LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

N U T A R I M A S

DĖL SEIMO LAIKINOSIOS KOMISIJOS PADĖČIAI ĮKALINIMO ĮSTAIGOSE IŠTIRTI IŠVADOS

 

2003 m. gegužės 27 d. Nr. IX-1588

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas nutaria:

 

1 straipsnis.

Patvirtinti Seimo laikinosios komisijos padėčiai įkalinimo įstaigose ištirti išvadą (pridedama) ir pripažinti, kad ši Komisija baigė darbą.

 

2 straipsnis.

Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PIRMININKAS                       ARTŪRAS PAULAUSKAS

______________

 


Lietuvos Respublikos Seimo

2003 m. gegužės 27 d. nutarimo Nr. IX-1588

priedas

 

SEIMO LAIKINOSIOS KOMISIJOS PADĖČIAI ĮKALINIMO ĮSTAIGOSE IŠTIRTI IŠVADA

 

Seimas, susipažinęs su teisingumo ministro 2002 m. gegužės 21 d. įsakymu Nr. 140 sudarytos komisijos išvada dėl ŽIV infekcijos plitimo Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje ir siekdamas ištirti padėtį visose šalies įkalinimo įstaigose dėl narkomanijos plitimo prevencijos, narkomanų reabilitacijos ir detoksikacijos įkalinimo įstaigose, kalinamųjų darbinio užimtumo, nuteistųjų integracijos į visuomenę, nuteistųjų sveikatos ugdymo, pataisos darbų įstaigų ekonominės padėties ir kitų įkalinimo įstaigų problemų, taip pat įvertindamas tai, kad parengtas naujas Bausmių vykdymo kodeksas, nutarė sudaryti iš 11 narių Seimo laikinąją komisiją padėčiai įkalinimo įstaigose ištirti (toliau – Komisija). Komisija savo veiklą pradėjo 2002 m. birželio 4 d., o 2002 m. rugsėjo 10 d. Seimo nutarimu Nr. IX-1069 „Dėl Seimo laikinosios komisijos padėčiai įkalinimo įstaigose ištirti sudarymo“ (Žin., 2002, Nr. 91-3893) Komisijos darbas buvo pratęstas dar dviem mėnesiams.

 

Nuteistųjų ir įkalinimo įstaigų Lietuvoje problemų apžvalga

 

Komisija per penkis mėnesius gavo 14 laiškų iš organizacijų („Laikas“, „Švieta“, „Tikslas“, „Ateitis“, Lietuvos pozityviųjų grupė, Kalinių globos draugija) bei kalinių (iš Pravieniškių 2-osios sustiprinto režimo pataisos darbų kolonijos, iš Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos) su įvairiais pasiūlymais ir skundais dėl įkalinimo įstaigose esančių blogų gyvenimo sąlygų, užimtumo stokos, nepakankamų higienos sąlygų.

Taip pat Komisija gavo įvairių sociologinių tyrimų, darytų įkalinimo įstaigose 2002 m., išvadas iš Darbo ir socialinių tyrimų instituto, Lietuvos darbo biržos, Teisingumo ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.

Komisija kartu su Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (toliau – Kalėjimų departamentas) l. e. p. vadovu S. Agurkiu, Seimo Pirmininku A. Paulausku bei Teisingumo ministerijos atstovais 2002 m. liepos 18 d. lankėsi Pravieniškių 2-ojoje sustiprinto režimo ir Pravieniškių bendrojo režimo pataisos darbų kolonijose. Per susitikimą Pravieniškių įkalinimo įstaigose buvo diskutuojama su kaliniais ir administracijos vadovais apie kasdienes problemas, pastaruoju metu iškilusias šiose įkalinimo įstaigose.

Išanalizavus gautus nuteistųjų ir nuteistųjų organizacijų laiškus, sociologinių tyrimų, atliktų įkalinimo įstaigose, išvadas ir susitikimų su įkalinimo įstaigų administracija pokalbių medžiagą, galima išvardyti šias Lietuvos įkalinimo įstaigose susidariusias pagrindines problemas:

1. Įkalinimo įstaigos perpildytos (dabar Lietuvoje veikia 14 įkalinimo įstaigų, bendras vietų skaičius – 9941); trūksta papildomai įrengtų karantino patalpų naujiems nuteistiesiems.

2. Nuteistieji, užsikrėtę ŽIV, nėra atskirti nuo sveikų nuteistųjų; nesilaikoma griežtų higienos taisyklių, kaliniams trūksta informacijos apie ŽIV grėsmę sveikatai; trūksta lėšų ir iniciatyvos, kad įkalinimo įstaigose būtų sudarytos visos galimybės nuteistiesiems mokytis, kelti kvalifikaciją, įgyti naują specialybę, atitinkančią Lietuvos ūkio poreikius.

