TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2021–2022 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2021 m. kovo 25 d. Nr. T1-99

Telšiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 5 straipsnio 2 punktu, 7 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, ir atsižvelgdama į Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Telšių rajono savivaldybės taryba nusprendžia,

patvirtinti Telšių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2021–2022 metų programą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                Kęstutis Gusarovas

 

PATVIRTINTA

Telšių rajono savivaldybės tarybos

2021 m. kovo 25 d. sprendimu

Nr. T1-99

 

 

TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2021–2022 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Telšių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) korupcijos prevencijos 2021–2022 metų programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija strategija, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 1059 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija strategijos“, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607 „Dėl padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“, Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170 „Dėl Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Antikorupcinės aplinkos viešajame sektoriuje kūrimo ir įgyvendinimo vadovo nuostatomis.

2.    Programos paskirtis – užtikrinti nuoseklų ir kryptingą Savivaldybės veikimą korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo srityse.

3.    Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

4.    Korupcija yra viena iš nacionalinių grėsmių valstybei ir tuo pačiu vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, sąžiningą konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių stabilumui bei visuomenės moralei. Korupcija sietina su pernelyg dideliu biurokratijos ir reglamentavimo mastu, sprendimų diskrecijos ir atskaitingumo pusiausvyros nebuvimu.

5. Nuo 2001 m. Lietuvoje vykdomas projektas „Lietuvos korupcijos žemėlapis“. Projekto įgyvendinimo metu kasmet atliekamas tyrimas, kuris atskleidžia esamą korupcijos lygio situaciją šalyje. 2019 m. rugsėjo–lapkričio mėnesiais Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“ atliko tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2019“. Buvo tiriamos trys tikslinės grupės: Lietuvos gyventojai, verslo įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai.

Tyrimo tikslas – įvertinti korupcinę situaciją Lietuvoje bei palyginti ją su ankstesnių metų rezultatais.

Tyrimo uždaviniai: įvertinti tikslinių grupių požiūrį į korupciją, korupcijos paplitimą įvairiose institucijose, nustatyti respondentų korupcinę patirtį, įvertinti antikorupcinį potencialą.

Pagrindiniai atlikto tyrimo rezultatai:

5.1. Tarp Lietuvos gyventojams aktualių problemų korupcija užima 4-ą vietą po mažų atlyginimų, kylančių kainų, emigracijos. Kaip labai rimtą problemą korupciją nurodė 36% gyventojų. Tai mažiau nei 2018 m. (40%). Įmonių vadovai korupciją, kaip labai rimtą problemą, paminėjo 4-oje vietoje – 32% (2018 m. – 27%), o valstybės tarnautojai – 7-oje vietoje – 23% (2018 m. – 30%). Taigi, gyventojai ir valstybės tarnautojai korupcijos problemą mini rečiau, o įmonių vadovai – dažniau.

5.2. 20% Lietuvos gyventojų mano, kad korupcijos mastai per 5 metus išaugo, 37% – kad nepakito ir 26% – kad sumažėjo. 2008 m. manančių, kad korupcijos mastai per 5 metus padidėjo, buvo 77%, 2011 m. – 53%, 2014 m. – 35%, 2016 m. – 42%, 2018 m. – 25%, t. y. nuo 2008 m. iki 2019 m. buvo stebima vertinimų gerėjimo tendencija (išskyrus 2016 m.). 2019 m. užfiksuotas geriausias rezultatas vertinimuose. Panaši tendencija ir 12 mėnesių dinamikos vertinime. 2007 m. manančių, kad korupcijos mastai per 12 mėn. padidėjo, buvo 54%, 2008 m. – 66%, 2014 m. – 26%, o 2016 m. – 36%, 2018 m. – 20%. 2019 m. tyrimo metu korupcijos augimą nurodė tik 15% respondentų. Ateities atžvilgiu yra kiek daugiau optimistų (29%) negu pesimistų (11%). Tai ir vėl geriausias rezultatas per daugelį metų. Įmonių vadovų ir valstybės tarnautojų atsakymai taip pat yra pozityviausi per daugelį metų. Pavyzdžiui, jeigu 2007 m. net 55% įmonių vadovų nurodė, kad korupcijos mastai per 5 metus išaugo, tai 2019 m. tokių yra tik 12% (sumažėjimą 2007 m. nurodė 13%, o 2019 m. beveik tris kartus daugiau - 37%). Valstybės tarnautojai, kurių požiūris į korupciją buvo pradėtas matuoti 2011 m., tuo laikotarpiu korupcijos išaugimą per 5 metus nurodė 40% atvejų, o 2019 m. – tik 7% (sumažėjimą atitinkamai 22% ir 72%).

