LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL  PROJEKTO VYKDYTOJO, PRETENDUOJANČIO GAUTI PARAMĄ IŠ EUROPOS žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, PREKIŲ, PASLAUGŲ AR DARBŲ Pirkimo TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugsėjo 29 d. Nr. 3D-637

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimo Nr. 722 „Dėl Valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“ 1 punktą bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos fondų lėšas“ 3.1.1 papunktį:

1. T v i r t i n u Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiais galios:

2.1.  Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymą Nr. 3D-924 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

2.2. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. sausio 31 d. įsakymą Nr. 3D-46 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. N u s t a t a u, kad  prekių, paslaugų ar darbų pirkimų procedūros, pradėtos vykdyti iki šio įsakymo įsigaliojimo,  baigiamos vykdyti pagal iki šio įsakymo įsigaliojimo galiojusių įsakymų nuostatas.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                    Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugsėjo 29 d. įsakymu

Nr. 3D-637

 

 

PROJEKTO VYKDYTOJO, PRETENDUOJANČIO GAUTI PARAMĄ IŠ EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO FONDO KAIMO PLĖTRAI, PREKIŲ, PASLAUGŲ AR DARBŲ PIRKIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja visus projektų vykdytojų, siekiančių pasinaudoti finansine parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (toliau – Programa) priemones ir (ar) veiklos sritis ir pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano (toliau – SP) intervencines priemones (toliau – priemonės), prekių, paslaugų, kurių pirkimo vertė lygi arba viršija 70 000 Eur be pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM), ar darbų pirkimus (jeigu pagal priemonių įgyvendinimo taisykles numatytas jų finansavimas), kurių vertė lygi arba viršija 174 000 Eur be PVM, ir dėl kurių prašoma paramos pagal pateiktas paraiškas, išskyrus pirkimus:

1.1. tų projektų vykdytojų, kurie, pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, privalo vadovautis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu;

1.2. tuose projektuose, kuriuose tinkamoms finansuoti išlaidoms taikomi supaprastintų išlaidų mokėjimo būdai (fiksuotieji įkainiai, fiksuotosios sumos ar fiksuotoji norma), nustatomi konkretūs įkainiai tinkamoms finansuoti išlaidoms pagal Programos ar SP priemonės įgyvendinimo ar administravimo taisykles;

1.3. tų prekių, paslaugų, kurių pirkimo vertė iki 70 000 Eur be PVM, ar darbų, kurių vertė iki 174 000 Eur be PVM.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (toliau – VPĮ), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo  taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (taikoma Programos priemonėms ir (ar) veiklos sritims), Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (taikoma SP priemonėms).

3. Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo verte laikoma numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė, kuri nustatoma taip:

3.1. numatomo prekių ar paslaugų pirkimo vertė nustatoma atsižvelgiant į numatomų sudaryti projekte finansuojamų investicijų to paties tipo prekių, paslaugų pirkimo sutarčių numatomą vertę be PVM pagal projekto finansuojamų investicijų biudžetą, nepaisant to, kas vykdo pirkimus – projekto vykdytojas ar partneris, pateikę projektą ir pretenduojantys gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (toliau – projekto vykdytojas ir (ar) partneris). Pirkimo vertė nustatoma pirkimo pradžioje;

3.2. to paties tipo prekėmis / paslaugomis laikomos prekės / paslaugos, kurios priklauso tai pačiai prekių ir (ar) paslaugų grupei pagal Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno (Komisijos 2007 m. lapkričio 28 d. reglamentas (EB) Nr. 213/2008, iš dalies keičiantis ir pataisantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 2195/2002 dėl bendro viešųjų pirkimų žodyno) (toliau – BVPŽ), BVPŽ pirkimo objektų klasifikavimo sistemoje nurodytus skaitmeninio kodo pirmuosius tris skaitmenis. Jeigu perkamos prekės ir paslaugos kartu, numatomo pirkimo vertė yra prekių ir paslaugų verčių suma nepriklausomai nuo to, kokią pirkimo dalį jos sudaro. Į vertės apskaičiavimą taip pat įeina įsigyjamų prekių pristatymo, montavimo, diegimo ir kitos jų parengimo naudoti paslaugos, jeigu šios paslaugos tik papildo prekių tiekimą;

3.3. jeigu prekių ar paslaugų pirkimas įgyvendinant projektą atliekamas vieną kartą, šio pirkimo vertė yra numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė, jei keletą kartų – pirkimo vertė yra numatoma bendra visų tos pačios rūšies prekių / paslaugų  pirkimo sutarčių, sudaromų projektui įgyvendinti, vertė;

3.4. darbų pirkimo vertė nustatoma atsižvelgiant į visų dėl to paties objekto numatomų sudaryti darbų pirkimo sutarčių verčių sumą, įskaitant ir numatomo projektavimo (tuo atveju, kai kartu perkamas darbų atlikimas ir projektavimas), ir kitų darbų pirkimo sutarčiai atlikti būtinų prekių ir paslaugų numatomas vertes;

3.5. projekto vykdytojas ir (ar) partneris, vykdydamas konkrečių prekių, paslaugų arba darbų pirkimus, turi teisę skaidyti pirkimo vertę į dalis, tačiau projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) vykdomų pirkimų vertės skaidymas į dalis galimas tik tuo atveju, jei visoms išskaidytoms pirkimo dalims bus taikomas pirkimo būdas, taikytinas visai pirkimo vertei.