3. Būtina derinti įkalinimo įstaigose vykdomas profesinio mokymo programas su panašiomis kitų mokymo įstaigų programomis, kad įkalinimo įstaigoje nebaigęs profesinio mokymo asmuo galėtų tai daryti kitoje mokymo įstaigoje. Turi būti plėtojamas nuotolinis mokymas – jis padidintų mokymo programų įvairovę ir jų prieinamumą įkalinimo įstaigoms, kurios dėl savo specifikos negali užtikrinti laisvo asmenų judėjimo savo teritorijoje.

4. Adaptacija darbo rinkoje turėtų prasidėti laisvės atėmimo vietoje ir tęstis iki užimtumo praktinio įgyvendinimo laisvėje, taikant profesinio mokymo bei specialiąsias įdarbinimo programas (vykdyti iš Užimtumo fondo finansuojamas mokymo programas įkalinimo įstaigose neleidžia socialinės apsaugos ir darbo ministrės 2000 m. spalio 10 d. įsakymu Nr. 89 patvirtinta „Darbo rinkos profesinio mokymo tvarka“).

5. Nuteistiesiems trūksta nevyriausybinių organizacijų pagalbos sprendžiant socialinės adaptacijos problemas; laisvės atėmimo įstaigų darbuotojai ypač pabrėžia ryšių su artimaisiais praradimo svarbą nuteistųjų psichologiniam stabilumui; įkalinimo įstaigose reikėtų išplėsti kompiuterių tinklą, kad būtų lengviau organizuoti profesinį konsultavimą.

6. Lietuvos darbo biržai būtina išplėsti savo paslaugas laisvės atėmimo įstaigose; integracijos darbo rinkoje paslaugos įkalinimo įstaigose galėtų būti teikiamos ne tik išeinantiesiems į laisvę, bet ir visiems norintiesiems; nuteistieji galėtų aktyviau bendradarbiauti su įdarbinimo specialistais likus 5–6 mėnesiams iki išėjimo į laisvę.

7. Prie įkalinimo įstaigų veikiančios įmonės biudžetinėms įstaigoms realizuoja nepakankamai produkcijos, nes neperka šios produkcijos ir nesilaiko Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarimo Nr. 1133 „Dėl kai kurių prekių, gaminamų pataisos darbų įstaigose, valstybės įmonėse prie pataisos darbų kolonijų, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų nuteistųjų, įmonėse, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų invalidų, taip pat įmonėse prie sveikatos priežiūros įstaigų, kuriose darbo terapijos pagrindais dirba daugiau kaip 50 procentų pacientų, ir jų paslaugų pirkimo“.

8. Įmonėms trūksta naujų gamybos technologijų, esamos technologijos yra pasenusios ir eksploatuojamos nuo 1956–1960 m.

9. Kadangi nėra griežtos leidimų į įkalinimo įstaigas apsaugos, nuteistiesiems perduodamų siuntinių tikrinimo, personalo atrankos tvarkos, į įkalinimo įstaigas patenka nuteistiesiems draudžiami turėti daiktai (narkotikai, alkoholiniai gėrimai, mobiliojo ryšio telefonai ir kt.). To pasekmė – įvykiai Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje.

 

2002 m. birželio–spalio mėn. atlikti darbai įkalinimo įstaigų problemoms spręsti

 

Kad pagerintų įkalinimo įstaigose pastaruoju metu susidariusią itin nestabilią padėtį, Komisija, bendradarbiaudama su Kalėjimų departamentu, Teisingumo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, surinko pasiūlymus, nutarimų projektus, kurie padėtų iš dalies arba visiškai išspręsti įkalinimo įstaigose susidariusias problemas.

Komisijos darbo laikotarpiu (2002 m. birželio–spalio mėn.) buvo atlikti šie darbai:

1. Siekiant užkirsti kelią ŽIV infekcijos plitimui Lietuvos Respublikos įkalinimo įstaigose, buvo skubiai parengtos neatidėliotinos narkomanijos ir žmogaus imunodeficito viruso infekcijos plitimo Lietuvos Respublikos kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietose prevencijos priemonės. Joms Vyriausybė pritarė 2002 m. birželio 12 d. nutarimu Nr. 855.

2. Parengtas Pašto įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. Šio projekto tikslas – nustatyti, kad pašto darbuotojai, kai siuntos ir smulkieji paketai su spauda adresuojami įkalinimo įstaigoms, privalo reikalauti iš siuntėjų asmens tapatybę liudijančių dokumentų, o siuntėjui atsisakius juos pateikti, siuntų ir smulkiųjų paketų su spauda nepriimti.

