LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2003 M. LIEPOS 9 D. ĮSAKYMO Nr. 349 „DĖL VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. birželio 25 d. Nr. D1-530

Vilnius

 

P a k e i č i u Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 „Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 76-3499; 2008, Nr. 63-2402, Nr. 148-5943; 2009, Nr. 157-7116; 2010, Nr. 54-2662, Nr. 116-5940; 2011, Nr. 32-1515, Nr. 161-7643; 2012, Nr. 59-2960), ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).

 

 

Aplinkos ministras                                                        Gediminas Kazlauskas

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2012 m. birželio 25 d. įsakymo Nr. D1-530 redakcija)

 

VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS

PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) yra įstaiga prie ministerijos.

2. Inspekcijos paskirtis – pagal kompetenciją vykdyti teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą.

3. Inspekcijos savininkė yra valstybė.

4. Inspekcijos savininkės teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Aplinkos ministerija), kuri koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos veiklą, priima sprendimą dėl Inspekcijos buveinės pakeitimo, sprendžia kitus jos kompetencijai priskirtus klausimus.

5. Inspekcija yra iš valstybės biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga, kuriai lėšos skiriamos ir administruojamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) nustatyta tvarka.

6. Inspekcija yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu. Inspekcijos buveinė: A. Vienuolio g. 8, LT-01104 Vilnius, Lietuvos Respublika.

7. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014), Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617), Lietuvos Respublikos statybos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597), Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu (Žin., 1995, Nr. 3-37; 2004, Nr. 153-5571), kitais įstatymais ir teisės aktais, šiais nuostatais.

8. Inspekcijos vieši pranešimai skelbiami Inspekcijos interneto svetainėje.

9. Šie nuostatai keičiami Lietuvos Respublikos aplinkos ministro (toliau – aplinkos ministras) įsakymu teisės aktų nustatyta tvarka.

 

II. INSPEKCIJOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

10. Inspekcijos veiklos tikslai:

10.1. užtikrinti, kad teritorijų planavimas būtų vykdomas teisėtai;

10.2. užtikrinti, kad statinių statyba būtų vykdoma teisėtai;

10.3. užtikrinti, kad administracinės paslaugos statybos srityje būtų teikiamos skaidriai.

11. Inspekcija atlieka šias funkcijas:

11.1. įgyvendindama 10.1 punkte nurodytą tikslą:

11.1.1. tikrina, ar planavimo sąlygos valstybės, Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos, apskrities ir savivaldybės lygmens bendrojo bei specialiojo teritorijų planavimo dokumentams (išskyrus žemėtvarkos schemoms) rengti atitinka teisės aktų reikalavimus, ar šių dokumentų sprendiniai atitinka planavimo sąlygas, ar atliktos visos teritorijų planavimo dokumentų rengimo, svarstymo, derinimo procedūros ir sprendiniai atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus;

11.1.2. tikrina, ar planavimo sąlygų sąvadas valstybės sienos, krašto apsaugos ir strateginės reikšmės objektų teritorijų detaliojo planavimo, savivaldybės lygmens detaliojo planavimo dokumentams rengti atitinka teisės aktų reikalavimus, ar šių dokumentų sprendiniai atitinka planavimo sąlygas, ar atliktos visos teritorijų planavimo dokumentų rengimo, svarstymo, derinimo procedūros ir sprendiniai atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus;

11.1.3. nustačiusi šių nuostatų 11.1.1 ir 11.1.2 punktuose nurodytų reikalavimų pažeidimus, reikalauja juos ištaisyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, nesilaikantiesiems reikalavimų taiko administracinio poveikio priemones;

11.1.4. teikia motyvuotas išvadas dėl teritorijų planavimo dokumentų, nurodytų šių nuostatų 11.1.1 ir 11.1.2 punktuose, tvirtinimo tikslingumo (išduoda teritorijų planavimo organizatoriams teritorijų planavimo dokumento patikrinimo aktą dėl jų pateiktų tikrinti teritorijų planavimo dokumentų);

11.1.5. pagal kompetenciją vienerius metus po viešojo administravimo subjekto priimto su teritorijų planavimu susijusio administracinio sprendimo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka nagrinėja su šiuo administraciniu sprendimu susijusius skundus ir pranešimus;

