2002 m. d.
nutarimo Nr.
Priedėlis
DĖL SEIMO LAIKINOSIOS KOMISIJOS PADĖČIAI ĮKALINIMO ĮSTAIGOSE IŠTIRTI IŠVADOS
2002 m. lapkričio d. Nr.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas, susipažinęs su teisingumo ministro 2002 m. gegužės 21 d. įsakymu Nr. 140 sudarytos Komisijos ŽIV infekcijos plitimui Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje tirti išvada ir siekdamas ištirti padėtį visose šalies įkalinimo įstaigose dėl narkomanijos plitimo prevencijos, narkomanų reabilitacijos ir detoksikacijos įkalinimo įstaigose, kalinamųjų darbinio užimtumo, nuteistųjų integracijos į visuomenę, nuteistųjų sveikatos ugdymo, pataisos darbų ekonominės padėties ir kitų įkalinimo įstaigų problemų bei įvertindamas tai, kad jau parengtas naujas Bausmių vykdymo kodeksas, nutarė sudaryti iš 11 narių Seimo laikinąją komisiją padėčiai įkalinimo įstaigose ištirti.
Laikinoji komisija savo veiklą pradėjo 2002 m. birželio 4 d., o šių metų rugsėjo 10 d. Seimo nutarimu (Nr. IX-1069, 2002-09-10, Žin., Nr.91-3893 (2002-09-18) DĖL SEIMO LAIKINOSIOS KOMISIJOS PADĖČIAI ĮKALINIMO ĮSTAIGOSE IŠTIRTI SUDARYMO) Laikinosios komisijos darbas buvo pratęstas dar dviems mėnesiams.
Nuteistųjų ir įkalinimo įstaigų Lietuvoje problemų apžvalga
Laikinoji komisija per penkis mėnesius gavo 14 laiškų iš organizacijų (Laikas, Švieta, Tikslas, Ateitis, Lietuvos pozityviųjų grupė, Kalinių globos draugijos) bei kalinių ( iš Pravieniškių 2-osios sustiprintojo rėžimo pataisos darbų kolonijos, iš Alytaus griežtojo rėžimo pataisos darbų kolonijos ) su įvairiais pasiūlymais ir skundais dėl įkalinimo įstaigose esančių blogų gyvenimo sąlygų, užimtumo stokos, nepakankamų higienos sąlygų.
Taip pat Laikinoji komisija gavo įvairių sociologinių tyrimų, darytų įkalinimo įstaigose 2002 m., išvadas, iš Darbo ir socialinių tyrimų instituto, Lietuvos darbo biržos, Teisingumo ministerijos, Socialinės ir darbo apsaugos ministerijos.
Laikinoji komisija kartu su Kalėjimų departamento L.e.p. vadovu S.Agurkiu, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininku A.Paulausku, bei Teisingumo ministerijos atstovais 2002 m. liepos 18 d. apsilankė Pravieniškių 2-ojoje sustiprintojo režimo ir Pravieniškių režimo pataisos darbų kolonijose. Susitikimo metu Pravieniškių įkalinimo įstaigose buvo diskutuojama su kaliniais ir administracijos vadovais apie kasdienes problemas, pastaruoju metu susidariusias šiose įkalinimo įstaigose.
Išanalizavus gautus nuteistųjų ir nuteistųjų organizacijų laiškus, sociologinių tyrimų, atliktų įkalinimo įstaigose, išvadas bei susitikimų su įkalinimo įstaigų administracija dialogus, galima įvardyti šias Lietuvos įkalinimo įstaigose susidariusias pagrindines problemas :
1. Įkalinimo įstaigos perpildytos (dabar Lietuvoje veikia 14 įkalinimo įstaigų, kuriuose bendras vietų skaičius -9941); trūksta papildomai įrengtų karantino patalpų atvykusiems naujiems nuteistiesiems.
2. Nuteistieji sergantys ŽIV virusu, nebuvo atskirti nuo sveikų nuteistųjų; nesilaikoma griežtų higienos taisyklių, kaliniams trūksta informacijos apie ŽIV grėsmę sveikatai; trūksta lėšų ir iniciatyvos, kad įkalinimo įstaigose būtų sudarytos visos galimybės nuteistiesiems mokytis, kelti kvalifikaciją, įgyti naują specialybę, atitinkančią Lietuvos ūkio poreikius.
