųjų techninių specifikacijų, įvežtas iš Europos Sąjungos valstybės narės, iš valstybės, pasirašiusios Europos ekonominės erdvės sutartį, arba iš Turkijos, gali būti be apribojimų tiekiamas į Lietuvos Respublikos rinką, jeigu jis buvo pagamintas Europos Sąjungos valstybėje narėje, valstybėje, pasirašiusioje Europos ekonominės erdvės sutartį, arba Turkijoje, teisėtais būdais arba teisėtai importuotas į šias valstybes iš trečiųjų šalių ir jį leidžiama tiekti į rinką toje valstybėje. Šio statybos produkto laisvo judėjimo apribojimai pateisinami, jeigu neužtikrinamas lygiavertis jo apsaugos lygis arba visuomenės dorovės, viešosios tvarkos ar visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų ar augalų sveikatos ir gyvybės apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar archeologijos vertybių apsaugos bei pramoninės ir komercinės nuosavybės apsaugos sumetimais.
II SKYRIUS
NUORODOS
9. Taisyklėse pateiktos nuorodos į šiuos dokumentus:
9.1. Automobilių kelių dangos konstrukcijos asfalto sluoksnių įrengimo taisykles ĮT ASFALTAS 08, patvirtintas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. V-16 „Dėl Automobilių kelių dangos konstrukcijos asfalto sluoksnių įrengimo taisyklių ĮT ASFALTAS 08 patvirtinimo“;
9.2. Automobilių kelių asfalto dangų priežiūrai skirtų medžiagų ir medžiagų mišinių panaudojimo ir jų sluoksnių įrengimo taisykles ĮT APM 10, patvirtintas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2010 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. V-151 „Dėl Automobilių kelių asfalto dangų priežiūrai skirtų medžiagų ir medžiagų mišinių panaudojimo ir jų sluoksnių įrengimo taisyklių ĮT APM 10 pavirtinimo“;
9.3. Asfalto dangų plyšių ir siūlių bei prijungčių su defektais taisymo rekomendacijas R PT 11, patvirtintas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2011 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. V-221 „Dėl Asfalto dangų plyšių, siūlių ir prijungčių su defektais taisymo rekomendacijų R PT 11 patvirtinimo“;
9.4. Automobilių kelių dangos konstrukcijos iš trinkelių ir plokščių įrengimo taisykles ĮT TRINKELĖS 14, patvirtintas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2014 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-71 „Dėl Automobilių kelių dangos konstrukcijos iš trinkelių ir plokščių įrengimo taisyklių ĮT TRINKELĖS 14 patvirtinimo“;
9.5. Automobilių kelių dangos konstrukcijos iš trinkelių ir plokščių įrengimo metodinius nurodymus MN TRINKELĖS 14, patvirtintus Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2014 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-72 „Dėl Automobilių kelių dangos konstrukcijos iš trinkelių ir plokščių įrengimo metodinių nurodymų patvirtinimo“;
9.6. Automobilių kelių dangų siūlių sandariklių techninių reikalavimų aprašą TRA SS 15, patvirtintą Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2015 m. gegužės 20 d. įsakymu Nr. V(E)-6 „Dėl Automobilių kelių dangų siūlių sandariklių techninių reikalavimų aprašo TRA SS 15 patvirtinimo“;
9.7. LST EN 14188-1 „Siūlių tarpikliai ir sandarikliai. 1 dalis. Karštųjų siūlių sandariklių techniniai reikalavimai“;
9.8. LST EN 14188-2 „Siūlių tarpikliai ir sandarikliai. 2 dalis. Šaltųjų siūlių sandariklių techniniai reikalavimai“;
9.9. LST EN 14188-3 „Siūlių tarpikliai ir sandarikliai. 3 dalis. Siūlių gatavų sandariklių techniniai reikalavimai“;
III SKYRIUS
PAGRINDINĖS SĄVOKOS
Siūlės
10.1. Fiktyvioji siūlė (vok. – Scheinfuge) – iš anksto nustatyta suirties vieta betono dangoje, suformuojama viršutinėje dangos dalyje atliekant įpjovas.
10.2. Leistinoji bendroji deformacija – deformacijos (susumavus tempimą, gniuždymą ir šlytį, išreikštus %) dydis, kurio intervale siūlių sandarikliai vis dar tinkamai funkcionuoja.
10.3. Plėtimosi siūlė (vok. – Raumfuge) – siūlė, kuri atskiria konstrukcinį elementą ar plokštę vieną nuo kito per visą storį ir dėl plataus iš anksto suformuoto siūlės tarpo leidžia konstrukcinio elemento ar plokštės plėtimąsi.
10.4. Siūlė – vertikalus tarpas (ertmė) tarp gretimų betono dangos paviršiaus plokščių arba tarp gretimų bituminių sluoksnių, suformuotas, kad būtų galimas poslinkis.
10.5. Siūlės įpjova (vok. – Fugenkerbe) – iš anksto nustatyta suirties vieta betono plokštėje, skirta taisyklingai išdėstyti fiktyviąsias siūles, viršutinėje šios įpjovos srityje suformuojant siūlės tarpą.
10.6. Siūlės tarpo pločio kitimas – siūlės tarpo plėtimasis ar poslinkiai, kai konstrukcinių elementų temperatūra yra nuo -20 (30) °C iki +60 °C. Betoninių plokščių liekamųjų poslinkių atveju tai siejama su pradiniu siūlės tarpo pločiu.
10.7. Siūlės tarpas – ertmė, į kurią yra pripildoma arba įmontuojama siūlių užpildymo medžiagų. Fiktyviosios, standžiosios ir plėtimosi siūlių atveju šis tarpas yra išpjaunamas.
10.8. Slankioji siūlė (vok. – Gleitfuge) – siūlė, kuri atskiria plokštes viena nuo kitos per visą dangos storį ir dėl įdėklo leidžia išilginį šių plokščių poslinkį (siekiant išvengti atsikartojančių (refleksinių) plyšių esant perstumtoms viena kitos atžvilgiu skersinėms siūlėms).
Kelių tiesimo produktai
10.10. Apsauginis įdėklas (vok. – Schutzeinlage) – tankus ar uždarų porų profilis iš elastomerų ar plastomerų, kuris neleidžia dulkėms, teršalams ar pašalinėms dalelėms patekti į atsirandantį plyšį.
10.11. Gruntas – medžiaga, kuria prieš užpilant siūlės sandariklį, padengiami siūlės paviršiai (šonai) siekiant užtikrinti sandariklio prikibimą (adheziją).
10.12. Bituminė siūlės sandariklio juosta (vok. – Bitumenfugenband) – iš anksto suformuota bituminė termoplastinė profiliuota juosta, kuri kaitinant yra prilydoma prie asfalto sluoksnių. Į juostos sudėtį gali būti papildomai pridėta plastiko, minkštinamųjų medžiagų ir mineralinių užpildų (medžiagų).
10.13. Karštasis sandariklis – termoplastinė arba termoreaktyvi medžiaga, kuri yra kaitinama iki rekomenduojamos užliejimo temperatūros prieš įterpiant ją į siūlės tarpą.
10.13.1. N1 tipo karštasis sandariklis – bituminė termoplastinė masė pagal standartą LST EN 14188-1, kuri pasižymi elastingumu ir dideliu pailgėjimu.
10.14. Plyšių taisymo masė (vok. – Rissmasse) – plyšių taisymui skirta, dažniausiai termoplastinė masė, kurios rišiklis yra bitumas.
PASTABA. Rekomendacijose R PT 11 naudojamas terminas – sandariklio masė.
