LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2003 m. gruodžio 31 d. Nr. 3-734
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso (Žin., 1996, Nr. 119-2772) 11 straipsnio 3 dalimi:
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1996 m. birželio 21 d. įsakymą Nr. 214 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų“ (Žin., 1996, Nr. 71-1724);
2.2. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1998 m. kovo 3 d. įsakymą Nr. 88 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų dalinio pakeitimo“ (Žin., 1998, Nr. 25-651);
2.3. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. sausio 20 d. įsakymą Nr. 22 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų dalinio pakeitimo“ (Žin., 1999, Nr. 11-272);
2.4. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. balandžio 13 d. įsakymą Nr. 133 „Dėl susisiekimo ministro 1996 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 214 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1999, Nr. 37-1137);
2.5. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. birželio 30 d. įsakymą Nr. 181 „Dėl kategorijos suteikimo Nidos autobusų stočiai ir susisiekimo ministro 1996 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 214 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 55-1625);
2.6. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. spalio 28 d. įsakymą Nr. 3-516 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1996 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 214 „Dėl Autobusų stočių veiklos nuostatų“ pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 105-4719).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2003 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 3-734
AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Autobusų stočių veiklos nuostatai (toliau vadinama – nuostatai) reguliuoja stočių naudojimą ir jų darbo tvarką.
3. Autobusų stotis gali būti savarankiškas juridinis asmuo arba kito juridinio asmens struktūrinis padalinys.
II. AUTOBUSŲ STOČIŲ PASKIRTIS IR NAUDOJIMOSI STOČIŲ PASLAUGOMIS TVARKA
6. Pagrindinė autobusų stoties paskirtis – aptarnauti keleivius, vykstančius reguliaraus vietinio, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais, organizuoti autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą ir tarpreisinį poilsį, kontroliuoti autobusų išvykimo bei atvykimo laiką, parduoti keleiviams bilietus, teikti jiems informaciją ir bagažo saugojimo paslaugas. Ši pagrindinė autobusų stočių paskirtis negali būti keičiama.
Autobusų stotis gali užsiimti ir kita, su keleivių aptarnavimu susijusia, veikla. Kitų asmenų veikla, susijusi su keleivių vežimu ar kitomis paslaugomis keleiviams, autobusų stotyje ir stoties teritorijoje be stoties vadovo leidimo draudžiama. Autobusų stoties vadovas turi užtikrinti, kad būtų laikomasi šio reikalavimo.
7. Vežėjai, turintys leidimus vežti keleivius reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais (išskyrus miesto), sudaro sutartis su autobusų stotimis, nurodytomis patvirtintuose autobusų eismo tvarkaraščiuose, ir su stotimis, prižiūrinčiomis autobusų eismo tvarkaraščių būklę reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutų (išskyrus miesto) stotelėse.
III. AUTOBUSŲ STOČIŲ KATEGORIJOS
8. Autobusų stotys pagal svarbiausius kvalifikacinius reikalavimus stotims (1 priedas) yra skirstomos į tris kategorijas (2 priedas). Aukščiausioji yra pirma kategorija. Jei kvalifikaciniuose reikalavimuose nurodytos tarnybos nevykdo šiuose nuostatuose nurodytų funkcijų, suteikiama žemesnė stoties kategorija.
9. Autobusų stočių suskirstymas pagal stočių kategorijas, kategorijų keitimas nustatomas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu. Pasiūlymus dėl kategorijos suteikimo (keitimo) autobusų stočiai, stotelių priežiūros gali teikti savivaldybė, kurios teritorijoje yra stotis, arba stoties savininkas (valdytojas). Teikimą dėl stočių kategorijų suteikimo (keitimo), stotelių tvarkaraščių priežiūros teritorijų nustatymo (keitimo) rengia ir nustatyta tvarka teikia Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė kelių transporto inspekcija), patikrinusi, ar stotis atitinka nustatytus reikalavimus, ir surašiusi Autobusų stoties apžiūros aktą. Akto formą nustato Valstybinė kelių transporto inspekcija.
