VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. lapkričio 19 d. Nr. T-X-469
Varėna
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 35 straipsnio 9 dalimi, Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, Varėnos rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Mokėjimo už socialines paslaugas Varėnos rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2021 m. rugpjūčio 31 d. sprendimą Nr. T-IX-729 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas Varėnos rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Varėnos rajono savivaldybės tarybos
2024 m. lapkričio 19 d.
sprendimu Nr. T-X-469
MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokėjimo už socialines paslaugas Varėnos rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens (šeimos) mokėjimą už socialines paslaugas, pagalbos pinigų mokėjimo Varėnos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) gyventojams atvejus, asmens (šeimos) finansinių galimybių vertinimą, asmens (šeimos) pajamų ir turto apskaičiavimą, asmens (šeimos) atleidimą nuo mokėjimo už socialines paslaugas.
2. Aprašas taikomas mokėjimui už tas socialines paslaugas, kurias planuoja ir Varėnos rajono savivaldybės teritorijos gyventojams organizuoja Savivaldybė ir kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams. Tais atvejais, kai socialinių paslaugų kaina viršija Savivaldybės tarybos nustatytą maksimalų socialinių paslaugų išlaidų finansavimo savivaldybės teritorijos gyventojams dydį, šio dydžio ir socialinių paslaugų kainos skirtumas asmens (šeimos) pageidavimu mokamas paslaugas gaunančio asmens (jam atstovaujančio asmens) ir socialinių paslaugų įstaigos tarpusavio susitarimu.
3. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis negali viršyti asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų išlaidų dydžio.
4. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu (toliau – Socialinių paslaugų įstatymas), Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“.
5. Konkretų asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį nustato Savivaldybės administracija, vadovaudamasi Socialinių paslaugų įstatymu, Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir šiuo Aprašu.
6. Asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis gali būti nustatytas tik pinigine išraiška.
7. Asmens (šeimos) ir Savivaldybės administracijos tarpusavio teisės ir pareigos, susijusios su asmens (šeimos) mokėjimu už socialines paslaugas, nustatomos rašytine socialines paslaugas gaunančio asmens ar jo globėjo (rūpintojo, aprūpintojo), kito teisėto asmens atstovo ir Savivaldybės administracijos sutartimi. Sutartyje turi būti nustatyta mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, Savivaldybės administracijos apskaičiuoto asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio keitimo atvejai ir informacijos apie Savivaldybės administracijos apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikimo socialines paslaugas gaunančiam asmeniui ar jo globėjui (rūpintojui, aprūpintojui), kitam teisėtam asmens atstovui tvarka.
8. Lėšos, gautos už socialines paslaugas, apskaitomos ir naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ PREVENCINES IR BENDRĄSIAS SOCIALINES PASLAUGAS
10. Prevencinės socialinės paslaugos, kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.
11. Bendrosios socialinės paslaugos, išskyrus transporto organizavimo ir maitinimo organizavimo paslaugas, kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.
12. Už epizodines ir reguliarias transporto organizavimo paslaugas, kol asmuo (šeima) neišnaudojo transporto organizavimo paslaugos teikimo normos, mokama, jeigu asmens pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) per mėnesį:
12.1. lygios 2 valstybės remiamų pajamų (toliau – VRP) dydžiams arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 2,5 VRP dydžiai – 10 proc. socialinės paslaugos kainos;
12.2. didesnis kaip 2,5 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 3 VPR dydžiai – 20 proc. socialinės paslaugos kainos;
12.3. didesnės kaip 3 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai – 40 proc. socialinės paslaugos kainos;
12.4. didesnės kaip 4 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 5 VRP dydžiai – 80 proc. socialinės paslaugos kainos;
13. Transporto organizavimo paslaugos gali būti teikiamos vykstant į (iš):
13.1. gydymo, reabilitacijos ir slaugos įstaigas, Gydytojų konsultacinę komisiją (GKK) ar Asmens su negalia teisių apsaugos agentūrą (ANTA);
14. Epizodinės transporto organizavimo paslaugos suteikiamos ne dažniau kaip du kartus per pusę metų vienam asmeniui (šeimai), išskyrus atvejus, kai asmuo vyksta į sveikatos priežiūros įstaigas arba kitais atvejais, įvertinus socialinių paslaugų poreikį, taip pat kai transporto organizavimo paslaugos gavėjas moka visą paslaugos kainą.