10.15. Siūlės įdėklas (vok. – Fugeneinlage) – plėtimosi siūlei įrengti skirtas konstrukcinis (statybinis) elementas, kuris iš dalies joje pasilieka arba yra visiškai pašalinamas.
10.16. Siūlės sandariklis (vok. – Fugenmasse) – medžiaga, kuri yra vienodai paskleidžiama į siūlę, prilipdoma prie atitinkamų siūlės vidinių paviršių ir izoliuoja ją apsaugodama nuo vandens arba kitų žalingų medžiagų patekimo.
10.17. Siūlių gatavi sandarikliai (vok. – Fugenprofil) – iš anksto pagamintas vulkanizuotos elastinės gumos profiliuotis, kuris specialiomis mašinomis įterptas į siūlės tarpą, užsandarina ir užpildo siūlę plėsdamasis ir neleidžia skverbtis vandeniui.
10.18. Siūlių užpildymo medžiaga (vok. – Fugenfuellstoff) – bendroji sąvoka visų medžiagų, kurios skirtos užpildyti siūlių tarpą ir kurios sąveikaudamos sudaro siūlės užpildymo sistemą.
10.19. Siūlių užpildymo sistema – tarpiklio, grunto ir siūlių sandariklio derinys, kuriuo tvariai užpildoma siūlės ertmė.
10.20. Šaltasis sandariklis – reaktyvi vieno ar dviejų komponentų medžiaga, kuri sumaišoma prieš įterpiant ją į siūlės tarpą.
10.20.1. 25 klasės šaltasis sandariklis – reaktyvi vieno ar dviejų komponentų masė pagal standartą LST EN 14188-2, kuri pasižymi elastingosiomis charakteristikomis ir 25 % leistinąja bendrąja deformacija, skaičiuojama nuo siūlės pradinio pločio.
10.21. Tarpiklis (vok. – Unterfuellstoff) – į siūlės tarpą įdedama iš anksto suformuota profiliuota medžiaga, kuria siūlės ertmė uždaroma užpylimo gylyje ir užkertamas kelias trijų taškų sukibimui ir (arba) siūlės sandarikliui įsiskverbti į siūlės apačioje esančias įpjovas (plyšius). Tam tikrais atvejais vietoj tarpiklio įdedama atskiriamoji juosta.
IV SKYRIUS
ŽYMENYS IR SUTRUMPINIMAI
V SKYRIUS
NAUDOJIMO SRITYS IR LEISTINASIS SIŪLIŲ TARPO PLOČIO KITIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
12. Produktams, kurie naudojami specialios paskirties eismo zonoms (pavyzdžiui, oro uostų dangų zonos, kur naudojamos specialiosios medžiagos nuo dangų ir lėktuvų apledėjimo) turi būti pateikti įrodymai apie jų tinkamumą ir suderinamumą su specialiosiomis medžiagomis nuo dangų ir lėktuvų apledėjimo.
ANTRASIS SKIRSNIS
KARŠTIEJI SIŪLIŲ SANDARIKLIAI
Europos standartų reglamentuojami produktai
13. N1 tipo siūlių sandarikliai gali būti naudojami kai siūlės tarpo plotis kinta iki 35 %. Šio tipo siūlių sandarikliai ypač tinka siūlėms, esančioms vandens latakų ir kraštų ar briaunų zonose, kelio statinių, statinių sujungimo ir didesnių deformacijų siūlėms. Šio tipo siūlių sandariklių paviršius neturėtų turėti tiesioginio kontakto su riedančiu ratu.
Europos standartų nereglamentuojami produktai
15. Naudojami šie Europos standartų nereglamentuojami produktai:
15.1. Bėgių siūlių sandarikliai. Bėgių siūlių sandarikliai absorbuoja skirtingus eismo zonos ir bėgių poslinkius ir užsandarina sujungimo siūlę.
15.2. Trinkelių siūlių sandarikliai. Trinkelių siūlių sandarikliai gali būti naudojami trinkelių dangoms, skirtoms transporto eismui arba transporto statymui.
TREČIASIS SKIRSNIS
ŠALTIEJI SIŪLIŲ SANDARIKLIAI
Europos standartų reglamentuojami produktai
KETVIRTASIS SKIRSNIS
SIŪLIŲ GATAVI SANDARIKLIAI
PENKTASIS SKIRSNIS
BITUMINĖS SIŪLIŲ SANDARIKLIŲ JUOSTOS
19. Bituminės siūlių sandariklių juostos yra Europos standartų nereglamentuojami produktai.
Bituminės siūlių sandariklių juostos gali būti naudojamos kai siūlės tarpo plotis kinta iki 10 %. Šios bituminės siūlių sandariklių juostos naudojamos asfalto dangoms, prijungtims prie kelio įrenginių (pavyzdžiui, prie inžinerinių tinklų apžiūros šulinių, vandens surinkimo šulinėlių) ir prijungtims tarp betono ir asfalto.
VI SKYRIUS
PAGRINDINĖS INŽINERINĖS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
20. Siūlių užpildymas ir užsandarinimas turi išlikti funkcionalus ir tvarus ilgą laikotarpį. Tai leidžia sumažinti transporto eismo trukdžius ir pailginti laikotarpius tarp kelio remontų (priežiūros).
21. Atliekant darbus dangos paviršiuje (pavyzdžiui, horizontaliojo ženklinimo naikinimą) negalima pažeisti sandarintų siūlių.
22. Užpildant siūles, jos yra taip užsandarinamos, kad neleidžia paviršiniam vandeniui prasiskverbti į dangos konstrukciją. Taip pat siūlių sandarikliai turi neleisti į siūlės tarpą patekti kietosioms dalelėms ir užtikrinti statybinių elementų nesuvaržytus poslinkius.
ANTRASIS SKIRSNIS
SIŪLIŲ IŠDĖSTYMAS
24. Važiuojamoje kelio dalyje ir kitose eismo zonose siūlės išdėstomos atsižvelgiant į įrengimo taisyklių ĮT ASFALTAS 08, ĮT APM 10, ĮT TRINKLELĖS 14, tiltų ir viadukų statybos darbų atlikimą ir betono dangų įrengimą reglamentuojančių normatyvinių dokumentų reikalavimus.
TREČIASIS SKIRSNIS
SIŪLIŲ ĮRENGIMAS
26. Atliekant siūlių įpjovas ir išpjaunant siūlių tarpus, pjovimo šlamas ar išfrezuota medžiaga turi būti pašalinta iš karto atliekant darbus. Dalelių likučiai įpjovoje ar pasikeitusios dangos paviršiaus spalvinės savybės nelaikomos defektu.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
UŽPILDYMAS SIŪLIŲ UŽPILDYMO MEDŽIAGOMIS
28. Prieš užpilant karštąjį arba šaltąjį siūlių sandariklį, prireikus, į siūlės tarpą turi būti dedamas tarpiklis, kuris leidžia pasiekti reikiamą siūlės užpylimo gylį. Siūlės šonai ir tarpiklis prieš užpilant siūlės sandariklį turi būti sausi ir švarūs.
29. Siūlių užpildymo medžiagos turi būti naudojamos vadovaujantis siūlių užpildymo sistemos gamintojo nurodymais (instrukcijomis).
PENKTASIS SKIRSNIS
APSAUGOS LAIKOTARPIS
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
SIŪLIŲ UŽPILDYMO MEDŽIAGŲ PAŠALINIMAS
32. Atliekant kelių priežiūros darbus (paprastąjį remontą) esamas siūlės užpildymo medžiaga turi būti pašalinta iki nurodyto gylio.
