LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2010 M. KOVO 30 D. ĮSAKYMO NR. 3D-290 „DĖL PAGALBOS VEISLININKYSTEI TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. gruodžio 9 d. Nr. 3D-824
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. kovo 30 d. įsakymą Nr. 3D-290 „Dėl Pagalbos veislininkystei taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PAGALBOS VEISLININKYSTEI TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis 2022 m. gruodžio 14 d. Komisijos reglamentu (ES) 2022/2472, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 7 straipsniu,
2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Už ūkinių gyvūnų veislininkystės veiklas, atliktas iki šio įsakymo įsigaliojimo, pagalbos veislininkystei teikimo procedūros tęsiamos Lietuvos Respublikos teisės aktų, galiojusių iki šio įsakymo įsigaliojimo, nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2010 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 3D-290
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2024 m. gruodžio 9 d. įsakymo Nr. 3D-824
redakcija)
PAGALBOS VEISLININKYSTEI TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pagalbos veislininkystei taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ūkinių gyvūnų veislininkystės įstatymu, 2022 m. gruodžio 14 d. Komisijos reglamento (ES) 2022/2472, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius (toliau – reglamentas (ES) Nr. 2022/2472), I skyriaus ir III skyriaus 24 ir 27 straipsnių nuostatomis, 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su visais pakeitimais (toliau – reglamentas (ES) 1408/2013), 2016 m. birželio 8 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/1012 dėl zootechninių ir genealoginių reikalavimų, taikomų grynaveislių veislinių gyvūnų ir hibridinių veislinių kiaulių veisimui, prekybai jais bei jų genetinės medžiagos produktais ir jų įvežimui į Sąjungą, kuriuo iš dalies keičiami Reglamentas (ES) Nr. 652/2014, Tarybos direktyvos 89/608/EEB ir 90/425/EEB bei panaikinami tam tikri gyvūnų veisimo srities aktai, su visais pakeitimais (toliau – reglamentas (ES) 2016/1012), Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės), ir Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės srityse aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 3D-652 „Dėl Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės srityse aprašo patvirtinimo“, nuostatomis.
2. Taisyklės nustato pagrindinius pagalbos veislininkystei tikslus ir veiklos kryptis, tinkamas finansuoti išlaidas ir pagalbos dydį, pagalbos gavėjus ir pareiškėjus, paraiškų ir pažymų teikimo, vertinimo ir lėšų skyrimo procedūras bei ataskaitų teikimo tvarką ir atsakomybę.
II SKYRIUs
PAGRINDINIAI PAGALBOS TIKSLAI IR VEIKLOS KRYPTYS
4. Pagrindiniai pagalbos veislininkystei tikslai plėtojant nacionalinę ūkinių gyvūnų veislininkystės sistemą:
4.1. gerinti visų ūkinių gyvūnų rūšių veislines savybes, produkcijos kokybę, veiksmingiau naudoti genetinius išteklius ir išlaikyti genetinę įvairovę;
4.2. tobulinti veislininkystės sistemą, kuri įgalintų grynaveislių veislinių gyvūnų veisimo organizacijas (toliau – veisimo organizacijos) pasiekti jų įgyvendinamose veisimo programose (toliau – veisimo programos) nustatytus tikslus, gerinti ūkinių gyvūnų naudingųjų ūkinių savybių rodiklius, tenkintų ūkinių gyvūnų veisėjų interesus ir atitiktų Europos Sąjungos ir Tarptautinio gyvulių apskaitos komiteto (ICAR) rekomendacijas;
5. Pagalba veislininkystei teikiama šioms veiklos kryptims:
III SKYRIUS
TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS, PAGALBOS DYDIS IR INTENSYVUMAS
6. Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos vykdymui tinkamos finansuoti išlaidos:
6.1. su Taisyklių 5.1 papunktyje nurodyta veiklos kryptimi susijusios administracinės išlaidos bei su Taisyklių 5.2 papunktyje nurodyta veiklos kryptimi susijusios išlaidos, patirtos (apmokėtos) nuo einamųjų metų sausio 15 d. iki kitų kalendorinių metų sausio 14 d.;
6.2. pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) už numatomas įsigyti (įsigytas) prekes ir paslaugas nėra tinkama finansuoti išlaida, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka pareiškėjas, nesantis PVM mokėtojas, arba pareiškėjas, kuris už įsigytas prekes ar paslaugas negalės susigrąžinti PVM.
7. Vykdant Taisyklių 5.1 papunktyje nurodytą veiklą, kompensuojama iki 100 proc. administracinių išlaidų, susijusių su kilmės knygų sudarymu ir tvarkymu, už kiekvieną einamųjų metų sausio 1 d. kilmės knygos pagrindiniame skyriuje įrašytą gyvą grynaveislį veislinį gyvūną (arklį, galviją, avį, ožką, kiaulę) ir už per einamųjų metų sausio 15 d. – kitų kalendorinių metų sausio 14 d. į kilmės knygos pagrindinį skyrių įrašytą grynaveislį veislinį triušį, vištinę žąsį, skiriant ne daugiau kaip:
7.1. 0,85 Eur už 1 galviją ir 1,7 Eur už galvijų veislių, įrašytų į Lietuvos ūkinių gyvūnų genetinių išteklių išsaugojimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 3D-58 „Dėl Lietuvos ūkinių gyvūnų genetinių išteklių išsaugojimo programos patvirtinimo“ (toliau – Genetinių išteklių išsaugojimo programa), 1 galviją;