3. Būtina derinti įkalinimo įstaigose vykdomas profesinio mokymo programas su analogiškomis kitų mokymo įstaigų programomis, kad įkalinimo įstaigoje nebaigęs profesinio mokymo asmuo galėtų tai daryti kitoje mokymo įstaigoje. Turi būti plėtojamas distancinis mokymas - jis padidintų mokymo programų įvairovę bei jų prieinamumą įkalinimo įstaigoms, kurios dėl savo specifikos negali užtikrinti laisvo asmenų judėjimo savo teritorijoje.
4. Adaptacija darbo rinkoje turėtų prasidėti laisvės atėmimo vietoje ir tęstis iki užimtumo praktinio realizavimo laisvėje, taikant profesinio mokymo bei specialiąsias įdarbinimo programas (vykdyti iš Užimtumo fondo finansuojamas mokymo programas įkalinimo įstaigose neleidžia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2000-10-10 įsakymas Nr. 89 " Darbo rinkos mokymo tvarka").
5. Nuteistiesiems trūksta pagalbos iš nevyriausybinių organizacijų sprendžiant jų socialinės adaptacijos problemas; laisvės atėmimo įstaigų darbuotojai ypač akcentuoja ryšių su artimaisiais praradimo svarbą nuteistųjų psichologiniam stabilumui; reikėtų įkalinimo įstaigose išplėsti kompiuterinį tinklą, kuris padėtų išspręsti profesinio konsultavimo organizavimą.
6. Lietuvos darbo biržai būtina išplėsti savo paslaugas laisvės atėmimo įstaigose; integracijos darbo rinkoje paslaugos įkalinimo įstaigose galėtų būti teikiamos ne tik išeinantiems į laisvę, bet ir visiems norintiems; nuteistieji galėtų pradėti aktyviau bendradarbiauti su įdarbinimo specialistais likus 5 - 6 mėn. iki išėjimo į laisvę.
7. Prie įkalinimo įstaigų veikiančios įmonės biudžetinėms įstaigoms nepakankamai realizuoja produkcijos, nes neperka šios produkcijos ir nesilaiko Teisingumo ministerijos priimto nutarimo (2001 09 21 Nr. 1133) "Dėl kai kurių prekių, gaminamų pataisos darbų įstaigose, valstybės įmonėse prie pataisos darbų kolonijų, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų nuteistųjų, įmonėse, kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų invalidų, taip pat įmonėse prie sveikatos priežiūros įstaigų, kuriose darbo terapijos pagrindais dirba daugiau kaip 50 procentų pacientų, ir jų paslaugų pirkimo".
8. Taip pat įmonėms trūksta produkcijos gamybai naujų gamybos technologijų, esamos technologijos yra pasenusios ir eksploatuojamos nuo 1956-60 m.
9. Kadangi nėra griežtos leidimų į įkalinimo įstaigas perimetro apsaugos, nuteistiesiems perduodamų siuntinių tikrinimo, personalo atrankos tvarkos, į įkalinimo įstaigas patenka nuteistiesiems draudžiami turėti daiktai (narkotikai, alkoholiniai gėrimai, mobilaus ryšio telefonai ir kt.). To pasekmė - įvykiai Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje.
Siekiant pagerinti įkalinimo įstaigose pastaruoju metu susidariusią itin nestabilią padėtį, Laikinoji komisija, bendradarbiaudama su Kalėjimo departamentu, Teisingumo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, surinko pasiūlymus, nutarimų projektus, kurie padėtų iš dalies dalinai arba visiškai išspręsti įkalinimo įstaigose susidariusias problemas.
Taigi norint pagerinti įkalinimo įstaigų per Laikinosios komisijos darbo laikotarpį (2002 m. birželio - spalio mėnesiais) darbą buvo nuveikta:
I. Kalėjimo departamentas prie Teisingumo ministerijos
1. Siekiant užkirsti kelią ŽIV infekcijos plitimui Lietuvos Respublikos įkalinimo įstaigose, buvo skubiai parengtos Neatidėliotinos narkomanijos ir žmogaus imunodeficito viruso infekcijos plitimo Lietuvos Respublikos kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietose prevencijos priemonės, kurioms Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė 2002 m. birželio 12 d. nutarimu Nr. 855.
