LIETUVOS RESPUBLIKOS

LAISVŲJŲ EKONOMINIŲ ZONŲ PAGRINDŲ

Į S T A T Y M A S

 

1995 m. birželio 28 d. Nr. I-976

Vilnius

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Bendroji dalis

Šis įstatymas nustato laisvųjų ekonominių zonų steigimo, funkcionavimo ir likvidavimo Lietuvos Respublikoje tvarką bei sąlygas, taip pat laisvojoje ekonominėje zonoje veikiančių ūkio subjektų teisinį statusą. Įstatymo tikslas – sudaryti laisvojoje ekonominėje zonoje palankias mokesčių, muitų, valiutines ir finansines, teisines ir kitas lengvatines ūkinės-komercinės veiklos sąlygas užsienio ir šalies ūkio subjektams steigti zonose tarptautinės prekybos, gamybos ir eksporto, finansų, mokslinę- techninę pažangą kuriančias ir diegiančias įmones bei organizacijas, skatinti užsienio investicijas, steigti naujas darbo vietas.

 

2 straipsnis. Laisvoji ekonominė zona

1. Laisvoji ekonominė zona (toliau – zona) – tai ūkinei-komercinei ir finansinei veiklai skirta teritorija, kurioje yra šio įstatymo nustatytos ūkio subjektams specialios ekonominės ir teisinės funkcionavimo sąlygos. Šioje teritorijoje neturi būti nuolatinių gyventojų.

2. Zonoje prekės importo ir eksporto muitų bei mokesčių ir kitų ekonominio pobūdžio draudimų ir apribojimų požiūriu yra laikomos esančiomis už Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ribų.

 

3 straipsnis. Laisvosios ekonominės zonos veiklos rūšys

1. Lietuvos Respublikoje steigiamoje zonoje gali būti plėtojama prekybos, gamybos ir eksporto, verslo, bankininkystės ar kita veikla. Veiklos rūšis nustato atskiras įstatymas dėl konkrečios zonos steigimo.

2. Lietuvos Respublikoje gali būti steigiami moksliniai- technologiniai parkai. Jie steigiami, kad būtų sudarytos lengvatinės sąlygos užsienio ir nacionalinėms gamybos įmonėms atlikti mokslinius tyrimus, bandymus, konstravimo darbus, kuriuos dirbtų vietiniai kvalifikuoti darbuotojai, plėtoti technologiškai geros ir konkurencingos produkcijos eksportą.

 

4 straipsnis. Lietuvos Respublikos įstatymų galiojimas zonoje

Zonoje galioja Lietuvos Respublikos Konstitucija ir šis įstatymas. Kiti Lietuvos Respublikos įstatymai ir teisiniai aktai galioja tiek, kiek zonos ir jos ūkio subjektų veiklos teisinių santykių nereguliuoja šis įstatymas.

 

5 straipsnis. Zonos valdymas

1. Zonos teritorija įstatymų nustatyta tvarka išnuomojama zonos valdymo bendrovei.

2. Zonos ūkinę veiklą organizuoja zonos valdymo bendrovė.

 

6 straipsnis. Zonos valdymo bendrovė

1. Zonos valdymo bendrovė yra juridinis asmuo. Zonos valdymo bendrovėje ne mažiau kaip 51 procentas kapitalo privačios nuosavybės teise priklauso fiziniams ir juridiniams asmenims. Ji veikia pagal Akcinių bendrovių įstatymą. Zonos valdymo bendrovė registruojama Įmonių rejestro įstatymo nustatyta tvarka.

2. Zonos valdymo bendrovės įgaliojimus nustato šis įstatymas, taip pat zonos valdymo bendrovės įstatai, kuriuos tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

7 straipsnis. Zonos įmonė

1. Zonos įmonė – toje zonoje esanti ir zonos valdymo bendrovės įregistruota pagal Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatymo reikalavimus bet kokios nuosavybės formos ir rūšies įmonė, kuriai taikomos šiame įstatyme nustatytos veiklos sąlygos ir valstybės garantijos jos veiklai zonoje.

2. Zonos įmonės steigimo tvarką nustato zonos statutas.

3. Zonos įmonė veikia vadovaudamasi šiuo įstatymu, zonos statutu, savo įstatais ir steigimo dokumentais bei sutartimi su zonos valdymo bendrove dėl veiklos zonoje sąlygų.