8. Vykdant Taisyklių 5.2 papunktyje nurodytą veiklą, kompensuojama iki 70 proc. išlaidų už genetinės kokybės ir produktyvumo tyrimus, atliekamus trečiųjų šalių arba jų vardu, paskirtų pagal reglamento (ES) 2016/1012 8 straipsnio 4 dalį, siekiant nustatyti ūkinių gyvūnų genetinę kokybę arba produktyvumą, išskyrus ūkinių gyvūnų savininko atliekamus produktyvumo tyrimus ir įprastinius pieno kokybės tyrimus:
8.1. už veisimo programoje dalyvaujančių pieninių veislių galvijų ir (ar) pieninių veislių avių, ir (ar) pieninių veislių ožkų ūkinių gyvūnų produktyvumo tyrimus (toliau – pieninių veislių gyvūnų produktyvumo tyrimai) kompensuojama iki 70 proc. išlaidų. Pagalbos dydis diferencijuojamas pagal tiriamųjų pieninių veislių gyvūnų skaičių bandoje ir pasirinktą tyrimų metodą bei pieno apskaitos būdą, kaip numatyta Pieninių gyvūnų produktyvumo tyrimų organizavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. 3D-934 „Dėl Pieninių gyvūnų produktyvumo tyrimų organizavimo taisyklių patvirtinimo“, bet ne daugiau nei nurodyta Taisyklių 6 priede. Paslaugos teikėjui duomenis apie veisimo programose dalyvaujančius pieninių veislių gyvūnus teikia VĮ Žemės ūkio duomenų centras;
8.2. ne daugiau kaip 1 680 Eur už kiekvieną grynaveislio mėsinių veislių buliaus palikuonio įvertinimą pagal penėjimosi ir mėsines savybes. Pagalba mokama baigus vertinimą arba gali būti teikiama dalimis palikuonių vertinimo metu, pirmuosius devynis mėnesius kas mėnesį išmokant ne daugiau kaip po 162 Eur už kiekvieną grynaveislių mėsinių veislių galvijų buliaus palikuonio vertinimą. Pabaigus vertinimą išmokama likusi pagalbos dalis;
8.3. už kiekvieno grynaveislio mėsinės veislės galvijo vieną svėrimą, apmokant ne daugiau kaip:
8.4. apmokama ne daugiau kaip 584 Eur už vieno grynaveislių mėsinių veislių buliuko įvertinimą pagal individualias augimo savybes. Pagalba mokama baigus vertinimą arba gali būti teikiama dalimis vertinimo metu, pirmuosius tris mėnesius kas mėnesį išmokant ne daugiau kaip po 100 Eur už kiekvieną vertinamą buliuką, likusi pagalbos dalis išmokama pabaigus individualų buliuko vertinimą;
8.5. apmokama už kiekvieną grynaveislio mėsinės veislės avino palikuonio vertinimą, skiriant ne daugiau kaip 498 Eur už palikuonį. Pagalba mokama pabaigus vertinimą arba gali būti teikiama dalimis palikuonių penėjimo metu, pirmuosius tris mėnesius kas mėnesį išmokant ne daugiau kaip po 100 Eur už kiekvieną grynaveislių mėsinės veislės avino palikuonio vertinimą iki palikuonių penėjimo pabaigos. Pasibaigus palikuonių penėjimui išmokama likusi pagalbos dalis;
8.6. apmokama už grynaveislio pieninės veislės galvijo buliaus (toliau – bulius) genetinės kokybės nustatymą pagal palikuonis (toliau – įvertinimas). Pagalba teikiama už gyvo vertinamojo buliaus laikymą, kasmet išmokant ne daugiau kaip po 1 951 Eur iki laikomo gyvo buliaus įvertinimo, iš viso per vertinimo laikotarpį ne daugiau kaip 7 804 Eur. Pradedama mokėti, kai vertinamojo buliaus sperma apsėklinta ne mažiau kaip 800 karvių iki jo įvertinimo, o galvijų veislių, įrašytų į Genetinių išteklių išsaugojimo programą, bulių sperma apsėklinta 1 proc. atitinkamos veislės karvių ir telyčių, dalyvaujančių veisimo programoje. Vertinamojo buliaus, neturinčio genominio įvertinimo, sperma, iki jis bus įvertintas, gali būti apsėklinta ne daugiau kaip 3 000 karvių;
8.7. apmokama už veislinių ūkinių gyvūnų vertinimą einamaisiais metais, skiriant ne daugiau kaip:
8.7.7. 84,6 Eur už vieno arklio dalyvavimą kompleksinio arklių vertinimo (pagal požymių visumą: eksterjerą ir konstituciją, interjerą, darbingumą) renginyje. Apmokama už vieno arklio vertinimą kompleksinio arklių vertinimo renginyje vieną kartą per metus ir ne daugiau trijų kartų per arklio gyvenimą;
8.7.8. už vieno arklio dalyvavimą arklių varžybų-bandymų renginyje. Apmokama už vieno arklio dalyvavimą varžybose-bandymuose ne daugiau keturių kartų per metus ir ne daugiau dvylikos kartų per arklio gyvenimą:
8.7.8.1. konkūro – 176,6 Eur už dalyvavimą 1-os dienos renginyje ir 371,7 Eur už dalyvavimą 2-jų dienų renginyje;
8.7.8.3. trikovės – 156,3 Eur už dalyvavimą 1-os dienos renginyje ir 324,1 Eur už dalyvavimą 2-jų dienų renginyje;
8.7.8.5. važiavimo kinkiniais – 130,7 Eur už dalyvavimą 1-os dienos renginyje ir 276,5 Eur už dalyvavimą 2-jų dienų renginyje;
8.8. apmokama už einamaisiais metais atliktus jų įgyvendinamoje veisimo programoje dalyvaujančių galvijų genomo tyrimus, skiriant ne daugiau kaip:
8.9. apmokama už einamaisiais metais atliktus jų įgyvendinamoje veisimo programoje dalyvaujančių avių genetinio atsparumo „Screpi“ ligai tyrimus, skiriant ne daugiau kaip 26,46 Eur už vienos avies ištyrimą;
9. Taisyklių 7 ir 8 punktuose nurodytų pagalbos dydžių nustatymo tvarka tvirtinama atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.