IV. REIKALAVIMAI AUTOBUSŲ STOTIMS
10. Autobusų stotyje turi būti:
11. Autobusų stotyje gali būti maitinimo, spaudos platinimo punktai, miesto ir tarpmiestinis telefono ryšiai keleiviams.
V. REIKALAVIMAI STOTIES TARNYBOMS IR JŲ FUNKCIJOS
13. Bilietų pardavimo tarnybos funkcijos:
14. Dispečerinės tarnybos funkcijos:
14.2. kontroliuoti, ar autobusai atvyksta į stotį laiku, ar laiku pastatomi į aikšteles ir išvyksta pagal numatytą tvarkaraštį;
14.4. sutrikus reguliariam autobusų eismui, nedelsiant apie tai pranešti vežėjui ir informacijos tarnybai;
14.5. rinkti iš autobusų ekipažų žinias apie pasikeitusias eismo sąlygas bei pablogėjusią kelių ir autobusų stotelių būklę maršrutuose, visa tai registruoti kelių būklės žurnale (3 priedas), surinktą informaciją teikti keleiviams, atitinkamoms kelius aptarnaujančioms tarnyboms bei vežėjams; atitinkamoms savo ir kitų stočių tarnyboms teikti informaciją apie nepatenkinamą eismo tvarkaraščių būklę arba kai jų nėra autobusų stotelėse;
14.6. maršrutuose pablogėjus eismo sąlygoms, apie tai pranešti stoties vadovui arba jį pavaduojančiam asmeniui; pagal jų nurodymus dispečeris privalo sustabdyti autobusų eismą iš autobusų stoties; pagerėjus eismo sąlygoms ir stoties vadovybei leidus, atnaujinti eismą;
14.7. organizuoti autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą (privalomų ekipažams dokumentų turėjimą) ir tarpreisinį poilsį bei teikti vežėjams informaciją apie nustatytus pažeidimus, kai vežėjai ir autobusų stočių savininkai (valdytojai) dėl to yra sudarę atitinkamas sutartis;
14.9. pranešti apie autobuso techninį gedimą maršrutu keleivius vežančiam vežėjui, kartu su vežėju imtis skubių priemonių sugedusį autobusą pakeisti techniškai tvarkingu;
14.10. skelbti autobusų stotyje apie autobusų atvykimą, išvykimą, vėlavimą ir nutraukiamus reisus bei teikti kitą keleiviams reikalingą informaciją;
14.11. registruoti duomenis apie eismo reguliarumą eismo registracijos lape (4 priedas) ir žymėti autobusų atvykimo ir išvykimo laikus kelionės lapuose;
14.12. registruoti specialiame žurnale (5 priedas) visas priimtas bei perduotas telefonogramas, telefaksus bei kitus pranešimus;
14.13. pranešti maršrute esančioms autobusų stotims apie autobuso vėlavimą, reiso nutraukimą arba sutrumpinimą, maršruto pakeitimą, o galinei stočiai – ir apie autobuso tipo ar talpos pakeitimą;
15. Rekomenduojama dispečerio darbo vietą įrengti tokioje stoties vietoje, iš kurios būtų gerai matomos autobusų išvykimo bei atvykimo aikštelės.
16. Dispečerinėje įrengiamas autobusų atvykimo (išvykimo) laiko žymėjimo kelionės dokumentuose postas. Jei yra sąlygos, tikslinga jį įrengti atvykimo ir išvykimo peronuose, naudojant distancinį valdymą iš dispečerinės. Kai dispečerinė nedirba, laikas kelionės dokumentuose turi būti žymimas automatiniu būdu.
17. Dispečerinėje turi būti:
17.1. keleivių ir bagažo vežimą reglamentuojantys dokumentai (dėl tarifų, vežimo lengvatų, keleivių vežimo taisyklių taikymo ir kt.);
17.3. šalies autobusų stočių dispečerinių, informacijos tarnybų, vežėjų vadovų, kelių policijos telefonai;
18. Autobusų stoties darbo ataskaita sudaroma kasdien pagal įregistruotus autobusų eismo registracijos lape pažeidimus bei įvertinant operatyvius pakeitimus autobusų eisme.
19. Pranešimai apie nutrauktus reisus bei nereguliarų autobusų eismą kartą per mėnesį iki kito mėnesio 5 dienos perduodami atitinkamam vežėjui (7 priedas). Valstybinei kelių transporto inspekcijai, taip pat savivaldybėms (dėl vietinio susisiekimo maršrutų) tokie pranešimai pagal atskirus vežėjus pateikiami kartą per ketvirtį iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 10 dienos.
21. Autobusų stotyse turi būti vizuali informacija. Stoties darbuotojai informaciją turi teikti ir žodžiu, ir telefonu. Informacija turi būti lakoniška, tiksli, patikima.
22. Bagažinė – tai vieta, kurioje iš klientų priimamas, numatytą laiką saugomas ir jiems išduodamas bagažas.
23. Smulkių siuntų vežimas – tai paslauga, garantuojanti klientams skubų ir saugų smulkių siuntų pristatymą. Prireikus gali būti įkurta smulkių siuntų vežimo tarnyba.
24. Vadovaujantis šiais nuostatais, autobusų stoties savininkai (valdytojai) privalo patvirtinti autobusų stoties darbo reglamentą.