5.3. Kaip labiausiai paplitusius reiškinius gyventojai nurodė, kai asmuo gydytojui atsidėkoja pinigais po sėkmingai atliktos operacijos – 29%, kai naudojamasi tarnybiniu automobiliu asmeniniais tikslais – 29%, kai per pažintis yra įsidarbinama į valstybės instituciją – 27%. Šios situacijos buvo dažniausiai minimos ir 2018 m. Beveik visais atvejais 2019 m. nurodžiusiųjų, kad korupcinės situacijos yra labai paplitusios, yra mažiau nei 2018 m.

5.4. Visos tikslinės grupės korupciją, kaip reiškinį, vertina neigiamai – korupcija yra kliūtis geresniam žmonių gyvenimui, visuomenės bei valstybės vystymuisi.

5.5 Atvirame klausime 2019 m., gyventojų nuomone, labiausiai korumpuotos institucijos: sveikatos apsaugos institucijos – 47%, teismai – 37%, Seimas – 30%. Lyginant su 2018 m. dažniau yra pradėti minėti teismai. Įmonių atstovų nuomone, labiausiai korumpuoti yra teismai (30% atsakymų į atvirą klausimą). Teismų korumpuotumo minėjimas žymiai padažnėjo (2018 m. buvo 18%). Antroje vietoje yra sveikatos apsauga – 26% (buvo 35%) ir Seimas – 23% (buvo 22%). Kaip ir ankstesniuose tyrimuose, valstybės tarnautojai atvirame klausime kaip labiausiai korumpuotas įstaigas nurodė sveikatos apsaugos institucijas – 45% (2018 m. buvo 43%). Toliau seka savivaldybės – 31% ir teismai – 31% (teismų paminėjimai 2019 m. žymiai dažnesni, 2018 m. buvo dvigubai mažiau – 14%).

5.6. Dauguma gyventojų (61%) mano, kad kyšis padeda spręsti problemas. Ši dalis nuo 2007 m. nuosekliai mažėja. 30% gyventojų duotų kyšį, kad išspręstų savo problemas. Patiems respondentams per 12 mėnesių kyšį siūlė 3% atvejų, tačiau 27% respondentų pažįsta žmones, kuriems buvo siūlomi kyšiai.

5.7. Sutinka, kad kyšis padeda spręsti problemas, 36% įmonių vadovų (tai mažiau nei 2016 m. – 48%). Duotų kyšį 9% įmonių vadovų, dar 24% tą darytų priklausomai nuo aplinkybių. 25% valstybės tarnautojų nurodė, kad kyšis padeda spręsti problemas, tai maždaug tiek pat kaip ir 2018 m. (24%).

5.8. Ankstesniais metais visos tikslinės grupės dėl korupcijos paplitimo pirmiausia kaltino politikus. 2019 m. gyventojai ir įmonių vadovai labiausiai pradėjo kaltinti teisėjus („labai atsakingi“/ „atsakingi“ 82% gyventojų atsakymai ir 84% įmonių vadovų atsakymai). Teisėjus labiau pradėjo kaltinti ir valstybės tarnautojai (73%). Taip pat matoma tendencija, kad verslininkai ir valstybės tarnautojai labiau pradeda kaltinti patys save (kaltinančių pačius save verslininkų nuo 2018 m. iki 2019 m. padaugėjo nuo 39% iki 54%, o valstybės tarnautojų nuo 43% iki 54%).

5.9. Tiek gyventojai, tiek verslininkai, tiek ir valstybės tarnautojai dėl kyšio dažniausiai kaltina abi puses ir tokių vertinimų nuo 2007 m. daugėja.

5.10. Dėl efektyviausių korupcijos mažinimo priemonių tikslinių grupių nuomonės buvo tokios: gyventojai pirmoje vietoje minėjo bausmių griežtinimą – 44%, įmonių vadovai nurodė tą patį – 45%, o valstybės tarnautojai siūlė kelti valstybės tarnyboje dirbančių asmenų atlyginimus – 39%, kelti visuomenės moralę – 38%.

