PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2024 m. rugsėjo 26 d. Nr. T-332
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 7 punktu ir 67 straipsnio 9 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1 punktu, 4 dalimi, 7 straipsniu, Pakruojo rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Įgalioti Pakruojo rajono savivaldybės kontrolieriaus pavaduotoją Daivą Čepulionienę teisės aktų nustatyta tvarka įregistruoti Pakruojo rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus Juridinių asmenų registre.
3. Pripažinti netekusiu galios Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2019 m. sausio 31 d. sprendimą Nr. T-8 „Dėl Pakruojo rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų patvirtinimo“.
4. Nustatyti, kad šio sprendimo 3 punktas įsigalioja nuo šio sprendimo 1 punktu patvirtintų Pakruojo rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų įregistravimo VĮ Registrų centro Juridinių asmenų registre dienos.
5. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Pakruojo rajono savivaldybės interneto svetainėje.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Pakruojo rajono savivaldybės tarybos
2024 m. rugsėjo 26 d. sprendimu Nr.T-332
PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pakruojo rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba (toliau – Tarnyba) yra savivaldybės viešojo administravimo subjektas, prižiūrintis, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas Pakruojo rajono savivaldybės turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai.
2. Tarnybos savininkė yra Pakruojo rajono savivaldybė (toliau – Savivaldybė). Savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra Savivaldybės taryba. Savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetenciją nustato Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymas (toliau – Biudžetinių įstaigų įstatymas) ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas (toliau – Vietos savivaldos įstatymas). Tarnyba atskaitinga Savivaldybės tarybai.
3. Tarnyba yra biudžetinė įstaiga, išlaikomas iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir vykdantis viešąjį administravimą pagal Vietos savivaldos įstatyme nustatytą kompetenciją. Pagal savo prievoles Tarnyba atsako tik savo lėšomis. Tarnyba turi savo antspaudą su pavadinimu ir Savivaldybės herbu, dokumentų blankus. Už antspaudo naudojimą ir saugojimą atsakingas Savivaldybės kontrolierius. Tarnyba turi atsiskaitomąją sąskaitą banke.
5. Tarnybos veiklos sritys – išorės auditas, priežiūra, vertinimas ir kontrolė Savivaldybėje. Tarnybai priskirti viešojo administravimo įgaliojimai administracinių sprendimų priėmimo, teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūros srityse tiesiogiai nustatyti Vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose įstatymuose.
6. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Vietos savivaldos įstatymu, kitais įstatymais, reglamentuojančiais viešąjį valdymą ir audito veiklą, tarptautiniais aukščiausiųjų audito institucijų standartais, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės (toliau – Valstybės kontrolė) tvirtinamomis metodikomis, kitais teisės aktais, reguliuojančiais tarnybos veiklą ir šiais nuostatais.
7. Tarnybos veikla (be bendrųjų viešojo administravimo ir vietos savivaldos principų) grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais. Savivaldybės kontrolierius ir Tarnybos valstybės tarnautojai negali būti Savivaldybės tarybos nariais ir darbo laiku negali dalyvauti politinių organizacijų veikloje. Be to, šių tarnautojų pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose ir įmonėse.
8. Tarnybos buveinės adresas – Kęstučio g. 4, 83152 Pakruojis. Tarnyba yra paramos gavėja. Tarnyba įregistruota Juridinių asmenų registre, juridinio asmens kodas 188693060.
II SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
10. Tarnybos veiklos tikslas – teikiant nepriklausomas išvadas ir rekomendacijas, siekti, kad savivaldybės turtas ir ištekliai būtų naudojami teisėtai, efektyviai, ekonomiškai, skaidriai ir teiktų kuo didesnę naudą savivaldybės gyventojams.
11. Pagrindiniai Tarnybos uždaviniai:
11.1 prižiūrėti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas savivaldybės turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai;
12. Siekdama veiklos tikslo ir įgyvendindama jai nustatytus uždavinius, Tarnyba vykdo šias funkcijas:
12.1. atlieka išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimus Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose ir Savivaldybės valdomose įmonėse;
12.2. kiekvienais metais iki gegužės 15 d. parengia ir Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka pateikia Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio, Savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo;
12.3. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl Savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis, garantijų suteikimo kreditoriams už Savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis;
12.4. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia išvadas dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo ir pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų;
12.5. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl skolininkų ir skolininkų, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, ūkinės ir finansinės būklės, taip pat dėl iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų, teikiamų paskolų ir valstybės garantijų teikimo, paskolų naudojimo pagal tikslinę paskirtį ir paskolų grąžinimo;
12.6. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl galimybės Savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros;
12.7. Valstybės kontrolės prašymu teikia Tarnybos atliktų auditų ataskaitas ir darbo dokumentus audito išorinei peržiūrai atlikti;
12.8. organizuoja ir tvarko Tarnybos raštvedybą, užtikrina tinkamą dokumentų saugojimą ir perdavimą nustatyta tvarka į valstybės archyvą;
