RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PRITARIMO RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS 2020 METŲ VEIKLOS ATASKAITAI
2021 m. vasario 25 d. Nr. T-451
Radviliškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 8 ir 19 punktais, 27 straipsnio 9 dalies 15 punktu, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugsėjo 26 d. sprendimu Nr. T-110 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento naujos redakcijos tvirtinimo“ patvirtinto Radviliškio rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento XI dalies 219 punktu, išklausiusi ir apsvarsčiusi Radviliškio rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos 2020 metų veiklos ataskaitą, Radviliškio rajono savivaldybės taryba nusprendžia pritarti Radviliškio rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos 2020 metų veiklos ataskaitai (pridedama).
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Savivaldybės mero pavaduotojas,
laikinai einantis savivaldybės mero pareigas Mindaugas Pauliukas
PRITARTA
Radviliškio rajono savivaldybės
tarybos 2021-02-25 sprendimu Nr. T-451
RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS
2020 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
Radviliškio rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba (toliau – Tarnyba) yra kontrolės ir audito institucija, prižiūrinti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas Radviliškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas Savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai. Vykdydama įstatymų nustatytas funkcijas, Tarnyba planuoja ir atlieka finansinius ir veiklos auditus, rengia ir teikia Tarybai įstatymu nustatytas išvadas, atlieka kitas priskirtas kontrolės funkcijas, priima ir nagrinėja gyventojų skundus, susijusius su Savivaldybės turtu ar piniginėmis lėšomis, teikia išvadas dėl tokio tyrimo rezultatų.
Tarnybos veikla grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais. Pavestas funkcijas galima efektyviai įgyvendinti tik tada, kai įstaiga yra nepriklausoma. Tarnyba, atlikdama auditus, vadovaujasi tarptautinių audito standartų pritaikymo, nuomonės nepriklausomumo, viešosios atskaitomybės, audituojamo subjekto vadovybės atsakomybės, vidaus kontrolės, duomenų prieinamumo, viešųjų ir privačiųjų interesų konflikto vengimo principais.
Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Valstybinio audito reikalavimais, Valstybės kontrolės parengtomis metodikomis, kitais teisės aktais bei Tarnybos nuostatais. Tarnybos vidaus darbą reglamentuoja Tarnybos vidaus tvarkos taisyklės, valstybės tarnautojų pareigybių aprašymai ir kiti darbo tvarkos aprašai bei taisyklės. Tarnybos veiklos išorinę peržiūrą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.
Tarnybai vadovauja ir už jos veiklą atsako Savivaldybės kontrolierius. Jis kasmet atsiskaito Savivaldybės tarybai, Savivaldybės tarybos veiklos reglamente nustatyta tvarka ir terminais teikiant Savivaldybės tarybai Tarnybos metinę veiklos ataskaitą. Tarnybos veiklos ataskaita arba jos santrauka skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.
II. TARNYBOS VYKDOMŲ FUNKCIJŲ TEISINIS PAGRINDAS
Tarnybos darbas 2020 metais buvo vykdomas pagal Savivaldybės kontrolieriaus patvirtintą veiklos planą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, 2020 metų veiklos plano projektas buvo pateiktas svarstyti Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui. Gavus pritarimą, planas patvirtintas Savivaldybės kontrolieriaus įsakymu ir pateiktas Valstybės kontrolei. Tarnybos 2020 metų veikla buvo planuojama ir vykdoma taip, kad užtikrintų prioritetinių užduočių – Išvadų dėl pateikto tvirtinti 2019 metų Savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių ir išvados dėl Savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo – parengimą ir pateikimą Tarybai. Planuojant audito apimtis, atsižvelgta į Tarnybos žmogiškuosius išteklius.
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, būdama aukščiausia audito institucija, teikia išvadą Lietuvos Respublikos Seimui dėl nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio, į kurio sudėtį įeina visų savivaldybių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniai. Savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos kelerius metus iš eilės dirbo pasirašiusios bendradarbiavimo sutartis su Valstybės kontrole dėl Savivaldybių audito sričių pasiskirstymo. 2020 metais bendradarbiavimo sutarčių Savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos dėl konsoliduotų finansinių ataskaitų rinkinių nebepasirašė, tačiau abipusiu sutarimu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatomis, Tarnyba sudarė sąlygas Valstybės kontrolės pareigūnams dalyvauti savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio audite tokiu mastu, kad Valstybės kontrolės pareigūnai surinktų tinkamus ir pakankamus įrodymus išvadai dėl nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio parengti, ir teikė duomenis Valstybės kontrolei apie savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio audito rezultatus.
