ValstHtaikomi_ver_12

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS

TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL GALUTINIŲ PASLAUGŲ GAVĖJŲ GALIMYBĖS NAUDOTIS skubiosios PAGALBOS tarnybų IŠKVIETIMO PASLAUGAS TEIKIANČIŲ INSTITUCIJŲ PASLAUGOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. kovo 5 d. Nr. TN-178

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 40 straipsnio 8 dalimi ir 80 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Bendrojo pagalbos centro įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1457 „Dėl skubiosios pagalbos tarnybų trumpųjų telefono ryšio numerių“, įgyvendindama 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, 2022 m. gruodžio 16 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) 2023/444, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/1972 papildoma priemonėmis, kuriomis per Europos bendrąjį skubios pagalbos numerį 112 skubios pagalbos ryšiais užtikrinama veiksminga prieiga prie skubios pagalbos tarnybų, 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr. 585/2014/ES dėl sąveikios visos ES pagalbos iškvietos paslaugos „eCall“ diegimo, atsižvelgdama į 2003 m. liepos 25 d. Europos Komisijos rekomendaciją 2003/558/EB dėl vietos nustatymo informacijos elektroninių ryšių tinkluose siekiant teikti vietos nustatymu pagrįstas pagalbos skambučių paslaugas tvarkymo ir 2011 m. rugsėjo 8 d. Europos Komisijos rekomendaciją 2011/750/ES dėl paramos elektroniniuose ryšių tinkluose diegiant visoje Europoje taikomą pagalbos iškvietos paslaugą siekiant perduoti automobilyje sumontuota pagalbos iškvietos įranga generuotus pagalbos skambučius naudojantis telefono numeriu 112 (pagalbos iškvieta), Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos taryba nutaria:

1Patvirtinti Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašą (pridedama).

2Rekomenduoti neviešųjų elektroninių ryšių tinklų, kuriais gali būti skambinama į viešuosius elektroninių ryšių tinklus, teikėjams vadovautis šiuo nutarimu patvirtintu Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašu, ypač tais atvejais, kai neviešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas nesuteikia alternatyvios ir lengvai įgyvendinamos galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis.

3Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2011 m. lapkričio 7 d. įsakymą Nr. 1V-1087 „Dėl Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

4. Nustatyti, kad šiuo nutarimu patvirtinto Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašo 3.5.4.3.3, 3.5.4.3.4, 3.5.4.6, 3.5.4.7, 3.5.5 papunkčiai ir 7 punktas įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.

 

 

 

Tarybos pirmininkė                                                                                                          Jūratė Šovienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ryšių

reguliavimo tarnybos tarybos

2024 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. TN-178

 

GALUTINIŲ PASLAUGŲ GAVĖJŲ GALIMYBĖS NAUDOTIS skubiosios PAGALBOS tarnybų IŠKVIETIMO PASLAUGAS TEIKIANČIŲ INSTITUCIJŲ PASLAUGOMIS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų, įskaitant abonentus, faktinius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų naudotojus, pagalbos iškvietos sistemų transporto priemonėse naudotojus ir galutinius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjus su negalia (toliau visi kartu – galutiniai paslaugų gavėjai, o  kiekvienas atskirai – galutinis paslaugų gavėjas) galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis užtikrinimo tvarką, taip pat informacijos apie skambinančio asmens buvimo vietą tikslumo ir patikimumo kriterijus.

2. Apraše vartojamos sąvokos yra suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme, Lietuvos Respublikos Bendrojo pagalbos centro įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme, Nacionalinėje radijo dažnių paskirstymo lentelėje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos tarybos 2016 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 1V-698, ir Rekomendacijoje 2011/750/ES.