VI. PRIVALOMA INFORMACIJA KELEIVIAMS
26. Autobusų stoties keleivių laukiamojoje salėje turi būti pateikta ši informacija:
27. Autobusų stoties peronuose turi būti pateikta ši informacija:
27.1. išvykimo peronuose – maršrutų krypčių pavadinimai ir išvykstančių autobusų eismo tvarkaraščiai;
VII. PASLAUGŲ TARIFAI
29. Autobusų stotyse paslaugų teikimo vežėjams tarifus nustato paslaugų teikėjai, maksimalius jų dydžius pagal stočių kategorijas suderinę su Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija. Autobusų stotys visiems vežėjams taiko vienodus paslaugų tarifus.
VIII. AUTOBUSŲ STOČIŲ VEIKLOS KONTROLĖ
31. Autobusų stoties veiklą kontroliuoja stoties steigėjas (valdytojas) ir kiti kontrolės teisę turintys pareigūnai.
IX. ATSAKOMYBĖ
33. Už autobusų stočių ir stotelių eksploatavimą pažeidžiant šiuos nuostatus, taip pat tvarkaraščių, informacinių skelbimų, neatitinkančių nustatytų funkcinių ir techninių reikalavimų, naudojimą, atsisakymą sudaryti sutartį su vežėju, kai tokią sutartį privaloma sudaryti, stočių savininkai (valdytojai) atsako įstatymų nustatyta tvarka.
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
1 priedas
SVARBIAUSIEJI KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI PAGAL AUTOBUSŲ STOČIŲ KATEGORIJAS
Eil. Nr. |
REIKALAVIMAI |
KATEGORIJOS |
||
I |
II |
III |
||
1. |
Kiekvieną dieną iš stoties išvykstančių autobusų skaičius |
daugiau kaip 190 |
daugiau kaip 50 |
ne mažiau kaip 40 |
2. |
Atskira dispečerinė tarnyba |
taip |
taip |
gali būti bendra su kita tarnyba |
3. |
Atskira keleivių informavimo tarnyba |
taip |
gali būti bendra su kita tarnyba |
gali būti bendra su kita tarnyba |
4.
4.1.
4.2. |
Kasos:
Kasų darbo laikas
Bilietų keleiviams pardavimo rūšys |
nuo pirmojo iki paskutiniojo reisų išvykimo iš stoties
einamasis, išankstinis, grįžimui, užsakymai telefonu |
nustato stoties administracija
einamasis, išankstinis |
nustato stoties administracija
einamasis
|
5. |
Bagažinės tarnyba |
atskira |
gali būti bendra su kita tarnyba |
gali būti bendra su kita tarnyba |
6. |
Smulkių siuntų vežimo tarnyba |
atskira |
pageidautina, bet neprivaloma |
pageidautina, bet neprivaloma |
7. |
Keleivių įlaipinimo peronai |
atskiri |
atskiri |
bendri |
8. |
Keleivių išlaipinimo peronai |
atskiri |
atskiri |
bendri |
9. |
Autobusų stovėjimo aikštelė |
atskira |
atskira |
bendra |
10. |
Maitinimo ir sanitariniai punktai |
būtini |
būtini |
būtini |
11. |
Telefono ryšiai ir spaudos punktai |
būtini |
būtini |
būtini |
Pastaba. Į išvykimų skaičių įeina vietinio (priemiestinio), tolimojo ir tarptautinio susisiekimo autobusų reisai.
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
2 priedas
AUTOBUSŲ STOČIŲ SUSKIRSTYMAS PAGAL KATEGORIJAS
I
|
II |
III |
|||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
|
Vilniaus AS* Kauno AS Klaipėdos AS Šiaulių AS Panevėžio AS Alytaus AS Kėdainių AS Ukmergės AS |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. |
Druskininkų AS Marijampolės AS Mažeikių AS Molėtų AS Palangos AS Raseinių AS Rokiškio AS Šakių AS Šilutės AS Tauragės AS Utenos AS Varėnos AS Vilkaviškio AS Zarasų AS
|
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28.
|
Anykščių AS Biržų AS Gargždų AS Ignalinos AS Jonavos AS Joniškio AS Jurbarko AS Kaišiadorių AS Kelmės AS Kretingos AS Kryžkalnio AS Kupiškio AS Kuršėnų AS Lazdijų AS N. Akmenės AS Nidos AS Pakruojo AS Pasvalio AS Prienų AS Plungės AS Radviliškio AS Skuodo AS Šalčininkų AS Šilalės AS Širvintų AS Švenčionių AS Telšių AS Trakų AS
|
* AS – autobusų stotis.