4. Taisyklėse nurodyti prekių, paslaugų ar darbų pirkimai turi būti atliekami vadovaujantis lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principais. Projektų vykdytojai ir (arba) partneriai, atlikdami pirkimus, turi užtikrinti, kad Rusijos Federacijoje, Baltarusijos Respublikoje, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamoje Padniestrės teritorijoje, Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamose Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijose pagamintos prekės, paslaugos bei darbai, atlikti šių šalių paslaugų ar darbų teikėjų, nebūtų nupirkti ir finansuoti paramos lėšomis.

 

II SKYRIUS

PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ PIRKIMO BŪDAI

 

5. Perkant prekes, paslaugas ar darbus, naudojami konkurso ar derybų pirkimo būdai.

6. Projekto vykdytojas ir (ar) partneris, prieš pradėdamas vykdyti pirkimą, kurio vertė lygi arba viršija  174 000 Eur be PVM, gali Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau Agentūra) pateikti planuojamo pirkimo dokumentus išankstiniam vertinimui atlikti.

 

III SKYRIUS

PIRKIMO PRADŽIA IR PABAIGA

 

7. Perkant konkurso būdu, pirkimas pradedamas apie jį paskelbus Agentūros Projektų vykdytojų pirkimų posistemėje, kuri pasiekiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, skiltyje „Vykdykite pirkimus“ (toliau PVP), išskyrus pirkimą pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, kai pirkimas pradedamas apie jį paskelbus nacionaliniame laikraštyje, platinamame teritorijoje, kurioje gyvena daugiau kaip 60 procentų Lietuvos Respublikos gyventojų, ir (arba) periodiškai leidžiamame ir platinamame žemės ūkio srities laikraštyje (toliau kartu – spauda) bei dar vienoje visuomenės informavimo (laikraštis, žurnalas, interneto tinklalapis ir pan.) priemonėje (pasirinktinai).

8. Perkant derybų būdu, pirkimas pradedamas, kai projekto vykdytojo ir (ar) partnerio, jo įgalioto asmens sudaroma prekių, paslaugų ar darbų pirkimo komisija vykdyti pirkimams pagal Taisykles (toliau – pirkimo komisija) ar projekto vykdytojas ir (ar) partneris (fizinis asmuo), jo įgaliotas asmuo, organizuojantis ir (arba) vykdantis pirkimą pagal Taisykles (toliau – pirkimo organizatorius), kreipiasi į tiekėją (-us), t. y. į fizinį ar juridinį asmenį arba tokių asmenų grupę, galinčią siūlyti arba siūlančią prekes, paslaugas ar darbus (toliau – tiekėjas), tiesiogiai prašydamas pateikti perkamų prekių, paslaugų ar darbų pasiūlymus – tiekėjo raštu arba elektroninėmis priemonėmis pateikiamų dokumentų visumą siūlant tiekti prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus pagal prekių, paslaugų ar darbų pirkimo dokumentuose nustatytas sąlygas (toliau – pasiūlymas).

9. Pirkimas (ar atskira pirkimo dalis) pasibaigia, kai:

9.1. sudaroma prekių pirkimo, paslaugų teikimo ar darbų atlikimo sutartis tarp projekto vykdytojo ir (ar) partnerio ir konkursą arba derybas laimėjusio tiekėjo (toliau – pirkimo sutartis);

9.2. atmetami visi pasiūlymai;

9.3. per nustatytą terminą nepateikiamas nė vienas pasiūlymas;

9.4. pasibaigia pasiūlymų galiojimo laikas ir pirkimo sutartis nesudaroma dėl priežasčių, kurios priklauso nuo tiekėjų;

9.5. visi tiekėjai atsiima pasiūlymus ar atsisako sudaryti pirkimo sutartį;

9.6. pirkimo komisija ar pirkimo organizatorius pirkimo procedūras nutraukia dėl svarbių ir objektyvių aplinkybių, kurios nebuvo žinomos pirkimo pradžioje. Projekto vykdytojas ir (ar) partneris turi teisę savo iniciatyva nutraukti pradėtas pirkimo ar projekto konkurso procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, arba pirkimo dokumentuose padaryta esminių klaidų, dėl kurių pirkimas tampa nebetikslingas ar jį įvykdžius būtų įsigytas jo (jų) poreikių neatitinkantis pirkimo objektas.

 

IV SKYRIUS

KONKURSO ORGANIZAVIMAS

 

10. Kai projekto vykdytojas ir (ar) partneris  yra juridinis asmuo, prekių, paslaugų ar darbų pirkimui konkurso būdu organizuoti ir atlikti juridinio asmens vadovo sprendimu (potvarkiu, nutarimu, įsakymu) sudaroma pirkimo komisija (ne mažiau kaip iš 3 asmenų). Juridinio asmens vadovo sprendime (potvarkyje, nutarime, įsakyme) turi būti nurodoma komisijos personalinė sudėtis ir funkcijos. Kai projekto vykdytojas ir (ar) partneris yra pirkimo organizatorius, komisija gali būti nesudaroma.