VII SKYRIUS
BETONO DANGŲ SIŪLIŲ ĮRENGIMO PAGRINDINĖS INŽINERINĖS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
35. Parenkant betono dangų siūlių tarpo plotį turi būti laikomasi 1 lentelėje nurodytų norminių verčių reikalavimų.
1 lentelė. Betono dangų siūlių tarpo pločio kitimo norminės vertės
Eil. Nr. |
Siūlės tipas |
Siūlės tarpo pločio kitimas, mm |
|
1. |
Skersinė fiktyvioji siūlė |
Plokštės ilgis ≤ 5 m |
≤ 2 |
2. |
Plokštės ilgis > 5 m, ≤ 7,5 m |
≤ 3 |
|
3. |
Išilginė fiktyvioji siūlė |
Užinkaruota |
≤ 1 |
4. |
Neužinkaruota |
≤ 4 |
|
5. |
Plėtimosi siūlė |
– |
≤ 5 |
6. |
Standžioji siūlė |
Užinkaruota |
≤ 1 |
7. |
Standžioji siūlė1) |
Neužinkaruota |
≤ 4 |
1) Slankiosios siūlės įrengimo nurodymai pateikti 38 punkte. |
36. Siūlių užpildymo medžiagos greta įvertintų siūlės tarpo poslinkių, privalo nekenksmingai absorbuoti ir siūlės tarpo įrengimo leistinuosius ±1 mm nuokrypius.
37. Dėl įpjovos atsiradusio plyšio plotis (didžiausias plotis) nustatomas prieš išpjaunant siūlės tarpą. Iki šio momento mažiausias betono gniuždomasis stipris turi būti 26 MPa. Jei nustatytas plyšio plotis yra didesnis negu 1 mm, 1 lentelės 5 stulpelyje nurodytos vertės padidinamos 1 mm. Patikrinimą atlieka rangovas. Naujas siūlės tarpo plotis nustatomas kartu su užsakovu.
38. Jei, esant poreikiui, norima leisti išilginį betono plokščių poslinkį, gali būti suformuojamos slankiosios siūlės. Slankiosios siūlės nėra inkaruojamos. Per visą dangos storį įmontuojamas siūlės įdėklas, skiriantis konstrukcinius elementus vienas nuo kito. Siūlės įdėklas turi būti plonas (3–5 mm) ir vienoje pusėje lygus.
39. Siūlės išilgine kryptimi neturi būti įrengiamos rato riedėjimo vėžėje ar važiuojamosios dalies horizontaliojo ženklinimo zonoje.
ANTRASIS SKIRSNIS
SIŪLĖS TARPO ĮRENGIMAS
41. Įrengiant betono dangų siūlės tarpą darbų atlikimo technologijos sąlygoti nuokrypiai nuo pločio projektinės vertės negali būti didesni negu ±1 mm, o nuo gylio projektinės vertės negali būti didesni negu ± 3 mm.
42. Kelio važiuojamosios dalies siūlių ir kelio statinių kraštinių sandarintų siūlių arba kitų statybinių elementų siūlių tarpas turi būti toks, kad jo plotis ir gylis būtų priderinti prie numatomų naudoti siūlės užpildymo medžiagų ir planuojamo didžiausio siūlės tarpo pločio kitimo.
43. Jeigu betono dangų siūlės turi būti užpildomos anksčiau negu optimalu tai daryti, nustatant siūlės tarpo plotį turi būti atsižvelgiama į betono susitraukimą.
44. Betono dangų siūlės įpjova pjaunant išplatinama iki reikiamų siūlės matmenų. Įrengiant siūlės tarpą naudojami tokie įrenginiai, kuriais galima suformuoti tiesų ir aštriabriaunį pjūvį. Siūlės šonai sukibimo zonoje turi būti lygiagretūs.
46. Plėtimosi siūlės įrengiamos pagal betono dangų įrengimą reglamentuojančių normatyvinių techninių dokumentų nurodymus.
47. Atliekant siūlių priežiūros darbus, reikia tikrinti, ar galima ir ar reikia siūlės tarpą papildomai išpjauti.
TREČIASIS SKIRSNIS
SIŪLĖS TARPO NUSKLEMBIMAS
49. Siūlių tarpo briaunos nusklembiamos ne didesniu negu 45º kampu. Nusklembimo plotis plane turi būti 2 ± 1 mm.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
TARPIKLIS
PENKTASIS SKIRSNIS
UŽPILDYMAS SIŪLIŲ UŽPILDYMO MEDŽIAGOMIS
52. Siekiant išvengti briaunų pažeidimų ir sukibimo defektų turi būti nustatytas siūlių užpildymo laikas atsižvelgiant į betono sukietėjimą. SV ir I–III konstrukcijos klasės betono dangų gniuždomasis stipris turi sudaryti mažiausiai 60 %, o IV–VI konstrukcijos klasės betono dangų – mažiausiai 70 % atitinkamuose normatyviniuose techniniuose dokumentuose nurodyto reikalaujamo gniuždomojo stiprio. Kiekvienu atveju mažiausias betono gniuždomasis stipris turi būti 26 MPa, o jo amžius – mažiausiai 7 dienos (nuokrypiai nuo šių nuostatų galimi tik naudojant padidinto ankstyvojo stiprumo betonus).
53. Prieš užpildant siūlę karštuoju ar šaltuoju siūlių sandarikliu, jeigu reikalinga, tarpiklis įrengiamas taip, kad būtų užtikrintas reikalaujamas siūlių užpildymo sandarikliu gylis. Siūlių šonai ir tarpiklis prieš užpilant siūlių sandariklį turi būti sausi ir švarūs.
VIII SKYRIUS
ASFALTO DANGŲ SIŪLIŲ ĮRENGIMO PAGRINDINĖS INŽINERINĖS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
57. Viršutinio sluoksnio voluojamojo asfalto prijungtys prie mastikos asfalto arba prie kelio įrenginių įrengiamos kaip sandarintos siūlės. Ši nuostata negalioja viršutinio sluoksnio iš poringojo asfalto prijungties prie kelio įrenginių atveju.
60. Išilginės sandarintos siūlės neturi būti išdėstomos rato riedėjimo vėžėje ar važiuojamosios dalies horizontaliojo ženklinimo zonoje. Išimtis gali būti taikoma siūlėms prie bėginio transporto bėgių ir trinkelių siūlėms.
61. Sandarintos siūlės gali būti įrengiamos panaudojant siūlių sandariklius arba bitumines siūlių sandariklio juostas. Darbų kiekių sąraše tai nurodoma atskira eilute, kartu nurodoma ir naudotina siūlių sandarinimo medžiaga.
ANTRASIS SKIRSNIS
SIŪLĖS TARPO ĮRENGIMAS
64. Klojant asfalto sluoksnius, siūlės tarpas taip pat gali būti įrengiamas panaudojant įdėklą (pavyzdžiui, tinkamos formos metalinį profiliuotį − juostą), jeigu paklojus asfalto sluoksnį ir atlikus tankinimą volais, jį galima pašalinti.
TREČIASIS SKIRSNIS
UŽPILDYMAS SIŪLIŲ UŽPILDYMO MEDŽIAGOMIS
66. Siūlių šonai prieš užpilant siūlių sandariklį turi būti sausi ir švarūs. Šiuo atveju tarpiklis nėra įrengiamas.
IX SKYRIUS
TRINKELIŲ DANGŲ SIŪLIŲ ĮRENGIMO PAGRINDINĖS INŽINERINĖS NUOSTATOS
69. Trinkelių dangų siūlių išmatavimai nustatomi remiantis konstrukciniais skaičiavimais. Tačiau atsižvelgiant į darbų atlikimo ypatumus, siūlės plotis mažiausiai turi būti 10 mm.
