LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO 2000 M. LIEPOS 21 D. ĮSAKYMO NR. 195 „DĖL BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ FINANSAVIMO IŠ VALSTYBĖS BIUDŽETO TAIKANT TIESIOGINĮ APMOKĖJIMĄ TIEKĖJAMS“ PAKEITIMO

 

2004 m. sausio 28 d. Nr. 1K-032

Vilnius

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymą Nr. 195 „Dėl biudžetinių įstaigų finansavimo iš valstybės biudžeto taikant tiesioginį apmokėjimą tiekėjams“ (Žin., 2000, Nr. 65-1976, Nr. 98-3121; 2001, Nr. 38-1313, Nr. 66-2430; 2002, Nr. 62-2516) ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 100-2001; 1999, Nr. 33-945; 2003, Nr. 104-4638) 4 straipsnio 2 dalimi ir 8 straipsnio 2 dalimi,

1. Tvirtinu Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad Europos Sąjungos finansinės paramos lėšos pagal Specialiąją žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programą (SAPARD), Kaliningrado tranzito programą, PHARE programą ir ISPA programą išmokamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ir Europos Komisijos Daugiametės finansavimo sutarties dėl Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos, Supratimo memorandumo dėl Nacionalinio fondo steigimo, Supratimo memorandumo dėl nacionalinio fondo veiklos, susijusios su ISPA programos administravimu, ir kitų Lietuvos Respublikos bei Europos Komisijos pasirašytų tarptautinių susitarimų, susijusių su Europos Sąjungos teikiama finansine parama, nuostatomis.

3. Šio įsakymo 1 punkte nurodytų taisyklių 42–45 punktai įsigalioja nuo 2004 m. balandžio 1 dienos.“

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                             DALIA GRYBAUSKAITĖ


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2004 m. sausio 28 d. įsakymo Nr. 1K-032

redakcija)

 

VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklės (toliau vadinama – taisyklės) nustato tiesioginį išlaidų apmokėjimą iš valstybės iždo sąskaitos ir lėšų pervedimo atvejus, kompiuterizuotos Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos (toliau vadinama – VBAM sistema) vartotojų paskyrimo tvarką, mokėjimo paraiškų rengimą, tvarkymą, apmokėjimą arba atmetimą bei asignavimų panaudojimo registravimą VBAM sistemoje ir duomenų apie juos teikimą.

2. Šiomis taisyklėmis privalo vadovautis visi asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, įtraukti į VBAM sistemą.

3. Asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškos rengiamos ir valstybės biudžeto lėšos iš valstybės iždo sąskaitos išduodamos (pervedamos) tik tada, kai jų reikia konkrečioms išlaidoms apmokėti, neviršijant asignavimų valdytojui ir jo pavaldžiai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų programai finansuoti.

 

II. VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ PERVEDIMAS IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS

 

4. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas (toliau vadinama – Valstybės iždo departamentas) valstybės biudžeto lėšas, skirtas asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatoms vykdyti, iš valstybės iždo sąskaitos perveda naudodamas VBAM sistemą pagal asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų pateiktą formą VBAMS MOK-01 „Mokėjimo paraiškos“ (1 priedas) (toliau vadinama – mokėjimo paraiškos) ir jos elektroninę informaciją, perduotą naudojant VBAM sistemą.

5. Valstybės iždo departamentas valstybės biudžeto lėšas, skirtas asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatoms vykdyti, iš valstybės iždo sąskaitos perveda tiesiogiai į tiekėjų, kurie asignavimų valdytojams ir jų pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams tiekia prekes, atlieka darbus ir teikia paslaugas, sąskaitas bankuose.