10. Pagal Taisyklių 5.3 papunktį pagalba skiriama vienai parodai per kalendorinius metus, jeigu ji atitinka šiuos kriterijus:
10.3. parodos metu numatoma eksponuoti ne mažiau kaip 60 proc. ūkinių gyvūnų (išskyrus kiaulių) veislių, kurioms pagal Grynaveislių veislinių gyvūnų ir hibridinių veislinių kiaulių veisimo organizacijų pripažinimo ir jų vykdomų grynaveislių veislinių gyvūnų veisimo programų patvirtinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 3D-965 „Dėl Grynaveislių veislinių gyvūnų ir hibridinių veislinių kiaulių veisimo organizacijų pripažinimo ir jų vykdomų grynaveislių veislinių gyvūnų veisimo programų patvirtinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, yra patvirtintos veisimo programos, ūkinius gyvūnus (patvirtintos veisimo programos www.zua.lt/media/file/Veislininkyste/programos);
11. Tinkamomis finansuoti laikoma iki 100 proc. su Taisyklių 5.3 papunktyje nurodyta veiklos kryptimi susijusių išlaidų:
11.1. kelionės išlaidos ir ūkinių gyvūnų, kuriems bus taikoma pardavimo skatinimo veikla, vežimo išlaidos. Gyvūnai turi būti vežami laikantis 2004 m. gruodžio 22 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1/2005 dėl gyvūnų apsaugos juos vežant ir atliekant susijusias operacijas ir iš dalies keičiančio direktyvas 64/432/EEB ir 93/119/EB ir reglamentą (EB) Nr. 1255/97, 2019 m. gruodžio 17 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2020/688, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/429 papildomas gyvūnų sveikatos reikalavimais, taikomais Sąjungoje perkeliamiems sausumos gyvūnams ir vežamiems periniams kiaušiniams, reikalavimų, taip pat Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2007 m. sausio 26 d. įsakymo Nr. B1-136 „Dėl Gyvūnų vežėjo leidimų ir kelių transporto priemonės gyvūnams vežti pažymėjimų išdavimo tvarkos aprašo ir Vežamų gyvūnų prižiūrėtojo kompetencijos pažymėjimų išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2006 m. kovo 16 d. įsakymo Nr. B1-207 „Dėl Lietuvos Respublikoje vežamų gyvūnų važtaraščio ir Leidimo paskersti gyvūną skerdykloje formų patvirtinimo“ reikalavimų. Nustačius, kad ūkiniai gyvūnai buvo vežami pažeidžiant ūkinių gyvūnų vežimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, jų vežimo išlaidos nėra finansuojamos;
11.2. išlaidos leidiniams ir interneto svetainėms, kuriuose skelbiama apie renginį. Viešinant parodas, būtina įvardyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją kaip vieną iš rėmėjų, naudojant logotipą, kuris skelbiamas tinklalapyje www.zum.lrv.lt;
11.4. išlaidos simboliniams prizams, jei vienam konkurso nugalėtojui skirto vieno prizo vertė siekia iki 1000 Eur. Piniginiai prizai pripažįstami tinkama finansuoti išlaida. Piniginiai prizai turi būti išmokėti per finansų įstaigas. Pagalba už simbolinius prizus mokama parodų organizatoriui tik tuo atveju, jeigu prizai buvo faktiškai įteikti ir pateiktas jų įteikimo įrodymas;
11.5. apskaičiuojant pagalbos intensyvumą ir tinkamas finansuoti išlaidas, visi naudojami skaičiai imami prieš mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą. Tinkamos finansuoti išlaidos patvirtinamos dokumentais, kurie yra aiškūs, tikslūs ir yra atnaujinti;
11.6. PVM už numatomas įsigyti (įsigytas) prekes ir paslaugas nėra tinkama finansuoti išlaida, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka pareiškėjas ar galutinis pagalbos gavėjas, nesantis PVM mokėtojas, arba pareiškėjas, kuris už įsigytas prekes ar paslaugas negalės susigrąžinti PVM;
11.7. kad išlaidos būtų pripažintos tinkamomis, jos turi atitikti šiuo požymius:
11.7.3. pagrįstos išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų patvirtintomis kopijomis. Atsiskaitymai su prekių tiekėjais, paslaugų teikėjais ir darbų rangovais įvykdyti tik per finansų įstaigas;
IV SKYRIUS
PAGALBOS FORMOS
12. Galutinis pagalbos gavėjas paraiškoje (Taisyklių 3 priedas) nurodo pagalbos formą:
12.1. valstybės pagalba (vertinama, ar galutiniai pagalbos gavėjai atitinka labai mažų, mažų arba vidutinių įmonių apibrėžtis, nustatytas reglamento (ES) Nr. 2022/2472 I priede, ir ar jie nėra sunkumų patirianti įmonė, kaip apibrėžta reglamento (ES) 2022/2472 2 straipsnio 59 punkte);
12.2. nereikšminga (de minimis) pagalba (nevertinama, ar galutiniai pagalbos gavėjai atitinka labai mažų, mažų arba vidutinių įmonių apibrėžtis, nustatytas reglamento (ES) Nr. 2022/2472 I priede, ir ar jie nėra sunkumų patirianti įmonė, kaip apibrėžta reglamento (ES) 2022/2472 2 straipsnio 59 punkte).
13. Tuo atveju, kai teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba, turi būti tenkinamos šios reglamento (ES) Nr. 1408/2013 nuostatos:
13.1. teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis reglamento (ES) 1408/2013 5 straipsnio nuostatomis;
13.2. jei dvi įmonės susijungia arba viena įsigyja kitą, arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių per einamuosius ir praėjusius dvejus finansinius metus, turi būti taikomos reglamento (ES) 1408/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
13.3. jei įmonė veiklą vykdo keliuose sektoriuose, teikiant nereikšmingą (de minimis) pagalbą turi būti tenkinamos reglamento (ES) 1408/2013 1 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatos;
13.4. bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma vienai įmonei (įskaitant ir su šia įmone reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 25 000 eurų sumos;
13.5. bendra pirminės žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje veiklą vykdančioms įmonėms skiriamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį neturi viršyti reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos. Pagal nereikšmingos (de minimis) pagalbos priemones, naudingas tik vieno atskiro produkto sektoriui, kaip jis apibrėžtas reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 3 dalyje, bendra teikiama nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 50 proc. reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos;
13.6. teikiant nereikšmingą (de minimis) pagalbą turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 1 straipsnio 1 dalies nuostatos;
V SKYRIUS
PAGALBOS GAVĖJAI IR PAREIŠKĖJAI
14. Galutiniai pagalbos gavėjai:
14.1. pirmine žemės ūkio gamyba (pirminė žemės ūkio gamyba – kaip apibrėžta reglamento 2022/2472 2 straipsnio 44 punkte) užsiimantys fiziniai ar juridiniai asmenys;
14.2. turi atitikti labai mažų, mažų arba vidutinių įmonių apibrėžtis, nustatytas reglamento (ES) Nr. 2022/2472 I priede. Nuostata netaikoma, jei teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba;
14.3. negali būti sunkumų patiriančios įmonės, kaip apibrėžta reglamento (ES) Nr. 2022/2472 2 straipsnio 59 punkte. Nuostata netaikoma, jei teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba;
14.4. negali būti gavę pagalbos, kuri suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka, arba jie turi būti sugrąžinę visą neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka;
14.5. negali būti gavę paramos iš kitų nacionalinių ir (ar) ES programų ir (ar) priemonių toms pačioms pagalbos skyrimo kriterijus atitinkančioms išlaidoms kompensuoti;
14.6. turi dalyvauti veisimo organizacijos vykdomoje veisimo programoje, kurioje numatyta veikla, už kurią prašoma pagalbos, išskyrus dėl Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytos veiklos;
14.8. norintys gauti valstybės pagalbą, tvarkyti buhalterinę apskaitą, darant dvejybinį įrašą, vadovaudamiesi Ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos, tvarkomos darant dvejybinį įrašą, tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3D-280 „Dėl ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos tvarkos nustatymo“. Nuostata netaikoma, jei teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba.
