LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, KALBŲ ĮSKAITŲ, BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. vasario 13 d. Nr. V-258

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804) 38 straipsnio 3 dalimi, Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437; 2010, Nr. 152-7765; 2012, Nr. 3-91), 41 punktu, Kalbų įskaitų nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437; 2010, Nr. 152-7765; 2012, Nr. 3-91), 19 punktu ir Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 (Žin., 2012, Nr.3-90), 19 punktu:

1. T v i r t i n u Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. vasario 20 d. įsakymą Nr. V-230 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų (vertinimo) pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 23-1097).

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                  Gintaras Steponavičius

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2012 m. vasario 13 d. įsakymu Nr. V-258

 

PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, KALBŲ ĮSKAITŲ, BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymą mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, atsižvelgus į jų negalias, sutrikimus.

2. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804) ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. PRAŠYMŲ PATEIKIMAS

 

3. Prašymai dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui vadovaujantis Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 (Žin., 2012, Nr. 3-90).

4. Prašymai dėl kalbų įskaitų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui vadovaujantis Kalbų įskaitų nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437; 2010, Nr. 152-7765).

5. Prašymai dėl brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami kartu su prašymu laikyti dalykų brandos egzaminus, vadovaujantis Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437; 2010, Nr. 152-7765).

6. Kartu su prašymu mokinys, buvęs mokinys ar eksternas, turintis specialiųjų ugdymosi poreikių, pateikia pažymą, patvirtinančią specialiųjų ugdymosi poreikių grupę ir nustatančią pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo pobūdį:

6.1. turintis specifinių mokymosi sutrikimų (skaitymo sutrikimų, rašymo sutrikimų, matematikos mokymosi sutrikimų) – pedagoginės psichologinės tarnybos išduotą pažymą;

6.2. turintis kalbėjimo ir kalbos (sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimą, dizartriją) – pedagoginės psichologinės tarnybos išduotą pažymą arba Mokyklos vaiko gerovės komisijos išduotą, suderinus su mokyklą aptarnaujančia pedagogine psichologine tarnyba, pažymą;

6.3. turintis klausos sutrikimą ar kochlearinį implantą – gydytojo otorinolaringologo išduotą pažymą, patvirtinančią klausos sutrikimą ir jo laipsnį, bei klausos toninę audiogramą;

6.4. turintis regos sutrikimą – gydytojo oftalmologo išduotą pažymą, patvirtinančią regėjimo sutrikimą ir jo laipsnį;

6.5. turintis judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų – gydytojo ortopedo arba neurologo išduotą pažymą, patvirtinančią judesio ir padėties, neurologinius sutrikimus ir jų laipsnį;

6.6. turintis įvairiapusį raidos sutrikimą (Asperger’io sindromą) – neurologo (psichiatro) išduotą pažymą, patvirtinančią sutrikimą.

 

III. UŽDUOTIES FORMOS PRITAIKYMAS

 

7. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties forma pritaikoma mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl regos sutrikimo:

7.1. silpnaregystę turintiems užduotys pateikiamos padidintu šriftu;

7.2. rašančiam Brailio raštu:

7.2.1. užduotys pateikiamos Brailio raštu;

7.2.2. vietoj užduotyse pateikiamų piešinių ar brėžinių, kuriais būtina naudotis atliekant užduotį ir kurių neįmanoma pateikti Brailio rašto technika, pateikiami maketai arba piešinių, brėžinių žodiniai apibūdinimai.

 

IV. VYKDYMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

8. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios) dėl:

8.1. regos, klausos, kochlearinio implanto, judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų;

8.2. įvairiapusio raidos sutrikimo (Asperger’io sindromo);

8.3. specifinių mokymosi sutrikimų (skaitymo);

8.4. kalbėjimo ir kalbos sutrikimo (dizartrijos).

9. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl kompleksinių sutrikimų arba dėl labai žymaus sutrikimo laipsnio, užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 50 procentų nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios).

10. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo), gimtosios kalbos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir kalbos įskaitos kalbėjimui skirtas laikas gali būti pratęsiamas iki 100 procentų skirto laiko.

11. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime, brandos egzamine mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl:

11.1. judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų, leidžiama naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa;

11.2. sunkių judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų, leidžiama pasimankštinti;

11.3. klausos sutrikimo (išskyrus nežymų), besinaudojančiam individualiu klausos aparatu ar turinčiam kochlearinį implantą, leidžiama naudotis FM sistema (imtuvą turi mokinys, o siųstuvą su mikrofonu – egzamino vykdytojas, supažindinantis su egzamino vykdymo instrukcija);

11.4. regos sutrikimo, rašančiam Brailio raštu, leidžiama naudotis Brailio rašto mašinėle ar kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa. Mokiniui, turinčiam vidutinę ar žymią silpnaregystę – mobilia didinimo priemone (optine ar elektronine).

12. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime ir brandos egzamine dalyvaujant mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo (išskyrus nežymų) ar turinčiam kochlearinį implantą, vykdytoju skiriamas gestų kalbos mokytojas ar gestų kalbos vertėjas.

13. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl Asperger’io sindromo, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą ir brandos egzaminus leidžiama vykdyti jam įprastoje ugdymosi aplinkoje. Vykdytoju skiriamas specialusis pedagogas ar kitas švietimo pagalbą teikiantis specialistas.

14. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl skaitymo sutrikimo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje, o užduotys, pateiktos raštu, gali būti vykdytojo perskaitomos.

15. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl matematikos mokymosi sutrikimo matematikos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime leidžiama naudotis schemomis, lentelėmis, grafikais, diagramomis.

 

V. VERTINIMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

16. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl vidutinės ar žymios silpnaregystės, Brailio rašto techninės klaidos nelaikomos klaidomis.

17. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų, raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis.

18. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo (išskyrus nežymų):

18.1. atleisto nuo užsienio kalbos brandos egzamino klausymo dalies, užsienio kalbos brandos egzamino darbą, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;

18.2. lietuvių kalbos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo klausymo užduotį, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;

18.3. pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo kalbų dalį žodžiu, neįskaitomi taškai, skirti kalbos taisyklingumui vertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;

18.4. pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, pasirinkto brandos egzamino surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento konkrečiam dalykui.           

19. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl rašymo sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzamino lietuvių kalbos ir gimtosios kalbos raštu darbą, klaidomis nelaikoma:

19.1. akustiškai panašias fonemas žyminčių raidžių, nurodytų pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas;

19.2. grafiškai panašias fonemas žyminčių raidžių, nurodytų pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.

20. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl dizartrijos, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo lietuvių kalbos (žodžiu) ir kalbų įskaitas, neįskaitomi taškai, skirti tarčiai ir kirčiavimui vertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento.

21. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir kalbų įskaitų kalbėjimo sklandumo trūkumai nelaikomi klaidomis.

 

_________________