11. Siekiant užtikrinti pirkimų skaidrumą, prieš pradedant vykdyti pirkimą pirkimo procedūroje dalyvaujantis asmuo (pirkimo organizatorius ir komisijos nariai) turi pasirašyti nešališkumo ir konfidencialumo deklaraciją (Taisyklių 5 priedas) ir vengti interesų konflikto (įžvelgiant ar kilus interesų konfliktui, privalo nusišalinti ir jokia forma nedalyvauti pirkimo procedūroje). Interesų konfliktai apima atvejus, bet jais neapsiriboja, kai ne perkančiosios organizacijos pirkimo organizatoriai, pirkimo komisijos nariai turi tiesioginį arba netiesioginį finansinį, ekonominį ar kitokį asmeninį suinteresuotumą, kuris leidžia abejoti jų nešališkumu ir nepriklausomumu atliekant pirkimo procedūrą.

12. Apie vykdomą konkursą privaloma skelbti PVP arba spaudoje, kaip nurodyta Taisyklių 7 punkte, jei pirkimas vykdomas pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu.

13. Skelbime turi būti ši informacija:

13.1. projekto vykdytojo ir (ar) partnerio pavadinimas (vardas, pavardė / juridinio asmens pavadinimas), buveinė (adresas), telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas (jei turi);

13.2. bendras pirkimo objekto apibūdinimas;

13.3. pasiūlymų dalyvauti konkurse priėmimo terminas ir vokų su pasiūlymais atidarymo data, valanda ir minutė turi sutapti. Vokų atidarymo data negali būti ankstesnė kaip 14 kalendorinių dienų nuo konkurso paskelbimo PVP arba spaudoje, jei pirkimas vykdomas pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, dienos, taip pat turi būti nurodytas tikslus laikas (valanda ir minutė).

14. Kvietime pateikti pasiūlymą, kuris skelbiamas PVP arba siunčiamas visiems į skelbimą atsiliepusiems tiekėjams, jei pirkimas vykdomas pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, turi būti pateikta informacija, nurodyta Taisyklių 1 priede. Informacija tiekėjams pateikiama lietuvių kalba (gali būti pridedami vertimai į vieną ar kelias kalbas).

15. Kvietime pateikti pasiūlymą nurodoma informacija negali prieštarauti informacijai, nurodytai skelbime.

16. Pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija pasiūlymus vertina pagal mažiausios kainos (kai pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija pasirenka kvalifikacinius ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitikusį tiekėją) vertinimo kriterijų arba ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo (kai pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija pasirenka kvalifikacinius ir pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitikusį tiekėją, pasiūliusį ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą) vertinimo kriterijų, kuriuos nustatant rekomenduojama vadovautis Viešųjų pirkimų tarnybos parengtomis Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo gairėmis. Jei projekto vykdytojas ir (ar) partneris yra PVM mokėtojas, turi būti vertinamos tiekėjų kainos be PVM. Jei projekto vykdytojas ir (ar) partneris nėra PVM mokėtojas, turi būti vertinamos tiekėjų pasiūlymų kainos su PVM. Tuo atveju, kai siūlomos prekės, paslaugos ir (ar) darbai nėra apmokestinami PVM, turi būti vertinamos tiekėjų pasiūlymų kainos be PVM.

17. Pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija išsiaiškina, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, nustatydamas kvalifikacinius reikalavimus. Tiekėjams keliami kvalifikaciniai reikalavimai turi būti pagrįsti ir proporcingi pirkimo objektui. Pirkimų organizatoriui ar pirkimų komisijai rengiant kvalifikacinius reikalavimus tiekėjams rekomenduojama vadovautis Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika, patvirtinta 2017 m. birželio 29 d. viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymu Nr. 1S-105 „Dėl Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos patvirtinimo“.

18. Vykdant pirkimą konkurso būdu draudžiamos derybos tarp pirkimo organizatoriaus ar pirkimo komisijos ir tiekėjų, pateikusių pasiūlymus, išskyrus Taisyklių 25 punkte ir VI skyriuje numatytus atvejus.

19. Tiekėjai, teikiantys pasiūlymus, arba jų atstovai gali dalyvauti vokų atidarymo procedūroje. Jei pasiūlymai vertinami pagal mažiausios kainos kriterijų, posėdyje, kuriame atidaromi vokai, turi būti skelbiamas pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas (vardas, pavardė / juridinio asmens pavadinimas) ir pasiūlyme nurodyta kaina. Jeigu pasiūlymai yra vertinami pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų, tai pirmojo voko atidarymo procedūroje skelbiamas pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas (vardas, pavardė / juridinio asmens pavadinimas) ir pagrindinės techninės pasiūlymo charakteristikos, o antrojo voko atidarymo procedūroje – kaina. Tuo atveju, kai pasiūlymo kaina, išreikšta skaičiais, neatitinka kainos, nurodytos žodžiais, teisinga laikoma kaina, nurodyta žodžiais. Jeigu bent vienas tiekėjas ar jo atstovas pageidauja, turi būti paskelbtos visos pasiūlymų charakteristikos, į kurias bus atsižvelgta vertinant pasiūlymus.