6. Valstybės iždo departamentas valstybės biudžeto lėšas, skirtas asignavimų valdytojų ir jų pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatoms vykdyti, gali pervesti į asignavimų valdytojo ir jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto tam tikslui atidarytą biudžetinę sąskaitą banke išlaidoms apmokėti tik šiame punkte nustatytais atvejais, jeigu kiti teisės aktai nenustato ko kita, kai lėšos skirtos:

6.1. fizinių asmenų išlaidoms apmokėti pagal faktinę išmokamą sumą ir konkretų mokėjimo terminą;

6.2. komandiruočių išlaidoms finansuoti pagal sąmatą;

6.3. užsienio valiutai įsigyti pagal faktinį lėšų poreikį ir valiutos įsigijimo terminą konkretaus mokėjimo procedūrai atlikti;

6.4. smulkioms išlaidoms (prekių ir paslaugų naudojimas pagal ekonominę klasifikaciją) finansuoti pagal 7 punkte nustatytą limitą;

6.5. operatyvinės veiklos subjektams operatyvinei veiklai finansuoti, neįskaitant į smulkių išlaidų limitą. Operatyvinei veiklai skirtų lėšų naudojimo tvarką nustato operatyvinės veiklos subjektai;

6.6. specialioms programoms, susijusioms su gamybine bei gamybine mokomąja veikla, finansuoti, iki 50 procentų limito nuo trečdalio išlaidų sąmatoje numatytų ketvirčiui ir nustatyta tvarka įmokėtų į valstybės biudžeto sąskaitą pajamų, išskyrus išlaidas, skirtas komandiruotėms, atsiskaitymams užsienio valiuta ir su fiziniais asmenimis;

6.7. esant nenugalimos jėgos aplinkybėms, prieš tai asignavimų valdytojui raštu informavus Valstybės iždo departamentą ir suderinus su juo;

6.8. asignavimų valdytojams, biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kurie į VBAM sistemą įtraukti asignavimų valdytojo įstaigoje arba Valstybės iždo departamente, finansuoti pagal faktinį lėšų poreikį bei konkrečius mokėjimo terminus, išskyrus išlaidas komandiruotėms ir smulkioms išlaidoms. Komandiruočių išlaidos finansuojamos pagal sąmatą, smulkios išlaidos (prekių ir paslaugų naudojimas pagal ekonominę klasifikaciją) – pagal 7 punkte nustatytą limitą.

7. Smulkioms išlaidoms, išskyrus specialiųjų programų, susijusių su gamybine bei gamybine mokomąja veikla, išlaidas, finansuoti valstybės biudžeto lėšos į asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitas bankuose pervedamos iki 20 procentų limito mėnesiui nuo trečdalio išlaidų sąmatoje numatytų ketvirčiui lėšų ekonominės klasifikacijos grupei „Prekių ir paslaugų naudojimas“, išskyrus išlaidas, skirtas komandiruotėms, atsiskaitymams užsienio valiuta ir su fiziniais asmenimis.

8. Asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, neviršydami gautų lėšų limitų smulkioms išlaidoms ir specialiųjų programų, susijusių su gamybine bei gamybine mokomąja veikla, išlaidoms finansuoti, patys sumoka už jiems tiekiamas prekes, atliekamus darbus bei teikiamas paslaugas. Einamąjį mėnesį nepanaudotas lėšas smulkioms išlaidoms galima naudoti kitą mėnesį.

 

III. VBAM SISTEMOS VARTOTOJŲ PASKYRIMAS

 

9. Asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vadovai darbui su VBAM sistema paskiria atsakingus asmenis, kurie atlieka mokėjimo paraiškų rengimo, tiekėjų duomenų įvedimo bei su mokėjimais susijusias apskaitos procedūras. Šie asmenys užpildo formą VBAMS VIK-1 „Vartotojų identifikavimo kortelė“ (2 priedas) (toliau – vadinama vartotojų kortelė), kurioje paskirtiems asmenims suteikiami unikalūs VBAM sistemos vartotojų identifikavimo kodai ir patvirtinami šių asmenų ir vadovą pavaduojančių asmenų parašai.

Pasikeitus asmeniui, įtrauktam į vartotojų kortelę, pildoma nauja vartotojų kortelė, kurioje nurodoma ankstesnės vartotojų kortelės keitimo priežastis (įtrauktas naujas vartotojas; pakeista vartotojo pavardė; panaikinamas vartotojas; pakeistas vadovą pavaduojantis asmuo ir pan.). Anksčiau pateiktos vartotojo identifikavimo kortelės galioja, iki bus pateikta nauja vartotojų kortelė.

