ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ APSAUGOS
MECHANIZMO PERTVARKYMĄ
Valstybės, Europos Tarybos narės, šio Žmogaus teisių ir
pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos, pasiraytos 1950 metų
lapkričio 4 dieną Romoje (toliau vadinama Konvencija), Protokolo
signatarės,
atsižvelgdamos į neatidėliotiną Konvencijos sukurto
kontrolės mechanizmo pertvarkymo būtinybę tam, kad būtų
ilaikytas ir patobulintas jos veiksmingumas ginant žmogaus
teises ir pagrindines laisves, ypač turint omenyje didėjantį
kandidatų į Europos Tarybą skaičių ir jos augančią narystę;
atsižvelgdamos į tai, kad dėl to yra norima pataisyti kai
kurias Konvencijos nuostatas, ypač pakeičiant esančią Europos
komisiją ir Žmogaus teisių teismą nauju nuolatiniu Teismu;
atsižvelgdamos į Europos Ministrų Konferencijos dėl Žmogaus
teisių, įvykusios 1985 metų kovo 19 ir 20 dienomis Vienoje,
priimtą Rezoliuciją Nr.1;
atsižvelgdamos į Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos
1992 metų spalio 6 dieną priimtą Rekomendaciją 1194 (1992);
atsižvelgdamos į Valstybių, Europos Tarybos narių, Valstybių ir
Vyriausybių vadovų 1993 metų spalio 9 dieną Vienos deklaracijoje
priimtą sprendimą dėl Konvencijos kontrolės mechanizmo reformos,
susitarė:
1 straipsnis
skyriumi (19-51 straipsniai):
"II skyrius. EUROPOS ŽMOGAUS TEISIŲ TEISMAS
19 straipsnis - Teismo įkūrimas
20 straipsnis - Teisėjų skaičius
21 straipsnis - Reikalavimai pareigoms užimti
1. Teisėjai turi būti aukštos moralės ir turėti
kvalifikaciją, kurios reikia aukštoms teisminėms pareigoms
užimti, ar būti teisininkai, turintys pripažintą kompetenciją.
22 straipsnis - Teisėjų rinkimai
1. Teisėjus i kandidatų, paskirtų Aukštosios susitariančios
šalies, sąrašo balsų dauguma kiekvienos Aukštosios susitariančios
alies atžvilgiu renka Parlamentinė Asamblėja.
23 straipsnis - Kadencijos laikas
1. Teisėjai yra renkami šešerių metų laikotarpiui. Jie gali
būti perrenkami. Tačiau pusei teisėjų, irinktų per pirmuosius
rinkimus, kadencija baigiasi po trejų metų.
2. Teisėjus, kurių kadencija baigiasi po pirmųjų trejų metų,
tuoj pat po rinkimų burtų keliu parenka Europos Tarybos
Generalinis sekretorius.
3. Siekdama laiduoti, kiek tai įmanoma, kad pusė teisėjų
būtų atnaujinti kas treji metai, Parlamentinė Asamblėja, prieš
rengiant artimiausius rinkimus, gali nutarti, kad vieno ar
daugiau renkamų teisėjų kadencijos terminas yra kitoks, negu
šešeri metai, tačiau ne ilgesnis kaip devyneri ir ne trumpesnis
kaip treji.
4. Tais atvejais, kai yra daugiau kaip viena kadencija ir
jeigu Parlamentinė Asamblėja taiko aukščiau esančią dalį,
kadencijas tuoj pat po rinkimų burtų keliu nustato Europos
Tarybos Generalinis sekretorius.
5. Teisėjas, išrinktas, kad pakeistų teisėją, kurio
kadencija nepasibaigusi, eina pareigas likusį jo pirmtako
kadencijos laiką.
24 straipsnis - Atleidimas
25 straipsnis - Archyvas ir teisės sekretoriai
26 straipsnis - Plenarinis Teismas
trejų metų laikotarpiui; jie gali būti perrenkami;
27 straipsnis - Komitetai, Rūmai ir Didieji Rūmai
1. Nagrinėti jam perduotas bylas Teismas posėdžiauja
komitetuose, susidedančiuose iš trijų teisėjų, Rūmuose,
susidedančiuose iš septynių teisėjų, ir Didžiuosiuose Rūmuose,
susidedančiuose iš septyniolikos teisėjų. Teismo Rūmai nustatytam
laiko tarpui steigia komitetus.
2. Suinteresuotos Valstybės šalies atžvilgiu irinktas
teisėjas yra ex officio Rūmų ir Didžiųjų Rūmų narys arba, jeigu
tokio nėra arba jis negali posėdžiauti, jos pasirinkimu,
dalyvauja asmuo, kuris posėdžiauja teisėjo teisėmis.
