LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL APLINKOS MINISTRO 2003 M. LIEPOS 9 D. ĮSAKYMO NR. 349 „DĖL VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2008 m. gegužės 26 d. Nr. D1-275

Vilnius

 

Keičiu Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatus, patvirtintus aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 „Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 76- 3499; 2004, Nr. 170-6282), ir juos išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

APLINKOS MINISTRAS                                                             ARTŪRAS PAULAUSKAS

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. gegužės 26 d. įsakymo Nr. D1-275 redakcija)

 

VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) yra biudžetinė įstaiga, pagal savo kompetenciją vykdanti teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei metodiškai vadovaujanti viešojo administravimo subjektams, atliekantiems teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, statybos valstybinę priežiūrą ir statinių naudojimo priežiūrą.

2. Inspekcijos steigėjo funkcijas pavesta vykdyti Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai.

3. Inspekcija yra viešojo administravimo subjektas -juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu. Inspekcijos buveinės adresas: A. Juozapavičiaus g. 9, LT-09311 Vilnius, Lietuvos Respublika.

4. Šiuose nuostatuose vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617) 2 straipsnyje ir Statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) 2 straipsnyje apibrėžtas sąvokas.

5. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu, Lietuvos Respublikos statybos įstatymu, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu (Žin., 1995, Nr. 3-37; 2004, Nr. 153-5571), kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.

 

II. INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

6. Svarbiausi Inspekcijos uždaviniai yra:

6.1. pagal kompetenciją vykdyti teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

6.2. pagal kompetenciją vykdyti statybos valstybinę priežiūrą;

6.3. pagal kompetenciją metodiškai vadovauti teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą atliekantiems viešojo administravimo subjektams;

6.4. pagal kompetenciją rengti ir tvirtinti su teritorijų planavimo ir statybos valstybine priežiūra bei statinių naudojimo priežiūra susijusius dokumentus.

7. Inspekcija pagal kompetenciją, nustatytą Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. 370 (Žin., 1997, Nr. 34-851; 2004, Nr. 109-4075), vykdo šias funkcijas:

7.1. teritorijų planavimo valstybinės priežiūros srityje:

7.1.1. atlieka valstybės, Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos ir apskrities lygmens bendrojo bei specialiojo teritorijų planavimo (išskyrus žemėtvarkos schemas, kaimo plėtros žemėtvarkos projektus, žemėvaldos projektus bei planus, miškų tvarkymo schemas) ir valstybės sienos, krašto apsaugos bei strateginės reikšmės objektų teritorijų detaliojo planavimo valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą;

7.1.2. tikrina, ar planavimo sąlygos ir planavimo sąlygų sąvadai atitinka teisės aktų reikalavimus, ar teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai atitinka planavimo sąlygas, ar atliktos visos teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo, viešojo svarstymo procedūros, ar sprendiniai atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) ir kitų teisės aktų reikalavimus;

7.1.3. nustačiusi šių Nuostatų 7.1.1 punkte nurodytų dokumentų neatitiktį 7.1.2 punkto reikalavimams, reikalauja juos ištaisyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, nesilaikantiems reikalavimų taiko administracinio poveikio priemones;

7.1.4. teikia teritorijų planavimo dokumentą tvirtinančiai institucijai motyvuotas išvadas dėl dokumento tvirtinimo tikslingumo;

7.1.5. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka nagrinėja fizinių ir juridinių asmenų prašymus, skundus bei pranešimus teritorijų planavimo klausimais, kai juos pagal kompetenciją jau išnagrinėjęs apskrities viršininkas, tačiau jo priimtas sprendimas netenkina pareiškėjo. Nustačiusi asmenų, visuomenės ar valstybės teisių ar teisėtų interesų pažeidimus, inicijuoja atitinkamų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių panaikinimą administracine tvarka, o jei nėra galimybės teritorijų planavimo dokumentų sprendinius panaikinti administracine tvarka, – kreipiasi į teismą;

7.1.6. nagrinėja ir sprendžia ginčus dėl teritorijų planavimo procesų ir procedūrų tvarkos pažeidimų;

7.1.7. teikia Aplinkos ministerijai pasiūlymus dėl teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teisės aktų tobulinimo;

7.1.8. bendradarbiauja su teritorijų planavimo dokumentų rengėjais ir organizatoriais, planavimo sąlygas bei jų sąvadus pateikiančiomis institucijomis, kai nagrinėjami (tikrinami) teritorijų planavimo dokumentai;