20. Su elektroninėmis priemonėmis pateiktais pasiūlymais susipažįsta vokų atidarymo posėdyje dalyvaujantys komisijos nariai ir (arba) pirkimo organizatorius. Pasiūlymų kainos turi būti fiksuojamos vokų atidarymo posėdžio protokole arba sprendime, jei pirkimą vykdo pirkimo organizatorius. Susipažinimas su elektroninėmis priemonėmis pateiktais pasiūlymais prilyginamas vokų atidarymui.

21. Jeigu pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija pasiūlymus vertina pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų, vokai su pasiūlymais turi būti atidaromi dviejuose Komisijos posėdžiuose. Pirmame posėdyje atidaromi tik tie vokai, kuriuose yra pateikti techniniai pasiūlymo duomenys ir kita informacija bei dokumentai, antrame posėdyje – vokai, kuriuose nurodytos kainos. Antras posėdis gali įvykti tik tada, kai pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija patikrina, ar pateiktų pasiūlymų techniniai duomenys ir tiekėjų kvalifikacija atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, ir pagal pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus įvertina pasiūlymų techninius duomenis. Pasirinkus pirkimą organizuoti ir vertinti pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijų, pirkimo organizatoriui ar pirkimo komisijai privaloma nustatyti, kad kainos kriterijus turi sudaryti ne mažiau kaip 60 proc. visų kriterijų svorio.

22. Jeigu pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija pasiūlymus vertina pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų, patikrinę ir įvertinę pasiūlymų techninius duomenis ir informavę tiekėjus apie šio patikrinimo ir įvertinimo rezultatus, atlieka bendrą pasiūlymo įvertinimą atsižvelgdami į pasiūlymo kainą.

23. Pasiūlymai vertinami tiekėjams nedalyvaujant.

24. Pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija pasiūlymą atmeta, jeigu:

24.1. pasiūlymą pateikęs tiekėjas neatitinka pirkimo dokumentuose nustatytų kvalifikacinių reikalavimų arba jei tiekėjas pirkimo organizatoriaus ar pirkimo komisijos prašymu nepatikslino pateiktų neišsamių ar netikslių duomenų apie savo kvalifikaciją;

24.2. pasiūlymas neatitinka pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų;

24.3. tiekėjas pasiūlė per didelę, projekto vykdytojui ir (ar) partneriui nepriimtiną, kainą. Per didelė pasiūlymo kaina yra laikoma kaina, kuri viršija projekto vykdytojo ir (ar) partnerio konkrečios investicijos pirkimui numatytą ir paraiškos vertinimo metu patvirtintą biudžetą 20 proc.;

24.4. tiekėjas pasiūlė nepagrįstą ar netinkamai pagrįstą neįprastai mažą kainą (nepateikė ar pateikė netinkamus neįprastai mažos kainos pagrįstumo įrodymus). Tokiu atveju:

24.4.1. pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija reikalauja, kad tiekėjas pagrįstų pasiūlyme nurodytą prekių, paslaugų, darbų ar jų sudedamųjų dalių kainą, jeigu ji, pirkimo organizatoriaus ar pirkimo komisijos vertinimu, atrodo neįprastai maža – gali būti nepakankama pirkimo sutarties tinkamam įvykdymui. Pasiūlyme nurodyta prekių, paslaugų ar darbų kaina visais atvejais turi būti laikoma neįprastai maža, jeigu ji yra 30 ir daugiau procentų mažesnė už visų tiekėjų, kurių pasiūlymai neatmesti dėl kitų priežasčių ir kurių pasiūlyta kaina neviršija pirkimui skirtų lėšų, nustatytų ir užfiksuotų perkančiosios organizacijos (projekto vykdytojo ir (ar) partnerio) rengiamuose dokumentuose prieš pradedant pirkimo procedūrą, pasiūlytų kainų aritmetinį vidurkį;

24.4.2. pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija, siekdama, kad neįprastai maža kaina būtų pagrįsta, raštu kreipiasi į tokią kainą pasiūliusį tiekėją ir prašo pateikti, jos manymu, reikalingas pasiūlymo detales, įskaitant kainos sudedamąsias dalis ir skaičiavimus. Pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija, vertindama kainos pagrindimą, atsižvelgia į:

24.4.2.1. gamybos proceso, teikiamų paslaugų ar statybos metodo ekonomiškumą;

24.4.2.2. pasirinktus techninius sprendimus arba išskirtinai palankias sąlygas tiekti prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus;

24.4.2.3. dalyvio siūlomų prekių, paslaugų ar darbų originalumą (pavyzdžiui, technologijos patentas);

24.4.2.4. įrodymus, kad tiekėjas, vykdydamas pirkimo sutartis, laikysis aplinkos apsaugos, socialinės ir darbo teisės įpareigojimų, nustatytų Europos Sąjungos ir nacionalinėje teisėje;

24.4.2.5. informaciją apie tiekėjo galimybę gauti valstybės pagalbą;

24.4.2.6. subteikėjų pasitelkimo sąlygas, kurios leistų sumažinti pasiūlymo kainą, aprašymą;

24.4.2.7. naudojimosi technine įranga (turima ar galima pasitelkti) sąlygų aprašymą;

24.4.2.8. kainos išskaidymą, kur matytųsi detalios sudedamosios kainos dalys (jeigu pasiūlyme yra nurodyta tik bendra kaina, jos nedetalizuojant) ir išskaidytos kainos pagrindimas;

24.4.3. pasiūlyme nurodytai prekių, paslaugų ar darbų neįprastai mažai kainai pagrįsti turi būti nustatytas ne trumpesnis kaip 3 darbo dienų terminas nuo pranešimo apie prekių, paslaugų ar darbų neįprastai mažos kainos pagrindimą išsiuntimo tiekėjui (-ams) dienos;

24.4.4. jeigu pirkimo organizatoriui ar pirkimo komisijai kyla neaiškumų dėl tiekėjo pateikto kainos pagrindimo (tiekėjas pateikia tinkamus pasiūlyme nurodytos prekių, paslaugų ar darbų kainos pagrįstumo įrodymus, tačiau jie nėra visiškai aiškūs), jie gali prašyti tiekėjo paaiškinti savo pateiktą pagrindimą.