2. Parengtas Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 11 str. pakeitimo įstatymo projektas. Šio projekto tikslas - nustatyti, kad pašto darbuotojai, kai siuntos ir smulkieji paketai su spauda adresuojami į įkalinimo įstaigas, privalo reikalauti iš siuntėjų asmens tapatybę liudijančių dokumentų, o siuntėjui atsisakius juos pateikti - siuntų ir smulkiųjų paketų su spauda nepriimti.
3. Parengtas Pataisos darbų kodekso 17, 18, 34, 41, 43, 45, 45(3), 47, 80 ir 81 straipsnių įstatymo projektas. Pakeitimo esmė - įteisintas ne tik pas nuteistuosius, bet ir jų vardu gautuose pašto siuntiniuose, perdavimuose ir smulkiuosiuose paketuose su spauda rastų pinigų paėmimas ir pervedimas ne į valstybės pajamas, o į įkalinimo įstaigose sudaromą socialinės paramos nuteistiesiems fondą; nustatomas ne nuteistiesiems leidžiamų gauti perdavimuose arba pašto siuntiniuose maisto produktų asortimentas, o draudžiamų gauti maisto produktų asortimentas; padidintas nuteistiesiems leidžiamų perdavimų svoris nuo 10 kg Iki 15 kg ; pataisos darbų kolonijose laikomiems nuteistiesiems, taip pat paliktiems kardomojo kalinimo vietose, laisvės atėmimo vietų gydymo įstaigoje arba kalėjime ūkio darbams nuteistiesiems numatyta teisė išvykti be sargybos arba be palydovo už įkalinimo įstaigos ribų ne tik, jeigu tai reikalinga dėl jų dirbamo darbo pobūdžio, bet ir dėl bendrojo lavinimo ar profesinio mokymo.
4. Apibendrinti įkalinimo įstaigų administracinių ir nuteistųjų pasiūlymai dėl Pataisos darbų įstaigų vidaus tvarkos taisyklių pakeitimų, šiuo klausimu parengtas teisingumo ministro įsakymo projektas, kuriame pasiūlyta atsisakyti kai kurių betikslių apribojimų nuteistiesiems, taip pat sukonkretintos kai kurios Taisyklių nuostatos įkalinimo įstaigų administracinės veiklos klausimais;
5. Siekiant surinkti įkalinimo įstaigų personalą iš kvalifikuotų specialistų, mažinti personalo kaitą:
· parengtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo "Dėl Ministro Pirmininko politinio (asmeninio ) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių, Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų , Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų valstybės tarnautojų suvienodintų pareigybių sąrašo patvirtinimo" pakeitimo projektas. Šiuo projektu siūloma Kalėjimų departamentui pavaldžias įstaigas priskirti vienai (IV) grupei, o ne trims, kaip yra dabar;
· parengtas ir Vyriausybės priimtas nutarimas " Dėl kai kurių kategorijų darbuotojų, turinčių teisę į pailgintas kasmetines atostogas, sąrašo ir šių atostogų trukmės patvirtinimo", kuriuo siūloma įkalinimo įstaigose dirbančiam medicinos personalui suteikti ilgesnes kasmetines atostogas;
· Parengtas, suderintas su Teisingumo ministerija ir pateiktas Sveikatos apsaugos ministerijai sveikatos apsaugos ministro įsakymo projektas dėl medicinos personalo, dirbančio įkalinimo įstaigose, darbo laiko pakeitimo ( siūloma darbo laiką sutrumpinti nuo 36 val. iki 33 val. per savaitę).
6. Parengtas ir pasirašytas teisingumo ministro įsakymas dėl kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietų apsaugos bei peržiūros instrukcijos. Šiais pakeitimais sukonkretintos įkalinimo įstaigų apsaugos ir priežiūros pareigūnų tarnybinės funkcijos, kad užtikrintas leidimų į įkalinimo įstaigas režimas ir draudžiamų daiktų pateikimo užkardymas.
7. Parengtas ir pasirašytas sveikatos apsaugos ir teisingumo ministrų bendro įsakymo projektas dėl įkalinimo įstaigose laikomų asmenų profilaktinio tyrimo dėl pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų tvarkos patvirtinimo.
8. Parengtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 6 d. nutarimo Nr. 970 " Dėl nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999 - 2003 metų programos patvirtinimo" pakeitimo projektas.