4. Zonoje leidžiama įmonės steigimo dokumentuose nustatyta ūkinė-komercinė veikla, nesuvaržyta Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo bei atitinkamų įmonių rūšių įstatymų. Mažmeninė prekyba leidžiama tik zonos vidaus poreikiams tenkinti.

5. Ūkio subjektas, pageidaujantis būti įregistruotas zonoje, pateikia zonos valdymo bendrovei pareiškimą ir kitus dokumentus, numatytus Įmonių rejestro įstatyme bei zonos statute.

6. Sprendimą dėl ūkio subjekto įregistravimo priima zonos valdymo bendrovė.

7. Visas zonos įmones registruoja zonos valdymo bendrovė Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta įmonėms registruoti tvarka. Įregistruotai įmonei zonos valdymo bendrovė išduoda Lietuvos Respublikos rejestro vyriausiojo tvarkytojo nustatytos formos pažymėjimą. Apie per mėnesį įregistruotas įmones zonos valdymo bendrovė iki kito mėnesio 10 dienos praneša Lietuvos Respublikos rejestro vyriausiajam tvarkytojui ir valstybinei institucijai, įgaliotai atlikti laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą.

8. Zonos įmonės veikla gali būti sustabdoma, jei įmonė pažeidė šiame įstatyme, zonos statute, zonos įmonės įstatuose arba sutartyje tarp zonos valdymo bendrovės ir ūkio subjekto nustatytas veiklos sąlygas ar kitus zonoje galiojančius Lietuvos Respublikos įstatymus ir teisinius aktus. Valstybės institucijos, įgaliotos atlikti laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą, arba zonos valdymo bendrovės teikimu gali būti atlikti zonos įmonės veiklos patikrinimai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

Zonos įmonėse darbai gali būti sustabdomi Žmonių saugos darbe įstatymo nustatyta tvarka.

9. Jeigu zonos įmonė nori užsiimti veikla kitoje Lietuvos Respublikos teritorijos dalyje (ne laisvojoje ekonominėje zonoje), ji turi įsiregistruoti įstatymų nustatyta tvarka kaip nauja įmonė.

Jeigu Lietuvos Respublikoje įregistruota įmonė nori užsiimti veikla zonoje, ji turi įsiregistruoti zonoje nustatyta tvarka.

 

8 straipsnis. Draudžiamos ir ribojamos zonoje kapitalo investavimo ir veiklos sritys

1. Zonoje įmonėms draudžiamos šios kapitalo investavimo ir veiklos sritys:

ūkinė-komercinė veikla, susijusi su valstybės saugumo ir gynybos užtikrinimu, taip pat ginklų, šaudmenų, sprogmenų gamyba, laikymu ar pardavimu, kenksmingu poveikiu aplinkai;

pavojingų ir radioaktyvių medžiagų gamyba, perdirbimas, laikymas, nukenksminimas;

narkotikų, narkotinių, stipriai veikiančių ir nuodingųjų medžiagų gamyba, pardavimas ir laikymas;

kultūrų, kuriose yra narkotinių, stipriai veikiančių ir nuodingųjų medžiagų, perdirbimas, pardavimas ir laikymas;

degtinės, likerio ir kitų spiritinių gėrimų gamyba;

tabako gaminių gamyba;

vertybinių popierių, piniginių ženklų ir monetų, pašto ženklų gamyba;

azartinio lošimo namų steigimas ir laikymas;

loterijų organizavimas;

leidybinė veikla, išskyrus savo poreikius, radijo ir televizijos laidų rengimas bei transliavimas, išskyrus spaustuvių, radijo ir televizijos techninį aptarnavimą;

ligonių, sergančių pavojingomis ir ypač pavojingomis infekcinėmis, tarp jų ir venerinėmis bei užkrečiamomis odos ligomis, agresyvios formos psichinėmis ligomis, gydymas;

gyvulių, sergančių ypač pavojingomis ligomis, gydymas;

darbo migracijos klausimų tvarkymas.

2. Licencijuojamai veiklai, nustatytai Lietuvos Respublikos įmonių įstatyme, turi būti gauta Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos valstybės institucijos išduota licencija.