25. Tais atvejais, kai konkursui nepateikiamas nė vienas pasiūlymas arba visi pasiūlymai atmetami kaip neatitinkantys pirkimo dokumentuose nurodytų reikalavimų, ir pirkimo sąlygos iš esmės nekeičiamos, gali būti organizuojamos derybos Taisyklių VI skyriuje nustatyta tvarka. Jeigu konkursas laikomas neįvykusiu dėl pasiūlytos per didelės projekto vykdytojui ir (ar) partneriui nepriimtinos kainos ir pirkimo sąlygos iš esmės nekeičiamos, visi pasiūlymus pateikę tiekėjai, kurie atitinka projekto vykdytojo ir (ar) partnerio nustatytus minimalius kvalifikacijos reikalavimus ir kurių pasiūlymai atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, gali būti kviečiami į derybas.

26. Pirkimo komisijos sprendimai įforminami protokolu, o pirkimo organizatorius priima sprendimus. Komisija ar pirkimo organizatorius nustato pasiūlymų eilę (išskyrus atvejus, kai pasiūlymą pateikti kviečiamas tik vienas tiekėjas arba pasiūlymą pateikia tik vienas tiekėjas). Pasiūlymų eilė nustatoma kainos didėjimo arba ekonominio naudingumo mažėjimo tvarka. Tais atvejais, kai kelių tiekėjų pasiūlymų kainos ar ekonominis naudingumas yra vienodas, sudarant pasiūlymų eilę, pirmesnis į šią eilę įrašomas tiekėjas, kurio pasiūlymas pateiktas anksčiausiai.

27. Pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija per 7 kalendorines dienas nuo sprendimo dėl neįvykusio konkurso arba laimėtojo nustatymo priėmimo dienos turi apie tai raštu pranešti tiekėjams, dalyvavusiems konkurse (jeigu dalyvavo bent vienas) ir (ar) derybose.

 

V SKYRIUS

TIEKĖJO KONKURSINIO PASIŪLYMO RENGIMAS IR PATEIKIMAS

 

28. Tiekėjas gali pateikti tik vieną pasiūlymą.

29. Jei tiekėjas yra fizinių ar juridinių asmenų grupė, jis gali pateikti pasiūlymą jungtinės veiklos sutarties pagrindu. Steigti naujo juridinio asmens nebūtina.

30. Pasiūlyme turi būti informacija, nurodyta Taisyklių 2 priede, kai taikomas mažiausios kainos vertinimo kriterijus, ir šių Taisyklių 3 ir 4 prieduose, kai taikomas ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijus.

31. Kartu su pasiūlymu turi būti pateikiami tiekėjo kvalifikacijos (jei kvalifikacijos reikalavimai keliami) patvirtinimo dokumentai.

32. Pasiūlymas, pasirašytas tiekėjo ar jo įgalioto asmens, turi būti pateiktas PVP arba raštu, jei pirkimas vykdomas pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu. Kai pasiūlymą teikia įgaliotas asmuo (tiekėjo atstovas), su pasiūlymu turi būti pateiktas įgaliojimas asmeniui teikti pasiūlymą tiekėjo vardu.

33. Vykdant pirkimą pasiūlymas pateikiamas PVP el. voke (nuostata netaikoma vykdant pirkimą derybų būdu). Jeigu pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija numato pasiūlymus vertinti pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų, pirkimo dokumentuose privalo nurodyti, kad tiekėjai pasiūlymo kainą pateiktų viename el. voke, o likusias pasiūlymo dalis (techninius pasiūlymo duomenis, kitą informaciją ir dokumentus) – kitame el. voke. El. vokas su pasiūlymo kaina bei el. vokas su techniniais duomenimis PVP pateikiami vienu metu. Jei pirkimas vykdomas pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį  „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, pasiūlymas, pasirašytas tiekėjo ar jo įgalioto asmens, pateikiamas užklijuotame ir užantspauduotame, jei tiekėjas turi antspaudą, voke. Ant voko turi būti užrašytas pirkimo pavadinimas, tiekėjo pavadinimas ir buveinė (vardas, pavardė arba juridinio asmens pavadinimas ir adresas). Jeigu pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija numato pasiūlymus vertinti pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų, pirkimo dokumentuose privalo nurodyti, kad tiekėjai pasiūlymo kainą pateiktų viename užklijuotame voke, o likusias pasiūlymo dalis (techninius pasiūlymo duomenis, kitą informaciją ir dokumentus) – kitame užklijuotame voke. Šie abu vokai turi būti įdėti į bendrą voką, jis taip pat užklijuojamas. Pasiūlymo (su priedais) lapai turi būti sunumeruoti, susiūti ir paskutinio lapo antrojoje pusėje patvirtinti tiekėjo ar jo įgalioto asmens parašu, nurodytas tiekėjo ar jo įgalioto asmens vardas, pavardė, pareigos (jei yra) ir pasiūlymą sudarančių lapų skaičius.  

