LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2020 M. LAPKRIČIO 30 D. ĮSAKYMO NR. 3D-821

„DĖL KAIMO PLĖTROS FINANSINIŲ PRIEMONIŲ FONDO, SKIRTO LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS IR LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO LĖŠOMIS ĮGYVENDINAMOMS FINANSINĖMS PRIEMONĖMS ADMINISTRUOTI, VALDYTOJO SKYRIMO IR FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. vasario 22 d. Nr. 3D-141

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo, skirto Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, finansinėms priemonėms administruoti, finansavimo sąlygų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3D-821 „Dėl Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo, skirto Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano lėšomis įgyvendinamoms finansinėms priemonėms administruoti, valdytojo skyrimo ir finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“, 4 priedą:

1. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

„1. Teisinis pagrindas

1.1. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės“ su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2023/955, 58–62, 68 straipsniai;

1.2.  2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813, 73–74 straipsniai;

1.3. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – reglamentas (ES) Nr. 2023/2831);

1.4. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginis planas, patvirtintas 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);

1.5. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – SP administravimo taisyklės); 

1.6. Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ (su vėlesniais pakeitimais ir papildymais) (toliau – Taisyklės).“

 

2. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:

9. Paskolos gavėjų tinkamumo sąlygos

Paskola gali būti teikiama, kai Paskolos gavėjas atitinka šias sąlygas:

9.1. Paskolos gavėjas užsiima žemės ūkio produktų perdirbimo veikla ne trumpiau kaip 1 metus iki paraiškos suteikti paskolą pagal Priemonę (toliau – Paraiška) pateikimo. Paskolos gavėjo veiklos vykdymo laikotarpis apskaičiuojamas nuo Paskolos gavėjo įregistravimo Juridinių asmenų registre. 

9.2. Paskolos gavėjo pajamos iš žemės ūkio produktų perdirbimo veiklos ne trumpiau kaip 1 metus iki Paraiškos pateikimo sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų Paskolos gavėjo pajamų.

9.3. Parama teikiama Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardytų produktų, išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus, perdirbimui. Galutinis produktas gali būti produktas, nenurodytas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede (parama šiuo atveju yra skiriama laikantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatų).

9.4. Paskolos gavėjas kartu su Paraiška pateikia verslo planą (projekto aprašymą), atitinkantį šiuos reikalavimus:

9.4.1. verslo plano įgyvendinimo trukmė neviršija 24 mėnesių laikotarpio nuo paskolos sutarties pasirašymo dienos ir visais atvejais verslo plano įgyvendinimo pabaiga negali būti vėlesnė  už išlaidų tinkamumo laikotarpio pabaigą;

9.4.2. jei verslo plane numatyti statybos (naujo statinio statyba, statinio rekonstravimas, statinio kapitalinis remontas) darbai ir pagal teisės aktų reikalavimus šiems darbams vykdyti yra privalomas statybą leidžiantis dokumentas, jis turi būti išduotas ir įregistruotas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ ne vėliau kaip iki paraiškos pateikimo finansų tarpininkui dienos;

9.4.3. jei verslo plane numatytos investicijos į nekilnojamąjį turtą (statinį, žemę, įskaitant žemę po esamais ir (arba) numatomais statyti statiniais), šis turtas teisėtais pagrindais priklauso Paskolos gavėjui;

9.4.4. verslo plane suplanuotos investicijos yra būtinos projektui įgyvendinti, realiai suplanuotos ir pagrįstos, jos nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų Europos Sąjungos fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų;

9.5. Finansų tarpininkas, vertindamas Paskolos gavėjo tinkamumą gauti paskolą pagal Priemonę, turi teisę atlikti papildomus veiksmus ir patikrinimus, kuriuos paprastai atlieka asmenų, kuriems teikia paskolas, atžvilgiu.“

 

3. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

„10.   Paskolų teikimo sąlygos

10.1. Paskola skiriama Paskolos gavėjo projekto finansavimui, išskyrus netinkamoms išlaidoms finansuoti, jeigu toks finansavimas yra susijęs su Paskolos gavėjo investicijomis į žemės ūkio produktų perdirbimą (vertinama pagal verslo plane pateiktą informaciją). Finansuojamas projektas Paraiškos vertinimo metu turi būti pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai atsiperkančiu, kurio atitiktį finansų tarpininkas vertina pagal finansines ataskaitas ir verslo plane nurodytą informaciją, kaip įprastai atlieka asmenų, kuriems teikia paskolas, atžvilgiu.

10.2. Paskola skiriama Paskolos gavėjo verslo plane numatytoms išlaidoms, kurios gali apimti investicijas į materialųjį ir nematerialųjį turtą, susijusias su remiama veikla, taip pat apyvartinio kapitalo finansavimą.

10.3. Paskolos dydis negali viršyti 1 000 000 Eur. Jei paskolos lėšomis finansuojamas apyvartinis kapitalas, pagal reglamento (ES) Nr. 2021/2115 80 straipsnio 3 dalį bendra Paskolos gavėjui suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui suma turi neviršyti 200 000 Eur bendrojo subsidijos ekvivalento (toliau – BSE) per 3 finansinių metų laikotarpį. BSE apskaičiuojamas pagal formulę: BSE = P x T x (K orientacinė + 4 % – M faktinė), čia P – paskolos suma, Eur (Strateginio plano lėšų dalis); T – paskolos laikotarpis, išreikštas metais (skaičiai apvalinami 2 (dviejų) skaitmenų po kablelio tikslumu); K orientacinė – Europos Komisijos kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną skelbiama orientacinė palūkanų norma; M faktinė – taikoma faktinė metinė palūkanų norma (Strateginio plano lėšų daliai). Informaciją finansų tarpininkams apie paskolos gavėjui per 3 finansinių metų laikotarpį suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui sumą, išreikštą BSE, teikia Kontroliuojančiojo fondo valdytojas. 