3. Užsienio kilmės kapitalo investicija valstybiniams gamtos ištekliams eksploatuoti be koncesijos draudžiama.

 

II SKYRIUS

LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS STEIGIMAS

 

9 straipsnis. Zonos steigimo tvarka

1. Zonos steigimo iniciatoriais gali būti Respublikos miestų bei rajonų savivaldybės, Lietuvos Respublikoje įregistruoti vietiniai arba užsienio šalių ūkio subjektai, kurie Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikia siūlymą įsteigti zoną. Šiame siūlyme turi būti:

nurodyta zonos veiklos rūšis (rūšys);

zonos teritorinių ribų aprašymas ir jos teritorijos planas;

apskrities valdytojo pritarimas išnuomoti zonai skiriamą teritoriją, suderintas su vietos savivaldybe.

2. Zona steigiama Lietuvos Respublikos įstatymu. Įstatyme turi būti nustatytos zonos teritorijos ribos, zonos veiklos rūšis (rūšys), zonos veiklos terminas.

3. Lietuvos Respublikos Seimui priėmus įstatymą dėl zonos steigimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima sprendimą dėl tarptautinio konkurso geriausiam zonos verslo planui ir zonos statutui parengti bei steigėjų grupei parinkti.

Tarptautinį konkursą organizuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės institucija, kuri nustato konkurso sąlygas ir sudaro konkurso komisiją.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima nutarimus dėl:

1) konkurso komisijos sprendimo zonos steigėjų grupei surinkti;

2) zonos valdymo bendrovės pirmininko ir jos narių sudėties tvirtinimo;

3) zonos statuto tvirtinimo;

4) zonos funkcionavimo bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir zonos valdymo bendrovės veiklos sutarties sudarymo.

5. Moksliniai-technologiniai parkai steigiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

III SKYRIUS

LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS VALDYMAS

 

10 straipsnis. Zonos pagrindiniai valdymo principai

Zonos valdymo organų struktūrą, funkcijas, įgaliojimus, atsakomybę, nustato šis ir konkrečios zonos įstatymai.

 

11 straipsnis. Zonos valdymo bendrovė

Zonos valdymo bendrovė sudaroma iš savivaldybės, kurios teritorijoje kuriama zona, tarybos skiriamų narių, Lietuvos Respublikos Vyriausybės skiriamo vieno nario ir narių – zonos steigimo iniciatorių, laimėjusių zonos verslo plano, statuto ir steigėjų grupės surinkimo tarptautinį konkursą, rengiamą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Zonos valdymo bendrovės pirmininką siūlo zonos valdymo bendrovės nariai atviru balsavimu. Daugiau kaip 50 procentų zonos valdymo bendrovės narių turi būti Lietuvos Respublikos piliečiai. Zonos valdymo bendrovės narių pakeitimus (išskyrus zonos valdymo bendrovės pirmininką, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė) zonos valdymo bendrovės ir savivaldybės teikimu tvirtina valstybės institucija, kuriai Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustatyta tvarka paveda atlikti valstybinę zonų priežiūrą.

 

12 straipsnis. Zonos valdymo bendrovės teisės, pareigos ir atsakomybė

1. Zonos valdymo bendrovė turi teisę:

laikydamasi zonos funkcionavimo tikslų, jos investicinio verslo projekto, statuto bei zonos valdymo bendrovės įstatų, registruoti zonoje ūkio subjektus pagal Lietuvos Respublikos įmonių rejestro ir šį įstatymą;

subnuomoti zonos valdymo bendrovei išnuomotą žemę ir nekilnojamąjį turtą zonos įmonėms, įregistruotoms šioje zonoje;

nustatyti zonos vidaus tvarką;

steigti zonoje aptarnavimo įmones;

zonos įmonių ir zonos valdymo bendrovės sutartyse nustatyti žemės ir nekilnojamojo turto subnuomos ir savitarpio paslaugų teikimo finansines sąlygas;

gauti iš zonoje veikiančių ūkio subjektų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus statistinius ataskaitinius duomenis apie jų veiklą;

registruoti zonoje Lietuvos Respublikos ir užsienio šalių bankus arba jų filialus, draudimo įstaigas arba jų filialus vadovaudamasi šio įstatymo 17 straipsnio nustatyta tvarka;

kooperuoti lėšas bendriems zonos infrastruktūros plėtojimo ir aplinkotvarkos reikalams;

teikti pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei bei laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą atliekančiai valstybės institucijai dėl zonos statuto ir teritorijos ribų pakeitimo.

2. Zonos valdymo bendrovės pareigos:

laikytis šio ir kitų zonoje galiojančių Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų, zonos statuto, zonos valdymo bendrovės įstatų;

organizuoti zonos ūkinę veiklą;

užtikrinti, kad zonoje registruoti ūkio subjektai laikytųsi zonos statuto, neužsiimtų veikla, draudžiama Lietuvos Respublikos įstatymų, veiktų pagal sutartyje nustatytas sąlygas, laikytųsi Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo bei kitų teisės aktų aplinkos apsaugos srityje reikalavimų;

užtikrinti zonos ribų apsaugą ir sudaryti sąlygas Lietuvos Respublikos muitinės darbui muitinės kontrolės postuose;

užtikrinti zonos teritorijos fizinę apsaugą;

sudaryti sąlygas teisėsaugos institucijoms ir tarptautinėms kontrolės organizacijoms atlikti zonoje savo funkcijas;

sudaryti ginčų komisiją ginčams tarp ūkio subjektų nagrinėti.

3. Zonos valdymo bendrovė atsako už savo veiklą ir neigiamas pasekmes pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

4. Zonos valdymo bendrovė zonos statute nustatytais terminais ir nustatyta tvarka atsiskaito Lietuvos Respublikos Vyriausybei už savo ir zonos veiklą.

 

13 straipsnis. Zonos įmonių taryba

Zonos įmonių interesams atstovauti gali būti sudaryta patariamoji zonos įmonių taryba. Jos sudarymo tvarka ir kompetencija nustatomos zonos statute.

 

14 straipsnis. Laisvųjų ekonominių zonų valstybinė priežiūra

Laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka atlieka jos įgaliota valstybės institucija arba sudaryta speciali institucija. Ji taip pat sprendžia bendrus visoms zonoms steigimo, valdymo ir veiklos klausimus.

 

IV SKYRIUS

MOKESČIŲ, MUITŲ, VALIUTINĖS IR FINANSINĖS SĄLYGOS LAISVOJOJE EKONOMINĖJE ZONOJE

 

15 straipsnis. Mokesčiai zonoje

1. Zonoje įregistruotos įmonės ir jų darbuotojai moka tik šiuos mokesčius:

juridinių asmenų pelno mokestį;

fizinių asmenų pajamų mokestį;

žemės nuomos mokestį;

mokestį už aplinkos teršimą ir gamtos išteklius;

valstybinio privalomo socialinio draudimo įmokas.

Šie mokesčiai mokami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

2. Zonoje įregistruotos ir zonoje veikiančios įmonės, užsiimančios gamybine veikla, moka lengvatinį – 50 procentų mažesnį – žemės nuomos mokestį.

3. Jeigu užsienio investuotojas (investuotojai) įsigijo ne mažiau kaip 30 procentų zonoje įregistruotos ir zonoje veikiančios įmonės įstatinio (nuosavo) kapitalo ir investavo ne mažiau kaip dviejų milijonų JAV dolerių vertės užsienio kilmės kapitalą, tai tokia įmonė 3 metus nuo pelno gavimo pradžios nemoka pelno (pajamų) mokesčio. Kitus 3 metus ši įmonė moka 50 procentų mažesnį pelno (pajamų) mokestį.

Įmonė, norinti įgyvendinti teisę į šioje dalyje numatytą mokesčio lengvatą, privalo pateikti mokesčių inspekcijai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus dokumentus, patvirtinančius užsienio kapitalo kilmę, investavimą ir nepriklausomo audito išvadą apie užsienio kapitalo investiciją.

4. Įmonės pelno dalis, panaudota būtinoms pagrindinėms priemonėms įsigyti, tyrimams bei naujoms technologijoms diegti, taip pat investicijoms ir kapitaliniams įdėjimams zonoje, į apmokestinamąjį pelną neįtraukiama.