X SKYRIUS
ĮVAIRIŲ DANGŲ KOMBINACIJŲ SIŪLIŲ ĮRENGIMO PAGRINDINĖS INŽINERINĖS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
ASFALTO IR BETONO DANGŲ PRIJUNGTYS
72. Dangų deriniuose (pavyzdžiui, asfalto dangos prijungtis prie betono dangos) dažniausiai tik išilginėms siūlėms įrengti yra reikalinga speciali konstrukcija (žr. 8 pav.). Siekiant išvengti vandens kaupimosi, rekomenduojama po išilgine siūle (dangos atskyrimo) įrengti vienos frakcijos skaldele užpildomą drenažo plyšį, kuris drenuos vandenį į apsauginį šalčiui atsparų sluoksnį ar į šalčiui nejautrių medžiagų sluoksnį. Siekiant sumažinti įtempius, susidarančius dėl skirtingų medžiagų skirtingų deformacinių ir plėtimosi charakteristikų ir papildomai hidroizoliuoti, ant betono sluoksnio šoninio paviršiaus montuojamas bituminis hidroizoliacinis lakštas.
XI SKYRIUS
KELIŲ TIESIMO MEDŽIAGOS
PIRMASIS SKIRSNIS
EUROPOS STANDARTŲ REGLAMENTUOJAMI PRODUKTAI
75. Siūlių užpildymo medžiagų savybės turi atitikti šių medžiagų taikymo sritį. Taip pat jos privalo atitikti Europos standartų ir techninių reikalavimų aprašo TRA SS 14 reikalavimus.
76. Europos standartų reglamentuojami produktai yra:
– karštieji siūlių sandarikliai;
– šaltieji siūlių sandarikliai (25 klasės);
– gatavi siūlių sandarikliai;
– gruntai.
77. Naudoti F1 ir F2 tipo karštuosius siūlių sandariklius, pagamintus pagal standartą LST EN 14188-1, rekomenduojama tik techniškai pagrindus.
ANTRASIS SKIRSNIS
EUROPOS STANDARTŲ NEREGLAMENTUOJAMI PRODUKTAI
XII SKYRIUS
BANDYMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
80. Rangovas, prieš pradėdamas darbus, turi pagal techninių reikalavimų aprašo TRA SS 14 nurodymus pateikti užsakovui pradinio tipo bandymo duomenis, pats įsitikinti ir užsakovui įrodyti pasirinktų naudoti medžiagų tinkamumą apkrovoms ir numatomiems darbams atlikti.
81. Bandymai skirstomi į:
– tipo bandymus;
– vidinės kontrolės bandymus;
– kontrolinius bandymus;
– papildomus kontrolinius bandymus;
– arbitražinius tyrimus.
82. Bandymai, jei reikia, apima:
– ėminio ėmimą;
– ėminio supakavimą išsiųsti;
– ėminio nugabenimą į bandymų laboratoriją;
– tyrimus, įskaitant bandymų ataskaitą.
83. Užsakovui reikalaujant, turi būti pateikti pakankamo dydžio visų numatytų naudoti medžiagų ėminiai, kurie saugomi kaip kontroliniai ėminiai.
Apie tokių ėminių pripažinimą sutarties partneriai turi surašyti protokolą. Šie ėminiai naudojami kontroliniuose bandymuose, įvertinant medžiagų atitiktį projekto (sutarties) reikalavimams.
ANTRASIS SKIRSNIS
VIDINĖS KONTROLĖS BANDYMAI
84. Vidinės kontrolės bandymus sudaro tokie bandymai, kuriuos atlieka rangovas arba jo įgaliotinis, kad būtų užtikrinama medžiagų savybių bei atliktų darbų atitiktis pradinio tipo bandymo duomenims ir projekte (sutartyje) nurodytiems reikalavimams.
85. Vidinės kontrolės bandymai skirstomi į:
– patiektų medžiagų bandymus;
– bandymus atliekant darbus.
86. Rangovas turi kruopščiai atlikti reikiamos apimties vidinės kontrolės bandymus. Rangovas tikslią atliekamos vidinės kontrolės apimtį nurodo savo statybos taisyklėse. Rezultatai yra protokoluojami. Jeigu nustatomi nuokrypiai nuo projekto (sutarties) reikalavimų, priežastys, lemiančios nuokrypius, turi būti tuoj pat pašalinamos.
87. Užsakovui ar techniniam prižiūrėtojui pareikalavus, būtina pateikti vidinės kontrolės bandymų rezultatus.
Patiektų medžiagų bandymai
88. Rangovas privalo patikrinti patiektų medžiagų įpakavimą ir lydinčių dokumentų turinio atitiktį su užsakovu sudarytos statybos sutarties reikalavimams. Duomenys turi būti protokoluojami.
89. Turi būti patikrinta:
– patiektos partijos važtaraštis ir ženklinimas;
– talpų sandėliavimo ir laikymo sąlygos atsižvelgiant į gamintojo nurodymus;
– galiojimo data arba pagaminimo data su leidžiamu laikymo terminu;
– bituminės siūlės sandariklio juostos ar profiliuoto sandariklio gaminimo matmenys;
– šaltųjų siūlių sandariklių įvairių komponentų paskirtis.
Jeigu nustatoma, kad medžiagos neatitinka sutartyje numatytų reikalavimų, tai jos negali būti naudojamos.
Bandymai atliekant darbus
90. Atliekant darbus atitinkamai yra tikrinama ir protokoluojama:
– aplinkos sąlygos (oro temperatūra ir dangos paviršiaus temperatūra, santykinė oro drėgmė, rasos taško temperatūra);
– siūlės tarpo ir kitų matmenų nuokrypiai nuo matmenų, numatytų techninėse specifikacijose, kiti nuokrypiai;
– pasiekta didžiausia kaitinimo temperatūra;
– laikymo trukmė kaitinimo katile;
– siūlės gatavo sandariklio ilgio pokytis, matuojant kiekvienos dienos atliktus darbus, tačiau ne rečiau kaip kiekvienų 3000 m įmontuoto siūlių gatavo sandariklio.
TREČIASIS SKIRSNIS
KONTROLINIAI BANDYMAI
Kontroliniai bandymai
91. Kontroliniai bandymai yra užsakovo bandymai, kuriais nustatoma, ar siūlių užpildymo medžiagų savybės ir užbaigti darbai atitinka projekto (sutarties) reikalavimus. Šių bandymų rezultatai yra darbų priėmimo pagrindas. Ėminių ėmimą ir tikrinimus darbų zonoje atlieka užsakovas dalyvaujant rangovui. Jeigu nurodytu laiku rangovas neatvyksta, ėminiai imami ir tikrinimai atliekami jam nedalyvaujant.
92. Imti ėminius ir supakuoti išsiuntimui gali padėti ir rangovas, tačiau ėminius išsiųsti ir bandymus atlikti gali tik pats užsakovas arba techninis prižiūrėtojas, arba užsakovo pripažinta akredituota laboratorija. Bandymų laboratoriją paskiria užsakovas arba techninis prižiūrėtojas.
93. Įprastai atliekamų kontrolinių bandymų rūšys aprašytos techninių reikalavimų apraše TRA SS 14, o imami kiekiai nurodyti 2 lentelėje. Atliekant darbus iš naudojamų medžiagų imami reprezentatyvūs ėminiai ir ištiriami. Paprastai imama įvairių medžiagų po vieną reprezentatyvų ėminį ir surašomas ėminių ėmimo protokolas. Prireikus, tokia pačia tvarka imami atsarginiai ėminiai ir tvarkingai saugomi. Jie gali būti naudojami tik užsakovui nurodžius.