34. Prekių, paslaugų ar darbų kainos pateikiamos eurais. Jeigu pasiūlymuose kainos nurodytos užsienio valiuta, jos turi būti perskaičiuojamos eurais pagal Lietuvos banko nustatytą ir paskelbtą euro ir užsienio valiutos santykį paskutinę pasiūlymo pateikimo termino dieną. Jeigu pasiūlymuose kainos nurodytos užsienio valiuta, jos bus perskaičiuojamos eurais pagal Europos centrinio banko skelbiamą orientacinį euro ir užsienio valiutų santykį, o tais atvejais, kai orientacinio euro ir užsienio valiutų santykio Europos centrinis bankas neskelbia, – pagal Lietuvos banko nustatomą ir skelbiamą orientacinį euro ir užsienio valiutų santykį paskutinę pasiūlymų pateikimo termino dieną.

35. Į prekių, paslaugų ar darbų kainą turi įeiti visi mokesčiai ir visos tiekėjo išlaidos (sandėliavimo, transportavimo, pakavimo ir kt.).

36. Tiekėjo pasiūlymas bei kita informacija, susijusi su pasiūlymu, pateikiama lietuvių kalba. Jei atitinkami dokumentai yra išduoti kita kalba, turi būti pateikti šių dokumentų tiekėjo ir (arba) vertėjo, išvertusio dokumentus, patvirtinti (el. parašu, fiziniu parašu, antspaudu) vertimai į lietuvių kalbą. 

37. Pasiūlymas turi būti pateiktas iki skelbime ir kvietime pateikti pasiūlymą nurodytos pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. Pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija neatsako už PVP sutrikimus ar kitus nenumatytus atvejus, dėl kurių pasiūlymai nebuvo gauti ar gauti pavėluotai. Vokai su pasiūlymais, pateikti pavėluotai, nepriimami.

38. Tiekėjas iki galutinio pasiūlymų pateikimo termino turi teisę pakeisti arba atšaukti savo pasiūlymą. Pakeitimas arba pranešimas, kad pasiūlymas atšaukiamas, pripažįstamas galiojančiu, jei jis gaunamas raštu iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos.

39. Pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija turi teisę pratęsti pasiūlymų pateikimo terminą. Apie naują pasiūlymų pateikimo terminą pirkimo organizatorius arba pirkimo komisija praneša raštu visiems tiekėjams, atsiliepusiems į skelbimą. Atitinkamai tikslinami pirkimo dokumentai ir pasiūlymų pateikimo terminas PVP.

 

VI SKYRIUS

DERYBŲ ORGANIZAVIMAS

 

40. Derybas vykdo pirkimo organizatorius, o jei projekto vykdytojas ir (ar) partneris yra juridinis asmuo, deryboms vykdyti sudaroma komisija.

41. Pirkimas derybų būdu atliekamas šiais atvejais:

41.1. jei paskelbus konkursą nebuvo gauta pasiūlymų arba visi pasiūlymai atmesti kaip neatitinkantys pirkimo dokumentuose nurodytų reikalavimų ir pirkimo sąlygos iš esmės nekeičiamos, pranešant visiems konkurso dalyviams, kad jie pateikė pasiūlymus, neatitinkančius pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų;

41.2. kai prekes, paslaugas ar darbus dėl techninių, meninių ar kitų objektyvių priežasčių gali pateikti (tiekti, atlikti, suteikti) tik konkretus tiekėjas ir nėra kitos alternatyvos (gali būti taikomas tik tuo atveju, kai nėra pagrįstos alternatyvos ar pakaitalo ir konkurencijos nebuvimas nėra sukurtas pirkimo organizatoriaus arba pirkimo komisijos, jai dirbtinai sugriežtinus pirkimo reikalavimus);

41.3. perkant pašto, telekomunikacijų, transporto paslaugas ar degalus;

41.4. kai konkursas laikomas neįvykusiu dėl pasiūlytos per didelės projekto vykdytojui ir (ar) partneriui kainos, kaip nurodyta Taisyklių 24.3 papunktyje, ir pirkimo sąlygos iš esmės nekeičiamos. 

42. Vykdant derybas Taisyklių 41.1–41.3 papunkčiuose nustatytais atvejais, rengiamas ir tiekėjams siunčiamas kvietimas teikti pasiūlymus, kuriame išdėstomos pagrindinės pirkimo sąlygos ir pirkimo objekto techninė specifikacija (t. y. dokumentas, kuriame nurodyti perkamos prekės, paslaugos ar darbų techniniai reikalavimai) bei nustatomas ne trumpesnis kaip 5 darbo dienų (nuo kvietimo teikti pasiūlymus išsiuntimo tiekėjams dienos) terminas pasiūlymams pateikti. Pirkimo objekto skaidymas į dalis ar leidimas pateikti alternatyvius pasiūlymus yra negalimas. Kvietimas turi būti siunčiamas tiekėjams raštu. 

