LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ, PRISKIRIAMŲ PRIE VIEŠOJO SEKTORIAUS SUBJEKTŲ, BUHALTERINIŲ SĄSKAITŲ LIKUČIŲ PERKĖLIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2014 m. spalio 16 d. Nr. 1K-324

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi:

1. T v i r t i n u Viešųjų įstaigų, priskiriamų prie viešojo sektoriaus subjektų, buhalterinių sąskaitų likučių perkėlimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas taikomas viešajai įstaigai, priskiriamai prie viešojo sektoriaus subjektų, pradedant buhalterinę apskaitą tvarkyti ir finansinių ataskaitų rinkinius rengti pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą.

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                        Rimantas Šadžius


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2014 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-324

 

VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ, PRISKIRIAMŲ PRIE VIEŠOJO SEKTORIAUS SUBJEKTŲ, BUHALTERINIŲ SĄSKAITŲ LIKUČIŲ PERKĖLIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešųjų įstaigų, pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 22 dalies 5–10 punktus priskiriamų prie viešojo sektoriaus subjektų, buhalterinių sąskaitų likučių perkėlimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato tvarką, pagal kurią viešųjų įstaigų, priskiriamų prie viešojo sektoriaus subjektų (toliau – viešoji įstaiga) buhalterinių sąskaitų likučiai perkeliami iš Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų pavyzdinio sąskaitų plano ir rekomenduojamų jo paaiškinimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 1K-372 „Dėl Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo ir politinių kampanijų dalyvių neatlygintinai gauto turto ir paslaugų įvertinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – pavyzdinis sąskaitų planas), į Viešojo sektoriaus subjektų privalomojo bendrojo sąskaitų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 1K-455 „Dėl Privalomojo bendrojo sąskaitų plano patvirtinimo“ (toliau – privalomasis bendrasis sąskaitų planas), sąskaitas.

2. Aprašo tikslas – reglamentuoti procedūras, užtikrinančias vienodą pavyzdinio sąskaitų plano sąskaitų likučių perkėlimą į privalomojo bendrojo sąskaitų plano sąskaitas, ir nustatyti privalomojo bendrojo sąskaitų plano registravimo sąskaitų likučius perėjimo prie viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų (toliau – VSAFAS) dieną pagal VSAFAS nuostatas.

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Naujasis viešosios įstaigos sąskaitų planas (toliau – naujasis sąskaitų planas) – viešosios įstaigos individualus sąskaitų planas, parengtas pagal privalomąjį bendrąjį sąskaitų planą, detalizuotą pagal įstaigos poreikius. Šiame apraše naujojo sąskaitų plano sąskaitos sutampa su privalomojo bendrojo sąskaitų plano, detalizuoto pagal įstaigos poreikius, sąskaitomis.

3.2. Pradiniai naujojo viešosios įstaigos sąskaitų plano sąskaitų likučiai (toliau – pradiniai likučiai) – pagal VSAFAS įvertinti, pripažinti ir naujojo sąskaitų plano registravimo sąskaitose užregistruoti buhalterinių sąskaitų likučiai perėjimo prie VSAFAS dieną.

3.3. Senasis viešosios įstaigos sąskaitų planas (toliau – senasis sąskaitų planas) – viešosios įstaigos individualus sąskaitų planas, parengtas pagal pavyzdinį sąskaitų planą. Šiame apraše senojo sąskaitų plano sąskaitos sutampa su pavyzdinio sąskaitų plano sąskaitomis.

3.4. Kitos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose teisės aktuose.

4. Sudarydama naująjį sąskaitų planą viešoji įstaiga negali keisti privalomojo sąskaitų plano sąskaitų ar įterpti naujų sąskaitų, išskyrus registravimo sąskaitas.

5. Naująjį sąskaitų planą viešoji įstaiga turi parengti ir patvirtinti iki perėjimo prie VSAFAS dienos.

6. Viešoji įstaiga sudaro žiniaraščius pagal aprašo prieduose pateiktas pavyzdines žiniaraščių formas, kurias pagal poreikį gali papildyti naujomis eilutėmis ir skiltimis arba nenaudojamų eilučių nespausdinti. Į pavyzdines žiniaraščių formas įtrauktos visos pavyzdinio sąskaitų plano 0–4 klasių ir privalomojo bendrojo sąskaitų plano 0–6 klasių sąskaitos, kurios gali nesutapti su viešosios įstaigos naujojo ir senojo sąskaitų planų registravimo sąskaitomis. Viešoji įstaiga savo žiniaraščius turi sudaryti taip, kad juose būtų nurodytos naujojo sąskaitų plano 0–6 klasių registravimo sąskaitos.