2 lentelė. Kontroliniams bandymams skirtų medžiagų ėmimo kiekiai ir vietos
Eil. Nr. |
Medžiaga |
Ėminio kiekis |
Ėminio ėmimo vieta |
1. |
Gruntas |
> 200 ml |
iš tiekimo talpos (sandariai uždarant) |
2. |
Karštasis siūlių sandariklis |
> 3 kg |
iš kaitinimo katilo |
3. |
Šaltasis siūlių sandariklis, atskirai kiekvieno komponento |
> 2 litrai |
iš tiekimo talpų |
4. |
Siūlių gatavas sandariklis |
> 5 m |
iš tiekimo pakuočių ar talpų |
5. |
Bituminė siūlės sandariklio juosta |
> 3 kg |
iš tiekimo pakuočių ar talpų |
Papildomi kontroliniai bandymai
94. Jeigu manoma, kad kontrolinių bandymų rezultatai nebūdingi visam bandymams priskirtam plotui, rangovas turi teisę prašyti atlikti papildomus kontrolinius bandymus.
Užsakovui taip pat išlieka teisė savo nuožiūra atlikti papildomus kontrolinius bandymus.
96. Darbų priėmimą lemia pradinių ir papildomų kontrolinių bandymų nuo šiol jiems priskirtose plotų dalyse rezultatai.
Arbitražiniai tyrimai
98. Arbitražiniai (ginčo sprendimo tarp šalių teisme) tyrimai – tai tam tikrų kontrolinių bandymų, kurių atlikimo kokybe (pavyzdžiui, savų tyrimų pagrindu) abejoja užsakovas arba rangovas, pakartojimas.
99. Vieno iš sutarties partnerių pasiūlymu kontrolinius bandymus pakartoti pavedama nepriklausomai akredituotai laboratorijai, kuri neatliko pradinių kontrolinių bandymų. Pakartotų kontrolinių bandymų rezultatai pakeičia pirminių kontrolinių bandymų rezultatus.
XIII SKYRIUS
KARŠTIEJI SIŪLIŲ SANDARIKLIAI
PIRMASIS SKIRSNIS
DARBŲ ATLIKIMAS
Oro sąlygos
102. Karštieji siūlių sandarikliai gali būti naudojami tik esant sausoms oro sąlygoms ir siūlės tarpo šonų paviršiaus temperatūrai ne žemesnei negu 0˚C.
Siūlės tarpo techniniai reikalavimai
104. Siūlės tarpo šonai paviršių sukibimo zonoje turi būti sausi, švarūs ir be dulkių. Adheziją bloginančios medžiagos, prieš užpildant siūlę, turi būti pašalintos.
105. Paliekami seni tvirtai prikibę siūlių sandarikliai paprastai nepablogina naujų karštųjų siūlių sandariklių sukibimo, jei šių siūlių sandariklių suderinamumas yra žinomas. Jei suderinamumas nėra žinomas (pavyzdžiui, paliekami seni dervų pagrindu pagaminti siūlių sandarikliai), tai siūlių tarpus reikia paplatinti. Šie siūlių tarpo paplatinimo darbai turi būti nurodyti darbų kiekių apraše atskira eilute.
106. Įvairių padengtų paviršių sukibimas su siūlių sandarikliais turi būti įrodytas. Prireikus paviršius gali būti pakartotinai padengiamas ir barstomas smulkiąja mineraline medžiaga. Siūlės tarpo šonų paviršiai turi būti visame plote tolygiai padengti smulkiąja mineraline medžiaga.
107. Trinkelių šonų paviršiai prieš užpildant siūles turi būti išvalyti nuo teršalų ir palaidų dalelių.
108. Trinkelių dangų siūles užpildant trinkelių siūlių sandarikliais, šios siūlės iki reikalingo gylio turi būti išvalomos nuo nesurištųjų medžiagų panaudojant vakuumines valymo mašinas arba kompresorius, o prireikus ir išdžiovinamos.
Užpildymas karštaisiais siūlių sandarikliais
110. Betono dangų siūlės karštaisiais siūlių sandarikliais užpildomos taip, kad jiems atvėsus susiformuotų įgaubtas paviršius, kurio gylis ne mažesnis negu 1 mm ir ne didesnis negu 3 mm.
111. Asfalto dangų siūlės karštaisiais siūlių sandarikliais užpildomos taip, kad jiems atvėsus siūlės tarpas būtų visiškai užpildytas ir sandariklio viršutinė briauna sutaptų su asfalto dangos paviršiumi.
112. Karštieji siūlių sandarikliai gali būti naudojami tik kombinuojant su gamintojo nurodytais kitais produktais.
Apsaugos laikotarpis
Siūlių įrengimas
115. Siūlių įrengimo, panaudojant karštuosius siūlių sandariklius, pavyzdžiai yra pateikti 1−11 paveiksluose.
1 pav. Skersinės fiktyviosios siūlės įrengimas betono dangoje
2 pav. Išilginės fiktyviosios siūlės įrengimas betono dangoje
3 pav. Plėtimosi siūlės įrengimas betono dangoje
4 pav. Standžiosios siūlės įrengimas betono dangoje
5 pav. Slankiosios siūlės įrengimas betono dangoje
6 pav. Prijungties „asfaltas prie asfalto“ įrengimas panaudojant N2 tipo karštąjį siūlių sandariklį
7 pav. Prijungties „asfaltas prie kelio įrenginio“ įrengimas panaudojant N2 tipo karštąjį siūlių sandariklį
8 pav. Asfalto ir betono dangos prijungties (išilginės siūlės) įrengimas panaudojant N2 tipo karštąjį siūlių sandariklį
9 pav. Kraštinės sandarintos siūlės ant kelio statinio su asfalto danga įrengimas panaudojant N1 tipo karštąjį siūlių sandariklį (įrengiami siūlės sandarikliai dviem pakopomis)
10 pav. Kraštinės sandarintos siūlės ant kelio statinio su betono danga įrengimas panaudojant N1 tipo karštąjį siūlių sandariklį (įrengiami siūlės sandarikliai dviem pakopomis)
11 pav. Siūlės bėgių zonoje įrengimas
ANTRASIS SKIRSNIS
PAGRINDINĖS NUOSTATOS IR REIKALAVIMAI
N1 tipo karštieji sandarikliai
116. Be toliau pateikiamų nuostatų reikia vadovautis V skyriaus antrojo skirsnio ir XIII skyriaus pirmojo skirsnio nuostatomis.
Siūlės matmenys
3 lentelė. Siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant N1 tipo karštuosius siūlių sandariklius
Eil. Nr. |
Siūlės tarpo pločio kitimas, mm |
Siūlės tarpo plotis, mm |
Siūlės tarpo gylis su tarpikliu, mm |
Siūlės tarpo gylis su atskiriamąja juosta, mm |
1. |
iki 3,5 |
10 |
35 |
– |
2. |
iki 4,0 |
12 |
40 |
– |
3. |
iki 5,0 |
15 |
45 |
– |
4. |
iki 7,0 |
20 |
60 |
35 |
118. Siūlės tarpo užpildymo gylis turi būti mažiausiai 1,5 karto didesnis negu siūlės tarpo plotis.
Kraštinės sandarintos siūlės
119. Kraštinės sandarintos siūlės ant kelio statinių su betono danga įrengiamos panaudojant N1 tipo karštąjį siūlių sandariklį. Siūlių tarpai įrengiami 20 mm pločio ir mažiausiai 30 mm gylio. Kaip tarpiklis turi būti parenkama atskiriamoji juosta (žr. 10 paveikslą). Kraštinės sandarintos siūlės už kelio statinio ribų gali būti įrengiamos panaudojant N2 tipo karštąjį siūlių sandariklį.
