Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4376 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 16 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4377
2021 m. liepos 28 d. Nr. 625
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-90 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.3 ir 1.4 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4376 ir Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4377 (toliau – Įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymų projektuose siekiama įtvirtinti draudimą viešajai įstaigai ar asociacijai priimti paramą iš paramos teikėjo, jeigu tuo naudodamasis paramos teikėjas gali daryti įtaką viešosios įstaigos veiklai viešųjų pirkimų srityje savo ar kitų asmenų naudai. Ši sąlyga skirta situacijai, kai pirma subjektui teikiama parama, o tada dalyvaujama to paties subjekto organizuojamuose viešuosiuose pirkimuose, spręsti (riboti). Pažymėtina, kad toks draudimas priimti paramą remtųsi dar neatsiradusia ir nežinoma aplinkybe (galimu dalyvavimu viešajame pirkime ir poveikiu šiam pirkimui siekiant naudos), o šios aplinkybės paramą priimantis subjektas paramos priėmimo metu negalėtų tinkamai įvertinti, nes būtų remiamasi spėjimu, todėl įstatymų leidėjas reikalautų neįmanomo. Atsižvelgiant į tai, situacija, kai pirmiau vyktų paramos teikimas (gavimas) ir sektų paskesnis dalyvavimas viešuosiuose pirkimuose, galėtų būti efektyviai sprendžiama tik per dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose ribojimus (t. y. tada, kai jau būtų akivaizdžios ir nekeltų abejonių abi aplinkybės), o tai jau būtų Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, o ne siūlomų keisti įstatymų reguliavimo dalykas.
2. Įstatymų projektuose siūloma įtvirtinti ir dar vieną paramos priėmimo ribojimo sąlygą – kai paramą siekiantis suteikti subjektas ne seniau nei prieš trejus metus yra laimėjęs viešosios įstaigos vykdytus viešuosius pirkimus. Ši sąlyga skirta situacijai, kai paramos viešajai įstaigai teikėjas jau dalyvavo ir laimėjo jos vykdytuose viešuosiuose pirkimuose, spręsti (riboti). Tokios sąlygos įtvirtinimas įstatymuose sukurtų neproporcingą, perteklinį ir per plačiai taikytiną ribojimą viešosios įstaigos teisinės formos subjektui siūlomą paramą priimti, nes vien viešųjų pirkimų laimėjimo faktas, įvykęs mažiau nei prieš trejus metus, savaime nesuponuoja ir neturėtų suponuoti, kad tokio subjekto siekis suteikti paramą yra korupcinio pobūdžio.
3. Pabrėžtina, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodomos Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys nėra kvestionuojamos – Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos tyrimo apie galimos korupcijos apraiškas sveikatos apsaugos sistemoje metu nustatyti trūkumai ir pažeidimai turi būti taisomi ir užkardomi, tačiau tai turi būti daroma ne fragmentišku, vos dviejų teisinių formų subjektų (nors, pagal Lietuvos Respublikos paramos ir labdaros įstatymo 7 straipsnio 1 dalį, paramos gavėjais gali būti taip pat ir biudžetinės įstaigos) teisinio reguliavimo keitimu. Atsižvelgdama į tai, Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra numačiusi sistemiškai peržiūrėti ir įvertinti bendrai taikomą labdaros ir paramos teikimo bei viešųjų pirkimų vykdymo teisinį reglamentavimą ir esant poreikiui iki 2022 metų Lietuvos Respublikos Seimo pavasario sesijos pradžios parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti reikiamų įstatymų projektus.