5. Pridėtinės vertės mokestis neskaičiuojamas ir į valstybės biudžetą nemokamas.

6. Užsienio investuotojų laisvojoje ekonominėje zonoje gauti dividendai neapmokestinami.

7. Kitos mokesčių lengvatos taikomos remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais.

8. Zonos valdymo bendrovė moka Lietuvos Respublikos įstatymų atitinkamoms įmonėms nustatytus mokesčius. Žemės mokestį, surinktą iš zonos įmonių, moka zonos valdymo bendrovė.

 

16 straipsnis. Muitų lengvatos ir muitinės priežiūros ypatumai

1. Į zoną įvežtos prekės importo muitų ir mokesčių bei kitų ekonominio pobūdžio draudimų ir apribojimų požiūriu yra laikomos esančiomis už Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ribų.

Išvežant prekes iš Lietuvos Respublikos muitų teritorijos į zoną, taikomi Lietuvos Respublikos įstatymai bei kiti teisės aktai, reglamentuojantys prekių išvežimą į užsienį, taip pat už prekes nustatyti eksporto muitai ir mokesčiai bei kiti ekonominio pobūdžio draudimai ir apribojimai.

Įvežant prekes iš zonos į Lietuvos Respublikos muitų teritoriją, taikomi Lietuvos Respublikos įstatymai bei kiti teisiniai aktai, reglamentuojantys prekių įvežimą iš užsienio, taip pat už prekes nustatyti importo muitai ir mokesčiai bei kiti ekonominio pobūdžio draudimai ir apribojimai.

Iš zonos į užsienį išvežtos prekės eksporto muitų ir mokesčių bei ekonominio pobūdžio draudimų ir apribojimų požiūriu laikomos esančiomis už Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ribų.

Užsienio investuotojai turi teisę teisėtai gautas pajamas (pelną) pervesti į užsienį be apribojimų. Užsienio investuotojai savo pajamas (pelną) ar jų dalį gali išvežti vidaus rinkoje supirktomis prekėmis arba reinvestuoti į Lietuvos Respublikos ūkį.

2. Muitinė privalo tikrinti į zoną atvykstančius ar iš jos išvykstančius asmenis, transporto priemones, įvežamas, išvežamas ar zonoje esančias prekes. Prekės įvežamos į zoną ir išvežamos iš jos tiktai per įvažiavimo (išvažiavimo) punktus; jų įvežimo (išvežimo) tvarką reglamentuoja Lietuvos Respublikos muitinės kodeksas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai.

3. Zonos išskyrimui reikalinga muitinės infrastruktūra ir statomų muitinių pastatų projektai, taip pat visų zonos išskyrimui reikalingų infrastruktūrų ir visų statomų pastatų projektai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka turi būti suderinti su Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos.

 

17 straipsnis. Bankų ir draudimo įstaigų veikla zonoje.Valiutinės ir finansinės sąlygos

1. Bankų ir draudimo įstaigų veiklą zonoje reguliuoja Lietuvos Respublikos komercinių bankų ir draudimo įstatymai.

2. Atsiskaitymui zonoje gali būti naudojamas litas ir konvertuojama užsienio šalių valiuta.

3. Į zoną įvežamiems ar išvežamiems pinigams taikoma tokia pat tvarka kaip įvežamiems pinigams iš užsienio ar išvežamiems į užsienį.

 

18 straipsnis. Apskaita ir atskaitomybė zonoje

Apskaitą ir atskaitomybę zonoje ūkio subjektai atlieka pagal Lietuvos Respublikoje galiojančius įstatymus ir kitus teisės aktus.

 

V SKYRIUS

DARBO SANTYKIAI, KALBŲ VARTOJIMAS LAISVOJOJE EKONOMINĖJE ZONOJE

 

19 straipsnis. Darbo santykių, darbo sąlygų ir socialinio draudimo reguliavimas zonoje

Darbo, žmonių saugos darbe, valstybinio privalomojo socialinio draudimo ir kitus su darbo santykiais susijusius klausimus zonoje reguliuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

20 straipsnis. Kalbų vartojimas zonoje

Zonos teritorijoje oficialiai vartojama valstybinė lietuvių kalba. Užsienio kalbos gali būti vartojamos pagal Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymą.

 

VI SKYRIUS

EKONOMINIŲ SANTYKIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS VYKDOMOSIOS VALDŽIOS IR SAVIVALDOS INSTITUCIJOMIS REGULIAVIMAS

 

21 straipsnis.       Žemės, statinių, infrastruktūros objektų ir gamtos išteklių naudojimas zonoje

1. Žemės nuosavybės bei nuomos santykius zonoje reguliuoja Lietuvos Respublikos žemės ir Žemės nuomos įstatymai.