10. Trys vartotojų kortelės pasirašyti egzemplioriai, du iš jų – patvirtinti biudžetinės įstaigos ar kito subjekto herbiniu antspaudu, pateikiami asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Gautus visus tris egzempliorius pirma turi pasirašyti asignavimų valdytojo VBAM sistemos administratorius ir paskui – Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo, o nesant pavaldumo, pirma – Valstybės iždo departamento asmuo ir paskui – Finansų ministerijos VBAM sistemos administratorius. Pirmas vartotojų kortelės egzempliorius su herbiniu antspaudu saugomas Valstybės iždo departamente ir naudojamas parašams mokėjimo paraiškose palyginti, antras – grąžinamas asignavimų valdytojui ar jo pavaldžiai biudžetinei įstaigai ir kitam subjektui, pateikusiam šią kortelę, trečias lieka pas asignavimų valdytojo arba Finansų ministerijos VBAM sistemos administratorių, atsakingą už vartotojų identifikavimo kodų įtraukimą/panaikinimą VBAM sistemoje.

11. Rengiant mokėjimo paraišką, turi dalyvauti mažiausiai du asmenys, iš kurių vienas turi teisę atlikti mokėjimo paraiškos tvirtinimo procedūrą, kitas – mokėjimo paraiškos registravimo procedūrą. Mokėjimo paraiškų registravimo teisė turi būti suteikta biudžetinės įstaigos ir kito subjekto vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui), tvirtinimo – biudžetinės įstaigos ir kito subjekto vadovo paskirtam asmeniui. Tvirtinimo ir registravimo teisės VBAM sistemoje negali būti suteiktos tam pačiam asmeniui.

 

IV. MOKĖJIMO PARAIŠKŲ RENGIMAS NAUDOJANT VBAM SISTEMĄ

 

12. Prieš mokėjimo paraiškų rengimą asignavimų valdytojai ir jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai privalo VBAM sistemoje atnaujinti (importuoti) informaciją apie tiekėjus.

13. Kai reikiamo tiekėjo nėra VBAM sistemos tiekėjų sąraše arba kai tiekėjas yra VBAM sistemos tiekėjų sąraše, tačiau jo duomenys neatitinka duomenų, nurodytų apmokėjimą įrodančiame dokumente, asignavimų valdytojo ar jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto paskirtas asmuo, naudodamas VBAM sistemą, užpildo duomenis apie tiekėją ir išspausdina formą VBAMS MOK-07 „Tiekėjų, siūlomų įtraukti į VBAMS tiekėjų bylą, sąrašas“ (3 priedas) (toliau vadinama – tiekėjų sąrašas), kurią pasirašo asignavimų valdytojo ar jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovas ir vyriausiasis buhalteris (buhalteris). Ši forma patvirtinama herbiniu antspaudu ir perduodama Valstybės iždo departamentui. Minėtos formos elektroninė informacija taip pat išsiunčiama (eksportuojama) asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

14. Už duomenų apie tiekėją, nurodytą mokėjimo paraiškoje, teisingumą atsakingi šiuos duomenis ir mokėjimo paraišką pateikęs asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovas ir jo paskirti asmenys.

15. Mokėjimo paraiškos rengiamos pagal išlaidas, kurias reikia apmokėti, įrodančius dokumentus – tiekėjų sąskaitas faktūras, PVM sąskaitas faktūras, sutartis, darbo užmokesčio, stipendijų, pašalpų ir kitų sumų išmokėjimo žiniaraščius ir kt.

Mokėjimo paraiškos rengėjas VBAM sistemos tiekėjo kortelėje esančius duomenis palygina su tiekėjo, kuriam mokėjimo paraiškoje prašoma pervesti valstybės biudžeto lėšas, duomenimis ir įsitikina, ar tiekėjo duomenys VBAM sistemoje teisingi ir atitinka išlaidas įrodančio dokumento duomenis. Mokėjimo paraišką parengęs asmuo išlaidas, kurias reikia apmokėti, įrodančio dokumento kitoje pusėje įrašo VBAM sistemos mokėjimo paraiškos numerį, registravimo datą, mokėjimo termino datą ir pasirašo. Paraišką parengęs asmuo per VBAM sistemą išspausdina du mokėjimo paraiškų egzempliorius, juos patikrina su išlaidas įrodančiais dokumentais ir kartu su išlaidų apmokėjimą įrodančiais dokumentais pateikia pasirašyti vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui) ir asignavimų valdytojo ar jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovui. Kai mokėjimo paraiškų du egzempliorius pasirašo asignavimų valdytojo ar jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovas, tvirtinimo procedūrą VBAM sistemoje atlieka vadovo paskirtas asmuo, kuris ir pasirašo ant dviejų mokėjimo paraiškų egzempliorių eilutėje „mokėjimo paraiškas sistemoje patvirtino“. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris) patvirtintas mokėjimo paraiškas užregistruoja VBAM sistemoje.