15. Asmuo (šeima) moka visą transporto organizavimo kainą, kai pageidauja transporto paslaugų papildomai ir (ar) privačiai.
16. Transporto paslaugos teikiamos darbo dienomis, išskyrus atvejus, kai pateikiami dokumentai, kurie nurodo šių paslaugų reikalingumą švenčių ar poilsio dienomis.
17. Transporto paslaugomis pasinaudojęs asmuo (arba vienas iš suaugusių šeimos narių, arba jo globėjas (rūpintojas), arba įgaliotas asmuo) privalo per 5 darbo dienas po paslaugos suteikimo sumokėti už suteiktas paslaugas.
18. Asmens higienos ir priežiūros paslaugos ir kitos mokamos bendrosios paslaugos, išskyrus transporto organizavimo paslaugą, jei asmens pajamos (vidutinės šeimos pajamos tenkančios vienam šeimos nariui) neviršija 2 VRP dydžių, teikiamos nemokamai. Kai asmens pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) per mėnesį viršija 2 VRP dydžius, bet neviršija 5 VRP dydžių – mokama 50 proc. socialinės paslaugos kainos. Jei viršija 5 VRP dydžius, mokama 100 proc. paslaugos kainos.
III SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ
20. Socialinės reabilitacijos asmenims su negalia bendruomenėje paslaugos, vaikų dienos socialinė priežiūra, socialinė priežiūra šeimoms, psichosocialinė pagalba (jeigu ji neteikiama su apgyvendinimu), pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems ir nuolatiniams globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiesiems jais tapti, socialinių dirbtuvių paslaugos, intensyvi krizių įveikimo pagalba (jeigu kartu neteikiamas laikinas apgyvendinimas), palydėjimo paslauga jaunuoliams (jeigu ji neteikiama su apgyvendinimu savarankiško gyvenimo namuose, apsaugotame būste), psichologinė ir socialinė reabilitacija vaikams bendruomenėje, laikino apnakvindinimo paslauga suaugusiems asmenims, patiriantiems socialinę riziką, kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.
21. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas. Jeigu asmuo pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, į jo pajamas, nustatant asmens finansines galimybes, įskaitomas tik individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtos slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos pajamos. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas, išskyrus šio Aprašo 20 punkte nurodytas paslaugas, dydis asmeniui, gaunančiam individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą:
21.1. neturi viršyti 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu socialinės priežiūros paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis;
22. Asmens, kurio mėnesio pajamos yra:
22.1. didesnės kaip 2 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis 5 procentų asmens pajamų;
22.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis 10 procentų asmens pajamų;
23. Šeimos, kurios mėnesio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui per mėnesį) yra:
23.1. didesnės kaip 2 VRP dydžiai, bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis 5 procentų šeimos pajamų;
23.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis 10 procentų šeimos pajamų;
24. Kitais atvejais, nei numatyta Aprašo 16 ir 17 punktuose, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamas socialinės priežiūros paslaugas dydis neturi viršyti 20 procentų asmens (šeimos) pajamų. Jei asmens pajamos mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, socialinės priežiūros paslaugos asmeniui teikiamos nemokamai, išskyrus atvejus, kai šis asmuo yra patiriantis socialinę riziką suaugęs asmuo, kuris ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą, ir asmenis, gaunančius individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą.
25. Krizių atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo (jos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, jis (ji) atleidžiamas (-a) nuo mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas 7 pirmąsias kalendorines dienas.
IV SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ DIENOS SOCIALINĘ GLOBĄ
29. Dienos socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinę riziką patiriančiam vaikui teikiama nemokamai.
30. Mokėjimo už dienos socialinę globą dydis asmeniui, gaunančiam individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą:
30.1. neturi viršyti 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis;
31. Asmens, kurio mėnesio pajamos yra:
31.1. mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis neturi viršyti 10 procentų asmens pajamų;
32. Kitais atvejais, nei numatyta Aprašo 31 punkte, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą, dydis asmeniui neturi viršyti 20 procentų jo pajamų.
33. Mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą asmens namuose dydis asmeniui nustatomas proporcingai teikiamos dienos socialinės globos asmens namuose trukmei, atsižvelgiant į maksimalią asmeniui taikomą dienos socialinės globos asmens namuose trukmę.
34. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą institucijoje dydis nustatomas proporcingai asmeniui teikiamos dienos socialinės globos trukmei.
Tais atvejais, kai asmuo, gaudamas dienos socialinę globą dienos socialinės globos centre, maitinasi savo lėšomis, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis mažinamas proporcingai ta dalimi, kuria sumažėja dienos socialinės globos kaina, kai į ją neįskaičiuojamos maitinimosi išlaidos pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytas rekomenduojamas paros maistinių medžiagų ir energijos normas.
V SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ TRUMPALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
36. Asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą institucijoje dydis neturi viršyti 80 proc. asmens pajamų ir, jei asmuo pagal tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama trumpalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
37. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį ar ne visą parą teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos trumpalaikės socialinės globos trukmei.
38. Krizių atvejais, kai socialinę riziką patiriantis suaugęs asmuo patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, jis atleidžiamas nuo mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą iki 30 kalendorinių dienų.
39. Asmeniui, laikinai socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykusiam iš trumpalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos į stacionarias sveikatos priežiūros įstaigas, mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis sumažinamas – už laiką, kai asmuo išvykęs, nuo ketvirtos paros, skaičiuojamos nuo išvykimo paros, asmuo moka 30 procentų jam nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias paras, skaičiuojamas nuo išvykimo paros (įskaitant ir tuos atvejus, kai išvykstama trumpiau kaip 3 paroms), mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nemažinamas. Laikas, kai asmuo laikomas išvykusiu, pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ ILGALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
40. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas, o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir į asmens turtą.
41. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą suaugusiam asmeniui dydis per mėnesį neturi viršyti 80 procentų asmens pajamų, įskaitant atvejus, kai asmens, pradėjusio gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., turto vertė yra mažesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą.
Jeigu asmuo pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama ilgalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
42. Jeigu suaugusio asmens, pradėjusio gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., turto vertė yra didesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą, mokėjimo už šiam asmeniui teikiamą ilgalaikę socialinę globą dydis per mėnesį padidėja vienu procentu, skaičiuojant nuo jo turto vertės, viršijančios šį normatyvą.
43. Mokėjimo už vaikui su negalia teikiamą ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas neatsižvelgiant į jo turtą ir neturi viršyti 80 procentų jo pajamų. Jeigu vaikas su negalia pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama ilgalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
44. Ilgalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinę riziką patiriančiam vaikui teikiama nemokamai.
45. Asmeniui, laikinai socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykusiam iš ilgalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos, mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis sumažinamas – už laiką nuo ketvirtos paros, skaičiuojamos nuo paros, kai asmuo išvykęs, asmuo moka 30 procentų jam nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias paras, skaičiuojamas nuo asmens išvykimo paros (įskaitant ir tuos atvejus, kai asmuo išvyksta trumpiau kaip 3 paroms), mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nemažinamas. Laikas, kai asmuo laikomas išvykusiu, pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros.
VII SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGĄ
46. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą dydis nustatomas atsižvelgiant į individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą dydis:
46.1. neturi viršyti 40 procentų individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos, mokamos pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis, dydžio;
46.2. neturi viršyti 60 procentų individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos, mokamos pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui, kuriam nustatytas trečio arba ketvirto lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis, dydžio.
VIII SKYRIUS
PAGALBOS PINIGŲ MOKĖJIMO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJAMS ATVEJAI
48. Kai bendrąsias socialines paslaugas ir socialinę priežiūrą asmeniui (šeimai) yra veiksmingiau organizuoti pinigais, paslaugos gali būti keičiamos į pagalbos pinigus, kuriais asmuo (šeima) susimoka už pagalbą, savo pobūdžiu analogišką šioms paslaugoms, pasirinktam asmeniui, išskyrus artimą giminaitį, tik asmens (šeimos) sutikimu, gavus jo rašytinį laisvos formos sutikimą, pateiktą Savivaldybės administracijai.