43. Derybos laikomos įvykusiomis, jei gautas bent vienas pasiūlymas, atitinkantis kvietime pateikti pasiūlymą nurodytas sąlygas. Pasiūlymai, pateikti pavėluotai, nevertinami.

44. Raštu pateikti tiekėjų pasiūlymai fiksuojami pirkimo komisijos protokole arba pirkimo organizatoriaus sprendime.

45. Vykdant derybas Taisyklių 41.4 papunktyje nustatytu atveju, dėl derybų susitikimo vietos ir laiko visi pasiūlymus pateikę tiekėjai, kurie atitinka projekto vykdytojo ir (ar) partnerio nustatytus minimalius kvalifikacijos reikalavimus ir kurių pasiūlymai atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus (ir tarp kitų reikalavimų pirkimo dokumentų rengėjai nustato tiekėjų pasiūlymų pateikimo kalbą, būdą ir kt.), informuojami raštu, kad jų pasiūlymuose pateiktos kainos projekto vykdytojui ir (ar) partneriui yra per didelės, todėl jie kviečiami dalyvauti derybose iš esmės nekeičiant pirkimo sąlygų.  Tiekėjui sutikus, derybos gali būti vykdomos vaizdo ar telefoninės konferencijos būdu. Jų metu projekto vykdytojas ir (ar) partneris, laikydamasis Taisyklių 4 punkte nustatytų principų, su kiekvienu tiekėju atskirai derasi dėl kainos, kuri negali būti didesnė nei nurodyta pasiūlyme. Derybos protokoluojamos. Protokolas pasirašomas derybų metu arba ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po derybų. Tuo atveju, jeigu tiekėjas atsisako pasirašyti protokolą ar nepasirašo jo per nustatytą terminą, laikoma, jog derybos yra neįvykusios. Derybos laikomos įvykusiomis, jeigu yra bent vienas tiekėjas, kurio pasiūlymas ir derybų su juo rezultatai atitinka projekto vykdytojo ir (ar) partnerio reikalavimus.

 

VII SKYRIUS

SUTARTIES SUDARYMAS

 

46. Pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija sutartį siūlo sudaryti tam tiekėjui, kurio pasiūlymas pripažintas laimėjusiu pagal Taisyklių nuostatas. Tais atvejais, kai pasiūlymą pateikia daugiau nei vienas tiekėjas, turi būti taikomas sutarties pasirašymo atidėjimo terminas, kuris turi būti ne trumpesnis kaip 10 kalendorinių dienų ir skaičiuojamas nuo pranešimo tiekėjams apie laimėtojo nustatymą išsiuntimo dienos.

47. Sutartis sudaroma lietuvių kalba. Prie jos gali būti pridedami vertimai į vieną ar kelias kalbas.

48. Jeigu tiekėjas, kuriam buvo pasiūlyta sudaryti sutartį, raštu atsisako ją sudaryti arba iki pirkimo organizatoriaus ar pirkimo komisijos nurodyto laiko neatvyksta sudaryti sutarties, arba atsisako sudaryti sutartį kvietime pateikti pasiūlymą bei pasiūlyme nurodytomis sąlygomis, pirkimo organizatorius ar pirkimo komisija siūlo sudaryti sutartį tiekėjui, kurio pasiūlymas pirkimo pasiūlymų eilėje yra pirmas po tiekėjo, atsisakiusio sudaryti sutartį, pasiūlymo.

49. Pirkimo objekto kaina, nurodyta sutartyje, turi būti tokia pat, kaip ir pirkimo objekto kaina, nurodyta pasiūlyme arba derybų protokole. Kitos sutarties sąlygos negali prieštarauti skelbime ir kvietime pateikti pasiūlymą nurodytai informacijai.

50. Projekto vykdytojas ir (ar) partneris ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo pirkimo pabaigos PVP turi užpildyti ataskaitą apie pirkimo rezultatus, jeigu pirkimas buvo vykdytas PVP.

 

 

VIII SKYRIUS

PRETENZIJŲ PATEIKIMO IR NAGRINĖJIMO TVARKA

 

51. Tiekėjai turi teisę raštu per 10 kalendorinių dienų pateikti pretenziją (-as) PVP projekto vykdytojui ir (ar) partneriui nuo pirkimo organizatoriaus ar pirkimo komisijos pranešimo raštu apie jo (jos) priimtą sprendimą išsiuntimo tiekėjams dienos, o projekto vykdytojas ir (ar) partneris ar jo (jų) įgaliotas (-i) vykdyti pirkimą asmuo (-enys) privalo išnagrinėti pretenziją (-as) ir priimti pagrįstą sprendimą ne vėliau kaip per 6 darbo dienas nuo pretenzijos gavimo dienos, o apie priimtą sprendimą ne vėliau kaip kitą darbo dieną raštu pranešti pretenziją (-as) pateikusiam tiekėjui PVP.

52. Pirkimo organizatorius, gavęs pretenziją, nedelsdamas sustabdo pirkimo procedūras, kol bus išnagrinėta pretenzija (-os) ir priimtas sprendimas. Pirkimo organizatorius negali sudaryti pirkimo sutarties anksčiau kaip po 10 kalendorinių dienų nuo rašytinio pranešimo apie jo priimtą sprendimą išsiuntimo pretenziją (-as) pateikusiam tiekėjui dienos.

