Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-512  

 

2021 m. birželio 16 d. Nr. 471

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gegužės 26 d. sprendimo Nr. SV-S-108 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-512 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui padidinti mažiausiai uždirbančių asmenų pajamas, kas yra viena esminių Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“ (toliau – Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa), iniciatyvų, ir taip prisidėti prie pajamų nelygybės teigiamų pokyčių, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

1. Pagal Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas, susijusias su teisingesne ir augti palankia mokesčių sistema, šiuo metu vykdoma kompleksinė mokesčių lengvatų peržiūra, kurią atlieka Lietuvos Respublikos finansų ministro sudaryta Mokesčių lengvatų ir kitų specialiųjų apmokestinimo sąlygų peržiūros tarpinstitucinė darbo grupė. Neapmokestinamojo pajamų dydžio (toliau – NPD) klausimą šioje grupėje numatyta nagrinėti kompleksiškai vertinant pajamų nelygybės mažinimą lemiančių apmokestinimo priemonių veiksmingumą ir šio vertinimo pagrindu pateikti siūlymus dėl sisteminių pajamų nelygybės problemos sprendimo priemonių.

2. Pabrėžtina, kad, priėmus Įstatymo projektą, į valstybės ir savivaldybių biudžetus per metus būtų negauta apie 78 mln. eurų, o taikant EUROMOD mikrosimuliacinį modelį atlikti skaičiavimai rodo, kad NPD didinimo poveikis pajamų nelygybei yra itin ribotas. Siūlomi pakeitimai pajamų nelygybę sumažintų nereikšmingai – ekvivalentinių disponuojamų pajamų Gini koeficientas 2021 metais dėl šių pakeitimų nesikeistų, o šių pajamų paskirstymo koeficientas S80/S20[1] sumažėtų vos 0,0041 procentinio punkto.

3. Be to, Įstatymo projektu siūlomo reguliavimo įsigaliojimas nuo 2021 m. liepos 1 d. tiesiogiai didintų gyventojų pajamų mokesčio administravimo naštą.

4. NPD keitimas turėtų būti svarstomas kartu su kitomis priemonėmis, sustiprinančiomis poveikį pajamų nelygybei, pavyzdžiui, sinchronizuotu minimaliosios mėnesinės algos didinimu ir NPD skaičiavimo metodikos tobulinimu, sudarant galimybę turėti santykinai didesnę NPD didinimo įtaką mažesnio darbo užmokesčio gavėjų pajamoms.

 

 

 

Ministrą Pirmininką pavaduojanti finansų ministrė Gintarė Skaistė

 



[1] Pajamų pasiskirstymo koeficientas S80/S20 rodo ekvivalentinių disponuojamųjų pajamų santykį tarp 20 proc. didžiausias pajamas ir 20 proc. mažiausias pajamas gaunančių asmenų Lietuvos populiacijoje.