7. Prieš pradėdama taikyti VSAFAS, viešoji įstaiga turi inventorizuoti visą turtą ir įsipareigojimus pagal Inventorizacijos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 719 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“, ir buhalterinėje apskaitoje užregistruoti inventorizacijos rezultatus.

8. Aprašo 12.2 papunktyje nurodytos procedūros gali būti atliekamos kartu su inventorizacija arba atskirai. Procedūrų rezultatai įforminami laisvos formos apskaitos dokumentais: aktais, pažymomis ir kt.

9. Pradiniai likučiai registruojami taip, kad neturėtų poveikio pirmo ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių, kurių finansinės ataskaitos sudaromos pagal VSAFAS, sąskaitų apyvartai.

10. Pradiniai likučiai gali būti taisomi iki pirmą kartą pagal VSAFAS parengtų metinių finansinių ataskaitų pateikimo dienos taip, kad neturėtų poveikio pirmo ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių, kurių finansinės ataskaitos sudaromos pagal VSAFAS, sąskaitų apyvartai.

11. Pagal pradinius likučius sudaroma pradinė finansinės būklės ataskaita, kaip nurodyta 7-ajame VSAFAS „Apskaitos politikos, apskaitinių įverčių keitimas ir klaidų taisymas“.

 

II SKYRIUS

PRADINIŲ LIKUČIŲ NUSTATYMAS

 

12. Pradiniai likučiai nustatomi šiais etapais:

12.1. senojo sąskaitų plano sąskaitų likučiai perkeliami į naujojo sąskaitų plano sąskaitas, kaip nurodyta šio aprašo II skyriaus pirmajame skirsnyje;

12.2. atliekamos šios su VSAFAS reikalavimais susijusios procedūros:

12.2.1. naujojo sąskaitų plano sąskaitų likučiai įvertinami pagal VSAFAS, kaip nurodyta šio aprašo II skyriaus antrajame skirsnyje;

12.2.2. senojo sąskaitų plano sąskaitose užregistruotas turtas ir įsipareigojimai, kurie neturi būti pripažįstami pagal VSAFAS, iškeliami iš naujojo sąskaitų plano sąskaitų, kaip nurodyta šio aprašo II skyriaus trečiajame skirsnyje;

12.2.3. nustatomas senojo sąskaitų plano sąskaitose neužregistruotas turtas ir įsipareigojimai, kuriuos pagal VSAFAS privaloma registruoti buhalterinėje apskaitoje, kaip nurodyta šio aprašo II skyriaus ketvirtajame skirsnyje;

12.3. nustatomi galutiniai pradiniai sąskaitų likučiai, kaip nurodyta šio aprašo II skyriaus penktajame skirsnyje.

13. Remiantis inventorizacijos arba atskiro patikrinimo rezultatais, nustatomas naujojo sąskaitų plano sąskaitų likučių pokytis dėl VSAFAS reikalavimų taikymo perkeltiems pagal 1-ąjį žiniaraštį iš senojo sąskaitų plano sąskaitų likučiams, kartu nustatomi likučiai, kurie nebuvo užregistruoti senojo sąskaitų plano sąskaitose, bet turi būti užregistruoti naujojo sąskaitų plano sąskaitose pradedant taikyti VSAFAS pirmą kartą.

14. Naujojo sąskaitų plano likučių pasikeitimai, atlikus aprašo 12.2 papunktyje nurodytas procedūras, registruojami žiniaraštyje, kuris sudaromas pagal aprašo 2 priede pateiktą formą (toliau – 2-asis žiniaraštis). 2-ojo žiniaraščio sudarymo tikslas – nustatyti kiekvieno naujojo sąskaitų plano sąskaitos likučio pokytį dėl perėjimo prie buhalterinės apskaitos tvarkymo pagal VSAFAS ir nustatyti pradinius likučius.

 

 

PIRMASIS SKIRSNIS

SENOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITŲ LIKUČIŲ PERKĖLIMAS Į NAUJOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITAS

 

15. Pagal finansinių metų, po kurių pradedami taikyti VSAFAS, paskutinės dienos senojo sąskaitų plano sąskaitų likučius sudaromas aprašo 1 priede pateiktos formos žiniaraštis (toliau – 1-asis žiniaraštis). 1-ojo žiniaraščio sudarymo tikslas – nurodyti naujojo sąskaitų plano sąskaitų likučius iki jų įvertinimo pagal VSAFAS.

16. Senojo sąskaitų plano sąskaitų likučiai peržiūrimi ir sugrupuojami vadovaujantis VSAFAS reikalavimais pagal privalomojo bendrojo sąskaitų plano sąskaitas. Pildant 1-ąjį žiniaraštį konkreti naujojo sąskaitų plano registravimo sąskaita parenkama taikant turinio viršenybės prieš formą principą.

17. Į 1-ąjį žiniaraštį įrašyti senojo sąskaitų plano turto sąskaitų likučiai prieš perkeliant juos į naujojo sąskaitų plano sąskaitas pergrupuojami, jeigu iki VSAFAS taikymo pradžios viešojoje įstaigoje nustatyta minimali ilgalaikio materialiojo turto vertė buvo didesnė arba mažesnė už Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą ir taikomą iki tų metų, kuriais viešosios įstaigos buhalterinė apskaita pradedama tvarkyti ir finansinių ataskaitų rinkiniai pradedami rengti pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą, sausio 1 d. minimalią ilgalaikio materialiojo turto vertę viešojo sektoriaus subjektams (toliau – Vyriausybės nustatyta minimali ilgalaikio materialiojo turto vertė viešojo sektoriaus subjektams), ir perkeliami į naujojo sąskaitų plano sąskaitas:

17.1. senojo sąskaitų plano sąskaitose užregistruoti ilgalaikio materialiojo turto likučiai priskiriami prie naujojo sąskaitų plano atsargų sąskaitų, jeigu to ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo (pasigaminimo) savikaina yra mažesnė už Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą minimalią ilgalaikio materialiojo turto vertę viešojo sektoriaus subjektams;

17.2. senojo sąskaitų plano sąskaitose užregistruoti atsargų likučiai priskiriami prie ilgalaikio materialiojo turto sąskaitų, jeigu tos atsargos suprantamos kaip 12-ajame VSAFAS „Ilgalaikis materialusis turtas“ apibrėžtas ilgalaikis materialusis turtas ir atitinka nustatytus jo pripažinimo kriterijus.

18. Senojo sąskaitų plano sąskaitos likutis perkeliamas pagal kiekvienos sąskaitos (pavyzdžiui, pagal pirkėją, tiekėją, ilgalaikio turto vienetą ir pan.) sumas taip, kad būtų galima nustatyti jį atitinkančią sumą (-as) pagal dvejybinio įrašo sąsajas (pavyzdžiui, pagal gautinas sumas, mokėtinas sumas, finansavimo šaltinį ir pan. bei pagal kitus informacijai kaupti reikalingus požymius). Viešoji įstaiga pagal poreikį gali pasirinkti dar detalesnį sąskaitų plano sąskaitos likučio perskaičiavimą.

19. Perkeliant likučius iš senojo sąskaitų plano sąskaitų į naujojo sąskaitų plano sąskaitas nepanaudotos gautos finansavimo sumos paskirstomos pagal naujajame sąskaitų plane nustatytus finansavimo šaltinius.

20. Senojo sąskaitų plano registravimo sąskaitų likučiai 1-ajame žiniaraštyje perkeliami į naujojo sąskaitų plano registravimo sąskaitas (pavyzdžiui, ilgalaikio turto įsigijimo savikaina, jo nusidėvėjimas (amortizacija) ir kiti pokyčiai registruojami atskirose registravimo sąskaitose; abejotinos skolos (nuvertėjimas) registruojamos atskirose gautinų sumų registravimo sąskaitose).

21. Bendra likučių senojo sąskaitų plano sąskaitose suma 1-ajame žiniaraštyje turi būti lygi užregistruotų naujojo sąskaitų plano sąskaitose likučių bendrai sumai.

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

LIKUČIŲ, PERKELTŲ Į NAUJOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITAS, VERTINIMAS PAGAL VSAFAS REIKALAVIMUS

 

22. 2-ajame žiniaraštyje iš senojo sąskaitų plano sąskaitų į naujojo sąskaitų plano sąskaitas perkelti likučiai įvertinami pagal VSAFAS reikalavimus:

22.1. ilgalaikis materialusis turtas – pagal 12-ąjį VSAFAS „Ilgalaikis materialusis turtas“;

22.2. nematerialusis turtas – pagal 13-ąjį VSAFAS „Nematerialusis turtas“;

22.3. finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai – pagal 17-ąjį VSAFAS „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“;

22.4. atsargos – pagal 8-ąjį VSAFAS „Atsargos“;

22.5. investicijos į kontroliuojamus ir asocijuotuosius subjektus – pagal 14-ąjį VSAFAS „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“ ir 15-ąjį VSAFAS „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“;

22.6. biologinis turtas – pagal 16-ąjį VSAFAS „Biologinis turtas ir mineraliniai ištekliai“.

23. Turto nuvertėjimas apskaičiuojamas ir užregistruojamas kaip naujojo sąskaitų plano sąskaitų likučių pokytis pagal 22-ąjį VSAFAS „Turto nuvertėjimas“.

24. Jeigu ilgalaikis materialusis turtas pagal VSAFAS turi būti įvertintas tikrąja verte, o to turto tikroji vertė didesnė už senojo sąskaitų plano sąskaitose registruotą likutinę vertę, gautas turto vertės padidėjimas turi būti užregistruotas atitinkamoje turto sąskaitoje ir sąskaitoje 321 „Tikrosios vertės rezervas“. Turto, kuris iki likučių perkėlimo buvo vertinamas perkainota verte, o pagal VSAFAS turi būti vertinamas įsigijimo savikaina, vertė turi būti pakoreguota, kad atitiktų likutinę vertę, kuri būtų buvusi, jei turtas būtų vertinamas įsigijimo savikaina nuo jo įsigijimo dienos. Gauto skirtumo suma registruojama sąskaitoje 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“.

25. Visi naujojo sąskaitų plano sąskaitų likučių vertės pasikeitimai registruojami atitinkamoje turto ar įsipareigojimų sąskaitoje ir sąskaitoje 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“, išskyrus aprašo 24 punkte nurodytą atvejį, tokia tvarka:

25.1.  turto, įsigyto ne iš finansavimo sumų, likučio pokytis dėl jo nuvertėjimo registruojamas kredituojant atitinkamą 1–2 klasių registravimo sąskaitą nuvertėjimo suma ir debetuojant sąskaitą 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

25.2. turto, kuris įsigytas iš finansavimo sumų, nuvertėjimas registruojamas nuvertėjimo suma kredituojant atitinkamą 1–2 klasių registravimo sąskaitą ir debetuojant sąskaitą 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“. Kartu ta pačia suma debetuojama atitinkama 4 klasės „Finansavimo sumos (gautos)“ sąskaita ir kredituojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

25.3. ilgalaikio finansinio turto ir ilgalaikių finansinių įsipareigojimų vertės pasikeitimo suma dėl jų įvertinimo tikrąja verte arba amortizuota savikaina debetuojamos arba kredituojamos ilgalaikio finansinio turto ir ilgalaikių finansinių įsipareigojimų registravimo sąskaitos ir atitinkamai kredituojama arba debetuojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

Į NAUJOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITAS PERKELTŲ SENOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITŲ LIKUČIŲ, KURIE NETURI BŪTI PRIPAŽĮSTAMI PAGAL VSAFAS, IŠKĖLIMAS IŠ NAUJOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITŲ

 

26. Jei pagal VSAFAS reikalavimus turtas arba įsipareigojimai neatitinka jų pripažinimo kriterijų, jų vertes atitinkančia suma mažinami jų likučiai, perkeliant juos į kitas naujojo sąskaitų plano sąskaitas. Ši nuostata taikoma ir ilgalaikio turto sąskaitose registruotus likučius perkeliant į naujojo sąskaitų plano atsargų sąskaitas, jei iki perėjimo prie VSAFAS dienos ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo savikaina viešojoje įstaigoje buvo nustatyta mažesnė už Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą minimalią ilgalaikio materialiojo turto vertę viešojo sektoriaus subjektams.

27. Pagal 1-ąjį žiniaraštį į naujojo sąskaitų plano sąskaitas perkeltų senojo sąskaitų plano sąskaitų likučių, kurie neturi būti pripažįstami pagal VSAFAS, iškėlimas į nebalansines sąskaitas 2-ajame žiniaraštyje registruojamas taip:

27.1. jei turtas įsigytas ne iš finansavimo sumų, jo vertę atitinkančio likučio suma kredituojamos turto sąskaitos ir debetuojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

27.2. jei turtas įsigytas iš finansavimo sumų, jo vertę atitinkančio likučio suma kredituojamos turto sąskaitos ir debetuojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“. Kartu ta pačia suma debetuojama atitinkama 4 klasės sąskaita, skirta gautoms finansavimo sumoms registruoti, ir kredituojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

27.3. jei yra įsipareigojimų, kai tikrai žinoma, kad nereikės jų įvykdyti padengiant turtu, įsipareigojimų vertę atitinkančio likučio suma debetuojama įsipareigojimo sąskaita ir kredituojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“.

28. Viešoji įstaiga sumas, nurodytas aprašo 27 punkte, iškelia į nebalansines sąskaitas, jei to reikalauja VSAFAS arba viešoji įstaiga taip nustatė pagal savo apskaitos politiką.

 


 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

TURTO IR ĮSIPAREIGOJIMŲ, KURIE NEBUVO REGISTRUOTI SENOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITOSE, BET TURI BŪTI PRIPAŽĮSTAMI PAGAL VSAFAS, LIKUČIŲ REGISTRAVIMAS NAUJOJO SĄSKAITŲ PLANO SĄSKAITOSE

 

29. Jei nustatoma, kad yra turto ar įsipareigojimų, atitinkančių VSAFAS reikalavimus, kurie nebuvo užregistruoti senojo sąskaitų plano sąskaitose, bet, taikant VSAFAS turi būti registruojami naujojo sąskaitų plano sąskaitose, viešoji įstaiga juos įvertina ir jų sumas įtraukia į 2-ąjį žiniaraštį taip:

29.1. registruojant ilgalaikį turtą, kuris anksčiau nebuvo pripažintas, pagal VSAFAS reikalavimus įvertinta jo vertės suma debetuojama atitinkama 1 klasės naujojo sąskaitų plano ilgalaikio turto įsigijimo savikainos registravimo sąskaita ir, jeigu ilgalaikis turtas buvo įsigytas iš gautų finansavimo sumų, kredituojama 4 klasės sąskaita „Finansavimo sumos nepiniginiam turtui įsigyti (gautos)“, kitais atvejais kredituojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

29.2. registruojant atsargas, kurios anksčiau nebuvo pripažintos, pagal VSAFAS reikalavimus įvertinta atsargų vertės suma debetuojama atitinkama 2 klasės naujojo sąskaitų plano atsargų įsigijimo savikainos registravimo sąskaita ir, jeigu atsargos buvo įsigytos iš gautų finansavimo sumų, kredituojama 4 klasės sąskaita „Finansavimo sumos nepiniginiam turtui įsigyti (gautos)“, kitais atvejais kredituojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

29.3. apskaičiuojamos ir registruojamos sukauptos pajamos naujojo sąskaitų plano 228 sąskaitoje „Sukauptos gautinos sumos“ tais atvejais, kai nėra pirminio apskaitos dokumento, pagal kurį būtų galima registruoti gautinas sumas, bet labai tikėtina, kad viešajai įstaigai bus sumokėta už iki perėjimo prie VSAFAS dienos suteiktas paslaugas (pavyzdžiui, jeigu sąskaita nuomininkui už nuomos paslaugas išrašoma kitą mėnesį ketvirčiui pasibaigus), perduotą turtą ar bus apmokėtos viešosios įstaigos iki perėjimo prie VSAFAS dienos padarytos sąnaudos. Sukauptų pajamų likutis registruojamas debetuojant sąskaitos 228 „Sukauptos gautinos sumos“ atitinkamą registravimo sąskaitą ir kredituojant sąskaitą 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“;

29.4. įvertinami ir registruojami ilgalaikiai atidėjiniai, t. y. įvertinta ilgalaikių atidėjinių suma debetuojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“ ir ilgalaikių atidėjinių suma, sumažinta einamųjų metų dalimi, kredituojama sąskaita 51 „Ilgalaikiai atidėjiniai“, o ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalies suma kredituojama sąskaita 611 „Ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalis“;

29.5. jeigu viešoji įstaiga yra pasirašiusi turto nuomos sutartį, kuri, taikant turinio viršenybės prieš formą principą, savo turiniu atitinka finansinės nuomos (lizingo) sutartį, ji turi užregistruoti turtą ir įsipareigojimą, išskirdama įsipareigojimo ilgalaikę dalį ir einamųjų metų dalį, taip:

29.5.1. turto įsigijimo savikainos suma debetuojama atitinkama 1 klasės turto įsigijimo savikainos registravimo sąskaita;

29.5.2. iki perėjimo prie VSAFAS dienos sukaupta nusidėvėjimo suma kredituojama atitinkama 1 klasės sąskaita, skirta registruoti sukauptai nusidėvėjimo sumai;

29.5.3. neapmokėta įvertinto finansinės nuomos įsipareigojimo dalimi kredituojamos atitinkamos 5 ir 6 klasių registravimo sąskaitos;

29.5.4. jei įsipareigojimo už turtą suma (turto nuoma) buvo pripažinta finansavimo pajamomis, sumokėtos sumos (atėmus apskaičiuotą palūkanų sumą) dalimi, atėmus iki perėjimo prie VSAFAS dienos sukauptą nusidėvėjimo sumą, kredituojama naujojo sąskaitų plano sąskaitos 42 „Finansavimo sumos (gautos)“ atitinkama registravimo sąskaita ir debetuojama sąskaita 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“. Šis punktas taikomas, kai už įsigytą turtą buvo apmokama ne iš viešosios įstaigos uždirbtų pajamų;

29.6. apskaičiuojamos sukauptos sąnaudos ir ateinančių laikotarpių pajamos. Jos priskiriamos prie trumpalaikių įsipareigojimų ir registruojamos taip:

29.6.1. sukauptos sąnaudos registruojamos, jeigu sąskaita už laikotarpį iki perėjimo prie VSAFAS dienos gaunama po perėjimo prie VSAFAS dienos, kredituojant naujojo sąskaitų plano sąskaitos 695 „Kiti trumpalaikiai įsipareigojimai“ atitinkamą registravimo sąskaitą ir debetuojant sąskaitą 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“. Atitinkamai turi būti užregistruotos ir sąnaudos už kaupiamąjį mokamą ne darbo laiką, kaip nurodyta 24-ajame VSAFAS „Su darbo santykiais susijusios išmokos“;

29.6.2. ateinančių laikotarpių pajamos registruojamos kredituojant naujojo sąskaitų plano sąskaitos 694 „Gauti išankstiniai mokėjimai“ atitinkamą registravimo sąskaitą ir debetuojant sąskaitą 31 „Sukauptas perviršis ar deficitas“, jeigu iki perėjimo prie VSAFAS dienos sumokėta už paslaugas, kurias viešoji įstaiga suteiks po perėjimo prie VSAFAS dienos.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

APSKAIČIUOTI GALUTINIAI PRADINIAI LIKUČIAI

 

30.  Pagal 2-ojo žiniaraščio duomenis nustatomi pradiniai likučiai perėjimo prie VSAFAS dieną.

31. Pradiniai likučiai 2-ajame žiniaraštyje apskaičiuojami 3 ir 4 skilčių sumas patikslinus (t. y. padidinus (sumažinus)) 5 ir 6 skiltyse nurodytomis sumomis ir nustatomi 7 ir 8 skiltyse.

32. Detali informacija apie viešosios įstaigos pradinius likučius apskaitos registruose turi atitikti 2-ajame žiniaraštyje nustatytas naujojo sąskaitų plano sąskaitų pradinių likučių sumas.

 

 

_________________