Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 5 IR 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3523 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 39 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3524

 

2024 m. birželio 12 d. Nr. 481

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-1363 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.4 ir 1.5 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3523 (toliau – SPĮĮ projektas) ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3524 (toliau – FĮ projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. FĮ projekto 1 straipsniu siūlomu papildyti Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo (toliau – FĮ) 39 straipsnio 12 punktu siūloma nustatyti, kad vaistinės veiklos licencijos turėtojas privalo teikti duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (toliau – Kompetencijų IS) šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Iš šių nuostatų nėra aišku, kokie duomenys apie vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) turės būti teikiami. Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus patvirtintuose Kompetencijų IS nuostatuose (toliau – Kompetencijų IS nuostatai) nustatyta, kad licencijuojamų farmacijos įmonių, kuriose dirba farmacijos specialistai, Kompetencijų IS teikiami šie duomenys apie jose įdarbintus specialistus: specialisto profesinė kvalifikacija, pagal kurią jis yra įdarbintas, licencijos ir (ar) spaudo numeris, etatų kiekis, etatui tenkančių darbo valandų skaičius, darbo valandų skaičius per savaitę. Pastebėtina, kad Kompetencijų IS tikslams ateityje gali reikėti ir kitų duomenų, todėl FĮ tikslinga nurodyti į Kompetencijų IS teiktinų duomenų sritį. Taip pat įvertinus tai, kad ateityje galėtų kilti poreikis keisti Kompetencijų IS pavadinimą, bei siekiant įgyvendinti teisėkūros ekonomiškumo principą, FĮ siūlytina vietoj Kompetencijų IS pavadinimo nurodyti šios informacinės sistemos paskirtį. Atsižvelgiant į tai, FĮ projekto 1 straipsniu siūlomas keisti FĮ 39 straipsnio 12 punktas turėtų būti išdėstytas taip: „12) teikti į informacinę sistemą, skirtą kaupti sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenis, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su vaistinėje dirbančių vaistininkų ir vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų) profesine kvalifikacija ir darbo santykiais, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

2. SPĮĮ projekto 2 straipsniu siūlomu papildyti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – SPĮĮ) 45 straipsnio 1 dalies 17 punktu siūloma nustatyti, kad asmens sveikatos priežiūros įstaiga į Kompetencijų IS privalo teikti duomenis apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Iš šių nuostatų nėra aišku, kokie duomenys apie asmens sveikatos priežiūros specialistus turės būti teikiami. Atsižvelgiant į asmens sveikatos priežiūros įstaigų Kompetencijų IS teikiamus duomenis, numatytus Kompetencijų IS nuostatuose (specialisto profesinė kvalifikacija, pagal kurią jis yra įdarbintas, licencijos ir (ar) spaudo numeris, etatų kiekis, etatui tenkančių darbo valandų skaičius, darbo valandų skaičius per savaitę), ir į tai, kad Kompetencijų IS tikslams ateityje gali reikėti ir kitų duomenų, SPĮĮ projektu tikslinga nurodyti į Kompetencijų IS teiktinų duomenų sritį.

Taip pat pastebėtina, kad asmens sveikatos priežiūros įstaigos kiekvienais metais pildo ir teikia Higienos institutui sveikatos apsaugos ministro patvirtintos formos ataskaitas apie visą sveikatos priežiūros įstaigos personalą. Vadinasi, priėmus SPĮĮ projektą, asmens sveikatos priežiūros įstaigos duomenis apie įstaigoje dirbančius kitus darbuotojus (ne asmens sveikatos priežiūros specialistus) ir toliau turės teikti minėtoje ataskaitoje. Taip SPĮĮ projektu būtų sukuriama papildoma administracinė našta asmens sveikatos priežiūros įstaigoms.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai, kaip politiką asmens sveikatos priežiūros srityje formuojančiai institucijai, būtina turėti duomenis apie visus asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus (pagal Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 6 punktą Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos ištekliams priskiriami visi valstybės ir savivaldybių įstaigų, įmonių, turinčių asmens ar visuomenės sveikatos priežiūros, farmacinės veiklos licenciją, specialistai ir kiti darbuotojai). Be to, būtina turėti duomenis ir apie kitais pagrindais asmens sveikatos priežiūros įstaigose veiklą vykdančius asmenis, pvz., savanorius arba studentus, nes krizių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų atvejais jie galėtų būti pasitelkiami asmens sveikatos priežiūros įstaigoms vykdant funkcijas, susijusias su krizių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų prevencija, valdymu ir jų padarinių šalinimu (Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 30 straipsnio 7 dalis).  

Atsižvelgiant į tai, SPĮĮ projekto 2 straipsniu siūlomame papildyti SPĮĮ 45 straipsnio 1 dalies 17 punkte siūlytina nurodyti, kad į Kompetencijų IS teikiami duomenys ne tik apie asmens sveikatos priežiūros specialistus, bet ir apie kitus darbuotojus ir kitais pagrindais įstaigoje veiklą vykdančius asmenis, nurodytus Kompetencijų IS veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose. Taip pat dėl šio nutarimo 1 punkte nurodytų priežasčių SPĮĮ siūlytina vietoj Kompetencijų IS pavadinimo nurodyti šios informacinės sistemos paskirtį.

Įvertinus šiame punkte nurodytas priežastis, SPĮĮ projekto 2 straipsniu siūlomą papildyti SPĮĮ 45 straipsnio 1 dalies 17 punktą siūlytina išdėstyti taip: „17) teikti į informacinę sistemą, skirtą sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenims kaupti, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojų, nurodytų šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose, ir kitais pagrindais įstaigoje veiklą vykdančių asmenų profesine kvalifikacija ir darbo santykiais arba veiklos vykdymu, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, FĮ projekto 2 straipsnio 2 dalyje numatytina, kad sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priima iki 2024 m. rugsėjo 30 d. 

4. Įgyvendinant SPĮĮ projektą, reikės keisti Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintus Kompetencijų IS nuostatus, taip pat sveikatos apsaugos ministro įsakymą dėl ataskaitos apie sveikatos priežiūros įstaigos personalą formos patvirtinimo, todėl SPĮĮ projekto 3 straipsnis papildytinas pavedimu sveikatos apsaugos ministrui ir sveikatos apsaugos ministro įgaliotai institucijai iki 2024 m. rugsėjo 30 d. priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

Finansų ministrė, pavaduojanti

Ministrą Pirmininką                                                                               Gintarė Skaistė

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                 Arūnas Dulkys