120. Kraštinės sandarintos siūlės ant kelio statinių su asfalto danga įrengiamos panaudojant N1 tipo karštąjį siūlių sandariklį. Siūlių tarpai įrengiami 20 mm pločio. Kaip tarpiklį reikia numatyti atskiriamąją juostą (žr. 9 paveikslą). 50 cm ilgiu prieš ir už vandens surinkimo šulinėlių siūlės užpildomos pilnai, nenaudojant atskiriamosios juostos.
121. Kraštinės sandarintos siūlės prie bordiūrų ir vandens surinkimo šulinėlių už kelio statinio ribų asfalto dangoje įrengiamos panaudojant N1 tipo karštąjį siūlių sandariklį. Siūlių tarpai įrengiami 15−20 mm pločio ir 30−35 mm gylio nenaudojant tarpiklių.
Užvažiuojamos siūlės
N2 tipo karštieji sandarikliai
Betono dangų siūlės
123. Betono dangų siūlių užpildymo medžiagų ir siūlių užpildymo sistemų pavyzdžiai, daugiausiai naudojant N2 tipo karštuosius siūlių sandariklius skersinėms ir išilginėms fiktyviosioms, plėtimosi, standžiosioms ir slankiosioms siūlėms, pateikti 1–5 paveiksluose.
124. Skersinėms ir išilginėms fiktyviosioms siūlėms reikia numatyti tarpiklius, kad būtų užtikrintas tolygus užpildymas karštuoju siūlių sandarikliu.
125. Įrengiant inkaruotąsias išilgines standžiąsias siūles, pakanka tokio siūlės tarpo gylio, kuris atitinka minimalų užpildymo gylį.
Betono dangų siūlės matmenys
4 lentelė. Betono dangų siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant N2 tipo karštuosius siūlių sandariklius
Eil. Nr. |
Siūlės tarpo pločio kitimas, mm |
Siūlės tarpo plotis, mm |
Siūlės tarpo gylis su tarpikliu, mm |
Siūlės tarpo gylis be tarpiklio1), mm |
1. |
iki 2,0 |
8 |
27 |
20 |
2. |
iki 2,5 |
10 |
30 |
25 |
3. |
iki 3,0 |
12 |
35 |
30 |
4. |
iki 4,0 |
15 |
40 |
40 |
5. |
iki 5,0 |
20 |
50 |
40 |
1) Fiktyviosioms siūlėms netaikoma |
127. Betono dangos siūlės tarpo užpildymo gylis turi būti mažiausiai 1,5 karto didesnis negu siūlės tarpo plotis, tačiau negali viršyti 2,5 karto.
Asfalto dangų siūlės
128. Asfalto dangų siūlių užpildų ir siūlių užpildymo sistemų, naudojant N2 tipo karštuosius siūlių sandariklius, skirtus prijungtims (siūlėms) „asfaltas prie asfalto“, kraštinėms sandarintoms siūlėms prie bordiūrų (N1 tipo karštasis siūlių sandariklis) ir vandens surinkimo šulinėlių, taip pat prijungtims (siūlėms) tarp asfalto ir betono, pavyzdžiai yra pateikti 6–9 paveiksluose. Kraštinių sandarintų siūlių prie bordiūrų įrengimo pavyzdžiai yra pateikti metodiniuose nurodymuose MN TRINKELĖS 14.
129. Kai asfalto viršutinio sluoksnio storis yra didesnis negu 35 mm, numatomas tarpiklio įrengimas.
Asfalto dangų siūlės matmenys
5 lentelė. Asfalto dangų siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant N2 tipo karštuosius siūlių sandariklius
Eil. Nr. |
Siūlės tipas |
Plotis, mm |
Gylis, mm |
1. |
Prijungtis „asfaltas prie asfalto” |
≥ 10 |
Viršutinio sluoksnio storis |
2. |
Prijungtis „asfaltas prie kelio įrenginio” |
10−15 |
Viršutinio sluoksnio storis |
3. |
Siūlė tarp asfalto ir betono dangos |
10–15 |
Viršutinio sluoksnio storis |
4. |
Išsiplėtę plyšiai (plyšių plotis 2–12 mm) |
8–14 |
15–20 |
5. |
Išsiplėtę plyšiai (plyšių plotis 12–25 mm) |
14–25 |
20–35 |
Trinkelių siūlių sandarikliai
132. Siūlė užpildoma remiantis įrengimo taisyklių ĮT TRINKELĖS 14 nurodymais, panaudojant nesurištąją siūlės užpilo medžiagą. Prieš užpildant trinkelių siūlių sandarikliu, iš siūlės iki atitinkamo gylio turi būti pašalinama nesurištoji siūlių užpilo medžiaga naudojant suspaustą orą ar vakuuminį siurblį, o prireikus ir išdžiovinama. Trinkelių siūlių sandarikliu siūlė užpildoma iki trinkelių briaunų.
133. Trinkelių surištųjų dangų deformacinėms siūlėms užpildyti visada turi būti naudojami siūlių sandarikliai (pagaminti bituminių rišiklių pagrindu). Trinkelių dangos bėgių zonoje (bėgių viduryje ar skiriamojoje (vidurio) juostoje) turi būti užpildomos trinkelių siūlių sandarikliais. Tai neturi būti taikoma kaip tipinė technologija, jeigu yra numatomi alternatyvūs konstrukciniai sprendiniai. Specialūs konstrukciniai sprendiniai prieš darbų pradžią turi būti patikrinti.
Siūlės matmenys
134. Siūlės tarpo plotis nustatomas atsižvelgiant į trinkelių rūšį ir tipą bei klojimo šabloną. Siūlės tarpo plotis turi būti nurodomas darbų kiekių apraše. Dažniausiai siūlės tarpo plotis yra 10–20 mm.
Siūlės tarpo gylis turi būti mažiausiai 1,5 karto didesnis negu siūlės tarpo plotis, tačiau ne mažesnis negu 30 mm ir ne didesnis negu 1/3 trinkelės storio.
Tokios pačios nuostatos taikomos ir siūlėms prie bordiūrų ir apvadų.
Deformacinės siūlės įrengiamos atsižvelgiant į laukiamą siūlės tarpo kitimą ir poslinkius.
Bėgių siūlių sandarikliai
135. Siekiant išvengti bėgių siūlių sandariklių nusėdimų, bėgių kameros užpildas turi būti standus.
Siūlės matmenys
136. Siūlės tarpo matmenys nustatomi atsižvelgiant į bėgių rūšį, tipą ir kelio dangos konstrukciją.
Siūlės tarpo plotis abiejose bėgių pusėse neturi būti didesnis negu 60 mm, o siūlės tarpo gylis – ne didesnis negu 55 mm.
Siūlių sandariklis užpildomas ne aukščiau, kaip 3 mm iki bėgių viršutinės briaunos.
137. Bėgių siūlės įrengimo asfalto, betono ar trinkelių dangų zonose pavyzdys yra pateiktas 11 paveiksle.
138. Darbų kiekių apraše turi būti nurodomas bėgių įtvirtinimo tipas – elastingas ar nejudrus (standus).
139. Kai didžiausias bėgių įlinkis (nusėdimas) yra iki 0,8 mm, gali būti naudojami karštieji bėgių siūlių sandarikliai pagal techninių reikalavimų aprašą TRA SS 14.