9. Atlikta Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos, Kalėjimo departamento valdymo bei finansinės veiklos auditas. Vadovaujantis audito pastabomis ir rekomendacijomis, parengtas naujos Kalėjimų departamento struktūros ir valdymo schemos projektas.
10. Stiprinant įkalinimo įstaigų bendradarbiavimą su policijos įstaigomis, Kalėjimų departamente kuriama kovos su neteisėta narkotikų apyvarta informacinė sistema. Šiam tikslui buvo parengtas ir 2002 m. rugpjūčio 14 d. pasirašytas bendradarbiavimo su Specialiųjų tyrimų tarnyba susitarimas.
11. 2002 m. rugpjūčio 6-7 dienomis atlikta Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos pareigūnų ir vyresniųjų pareigūnų atestacija, po kurios atestacijos neįvykdę pareigūnai buvo atleisti arba pažemintos jų pareigos;
12. Parengtas Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijos gamybos teritorijoje esančių pastatų rekonstravimo į atskirą gyvenamąjį sektorių bei perimetro prieigų apšvietimo su vaizdo stebėjimo įranga projektas.Atlikta beveik 70 % šiems metams numatytų darbų.
13. Alytaus griežtojo režimo pataisos darbų kolonijoje atlikti bei toliau trim etapais tęsiami pakartotinai kraujo tyrimai dėl ŽIV.
15. Parengta ir Finansų ministerijai pateikta Valstybės investicijų į įkalinimo įstaigų statybą ir rekonstravimą 2003 - 2005 m. programa.
II. Parengti projektai bei programos dėl asmenų, atliekančių bausmę laisvės atėmimo vietose, užimtumo
1. Parengtas nutarimo projektas "Dėl pataisos darbų įstaigų, valstybės įmonių prie pataisos darbų kolonijų darbo vietų steigimo, pastatų ir technologinių įrengimų renovacijos programos 2004 - 2006 metams".
3. Parengtas 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarimo Nr. 1133 papildymo projektas, kuriuo siekiama pritraukti kuo daugiau privataus kapitalo lėšų, kuriant darbo vietas nuteistiesiems, atliekantiems bausmę laisvės atėmimo vietose, ir įpareigoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigas, ministerijas, įstaigas prie ministerijų ir joms pavaldžias įstaigas - Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojas, kad jos, vykdydamos viešąjį pirkimą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, ne mažiau kaip 10 procentų visų asignavimų, numatytų išlaidų sąmatoje pirkti iš valstybės įmonių prie pataisos darbų kolonijų.
4. Parengtas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 32 straipsnio 2 dalies 8 punkto pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas, kuriuo siekiama suteikti biudžeto valdytojams teisę pirkti prekes, paslaugas ir darbus iš vienintelio šaltinio, iš įmonių, kurios įdarbintų daugiau kaip 50 procentų nuteistųjų ,- be atskiro Vyriausybės sutikimo.
5. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija parengė Socialinių užimtumo įmonių įstatymo koncepcijos projektą, numatantį įmonėms, įgijusioms socialinių užimtumo įmonių statusą, kurį galėtų įgyti šiuo metu veikiančios valstybės įmonės ir gamybos barai, valstybės finansinę paramą. Šiuo įstatymu siekiama valstybės finansinės paramos priemonėmis skatinti steigtis socialines užimtumo įmonėms bei įdarbinti asmenis, kurie dėl įvairių priežasčių yra praradę profesinį ar bendrą darbingumą arba motyvaciją dirbti ir dėl to turi sunkumų įsilieti į atvirą darbo rinką.
Komisija, ištyrusi padėtį visose šalies įkalinimo įstaigose dėl narkomanijos plitimo prevencijos, narkomanų reabilitacijos ir detoksikacijos įkalinimo įstaigose, kalinamųjų darbinio užimtumo, nuteistųjų integracijos į visuomenę, nuteistųjų sveikatos ugdymo, pataisos darbų ekonominės padėties ir kitų įkalinimo įstaigų problemų, nustatė, kad įkalinimo įstaigų susidariusioms problemoms spręsti per pastaruosius penkis mėnesius yra parengta pakankamai įstatymų projektų, įstatymų lydimųjų aktų, nutarimų ir kitų šią sritį reglamentuojančių dokumentų, kurių dalis yra jau pasirašyta.
Pasiūlymai:
1. Būtina, kad šiuos parengtus projektus, kurių dar nepatvirtino, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos Seimas.