16. Vieną mokėjimo paraiškų egzempliorių, patvirtintą herbiniu antspaudu, pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai perduoda asignavimų valdytojui, kuriam jos pavaldžios, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Be to, užregistruotų VBAM sistemoje mokėjimo paraiškų elektroninė informacija per VBAM sistemą išsiunčiama (eksportuojama) asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

17. Asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai mokėjimo paraiškas, tiekėjų sąrašus ir vartotojų korteles registruoja užrašydami registracijos numerį ir registracijos (išsiuntimo) datą.

18. Mokėjimo paraiškos ir jų elektroninė informacija Valstybės iždo departamentui pateikiami prieš tris dienas iki mokėjimo paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino. Mokėjimo paraiškos, pateiktos Valstybės iždo departamentui vėliau kaip prieš tris dienas iki mokėjimo paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino, yra apmokamos per tris dienas nuo šių mokėjimo paraiškų gavimo Valstybės iždo departamente.

19. Biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, kuriuose neįdiegta VBAM sistema, bet jie yra įtraukti į VBAM sistemą asignavimų valdytojo (pagal pavaldumą) įstaigoje arba Valstybės iždo departamente, nenaudodami VBAM sistemos, parengia formą MOK-01 „Mokėjimo paraiškos“ (4 priedas).

Du parengtus mokėjimo paraiškų egzempliorius pasirašo biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovas ir vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ir vieną egzempliorių, patvirtintą herbiniu antspaudu, biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas pateikia prieš tris dienas iki mokėjimo paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, šių taisyklių 18 punkte nurodytu terminu – Valstybės iždo departamentui.

20. Asignavimų valdytojo paskirti asmenys pagal gautas iš pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto, kurie į VBAM sistemą įtraukti asignavimų valdytojo įstaigoje, mokėjimo paraiškas, kaip išlaidas įrodantį dokumentą, VBAM sistemoje parengia mokėjimo paraiškas, išspausdina mokėjimo paraiškų 2 egzempliorius, juos pasirašo ir vieną egzempliorių, patvirtintą asignavimų valdytojo herbiniu antspaudu, pateikia Valstybės iždo departamentui, kartu išsiunčia (eksportuoja) mokėjimo paraiškų elektroninę informaciją, be to, biudžetinės įstaigos ar kito subjekto mokėjimo paraiškose įrašo mokėjimo paraiškos registravimo VBAM sistemoje datą, numerį ir pasirašo.

21. Valstybės iždo departamento paskirtai asmenys gautų iš asignavimų valdytojo, kuris į VBAM sistemą įtrauktas Valstybės iždo departamente, mokėjimo paraiškų, kaip išlaidas įrodančių dokumentų, duomenis įtraukia į VBAM sistemą ir asignavimų valdytojo mokėjimo paraiškose įrašo mokėjimo paraiškos registravimo VBAM sistemoje datą, numerį ir pasirašo.

 

V. ASIGNAVIMŲ VALDYTOJŲ FUNKCIJOS NAUDOJANT VBAM SISTEMĄ

 

22. Asignavimų valdytojas yra atsakingas už vadovaujamos biudžetinės įstaigos ir pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatų, jų vykdymo duomenų teisingumą VBAM sistemoje, VBAM sistemos pavaldžiose biudžetinėse įstaigose ir kituose subjektuose įdiegimą laiku bei jos funkcionavimą.

23. Asignavimų valdytojas, naudodamas VBAM sistemą, tvarko savo bei pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatas, kontroliuoja išlaidų vykdymą, gauna (importuoja) mokėjimo paraiškų, mokėjimų, asignavimų panaudojimo duomenis ir juos perduoda (eksportuoja) Valstybės iždo departamentui bei pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams. Šioms funkcijoms atlikti asignavimų valdytojas paskiria atsakingus asmenis dirbti su VBAM sistema, užpildo vartotojų kortelę ir ją teikia, kaip nurodyta šių taisyklių 9 ir 10 punktuose.