3. Parengtas Pataisos darbų kodekso 17, 18, 34, 41, 43, 45, 453, 47, 80 ir 81 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas. Pakeitimo esmė – įteisintas ne tik pas nuteistuosius, bet ir jų vardu gautuose pašto siuntiniuose, perdavimuose ir smulkiuosiuose paketuose su spauda rastų pinigų paėmimas ir pervedimas ne į valstybės pajamas, o į įkalinimo įstaigose sudaromą socialinės paramos nuteistiesiems fondą; nustatomas ne nuteistiesiems leidžiamų gauti perdavimuose arba pašto siuntiniuose maisto produktų asortimentas, o draudžiamų gauti maisto produktų asortimentas; nuo 10 kg iki 15 kg padidintas nuteistiesiems leidžiamų perdavimų svoris; pataisos darbų kolonijose laikomiems nuteistiesiems, taip pat nuteistiesiems, paliktiems kardomojo kalinimo vietose, laisvės atėmimo vietų gydymo įstaigose arba kalėjime ūkio darbams, numatyta teisė išvykti be sargybos arba be palydovo už įkalinimo įstaigos ribų ne tik dėl jų darbo pobūdžio, bet ir dėl bendrojo lavinimo ar profesinio mokymo.

4. Apibendrinti įkalinimo įstaigų administracijos darbuotojų ir nuteistųjų pasiūlymai dėl Pataisos darbų įstaigų vidaus tvarkos taisyklių pakeitimų, šiuo klausimu parengtas teisingumo ministro įsakymo projektas, kuriame pasiūlyta atsisakyti kai kurių betikslių apribojimų nuteistiesiems, taip pat sukonkretintos kai kurios Taisyklių nuostatos įkalinimo įstaigų administracinės veiklos klausimais.

5. Kad įkalinimo įstaigose dirbtų kvalifikuoti specialistai, mažėtų personalo kaita:

– 2003 m. gegužės 3 d. priimtas Vyriausybės nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 684 „Dėl Ministro Pirmininko politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių, Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų valstybės tarnautojų suvienodintų pareigybių sąrašo patvirtinimo“ pakeitimo“. Šiuo nutarimu siūloma Kalėjimų departamentui pavaldžias įstaigas priskirti vienai (IV) grupei, o ne trims, kaip yra dabar;

– 2002 m. spalio 1 d. priimtas Vyriausybės nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 354 „Dėl kai kurių kategorijų darbuotojų, turinčių teisę į pailgintas kasmetines atostogas, sąrašo ir šių atostogų trukmės patvirtinimo“ pakeitimo“. Juo siūloma įkalinimo įstaigose dirbančiam medicinos personalui suteikti ilgesnes kasmetines atostogas;

– parengtas, suderintas su Teisingumo ministerija ir pateiktas Sveikatos apsaugos ministerijai sveikatos apsaugos ministro įsakymo projektas dėl medicinos personalo, dirbančio įkalinimo įstaigose, darbo laiko pakeitimo (siūloma darbo laiką sutrumpinti nuo 36 val. iki 33 val. per savaitę).

6. 2002 m. liepos 10 d. pasirašytas teisingumo ministro įsakymas „Dėl teisingumo ministro 2000 m. rugpjūčio 22 d. įsakymo Nr. 180 „Dėl kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietų apsaugos ir peržiūros instrukcijos patvirtinimo“ pakeitimo“. Šiais pakeitimais sukonkretintos įkalinimo įstaigų apsaugos ir priežiūros pareigūnų tarnybinės funkcijos, kad būtų užtikrintas leidimų į įkalinimo įstaigas režimas ir draudžiamų daiktų pateikimo užkardymas.

7. 2002 m. liepos 2 d. pasirašytas teisingumo ministro įsakymas Nr. 343/191 „Dėl Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos pavaldžiose įstaigose laikomų asmenų profilaktinio tyrimo dėl pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų tvarkos patvirtinimo“.

8. 2002 m. lapkričio 28 d. priimtas Vyriausybės nutarimas Nr. 1868 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 6 d. nutarimo Nr. 970 „Dėl nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999–2003 metų programos patvirtinimo“ pakeitimo“.

9. Atliktas Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos, Kalėjimų departamento valdymo bei finansinės veiklos auditas. Vadovaujantis audito pastabomis ir rekomendacijomis, parengtas naujos Kalėjimų departamento struktūros ir valdymo schemos projektas.

10. Stiprinant įkalinimo įstaigų bendradarbiavimą su policijos įstaigomis, Kalėjimų departamente kuriama kovos su neteisėta narkotikų apyvarta informacinė sistema. Šiam tikslui buvo parengtas ir 2002 m. rugpjūčio 14 d. pasirašytas bendradarbiavimo su Specialiųjų tyrimų tarnyba susitarimas.