Valstybės kontrolė ir Lietuvos savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos 2019 metų rugsėjo mėnesį pradėjo vykdyti bendrą savivaldybių nekilnojamojo turto valdymo veiklos auditą. Toks projektas šalyje buvo vykdomas pirmą kartą siekiant bendro audito tikslo – išsiaiškinti, ar nekilnojamas turtas Lietuvos savivaldybėse valdomas kryptingai ir kompleksiškai, ar jis naudojamas efektyviai ir siekiant didžiausios naudos visuomenei. Auditas baigtas 2020 metų II ketvirtį, pateikta audito ataskaita, rekomendacijos audituotiems subjektams.
III. TARNYBOS VALDYMAS
Kiekvienais metais Savivaldybės taryba nustato Tarnybai asignavimų dydį. Tarnybai 2020 metais buvo skirta 80,0 tūkst. eurų savivaldybės biudžeto asignavimų, iš kurių 93,5 proc. buvo numatyta darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms, 6,5 proc. – prekių, paslaugų bei turto įsigijimui. Savivaldybės tarybos paskirti asignavimai buvo naudojami pagal patvirtintą sąmatą. Tarnybos lėšų apskaitą tvarko Radviliškio savivaldybės administracijos Buhalterinės apskaitos skyrius pagal Savivaldybės tarybos 2012 m. rugpjūčio 23 d. sprendimu Nr. T-344 patvirtintą Buhalterinės apskaitos paslaugų teikimo sutartį.
Savivaldybės tarybos sprendimu Tarnyboje patvirtintos 3 pareigybės. 2020 metų pradžioje Tarnyboje dirbo 2 valstybės tarnautojai, turintys aukštąjį išsilavinimą ekonomikos srityje bei ilgametę darbinę patirtį finansų bei kontrolės srityse. Nuo 2020 m. vasario 3 d. priimtas darbuotojas vyriausiojo specialisto pareigoms.
Auditoriui šiandien keliami labai griežti profesiniai reikalavimai – ne tik išmanyti buhalterinę apskaitą ir pagal audito reikalavimus patikrinti biudžeto ir finansines ataskaitas, įrašus apskaitos registruose, bet ir būti analitiku, strategu, ekspertu, vadybininku, psichologu bei gerai išmanyti teisės aktus. Nuolatinis tobulėjimas ir mokymasis yra būtina sąlyga profesionaliam auditui atlikti, todėl 2020 metais Tarnybos darbuotojai dalyvavo seminaruose, kuriuose kėlė kvalifikaciją viešojo sektoriaus apskaitos, atskaitomybės, audito planavimo ir atlikimo, profesinės etikos, korupcijos prevencijos, viešųjų pirkimų srityse. Kvalifikacijos kėlimui panaudota 0,6 tūkst. eurų skirtų asignavimų. Kvalifikacijos kėlimo klausimais bendradarbiaujame su Savivaldybių kontrolierių asociacijos narėmis kitų savivaldybių Kontrolės ir auditų tarnybomis gerosios praktikos skleidimo, pasidalijimo srityse, siekdami pagerinti auditų kokybę bei pakelti Tarnybų prestižą.
Tarnybos darbuotojai nuotoliniu būdu dalyvavo tarptautinį autoritetą įgavusioje aukščiausios audito institucijos inicijuotoje kasmetinėje konferencijoje SIGNALS. Išgirstos ekspertų patirtys, diskusija apie: duomenų svarbą viešojo valdymo srityse; kokybišką švietimo sistemos prieinamumą kiekvienam mokiniui; iššūkius, su kuriais susiduria ir kokias priemones įgyvendina Lietuva, siekdama sumažinti klimato kaitos pokyčius.
Tarnyba pritarė Savivaldybių kontrolierių asociacijai su Europos socialinio fondo agentūra pasirašytai projekto „Auditų dokumentavimo ir analizės informacinės sistemos (ADAIS) diegimas savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų (toliau – SKAT) veikloje“ finansavimo sutarčiai. Pagrindinis projekto tikslas – pagerinti SKAT atliekamų auditų ir su auditais susijusių veiklų kokybę, skaidrumą ir atskaitomybę, o uždavinys – kompiuterizuoti visose SKAT atliekamus audito procesus. Projekto įgyvendinimo metu bus visų Lietuvos SKAT veikloje taikoma vieninga auditų dokumentavimo ir analizės informacinė sistema. Įgyvendinus projektą, bus optimizuoti vykdomų auditų savivaldybių įstaigose ir įmonėse procesai, padidinta finansinių, veiklos, atitikties auditų kokybė ir rezultatyvumas. Projekto veiklų įgyvendinimo pabaiga planuojama 2023 m. birželio 22 d. Tarnybos darbuotojai supranta, kad privalu ugdyti naujas kompetencijas, kurios leistų audito procesuose taikyti naujas technologijas.