15. Pareiškėjai:
15.1. pagal Taisyklių 5.1 papunktyje nurodytą veiklos kryptį gali būti pripažinta veisimo organizacija (informacija apie veisimo organizacijas: www.zua.lt);
15.2. pagal Taisyklių 5.2 papunktyje nurodytos veiklos kryptį gali būti veisimo organizacija ir (arba) turintis leidimą tyrimų vykdytojas (informacija apie veisimo organizacijas www.zua.lt; informacija apie leidimų turėtojus www.licencijavimas.lt);
15.3. pagal Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytą veiklos kryptį gali būti veisimo organizacija ir (ar) jas vienijanti institucija ir kiti juridiniai asmenys;
15.4. veisimo organizacijos, kalendoriniais metais nepateikusios veisimo programų vykdymo ataskaitos už prieš praėjusius metus buvusius kalendorinius metus ar pateikusios ją pavėluotai, kaip numatyta Grynaveislių veislinių gyvūnų ir hibridinių veislinių kiaulių veisimo organizacijų pripažinimo ir jų vykdomų grynaveislių veislinių gyvūnų veisimo programų patvirtinimo tvarkos apraše, netenka teisės būti pareiškėjomis.
VI SKYRIUS
PARAIŠKŲ KILMĖS KNYGOMS SUDARYTI IR TVARKYTI BEI PRODUKTYVUMO IR GENETINIAMS TYRIMAMS ATLIKTI TEIKIMAS, VERTINIMAS IR pagalbos LĖŠŲ SKYRIMAS
16. Pagalba veislininkystei skiriama iš einamaisiais metais skirtų Žemės ir maisto ūkio, kaimo, žuvininkystės, ir fitosanitarijos vystymo programos papriemonei „Parama veislininkystei“ įgyvendinti skirtų valstybės biudžeto lėšų (toliau – pagalbos lėšos). Pagalbos dydžiai, nurodyti Taisyklių 7 ir 8 punktuose, gali būti keičiami atsižvelgiant į pagalbos lėšas, skirtas einamiesiems metams. Pagalbos lėšos paskirstomos pareiškėjams atskirose grupėse pagal tokią proporciją:
16.1. Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytai veiklai vykdyti skiriama 97,3 proc. visų pagalbos lėšų, kurios paskirstomos pareiškėjams atskirose gyvūnų grupėse pagal tokią proporciją:
16.1.1. pieninių galvijų veislininkystei skiriama 80,05 proc. visų pagalbos lėšų. Iš šių lėšų 81,5 proc. skiriama pieninių gyvūnų produktyvumo tyrimams, nurodytiems taisyklių 8.1 papunktyje;
16.3. Lėšos kiekvienoje iš grupių, nurodytų Taisyklių 16.1.1–16.1.8 papunktyje, pareiškėjams skiriamos atsižvelgiant į 17 punkte nurodytuose prašymuose dėl pagalbos kilmės knygoms sudaryti ir tvarkyti, produktyvumo tyrimams ir genetiniam vertinimui atlikti (7 priedas) nurodytus veislininkystės veiklų ir lėšų jiems atlikti poreikius. Nepakankant lėšų tenkinti visą prašomą poreikį, lėšos atitinkamoje gyvūnų grupėje dalijamos visiems pareiškėjams proporcingai pagal pareiškėjų įgyvendinamose veisimo programose dalyvaujančių grynaveislių veislinių gyvūnų skaičių, turėtą einamųjų metų sausio 1 d., o triušių ir žąsų – pagal pareiškėjo praėjusiais kalendoriniais metais į pagrindinį kilmės knygos skyrių įrašytų grynaveislių gyvūnų skaičių, neviršijant pareiškėjo paraiškoje prašomo lėšų poreikio.
17. Veisimo organizacijos arba tyrimų vykdytojai, siekiantys, kad jiems būtų skirtos pagalbos lėšos (toliau kartu – pareiškėjai) savo veisimo programoje (programose) numatytoms veislininkystės veikloms, nurodytoms Taisyklių 7 ir (arba) 8 punktuose, vykdyti, ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 15 d. Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – NMA) el. paštu [email protected] pateikia prašymą dėl pagalbos kilmės knygoms sudaryti ir tvarkyti, produktyvumo tyrimams ir genetiniam vertinimui atlikti (Taisyklių 7 priedas), užpildytą kompiuteriu, lietuvių kalba. Ranka užpildytos paraiškos nepriimamos. Kartu su prašymu turi būti pateikiamas raštas, kuriame nurodomi teikiami dokumentai ir jų lapų skaičius, nurodant einamaisiais metais numatomą pagalbos lėšų poreikį pagal Taisyklių 7 punktą ir (arba) numatomus vykdyti Taisyklių 8 punkte nurodytus produktyvumo ir (arba) genetinio vertinimo tyrimus ir jų apimtis (ūkinių gyvūnų skaičių, už kurių produktyvumo ir (arba) genetinio vertinimo tyrimus prašoma skirti pagalbą) bei pagalbos lėšų poreikį. Raštas, užpildytas prašymas (Taisyklių 7 priedas), pasirašytas pareiškėjo vadovo ar pareiškėjo įgalioto asmens, ir pridedami dokumentai (susegti į bylą ir sunumeruoti) pateikiami elektronine forma, pateikiant užpildytus dokumentus (suformuotus į bylą ir sunumeruotus PDF formatu) ir paraiškos formą (doc arba docx formatu). Teikiami dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu. Per vieną kartą gali būti siunčiami ne didesni nei 25 MB apimties dokumentai, didesnės apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir teikiami per kelis kartus. Prašymai, pateikti vėliau nei sausio 15 d., neadministruojami.