49. Pagalbos pinigai skiriami asmeniui (šeimai) tais atvejais, kai jam dėl objektyvių priežasčių negalima tiesiogiai suteikti bendrųjų socialinių paslaugų ir socialinės priežiūros, atsižvelgiant į asmens sveikatos būklę, paslaugų poreikį, gaunamas pajamas, šeiminę padėtį, gyvenamąją vietą ir kuriam šias paslaugas veiksmingiau organizuoti pagalbos pinigais, pagal paslaugas teikiančios įstaigos socialinio darbuotojo arba seniūnijų socialinio darbo organizatoriaus, jeigu dėl paslaugos kreipiamasi pirmą kartą, (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadoje pateiktą rekomendaciją keisti paslaugas į pagalbą pinigais.
50. Pagalbos pinigai socialinei priežiūrai neskiriami, jei asmeniui nustatyti specialieji nuolatinės slaugos ar specialieji nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikiai ir asmuo gauna slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją.
51. Pagalbos pinigų suma asmeniui negali būti didesnė už paslaugų, kurių poreikis nustatytas asmeniui (šeimai), kainą.
52. Konkretus pagalbos pinigų dydis ir mokėjimo trukmė, kai socialinės paslaugos keičiamos į pagalbos pinigų išmoką, nustatoma pagal paslaugas teikiančios įstaigos socialinio darbuotojo arba socialinio darbo organizatoriaus siūlymą, atsižvelgiant į asmeniui pagal poreikį nustatytą socialinės paslaugos rūšį ir asmens (šeimos) išlaidas pagalbai, analogiškai bendrosioms socialinėms paslaugoms ir socialinei priežiūrai, tačiau pagalbos pinigų suma negali būti didesnė nei 2 bazinių socialinių išmokų dydžio per mėnesį.
53. Pagalbos pinigai asmeniui (šeimai) išmokami į asmens nurodytą banko sąskaitą arba nurodytą pašto skyrių.
54. Pagalbos pinigų mokėjimas sustabdomas, kai asmuo (šeima) laikinai išvyksta ar gydosi gydymo įstaigoje.
55. Pagalbos pinigų mokėjimas nutraukiamas:
55.4. pagalbos pinigų gavėjui nustačius individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą;
55.6. nustačius, teisės aktų nustatyta tvarka, kad pagalbos pinigai naudojami ne pagal paskirtį, nutraukiamas jų mokėjimas nuo to mėnesio pirmos dienos. Apie pagalbos pinigų mokėjimo nutraukimą asmuo (šeima) informuojamas per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčiant pranešimą, kuriuo informuojama apie nustatytus ne pagal paskirtį panaudojamus pagalbos pinigus, jų dydį, priežastį, galimą pagalbos pinigų grąžinimo būdą. Kartu pateikiamas pasiūlymas grąžinti neteisėtai išmokėtus pagalbos pinigus per 30 kalendorinių dienų į nurodytą Savivaldybės administracijos sąskaitą arba per 30 kalendorinių dienų atvykti į Savivaldybės administraciją ir raštu išreikšti savo ketinimus grąžinti neteisėtai išmokėtus pagalbos pinigus dalimis.
IX SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ VERTINIMAS
57. Asmens (šeimos) finansinės galimybės mokėti už socialines paslaugas negali turėti įtakos asmens (šeimos) galimybėms gauti socialines paslaugas, kurių poreikis asmeniui (šeimai) nustatytas.
58. Asmuo, pageidaujantis gauti ilgalaikę socialinę globą ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas), turi pateikti informaciją apie turimas pajamas, nurodytas Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnyje (pajamų sumas), o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir apie turtą, nurodytą Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnyje (turto vertę).
59. Kreipiantis dėl socialinių paslaugų gavimo, informacija apie asmens (šeimos) pajamas ir turtą pateikiama raštu. Jeigu informacija, reikalinga vertinant asmens finansines galimybes, yra valstybės registruose (kadastruose), žinybiniuose registruose, valstybės informacinėse sistemose ar ją Savivaldybės administracija pagal prašymą ir (ar) duomenų teikimo sutartis gauna iš valstybės ir (ar) Savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių ir organizacijų, asmuo šios informacijos teikti neprivalo.
60. Asmens (šeimos) finansines galimybes vertina Savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyriaus atsakingas specialistas.
61. Informacija apie apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikiama asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimo pažymoje ar pranešime dėl mokėjimo už socialines paslaugas.