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
3 priedas
PASTABŲ APIE KELIŲ BŪKLĘ IR EISMO SAUGUMO SĄLYGAS VIETINIO (PRIEMIESTINIO), TOLIMOJO IR TARPTAUTINIO SUSISIEKIMO AUTOBUSŲ MARŠRUTUOSE REGISTRAVIMO
ŽURNALAS
Eil. Nr. |
Data, valanda, kada pastebėti trūkumai |
Pastabą parašiusio asmens vardas, pavardė, darbovietė, pareigos |
Kelio pavadinimas, vieta, pastebėtų trūkumų aprašymas |
Telefonogramos perdavimo į kelių tarnybą data, val. |
Vardas, pavardė, darbovietė, pareigos |
|
telefonogra mą perdavusio asmens |
telefo nogra mą priė musio asmens |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
4 priedas
REKOMENDUOJAMO AUTOBUSŲ EISMO REGISTRACIJOS LAPO PAVYZDYS
_______________________ autobusų stotis ______________________
(data)
Min. Val. |
00 |
05 |
ir t. t. iki 55 |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 ir t. t. iki AS darbo pabaigos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pastabos:
1 skiltis – aikštelės Nr.,
2 skiltis – reiso galinio arba pradinio punkto pavadinimas,
3 skiltis – tvarkaraščio pažeidimai,
4 skiltis – vežėjo pavadinimas.
Dispečeris _______________________ ______________________________
(parašas) (vardas, pavardė)
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
5 priedas
TELEFONOGRAMŲ BEI KITŲ PERDUOTŲ IR PRIIMTŲ PRANEŠIMŲ
REGISTRACIJOS ŽURNALAS
Eil. Nr. |
Data ir laikas |
Pranešimo turinys |
Vardas, pavardė, darbovietė, pareigos |
|
perdavė |
priėmė |
|||
|
|
|
|
|
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
6 priedas
REKOMENDUOJAMOS AUTOBUSŲ STOTIES DARBO ATASKAITOS
PAVYZDYS
20 m. d.
I. NUTRAUKTI REISAI |
|
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Maršruto numeris ir pavadinimas |
Autobuso išvykimo laikas |
Autobuso registracijos Nr. |
Vežėjas |
Reiso nutraukimo priežastis |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
II. NEREGULIARŪS REISAI |
|
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Maršruto numeris ir pavadinimas |
Atvykimo laikas |
Išvykimo laikas |
Autobuso registraci- jos Nr. |
Vežėjas |
Neregu-liarumo priežastis |
|
||||||||||||||||||||
pagal grafiką |
faktinis |
pagal grafiką |
faktinis |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
III. EISMO REGULIARUMO IR NUTRAUKTŲ REISŲ SUVESTINĖ |
|
||||||||||||||||||||||||||
SUSISIE KIMAS |
VISŲ VEŽĖJŲ REISŲ SKAIČIUS |
|
|||||||||||||||||||||||||
planinis |
faktinis |
papildomai atliktų |
nutrauktų |
nereguliarių |
|
||||||||||||||||||||||
Vietinis (priemiestinis)
Tolimasis
Tarptautinis |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
IŠ VISO |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
IV. OPERATYVŪS PAKEITIMAI |
|
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Maršruto numeris ir pavadini mas |
Išvykimo pagal tvar ka raštį lai kas |
Vežė jas |
Autobuso tipas (minkštasis, paprastasis) |
Autobuso talpa |
Ar buvo pra- nešta stočiai |
Autobuso keitimas maršrute |
Pa kei timo prie žastis |
|||||||||||||||||||
pa keis to auto buso regis traci jos Nr. |
pa keitu sio auto buso regis tracijos Nr. |
auto busą pakei- tęs vežėjas |
pakeitimo laikas |
||||||||||||||||||||||||
nusta tyta leidi me |
fak tiškai |
leidi me nusta tytas vietų skai- čius |
fak tinis vietų skai- čius |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
V. KITOS DISPEČERIO PASTABOS |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
(dispečerio vardas, pavardė, parašas) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
______________
Autobusų stočių veiklos nuostatų
7 priedas
(Įmonės firminis blankas)
(autobusų stoties pavadinimas)
PRANEŠIMAS
apie __________________ priklausančių autobusų eismą
(vežėjui)
per 20 m. mėnesį
I. NUTRAUKTI REISAI
|
|||||||||||
Eil. Nr. |
Data |
Maršruto numeris ir pavadinimas |
Išvykimo laikas |
Autobuso registracijos numeris |
Reiso nutraukimo priežastis |
||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
II. NEREGULIARŪS REISAI
|
|||||||||||
Eil. Nr. |
Da ta |
Maršruto numeris ir pavadinimas |
Atvykimo laikas |
Išvykimo laikas |
Autobuso registracijos numeris |
Nereguliarumo priežastis |
|||||
pagal grafi ką |
faktinis |
pagal grafi ką |
fak tinis |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Autobusų stoties vadovas ________________________________
(vardas, pavardė, parašas)
______________