18. Lėšos veisimo organizacijoms Taisyklių 5.1 ir (arba) 5.2 papunkčiuose nurodytoms veikloms vykdyti gali būti neskiriamos arba sumažinamos:
18.1. lėšos neskiriamos, jeigu veisimo organizacijos nepateikė prašymo dėl pagalbos kilmės knygoms sudaryti ir tvarkyti, produktyvumo tyrimams ir genetiniam vertinimui atlikti (Taisyklių 7 priedas) ar pateikė vėliau nei einamųjų metų sausio 15 d;
18.2. veisimo organizacijai lėšos neskiriamos, jeigu veisimo programa sustabdyta. Tuo atveju, jeigu veisimo organizacija įgyvendina kelias veisimo programas ir sustabdyta viena ar kelios iš jų, lėšos padalijamos proporcingai pagal kiekvienoje iš programų dalyvaujančių grynaveislių gyvūnų skaičių, lėšos neskiriamos sustabdytos veisimo programos populiacijos daliai;
18.3. lėšos veisimo organizacijai mažinamos 10 proc., jeigu Žemės ūkio agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – ŽŪA), vadovaudamasi Veisimo organizacijų pripažinimo ir veisimo programų patvirtinimo aprašu, įvertino praėjusių trejų iš eilės metų veisimo programų vykdymo ataskaitas ir nustatė, kad Veisimo organizacijų pripažinimo ir veisimo programų patvirtinimo aprašo 21.4 papunktyje nurodyti rodikliai nepasiekti trejus metus iš eilės. Tuo atveju, jeigu veisimo organizacija įgyvendina kelias veisimo programas ir ŽŪA nustatė, kad viena arba kelios veisimo programos įgyvendinamos netinkamai, lėšos padalijamos proporcingai pagal kiekvienoje iš programų dalyvaujančių grynaveislių gyvūnų skaičių, 10 proc. mažinimas atliekamas tik nuo veisimo programos, kurios rodikliai paskutiniuosius trejus metus iš eilės nebuvo pasiekti, populiacijos dalies.
19. NMA, gavusi 17 punkte nurodytus veisimo organizacijų ir (arba) tyrimų vykdytojų prašymus:
19.1. kreipiasi į ŽŪA dėl išvados pateikimo, kurioje turi būti:
19.1.2. duomenys, nurodyti Taisyklių 16.3 papunktyje, t. y. pareiškėjų įgyvendinamose veisimo programose dalyvaujančių grynaveislių veislinių gyvūnų skaičius, turėtas einamųjų metų sausio 1 d., o triušių ir žąsų – pareiškėjo praėjusiais kalendoriniais metais į pagrindinį kilmės knygos skyrių įrašytų grynaveislių gyvūnų skaičius;
19.2. vadovaudamasi Taisyklių 16 punktu ir atsižvelgdama į ŽŪA pateiktą išvadą, nurodytą Taisyklių 19.1 papunktyje, sudaro detalią išlaidų sąmatą Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytai veiklai finansuoti pagal Taisyklių 16.1–16.2 papunkčiuose išvardytas grupes ir proporcijas, taip pat pagalbos lėšų gavėjų Taisyklių 7 ir 8 punktuose nurodytoms veikloms atlikti sąrašą ir iki einamųjų metų vasario 15 d. priima sprendimą dėl lėšų skyrimo pareiškėjams. Apie priimtą sprendimą informuoja pareiškėjus ir Žemės ūkio ministeriją;
19.3. lėšų gavėjui 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytoms veikloms perveda 30 proc. atitinkamais metais skirtos pagalbos krepšelio lėšų sumos. Pagalbos lėšoms išmokėti taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas. Išmokėtas avansas išskaitomas iš pirmų mokėjimų, pateikus pažymas apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai), t. y. pagalbos lėšos nemokamos, kol pagal teikiamose pažymose numatytas lėšas pasidengia avansu išmokėta suma. Jeigu, įvertinus pažymas, avansu išmokėta suma yra didesnė, nei pagal pažymose nurodytus duomenis apskaičiuota pagalbos suma, lėšų gavėjas privalo grąžinti išmokėto avanso nepadengtą dalį.
20. Po Taisyklių 19.2 papunktyje nurodyto sprendimo priėmimo pareiškėjai tampa pagalbos lėšų gavėjais (toliau – lėšų gavėjai). Lėšų gavėjai:
20.1. skirtas pagalbos lėšas gali naudoti veislininkystės veikloms, nurodytoms Taisyklių 7 ir 8 punktuose, atlikti. Veislininkystės veiklų apimtis lėšų gavėjai nustato savo nuožiūra atsižvelgdami į Taisyklių 7 ir 8 punktuose nustatytus atskirų veiklų pagalbos dydžius, neviršydami jiems skirtos pagal Taisyklių 5.1 ir 5.2 kryptis atitinkamais metais skirtos pagalbos krepšelio lėšų sumos;
VII SKYRIUS.
PARAIŠKŲ ŪKINIŲ GYVNŲ VEISLININKYSTĖS PARODOMS ORGANIZUOTI TEIKIMAS, VERTINIMAS IR LĖŠŲ SKYRIMAS
21. Dėl Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytos veiklos rėmimo paraiškos priimamos nuo einamųjų metų vasario 15 d. iki kovo 15 d. Pagalbos suma šiai veiklai finansuoti nustatoma pagal Taisyklių 16.2 papunktį.
22. Pareiškėjai, pretenduojantys gauti lėšų pagal taisyklių 5.3 papunkčio nuostatas, Taisyklių 21 punkte nurodytu laikotarpiu NMA turi pateikti Paraišką gauti finansavimą pagal Taisyklių 5.3 papunktį (toliau – paraiška) (1 priedas), užpildytą kompiuteriu, lietuvių kalba. Ranka užpildytos paraiškos nepriimamos. Kartu su paraiška turi būti pateikiamas raštas, kuriame nurodomi teikiami dokumentai ir jų lapų skaičius, taip pat turi būti pateikiamos galutinių pagalbos gavėjų paraiškų kopijos (3 priedas) ir galutinių pagalbos gavėjų sąrašas (Taisyklių 8 priedas) excel formatu. Paraiškos, pateiktos kitu, nei Taisyklių 21 punkte nustatytu laikotarpiu ir kitomis sąlygomis, nevertinamos. Jeigu paraiška atmetama, pareiškėjas informuojamas nurodant atmetimo priežastis ir apskundimo tvarką. Laikoma, kad paraiška gauta tinkamu laiku, jeigu NMA gauta ne vėliau kaip iki einamųjų metų kovo 15 dienos 23.59 val.
23. Raštas, užpildyta paraiška (1 priedas), pasirašyta pareiškėjo vadovo ar pareiškėjo įgalioto asmens, ir pridedami dokumentai (susegti į bylą ir sunumeruoti) pateikiami elektronine forma, pateikiant užpildytus dokumentus (suformuotus į bylą ir sunumeruotus PDF formatu) ir paraiškos formą (doc arba docx formatu). Teikiami dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu ir pateikti NMA elektroniniu paštu [email protected]. Per vieną kartą gali būti siunčiami ne didesni nei 25 MB apimties dokumentai, didesnės apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir teikiami per kelis kartus.
24. NMA, užregistravusi pareiškėjo paraišką, apie tai informuoja pareiškėją, nurodydama paraiškos registravimo datą ir numerį.
25. Užregistravus paraišką NMA, pareiškėjas negali teikti papildomos informacijos, jei jos nepaprašo NMA (išskyrus informaciją apie pasikeitusius kontaktinius duomenis). Į papildomą informaciją, kurią pareiškėjas pateikia savo iniciatyva, paraiškos vertinimo ir atrankos metu neatsižvelgiama.
26. Pareiškėjas po paraiškos užregistravimo turi teisę raštu pranešti NMA apie pateiktos paraiškos atšaukimą ir pateikti naują paraišką kvietimo teikti paraiškas metu. Pareiškėjui raštu pranešus apie pateiktos paraiškos, kuri jau yra užregistruota, atšaukimą, NMA jo prašymu išregistruoja paraišką.
27. NMA, priėmusi paraiškas, per 20 darbo dienų įvertina jų tinkamumą. Į paraiškų vertinimo terminą neįskaičiuojamas paklausimų pareiškėjui, patikrų vietoje atlikimo, prašymo dėl papildomos informacijos kitoms institucijoms pateikimo ir atsakymo gavimo terminas. Siunčiant paklausimus pareiškėjui, laiškas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo paštu arba išsiuntimo dieną, kai paklausimas siunčiamas elektroniniu paštu, jeigu asmuo sutiko, kad informacija jam bus teikiama tokiu būdu.
28. NMA, vertindama paraiškas:
28.1. įvertina, ar galutinis pagalbos gavėjas atitinka Taisyklių 14 punkto, išskyrus 14.6 papunktį, reikalavimus, pareiškėjas atitinka Taisyklių 15.3 papunkčio reikalavimus, paraiška ir kartu su paraiška pateikti duomenys atitinka Taisyklių 10, 11, 22, 23 punktų reikalavimus;
28.2. tuo atveju, jeigu pateikiamos kelios paraiškos parodai organizuoti, nustato kiekvieno iš pareiškėjo atrankos pirmumo balų sumą pagal šiuos kriterijus:
28.2.1. didžiausia galima atrankos pirmumo balų suma 35, kurie skiriami, kai:
28.2.1.2. numatyta surengti didžiausią skaičių renginių: edukacijų ir (arba) seminarų, diskusijų, forumų aktualiomis gyvulininkystės ir (arba) ūkinių gyvūnų veislininkystės temomis (skiriama 10 balų);
28.3. turi teisę paprašyti pareiškėjo per nustatytą laiką pateikti papildomų duomenų, susijusių su teikiama paraiška;
28.4. paraišką gali atmesti dėl Taisyklių 15.4 papunktyje nurodytos priežasties arba paraiška ir (arba) joje pateikti duomenys neatitinka Taisyklių 10, 12, 13, 22, 23 punktų reikalavimų, jeigu pareiškėjas per nustatytą laiką, kaip nurodyta Taisyklių 28.3 papunktyje, nepateikė papildomų duomenų ar pateikė netinkamus, nekorektiškus, neišsamius duomenis, taip pat jeigu paraiškoje prašoma lėšų suma viršija skelbime nurodytą pagalbos lėšų sumą, taip pat įvertinus pirmumo kriterijus, paraiška nesurinko daugiausiai atrankos pirmumo balų.
29. NMA:
29.1. priima sprendimą dėl valstybės ir (arba) nereikšmingos (de minimis) pagalbos skyrimo, kuriame turi būti nurodoma skirta pagalbos suma ir diskontuota pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis). Apie priimtą sprendimą informuoja pareiškėją, Žemės ūkio ministeriją ir ŽŪA;
30. NMA, įsigaliojus sprendimui, lėšų gavėjui 5.3 papunktyje nurodytai veiklai įgyvendinti perveda 50 proc. skirtos sumos avansą (išskyrus priemones, įgyvendinamas nuo spalio 15 d.; šiuo atveju lėšų gavėjui avansu pervedama 100 proc.). Lėšų gavėjui išmokėtas avansas įtraukiamas į apskaitą teikiant galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę.
31. Lėšų gavėjams atsiskaitant už Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytai veiklai patirtas išlaidas, galimas 20 proc. išlaidų nuokrypis pagal paraiškoje nurodytas atskiras išlaidų rūšis, neviršijant sprendime dėl pagalbos skyrimo priemonei įgyvendinti numatytos sumos.
32. Lėšų gavėjas, norėdamas pakeisti neesminius paraiškos duomenis (pvz.: keičiasi lėšų gavėjo rekvizitai, sąskaita banke arba kredito unijoje, ir kt.), kurie neturi įtakos priimant sprendimą dėl pagalbos skyrimo priemonei įgyvendinti, arba pasikeitus informacijai apie galutinius pagalbos gavėjus, nedelsdamas informuoja NMA raštu arba el. paštu [email protected], nurodydamas norimus pakeisti arba papildyti duomenis, jų pakeitimo arba papildymo priežastis, ir pateikia patvirtinimo dokumentus (jei tokių yra). NMA prašomiems paraiškos duomenų ir (arba) informacijos apie galutinius pagalbos gavėjus pakeitimams pritarusi arba nepritarusi apie tai informuoja lėšų gavėją ne vėliau kaip per 10 darbo dienų raštu arba elektroniniu būdu ir, jei prašomiems paraiškos duomenų ir (arba) informacijos apie galutinius pagalbos gavėjus pakeitimams nepritaria, nurodo priežastis.