5.11. 48% gyventojų žino, kur reikėtų kreiptis dėl korupcijos atvejų (tai žymiai daugiau nei ankstesniais metais, pvz., 2007 m. tokių buvo 18%), 22% praneštų apie korupciją, 9% norėtų dalyvauti antikorupcinėje veikloje. Įmonių vadovų rodikliai šiuo požiūriu yra aukštesni: 61% žino, 31% praneštų, 10% norėtų dalyvauti antikorupcinėje veikloje. Dar daugiau žino, kur reikėtų kreiptis, valstybės tarnautojai – 86%, praneštų apie korupciją – 52% tarnautojų, norėtų dalyvauti antikorupcinėje veikloje – 30% tarnautojų.

5.12. 19% gyventojų girdėjo apie įgyvendinamas korupcijos prevencijos ir mažinimo priemones (buvo 20%). 30% nurodė, kad šios priemonės padės sumažinti korupciją, o 30% – kad nepadės, t.y. pesimistų ir optimistų po lygiai. Tarp verslininkų, girdėjusių apie antikorupcines priemones, yra 24% (buvo 31%). Optimistų dėl tų priemonių efektyvumo – 42% (tiek pat buvo ir 2018 m.). Dar daugiau girdėjusių tarp valstybės tarnautojų – 63% (buvo 59%), čia daugiau ir optimistų (48%) nei pesimistų (16%) dėl šių priemonių efektyvumo.

5.13. Taigi, lyginant su 2018 m., padidėjo dalis gyventojų, įmonių vadovų ir valstybės tarnautojų, nurodančių, kad sumažėjo korupcijos mastai per 5 metus ir per 12 mėnesių. Mažėja kyšių prievartavimo ir davimo indeksai, mažėja korupcinė patirtis. Per metus tarp gyventojų išaugo žinomumas, kur kreiptis dėl korupcinių įvykių.

6. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu bei Telšių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2016–2018 m. programa, patvirtinta Telšių rajono savivaldybės tarybos 2016 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. T1-100 „Dėl Telšių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2016–2018 metų programos patvirtinimo“, Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse įgyvendintos bei įgyvendinamos šios korupcijos prevencijos priemonės: 

6.1. Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu ir Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, atliko korupcijos rizikos analizę:

6.1.1. Savivaldybės kontroliuojamų įmonių: SĮ Telšių butų ūkio, UAB Telšių autobusų parko ir UAB „Telšių vandenys“ valdymo, taip pat Savivaldybės sportinės veiklos projektų finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės, viešųjų ir privačių interesų derinimo kontrolės užtikrinimo veiklos srityse, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė. Analizuotas laikotarpis: 2016 m. sausio 1 d. – 2018 m. rugpjūčio 31 d. Pateiktos motyvuotos išvados ir pasiūlymai.

6.1.2. Savivaldybės būsto ir socialinio būsto įsigijimo, skyrimo, taip pat naudojimo kontrolės ir būklės gerinimo, remonto darbų organizavimo veiklos srityse. Analizuotas laikotarpis: 2018–2019 m. Pateiktos motyvuotos išvados ir pasiūlymai.

6.2. Programos įgyvendinimo laikotarpiu nuolat buvo siekiama didinti viešumą ir atskaitingumą visuomenei. Pasiekti rezultatai:

6.2.1. Savivaldybės interneto svetainėje (toliau – Interneto svetainė) skelbiami Savivaldybės tarybos sprendimai, sprendimų projektai, jų rengimo medžiaga, Savivaldybės mero potvarkiai, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai, Programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, šios Programos įgyvendinimo metinės ataskaitos, taip pat kita teisinė informacija.

6.2.2. Interneto svetainėje skelbiami Savivaldybės antikorupcijos komisijos (toliau – Antikorupcijos komisija) narių kontaktiniai duomenys bei Antikorupcijos komisijos veikla.

6.2.3. Interneto svetainėje skelbiama informacija apie Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų nusišalinimą nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis.