 

II SKYRIUS

GALIMYBĖS NAUDOTIS SKUBIOSIOS PAGALBOS TARNYBŲ IŠKVIETIMO PASLAUGAS TEIKIANČIŲ INSTITUCIJŲ PASLAUGOMIS UŽTIKRINIMAS

 

3. Visi viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų teikėjai privalo:

3.1. savo galutiniams paslaugų gavėjams užtikrinti galimybę naudotis skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112 (toliau – numeris 112):

3.1.1. nemokamai ir nenaudojant jokių mokėjimo priemonių, personalinių identifikavimo numerių (PIN), kodų ar kortelių;

3.1.2. kai yra apribotas viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų teikimas abonentui;

3.1.3. viešojo mobiliojo ryšio tinklo galiniu įrenginiu bet kuriuo toje vietovėje veikiančiu viešuoju mobiliojo ryšio tinklu;

3.1.4. kitais atvejais, kai yra techninė galimybė naudotis viešosiomis su numeriu siejamomis asmenų tarpusavio ryšio paslaugomis;

3.2. nemokamai ir netaikant abonentinio užmokesčio įrengti reikiamo pralaidumo ryšio su Bendruoju pagalbos centru kanalus, o nesant galimybės įrengti reikiamo pralaidumo ryšio su Bendruoju pagalbos centru kanalų – siųsti pagalbos skambučius į Bendrojo pagalbos centro nurodytus ryšio numerius;

3.3. perduoti galutinio paslaugų gavėjo ryšio numerį Bendrajam pagalbos centrui kiekvieną kartą, kai galutinis paslaugų gavėjas naudojasi skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugomis numeriu 112;

3.4. netaikyti ryšio linijos nustatymo draudimo, kai galutinis paslaugų gavėjas naudojasi skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugomis numeriu 112;

3.5. neatlygintinai teikti vietos nustatymo duomenis (įskaitant ir srauto duomenis) be galutinio paslaugų gavėjo sutikimo Bendrajam pagalbos centrui kiekvieną kartą, kai galutinis paslaugų gavėjas naudojasi skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugomis numeriu 112:

3.5.1. pateikti vietos nustatymo duomenis apie abonentus ir kitus galutinius paslaugų gavėjus (kai naudojamasi viešuoju mobiliojo ryšio tinklu, kitiems galutiniams paslaugų gavėjams priskiriami ir užsienio šalių viešojo mobiliojo ryšio paslaugų teikėjų galutiniai paslaugų gavėjai, atvykę į Lietuvos Respubliką ir besinaudojantys tarptinklinio ryšio paslaugomis, taip pat tie galutiniai paslaugų gavėjai, kurių negalima identifikuoti ryšio numeriu);

3.5.2. užtikrinti pagalbos skambutį priimančiam Bendrajam pagalbos centrui galimybę pagal galutinio paslaugų gavėjo ryšio numerį, kuris buvo nustatytas, susisiekti su pagalbos prašymą inicijavusiu galutiniu paslaugų gavėju, siekiant sužinoti ir (arba) atnaujinti jo vietos nustatymo duomenis tam, kad galėtų reaguoti į pagalbos prašymą;

3.5.3. neatlygintinai pateikti galutinio paslaugų gavėjo vietos nustatymo duomenis kiekvieno pagalbos skambučio atveju Bendrajam pagalbos centrui iš karto, kai tik Bendrasis pagalbos centras atsako į tą pagalbos skambutį;

3.5.4. užtikrinti, kad vietos nustatymo duomenų tikslumas ir patikimumas atitiktų šiuos kriterijus:

3.5.4.1viešojo fiksuotojo ryšio tinklo teikėjai turi teikti vietos nustatymo duomenis fiksuotojo ryšio tinklo galinio taško fizinio adreso duomenų tikslumu. Šie adreso duomenys Bendrajam pagalbos centrui pateikiami pagal Aprašo priede nustatytus reikalavimus;

3.5.4.2viešojo fiksuotojo ryšio tinklo teikėjų pagal Aprašo 3.5.4.1 papunktį teikiamų vietos nustatymo duomenų patikimumas turi būti ne mažesnis kaip 95 procentai;