VIII SKYRIUS
ATSISKAITYMO DOKUMENTŲ TEIKIMAS, VERTINIMAS, LĖŠŲ IŠMOKĖJIMAS
33. Lėšų gavėjai, kuriems skiriamos lėšos tinkamoms finansuoti išlaidoms, Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytai veiklai finansuoti, kas mėnesį / ketvirtį ataskaitiniam mėnesiui / ketvirčiui pasibaigus arba vieną kartą per kalendorinius metus, bet ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų sausio 14 d., ŽŪA el. paštu [email protected] pateikia pažymas apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai), kartu pateikdami galutinių pagalbos gavėjų sąrašą (Taisyklių 8 priedas) excel formatu. Tuo atveju, jeigu pažyma teikiama vieną kartą per metus, ji turi būti pateikta ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 1 d. Pažymos turi būti užpildytos kompiuteriu, lietuvių kalba. Ranka užpildytos pažymos nepriimamos. Kartu turi būti pateikiamas lėšų gavėjo vadovo ar jo įgalioto asmens pasirašytas raštas, kuriame nurodomi teikiami dokumentai ir jų lapų skaičius. Pridedami dokumentai (susegti į bylą ir sunumeruoti) pateikiami elektronine forma. Per vieną kartą gali būti siunčiami ne didesni nei 25 MB apimties dokumentai, didesnės apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir teikiami per kelis kartus.
33.1. Pirmą kartą per kalendorinius metus teikiant pažymas apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai) turi būti pateikiamos Galutinių pagalbos gavėjų prašymų suteikti pagalbą pagal Taisykles (Taisyklių 3 priedas) kopijos su visais pridedamais dokumentais. Teikiant pažymas apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai) antrą ir paskesnius kartus per kalendorinius metus, pateikiamos tik tos Galutinių pagalbos gavėjų prašymų suteikti pagalbą pagal Taisykles (Taisyklių 3 priedas) kopijos su visais pridedamais dokumentais, kuriuose pirmiau teikti duomenys pasikeitė.
33.2. Lėšos pagal pažymas apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai), pateiktas iki einamųjų metų gruodžio 1 d., išmokamos iš einamųjų metų asignavimų. Lėšos pagal pažymas, pateiktas einamųjų metų gruodžio 2 d. – kitų kalendorinių metų sausio 14 d., gali būti išmokamos iš kitų kalendorinių metų asignavimų.
34. ŽŪA, gavusi 33 punkte nurodytą lėšų gavėjų pažymą:
34.1. Patikrina, ar pažymoje prašoma pagalba veislininkystės paslaugoms ir darbams, nurodytiems taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose, atitinka Taisyklių 7 ir 8 punktuose nurodytas pagalbos teikimo sąlygas;
34.3. patikrina veislininkystės darbų vykdymą pagal VĮ Žemės ūkio duomenų centro duomenų bazėje esančią informaciją (galvijų, arklių, avių, kiaulių, ožkų), o triušių ir vištinių žąsų – atlieka patikras savo nustatyta tvarka bei įvertina, ar darbai atlikti tinkamai, prašoma pagalba atitinka Taisyklių reikalavimus;
34.4. jeigu nenustato neatitikimų, per 7 darbo dienas pateikia NMA el. paštu [email protected] pažymą apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos vykdymą ir galutinių pagalbos gavėjų sąrašą excel formatu (Taisyklių 8 priedas) bei galutinių pagalbos gavėjų prašymų kopijas su visais pridedamais dokumentais (Taisyklių 3 priedas). Jeigu lėšų gavėjo pažymoje nustatomi neatitikimai, ŽŪA per 7 darbo dienas informuoja lėšų gavėją apie pažymoje nustatytus neatitikimus ir nurodo pataisytos pažymos pateikimo terminus.
35. Darbai Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytai veiklai įgyvendinti turi būti atlikti ir už juos atsiskaityta ne vėliau kaip iki einamųjų metų lapkričio 1 d., pateikiant ŽŪA galutinę išlaidų pagrindimo suvestinę, darbų įvykdymo ataskaitą ir galutinių pagalbos gavėjų sąrašą (Taisyklių 8 priedas) excel formatu (toliau – galutinio atsiskaitymo dokumentai). ŽŪA, gavusi lėšų gavėjų galutinio atsiskaitymo dokumentus, patikrina darbų atlikimą pagal Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytą veiklos kryptį ir per 7 darbo dienas pateikia NMA el. paštu [email protected] galutinę išlaidų pagrindimo suvestinės kopiją, galutinių pagalbos gavėjų sąrašą (Taisyklių 8 priedas) excel formatu ir pažymą apie Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytos veiklos vykdymą. Lėšų gavėjui pateikus motyvuotą prašymą raštu ne vėliau kaip iki lapkričio 1 d., ŽŪA gali pratęsti galutinio atsiskaitymo dokumentų pateikimo terminą, bet ne ilgiau kaip iki einamųjų metų lapkričio 15 d. Pateikdamas galutinio atsiskaitymo dokumentus, lėšų gavėjas turi visiškai atsiskaityti už atliktus darbus Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytai veiklai įgyvendinti. ŽŪA, nustačiusi, kad pareiškėjo galutinio atsiskaitymo dokumentuose pateikta netiksli informacija, pateikti ne visi šiame punkte nurodyti dokumentai, per 7 darbo dienas informuoja pareiškėją apie galutinio atsiskaitymo dokumentuose nustatytus neatitikimus ir nurodo pataisytų galutinio atsiskaitymo dokumentų pateikimo terminus.
36. Pažymos ir galutinio atsiskaitymo dokumentai, pateikti kitais terminais, nei nustatyta Taisyklių 33 ir 35 punktuose, neadministruojami, išskyrus atvejus, kai pažymos nurodytais terminais nebuvo galima pateikti dėl nenugalimos jėgos (force majeure), t. y. dėl aplinkybių, kurių lėšų gavėjas negalėjo kontroliuoti ir negalėjo užkirsti kelio šių aplinkybių ar jų pasekmių atsiradimui.
