Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS TAUTOS ISTORINĖS ATMINTIES ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4631(2)

 

2013 m. birželio 20 d. Nr. 563

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsniu ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. lapkričio 21 d. sprendimą Nr. SV-S-1, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Tautos istorinės atminties įstatymo projektui Nr. XIP-4631(2) (toliau – projektas), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) tobulinti projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projekto 7 straipsnio 2 bei 4 punktai ir 9 straipsnio 5 punktas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai (Žin., 1992, Nr. 33-1014) (toliau – Konstitucija), nes pagal Konstituciją rengti (sudaryti) valstybės biudžeto projektą yra Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė), ir tik jos, teisė ir pareiga. Vyriausybė turi ne tik konstitucinę teisę, bet ir konstitucinę pareigą valstybės biudžeto projekte numatyti konkrečius pajamų šaltinius, jų sumas, taip pat konkrečias sumas, numatomas valstybės ir visuomenės reikmėms finansuoti (Konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d. nutarimas). Seimas negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų apriboti ar paneigti Vyriausybei Konstitucijoje nustatyti įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą. Įstatymu paneigus ar apribojus Vyriausybei Konstitucijoje nustatytus įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą, būtų pažeistas konstitucinis valdžių padalijimo principas, taigi ir Konstitucijos 5 straipsnis (Konstitucinio Teismo 2002 m. liepos 11 d. nutarimas).

2. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu Seimui priskiriami įgaliojimai formuoti ir dalyvauti įgyvendinant valstybės politiką tam tikroje srityje nėra suderinami su Seimo, kaip įstatymų leidžiamosios valdžios, funkcijomis valstybės valdžios institucijų sistemoje. Siūlytina atitinkamai tobulinti projekto 7 straipsnio 1 punktą.

3. Atsižvelgiant į Konstitucijos 77 ir 84 straipsnius, siūlytina išsamiai aprašyti Respublikos Prezidento kompetenciją įgyvendinant Tautos istorinės atminties politiką.

4. Tautos istorinės atminties tarybos (toliau – Taryba) veiklos reglamentavimas, nustatytas projekto 10 straipsnyje, nepakankamai išsamus ir dėl to tikslintinas atsižvelgiant į šias pastabas:

4.1. Pagal projektą ir Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97) nuostatas Taryba neatitinka nei Seimo komisijos, nei Seimo komiteto požymių. Taip pat ji nelaikytina (pagal Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) nuostatas) ir Vyriausybės patariamąja institucija – Vyriausybės komitetu ar Vyriausybės pavestoms užduotims atlikti Vyriausybės komisija. Siekiant viešojo sektoriaus subjektų sistemos aiškumo ir nuoseklumo, projekte turi būti konkrečiai nurodytas Tarybos statusas.

4.2. Nenumatyta, iš kokių lėšų bus finansuojama Tarybos veikla ir ar bus tvirtinami Tarybos nuostatai.

4.3. Nenurodyti Tarybos tikslai ir jų įgyvendinimui užtikrinti pavedamos funkcijos. Vieni iš projekto 10 straipsnio 6 dalyje vardijamų Tarybos funkcijų ir uždavinių priskirtini Tarybos teisėms (pavyzdžiui, 10 straipsnio 6 dalies 3 punktas), kiti laikytini Tautos istorinės atminties politikos formavimo funkcijomis (pavyzdžiui, 10 straipsnio 6 dalies 1, 2 ir 5 punktai), kurios priskirtinos vykdomajai valdžiai ir iš dalies patenka į kultūros ministrui Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ (Žin., 2010, Nr. 38-1784) 1.5.2 punktu pavestą kultūros paveldo bei etninės kultūros sritį. Atsižvelgiant į tai ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2012 m. gegužės 17 d. valstybinio audito ataskaitoje NR. VA-P-50-2-6 išdėstytomis pastabomis dėl kultūros srityje veikiančių institucijų veiklos, būtų tikslinga įvertinti aptariamų funkcijų pobūdį (priskirtinumą įstatymų leidžiamajai ar vykdomajai valdžiai) ir pagal tai spręsti Tarybos atskaitingumo bei atsakomybės klausimus (kurie projekte nenumatyti) arba perduoti vykdomajai valdžiai būdingas funkcijas šioje srityje veikiančioms valstybės institucijoms ar įstaigoms.

4.4. Tikslintina projekto 10 straipsnio 6 dalies 6 punkte vartojama formuluotė „neviršijant savo įgaliojimų“, nes projekte jokie Tarybos įgaliojimai nenustatyti.

4.5. Lydimuosiuose dokumentuose nepagrįstas pasirinktas Tarybos sudėties modelis ir projekte neapibrėžta, kaip bus tvirtinama Tarybos sudėtis.

4.6. Lietuvos Vyskupų Konferencija 2013 m. vasario 27 d. raštu Nr. 1-102/13 kreipėsi į Vyriausybę prašydama greta valdžios ir visuomeninių organizacijų, kūrėjų bei mokslininkų atstovų į Tarybos sudėtį įtraukti ir Katalikų bažnyčios atstovus. Todėl, formuojant Tarybos sudėtį, siūlytina papildyti ją Lietuvos Vyskupų Konferencijos bei Lietuvių katalikų mokslo akademijos atstovais.

4.7. Projekto 10 straipsnio 3 dalies nuostata, kuria Seimo kancleriui pavedami Tarybos pirmininko įgaliojimai, neatitinka Seimo statuto 31 straipsnyje apibrėžtos Seimo kanclerio kompetencijos.

4.8. Projekte nenustatyti Tarybos darbo organizavimo pagrindai, neaiškus ir pačios veiklos Taryboje pobūdis – ar jos nariai savo funkcijas atliks atlygintinai, ar visuomeniniais pagrindais.

4.9. Projekto 10 straipsnio 8 dalyje dėstoma nuostata dėl Tarybos sprendimų privalomumo savivaldybių institucijoms, tačiau projektas iš esmės nenumato konkrečių funkcijų savivaldybėms. Siūlytina numatyti konkrečias funkcijas savivaldybėms.

5. Projekto 7 straipsnio 2 punkte ir 9 straipsnio 5 punkte minima Tautos istorinės atminties įamžinimo programa, bet iš projekto nuostatų neaišku, kas rengs ir tvirtins šią programą, ar tai bus strateginio planavimo dokumentas ir kokios bus šios programos sąsajos su Tautos istorinės atminties įamžinimo kryptimis. Siūlytina minėtus punktus patikslinti.

6. Projekto 4 straipsnyje pateiktas Atmintinų dienų sąrašas, kuriame išvardytos 58 dienos, tačiau ne visų šių dienų turinys atitinka projekto 1 straipsnyje nurodytą įstatymo paskirtį, pavyzdžiui, dingusių vaikų, pagyvenusių žmonių, žvejų ir pan. Siūlytina tikslinti Atmintinų dienų sąrašą – palikti šias dienas:

6.1. sausio 1-oji – Lietuvos vėliavos diena;

6.2. sausio 13-oji – Laisvės gynėjų diena;

6.3. sausio 15-oji – Klaipėdos krašto diena;

6.4. kovo 4-oji – Lietuvos globėjo šv. Kazimiero diena;

6.5. kovo 29-oji – Lietuvos įstojimo į NATO diena;

6.6. gegužės 1-oji – Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą diena;

6.7. gegužės 3-ioji – 1791 m. pirmosios rašytinės Konstitucijos Europoje diena;

6.8. gegužės 7-oji – Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos diena;

6.9. gegužės 8-oji – Antrojo pasaulinio karo aukų atminimo diena;

6.10. gegužės 9-oji – Europos diena;

6.11. gegužės 14-oji – Pilietinio pasipriešinimo diena;

6.12. gegužės 15-oji – Steigiamojo Seimo susirinkimo diena, Tarptautinė šeimos diena;

6.13. gegužės trečiasis sekmadienis – Partizanų pagerbimo, kariuomenės ir visuomenės vienybės diena;

6.14. birželio 3-ioji – Sąjūdžio diena;

6.15. birželio 14-oji – Gedulo ir vilties diena;

6.16. birželio 15-oji – Okupacijos ir genocido diena;

6.17. birželio 23-ioji – Birželio sukilimo diena;

6.18. liepos 15-oji – Žalgirio mūšio diena;

6.19. liepos 17-oji – Pasaulio lietuvių vienybės diena;

6.20. rugpjūčio 23-ioji – Europos diena stalinizmo ir nacizmo aukoms atminti ir Baltijos kelio diena;

6.21. rugpjūčio 31-oji – Laisvės diena;

6.22. rugsėjo 8-oji – Šilinė (Švč. Mergelės Marijos gimimo diena), Vytauto Didžiojo karūnavimo ir Padėkos už Lietuvos nepriklausomybės ir laisvės apgynimą diena;

6.23. rugsėjo 22-oji – Baltų vienybės diena;

6.24. rugsėjo 23-ioji – Lietuvos žydų genocido atminimo diena;

6.25. rugsėjo 28-oji – Tuskulėnų aukų atminimo diena;

6.26. spalio 16-oji – Mažosios Lietuvos gyventojų genocido diena;

6.27. spalio 20-oji – 1791 m. Abiejų Tautų (Lietuvos ir Lenkijos) tarpusavio įžado paskelbimo diena;

6.28. spalio 25-oji – Konstitucijos diena;

6.29. lapkričio 2-oji – Mirusiųjų atminimo (Vėlinių) diena;

6.30. lapkričio 7-oji – Lietuvos diplomatų diena;

6.31. lapkričio 23-ioji – Lietuvos kariuomenės diena;

6.32. lapkričio 30-oji – Mažosios Lietuvos prisijungimo prie Didžiosios Lietuvos akto diena.

7. Projekto 2 straipsnio 6 punkte ir 9 straipsnio 1 punkte vartojama sąvoka „valstybės gedulas“, o Lietuvos Respublikos valstybės vėliavos ir kitų vėliavų įstatymo (Žin., 1991, Nr. 20-517; 2004, Nr. 115-4274) 6 straipsnio 2 dalyje – sąvoka „gedulas“. Atsižvelgiant į tai, sąvokos turėtų būti tarpusavyje suderintos arba projekte aptartas jų santykis.

8. Kadangi projekto 5 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose kalbama apie Lietuvos valstybingumui ir valstybės istorijai svarbias datas, siūlytina juos papildyti, atsižvelgiant į projekto 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtą sąvoką „atmintini metai“.

9. Projekto 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytas visuotinumo principas, pagal kurį „<...> visi Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys gerbia sprendimą paskelbti metus atmintinais, savanoriškai dalyvauja valstybės atmintinų metų renginiuose“. Šio punkto paskutiniame sakinyje numatyta asmenų atsakomybė už minėtų nuostatų nepaisymą, tačiau svarstytina, ar už tokių abstrakčių, rekomendacinio pobūdžio nuostatų nepaisymą asmenims galėtų būti numatyta atsakomybė. Be to, manytina, kad šio punkto antrojo sakinio nuostata, pagal kurią „valstybė remia užsienio lietuvių bendruomenių rengiamus Lietuvos valstybės kūrimo, laisvės ir nepriklausomybės kovų ir kultūros, kitų valstybingumui svarbių datų minėjimo programas“, nėra aiškiai susijusi su visuotinumo principu, todėl siūlytina dėstyti šią nuostatą atskira projekto 5 straipsnio dalimi. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad projekto 5 straipsnio 2 dalis turėtų būti tikslinama – nustatoma teisinė norma.

10. Projekto 7 straipsnio 1 punkte neaišku, kokios asociacijos turimos omenyje. Siekiant įtraukti į Tautos istorinės atminties politikos formavimą ir kitas nevyriausybines organizacijas, tikslingiau būtų vartoti sąvoką „nevyriausybinės organizacijos“.

11. Tikslintinas projekto 10 straipsnio 1 dalies 1 punktas, jame reikėtų nurodyti ne Ministro Pirmininko kanclerį, o Vyriausybės kanclerį.

12. Siūlytina projekte numatyti parengti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, nustatyti minėtų teisės aktų parengimo terminą ir patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

Aplinkos ministras,

pavaduojantis kultūros ministrą                                                                   Valentinas Mazuronis

_________________