Kai bėgių įlinkis (nusėdimas) yra > 0,8 mm, tikėtina, kad dėl vertikalių ir horizontalių poslinkių susidarys suminis poslinkis, kurio nebus galima absorbuoti naudojant karštąjį bėgių sandariklį pagal techninių reikalavimų aprašą TRA SS 14 ir nebus užtikrinta reikalinga tamprioji deformacija.
Tokiais atvejais yra rekomenduojami specialūs techniniai sprendiniai. Tai gali būti specialūs siūlių sandarikliai, pagaminti bitumo arba šaltųjų siūlių sandariklių pagrindu. Tačiau jų tinkamumas atsižvelgiant į konstrukcinių sprendinių reikalavimus, turi būti įrodytas tinkamumo bandymais, ekspertų patvirtinimu ar pan.
Plyšių taisymo masė
6 lentelė. Siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant plyšių taisymo masę asfalto dangose
Eil. Nr. |
Siūlės tipas |
Plotis, mm |
Gylis, mm |
1. |
Atsivėrę plyšiai (plyšių plotis 2–12 mm) pagal rekomendacijas R PT 11 (išfrezavimo ir sandarinimo metodas) |
8–14 |
15–20 |
2. |
Atsivėrę plyšiai (plyšių plotis 12–25 mm) pagal rekomendacijas R PT 11 (išfrezavimo ir sandarinimo metodas) |
14–25 |
20–35 |
XIV SKYRIUS
ŠALTIEJI SIŪLIŲ SANDARIKLIAI
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
144. Priklausomai nuo panaudojimo srities, šaltieji siūlių sandarikliai yra išsilyginantys ir stabilūs. Šaltųjų siūlių sandariklių tipai žymimi taip:
– išsilyginantis tipas – sl (angl. – self leveling);
– stabilus tipas – ns (angl. – non sag).
145. Papildomai šaltieji siūlių sandarikliai pagal jų atsparumą cheminiams skysčiams skirstomi į keturias klases:
– A klasė (reikalavimai atsparumui cheminiams skysčiams netaikomi), skirta įprastinėms eismo zonoms;
– B klasė (atsparūs I tipo degalams ir ledą tirpdantiems chemikalams);
– C klasė (atsparūs II tipo degalams ir ledą tirpdantiems chemikalams);
– D klasė (atsparūs atitinkamiems cheminiams skysčiams).
ANTRASIS SKIRSNIS
DARBŲ ATLIKIMAS
Oro sąlygos
146. Šaltieji siūlių sandarikliai gali būti naudojami tik esant sausoms oro sąlygoms ir tokiai temperatūrai, kokia yra nurodyta gamintojo pateikiamuose dokumentuose.
Siūlės tarpo techniniai reikalavimai
148. Siūlės tarpo šonai paviršių sukibimo zonoje turi būti sausi, švarūs ir be dulkių. Adheziją bloginančios medžiagos, prieš užpildant siūlę, turi būti pašalintos.
Siūlės matmenys
7 lentelė. Siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant šaltuosius siūlių sandariklius
Eil. Nr. |
Siūlės tarpo pločio kitimas, mm |
Siūlės tarpo plotis ( A, B, C, D klasės, 25 klasė), mm |
Siūlės tarpo plotis ( A, B, C, D klasės, 35 klasė), mm |
Siūlės tarpo gylis, mm |
Siūlės užpildymo gylis, mm |
1. |
iki 2,0 |
8 |
8 |
26 |
8 ± 2 |
2. |
iki 3,0 |
12 |
9 |
26 |
8 ± 2 |
3. |
iki 3,5 |
15 |
10 |
26 |
8 ± 2 |
4. |
iki 4,0 |
20 |
12 |
31 |
10 ± 2 |
5. |
iki 5,0 |
– |
15 |
38 |
12 ± 2 |
6. |
iki 6,0 |
– |
17 |
51 |
15 ± 3 |
7. |
iki 7,0 |
– |
20 |
51 |
15 ± 3 |
Darbų atlikimas
151. Naudojant šaltuosius siūlių sandariklius siūlės yra skirstomos ne į išilgines fiktyviąsias ir skersines fiktyviąsias siūles, bet į fiktyviąsias, plėtimosi ir standžiąsias siūles.
152. Fiktyviosios siūlės įrengimo naudojant šaltąjį siūlių sandariklį pavyzdys pateikiamas 12 paveiksle.
12 pav. Fiktyviosios siūlės įrengimas betono dangoje panaudojant šaltąjį siūlių sandariklį
Tarpikliai
Tarpiklių techniniai reikalavimai
155. Dėl tarpiklių panaudojimo šaltajame siūlės sandariklyje neturi atsirasti išblukimų ar oro pūslių. Išimties atvejais gali būti numatoma panaudoti atskiriamąją juostą.
157. Atskiriamosios juostos savybės turi būti tokios, kad nebūtų neigiamai veikiamas šaltojo siūlių sandariklio formos kitimas.
Tarpiklių montavimas
Užpildymas šaltaisiais siūlių sandarikliais
159. Siūlės šaltaisiais siūlių sandarikliais užpildomos taip, kad susiformuotų įgaubtas paviršius, kurio gylis ne mažesnis negu 3 mm ir ne didesnis negu 6 mm. Siekiant užtikrinti tolygų storį ir lygų paviršių, stabilaus tipo šaltieji siūlių sandarikliai nusklembiami.
160. Jeigu šaltųjų siūlių sandariklių paviršiui nusklembti gamintojas numato specialius pagalbinius produktus, tai jie turi būti tokie, kad dėl jų naudojimo neatsirastų paviršiaus išblukimo, ant sandariklio nepaliktų plėvelės ir nepažeistų sandariklio funkcionalumo.
XV SKYRIUS
SIŪLIŲ GATAVI SANDARIKLIAI
PIRMASIS SKIRSNIS
DARBŲ ATLIKIMAS
Oro sąlygos
164. Siūlių gatavi sandarikliai pagal standartą LST EN 14188-3 gali būti naudojami esant bet kokioms oro sąlygoms. Tačiau siūlės tarpas neturi būti padengtas ledu arba jame neturi būti ledo.
Siūlės tarpo techniniai reikalavimai
166. Naudojant siūlių gatavus sandariklius siūlės šonų paviršiai turi būti lygiagretūs ir lygūs. Didesni nei 1 mm nelygumai turi būti išlyginami. Siekiant išvengti defektų briaunų šonai turi būti nusklembiami.
167. Atliekant priežiūros darbus gali prireikti papildomai išpjauti esamą siūlės tarpą. Išplatinus siūlės tarpą, jos šonų plotai išlyginami ir pagal galimybes ištaisomi briaunų defektai. Darbų kiekių apraše tai nurodoma atskira eilute.
Siūlės matmenys
8 lentelė. Siūlės tarpo plotis ir gylis naudojant gatavus siūlių sandariklius
Eil. Nr. |
Siūlės tarpo pločio kitimas, mm |
Siūlės tarpo plotis, mm |
Siūlės tarpo gylis, mm |
1. |
iki 1,0 |
61) |
20 |
2. |
iki 2,5 |
8 |
302) |
3. |
iki 3,0 |
10 |
302) |
4. |
iki 3,5 |
12 |
302) |
5. |
iki 4,0 |
15 |
302) |
1) Taikoma tik išilginei siūlei 2) Mažiausias matmuo |
Darbų atlikimas
Siūlių gatavų sandariklių montavimas
172. Siūlių gatavi sandarikliai montuojami mechanizuotu būdu. Siūlių gatavų sandariklių ilgio pasikeitimas montuojant negali būti didesnis negu 5 %.