7.2. statybos valstybinės priežiūros srityje:

7.2.1. pagal Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatų 25, 26 punktų reikalavimus atrankos būdu tikrina bet kurio Lietuvos Respublikoje statomo statinio statybą ir statybos techninės veiklos pagrindinių sričių subjektų bei statybos dalyvių veiklą, viešai skelbia tikrinimo išvadas ir reikalavimus pašalinti nustatytus pažeidimus bei trūkumus (jeigu jų yra), kontroliuoja, ar šie reikalavimai vykdomi;

7.2.2. atrankos būdu tikrina, ar statinių projektavimo sąlygų sąvadų ir kitų privalomųjų projekto rengimo dokumentų išdavimo, projektų ekspertizės atlikimo ir patikrinimo savivaldybės nuolatinėje statybos komisijoje procedūros bei terminai, taip pat projektų sudėtis atitinka normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, ar statinių projektai tenkina teritorijų planavimo dokumentų ir kitų privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų reikalavimus, ar statybos leidimai išduoti laikantis teisės aktais nustatytos tvarkos;

7.2.3. Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 119-2771) nustatyta tvarka išduoda leidimus statyti ar rekonstruoti branduolinės energetikos objektus, tvarko išduotų leidimų apskaitą, sąrašą ir statistikos atskaitomybę, atlieka šių objektų statybos valstybinę priežiūrą; gavusi statytojo (užsakovo) prašymą sudaryti baigto statyti branduolinės energetikos objekto pripažinimo tinkamu naudoti komisiją, Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2003, Nr. 27-1089), nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo projektą dėl šios komisijos sudarymo;

7.2.4. sustabdo savivaldybės administracijos direktoriaus arba apskrities viršininko administracijos neteisėtai išduoto statybos leidimo galiojimą nuo prašymo (pareiškimo) panaikinti šį leidimą pateikimo teismui iki teismo sprendimo;

7.2.5. sustabdo statybą Statybos įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais, surašo administracinio teisės pažeidimo protokolą, nagrinėja administracinio teisės pažeidimo bylą ir skiria administracinę nuobaudą arba teikia administracinio teisės pažeidimo bylą teismui; tikrina, ar nestatoma toliau; statytojui ir rangovui įvykdžius pateiktus reikalavimus, išduoda rašytinį sutikimą tęsti statinio statybą;

7.2.6. nagrinėja prašymus, skundus ir pranešimus dėl apskrities viršininko administracijos sprendimų statybos klausimais;

7.2.7. tvarko statinių avarijų apskaitą, analizuoja avarijų priežastis, rengia jų prevencijos priemones ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;

7.3. metodinio vadovavimo viešojo administravimo subjektams, atliekantiems teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą (išskyrus statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinės priežiūros institucijas) srityje:

7.3.1. rengia ir pagal kompetenciją tvirtina dokumentus, reikalingus metodiškai vadovaujant teritorijų planavimo ir statybos valstybinei priežiūrai bei statinių naudojimo priežiūrai;

7.3.2. konsultuoja suinteresuotus viešojo administravimo subjektus bei kitus asmenis teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros klausimais;

7.3.3. derindama su viešojo administravimo subjektais, atliekančiais teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą, nustato informacijos apie statinių naudojimo priežiūrą teikimo apimtį bei tvarką, analizuoja gautą informaciją ir teikia šiems subjektams pasiūlymus priežiūrai tobulinti;

7.3.4. tikrina, ar teritorijų planavimo ir statybos valstybinė priežiūra atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymą, Statybos įstatymą ir kitus teritorijų planavimą ir statybą reglamentuojančius teisės aktus, ir patikrinimo išvadas teikia apskrities viršininkui;

7.3.5. atrankos būdu tikrina, kaip vykdoma statinių naudojimo priežiūra, apie patikrinimų rezultatus informuoja šią priežiūrą atliekančių viešojo administravimo subjektų vadovus;

7.4. kitos funkcijos:

7.4.1. rengia ir pagal kompetenciją tvirtina su teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros vykdymu susijusius dokumentus;

7.4.2. nustačiusi normatyvinių statybos techninių dokumentų ir kitų teisės aktų pažeidimus, teikia statinių projektuotojų, statybos rangovų, projektų ar statinių ekspertizės rangovų atestavimo komisijai ir statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų atestavimo komisijai pasiūlymus dėl projektavimo, ekspertizės ir statybos įmonių bei pagrindinėms statybos techninės veiklos sritims vadovaujančių specialistų veiklos įvertinimo;