Tarnyboje vykdomos ir kitos Tarnybos darbo organizavimo ir valdymo funkcijos be teisės aktais jai deleguotų išorės audito funkcijų: planuojamas įstaigos biudžetas, archyvuojami dokumentai, rengiami ir tvarkomi Tarnybos dokumentai, dirbama personalo valdymo, valstybės tarnautojų mokymo, jų tarnybinės veiklos vertinimo srityje, vykdomos kitos funkcijos, nesusijusios su audito atlikimu.
IV. 2020 METŲ AUDITAI IR KONTROLĖS FUNKCIJOS
Įgyvendindami Lietuvos Respublikos vietos savivaldos nuostatas, Tarnybos darbuotojai parengė ir Savivaldybės tarybai pateikė išvadas ir audito ataskaitą dėl Radviliškio rajono savivaldybės 2019 metų konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio. Atlikto finansinio (teisėtumo) audito „Radviliškio rajono savivaldybės 2019 m. konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių bei savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo“ tikslas – įvertinti Radviliškio rajono savivaldybės 2019 metų konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio ir savivaldybės lėšų ir turto valdymo, naudojimo, disponavimo jais teisėtumo ir jų naudojimo įstatymų nustatytiems tikslams duomenų tikrumą bei teisingumą ir pareikšti nepriklausomą nuomonę. Audito procedūros atliktos Radviliškio rajono savivaldybės administracijoje, VšĮ Radviliškio ligoninėje, Radviliškio r. Alksniupių pagrindinėje mokykloje, Radviliškio r. Pakalniškių pagrindinėje mokykloje, Radviliškio r. Sidabravo gimnazijoje, Radviliškio Vaižganto progimnazijoje, Radviliškio lopšelyje-darželyje „Kregždutė“, Radviliškio r. Šeduvos lopšelyje-darželyje, Radviliškio muzikos mokykloje, Radviliškio visuomenės sveikatos biure, Radviliškio plaukimo baseine. Audituojamų subjektų ūkinė - finansinė veikla įvertinta pagal šiuos pagrindinius kriterijus: tikrumą, teisėtumą, buvimą, įvertinimą, atskleidimą ir baigtumą. Audito metu parengti darbo dokumentai, išsiųsti raštai įstaigoms, parašyta ataskaita, išvada.
Pareikšta sąlyginė nuomonė dėl konsoliduotųjų finansinių ataskaitų bei besąlyginė nuomonė dėl biudžeto vykdymo ataskaitų. Sąlyginė nuomonė reiškia, kad auditoriai turėjo reikšmingų pastabų dėl finansinės atskaitomybės ir (ar) kitų ataskaitų, apskaitos sistemos ir teisės aktų, kurie keičia auditorių nuomonę. Besąlyginė nuomonė pareiškiama, kai auditoriai neturi reikšmingų pastabų, kurios keistų auditorių nuomonę. Pastebėjimai apie neatitikimus audituojamiems subjektams teikti žodžiu, raštu. Dauguma pastebėjimų ir klaidų ištaisyta audito metu. Neištaisyti reikšmingi neatitikimai pateikti Audito ataskaitose, rekomendacijose. Atskirų rekomendacijų įgyvendinimas tęsiamas.
Tarnyba 2020 m. II ketv. kartu su aukščiausia audito institucija baigė atlikti Savivaldybės nekilnojamojo turto valdymo auditą. Savivaldybės nekilnojamasis turtas yra viena iš priemonių savivaldybių funkcijoms atlikti, todėl jis turi būti racionaliai tvarkomas, duoti naudą visuomenei ir tenkinti viešuosius interesus. Savivaldybė turėtų numatyti aiškias nekilnojamojo turto valdymo savivaldybės teritorijoje kryptis, tikslus kurie leistų įvertinti, kiek ir kokio nekilnojamojo turto ilgalaikėje perspektyvoje reikia savivaldybės funkcijoms vykdyti, kiek jo galima išnuomoti ar parduoti, remontuoti, pritaikyti savivaldybės poreikiams. Įvertinę audito metu surinktus įrodymus, pateikėme išvadas ir rekomendacijas, kurias tinkamai įgyvendinus Savivaldybės nekilnojamasis turtas būtų racionaliau tvarkomas įstaigų veikloje atliekant savivaldybių funkcijas ir atitiktų joms iškeltus tikslus. Taip pat būtų planingas vadovaujantis veiklos strategija, ištaisyti turto valdymo ir naudojimo trūkumai, būtų siekiama veiklos efektyvumo panaudojant visus turimus išteklius, mažinant veiklos sąnaudas.
Savivaldybės administracija 2020 m. II ketv. kreipėsi į Tarnybą pateikti išvadą dėl Radviliškio rajono savivaldybės galimybės imti 3,0 mln. eurų trumpalaikę paskolą iš valstybės biudžeto laikinajam pajamų trūkumui padengti. Tarybai pateikta išvada, kad galima priimti sprendimą ir pasinaudoti galimybe paimti 3,0 mln. Eur trumpalaikę paskolą iš Lietuvos Respublikos finansų ministerijos būsimam laikinam pajamų trūkumui padengti, neviršijant leistino pajamų ir išlaidų skirtumo.