62. Kilus įtarimui, kad asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas) pateikė neteisingus duomenis apie asmens (šeimos) turimas pajamas ir asmens turtą, Savivaldybės administracija gali pareikalauti papildomų dokumentų, patvirtinančių pateiktų duomenų teisingumą, ir (ar) patikrinti šiuos duomenis registruose, valstybės ar vidaus administravimo informacinėse sistemose.
63. Asmens (šeimos), kuriam (-iai) skiriamos socialinės paslaugos, finansinės galimybės vertinamos nustačius asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį.
64. Pasikeitus asmens (šeimos) pajamoms (jų rūšiai, dydžiui ir kt.) ir (ar) turtui (jį ar jo dalį pardavus, padovanojus, įsigijus turtą ir kt.), asmens (šeimos) finansinės galimybės vertinamos iš naujo.
65. Ilgalaikės socialinės globos skyrimo atveju asmens finansinės galimybės gali būti vertinamos iš naujo ir prieš ilgalaikės socialinės globos teikimą, bet ne vėliau kaip likus 30 dienų iki ilgalaikės socialinės globos teikimo pradžios dienos.
66. Išskirtiniais atvejais, kai socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) skiriamos siekiant išvengti grėsmės asmens (šeimos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius turi teisę finansines galimybes vertinti po to, kai nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis ir jam (jai) skiriamos socialinės paslaugos.
67. Jei asmens finansinių galimybių vertinimas apima ir jo turto vertinimą ir jei šis vertinimas atliekamas vėliau, negu pradedamos teikti socialinės paslaugos, mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui skaičiuojamas ir už socialines paslaugas, suteiktas iki turto vertinimo dienos.
68. Asmens (šeimos) finansinės galimybės nevertinamos, jei asmuo (šeima) sutinka mokėti visą socialinių paslaugų kainą.
69. Lietuvos Respublikos juridiniai ir fiziniai asmenys pageidaujančių gauti socialines paslaugas asmenų (jų suaugusių šeimos narių) ar jų globėjų (rūpintojų, aprūpintojų) arba socialines paslaugas organizuojančių ar teikiančių institucijų ar įstaigų prašymu (nurodomas fizinio asmens vardas, pavardė, ryšys su asmeniu, dėl kurio kreipiamasi, ar juridinio asmens pavadinimas, asmens, dėl kurio kreipiamasi, vardas, pavardė, gimimo data, prašymas pateikti duomenis apie asmens gaunamas pajamas (pajamų sumos) ir (ar) turtą (turto vertė), prašomų duomenų gavimo pagrindas, jų naudojimo tikslas, teikimo būdas) per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos parengia ir išduoda pažymas apie asmens (šeimos) gaunamas pajamas ir (ar) turtą.
70. Valstybės ir savivaldybių įmonės, įstaigos ir organizacijos Savivaldybės administracijos prašymu (nurodomas juridinio asmens pavadinimas, asmens, dėl kurio kreipiamasi, vardas, pavardė, gimimo data, prašomų duomenų gavimo pagrindas, jų naudojimo tikslas, teikimo būdas ir duomenų apimtis) turi parengti ir pateikti jai informaciją, susijusią su asmens (šeimos) finansinių galimybių vertinimu.
71. Socialines paslaugas gaunantis asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas) pagal sutartyje nurodytas sąlygas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo įvykusių asmens pajamų ir (ar) turto pokyčių dienos praneša Savivaldybės administracijai apie asmens (šeimos) pajamų, išskyrus Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 5–9, 13, 15, 17–19 punktuose nurodytas pajamas, asmens turto pokyčius po ankstesnio (paskutinio) vertinimo.
72. Savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, gavęs informaciją apie asmens (šeimos), gaunančio (-čios) socialines paslaugas, ar asmens (šeimos), kuriam (-iai) nustatytas socialinių paslaugų poreikis, pajamų pokyčius, jo (jos) finansines galimybes iš naujo įvertina, likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos. Naujai nustatytas mokėjimo už socialines paslaugas asmeniui (šeimai) dydis taikomas nuo pajamų pokyčio dienos.
73. Savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, gavęs informaciją apie asmens, gaunančio ilgalaikę socialinę globą, ar asmens, kuriam nustatytas ilgalaikės socialinės globos poreikis, turto pokyčius, finansines jo galimybes iš naujo įvertina, likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos. Naujai nustatytas mokėjimo už socialines paslaugas asmeniui (šeimai) dydis taikomas nuo turto pokyčio dienos.
X SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) PAJAMOS IR JŲ APSKAIČIAVIMAS
75. Asmens (šeimos) pajamos yra skaičiuojamos vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu ir Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, IX skyriumi.
XI SKYRIUS
ASMENS TURTO VERTINIMAS
76. Asmens turtas skaičiuojamas ir vertinamas vadovaujantis Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, X skyriumi.
XII SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) ATLEIDIMAS NUO MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS AR JO SUMAŽINIMAS
77. Asmuo (šeima) Savivaldybės tarybos sprendimu atleidžiamas (-a) nuo mokėjimo už socialines priežiūros paslaugas kai:
77.1. dėl gaisro, stichinių nelaimių (pateikiami pagrindžiantys dokumentai) asmuo (šeima) nebegali gyventi savo gyvenamajame būste. Šiuo atveju įvertinamos asmens gyvenimo ir buities sąlygos ir surašomas jų patikrinimo aktas (atleidimo laikotarpis – 6 mėnesiai);
77.2. sunkios ligos atveju, įrašytos į Sunkių ligų sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. V-177 „Dėl sunkių ligų sąrašo patvirtinimo“, atveju, kai vidutinės pajamos vienam asmeniui per mėnesį neviršija 2 VRP dydžio (atleidimo laikotarpis – 6 mėnesiai);
77.3. sergantiems onkologinėmis ligomis, jeigu per 6 (šešis) mėnesius iki kreipimosi ar kreipimosi metu buvo ar yra taikomas aktyvus gydymas (atlikta operacija, taikomas spindulinis ar chemoterapinis gydymas), kai vidutinės pajamos vienam asmeniui per mėnesį neviršija 2 VRP dydžio (atleidimo laikotarpis – 6 mėnesiai).
78. Tais atvejais, kai asmeniui būtinos ilgalaikės socialinės globos paslaugos, o jo turtas viršija turto vertės normatyvą ir asmeniui neužtenka jo gaunamų pajamų susimokėti už socialinės globos paslaugas, asmuo Savivaldybės tarybos sprendimu turi teisę būti atleidžiamas nuo mokėjimo, skaičiuojamo nuo turto vertės, viršijančios nustatytą turto vertės normatyvą, šiais atvejais:
78.1. artimųjų neturinčiam asmeniui, kuriam teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos globos namuose, nuo jo apgyvendinimo dienos – kol bus suteikta pagalba parduodant turtą, arba tol, kol teismo keliu bus apribotas jo veiksnumas ir paskirta institucinė globa (rūpyba);
78.2. kai asmuo pats nesugeba pasirūpinti turimu turtu ir jo turto pardavimu, nėra giminaičių ar kitų suinteresuotų asmenų, kurie galėtų rūpintis asmens turimu turtu (statiniais, privalomomis registruoti transporto priemonėmis, privaloma registruoti žemės ūkio technika, žeme, akcijomis, obligacijomis ir kitais vertybiniais popieriais bei piniginėmis lėšomis) – kol bus suteikta pagalba parduodant turtą;
79. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių, globėjas, rūpintojas, kitas teisėtas atstovas), pageidaujantis būti atleistas nuo mokėjimo už gaunamas socialines paslaugas, pateikia laisvos formos prašymą ir aplinkybes pagrindžiančius dokumentus Savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyriui, kuris išnagrinėjęs prašymą ir dokumentus, teikia siūlymą Savivaldybės tarybai dėl atleidimo (arba sumažinimo) nuo mokėjimo už socialines paslaugas.
XIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
81. Savivaldybė užtikrina asmens (šeimos narių) pateiktų duomenų konfidencialumą teisės aktų nustatyta tvarka.
82. Sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo asmuo (vienas iš suaugusiųjų šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas, aprūpintojas), kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Savivaldybės merui.
83. Ginčai dėl Savivaldybės mero ir (ar) Savivaldybės administracijos priimtų sprendimų (neveikimo) nagrinėjami Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
84. Socialinių paslaugų įstaigų gautos lėšos už socialines paslaugas įtraukiamos į apskaitą ir naudojamos teisės aktų nustatyta tvarka.