6.2.4. Visi Savivaldybės tarybos posėdžiai transliuojami tiesiogiai internetu bei viešai skelbiama informacija apie Savivaldybės tarybos narių nusišalinimą nuo posėdžiuose svarstomų klausimų.

6.2.5. Interneto svetainėje viešai skelbiama informacija apie galimybes pranešti dėl korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų, dėl pasiūlymų korupcijos prevencijos klausimais pateikimo bei kita aktuali informacija.

6.2.6. Interneto svetainėje skelbiama informacija apie rengiamus konkursus valstybės tarnautojo ar įstaigos vadovo pareigoms užimti.

6.2.7. Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų privačių interesų deklaracijos skelbiamos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos tinklalapyje.

6.3. Vykdomas antikorupcinis švietimas švietimo įstaigose bei kitose Savivaldybės institucijose, įstaigose bei įmonėse.

6.4. Savivaldybės administracijos darbuotojai, Savivaldybės tarybos nariai dalyvauja įvairiuose mokymuose, seminaruose korupcijos prevencijos, tarnybinės etikos ir teisės aktų vertinimo antikorupciniu požiūriu, temomis.

6.5. Savivaldybės administracija teisės aktų nustatyta tvarka kreipiasi į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl asmenų, pretenduojančių eiti valstybės tarnautojų bei įstaigų vadovų pareigas, siekdama įvertinti asmenų patikimumą ir mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę Savivaldybės administracijoje.

6.6. Vadovaujantis teisės aktais atliekamas antikorupcinis teisės aktų projektų vertinimas. Savivaldybėje 2016–2020 m. antikorupciniu požiūriu įvertinti 264 teisės aktų projektai.         

6.7. Savivaldybėje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vykdomas antikorupcinis švietimas ir informavimas, teisės aktų projektai vertinami antikorupciniu požiūriu, veiklą vykdo Antikorupcijos komisija.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

7. Programos strateginis tikslas – stiprinti korupcijos prevenciją ir kontrolę Savivaldybės institucijose, įstaigose bei įmonėse, šalinti neigiamas sąlygas, skatinančias korupcijos atsiradimą.

8. Pirmasis tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse bei jas šalinti.

9. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:

9.1. užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą viešųjų pirkimų, turto valdymo, statybos, teritorijų planavimo, leidimų, licencijų išdavimo, investicinių programų ir projektų vykdymo bei kitose srityse;

9.2. ugdyti Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse dirbančių asmenų atsparumą korupcijai.                                

10. Antrasis tikslas – didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, įstaigomis ir įmonėmis.

11. Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:

11.1. padidinti priimamų sprendimų viešumą ir skaidrumą, pagerinti informacijos sklaidą administracinių paslaugų teikimo ir viešųjų paslaugų teikimo srityje;

11.2. užtikrinti kokybišką teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą.

12. Trečiasis tikslas – skatinti Savivaldybės gyventojų antikorupcinį švietimą.

13. Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:

13.1. šviesti Savivaldybės gyventojus korupcijos prevencijos klausimais;

13.2. skatinti Savivaldybės gyventojų sąmoningumą.

14. Programos efektyvumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

14.1. įgyvendintų Programos priemonių skaičių;

14.2. neįgyvendintų Programos priemonių skaičių;

14.3. iki nustatytų terminų įgyvendintų priemonių skaičių;

14.4. antikorupciniu požiūriu ištirtų Savivaldybės veiklos sričių skaičiaus pokytį;

14.5. anoniminių ir oficialių pranešimų apie galimas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas teikiant administracines ir viešąsias paslaugas skaičiaus pokytį;

14.6. renginių, skirtų antikorupciniam švietimui, ir jų dalyvių skaičių;

14.7. visuomenės nuomonės tyrimų rezultatus, parodančius pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, įstaigomis ir įmonėmis.

15. Kiekvienas konkretus korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo uždavinys ir priemonė vertinami pagal Programos priemonių plane nustatytus vertinimo kriterijus.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

 

16. Programai įgyvendinti sudaromas Programos įgyvendinimo priemonių planas, kuris nustato korupcijos prevencijos priemones, jų vykdymo terminus, laukiamus rezultatus bei vykdytojus ir yra neatskiriama šios Programos dalis.

17. Už Programos įgyvendinimą atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius. Programos įgyvendinimą koordinuoja už korupcijos prevenciją atsakingas asmuo.

