Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS PARAMOS IŠMOKŲ ATSKAITOS RODIKLIŲ IR BAZINIO BAUSMIŲ IR NUOBAUDŲ DYDŽIO NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. X-1710 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4862

 

2021 m. balandžio 28 d. Nr. 282

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. gruodžio 1 d. sprendimo Nr. SV-S-5 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo Nr. X-1710 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4862 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įgyvendinus Įstatymo projekte pateiktą siūlymą nustatyti, kad šalpos pensijų bazės dydis negali būti mažesnis negu 76 procentai praėjusių metų minimalių vartojimo poreikių dydžio, susidarys socialiai neteisinga situacija, nes, vadovaujantis Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymu, kuriuo nustatomos mokamos pensijų priemokos socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo (invalidumo) pensijų gavėjams, asmens, įgijusio minimalų pensijų socialinio draudimo stažą, mėnesio pajamos 2021 metais – 187 eurai (socialinio draudimo senatvės pensija kartu su pensijos priemoka) – būtų mažesnės nei asmens, kuris nėra įgijęs minimalaus pensijų socialinio draudimo stažo ir kuriam mokama šalpos pensija siektų 195 eurus per mėnesį.

2. Jei įstatymo projektas įsigaliotų 2021 m. liepos 1 d., siūlomoms nuostatoms įgyvendinti 2021–2022 m. papildomai reikėtų skirti 226 mln. eurų, iš jų 116,5 mln. eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų ir 109,5 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų.

Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nenumatyta skirti lėšų Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo nuostatoms įgyvendinti. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet jų neskirta. Be to, atsižvelgiant į išliekantį neapibrėžtumą dėl COVID-19 pandemijos raidos, galintį lemti ekonominės ir valdžios sektoriaus finansų padėties blogėjimą, taip pat iki 47,3 procento BVP 2020 metais padidėjusią valdžios sektoriaus skolą ir į tai, kad, ir toliau prisiimant papildomus ilgalaikius įsipareigojimus ir didėjant valdžios sektoriaus skolai, valstybės skolos lygis vidutiniu laikotarpiu (2021–2024 m.) priartėtų prie 60 procentų bendrojo vidaus produkto ir tai keltų riziką viešųjų finansų tvarumui, 2021 metais galimybių prisiimti papildomus finansinius įsipareigojimus, susijusius su Įstatymo projektu siūlomų teisinio reguliavimo nuostatų įgyvendinimu, nėra.

3. Į Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, yra įtraukta priemonė „3.3.2. Įteisinti vienišo asmens pensiją, taip pat kompleksiškai įvertinti šalpos išmokų sistemą ir galimybes sparčiau didinti šalpos pensijas, nenaikinant paskatų dirbti“, kurią numatoma įgyvendinti iki 2023 m. I ketvirčio pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, jog ši priemonė nukreipta į pažeidžiamiausius asmenis, nes šiuo metu vieno asmens namų ūkio skurdo rizikos lygis, palyginti su kitais namų ūkio tipais, yra pats didžiausias (2019 m. – 46,3 proc.).

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                              Ingrida Šimonytė

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                                 Monika Navickienė