Iš pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gautas vartotojų korteles (po tris egzempliorius) asignavimų valdytojo asmuo patikrina, asignavimų valdytojo VBAM sistemos administratorius įtraukia arba panaikina vartotojus VBAM sistemoje, įrašo įtraukimo arba panaikinimo datą ir pasirašo. Toliau vartotojų kortelės visi trys egzemplioriai perduodami Valstybės iždo departamentui. Valstybės iždo departamento asmuo, priėmęs korteles, pasirašo ir 2 egzempliorius grąžina asignavimų valdytojo asmeniui, kuris vieną kortelės egzempliorių pasilieka sau, kitą – grąžina pavaldžiai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui, pateikusiam šią kortelę.

24. Asignavimų valdytojo paskirtas atsakingas asmuo iš pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gautas mokėjimo paraiškas bei tiekėjų sąrašą ir elektroninę informaciją VBAM sistemoje patikrina ir kasdien perduoda Valstybės iždo departamentui.

25. Asignavimų valdytojo paskirtas atsakingas asmuo kasdien iš Valstybės iždo departamento gautą (importuotą VBAM sistemoje) informaciją apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą, atmetimą bei pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas nedelsdamas perduoda (eksportuoja) pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams.

 

VI. MOKĖJIMO PARAIŠKŲ TVARKYMAS VALSTYBĖS IŽDO DEPARTAMENTE

 

26. Valstybės iždo departamentas gauna mokėjimo paraiškas ir jų elektroninę informaciją per VBAM sistemą pagal kiekvieną asignavimų valdytoją ir jam pavaldžią biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą. VBAM sistemoje gautos mokėjimo paraiškos pagal jų gavimo (importo) laiką registruojamos ir išspausdinama forma VBAMS MOK – 02 „Mokėjimo paraiškų ir grąžinimo pažymų protokolinis registras“ (5 priedas).

27. Valstybės iždo departamentas, naudodamas VBAM sistemą, tvarko tiekėjų sąrašą pagal iš asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gautus tiekėjų sąrašus ir jų elektroninę informaciją ir kasdien išsiunčia (eksportuoja) asignavimų valdytojams ir jų pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams atnaujintą tiekėjų sąrašo informaciją.

28. Valstybės iždo departamento direktorius paskiria asmenis atlikti tam tikras funkcijas VBAM sistemoje. Šie asmenys užpildo formą VBAMS VIK-2 „Vartotojo identifikavimo kortelė Valstybės iždo departamentui“ (6 priedas), kurioje paskirtiems asmenims suteikiami unikalūs VBAM sistemos vartotojų identifikavimo kodai. Šias korteles tvirtina Valstybės iždo departamento direktorius.

Paskirti Valstybės iždo departamento asmenys priima iš asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškas ir vartotojų korteles. Asmenys, priėmę mokėjimo paraiškas, jose pažymi jų gavimo datą, pasirašo, patikrina, ar parašai, esantys mokėjimo paraiškoje, atitinka parašus, esančius vartotojų identifikavimo kortelėje, mokėjimo paraiškų duomenis palygina su mokėjimo paraiškų elektronine informacija, esančia VBAM sistemoje.

29. Kai Valstybės iždo departamento atsakingi asmenys VBAM sistemoje pritaria (tenkina) mokėjimo paraiškų apmokėjimui, jų apmokėjimą patvirtina (sertifikuoja) kiti Valstybės iždo departamento asmenys. Valstybės iždo departamento atsakingas asmuo patvirtintoms (sertifikuotoms) mokėjimo paraiškoms VBAM sistemoje suformuoja mokėjimo pavedimų perdavimo (eksporto) į banką bylą ir jos pagrindu išspausdina formą VBAMS Bank-02 „Mokėjimo pavedimų registras“ (7 priedas). Registrą pasirašo Valstybės iždo departamento asmenys, atlikę sistemoje mokėjimo paraiškų apmokėjimo pritarimo (tenkinimo) ir apmokėjimo patvirtinimo (sertifikavimo) procedūras pagal kiekvieno asignavimų valdytojo ar jam pavaldžios institucijos ar įstaigos mokėjimo pavedimų bendrą sumą. Mokėjimo paraiškų apmokėjimo tenkinimo ir sertifikavimo procedūras turi atlikti skirtingi Valstybės iždo departamento asmenys. Bendrą mokėjimo pavedimų registro sumą patvirtina Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirtas asmuo. Mokėjimo pavedimų informacija per VBAM sistemą perduodama valstybės iždo sąskaitą aptarnaujančiam bankui mokėjimams atlikti. Toliau per VBAM sistemą iš banko gaunama informacija apie atliktus mokėjimus.