173. Pirmiausia siūlių gatavi sandarikliai yra montuojami skersinėje siūlėje, ir tik vėliau išilginėje siūlėje.
174. Jeigu atliekant priežiūros darbus siūlių gatavi sandarikliai išilginėje siūlėje yra platesni negu skersinėje siūlėje, tada pirmiausiai jie turi būti montuojami išilginėje siūlėje.
176. Tuščiosios kameros ir atvirieji siūlių gatavi sandarikliai montuojant negali būti persukami. Apvalių siūlių gatavų sandariklių atveju persukimai neturi daryti įtakos jų funkcionavimui.
Kryžminiai taškai
178. Kryžminiai taškai turi būti įrengiami taip, kad susikertantys siūlių gatavi sandarikliai nebūtų perpjaunami visu plotu.
179. Siūlių gatavų sandariklių paviršius kryžminiame taške negali būti aukščiau negu važiuojamosios dalies paviršius.
180. Atvirųjų siūlių gatavų sandariklių kryžminio taško konstruosena gali būti tokia:
180.1. pirmiausia įmontuotame siūlių gatavame sandariklyje (dažniausiai skersinėje siūlėje) ne daugiau negu iki pusės sandariklio aukščio atliekama U formos įpjova ir susikirtimo sritis užsandarinama didelio elastingumo (pavyzdžiui, N1 tipo) sandarikliu. Paskui montuojamas antras nesusilpnintas siūlių gatavas sandariklis (žr. 15 pav.);
Sandūros
181. Siūlių gatavų sandariklių sandūrų skaičius turi būti kiek galima mažesnis. Siūlių gatavų sandariklių, naudojamų skersinėms siūlėms, sandūros yra leidžiamos tik tada, jeigu jos yra neišvengiamos.
ANTRASIS SKIRSNIS
BANDYMAI DARBŲ ATLIKIMO METU
184. Siūlių gatavų sandariklių ilgio pasikeitimas juos montuojant tikrinamas pagal poreikį atliekant savikontrolės bandymus, tačiau mažiausiai kiekvieniems 3000 m sumontuoto siūlių gatavo sandariklio ilgio ir kiekvienos dienos darbo pradžioje.
185. Matuojamas mažiausiai 3 m ilgio siūlių gatavo sandariklio ilgio kitimas. Nulinis (pradinis) matavimas, ant siūlių gatavo sandariklio pažymint nurodytąjį ilgį, atliekamas prieš pat montavimą, kad būtų išvengta ilgio pokyčių, susidarančių dėl oro temperatūros kitimo.
XVI SKYRIUS
BITUMINĖS SIŪLIŲ SANDARIKLIO JUOSTOS
PIRMASIS SKIRSNIS
DARBŲ ATLIKIMAS
187. Įrengiant asfalto viršutinio sluoksnio iš voluojamojo asfalto siūles, jų šonas turi būti vertikalus arba sudaryti ne didesnį kaip 20º polinkį, o bituminės siūlių sandariklio juostos virš sluoksnio paviršiaus turi būti išsikišusios apie 5 mm. Asfalto viršutinio sluoksnio iš mastikos asfalto bituminės siūlių sandariklio juostos įrengiamos viename lygyje su sluoksnio paviršiumi.
Oro sąlygos
188. Bituminės siūlių sandariklio juostos gali būti naudojamos tik esant sausoms oro sąlygoms ir asfalto dangos paviršiaus temperatūrai ne žemesnei negu +5 ˚C.
Siūlės (prijungties) šono techniniai reikalavimai
190. Naudojant bitumines siūlių sandariklio juostas siūlės šonų paviršiai turi būti lygūs ir tiesūs.
191. Siūlės (prijungties) šonai turi būti nusklembti, tiksliai nufrezuoti ar nupjauti, arba sudaryti iš gatavų konstrukcinių elementų. Ant jų neturi būti teršalų. Nuo plieninių dalių turi būti pašalinamos rūdžių dalelės. Prilipę teršalų likučiai pašalinami metaliniu šepečiu arba suspausto oro srove. Šonai turi būti sausi.
Medžiagos
Darbų atlikimas
Bituminės siūlių sandariklio juostos montavimas
194. Bituminės siūlių sandariklio juostos montavimas atliekamas remiantis gamintojo darbo instrukcija. Bituminės siūlių sandariklio juostos gali būti naudojamos tik derinyje su nurodytu gruntu (sistema).
196. Naudojant bituminę siūlių sandariklio juostą reikia atsižvelgti į tai, kad bituminės siūlių sandariklio juostos prisilydymas prie „šaltosios pusės“ panaudojant tik asfalto mišinio temperatūrą nėra užtikrintas. Todėl reikia užtikrinti, kad bituminė siūlių sandariklio juosta prie „šaltosios pusės“ prieš įrengiant asfalto sluoksnius būtų prilydoma karštuoju būdu.
ANTRASIS SKIRSNIS
APSAUGOS LAIKOTARPIS
198. Per bitumines siūlių sandariklio juostas galima leisti transporto eismą tik paklojus asfalto viršutinį sluoksnį.
XVII SKYRIUS
DARBŲ PRIĖMIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
DARBŲ PRIĖMIMO TERMINAI
200. Užbaigtus darbus užsakovas arba techninis prižiūrėtojas turi priimti ne vėliau kaip per 15 darbo dienų po raštiško pranešimo apie juos.
Darbų priėmimo terminas pratęsiamas, jeigu rangovas dar nepateikė darbams įvertinti reikalingų rezultatų pagal sutartyje numatytus medžiagų ir medžiagų mišinių bandymus arba paslėptų darbų aktų.
201. Jeigu užsakovas galutiniam užbaigtų darbų įvertinimui nustatytu laiku dar nepateikė reikalingų bandymų rezultatų, tai jis naudojasi sutarties sąlygomis.
XVIII SKYRIUS
DEFEKTŲ PAŠALINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
204. Rangovas turi garantuoti, kad jo atlikti darbai yra kokybiški ir atitinka projekto (sutarties) reikalavimus. Jis privalo visus per garantinį laikotarpį atsiradusius defektus pašalinti savo lėšomis.
ANTRASIS SKIRSNIS
GARANTINIAI TERMINAI
Naujo kelio tiesimas (statyba), rekonstravimas
Kiti atvejai
208. Kitais atvejais kelių tiesimo (taisymo ir remonto) produktams rangovo (tiekėjo) išduodamuose dokumentuose nustatyti garantiniai terminai negali būti trumpesni nei nurodyti papunkčiuose:
208.2. 2 metų garantinis terminas nustatomas prie bėginio transporto bėgių įrengiamoms siūlėms ir siūlių sandarikliams;
XIX SKYRIUS
ATSISKAITYMAS UŽ ATLIKTUS DARBUS
211. Už didesnį darbų kiekį, nei nurodyta sutartyje, atlyginama, jei dėl jų buvo raštiškas užsakovo nurodymas. Rangovas turi laiku pareikalauti tokio nurodymo, jeigu didesnį darbų kiekį reikia atlikti dėl priežasčių, nesusijusių su rangovo atliekamais darbais.
212. Užsakovo pareikalavimu atsiskaitymui kartu paimtus ėminius rangovas privalo perduoti užsakovui.
Automobilių kelių dangų siūlių, panaudojant sandariklius, įrengimo taisyklių ĮT SS 17
priedas (informacinis)
LITERATŪROS SĄRAŠAS
Zusätzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für Fugen in Verkehrsflächen ZTV Fug-StB 15 (FGSV 897/1. Prieiga internete: http//www.fgsv-verlag.de).
________________________