11. 2002 m. rugpjūčio 6–7 dienomis atlikta Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos pareigūnų ir vyresniųjų pareigūnų atestacija. Po šios atestacijos neigiamą įvertinimą gavę pareigūnai buvo atleisti arba perkelti į žemesnes pareigas;

12. Parengtas Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos gamybos teritorijoje esančių pastatų rekonstravimo į atskirą gyvenamąjį sektorių bei prieigų apšvietimo su vaizdo stebėjimo įranga projektas. Atlikta beveik 70% šiems metams numatytų darbų.

13. Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje atlikti ir toliau trimis etapais tęsiami pakartotiniai kraujo tyrimai dėl ŽIV.

14. Įsigytas elektroninis narkotinių medžiagų aptikimo ir atpažinimo prietaisas.

15. Parengta ir Finansų ministerijai pateikta Valstybės investicijų į įkalinimo įstaigų statybą ir rekonstravimą 2003–2005 m. programa.

16. Įkalinimo įstaigų sveikatos priežiūros tarnybos aprūpintos moksline medicinos literatūra apie narkomaniją, ŽIV, kitas per kraują ir lytiniu keliu plintančias ligas.

17. Numatoma parengti Vyriausybės nutarimo „Dėl pataisos darbų įstaigų, valstybės įmonių prie pataisos darbų kolonijų darbo vietų steigimo, pastatų ir technologinių įrengimų renovacijos programos 2004–2006 metams“ projektą.

18. Parengtas įmonių, kuriose dirba riboto darbingumo asmenys, tolesnės veiklos planas-grafikas.

19. Parengtas 2001 m. rugsėjo 21 d. Vyriausybės nutarimo Nr. 1133 „Dėl kai kurių prekių, gaminamų pataisos darbų įstaigose, valstybės įmonėse prie pataisos darbų kolonijų, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų nuteistųjų, įmonėse, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų invalidų, taip pat įmonėse prie sveikatos priežiūros įstaigų, kuriose darbo terapijos pagrindais dirba daugiau kaip 50 procentų pacientų, ir jų teikiamų paslaugų pirkimo“ papildymo projektas. Juo siekiama pritraukti kuo daugiau privataus kapitalo lėšų kuriant darbo vietas nuteistiesiems, atliekantiems bausmę laisvės atėmimo vietose, ir įpareigoti Vyriausybės įstaigas, ministerijas, įstaigas prie ministerijų bei joms pavaldžias įstaigas – valstybės biudžeto asignavimų valdytojas, kad jos, atlikdamos viešąjį pirkimą valstybės biudžeto lėšomis, ne mažiau kaip 10 procentų visų asignavimų, numatytų išlaidų sąmatoje pirkti iš valstybės įmonių prie pataisos darbų kolonijų, panaudotų pirkimams iš šių įmonių.

20. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija parengė Socialinių užimtumo įmonių įstatymo koncepciją, numatančią įmonėms, įgijusioms socialinių užimtumo įmonių statusą (jį galėtų įgyti šiuo metu veikiančios valstybės įmonės ir gamybos barai), valstybės finansinę paramą. Tuo siekiama valstybės finansinės paramos priemonėmis skatinti steigtis socialines užimtumo įmones bei įdarbinti asmenis, kurie dėl įvairių priežasčių yra praradę profesinį ar bendrą darbingumą arba motyvaciją dirbti ir dėl to turi sunkumų įsilieti į atvirą darbo rinką.

Komisija, ištyrusi padėtį visose šalies įkalinimo įstaigose dėl narkomanijos plitimo prevencijos, narkomanų įkalinimo įstaigose reabilitacijos ir detoksikacijos, kalinamųjų darbinio užimtumo, nuteistųjų integracijos į visuomenę, nuteistųjų sveikatos ugdymo, pataisos darbų įstaigų ekonominės padėties ir kitų įkalinimo įstaigų problemų, nustatė, kad įkalinimo įstaigų susidariusioms problemoms spręsti per pastaruosius penkis mėnesius yra parengta pakankamai įstatymų projektų, įstatymų lydimųjų aktų, nutarimų ir kitų šią sritį reglamentuojančių dokumentų, o dalis jų jau yra priimta.

Pasiūlymai:

1. Įstatymų ir nutarimų dar nepatvirtintus projektus turi patvirtinti Seimas ar Vyriausybė.

2. Teisingumo ministerija kartu su Kalėjimų departamentu turi užtikrinti tinkamą ir veiksmingą šių programų įgyvendinimą ir kontrolę, kasmet atlikti įkalinimo įstaigų darbuotojų atestaciją bei veiklos ir finansų auditą.

______________