11.1.6. vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro centrinės tvarkymo įstaigos funkcijas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 721 (Žin., 1996, Nr. 60-1417; 2010, Nr. 91-4814), nustatyta tvarka;

11.1.7. rengia išvadas pagal savivaldybių institucijos pateiktus dokumentus, ar numatoma statyba ir veikla atitinka Lietuvos Respublikos pajūrio juostos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 73-3091) 5 straipsnyje nurodytų teritorijų planavimo dokumentų sprendinius ir pajūrio juostos nustatymo tikslus;

11.2. įgyvendindama 10.2 punkte nurodytą tikslą:

11.2.1. tikrina, ar statybą leidžiantys dokumentai išduoti teisėtai;

11.2.2. tikrina visų naujai statomų ir rekonstruojamų ypatingų statinių statybos teisėtumą; kitais atvejais statybos teisėtumą tikrina pasirinktinai;

11.2.3. Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nustatytais atvejais sustabdo statybą;

11.2.4. atlieka savavališkos statybos prevenciją ir padarinių šalinimą;

11.2.5. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) nustatytais atvejais surašo administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėja administracinių teisės pažeidimų bylas arba teikia šias bylas teismui;

11.2.6. dėl neteisėtai priimtų su statybos procesu susijusių administracinių sprendimų panaikinimo kreipiasi į šiuos sprendimus priėmusius subjektus arba į teismą;

11.2.7. jeigu statyba nėra savavališka ar nėra vykdoma pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą, įpareigoja statytoją (užsakovą) per nustatytą terminą pagal reikalavimus pakeisti statinio projektą ar pašalinti kitus trūkumus, susijusius su projektine dokumentacija, ar atlikti reikalingus statybos darbus, kad statinys (jo dalis) atitiktų statinio projekto sprendinius;

11.2.8. kai statytojas (užsakovas) neįvykdo Inspekcijos teisėtų reikalavimų, dėl jų vykdymo kreipiasi į teismą;

11.2.9. sudaro statomų statinių avarijų tyrimo komisijas;

11.2.10. išduoda pažymas, kad statinys statomas be esminių nukrypimų nuo statinio projekto;

11.2.11. pagal kompetenciją surašo statybos užbaigimo aktus;

11.2.12. Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka tvirtina naujo vieno ar dviejų butų namo ar nesudėtingo statinio statybos ir šių statinių rekonstravimo atvejais deklaracijas apie statybos užbaigimą;

11.2.13. išduoda leidimus tęsti sustabdytą statybą;

11.2.14. išduoda leidimus atlikti statinio konservavimo darbus;

11.2.15. išduoda pažymas apie statinio nugriovimą;

11.2.16. teisėsaugos ir kitoms valstybės valdžios institucijoms prašant, išduoda pažymas (išvadas) apie statinio ar patalpos paskirties pakeitimo teisėtumą;

11.2.17. Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka išduoda leidimą statyti, rekonstruoti branduolinės energetikos objektą;

11.2.18. pagal kompetenciją išduoda archyvinių dokumentų kopijas;

11.2.19. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka nagrinėja skundus ir pranešimus dėl viešojo administravimo subjektų neteisėtai priimtų su statybos procesu susijusių administracinių sprendimų, jeigu nuo šių sprendimų priėmimo dienos nepraėjo daugiau kaip vieni metai;

11.2.20. išduoda leidimus statyti naujus statinius ir leidimus rekonstruoti statinius Lietuvos Respublikos teritoriniuose vandenyse ir tarptautiniuose vandenyse esančiame jos kontinentiniame šelfe, į kurį Lietuvos Respublika turi išimtines teises;

11.2.21. išduoda leidimus statyti naujus ypatingus ir neypatingus statinius pajūrio juostoje;

11.3. įgyvendindama 10.3 punkte nurodytą tikslą, teisės aktų nustatyta tvarka:

11.3.1. administruoja Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinę sistemą „Infostatyba“, atlieka jos modifikavimą pagal pasikeitusių teisės aktų reikalavimus, atnaujina programinę įrangą, kad ši informacinė sistema galėtų tinkamai veikti;

11.3.2. plėtoja esamas ir kuria naujas elektronines paslaugas, susijusias su statyba ir statybos valstybine priežiūra;

11.4. atlieka kitas teisės aktų nustatytas funkcijas.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

12. Pagrindinės Inspekcijos teisės, užtikrinančios, kad būtų pasiekti Inspekcijos veiklos tikslai ir atliktos funkcijos, yra šios:

12.1. kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovą dėl jam suteiktų įgaliojimų įgyvendinimo vykdant savivaldybių administracinę priežiūrą;

12.2. kreiptis į teismą dėl teritorijos planavimo proceso metu neteisėtai priimto administracinio sprendimo (iki teritorijos planavimo dokumento patvirtinimo) ir neteisėtai priimto administracinio sprendimo dėl teritorijos planavimo dokumento patvirtinimo panaikinimo, jeigu Inspekcija kreipėsi į neteisėtai priėmusį administracinį sprendimą subjektą dėl administracinio sprendimo panaikinimo administracine tvarka, tačiau šis subjektas raštu atsisakė panaikinti administracinį sprendimą;

12.3. kreiptis į teismą dėl statybą leidžiančio dokumento galiojimo panaikinimo; jeigu yra pažeistas viešasis interesas, kreiptis į prokuratūrą dėl viešojo intereso gynimo;

12.4. pagal kompetenciją kreiptis į teismą dėl statybos užbaigimo akto ar deklaracijos apie statybos užbaigimą galiojimo panaikinimo;

12.5. teikti Aplinkos ministerijai pasiūlymus dėl teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tobulinimo;

12.6. pasitelkti ministerijų, kitų valstybės institucijų ar įstaigų atstovus (jų vadovų sutikimu) ir sudaryti bendras komisijas fizinių ar juridinių asmenų prašymams, skundams ir pranešimams nagrinėti, dalyvauti kitų ministerijų ir valstybės institucijų ir įstaigų komisijų veikloje;

12.7. teisės aktų nustatyta tvarka rengti viešųjų pirkimų konkursus;

12.8. gauti informaciją, būtiną jos funkcijoms atlikti, iš valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų bei kitų fizinių ir juridinių asmenų;

12.9. palaikyti ryšius su užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis;

12.10. pagal kompetenciją rengti ir tvirtinti teisės aktus, reikalingus teritorijų planavimo ir statybos valstybinei priežiūrai vykdyti.

13. Inspekcija turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir kiti teisės aktai.

 

IV. INSPEKCIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

14. Inspekcijos veikla organizuojama vadovaujantis aplinkos ministro patvirtintais Inspekcijos metiniais veiklos planais. Jie skelbiami Inspekcijos interneto svetainėje.

15. Inspekcijos administracijos struktūrą tvirtina aplinkos ministras.

16. Inspekcijos veiklą reglamentuoja šie Inspekcijos viršininko įsakymu patvirtinti dokumentai: Inspekcijos darbo reglamentas, vidaus tvarkos taisyklės, administracijos padalinių nuostatai, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų (toliau – darbuotojai), pareigybių aprašymai.

17. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį ketverių metų kadencijai Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka (ne politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu) priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų aplinkos ministras. Inspekcijos viršininkas gali būti skiriamas eiti Inspekcijos viršininko pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

18. Inspekcijos viršininkas yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas aplinkos ministrui.

19. Inspekcijos viršininkas:

19.1. organizuoja Inspekcijos darbą taip, kad būtų įgyvendinami Inspekcijos veiklos tikslai ir atliekamos nustatytos funkcijos;

19.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, kitų teisės aktų ir šių nuostatų;

19.3. tvirtina Inspekcijos administracijos padalinių nuostatus;

19.4. tvirtina Inspekcijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių sąrašą, neviršydamas nustatyto didžiausio leistino pareigybių skaičiaus, skiria pareiginės algos priedus, priemokas ir pašalpas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka iš Inspekcijai skirtų lėšų;

19.5. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų Inspekcijos viršininko pavaduotojus, kitus valstybės tarnautojus ir darbuotojus;

19.6. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka suteikia Inspekcijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams atostogas;

19.7. nustato Inspekcijos viršininko pavaduotojų, kitų valstybės tarnautojų ir darbuotojų kompetencijos bei atsakomybės ribas, tvirtina jų pareigybių aprašymus;

19.8. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka skatina Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus, skiria jiems tarnybines nuobaudas;

19.9. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (Žin., 2007, Nr. 77-3046) teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;

19.10. užtikrina racionalų ir taupų lėšų bei turto naudojimą, veiksmingą Inspekcijos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą;

19.11. veikia Inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, palaikant santykius su kitais fiziniais ar juridiniais asmenimis, arba įgalioja tai daryti Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus;

19.12. kasmet I metų ketvirtį aplinkos ministrui pateikia Inspekcijos praeitų metų veiklos ataskaitą;

19.13. sudaro komisijas, reikalingas Inspekcijos funkcijoms vykdyti;

19.14. priima pats arba įgalioja kitus Inspekcijos valstybės tarnautojus ar darbuotojus priimti sprendimus, išnagrinėjus fizinių ar juridinių asmenų prašymus, skundus ir pranešimus;

19.15. leidžia įsakymus ir įsakymais tvirtina kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi;

19.16. koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos administracijos padalinių veiklą, užtikrina, kad, įgyvendinant metinius veiklos planus, optimaliai būtų valdomi ir panaudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informaciniai ištekliai;

19.17. saugo Inspekcijos antspaudą ir atsako už antspaudo naudojimą, prireikus savo įsakymu gali paskirti vieną iš Inspekcijos valstybės tarnautojų saugoti antspaudą ir būti atsakingą už jo naudojimą;

19.18. vykdo kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų jam suteiktas funkcijas.

20. Inspekcijos viršininkas turi pavaduotojus, kuriuos Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų.

21. Inspekcijos viršininko pavaduotojai tiesiogiai pavaldūs ir atskaitingi Inspekcijos viršininkui, kuris nustato jų veiklos sritis ir paveda jiems vykdyti atitinkamas funkcijas.

22. Inspekcijos viršininko pavaduotojai:

22.1. koordinuoja ir kontroliuoja, kaip įgyvendinami Inspekcijos veiklos tikslai ir atliekamos funkcijos Inspekcijos viršininko nustatytose veiklos srityse;

22.2. atlieka kitas Inspekcijos viršininko įsakymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

23. Jei Inspekcijos viršininko nėra, jo pareigas vykdo vienas iš Inspekcijos viršininko pavaduotojų, o kai nėra ir pavaduotojų, – kitas Inspekcijos viršininko įsakymu įgaliotas Inspekcijos valstybės tarnautojas.

24. Inspekcijos viršininkas asmeniškai atsakingas už tai, kad Inspekcijos veiklos tikslų būtų siekiama ir funkcijos būtų vykdomos tinkamai.

25. Inspekcijos valstybės tarnautojai privalo atitikti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo numatytus bendruosius reikalavimus bei specialiuosius reikalavimus, nustatytus pareigybių aprašymuose.

26. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą vykdantys valstybės tarnautojai atestuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.

27. Inspekcijos valstybės tarnautojai bei darbuotojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už pareigybių aprašymuose numatytų pareigų nevykdymą, neteisingą naudojimąsi suteiktomis teisėmis ar įgaliojimų viršijimą, taip pat už valstybės ar komercinių paslapčių, sužinotų vykdant tarnybines pareigas, paskelbimą ar perdavimą fiziniams arba juridiniams asmenims.

28. Skundus dėl Inspekcijos viršininko veiksmų ar neveikimo nagrinėja aplinkos ministras arba teismas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, dėl Inspekcijos viršininko pavaduotojų veiksmų ar neveikimo – Inspekcijos viršininkas, o dėl kitų Inspekcijos valstybės tarnautojų bei darbuotojų veiksmų ar neveikimo – Inspekcijos viršininko pavaduotojai.

 

V. INSPEKCIJOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ

 

29. Inspekcijos finansinė veikla kontroliuojama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Inspekcijos valstybinį auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.

30. Inspekcijos buhalterinė apskaita organizuojama ir finansinė atskaitomybė tvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka. Už Inspekcijos finansų kontrolę atsakingi Inspekcijos viršininko paskirti Inspekcijos valstybės tarnautojai ar darbuotojai. Inspekcijos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. Inspekcijos metinių veiklos planų vykdymą vertina Inspekcijos Vidaus audito skyrius.

 


VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Inspekcija reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka

 

_________________