30. Valstybės iždo departamento atsakingi asmenys kasdien informuoja asignavimų valdytojus (per VBAM sistemą išsiunčia elektroninę informaciją) apie asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškų apmokėjimą ir mokėjimo paraiškose nurodo jų apmokėjimo datą.

31. Valstybės iždo departamentas gali laikinai sulaikyti pateiktas mokėjimo paraiškas, esant šioms aplinkybėms:

31.1. valstybės iždo sąskaitoje neužtenka lėšų išlaidoms apmokėti;

31.2. mokėjimo paraiškos suma viršija patvirtintą išlaidų sąmatą;

31.3. mokėjimo paraiškos suma smulkioms išlaidoms finansuoti viršija nustatytą mėnesio limitą;

31.4. mokėjimo paraiškoje padaryta klaida;

31.5. mokėjimo paraiška pateikta nesilaikant šių taisyklių 18 punkte nurodytų terminų;

31.6. sulaikyti prašo asignavimų valdytojas ar jam pavaldi biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas, pateikęs mokėjimo paraišką.

32. Valstybės iždo departamentas gali atmesti pateiktas mokėjimo paraiškas, kai nepašalintos šių taisyklių 31 punkte nurodytos aplinkybės, dėl kurių buvo laikinai sulaikytos pateiktos mokėjimo paraiškos arba kai atmesti prašo asignavimų valdytojas ar jam pavaldi biudžetinė įstaiga, ar kitas subjektas, pateikęs mokėjimo paraišką.

Kai mokėjimo paraiška atmetama, Valstybės iždo departamento asmenys apie tai pažymi ant gautos mokėjimo paraiškos – nurodo atmetimo priežastį, pasirašo ir per VBAM sistemą išsiunčia asignavimų valdytojui elektroninę informaciją apie mokėjimo paraiškos atmetimą.

33. Tuo atveju, kai tiekėjas grąžina jam pervestas lėšas į valstybės iždo sąskaitą, Valstybės iždo departamento asmenys, nustatę, kokiam asignavimų valdytojui ar jo pavaldžiai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui priklauso grąžintos lėšos, per VBAM sistemą išsiunčia jam elektroninę informaciją – pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas.

34. Jeigu nevykdomas valstybės biudžetas, t. y gaunama mažiau pajamų, negu buvo numatyta, ir nepakanka valstybės biudžeto apyvartos lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, kol bus priimtas atitinkamas valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimas, gautos mokėjimo paraiškos apmokamos tokia tvarka:

34.1. kiekvieną darbo dieną pagal Valstybės iždo departamento formos VBAMS MOK-04 „Neapmokėtų mokėjimo paraiškų suvestinė pagal mokėjimo terminus ir ekonominę klasifikaciją“ (8 priedas) duomenis nustatomas bendras lėšų poreikis valstybės biudžeto išlaidoms apmokėti;

34.2. kiekvieną darbo dieną pagal valstybės iždo sąskaitą aptarnaujančio banko pateikto elektroniniu paštu išrašo iš bendros valstybės iždo sąskaitos (sąskaitų), duomenis palyginama gautų valstybės biudžeto pajamų suma su bendru lėšų poreikiu valstybės biudžeto išlaidoms apmokėti ir nustatoma bendra galima apmokėti valstybės biudžeto išlaidų suma;

34.3. neviršijant galimos apmokėti valstybės biudžeto išlaidų sumos, formos VBAMS MOK-04 „Neapmokėtų mokėjimo paraiškų suvestinė pagal mokėjimo terminus ir ekonominę klasifikaciją“ duomenys koreguojami pagal finansų ministro nustatytus ekonominės klasifikacijos prioritetus;

34.4. esant mokėjimo paraiškų vienodoms sumoms pagal finansų ministro nustatytus ekonominės klasifikacijos prioritetus, atsižvelgiama į bendrą išlaidų apmokėjimo procentinį vidurkį. Pirmenybė teikiama esant žemesniam išlaidų apmokėjimo vidurkiui.

35. Neapmokamos tos mokėjimo paraiškos, pagal kurias valstybės biudžeto asignavimai turi būti pervedami paskutinę biudžetinių metų darbo dieną į asignavimų valdytojų ar jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitas bankuose.

36. Išlaidų apmokėjimo eilė netaikoma:

36.1. apmokant specialiųjų programų išlaidas, jeigu asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai yra įmokėję specialiųjų programų lėšas;

36.2. apmokant išlaidas, skirtas iš Vyriausybės rezervo;

36.3. esant ypatingos svarbos mokėjimui, suderintam su Finansų ministerijos vadovybe;

36.4. pervedant bendrojo finansavimo lėšas programoms, kurių projektams skirta Europos Sąjungos finansinės paramos lėšų.

 

VII. APMOKĖTŲ ARBA ATMESTŲ MOKĖJIMO PARAIŠKŲ TVARKYMAS

 

37. Biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas, naudodami VBAM sistemą, gauna (importuoja) iš asignavimų valdytojo, kuriam jie yra pavaldūs, nesant pavaldumo, – iš Valstybės iždo departamento elektroninę informaciją apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą, atmetimą arba pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas. Informaciją apie apmokėtas mokėjimo paraiškas išspausdina formoje VBAMS MOK-03 „Valstybės iždo mokėjimo pavedimo turinys“ (9 priedas). Mokėjimo paraiškose (žymoje apie apmokėjimą) biudžetinės įstaigos ar kito subjekto asmuo įrašo jos apmokėjimo datą, atmetus paraišką, – „atmesta“, ir tuo atveju, kai tiekėjas grąžino lėšas, gautas pagal šią mokėjimo paraišką, užrašo „gražinta“ ir pasirašo.

38. Atmesta mokėjimo paraiška VBAM sistemoje negali būti naudojama atliekant kitą mokėjimo procedūrą, jos negalima taisyti arba ištrinti.

39. Biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas dėl atmestos mokėjimo paraiškos VBAM sistemoje užregistruoja automatinę grąžinimo pažymą ir, naudodami VBAM sistemą, jos informaciją išsiunčia (eksportuoja) asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Automatinė grąžinimo pažyma VBAM sistemoje anuliuoja atmestos mokėjimo paraiškos sumą.

40. Biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas, naudodami VBAM sistemą, gavę (importavę) iš asignavimų valdytojo, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – iš Valstybės iždo departamento elektroninę informaciją–pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas į valstybės iždą, VBAM sistemoje užregistruoja mokėjimo grąžinimo pažymą ir jos elektroninę informaciją išsiunčia (eksportuoja) asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Mokėjimo grąžinimo pažyma VBAM sistemoje mažina mokėjimo paraiškos ir tiekėjui sumokėtą sumas.

41. Jeigu pagal apmokėtą tiesiogiai tiekėjui mokėjimo paraišką lėšas ar jų dalį tiekėjas grąžina asignavimų valdytojui ar jo pavaldžiai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui ir jeigu šių grąžintų lėšų asignavimų valdytojas ar jam pavaldi biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas nesunaudoja pagal mokėjimo paraiškoje nurodytą tikslinę paskirtį per tris dienas, jos turi būti pervedamos į valstybės iždą. Mokėjimo pavedime nurodomi tie patys išlaidų ekonominės klasifikacijos, finansuojamos programos ir valstybės funkcijos kodai, kurie buvo įrašyti mokėjimo paraiškoje prašant apmokėti išlaidas. Šios grąžintos lėšos parodomos VBAM sistemoje – asignavimų valdytojas ar jam pavaldi biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas užregistruoja mokėjimo grąžinimo pažymą ir jos elektroninę informaciją išsiunčia (eksportuoja) asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

 

VIII. PANAUDOTŲ ASIGNAVIMŲ REGISTRAVIMAS VBAM SISTEMOJE IR DUOMENŲ APIE JUOS TEIKIMAS

 

42. Iš valstybės iždo sąskaitos pagal mokėjimo paraiškas tiesiogiai į tiekėjų sąskaitas pervestos lėšos yra asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gauti ir panaudoti biudžeto asignavimai (kasinės išlaidos).