7.4.3. dalyvauja Aplinkos ministerijos vykdomose teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros specialistų tobulinimo programose; dalyvauja statinių naudojimo priežiūros specialistų mokyme, kurį rengia statinių naudojimo priežiūrą atliekantys viešojo administravimo subjektai;

7.4.4. rengia teisės aktų, reglamentuojančių teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą, projektus ir teikia juos aplinkos ministrui, nagrinėja kitų institucijų parengtus šių dokumentų projektus ir teikia pastabas bei pasiūlymus;

7.4.5. dalyvauja rengiant teisės aktų, reglamentuojančių teritorijų planavimą, statybą ir statinių naudojimą, projektus;

7.4.6. organizuoja informacijos apie teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą pateikimą visuomenei;

7.4.7. palaiko ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis;

7.4.8. organizuoja ir vykdo valstybės tarnautojų, vykdančių savivaldybių vyriausiųjų architektų pareigybių funkcijas, taip pat valstybės tarnautojų, atliekančių teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą, atestavimą;

7.4.9. vykdo Lietuvos Respublikos Prezidentūros, Seimo, Vyriausybės, Valstybės kontrolės, Seimo kontrolierių ir aplinkos ministro pavedimus;

7.4.10. vykdo kitas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas teritorijų planavimo bei statybos srityse;

7.4.11. kreipiasi į Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovą dėl jam suteiktų įgaliojimų įgyvendinimo vykdant savivaldybių administracinę priežiūrą.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

8. Inspekcija (jos pareigūnai) turi teisę:

8.1. nagrinėti ir spręsti nesutarimus tarp teritorijų planavimo sąlygas ir/ar jų sąvadus parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus dėl teritorijų planavimo dokumentų, nurodytų šių Nuostatų 7.1.1 punkte. Kai nagrinėjami nesutarimai, susiję su aplinkos apsaugos ir nekilnojamojo kultūros paveldo objektų apsaugos reikalavimų taikymu, – spręsti kartu su valstybės institucijomis, atsakingomis už aplinkos apsaugą ir kultūros paveldo objektų apsaugą;

8.2. pagal kompetenciją vykdydami teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą, naudotis apskrities viršininko administracijos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentų (skyrių) pareigūnams suteiktomis teisėmis, nurodytomis Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatų 34 punkte;

8.3. nustatę, kad savivaldybės administracija statybos leidimą išdavė neteisėtai, siūlyti apskrities viršininkui arba patiems imtis šių veiksmų:

8.3.1. kreiptis į teismą su prašymu išduotą statybos leidimą panaikinti;

8.3.2. sustabdyti savivaldybės administracijos direktoriaus (ar jo įgalioto savivaldybės administracijos valstybės tarnautojo) išduoto statybos leidimo galiojimą nuo prašymo (pareiškimo) panaikinti šį leidimą pateikimo teismui iki teismo sprendimo;

8.4. sustabdyti apskrities viršininko administracijos neteisėtai išduoto statybos leidimo galiojimą nuo prašymo (pareiškimo) panaikinti šį leidimą pateikimo teismui iki teismo sprendimo;

8.5. nustatę, kad statinio statyba vykdoma savavališkai, pareikalauti iš statytojo pašalinti savavališkos statybos padarinius arba dėl jų pašalinimo kreiptis į teismą, arba pavesti apskrities viršininko administracijos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentui (skyriui) imtis priemonių dėl savavališkos statybos padarinių pašalinimo; teisės aktais nustatyta tvarka šalinti savavališkos statybos padarinius;

8.6. pasitelkti ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų atstovus (jų vadovų sutikimu) ir sudaryti bendras komisijas fizinių ar juridinių asmenų prašymams (skundams, pareiškimams) nagrinėti, dalyvauti kitų ministerijų bei kitų Vyriausybės įstaigų komisijų veikloje;

8.7. rengti nustatytąja tvarka viešųjų pirkimų konkursus;

8.8. Inspekcija turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV. INSPEKCIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų aplinkos ministras.

10. Inspekcijos viršininkas pavaldus aplinkos ministrui.

11. Jei Inspekcijos viršininko nėra, jo pareigas vykdo vienas iš Inspekcijos viršininko pavaduotojų, o kai nėra ir pavaduotojų, – kitas Inspekcijos viršininko įsakymu įgaliotas Inspekcijos valstybės tarnautojas.