37. NMA, gavusi iš ŽŪA Taisyklių 34.4 papunktyje ir 35 punkte nurodytas pažymas, išlaidų pagrindimo suvestines ir dokumentus bei galutinių pagalbos gavėjų sąrašus:
37.1. įvertina galutinių pagalbos gavėjų tinkamumą pagal Taisyklių 14 punktą, išskyrus Taisyklių 14.6 papunktį. Tuo atveju, jeigu nustato, kad į galutinių pagalbos gavėjų sąrašą įtraukti galutiniai pagalbos gavėjai, neatitinkantys Taisyklių 14 punkto reikalavimų, NMA apie tai el. paštu informuoja lėšų gavėją (kopiją ŽŪA) ir nurodo terminą, per kurį lėšų gavėjas turi pateikti atitinkamai pataisytą pažymą apie Taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose nurodytos veiklos įvykdymą ir lėšų poreikį (Taisyklių 2, 4, 5 priedai);
37.2. patikrina, ar pažymoje prašomos lėšos, skirtos veislininkystės paslaugoms ir darbams, nurodytiems taisyklių 5.1 ir 5.2 papunkčiuose, atlikti, neviršija Taisyklių 7 ir 8 punktuose nustatytų pagalbos dydžių, bei patikrina ir įvertina, ar pažymoje nurodyta prašomų lėšų suma neviršija lėšų gavėjui einamaisiais metais skirtos pagalbos krepšelio lėšų sumos, taip pat susumuoja ir įvertina, ar visose pareiškėjo einamaisiais metais teiktose pažymose prašoma lėšų suma neviršija lėšų gavėjui einamaisiais metais skirtos pagalbos krepšelio lėšų sumos;
37.3. jeigu pasirinkta nereikšminga (de minimis) pagalba, įvertina Taisyklių 13 punkte nurodytas sąlygas;
37.4. įvertina išlaidų Taisyklių 5.3 papunktyje nurodytai veiklai įgyvendinti pagrindimo suvestines ir galutinio atsiskaitymo dokumentus, ar patirtos ir apmokėtos išlaidos tinkamos finansuoti pagal Taisyklių 6 ir 11 punktus. Tuo atveju, jeigu į išlaidų pagrindimo suvestinę įtrauktos netinkamos finansuoti išlaidos, jos atimamos iš bendros išlaidų sumos ir nefinansuojamos;
37.5. apskaičiuoja lėšų poreikį:
37.5.1. jeigu nustatoma, kad Taisyklių 5.3 veiklos įvykdymo galutinėje išlaidų pagrindimo suvestinėje patirtų tinkamų finansuoti išlaidų suma mažesnė už avansu pervestą lėšų sumą, lėšų gavėjas privalo grąžinti atitinkamai visą išmokėtą avansą ar jo dalį;
37.5.2. vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – KOTIS registro nuostatai), patikrina, ar galutiniam pagalbos gavėjui (įskaitant ir su Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusias įmones) suteikus pagal Taisykles mokėtiną nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumą, o tuo atveju, kai nereikšminga (de minimis) pagalba išmokama dalimis, apskaičiavus diskontuotą nereikšmingos (de minimis) pagalbos vertę, nebus viršytos leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribos. Jei galutiniam pagalbos gavėjui suteikus nereikšmingą (de minimis) pagalbą būtų viršytos leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribos, priimant sprendimą dėl nereikšmingos (de minimis) pagalbos skyrimo apskaičiuota nereikšminga (de minimis) pagalba sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas reglamentas (ES) Nr. 1408/2013. Šio papunkčio nuostatos taikomos, jei pareiškėjas paraiškoje pasirenka nereikšmingos (de minimis) pagalbos formą;
38. NMA, vadovaudamasi KOTIS registro nuostatais, per Registro nuostatuose nustatytą terminą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) duomenis apie suteiktą valstybės ir nereikšmingą (de minimis) pagalbą (išmokant pagalbą ateityje, įskaitant pagalbos mokėjimą dalimis, nurodoma diskontuota pagalbos vertė) pagal Taisyklių 5 punkte nurodytas veiklas. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą valstybės ir nereikšmingą (de minimis) pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.
39. Skiriant valstybės pagalbą (netaikoma nereikšmingai (de minimis) pagalbai) tuo atveju, jei vienam galutiniam pagalbos gavėjui skirta individuali pagalba (t. y. tam pačiam galutiniam pagalbos gavėjui ir tam pačiam projektui arba veiklai skiriama pagalba, net jeigu ji skirta kelių sprendimų pagrindu ir (arba) pagal skirtingas pagalbos priemones) viršijo reglamento (ES) Nr. 2022/2479 9 straipsnio 1 dalies c punkto i papunktyje nustatytą 10 000 Eur ribą, NMA per vieną mėnesį nuo pagalbos suteikimo dienos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai (toliau – Ministerija) teikia Reglamento (ES) 2022/2472 III priede nurodytą informaciją apie skirtą pagalbą. Ministerija gautus duomenis per šešis mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia į Europos Komisijos Valstybės pagalbos skaidrumo svetainę.
iX SKYRIUS
ATASKAITŲ TEIKIMO TVARKA
41. NMA teikia el. paštu [email protected] Ministerijai ataskaitas apie pagalbos gavėjus:
42. NMA, atsižvelgdama į Taisyklių 18 ir 20 punktus, ketvirčiui pasibaigus, per 10 kalendorinių dienų teikia Ministerijai detalios pagalbos veislininkystei priemonių išlaidų sąmatos pagal veiklos kryptis ir lėšų gavėjus įvykdymo ataskaitą.
x SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
44. Vadovaujantis reglamento (ES) 1408/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama pagalba ir vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2022/2472 7 straipsnio 5 dalies nuostatomis ateityje mokėtina pagalba, įskaitant keliomis dalinėmis išmokomis mokamą pagalbą, diskontuojama pagalbos suteikimo dieną. Diskontuota pagalbos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Bendrųjų administravimo taisyklių 3 priede.
45. NMA, ŽŪA visą su paramos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus, gautus iš institucijų bei pareiškėjų, privalo saugoti ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal Taisykles suteikimo dienos, o pareiškėjai ir galutiniai pagalbos gavėjai – ne trumpiau kaip 10 metų nuo sprendimo dėl valstybės ir (arba) nereikšmingos (de minimis) pagalbos skyrimo priėmimo dienos.
46. Lėšų gavėjai yra atsakingi:
46.2. pagal Taisyklių 8.8 papunktį ūkinių gyvūnų genomo tyrimų rezultatus privalo pateikti Žemės ūkio duomenų centrui, kuris tyrimų rezultatus skelbia viešai puslapyje www.zudc.lt;
46.3. už padarytų išlaidų tinkamumą, išlaidų pagrindimo ir įrodymo dokumentų, susijusių su išmokėta valstybės pagalba, saugojimą;
47. Asmenys, neteisėtai gavę lėšas ar prisidėję prie jų gavimo, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.
48. Privalomos grąžinti lėšos, kurios pagalbos gavėjams buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos administruojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 551 straipsniu ir (ar) Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
49. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos. Nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems paramos gavėjams.
50. Pareiškėjų, lėšų gavėjų, galutinių pagalbos gavėjų skundai dėl NMA, ŽŪA ir Ministerijos sprendimų, veikimo ar neveikimo nagrinėjami teisės aktų nustatyta tvarka.