18. Programos įgyvendinimo kontrolę vykdo Antikorupcijos komisija šios komisijos nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka.

19. Už konkrečių Programos priemonių įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti vykdytojai.

20. Programoje dalyvaujančios Savivaldybės institucijos, įstaigos ir įmonės vykdytinas Programos priemones numato savo veiklos planuose.

21. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai pasibaigus pusmečiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 d., pateikia už korupcijos prevenciją atsakingam asmeniui informaciją apie Programos priemonių įgyvendinimo eigą, jų veiksmingumą.

22. Už korupcijos prevenciją atsakingas asmuo pasibaigus pusmečiui apibendrina iš vykdytojų gautą informaciją apie priemonių įgyvendinimą, jų veiksmingumą, pasiektus rezultatus ir susistemintus duomenis pateikia Savivaldybės administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai.

23. Antikorupcijos komisija pagal būtinumą išklauso Programos vykdytojų ataskaitas, pateikia Savivaldybės tarybai Programos priemonių vykdymo ataskaitą kiekvienais metais ne vėliau kaip iki balandžio 1 d.

24. Programos veiksmingumo stebėseną ir korupcijos rizikos valdymo vertinimą pasibaigus ketvirčiui ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 d. atlieka ir Programos veiksmingumo stebėsenos išvadas Savivaldybės administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai pateikia Savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.

25. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos Programos priemonėms įgyvendinti, teikia už korupcijos prevenciją atsakingam asmeniui ir Antikorupcijos komisijai motyvuotus pasiūlymus dėl įgyvendinamų Programos priemonių koregavimo ar pakeitimo efektyvesnėmis, detalizuodami jų tikslus, vykdymo procesą ir vertinimo kriterijus.

26. Savivaldybės institucijos, įstaigos ir įmonės, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys iki einamųjų metų trečio ketvirčio pabaigos gali teikti už korupcijos prevenciją atsakingam asmeniui ir Antikorupcijos komisijai pasiūlymus dėl Programos nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių plano keitimo ir (ar) pildymo.

Pasiūlymai skelbiami Interneto svetainės www.telsiai.lt skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nurodomi siūlymo autoriai, turinys ir už korupcijos prevenciją atsakingo asmens ir Antikorupcijos komisijos komentaras.                     

27. Atsižvelgus į Antikorupcijos komisijos veiklos ir Programos įgyvendinimo ataskaitą, kitą reikšmingą informaciją, Programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti atnaujinami.

28. Programa finansuojama iš patvirtintų bendrųjų Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

29. Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Programa įsigalioja kitą dieną po paskelbimo Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka.

31. Programa bei Programos įgyvendinimo ataskaita viešai skelbiama Interneto svetainėje www.telsiai.lt.

32. Su Programa ir Programos įgyvendinimo priemonių planu supažindinami Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, darbuotojai per dokumentų valdymo sistemą „Kontora“. Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovams Programą ir Programos įgyvendinimo priemonių planą Savivaldybės administracija pateikia elektroniniu paštu. Už Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse dirbančių ir einančių pareigas asmenų tinkamą informavimą yra atsakingi tų institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

33. Už Programos ir jos priemonių įgyvendinimą paskirti atsakingi asmenys, nesilaikantys šioje Programoje nustatytų reikalavimų, atsako pagal galiojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus.

 

 

Telšių rajono savivaldybės

korupcijos prevencijos 2021–2022 metų

programos

priedas

 

TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2021–2022 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

 

 

Eil. Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

I Tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse bei jas šalinti.

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Nustatyti Telšių rajono gyventojų ir Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų požiūrį į korupciją, įvertinti,

kiek plačiai paplitęs korupcijos reiškinys Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse.

2. Įvertinti situaciją Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos srityse, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo rizika, ir parengti išvadas.

1 uždavinys. Užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą viešųjų pirkimų, turto valdymo, statybos, teritorijų planavimo, leidimų, licencijų išdavimo, investicinių programų ir projektų vykdymo bei kitose srityse.

1.

Informacijos trūkumas siekiant įvertinti Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių antikorupcinę aplinką viešųjų pirkimų, turto valdymo, statybos, teritorijų planavimo, leidimų, licencijų išdavimo, investicinių programų ir projektų

vykdymo bei kitose srityse.