3.5.4.3. viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjai pagal Aprašo 3.2 papunktį įrengtais ryšio kanalais turi teikti Bendrajam pagalbos centrui vietos nustatymo duomenis naudodami metodus, kurie užtikrina kiek įmanoma tikslesnius vietos nustatymo duomenis:

3.5.4.3.1. kai pagalbos skambutis yra atliktas naudojant globalinės mobiliojo radijo ryšio sistemos (angl. Global System for Mobile Communications, GSM) technologiją, pateikia duomenis, nustatytus naudojant signalo sklidimo laike metodą „Cell ID Timing Advance“, pagal kuriuos nustatoma ne didesnė kaip 750 m pločio juosta, esanti bazinės stoties sektoriuje, ne mažesniu kaip 67 procentų patikimumu;

3.5.4.3.2. kai pagalbos skambutis yra atliktas naudojant universaliosios mobiliojo radijo ryšio sistemos (angl. Universal Mobile Telecommunications System, UMTS) technologiją, pateikia duomenis, nustatytus naudojant signalo sklidimo laike metodą „Cell ID Round Trip Time“, pagal kuriuos nustatoma ne didesnė kaip 550 m pločio juosta, esanti bazinės stoties sektoriuje, ne mažesniu kaip 67 procentų patikimumu;

3.5.4.3.3. kai pagalbos skambutis yra atliktas naudojant ketvirtosios kartos mobiliojo ryšio (4G) ilgalaikės evoliucijos (angl. Long Term Evolution, LTE) technologiją, pateikia duomenis, nustatytus naudojant patobulintą signalo sklidimo laike metodą „Enhanced Cell ID Timing Advance“ arba kitus metodus, užtikrinančius ne mažiau tikslius vietos nustatymo duomenis, pagal kuriuos nustatoma ne didesnė kaip 350 m pločio juosta, esanti bazinės stoties sektoriuje, ne mažesniu kaip 67 procentų patikimumu;

3.5.4.3.4. kai pagalbos skambutis yra atliktas naudojant penktosios kartos mobiliojo ryšio (5G), veikiančio savarankiškai, (angl. 5G Standalone) technologiją, pateikia duomenis, nustatytus naudojant patobulintą signalo sklidimo laike metodą „Enhanced Cell ID Timing Advance“ arba kitus metodus, užtikrinančius ne mažiau tikslius vietos nustatymo duomenis. Pagal šį papunktį teikiamų vietos nustatymo duomenų tikslumas miesto teritorijoje turi būti ne mažesnis kaip 150 m ne mažesniu kaip 67 procentų patikimumu, kitose vietovėse vietos nustatymo duomenų tikslumas ir patikimumas turi atitikti Aprašo 3.5.4.3.3 papunktyje nustatytus kriterijus;

3.5.4.4. ne mažiau kaip 99 procentai vietos nustatymo duomenų per mėnesį turi būti teikiami vėluojant ne daugiau kaip 20 sekundžių, o iš jų ne mažiau kaip 80 procentų vietos nustatymo duomenų turi būti teikiami vėluojant ne daugiau kaip 10 sekundžių nuo to momento, kai įvyksta sujungimas su Bendrojo pagalbos centro tarnybine stotimi arba nuo Bendrojo pagalbos centro užklausos viešojo mobiliojo ryšio tinklo ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų, teikiamų mobiliojo ryšio tinklu, teikėjui pateikimo momento;

3.5.4.5. viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjų naudojamų vietos nustatymo duomenų teikimo sistemų prieinamumas per mėnesį turi būti ne mažesnis kaip 99,8 procentai;

3.5.4.6. viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjai privalo užtikrinti, kad pagalbos skambučiai į Bendrąjį pagalbos centrą būtų siunčiami tos pačios technologijos, kuria skambinantis asmuo inicijuoja kitus skambučius, funkcionalumu, o persijungimas į mažesnį vietos nustatymo duomenų tikslumą užtikrinančią mobiliojo radijo ryšio sistemos technologiją būtų vykdomas tik tuo atveju, jei tai yra objektyviai reikalinga;

3.5.4.7. kai pagalbos skambutis yra atliktas Aprašo 3.1.4 papunktyje nurodytais atvejais (įskaitant VoWiFi (angl. Voice over Wi-Fi) technologiją), viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjai, dėl objektyvių priežasčių negalėdami pateikti Aprašo 3.5.4.3 papunktyje nustatytus kriterijus atitinkančių vietos nustatymo duomenų, privalo apie tai informuoti Bendrąjį pagalbos centrą ir, jeigu įmanoma, pateikti paskutinius (aktualius) duomenis, kurie galėtų padėti nustatyti skambinančio asmens buvimo vietą;

3.5.4.8. tuo atveju, kai galutinių paslaugų gavėjų neįmanoma identifikuoti ryšio numeriu, viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjai, teikdami vietos nustatymo duomenis, turi vietoje ryšio numerio naudoti su Bendruoju pagalbos centru suderintą identifikatorių, kuris susietų pagalbos skambutį su vietos nustatymo duomenimis;

3.5.5. kai pagalbos skambutis yra atliktas naudojant 4G LTE arba 5G, veikiančio savarankiškai, technologiją ir Bendrasis pagalbos centras turi technines galimybes priimti pagalbos skambučius SIP protokolu (angl. Session Initiation Protocol), viešojo mobiliojo ryšio tinklo teikėjai privalo užtikrinti galimybę perduoti vietos nustatymo duomenis kartu su pagalbos skambučiu ir (ar) vykstant pagalbos skambučiui juos atnaujinti;

3.6. užtikrinti pagalbos skambučių iš kitų elektroninių ryšių tinklų nukreipimą ir su tuo susijusį galutinių paslaugų gavėjų ryšio numerių modifikavimą taip, kad pagalbos skambučiai būtų nukreipti į Bendrąjį pagalbos centrą pagal informaciją, gautą iš atitinkamo elektroninių ryšių tinklo;

3.7. užtikrinti, kad kiekvienas pagalbos skambutis būtų iš karto siunčiamas į Bendrąjį pagalbos centrą pagal Bendrojo pagalbos centro iš anksto nurodytas regioninių padalinių aptarnaujamas teritorijas;

3.8. suteikti absoliučią pirmenybę pagalbos skambučių ryšiui su Bendruoju pagalbos centru;

3.9. numatyti reikiamo pralaidumo rezervinio ryšio kanalus gedimų viešuosiuose elektroninių ryšių tinkluose atveju pagalbos skambučiams nukreipti tarp Bendrojo pagalbos centro regioninių padalinių Vilniuje ir Klaipėdoje pagal iš anksto suderintą su Bendruoju pagalbos centru rezervinį planą;

3.10. nedelsdami pranešti Bendrajam pagalbos centrui (Vilniaus skyriaus ryšio numeriais +370 5 239 1900 arba +370 620 62367 ir Klaipėdos skyriaus ryšio numeriais +370 46 433 321 arba +370 619 54594) ir Ryšių reguliavimo tarnybai (ryšio numeriu +370 800 200 30, faksu +370 5 216 1564 arba elektroniniu paštu [email protected]) apie sutrikimus (gedimus) viešuosiuose elektroninių ryšių tinkluose, sąlygojusius nutrūkusį ryšį su Bendruoju pagalbos centru, ir nurodyti laiką, teritoriją ir numatomą sutrikimo (gedimo) pašalinimo laiką;

3.11. pagal su Bendruoju pagalbos centru suderintas iškvietų „eCall“ siuntimo sąlygas nemokamai ryšio kanalu perduoti iškvietą „eCall“ kartu su pagalbai iškviesti būtinų duomenų rinkiniu, kurį perdavė transporto priemonėje įrengta pagalbos iškvietos sistema, į Bendrąjį pagalbos centrą pagal Bendrojo pagalbos centro iš anksto nurodytas regioninių padalinių aptarnaujamas teritorijas. Šiame papunktyje nurodytas reikalavimas netaikomas viešųjų fiksuotojo ryšio tinklų ir (arba) viešųjų su numerių siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų, teikiamų fiksuotojo ryšio tinklu, teikėjams.

4. Galutiniams viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjams su negalia turi būti sudaromos lygiavertės galimybės naudotis Bendrojo pagalbos centro paslaugomis, įskaitant ir šių paslaugų prieinamumo reikalavimų pagal Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymą užtikrinimą. Viešųjų mobiliojo ryšio tinklų teikėjai privalo sudaryti galimybę galutiniams paslaugų gavėjams susisiekti su Bendruoju pagalbos centru siunčiant trumpąją žinutę (SMS) numeriu 112. Tokiu atveju turi būti sudaroma galimybė Bendrajam pagalbos centrui gauti galutinio paslaugų gavėjo vietos nustatymo duomenis užklausos būdu (angl. Pull).

5. Viešųjų fiksuotojo ryšio tinklų ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų, teikiamų fiksuotojo ryšio tinklu, teikėjai privalo Bendrajam pagalbos centrui ne rečiau kaip kas du mėnesius teikti atnaujintą informaciją apie abonentus pagal Aprašo priede nustatytus reikalavimus.

6. Viešųjų mobiliojo ryšio tinklų teikėjai privalo trumpąja žinute (SMS) informuoti savo galutinius paslaugų gavėjus, esančius kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, apie galimybę naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis.

7. Tais atvejais, kai Bendrasis pagalbos centras Elektroninių ryšių įstatymo 80 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais gauna vietos nustatymo duomenis iš skambinančio asmens galinio įrenginio, palaikančio skambinančio asmens buvimo vietos nustatymo AML (angl. Advanced Mobile Location) funkciją, taip pat tais atvejais, kai Bendrasis pagalbos centras gauna viešųjų mobiliojo ryšio tinklų teikėjų teikiamus vietos nustatymo duomenis, nustatytus naudojant Aprašo 3.5.4.3.1–3.5.4.3.4 papunkčiuose nurodytus metodus, siektina, kad Bendrajam pagalbos centrui sujungus šiuos vietos nustatymo duomenis, jų tikslumas būtų ne mažesnis kaip 50 m ne mažesniu kaip 80 procentų patikimumu.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

8. Bendrasis pagalbos centras, nustatęs, kad viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų teikėjai nevykdo ar netinkamai vykdo Aprašo 3.5.4, 3.11 papunkčiuose ir (arba) 5 punkte nustatytus reikalavimus, apie tai raštu informuoja Ryšių reguliavimo tarnybą.

9. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų teikėjai už Aprašo nuostatų nesilaikymą atsako Elektroninių ryšių įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_________________

 

Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis

skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo

paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis

tvarkos aprašo

priedas

 

BENDRAJAM PAGALBOS CENTRUI TEIKIAMA INFORMACIJa APIE ABONENTUS

 

1. Abonentų ryšio numerių ir adresų informacija pateikiama „Microsoft Excel“ formato byla.

2. Teikiamos informacijos apie abonentų ryšio numerius ir adresus duomenų laukų aprašymas:

Lauko pavadinimas

Aprašymas

Ryšio numeris

Ryšio numeris (nurodomas nacionalinis prefiksas ir ryšio numeris)

Savivaldybė

Miesto ar rajono savivaldybės pavadinimas

Miestas/seniūnija

Miesto savivaldybės teritorijoje rašomas miesto pavadinimas, o rajono savivaldybės teritorijoje – seniūnija

Miesto seniūnija/gyvenvietė

Miesto savivaldybės teritorijoje nurodoma miesto seniūnija, o rajono savivaldybės teritorijoje – gyvenvietė

Gatvė

Gatvės pavadinimas

Namo numeris

Namo numeris (arba namo numeris su raide)

Buto numeris

Buto numeris (arba buto numeris su raide)

 

_________________