Savivaldybės administracija 2020 m. III ketv. kreipėsi į Tarnybą su prašymu pateikti išvadą dėl galimybės LR teisės aktų nustatyta tvarka paimti iš Europos regioninės plėtros fondo ilgalaikę ilgesniam kaip 10 metų terminui 824,4 tūkst. Eur paskolą, kuri reikalinga Radviliškio rajono savivaldybės administracijos investiciniam projektui „Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos ekonominio efektyvumo didinimas“ finansuoti. Tarybai pateikta išvada, kad Savivaldybės 2020 metų skolinimosi limitai, įtakojantys naujų paskolų ėmimą – Savivaldybės skolos bei metinio grynojo skolinimosi, ir bendra finansinių rodiklių analizė pagrindžia planuojamus Savivaldybės skolinius įsipareigojimus. Savivaldybės taryba gali priimti sprendimą imti 824,4 tūkst. Eur ilgalaikę paskolą investicijų projektams finansuoti.
Tarnyba 2020 metų rugsėjo mėnesį pradėjo Radviliškio rajono savivaldybės 2020 metų konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių bei savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo audito planavimo procedūras. Įvertintos rizikingos sritys, atsirinkti subjektai, kuriuose bus atliekamos audito procedūros. Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui pateiktas 2021 metų Tarnybos veiklos planas.
Tarnyba, vykdydama Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatas, nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo. Tarnyba 2020 m. IV ketv. gavo ir išnagrinėjo piliečio skundą dėl sporto klubui „Rytų kovotojas“ skirtų valstybės ir savivaldybės biudžeto lėšų panaudojimo. Pateiktas atsakymas pareiškėjui ir tyrimo rezultatai subjektui.
Vienas iš pagrindinių išorės auditą atliekančių institucijų tikslų yra užtikrinti, kad nuolat būtų teikiama informacija visuomenei apie audito rezultatus. Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 9 punktu, atliktų auditų ataskaitos ir išvados skelbiamos Savivaldybės interneto svetainėje adresu www.radviliskis.lt bei teikiamos Merui, Tarybai, Administracijos direktoriui, audituotų subjektų vadovams.
Biudžetinių įstaigų vadovai ir finansininkai, būdami asignavimų valdytojai ir jausdami teisės aktais nustatytą atsakomybę už efektyvų ir teisėtą asignavimų panaudojimą, operatyviai teikė dokumentus audito procedūroms atlikti, skubiai ir tinkamai taisė neatitikimus (klaidas). Auditų metu pateiktos 37 rekomendacijos. Iš 27 rekomendacijų, kurių įgyvendinimo terminas pasibaigė 2020 m. gruodžio 31 d., 85 proc. įgyvendinta. Tęsiamas rekomendacijų, kurių įvykdymo terminas dar nesibaigęs, vykdymo audituotose įstaigose stebėjimas. Tyrimų metų pateiktos dar 4 rekomendacijos, kurių įvykdymo terminas dar nesibaigęs, todėl jų vykdymas taip pat stebimas. Atsižvelgdama į rekomendacijas, savivaldybės Administracija pateikė Tarybai tvirtinti Radviliškio rajono savivaldybės nekilnojamojo turto valdymo strategija, pakoreguoti tvarkos aprašai dėl Radviliškio rajono savivaldybės ir patikėjimo teise perduoto valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo, Radviliškio rajono savivaldybės teritorijoje esančių statinių, kurie neturi savininkų (ar savininkai nežinomi), nustatymo, apskaitymo, dokumentų pateikimo pripažinti statinius bešeimininkiais ir perėmimo savivaldybės nuosavybėn. Viešai paskelbti visi nekilnojamo turto: pastatų (tarp jų pastatai, priskirti nekilnojamosioms kultūros vertybėms), patalpų ir jų dalių, sąrašai. Dėl tikslesnės turto apskaitos Finansų ir apskaitos valdymo, strateginės veiklos planavimo ir optimizavimo programinę įrangą „MyLOBster“ praplėtė Nekilnojamojo turto moduliu. Vykdoma audito rekomendacijų įgyvendinimo stebėsena.
Tarnyba, įgyvendindama nusistatytus uždavinius ir priemones, deda visas pastangas, kad auditai būtų atlikti kokybiškai, kad visos išvados būtų pagrįstos įrodymais, o auditų rezultatai ir teiktos rekomendacijos būtų reikšmingi ir padėtų gerinti savivaldybės administravimo paslaugų kokybę bei užtikrintų savivaldybės lėšų ir turto ekonomiškumą ir efektyvumą.
Savivaldybės kontrolierė Giedrė Sinkevičienė