43. Pagal mokėjimo paraiškas į pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitas bankuose pervestos lėšos yra gauti biudžeto asignavimai. Šių gautų asignavimų panaudojimą (kasines išlaidas) pagal programas, valstybės funkcijas ir ekonominę klasifikaciją pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai kas mėnesį privalo parodyti VBAM sistemoje. Tam tikslui VBAM sistemoje pildomas asignavimų panaudojimo bendrasis žurnalas, užregistruojami įrašai ir atliekama apskaitos duomenų eksporto procedūra. Iš VBAM sistemos išspausdinamos formos VBAMS FIN-02 „Valstybės biudžeto išlaidų sąmatos įvykdymo (kasinių išlaidų) mėnesio apyskaita“ (10 priedas) (toliau vadinama – mėnesio apyskaita) – atskiros pagal programas bei funkcijas ir visų programų bei funkcijų suvestinę. Biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovo ir vyriausiojo buhalterio (buhalterio) pasirašytos mėnesio apyskaitos iki kito mėnesio 3 darbo dienos pateikiamos asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

44. Biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, kuriuose neįdiegta VBAM sistema, mėnesio apyskaitas – atskiras pagal programas bei funkcijas ir visų programų bei funkcijų suvestinę parengia nenaudodamos VBAM sistemos. Biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovo ir vyriausiojo buhalterio (buhalterio) pasirašytos mėnesio apyskaitos iki kito mėnesio 4 darbo dienos pateikiamos asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

Asignavimų valdytojas gautus iš pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų, kuriuose neįdiegta VBAM sistema, mėnesio apyskaitų duomenis apie į biudžetinės įstaigos ir kito subjekto sąskaitą gautų asignavimų panaudojimą (kasines išlaidas) per paskutinį ataskaitinio laikotarpio mėnesį parodo VBAM sistemoje – įregistruoja įrašus atitinkamos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto asignavimų panaudojimo bendrajame žurnale.

45. Asignavimų valdytojo asmenys pagal iš pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų VBAM sistemoje gautą ir pagal šių taisyklių 44 punkte nurodytą įregistruotą elektroninę informaciją išspausdina asignavimų valdytojo suvestines mėnesio apyskaitas – atskiras pagal programas bei funkcijas ir visų programų bei funkcijų suvestinę. Asignavimų valdytojo asmenys išspausdintų mėnesio apyskaitų duomenis sutikrina su gautų iš pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mėnesio apyskaitų duomenimis ir, asignavimų valdytojui ir vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui) pasirašius, kas mėnesį iki kito mėnesio 5 darbo dienos pateikia Valstybės iždo departamentui, kartu išsiunčia (eksportuoja) ir VBAM sistemos apskaitos duomenų elektroninę informaciją.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

46. Neaiškumus dėl paslaugų, darbų ar prekių apmokėjimo su savo tiekėju sprendžia asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai. Jeigu tiekėjas nesuteikė paslaugų, neatliko darbų ar nepateikė prekių, už kurias sumokėta, tai sumokėtas sumas turi išsireikalauti asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai.

47. Asignavimų valdytojo ir jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto iš Valstybės iždo departamento per VBAM sistemą gauta informacija apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą tiesiogiai tiekėjams yra pagrindas tvarkyti atsiskaitymo su tiekėjais, finansavimo ir kasinių išlaidų apskaitą. Informacijai gauti naudojami VBAM sistemos duomenys iš didžiosios knygos, tiekėjų įrašų knygos bei išspausdintų VBAM sistemos ataskaitų.

______________

 

 

 

______________

 

 

 

 

 


 ______________

 

 

______________

 

 

 

______________

 

 

 

 

______________

 

 

______________

 

______________

 

 

 

 

 

______________

 

 

 

______________

 

 

______________