3. Į Didžiųjų Rūmų sudėtį taip pat įeina Teismo prezidentas,
Rūmų prezidentai ir kiti pagal Teismo taisykles parinkti
teisėjai. Kai byla yra perduodama Didiesiems Rūmams pagal 43
straipsnį, nė vienas Rūmų teisėjas, kuris dalyvavo sprendimo
priėmime, išskyrus Rūmų prezidentą ir teisėją, kuris dalyvavo
suinteresuotos Valstybės šalies atžvilgiu, negali dalyvauti
Didžiųjų Rūmų posėdžiuose.
28 straipsnis - Komitetų deklaracijos
29 straipsnis - Rūmų nutarimai dėl
1. Jeigu joks nutarimas nepriimtas pagal 28 straipsnį, Rūmai
sprendžia dėl individualių peticijų, pateiktų pagal 34 straipsnį,
nepriimtinumo ir esmės.
2. Rūmai sprendžia dėl tarpvalstybinių peticijų, pateiktų
pagal 33 straipsnį, nepriimtinumo ir esmės.
30 straipsnis - Jurisdikcijos perleidimas
31 straipsnis - Didžiųjų Rūmų įgaliojimai
arba kada byla buvo perduota pagal 43 straipsnį, ir
32 straipsnis - Teismo jurisdikcija
1. Teismo jurisdikcija apima visus klausimus dėl Konvencijos
ir prie jos esančių Protokolų aikinimo ir taikymo, kurie yra
perduoti jam pagal 33, 34 ir 47 straipsnius.
33 straipsnis - Tarpvalstybinės bylos
34 straipsnis - Individualios peticijos
35 straipsnis - Reikalavimai priimtinumui
1. Teismas gali nagrinėti klausimą tik tada, kai visos
vidaus priemonės buvo panaudotos, pagal visuotinai pripažintas
tarptautinės teisės normas ir per šešis mėnesius nuo galutinio
sprendimo priėmimo dienos.
2. Teismas nenagrinėja jokios individualios peticijos,
pateiktos pagal 34 straipsnį, jeigu ji yra:
3. Teismas pripažįsta nepriimtiną kiekvieną pagal 34
straipsnį pateiktą individualią peticiją, jeigu jis mano, kad ji
yra nesuderinama su Konvencijos ir prie jos esančių Protokolų
nuostatomis, aiškiai nepagrįsta arba yra piktnaudžiavimas
peticijos teise.
36 straipsnis - Trečiosios šalies įsikišimas
1. Visose Rūmų ar Didžiųjų Rūmų nagrinėjamose bylose
Auktoji susitarianti šalis, kurios piliečiai yra peticijos
teikėjai, turi teisę pateikti ratikas pastabas ir dalyvauti
posėdžiuose.
37 straipsnis - Peticijų ibraukimas
1. Teismas gali kiekvienoje proceso stadijoje nutarti
ibraukti peticiją i savo bylų sąraų, kai aplinkybės verčia
daryti ivadą, jog:
38 straipsnis - Bylos nagrinėjimas ir
1. Jeigu Teismas nutaria, kad peticija yra priimtina, jis:
39 straipsnis - Draugiko sprendimo pasiekimas
40 straipsnis - Viei posėdžiai ir
41 straipsnis - Teisinga satisfakcija
42 straipsnis - Rūmų sprendimai
43 straipsnis - Kreipimasis į Didžiuosius Rūmus
1. Per tris mėnesius nuo Rūmų sprendimo priėmimo dienos
kiekviena bylos alis iimtiniais atvejais gali prayti, kad byla
būtų perduota Didiesiems Rūmams.
2. Didieji Rūmai penkių teisėjų sudėtimi priima praymą,
jeigu atvejis ikelia svarbų klausimą, įtakojantį Konvencijos ar
prie jos esančių Protokolų aikinimą ar taikymą, ar bendros
reikmės svarbų klausimą.
44 straipsnis - Galutiniai sprendimai
2. Rūmų sprendimas tampa galutiniu:
45 straipsnis - Sprendimų ir nutarimų pagrįstumas
46 straipsnis - Sprendimų privalomumas ir vykdymas
1. Auktosios susitariančios alys įsipareigoja paklusti
galutiniam Teismo sprendimui kiekvienoje byloje, kurioje jos yra
alimis.
47 straipsnis - Konsultacinės ivados
1. Ministrų komiteto praomas, Teismas gali teikti
konsultacines ivadas teisiniais klausimais, susijusiais su
Konvencijos ir prie jos esančių Protokolų aikinimu.