 

IX SKYRIUS

DOKUMENTŲ PATEIKIMAS

 

53. Projekto vykdytojas ir (ar) partneris, atlikęs pirkimą, privalo Agentūrai arba institucijai, kuri nurodyta priemonės įgyvendinimo taisyklėse, pateikti:

53.1. projekto vykdytojo ir (ar) partnerio vadovo sprendimo (potvarkio, nutarimo, įsakymo) dėl pirkimo komisijos sudarymo kopiją, jei pirkimą atliko pirkimo komisija;

53.2. skelbimo ir kvietimų pateikti pasiūlymus kopijas, jei pirkimas vykdomas derybų būdu ar pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu;

53.3. pasiūlymų, gautų iš tiekėjų, kopijas, jei pirkimas vykdomas derybų būdu ar pagal Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusią su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu;

53.4. įgaliojimo, jei pasiūlymas pasirašytas tiekėjo įgalioto asmens, kopiją;

53.5. įgaliojimo kopiją, jei pirkimą vykdo kitas asmuo;

53.6. pirkimo organizatoriaus sprendimų arba pirkimo komisijos protokolų kopijas;

53.7. raštų, kuriais tiekėjai buvo informuoti apie laimėtojo nustatymą arba konkurso neįvykimo priežastis, kopijas;

53.8. pasirašytos pirkimo sutarties kopiją;

53.9. pretenzijų (jei tokių buvo gauta) ir atsakymų į jas kopijas;

53.10. nešališkumo ir konfidencialumo deklaracijų (Taisyklių 5 priedas) kopijas.

54. Projekto vykdytojas ir (ar) partneris pirkimo dokumentus ir kitą su pirkimu susijusią informaciją turi pateikti lietuvių kalba paštu, el. paštu, per kurjerį, per Žemės ūkio ministerijos informacinę sistemą (ŽŪMIS) ar Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą (E. siuntų pristatymo sistema). Dokumentai teikiami su lydraščiu, įsegti į segtuvą arba skenuoti. Kiekviena dokumento kopija turi būti patvirtinta teisės aktų nustatyta tvarka. Nereikia pateikti tų dokumentų, kurie pateikti PVP.

55. Pirkime dalyvavusių tiekėjų reikalavimu, projekto vykdytojas ir (ar) partneris turi juos supažindinti su kitų dalyvių pasiūlymais, išskyrus tą informaciją, kurią dalyviai nurodė kaip konfidencialią (pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas ar vardas ir pavardė bei pasiūlyme nurodyta kaina – nėra konfidenciali informacija).

56. Įtarusi Taisyklėse nustatytų reikalavimų pažeidimą arba įtarusi ir (ar) nustačiusi, kad sutarties su tiekėju kaina neatitinka analogiškų prekių, paslaugų ar darbų vidutinės rinkos kainos, Agentūra arba institucija, kuri nurodyta priemonės įgyvendinimo taisyklėse, turi teisę patikrinti, ar dalyvauti pirkime buvo kviesti potencialūs tiekėjai, iš projekto vykdytojo ir (ar) partnerio reikalauti papildomų pagrindimo dokumentų ir (ar) atlikti rinkos kainų patikrinimą. Agentūra arba institucija, kuri nurodyta priemonės įgyvendinimo taisyklėse, rinkos kainą viršijančią išlaidų dalį turi teisę pripažinti netinkamomis finansuoti išlaidomis.

 

X SKYRIUS

PIRKIMO SUTARTIES PAKEITIMAI

 

57. Pirkimo sutartis gali būti keičiama tik paaiškėjus, kad, siekiant ją tinkamai įvykdyti, būtina daryti pirkimo sutarties pakeitimus, kurie iš esmės nekeis pirkimo objekto, jo tiesioginės paskirties, atitikties Europos Sąjungos standartams, esminių sutarties vykdymo sąlygų, nurodytų Taisyklių 1 priedo 4 punkte, ir pirkimo kainos. Pirkimo sutarties pakeitimai prieš pasirašant sutarties šalims turi būti raštu suderinti su Agentūra, o vietos projektų pirkimų atveju, pirkimo sutarties pakeitimai turi būti raštu suderinti su atitinkama vietos plėtros strategijos vykdytoja. Pirkimų objekto, numatyto pirkimų sutartyje, pakeitimai, jų nederinant galimi, kai keičiamo pirkimo objekto dalies vertė ar apimtis neviršija 5 proc. visos pirkimo sutarties vertės ir kai, atlikus pirkimą, pirkimo dokumentai teikiami institucijai, nurodytai priemonės įgyvendinimo taisyklėse. Agentūra ir (arba) vietos plėtros strategijos vykdytoja, vertindama pakeitimų būtinybę, atsižvelgia į tai, ar, atlikus numatomus pakeitimus, nebus pažeisti Taisyklių 4 punkte įtvirtinti pirkimų principai, ar bus pasiekti numatyti projekto tikslai bei uždaviniai, ar pakeitimai yra ekonomiškai pagrįsti bei naudingi, o aplinkybių, dėl kurių kilo pirkimo sutarties keitimo poreikis, nebuvo galima numatyti vykdant pirkimą.

____________