2. Statiniai ir infrastruktūros objektai, esantys valstybės (savivaldybės) nuosavybe, gali būti išnuomoti arba parduoti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

3. Gamtos ištekliai zonoje įsisavinami ir naudojami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

22 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių institucijų paslaugos zonoms

Valstybės ir savivaldybių institucijos veikiantiems zonoje ūkio subjektams teikia tokias pat paslaugas kaip ir kitiems jų teritorijoje veikiantiems ūkio subjektams.

 

23 straipsnis. Teisėsaugos institucijų veikla zonoje

Lietuvos Respublikos teisėsaugos institucijos zonoje veikia pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Zonos valdymo bendrovė sudaro šių institucijų darbui būtinas sąlygas.

 

24 straipsnis. Priežiūros institucijų veikla zonoje

Sanitarijos ir higienos, aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo, priešgaisrinės, darbo ir kitų valstybės inspekcijų funkcijas vykdo Lietuvos Respublikos valstybinės priežiūros inspekcijos arba zonos valdymo bendrovės sudarytos vietinės inspekcijos, kurioms įgaliojimus išduoda atitinkama Lietuvos Respublikos valstybinė inspekcija.

 

25 straipsnis. Partijų ir visuomeninių organizacijų veikla zonoje

Partijų ir visuomeninių organizacijų veikla zonoje draudžiama.

 

VII SKYRIUS

ATVYKIMAS Į LAISVĄJĄ EKONOMINĘ ZONĄ

 

26 straipsnis. Piliečių atvykimo į zoną tvarka

1. Užsienio šalių piliečiai ir asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys užsienyje, jeigu nori atvykti į zoną, turi gauti zonos valdymo bendrovės iškvietimą ir į zoną atvyksta gavę Lietuvos Respublikos vizą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

2. Užsienio šalių piliečiai ir asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys užsienyje ir neturintys leidimų nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje, gali atvykti laikinai dirbti į zonos įmonę tiktai turėdami konkretaus zonos įmonės darbdavio, gavusio Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos licencijas įdarbinti tam tikrais metais tam tikrą užsieniečių skaičių, iškvietimą.

3. Leidimus užsieniečiams laikinai dirbti zonos įmonėse išduoda Lietuvos darbo birža, laikydamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytos užsieniečių įdarbinimo kvotos ir tvarkos. Ši tvarka taikoma atvykstantiems laikinai dirbti užsieniečiams, jei Lietuvos Respublikos tarpvalstybiniuose ir tarpvyriausybiniuose susitarimuose nenumatyta kitaip.

4. Licencijų įdarbinti užsieniečius išdavimo, užsieniečių įdarbinimo, užsieniečių registravimo, atsisakymo išduoti licencijas įdarbinti užsieniečius bei leidimus dirbti Lietuvos Respublikoje, šių licencijų ir leidimų panaikinimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

5. Užsienio valstybių piliečiai ar asmenys be pilietybės į zoną dirbti įmonių vadovais ar zonos valdymo bendrovės nariais ar ekspertais atvyksta zonos valdymo bendrovės kvietimu ir jiems netaikomi šio straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalių reikalavimai.

6. Atvykę į zoną asmenys per 24 valandas turi užsiregistruoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Jeigu į zoną atvykęs asmuo per šį laiką neužsiregistruoja, jam taikomos Lietuvos Respublikos įstatymų numatytos sankcijos.

7. Zonos įmonės ar zonos valdymo bendrovė, zonoje įdarbinusios užsieniečius, per 3 dienas apie tai raštu informuoja miesto ar rajono policijos komisariato migracijos tarnybą.

8. Zonų statutuose gali būti numatyta, kad zonos valdymo bendrovė Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gali tarpininkauti dėl vizų užsieniečiams vykti per Lietuvos Respublikos teritoriją nuo sienos perėjimo punktų iki zonos

teritorijos išdavimo. Šiuo atveju įėjimo į zonas vietose įvedamas pasienio perėjimo punktams nustatytas patikrinimo režimas.

9. Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti asmenys įleidžiami į zoną pateikę zonos valdymo bendrovės nustatyta tvarka išduotus nustatyto pavyzdžio leidimus.

Asmenys, patekę į zoną pažeisdami nustatytą tvarką, traukiami atsakomybėn Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

VALSTYBĖS GARANTIJOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS INVESTUOTOJAMS

 

27 straipsnis. Zonos funkcionavimo valstybės garantijos

1. Užsienio investicijas, investuotojų teisėtai gautą pelną, pajamas, dividendus, teises ir teisėtus interesus gina Lietuvos Respublikos įstatymai.

2. Visiems zonos ūkinės-komercinės ar kitokios veiklos ūkio subjektams taikoma investicijų apsaugos valstybės garantijų sistema. Valstybė garantuoja ekonominės veiklos ūkio subjektams teisę be apribojimų įvežti į zoną ir išvežti už zonos ribų bei Lietuvos Respublikos ribų kapitalą ir pelną.

3. Užsieniečiams garantuojama teisė turėti 100 procentų zonos įmonės nuosavybės.

Užsienio kilmės kapitalo investavimo arba investicijų buvimo sąlygos tiems investuotojams, kurie investavo nuosavybės teise turimą užsienio kilmės kapitalą pagal įstatymo galiojimo metu nustatytas sąlygas ir tvarką, nesikeičia 5 metus nuo investavimo pradžios.

 

IX SKYRIUS

GINČŲ, SUSIJUSIŲ SU ZONOS ĮMONIŲ AR ZONOS VALDYMO BENDROVĖS VEIKLA, SPRENDIMAS

 

28 straipsnis. Ginčų zonoje sprendimo tvarka

Ginčai, kylantys tarp zonos įmonių, tarp zonos įmonių ir zonos valdymo bendrovės, tarp zonos valdymo bendrovės ir valstybinių institucijų, tarp zonos valdymo bendrovės ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos valstybinės institucijos, atliekančios laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą, ginčai dėl kompensacijos už zonos įmonių veiklos sąlygų pakeitimą ir kiti ginčai sprendžiami Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

 

X SKYRIUS

LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS IR ZONOS ĮMONĖS LIKVIDAVIMAS

 

29 straipsnis. Zonos įmonės likvidavimo tvarka

1. Zonos įmonės likvidavimo pagrindas gali būti:

įmonės savininko sprendimas nutraukti veiklą;

teismo arba kreditorių susirinkimo sprendimas pripažinti įmonę bankrutavusia;

valstybės institucijų priimtas sprendimas atšaukti įmonės registravimą už teisės pažeidimus, nustatytus šiame įstatyme ar kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose, zonos statute, zonos įmonės įstatuose bei sutartyje su zonos valdymo bendrove;

nevykdymas ūkinės-komercinės veiklos zonoje daugiau kaip metus;

teisėsaugos institucijų nustatytas faktas, jog į zonos įmonę investuotas nelegaliu būdu įgytas kapitalas ar įmonės veikloje naudojami nelegaliai įgyti pinigai;

kitas pagrindas, numatytas Lietuvos Respublikos įstatymų.

2. Zonos įmonė likviduojama Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo nustatyta tvarka.

 

30 straipsnis. Zonos likvidavimo tvarka

1. Laisvoji ekonominė zona laikoma likviduota, kai pasibaigia laikas, kuriam ji buvo įsteigta, jeigu jos veiklos nepratęsia Lietuvos Respublikos Seimas.

2. Zoną likviduoti anksčiau laiko, kuriam ji buvo įsteigta, tarptautiniu juridiniu pagrindu pripažintais atvejais gali Lietuvos Respublikos Seimas.

3. Turto ir kitiems klausimams, susijusiems su zonos likvidavimu, finansiniams santykiams tarp zonos ūkinio plėtojimo ir valdymo organų ir zonos ekonominės veiklos subjektų spręsti Lietuvos Respublikos Vyriausybė sudaro likvidacinę komisiją, kuriai suteikia įgaliojimus zonai valdyti laikotarpiui iki bus galutinai išspręsti visi klausimai, susiję su zonos likvidavimu.

4. Ginčai, kylantys dėl zonos likvidavimo, nagrinėjami Lietuvos Respublikos teismuose.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                         ALGIRDAS BRAZAUSKAS