III SKYRIUS
TARNYBOS VALDYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
13. Tarnybai vadovauja ir už jos veiklą atsako Savivaldybės kontrolierius. Jis yra atskaitingas Savivaldybės tarybai.
14. Savivaldybės kontrolierius į pareigas priimamas konkurso būdu arba Vietos savivaldos įstatymo nustatytu atveju be konkurso ir iš jų atleidžiamas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Vienu iš pretendentų į Savivaldybės kontrolieriaus pareigas konkurso komisijos narių skiriamas savivaldybių kontrolierius vienijančios asociacijos atstovas. Savivaldybės kontrolierius privalo turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 3 metų darbo finansų, ekonomikos, teisės, audito arba kontrolės srityse patirtį. Jeigu Savivaldybės kontrolieriaus pirmosios kadencijos Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklą Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetas įvertina teigiamai, Savivaldybės kontrolierius gali būti skiriamas antrai kadencijai be konkurso.
15. Savivaldybės kontrolieriaus, Tarnybos valstybės tarnautojų darbo santykius reglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (toliau – Darbo kodeksas) ir Vietos savivaldos įstatymas.
16. Savivaldybės kontrolierius vadovavimą Tarnybai įgyvendina leisdamas įsakymus, duodamas pavedimus, sudarydamas planus, priimdamas sprendimus, kitais įstatymų ir teisės aktų nustatytais būdais, formomis ir priemonėmis.
17. Tarnybos vidaus darbą reglamentuoja Tarnybos vidaus tvarkos taisyklės, valstybės tarnautojų pareigybių aprašymai, kiti teisės aktai.
19. Savivaldybės kontrolierius:
19.1. teikia Savivaldybės tarybai tvirtinti Tarnybos nuostatus, nustato Tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus; Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus ir Darbo kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlieka kitas Tarnybos personalo valdymo funkcijas;
19.2. leidžia įsakymus, organizuoja Tarnybos darbą, valstybės tarnautojų mokymą ir jų kvalifikacijos tobulinimą;
19.3. sudaro Tarnybos veiklos plano projektą, jį teikia Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui, su šio plano projektu supažindina Savivaldybės administracijos padalinį, atliekantį centralizuoto vidaus audito funkcijas; kiekvienais metais iki einamųjų metų lapkričio 15 dienos patvirtina ateinančių metų Tarnybos veiklos planą, organizuoja jo vykdymą ir yra už tai atsakingas; prireikus patvirtintą Tarnybos veiklos planą tikslina bendra plano tvirtinimo tvarka;
19.5. turi teisę dalyvauti Savivaldybės tarybos, komitetų, komisijų, kolegijų posėdžiuose ir pareikšti nuomonę savo kompetencijos klausimais;
19.6. valstybės kontrolieriaus rašytiniu prašymu gali dalyvauti ar pavesti Tarnybos valstybės tarnautojams pagal jų kompetenciją dalyvauti Valstybės kontrolės atliekamuose Savivaldybės administravimo subjektų finansiniuose, atitikties ir veiklos audituose;
19.7. pats atlieka ir (arba) skiria Tarnybos valstybės tarnautojus atlikti išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimą, įgyvendina įstatymuose ir kituose teisės aktuose priskirtas funkcijas;
19.8. priima sprendimus pagal atlikto finansinio, atitikties ir veiklos audito ataskaitas, nurodo Savivaldybės merui, audituotų subjektų vadovams jų veiklos trūkumus ir nustato terminą, per kurį turi būti pašalinti nustatyti teisės aktų pažeidimai; Savivaldybės meras, audituotų subjektų vadovai per Savivaldybės kontrolieriaus nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 30 dienų, privalo ištaisyti audito metu nustatytus jų veiklos trūkumus ir pažeidimus ir apie jų pašalinimą raštu pranešti Savivaldybės kontrolieriui;
19.9. teikia Savivaldybės merui, Savivaldybės tarybai, audituotų subjektų vadovams išvadas, ataskaitas ir sprendimus, kurie buvo priimti dėl finansinio, atitikties ir veiklos audito metu nustatytų ir nepašalintų teisės aktų pažeidimų;
19.10. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu nustatęs nusikalstamos veikos požymių, apie tai praneša teisėsaugos institucijoms;
19.11. imasi prevencinių priemonių, kad būtų ištaisyti ir nepasikartotų nustatyti teisės aktų pažeidimai;
19.12. nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl Savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo juo ir teikia išvadas dėl tokio tyrimo rezultatų;
19.13. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka teikia informaciją valstybės ir Savivaldybės institucijoms;
19.14. Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais pateikia Tarnybos metinių ataskaitų rinkinį ir jį paskelbia Savivaldybės interneto svetainėje;
19.15. Savivaldybės tarybos arba Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto prašymu teikia informaciją pagal savo kompetenciją;
19.17. atsako už įstatymuose ir kituose teisės aktuose Savivaldybės kontrolieriui nustatytų įgaliojimų vykdymą, taip pat už nepagrįstos ir neteisingos audito išvados pateikimą;
19.18. sudaro sąlygas Valstybės kontrolei dalyvauti atliekant Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio auditą tokiu mastu, kad Valstybės kontrolė surinktų tinkamus ir pakankamus įrodymus, reikalingus išvadai dėl nacionalinio metinių ataskaitų rinkinio parengti, ir teikia Valstybės kontrolei duomenis apie Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio audito rezultatus;
19.19. pagal savo kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka sudaro sandorius arba įgalioja tai atlikti kitą asmenį;
20. Tarnybos valstybės tarnautojai:
20.1. Savivaldybės kontrolieriaus pavedimu atlieka audituojamų subjektų eilinius ir veiklos plane nenumatytus finansinius, atitikties ir veiklos auditus ar vertinimus;
20.2. Savivaldybės kontrolieriaus pavedimu nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo juo ir teikia išvadas dėl tokio tyrimo rezultatų;
21. Savivaldybės kontrolierius ir Tarnybos valstybės tarnautojai privalo: gerbti subjekto, kurio veikla tikrinama, teises ir teisėtus interesus; neskelbti atlikto audito duomenų ir viešai jų nevertinti, kol nepasirašyta audito ataskaita; saugoti valstybės ir Tarnybos paslaptis; nesinaudoti ir neleisti naudotis tarnybine ar su Tarnyba susijusia riboto naudojimo informacija kitokia tvarka ir mastu, nei nustato įstatymai ar kiti teisės aktai.