Atlikti Telšių rajono gyventojų ir Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų bei darbuotojų anoniminę apklausą.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

Kiekvienais metais iki gruodžio 31 d.

Nustatytas požiūris į korupciją, korupcijos paplitimas, korupcinė patirtis, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.

 

 

 

2.

Nepakankamai užtikrinama

Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnyje nustatyta pareiga atlikti veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą.

Atlikti Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos sričių (viešųjų pirkimų, turto valdymo, statybos, teritorijų planavimo, leidimų, licencijų išdavimo, investicinių programų ir projektų vykdymo bei kitų sričių), kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą.

Savivaldybės administracijos direktorius,

Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

Kiekvienais metais iki III ketvirčio pabaigos.

Nustatytos  veiklos sritys, kuriose yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė,

atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės įvertinimas, parengtos išvados.

3.

Nepakankamai užtikrinamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio nuostatų įgyvendinimas.

Nustatyta tvarka kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį Savivaldybės institucijoje, įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje.

Savivaldybės meras,

Savivaldybės administracijos direktorius,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

Esant teisiniam pagrindui.

Kreiptasi dėl visų asmenų, siekusių eiti pareigas, kai kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą yra privaloma.

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepakankamai užtikrinamas veiksmingas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nuostatų įgyvendinimas.

 

 

 

Paskirti asmenį, atsakingą už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iki 2021 m. II ketvirčio pabaigos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse paskirti asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją ir kontrolę. Informacija apie atsakingą asmenį skelbiama Savivaldybės institucijos, įstaigos ir įmonės interneto svetainėje.

5.

Nepakankamai atliekama Programos veiksmingumo stebėsena ir korupcijos rizikos valdymo vertinimas.              

Atlikti Programos veiksmingumo stebėseną, korupcijos rizikos valdymo vertinimą ir Programos veiksmingumo stebėsenos išvadas pateikti Savivaldybės administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai.

Savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyriaus atsakingas asmuo.

 

 

Pasibaigus ketvirčiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 d.

Atlikta  Programos veiksmingumo stebėsena, korupcijos rizikos valdymo vertinimas,    Programos veiksmingumo stebėsenos išvados pateiktos Savivaldybės administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai.

2 uždavinys. Ugdyti Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse dirbančių asmenų atsparumą korupcijai.                              

6.

Nepakankamas Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų  sąmonės lygis ir nepakantumas korupcijai.

Organizuoti mokymus antikorupcine tematika, Tarptautinės antikorupcijos dienos renginius, dalyvauti šalies ir regiono lygiu skelbiamuose konkursuose antikorupcine tematika.

Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus atsakingas asmuo,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

Kiekvienais metais.

Organizuotų mokymų, renginių skaičius,

juose dalyvavusių asmenų skaičius.

7.

Savivaldybės interneto svetainėje nepakankamai skelbiama informacija korupcijos prevencijos klausimais.

Savivaldybės interneto svetainėje skelbti Programą, jos įgyvendinimo priemonių planą, šios Programos įgyvendinimo metines ataskaitas.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

 

 

 

 

Kiekvienais metais.

Paskelbtų informacinių pranešimų apie korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo rezultatus skaičius, paskelbtų pranešimų apie Programos, jos įgyvendinimo priemonių plano pakeitimus skaičius.

8.

Nefiksuojami pranešimai apie korupcinio pobūdžio

nusikalstamas veikas arba netinkamą darbuotojų ar valstybės tarnautojų elgesį.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo nuostatomis, sukurti Savivaldybėje vidinį pranešimų apie galimai padarytas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas arba netinkamą darbuotojų ar valstybės tarnautojų elgesį, kanalą, užtikrinantį pranešėjų anonimiškumą.

Fiksuoti bei dokumentuoti gautus pranešimus apie galimai padarytas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas arba netinkamą darbuotojų ar valstybės tarnautojų elgesį ir skelbti informaciją apie tokius pranešimus Savivaldybės interneto svetainėje.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

Nuolat.

Gautų ir paskelbtų interneto svetainėje pranešimų skaičius,

perduotų teisėsaugos institucijoms pranešimų skaičius.

II Tikslas – didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, įstaigomis ir įmonėmis.

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Informacijos sklaidos efektyvumas.

2. Antikorupciniu požiūriu daugiau įvertinta teisės aktų projektų.

1 uždavinys. Padidinti priimamų sprendimų viešumą ir skaidrumą, pagerinti informacijos sklaidą administracinių paslaugų teikimo ir viešųjų paslaugų teikimo srityje.

9.

Visuomenė nepakankamai informuojama apie Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių veiklą,

apie galimybę naudotis viešosiomis paslaugomis elektroninėmis priemonėmis, apie galimybę pareikšti savo nuomonę Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių svarstomais klausimais, susijusiais su visuomenės interesais.

Viešinti ir nuolat atnaujinti visą privalomą skelbti informaciją apie Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių veiklą, teikiamas administracines ir viešąsias paslaugas bei galimybę pareikšti savo nuomonę Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių svarstomais klausimais, susijusiais su visuomenės interesais.

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai, Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai ir (ar) kiti paskirti atsakingi asmenys.

Nuolat

Teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais paskelbta ir nuolat atnaujinama informacija Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse.

10.

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse nepakankamai skelbiama informacija apie įvykdytus (vykdomus) projektus, jų finansavimo šaltinius, patirtas išlaidas, sukurtą ar planuojamą sukurti pridėtinę vertę, apie projektus įgyvendinančių subjektų atrankas, jose dalyvavusius ir laimėjusius fizinius ir juridinius asmenis.

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse skelbti informaciją apie įvykdytus (vykdomus) projektus, jų finansavimo šaltinius, patirtas išlaidas, sukurtą ar planuojamą sukurti pridėtinę vertę, apie projektus įgyvendinančių subjektų atrankas, jose dalyvavusius ir laimėjusius fizinius ir juridinius asmenis.

 

 

Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse už projektų vykdymą atsakingi asmenys.

Nuolat.

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių, skelbiančių informaciją skaičius,

paskelbtos informacijos skaičius.

 

11.

Būtina užtikrinti Savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų, Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovų, pavaduotojų, struktūrinių padalinių vadovų sąžiningumą ir veiklos skaidrumą, tinkamą viešųjų ir privačių interesų derinimą valstybės tarnyboje.

Kontroliuoti, kad visi Savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojai, Savivaldybės tarybos nariai, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai, pavaduotojai, struktūrinių padalinių vadovai (kurie pagal įstatymą privalo deklaruoti privačius interesus) būtų laiku ir tinkamai pateikę privačių interesų deklaracijas, o pasikeitus aplinkybėms per nustatytą terminą šios deklaracijos duomenis atnaujintų. Užtikrinti deklaracijų tvarkymą, pateiktų duomenų teisėtumą ir atsakomybės taikymą.

Vykdyti viešųjų ir privačių interesų derinimo kontrolę.

Savivaldybės meras,

Savivaldybės administracijos direktorius,

Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai,

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

Nuolat.

Visi valstybės tarnautojai ir jiems prilyginti asmenys laiku pateikę privačių interesų deklaracijas.

12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepakankamai skelbiama interneto svetainėje informacija apie Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų nusišalinimus nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, tarnybinio transporto naudojimą, tarnybines komandiruotes, vykdant jiems pavestas užduotis, kad būtų išvengta viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų nusišalinimus nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, tarnybinio transporto naudojimą, tarnybines komandiruotes, vykdant jiems pavestas užduotis.

 

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

 

 

 

 

 

 

Nuolat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bus išvengta interesų konflikto, padidės visuomenės pasitikėjimas Savivaldybės institucijomis, įstaigomis ir įmonėmis.

 

 

13.

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse nėra aiškaus dovanų politikos reglamentavimo.

 

 

Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse nustatyti aiškų dovanų politikos reglamentavimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

 

 

 

 

 

 

Iki 2021 m. III ketvirčio pabaigos.

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės institucijose,  įstaigose ir įmonėse nustatytas aiškus dovanų politikos reglamentavimas.

 

 

14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės institucijų įstaigų ir įmonių interneto svetainėse neskelbiama informacija apie gautas dovanas.

 

 

 

 

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse nuolat skelbti informaciją apie gautas dovanas.

 

 

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

 

 

Nuolat.

 

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse nuolat skelbiama informacija apie gautas dovanas.

 

2 uždavinys. Užtikrinti kokybišką teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą.

15.

Būtina užtikrinti Savivaldybės institucijose, įstaigose ir įmonėse rengiamų teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą.

Vykdyti antikorupcinį teisės aktų projektų vertinimą. Ypatingą dėmesį skirti antikorupciniu požiūriu vertinant teisės aktų projektus, dėl kurių gali kilti interesų konfliktai.

Teisės aktų projektų rengėjai.

Nuolat.

Teisės aktų projektuose bus pašalintos korupcijos prielaidos;

atliktų vertinimų kiekis.

16.

Nepakankamai skiriamas dėmesys Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų ir Savivaldybės tarybos narių mokymams teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo srityje.

Organizuoti

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių, kuriose atliekamas teisės aktų antikorupcinis vertinimas, valstybės tarnautojų, darbuotojų ir Savivaldybės tarybos narių mokymus teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo klausimais.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo,

Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių vadovai.

Kartą per metus.

Įvykdytų mokymų skaičius,

dalyvavusių mokymuose asmenų skaičius,

mokymų trukmė (val.).

 

 

 

 

III Tikslas - skatinti Savivaldybės gyventojų antikorupcinį švietimą.

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Organizuotų mokymų, renginių, seminarų korupcijos prevencijos tema skaičius.

2. Paskelbta ir nuolat atnaujinama informacija apie korupcijos prevenciją Savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių interneto svetainėse.

1 uždavinys. Šviesti Savivaldybės gyventojus korupcijos prevencijos klausimais.

17.

 

Nepakankamas Savivaldybės gyventojų supratimas apie korupciją.  

Organizuoti mokymus antikorupcine tematika, kviesti Savivaldybės gyventojus, nevyriausybinių organizacijų atstovus į renginius antikorupcijos tema. Savivaldybės interneto svetainėje skelbti Programą ir jos įgyvendinimo priemonių planą.

Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus atsakingas asmuo.

Kiekvienais metais.

Suorganizuotų renginių ir juose dalyvavusių gyventojų skaičius.

18.

Nepakankamai skiriamas dėmesys renginiams skirtiems Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti.

Organizuoti renginius, skirtus Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti.

Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus atsakingas asmuo.

Kiekvienų metų gruodžio

9 d.

Suorganizuotų renginių, skirtų Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti, skaičius,

dalyvių skaičius.

19.

Nepakankamai skiriamas dėmesys vaikų ir mokinių supažindinimui su korupcijos apraiškomis ir jos daroma žala.

Skatinti švietimo įstaigas įgyvendinti antikorupcinio švietimo programas, nuolat jas tobulinti bei atnaujinti, aktyviau organizuoti renginius antikorupcijos tematika.

Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus atsakingas asmuo.

Nuolat.

Mokinių, supažindintų su antikorupcinėmis iniciatyvomis ir korupcijos grėsmėmis

švietimo renginiuose skaičius,

renginių skaičius,

įgyvendintų antikorupcinio švietimo programų skaičius.

2 uždavinys. Skatinti Savivaldybės gyventojų sąmoningumą.

20.

Savivaldybės gyventojai nepakankamai informuoti apie tai, kokios yra galimybės pranešti apie korupcijos apraiškas.

Skelbti Savivaldybės interneto svetainėje informaciją apie tai, kokios yra galimybės pranešti

apie korupcijos apraiškas.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

 

Nuolat.

Paskelbta ir nuolat atnaujinta informacija Savivaldybės interneto svetainėje

apie tai, kokios yra galimybės pranešti apie korupcijos apraiškas.

21.

Nepakankamai įtraukiama visuomenė į antikorupcinę veiklą.

 

 

Įtraukti visuomenę į diskusijas antikorupcine tema Savivaldybės interneto svetainėje (komentarų ir kitomis formomis).

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

Nuolat.

Visuomenės susidomėjimas antikorupcine tema,

komentarų skaičius.

22.

Nepakankamai užtikrinamas Programos priemonių vykdymo viešumas, informacijos aktualumas.

 

Savivaldybės interneto svetainėje skelbti informaciją apie Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymą.

Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo.

 

Ne rečiau kaip kartą per ketvirtį.

Pateiktos informacijos, ataskaitų skaičius.