12. Inspekcijos viršininko pavaduotojai pavaldūs Inspekcijos viršininkui.

13. Inspekcijos viršininkas:

13.1. sprendžia Inspekcijos kompetencijai priskirtus klausimus, organizuoja Inspekcijos darbą;

13.2. tvirtina Inspekcijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų etatų sąrašus, skiria pareiginės algos priedus, priemokas bei skiria pašalpas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka iš įstaigai skirtų lėšų;

13.3. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į darbą ir atleidžia iš darbo Inspekcijos viršininko pavaduotojus ir kitus valstybės tarnautojus bei darbuotojus;

13.4. nustato Inspekcijos viršininko pavaduotojų ir kitų valstybės tarnautojų bei darbuotojų kompetencijos bei atsakomybės ribas, tvirtina jų pareigybių aprašymus;

13.5. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka skatina Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus, skiria jiems tarnybines nuobaudas;

13.6. pagal kompetenciją tvirtina teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančius teisės aktus bei metodiniam vadovavimui teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei statinių naudojimo priežiūrą atliekantiems viešojo administravimo subjektams reikalingus dokumentus;

13.7. veikia Inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, santykiuose su kitas fiziniais ar juridiniais asmenimis arba įgalioja tai daryti Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus;

13.8. kasmet I metų ketvirtį informuoja aplinkos ministrą apie Inspekcijos veiklą už praėjusius metus;

13.9. sudaro komisijas, reikalingas funkcijų vykdymui;

13.10. priima pats arba įpareigoja savo pavaduotojus priimti sprendimus, išnagrinėjus fizinių ar juridinių asmenų prašymus, skundus, pranešimus;

13.11. leidžia įsakymus ir įsakymais tvirtina kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi;

13.12. koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos padalinių veiklą, užtikrina, kad, įgyvendinant strateginius veikos planus, optimaliai būtų valdomi ir panaudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informaciniai ištekliai;

13.13. saugo Inspekcijos antspaudą ir atsako už antspaudo naudojimą. Prireikus Inspekcijos viršininkas savo įsakymu gali nustatyti, kad už antspaudo saugojimą ir naudojimą yra atsakingas vienas iš jam pavaldžių Inspekcijos valstybės tarnautojų;

13.14. vykdo kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų jam suteiktas funkcijas.

14. Inspekcijos viršininkas asmeniškai atsakingas už inspekcijos uždavinių ir funkcijų vykdymą.

15. Inspekcijos valstybės tarnautojai privalo atitikti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo numatytus bendruosius reikalavimus bei specialiuosius reikalavimus, nustatytus pareigybių aprašymuose.

16. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą vykdantys specialistai atestuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais bei kitais teisės aktais.

17. Inspekcijos valstybės tarnautojai turi valstybės tarnautojo pažymėjimus.

18. Inspekcijos valstybės tarnautojai bei darbuotojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už pareigybių aprašymuose numatytų pareigų nevykdymą ar neteisingą jiems suteiktų teisių panaudojimą bei įgaliojimų viršijimą, taip pat už valstybės ar komercinių paslapčių, sužinotų vykdant tarnybines pareigas, paskelbimą ar perdavimą fiziniams arba juridiniams asmenims.

19. Skundus dėl Inspekcijos valstybės tarnautojų bei darbuotojų veiksmų ar neveikimo nagrinėja Inspekcijos viršininkas, o dėl Inspekcijos viršininko veiksmų – aplinkos ministras arba teismas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

20. Inspekcija reorganizuojama arba likviduojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu nustatyta biudžetinių įstaigų reorganizavimo ir likvidavimo tvarka (Žin., 1996, Nr. 46-1120).

 

V. LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMO TVARKA

 

21. Inspekcija finansuojama iš valstybės biudžeto. Skirtos lėšos naudojamos pagal Inspekcijos viršininko (asignavimų valdytojo) patvirtintas išlaidų sąmatas, neviršijant Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų bendrųjų asignavimų ir laikantis Finansų ministerijos nustatytų finansavimo taisyklių ir iždo procedūrų.

 

VI. INSPEKCIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

22. Inspekcijos finansinė veikla kontroliuojama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

VII. DARBO UŽMOKESČIO MOKĖJIMO TVARKA

 

23. Inspekcijos valstybės tarnautojų bei darbuotojų darbo užmokesčio mokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, kiti įstatymai ir teisės aktai.

 

_________________