22. Tarnyba bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos valstybės kontrole, Savivaldybių kontrolierių asociacija, Lietuvos Respublikoje veikiančiomis audito institucijomis, įstaigomis, įmonėmis bei vidaus audito tarnybomis.
23. Savivaldybės kontrolieriui įstatymuose numatytos atostogos, papildomos poilsio dienos, komandiruotės ir darbo organizavimo formos įforminamos Savivaldybės kontrolieriaus įsakymu. Savivaldybės kontrolieriui nesant dėl ligos, komandiruotės, atostogų ar kitų laikinų priežasčių, jo funkcijas atlieka Savivaldybės kontrolieriaus pavaduotojas, o jei ir jis negali eiti pareigų – kitas teisės aktų nustatyta tvarka paskirtas Tarnybos valstybės tarnautojas.
24. Tarnybos informacinių technologijų, ūkinį ir materialinį aptarnavimą atlieka Savivaldybės administracija, Tarnybos buhalterinę apskaitą, finansinę, statistinę ir mokestinę atskaitomybę - Savivaldybės administracijos Apskaitos skyrius, atsakingas už apskaitos tvarkymą, teisės aktų nustatyta tvarka.
IV SKYRIUS
TARNYBOS TEISĖS IR PAREIGOS
25. Tarnybai draudžiama:
26. Savivaldybės kontrolierius ir Tarnybos valstybės tarnautojai privalo:
26.1. būti objektyvūs ir nešališki, pavestas funkcijas atlikti profesionaliai bei laikydamiesi nustatytos tvarkos;
27. Įgyvendindami pavestus uždavinius ir atlikdami nustatytas funkcijas, Savivaldybės kontrolierius ir Tarnybos valstybės tarnautojai turi teisę:
27.1. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu įeiti į audituojamo subjekto patalpas;
27.2. gauti visus auditui atlikti reikalingus dokumentus ir duomenis, gauti iš audituojamo subjekto darbuotojų reikiamus rašytinius paaiškinimus,
27.3. pasitelkti ekspertų (specialistų), turinčių reikiamų žinių patikrinimo metu iškilusiems klausimams spręsti;
27.4. pasinaudoti Savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnybos atliktų auditų ataskaitomis ir darbo dokumentais, būtinais vidaus kontrolės vertinimui atlikti, jeigu audito subjektas ir tikslai sutampa;
27.6. nurodyti audituojamų subjektų vadovams veiklos trūkumus ir nustatyti terminą, per kurį turi būti pašalinti nustatyti teisės aktų pažeidimai;
28. Tarnyba metų veiklos plane numatytam išorės finansiniam, atitikties ir veiklos auditui atlikti ir (ar) atliktam auditui peržiūrėti gali bendradarbiavimo sutarčių pagrindu pasitelkti kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis.
V SKYRIUS
TARNYBOS REIKALŲ PERDAVIMAS IR PRIĖMIMAS
30. Savivaldybės tarybai priėmus sprendimą dėl Savivaldybės kontrolieriaus atleidimo iš pareigų, buvęs Savivaldybės kontrolierius iki nustatytos atleidimo datos turi perduoti reikalus Savivaldybės kontrolieriaus pavaduotojui ar kitam Savivaldybės tarybos įgaliotam asmeniui.
31. Perduodant reikalus, sudaroma komisija ir surašomas perdavimo-priėmimo aktas. Buvęs Savivaldybės kontrolierius turi teisę gauti perdavimo-priėmimo akto kopiją.
VI SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS KONTROLĖ IR VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
33. Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto kompetencija ir įgaliojimai Tarnybos atžvilgiu įtvirtinti Vietos savivaldos įstatyme.
34. Valstybės kontrolė, kaip aukščiausioji audito institucija, valstybės kontrolieriaus nustatyta tvarka atlieka Tarnybos atlikto audito išorinę peržiūrą.
35. Tarnybos vidaus auditas Savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš Tarnybai skirtų asignavimų.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS