LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL KAI KURIŲ REGISTRŲ REORGANIZAVIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJOS ADMINISTRACINIŲ VIENETŲ, GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ IR GATVIŲ VALSTYBĖS REGISTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1999 m. vasario 9 d. Nr. 138

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Reorganizuoti Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybės registrą bei Lietuvos Respublikos gatvių registrą – sujungti juos į Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registrą.

2. Patvirtinti Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro nuostatus (pridedama).

3. Nustatyti, kad vietos savivaldos vykdomosios institucijos kartu su atitinkamais apskričių viršininkų administracijų padaliniais:

3.1. Lietuvos Respublikos Seimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus teisės aktus dėl pavadinimų Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniams vienetams, jų centrams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimo, keitimo bei jų teritorijų ribų nustatymo, keitimo, praneša apie tai vietos gyventojams;

3.2. iki 1999 m. liepos 1 d. pateikia Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro tvarkymo įstaigai savivaldybės teritorijoje esančių gyvenamųjų vietovių, turinčių gatves, 1:500, 1:1000 arba 1:2000 mastelio planus.

4. Pavesti:

4.1. vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai – parengti ir iki 1999 m. liepos 30 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti atlyginimo už naudojimąsi registro duomenimis dydį;

4.2. ministerijoms, Vyriausybės įstaigoms bei kitoms valstybės institucijoms – išnagrinėti neatitinkančius Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro nuostatų teisės aktus, prireikus pakeisti institucijų kompetencijai priklausančius teisės aktus, o dėl kitų teisės aktų pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų projektus.

5. Pripažinti netekusiais galios:

5.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. birželio 14 d. nutarimą Nr. 826 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybinio registro laikinųjų nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1995, Nr. 51-1257);

5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 3 d. nutarimo Nr. 651 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybinio registro tvarkymo, gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo, pavadinimų administraciniams vienetams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimo, jų keitimo bei jų teritorijų ribų nustatymo ir keitimo“ (Žin., 1996, Nr. 54-1277) 1.1, 2.1, 2.2 ir 3 punktus;

5.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 10 d. nutarimą Nr. 21 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 3 d. nutarimo Nr. 651 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybinio registro tvarkymo, gyvenamųjų vietovių ribų nustatymo, pavadinimų administraciniams vienetams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimo, jų keitimo bei jų teritorijų ribų nustatymo ir keitimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1998, Nr. 5-94);

5.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. birželio 23 d. nutarimo Nr. 767 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybės registro ir Lietuvos Respublikos gatvių registro reorganizavimo“ (Žin., 1998, Nr. 59-1674) 1 punktą.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                              Gediminas Vagnorius

 

 

 

Valdymo reformų ir savivaldybių

reikalų ministras                                                                                 Kęstutis Skrebys

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1999 m. vasario 9 d. nutarimu Nr. 138

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJOS ADMINISTRACINIŲ VIENETŲ, GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ IR GATVIŲ VALSTYBĖS REGISTRO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šie nuostatai reglamentuoja Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro (toliau vadinama – registras) paskirtį, objektus, registro tvarkymo įstaigas, jų teises ir pareigas, registro tvarkymą, reorganizavimą ir likvidavimą.

2. Registro paskirtis – rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti, naudoti ir teikti Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme bei šiuose nuostatuose nurodytus duomenis.

3. Registro steigėja –Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

4. Registro objektai yra:

4.1. administraciniai vienetai (apskritys, savivaldybės);

4.2. gyvenamosios vietovės (miestai, miesteliai, kaimai);

4.3. gatvės (gatvės, prospektai, alėjos, skersgatviai, akligatviai, bulvarai, aikštės, skverai ir kita).

5. Registras tvarkomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.

 

II. VadovaujančiosiOS registro tvarkymo ir registro TVARKYMO ĮSTAIGŲ PAREIGOS IR TEISĖS

 

6. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga yra Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija.

7. Registro tvarkymo įstaiga yra Žemės ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro valstybės įmonė.

8. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga:

8.1.užtikrina registro funkcionavimą;

8.2. metodiškai vadovauja registro darbams;

8.3. analizuoja gaunamus pasiūlymus dėl registro veiklos tobulinimo, juos apibendrina ir sprendžia, ar tikslinga atsižvelgti į šiuos pasiūlymus.

9. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga:

9.1. reikalauja iš institucijų, teikiančių pasiūlymus dėl teritorijos administracinių vienetų, jų ir jų centrų bei gyvenamųjų vietovių pavadinimų ar ribų nustatymo, pakeitimo, panaikinimo, kad teikiami teisės aktų projektai atitiktų galiojančių Lietuvos Respublikos įstatymų arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų reikalavimus;

9.2. pateikia atitinkamoms ministerijoms, Vyriausybės įstaigoms bei kitoms valstybės institucijoms gautus projektus teisės aktų dėl teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių ribų pertvarkymo ar teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių pavadinimų suteikimo, keitimo ar panaikinimo, kad būtų atlikta šių projektų ekspertizė ir pateiktos išvados;

9.3. kontroliuoja jos veiklą, susijusią su registro tvarkymu.

10. Registro tvarkymo įstaiga:

10.1. kaupia, atnaujina ir saugo registro duomenis;

10.2. vykdo vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos nurodymus, susijusius su registro tvarkymu;

10.3. užtikrina duomenų bazės apsaugą;

10.4. teikia naudotojams registro duomenis 36, 37, 38 ir 39 punktuose nustatyta tvarka;

10.5. analizuoja technologines, metodologines ir organizacines registro funkcionavimo problemas;

10.6. tvarko registruoti pateiktų dokumentų archyvą;

10.7. užtikrina, kad į registro duomenų bazę įrašyti duomenys atitiktų faktinius duomenis;

10.8. kartą per pusmetį atsiskaito vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai.

11. Registro tvarkymo įstaiga turi teisę teikti vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai pasiūlymus dėl registro veiklos tobulinimo ir priimti, suderinusi su vadovaujančiąja registro tvarkymo įstaiga, organizacinius ir techninius sprendimus, kurių reikia registro funkcionavimui užtikrinti.

 

III. REGISTRAVIMO DUOMENYS

 

12. Registro informacinėje sistemoje įrašomi ir saugomi šie duomenys (bei jų pakeitimai):

12.1. administracinį vienetą charakterizuojantys duomenys:

12.1.1. administracinio vieneto kodas;

12.1.2. administracinio vieneto pavadinimas;

12.1.3. administracinio vieneto rūšis;

12.1.4. administracinio vieneto teritorijos ribos, plotas ir georeferenciniai (kartografiniai bei topografiniai) duomenys;

12.2. savivaldybės teritorijos suskirstymą charakterizuojantys duomenys;

12.3. gyvenamąją vietovę charakterizuojantys duomenys:

12.3.1. gyvenamosios vietovės kodas;

12.3.2. gyvenamosios vietovės pavadinimas (vardininko ir kilmininko linksnis);

12.3.3. gyvenamosios vietovės pavadinimo kirčiuotė;

12.3.4. gyvenamosios vietovės statusas;

12.3.5. gyvenamosios vietovės teritorijos ribos, plotas ir georeferenciniai (kartografiniai bei topografiniai) duomenys;

12.4. gatves charakterizuojantys duomenys:

12.4.1. gatvės kodas;

12.4.2. gatvės pavadinimas;

12.4.3. gatvę charakterizuojantys georeferenciniai (kartografiniai bei topografiniai) duomenys;

12.5. Lietuvos Respublikos valstybės sienos ribos;

12.6. teisės akto, kuriuo remiantis formuojamas įrašas, pavadinimas, data;

12.7. duomenų įregistravimo ir išregistravimo datos.

13. Registro duomenims klasifikuoti naudojami:

13.1. administracinių vienetų klasifikatorius;

13.2. gyvenamųjų vietovių klasifikatorius;

13.3. gatvių klasifikatorius.

14. Registro objektams suteikiamas unikalus kodas.

15. Registro tvarkymo įstaiga kodą suteikia pirmą kartą įrašydama registravimo duomenis į duomenų bazę.

 

IV. OBJEKTŲ REGISTRAVIMAS

 

16. Registro objektus registruoja registro tvarkymo įstaiga.

17. Duomenis, kurių reikia objektams registruoti, teikia:

17.1. Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija;

17.2. savivaldybės ir atitinkami apskričių viršininkų administracijų padaliniai.

18. Registro duomenų teikėjai, įsigaliojus Lietuvos Respublikos įstatymui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimui, savivaldybės tarybos sprendimui dėl registro objektų nustatymo, keitimo ar panaikinimo, per 5 darbo dienas registro tvarkymo įstaigai pateikia dokumentus užregistruoti.

19. Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija pateikia:

19.1. Lietuvos Respublikos įstatymo dėl administracinių vienetų nustatymo, panaikinimo, taip pat jų teritorijų ribų bei centrų nustatymo ar keitimo bei pavadinimų jiems suteikimo ar keitimo kopiją;

19.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl gyvenamųjų vietovių pavadinimų suteikimo ir keitimo, gyvenamųjų vietovių panaikinimo, jų teritorijų ribų nustatymo ar keitimo kopiją;

19.3. administracinio vieneto ribų nustatymo (keitimo) 1:50000 ir 1:10000 mastelio planus ir skaitmeninius žemėlapius, kai keičiamos administracinio vieneto ribos;

19.4. gyvenamosios vietovės 1:10000 mastelio planą ir dalies savivaldybės teritorijos 1:50000 mastelio planą ir skaitmeninius žemėlapius, kuriuose pažymėtas gyvenamosios vietovės ribų pakeitimas, kai keičiamos gyvenamosios vietovės ribos.

20. Savivaldybės pateikia:

20.1. savivaldybės tarybos sprendimo dėl pavadinimo gatvei suteikimo, keitimo ar panaikinimo kopiją;

20.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą gatvių registravimo duomenų pateikimo formą;

20.3. gyvenamosios vietovės 1:500 arba 1:1000, arba 1:2000 mastelio planą ir skaitmeninį žemėlapį. Jeigu šiais duomenimis disponuoja atitinkami apskrities viršininko administracijos padaliniai, duomenis savivaldybei pateikia nurodytieji padaliniai.

21. Registro tvarkymo įstaiga pavadinimų nustatymą, keitimą ar panaikinimą privalo užregistruoti per 5 darbo dienas nuo dokumento gavimo, o apskrities, savivaldybės, miesto, miestelio, kaimo, gatvės ribų nustatymą, keitimą – per 15 darbo dienų ir apie atliktą registravimą per 5 darbo dienas pranešti vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai, užpildydama vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos nustatytos formos registro pažymą.

22. Įrašas apie miesto teritorijos ribų nustatymą ar keitimą yra laikinas. Savivaldybė per metus nuo teisės akto dėl miesto teritorijos ribų nustatymo ar patikslinimo pažymi miestų teritorijų ribas nuolatiniais riboženkliais, atlikdama geodezinius matavimus.

23. Atlikus geodezinius matavimus, savivaldybėje komplektuojama byla iš šių dokumentų:

23.1. miesto teritorijos ribų paženklinimo akto;

23.2. miesto teritorijos ribų paženklinimo plano.

24. Sukomplektuota byla perduodama Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijai, kuri per 5 darbo dienas pateikia ją registro tvarkymo įstaigai. Registro tvarkymo įstaiga:

24.1. per 10 darbo dienų suformuoja ir atnaujina skaitmeninę kartografinę ir atributinių duomenų bazę;

24.2. prireikus parengia ir 36, 37, 38 ir 39 punktuose nurodyta tvarka pateikia vartotojams nustatytosios formos ir turinio kartografinę medžiagą.

25. Objektas laikomas įregistruotu, kai registro tvarkymo įstaiga įrašo duomenis į registro duomenų bazę 21 ir 24.1 punktuose nurodytu laiku.

26. Objektas laikomas išregistruotu, kai registro duomenų teikėjai registro tvarkymo įstaigai pateikia Lietuvos Respublikos įstatymo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, savivaldybės tarybos sprendimo dėl registro objektų panaikinimo kopijas ir registro tvarkymo įstaiga 21 ir 24.1 punktuose nurodytu laiku objektą išregistruoja. Apie objekto išregistravimą pranešama visiems registro duomenų naudotojams.

27. Nustačiusi, kad registruoti pateiktuose dokumentuose buvo nurodyti klaidingi duomenys, registro tvarkymo įstaiga privalo nedelsdama informuoti apie tai registro duomenų teikėjus ir pareikalauti tuojau pat klaidą ištaisyti. Ištaisius klaidą, apie tai registre privalomai daromi papildomi įrašai, pažymint, kad tai klaidų pataisos.

28. Jeigu į registro duomenų bazę įrašyti duomenys dėl registro tvarkymo įstaigos kaltės neatitinka faktinių, ji privalo nedelsdama klaidą ištaisyti ir informuoti apie tai tuos registro duomenų naudotojus, kuriems klaidingi duomenys buvo pateikti.

29. Kiekvienas registro duomenų teikėjas turi teisę susipažinti su registre laikomais jo pateiktais duomenimis.

30. Registro duomenų teikėjas, susipažinęs su registre laikomais jo pateiktais duomenimis, turi teisę reikalauti, kad būtų ištaisyti klaidingi arba papildyti neišsamūs duomenys ir pašalinti nereikalingi arba neteisingai surinkti duomenys.

Gavusi šį reikalavimą, registro tvarkymo įstaiga privalo per 10 dienų jį įvykdyti ir raštu informuoti apie tai registro duomenų teikėją.

31. Pakeisti registro duomenų bazių įrašai iš registro duomenų bazės nešalinami, tik paženklinami, įrašius objekto išregistravimo datą, ir saugomi nuolat.

 

V. Sąveika su kitais registrais

 

32. Registras atlieka 4 punkte nurodytų objektų pirminį registravimą.

33. Registro funkcionavimui užtikrinti naudojami Lietuvos georeferenciniai (kartografiniai ir topografiniai) duomenys ir Geodezinio pagrindo informacinė sistema. Registro informacija su kitų rejestrų, registrų ir kadastrų informacija siejama per geoinformacinius ir atributinius objektų duomenis.

34. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga kartu su institucija, atsakinga už kartografiją, nustato tvarką, pagal kurią keičiasi duomenimis su kitais valstybės registrais.

 

VI. REGISTRO DUOMENŲ NAUDOJIMAS

 

35. Registro duomenys (jeigu jie – ne slapta informacija) yra vieši, jais gali naudotis visi Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys bei įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių.

36. Registro duomenys teikiami nemokamai valstybės valdžios ir valdymo institucijoms, vietos savivaldos institucijoms. Šių duomenų pateikimo forma derinama su registro duomenų naudotojais ir gali būti keičiama tik abipusiu registro tvarkymo įstaigos ir registro duomenų naudotojų susitarimu. Jeigu vartotojas nori gauti mašinogramas ar kitaip parengtus registro duomenis, jie teikiami pagal sutartis su jų vartotojais.

37. Kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims bei įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių, pateikusiems prašymus, duomenys teikiami už atlyginimą, kurio dydį nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos teikimu. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga, teikdama pasiūlymą dėl atlyginimo dydžio nustatymo, turi atsižvelgti į darbo ir materialines sąnaudas, kurių reikia duomenims parengti.

38. Juridiniai asmenys bei įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, kurių funkcijoms vykdyti reikalinga registre kaupiama informacija, pateikia registro tvarkymo įstaigai paraišką gauti registro duomenis. Registro tvarkymo įstaiga su nurodytaisiais pareiškėjais sudaro sutartį, kurios tipinę formą tvirtina vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga. Sutartyje nurodomi pateikiami duomenys, jų pateikimo periodiškumas, laikas ir būdas, kitos sąlygos.

39. Nenurodyti 38 punkte asmenys, norintys pasinaudoti registro duomenimis, kreipiasi raštu į registro tvarkymo įstaigą, nurodydami, kuriems tikslams ir kokius duomenis norėtų gauti. Duomenų pateikimo laikas ir būdas, jų apimtis nustatomi šalių susitarimu.

40. Iš registro gautais duomenimis naudotojas negali naudotis kitaip ar panaudoti jų kitokiu tikslu, negu nustatoma juos suteikiant.

 

VII. REGISTRO DUOMENŲ PERDAVIMAS Į UŽSIENIO VALSTYBES

 

41. Registro duomenys gali būti perduoti į užsienio valstybes tik Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų bei Lietuvos Respublikos sutarčių su užsienio valstybėmis numatytais atvejais.

42. Registro duomenys gali būti teikiami tarptautiniais kompiuterių tinklais tik Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų bei Lietuvos Respublikos sutarčių su užsienio valstybėmis numatytais atvejais.

 

VIII. REGISTRO DUOMENŲ APSAUGA

 

43. Registro tvarkymo įstaiga užtikrina, kad duomenų banke sukaupta informacija būtų apsaugota nuo vidinio ir išorinio poveikio.

44. Registro tvarkymo įstaiga nustato ir garantuoja programines ir technines priemones, apsaugančias registrą nuo neteisėto duomenų sunaikinimo, pakeitimo bei naudojimo.

45. Apsaugos priemonės turi užtikrinti:

45.1. serverio patalpų įrengimą, patekimas į kurias būtų ribotas;

45.2. naudotojų leidimų dirbti su duomenimis sistemą;

45.3. operacinių sistemų ir duomenų bazių kopijų saugyklos įrengimą;

45.4. duomenų tvarkymo ir apdorojimo technologiją;

45.5. apsikeitimo duomenimis su kitomis informacinėmis sistemomis taisykles;

45.6. sistemos veiklos atnaujinimą nenumatytais atvejais.

46. Programinėms duomenų apsaugos priemonėms keliami šie reikalavimai:

46.1. kiekvienas duomenų naudotojas turi būti unikaliai identifikuojamas;

46.2. turi būti užtikrinta slaptažodžių sistema;

46.3. naudotojų veiksmai su duomenimis turi būti protokoluojami ir kontroliuojami;

46.4. sisteminės ir taikomosios programos turi užtikrinti duomenų nepažeidžiamumą.

47. Techninės duomenų apsaugos priemonės turi užkirsti kelią informacijos nutekėjimui ir iškraipymui kompiuterinėse darbo vietose ir ryšio linijose.

48. Registro tvarkymo įstaigų darbuotojams, neteisėtai atskleidusiems registro duomenų banko duomenis, taikoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta atsakomybė.

Registro tvarkymo įstaiga, pažeidusi sudarytas duomenų apsaugos, perdavimo bei naudojimo sutartis, atlygina registro duomenų naudotojams arba valstybei savo veiksmais padarytą žalą, kurios dydį nustato teismas.

 

IX. REGISTRO FINANSAVIMAS

 

49. Registras finansuojamas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, taip pat lėšomis, gautomis už naudojimąsi registro duomenimis.

 

X. REGISTRO LIKVIDAVIMAS

 

50. Registras likviduojamas ir reorganizuojamas Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymo nustatyta tvarka.

______________