10.4. Palūkanos skaičiuojamos tik finansų tarpininkų lėšų daliai. Palūkanų norma finansų tarpininkų lėšų daliai, atsižvelgiant į rinkos sąlygas, nustatoma finansų tarpininkų atrankos sąlygose.

10.5. Paskola suteikiama ne ilgesniam kaip 60 mėnesių laikotarpiui. Paskolos sutartyje gali būti numatytas paskolos grąžinimo atidėjimo terminas. Paskolos grąžinimo atidėjimo terminu nėra prailginamas šiame papunktyje nustatytas paskolos terminas.

10.6. Suteikiant paskolą projektui, kurį įgyvendinant numatyta žemės ūkio produktų perdirbimo metu gaminti galutinį produktą, nepatenkantį į Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedą, turi būti užtikrinama atitiktis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatoms:

10.6.1. teikiant nereikšmingą (de minimis) pagalbą, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 1 dalies nuostatos;

10.6.2. bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam ūkio subjektui (įskaitant ir su šiuo ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suma per bet kurį trejų metų laikotarpį negali viršyti 300 000 Eur;

10.6.3. jei per 3 (trejus) metus iki de minimis pagalbos skyrimo du juridiniai asmenys susijungia arba vienas įsigyja kitą, arba vienas juridinis asmuo suskaidomas į du ar daugiau atskirų juridinių asmenų, taikomos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

10.6.4. de minimis pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis (BSE) apskaičiuojamas pagal formulę: BSE = P x T x (K orientacinė + 4 % – M faktinė), čia P – paskolos suma, Eur (Strateginio plano lėšų dalis); T – paskolos laikotarpis, išreikštas metais (skaičiai apvalinami 2 (dviejų) skaitmenų po kablelio tikslumu); K orientacinė – Europos Komisijos kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną skelbiama orientacinė palūkanų norma; M faktinė – taikoma faktinė metinė palūkanų norma (Strateginio plano lėšų daliai). Visi tos pačios įmonės, kuriems pagalba teikiama vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 2023/2831, kontroliuojami subjektai, atitinkantys bent vienos rūšies tarpusavio santykius, nustatytus reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje, laikomi viena įmone. Vienai įmonei suteikta de minimis pagalbos suma negali viršyti reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatytos viršutinės ribos;

10.6.5. jei ūkio subjektas veiklą vykdo keliuose sektoriuose, tenkinamos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies nuostatos;

10.6.6. teikiama pagalba gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba arba kita valstybės pagalba vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis;

10.6.7. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama pagalba diskontuojama pagalbos skyrimo dieną. Diskontuota pagalbos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede;

10.6.8. sprendime dėl de minimis pagalbos suteikimo nurodoma skirtos pagalbos suma ir diskontuota skirtos pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis);

10.6.9. vadovaujantis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), tikrinama, ar ūkio subjektui (įskaitant ir su ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus pagalbą, įskaitant pagal šią Priemonę, t. y. apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę, nebus viršyta reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta nereikšmingos (de minimis) pagalbos riba;

10.6.10. jei vienam ūkio subjektui suteikus apskaičiuotą pagalbos dydį būtų viršyta reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta pagalbos riba, priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo, apskaičiuota pagalbos suma sumažinama tiek, kad reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta pagalbos riba nebūtų viršyta;

10.6.11. vadovaujantis Nuostatais, per Nuostatuose nustatytą terminą pateikiama Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) informacija apie Paskolos gavėjams apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka;

10.6.12. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 6 straipsnio 3 ir 7 dalies nuostatomis, visi dokumentai apie suteiktą de minimis pagalbą turi būti saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal priemonę suteikimo datos.

10.7. Paskolos lėšos Paskolos gavėjui turi būti išmokėtos ne vėliau kaip iki išlaidų tinkamumo laikotarpio pabaigos.

10.8. Paskolos gavėjui gali būti suteikta tik viena paskola pagal Priemonę.

10.9. Suteikęs Paskolą, finansų tarpininkas iškart po Kontroliuojančiojo fondo valdytojo pareikalavimo patikros (audito) tikslais turi pateikti paskolos panaudojimą pagal paskirtį pagrindžiančius dokumentus, įskaitant, bet neapsiribojant sutartimis ar mokėjimo nurodymais, pagal kuriuos buvo apmokėta tiekėjams ir (ar) rangovams už įsigyjamą turtą ir (ar) teikiamas paslaugas, finansų tarpininko sąskaitų išrašus apie paskolos lėšų išdavimą, sąskaitas faktūras, finansų tarpininko mokėjimo pavedimus ir (ar) kitus dokumentus.

10.10. Už paskolos panaudojimą pagal paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas Paskolos gavėjas. Jei nustatoma, kad Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės paskolos suteikimui ir (ar) lėšų pagal paskolos sutartį išmokėjimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti visas neteisėtai gautas paskolos lėšas su paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis.“

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                 Kęstutis Navickas