2. ios ivados netaikomos klausimams apie teisių ir
laisvių, numatytų Konvencijos pirmame skyriuje ir prie jos
esančiuose Protokoluose, turinį ir apimtį, taip pat kitiems
klausimams, kuriuos Teismas ar Ministrų komitetas galėtų paliesti
dėl tokių procesų, kurie pagal Konvenciją galėtų būti pradėti.
48 straipsnis - Teismo konsultacinė jurisdikcija
49 straipsnis - Konsultacinių ivadų pagrindai
2. Jeigu konsultacinė ivada visikai ar dalinai neireikia
vieningos teisėjų nuomonės, kiekvienas teisėjas turi teisę
pareikti atskirą nuomonę.
2 straipsnis
1. Konvencijos V skyrių laikyti Konvencijos III skyriumi;
Konvencijos 57 straipsnį laikyti Konvencijos 52 straipsniu; 58 ir
59 Konvencijos straipsniai netenka galios ir Konvencijos 60-66
straipsniai atitinkamai yra laikomi Konvencijos 53-59
straipsniais.
2. Konvencijos I skyrius vadinasi "TEISĖS IR LAISVĖS", o
Konvencijos naujas III skyrius vadinasi "ĮVAIRIOS NUOSTATOS".
Konvencijos 1-18 straipsniai ir nauji 52-59 straipsniai yra
pavadinti taip, kaip idėstyta io Protokolo priede.
3. Naujoje 56 straipsnio 1 dalyje įterpiami žodžiai "pagal
io straipsnio 4 dalį" po žodžio "turi"; 4 dalyje žodžiai
"Komisija priimti peticijas" ir "pagal ios Konvencijos 25
straipsnį" yra atitinkamai keičiami žodžiais "Teismas priimti
pareikimus" ir "kaip numatyta Konvencijos 34 straipsnyje".
Naujoje 58 straipsnio 4 dalyje žodžiai "63 straipsnis" yra
keičiami žodžiais "56 straipsnis".
4. Konvencijos Protokole yra padaromos ios pataisos:
5. Protokole Nr.4 yra padaromos ios pataisos:
keičiami žodžiais "56 straipsnio"; papildoma ia nauja 5 dalimi:
6. Protokole Nr.6 yra padarytos ios pataisos:
7. Protokole Nr.7 yra padarytos ios pataisos:
keičiami žodžiais "56 straipsnio"; papildoma ia nauja 6 dalimi:
"Kiekviena Valstybė, kuri pagal io straipsnio 1 ir 2 dalis
3 straipsnis
1. is Protokolas atviras pasirayti kiekvienai Valstybei,
Europos Tarybos narei, Konvencijos signatarei, kurios gali
ireikti sutikimą būti susaistytomis iuo Protokolu:
4 straipsnis
5 straipsnis
1. Nepažeidžiant žemiau esančių 3 ir 4 dalių, teisėjų,
Komisijos narių, archyvaro ir archyvaro pavaduotojo kadencijos
laikas baigiasi io Protokolo įsigaliojimo dieną.
2. Peticijos, esančios Komisijoje ir kurios nebuvo priimtos
iki io Protokolo įsigaliojimo dienos, yra nagrinėjamos Teismo
pagal io Protokolo nuostatas.
3. Peticijos, kurios buvo priimtos iki io Protokolo
įsigaliojimo dienos, yra toliau vienerius metus nagrinėjamos
Komisijos narių. Kiekviena peticija, kurios nagrinėjimas nebuvo
baigtas per aukčiau minėtą laiko tarpą, yra perduodama Teismui,
kuris jas nagrinės kaip priimtinas bylas pagal io Protokolo
nuostatas.
4. Peticijų atžvilgiu, kurioms Komisija po io Protokolo
įsigaliojimo dienos priėmė praneimą pagal buvusį Konvencijos 31
straipsnį, praneimas yra perduodamas alims, be teisės jį
skelbti vieai. Pagal nuostatas, taikomas prie io Protokolo
įsigaliojimą, byla gali būti perduota Teismui. Didžiųjų Rūmų
teisėjų sudėtis nustato, ar vieni Rūmai i Didžiųjų Rūmų spręs
bylą. Jeigu byla yra isprendžiama Rūmų, Rūmų nutarimas yra
galutinis. Bylos, neperduotos Teismui, yra nagrinėjamos Ministrų
komiteto, veikiančio pagal buvusio Konvencijos 32 straipsnio
nuostatas.
5. Bylos, esančios Teisme ir neispręstos iki įsigaliojant
iam Protokolui, yra perduodamos Teismo Didiesiems Rūmams, kurie
jas nagrinėja pagal io Protokolo nuostatas.
6 straipsnis
7 straipsnis
Tarybos narėms apie: