LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2007 M. balandžio 23 D. ĮSAKYMO NR. 3D-184 „DĖL PAGALBOS KOKYBIŠKŲ ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ GAMYBAI SKATINTI TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. gegužės 19 d. Nr. 3D-334
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 23 d. įsakymą Nr. 3D-184 „Dėl Pagalbos kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamybai skatinti teikimo taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PAGALBOS KOKYBIŠKŲ ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ GAMYBAI SKATINTI TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.2 papunktį,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2007 m. balandžio 23 d.
įsakymu Nr. 3D-184
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2023 m. gegužės 19 d.
įsakymo Nr. 3D-334 redakcija)
PAGALBOS KOKYBIŠKŲ ŽEMĖS ŪKIO ir MaISTO PRODUKTŲ GAMYBAI SKATINTI TEIKIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pagalbos kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamybai skatinti teikimo taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su visais pakeitimais (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 1408/2013), 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su visais pakeitimais (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 1407/2013), Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrosiomis administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės), ir atsižvelgiant į Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, kaimo plėtros ir žuvininkystės srityse aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 3D-652 „Dėl Pagrindinių reikalavimų prisiimant įsipareigojimus mokėti paramą iš valstybės biudžeto lėšų žemės ūkio, kaimo plėtros ir žuvininkystės srityse aprašo patvirtinimo“.
2. Šių taisyklių tikslas – nustatyti nereikšmingos (de minimis) pagalbos kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamybai skatinti (toliau – pagalba) iš valstybės biudžeto lėšų teikimo sąlygas ir tvarką. Pagal šias taisykles pagalba teikiama tik žmonėms vartoti skirtiems žemės ūkio ir maisto produktams.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. kokybiškas žemės ūkio ir maisto produktas – žemės ūkio ir maisto produktas, kuris registruotas ar sertifikuotas ir kontroliuojamas pagal bent vieno iš šių teisės aktų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų reikalavimus:
3.1.1. 2012 m. lapkričio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1151/2012 dėl žemės ūkio ir maisto produktų kokybės sistemų su visais pakeitimais;
3.1.2. 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2018/848 dėl ekologinės gamybos ir ekologiškų produktų ženklinimo, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 834/2007, su visais pakeitimais;
4. Kitos taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Reglamente (ES) Nr. 1408/2013, Reglamente (ES) Nr. 1407/2013, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), Bendrosiose administravimo taisyklėse.
5. Pagal šių taisyklių II skyrių pagalba, kurios teikimo pagrindas yra reglamentas (ES) Nr. 1408/2013, skiriama pirminės žemės ūkio produktų gamybos, kaip tai suprantama 2022 m. gruodžio 14 d. Komisijos reglamento (ES) 2472/2022 kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius (toliau – Reglamentas (ES) 2472/2022), 2 straipsnio 44 dalyje (toliau – kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų pirminė gamyba) sektoriui, o pagal taisyklių III skyrių pagalba, kurios teikimo pagrindas yra reglamentas (ES) Nr. 1407/2013, skiriama žemės ūkio produktų perdirbimo, kaip tai suprantama Reglamento (ES) 2472/2022 2 straipsnio 45 dalyje (toliau – kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų perdirbimas), sektoriui, išskyrus žuvininkystės ir akvakultūros produktus.
II SKYRIUS
PAGALBA PIRMINEI KOKYBIŠKŲ ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ GAMYBAI IR PREKINIAM PARUOŠIMUI
6. Pagalba, teikiama toliau išvardytoms išlaidų rūšims, susijusioms su pirmine kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamyba, atlyginti:
6.1. žemės ūkio ir maisto produktų, kurie registruojami ir kontroliuojami pagal 2012 m. lapkričio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1151/2012 dėl žemės ūkio ir maisto produktų kokybės sistemų su visais pakeitimais reikalavimus (toliau – produktai su saugomomis nuorodomis), registravimo paraiškų parengimo išlaidoms;
6.2. žemės ūkio ir maisto produktų, kurie sertifikuojami ir kontroliuojami pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. gegužės 20 d. įsakymo Nr. 3D-351 „Dėl Nacionalinės maisto kokybės sistemos taisyklių patvirtinimo ir kai kurių žemės ūkio ministro įsakymų pripažinimo netekusiais galios“ su visais pakeitimais reikalavimus (toliau – nacionalinės maisto kokybės produktai), specifikacijų parengimo išlaidoms;
6.3. kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų prekiniam paruošimui:
6.4. Sertifikavimo ir kontrolės išlaidoms:
6.4.1. sertifikavimo įstaigos, kuriai žemės ūkio ministro įsakymu suteiktas leidimas sertifikuoti kokybiškus žemės ūkio ir maisto produktus, gaminamus pagal reikalavimus, nurodytus teisės aktuose, išvardytuose taisyklių 3.1.2. ir 3.1.3 papunkčiuose (toliau – sertifikavimo įstaiga), sertifikavimo išlaidoms;
6.4.3. kontrolės institucijos, paskirtos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ar žemės ūkio ministro įsakymu ir vykdančios įregistruotų į saugomų nuorodų registrą arba garantuotų tradicinių gaminių registrą žemės ūkio ir maisto produktų kontrolę (toliau – kontrolės institucijos), kontrolės išlaidoms.
7. Pareiškėjai gali būti fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie vykdo kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų pirminę gamybą.
8. Pareiškėjai taip pat gali būti asociacijos ar pripažinti žemės ūkio kooperatyvai (toliau – kooperatyvas), kurių nariai vykdo kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų pirminę gamybą, tačiau galutinis pagalbos gavėjas yra kooperatyvo arba asociacijos narys, vykdantis kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų pirminę gamybą. Asociacija ar kooperatyvas turi pateikti informaciją apie savo narius Paraiškos pagal Pagalbos kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamybai skatinti teikimo taisykles (toliau – paraiška) 8 punkte.
9. Pagalbos dydis labai mažoms įmonėms gali siekti iki 60 proc., kitoms įmonėms – iki 50 proc. taisyklių 6.3 ir 6.4 papunkčiuose nurodytų išlaidų ir iki 100 proc. taisyklių 6.1 ir 6.2 papunkčiuose nurodytų išlaidų, neatskaičiavus tiesioginių mokesčių. Atskirai pagal taisyklių 6.1 papunktį skiriamos pagalbos suma vienų metų laikotarpiui vienam pagalbos gavėjui gali siekti iki 8700 Eur (aštuonių tūkstančių septynių šimtų eurų), o pagal taisyklių 6.2 papunktį – iki 2900 Eur (dviejų tūkstančių devynių šimtų eurų). Išlaidos, nurodytos taisyklių 6.1–6.3 papunkčiuose ir patirtos dėl to paties žemės ūkio produkto, pagal šias taisykles kompensuojamos tik vieną kartą.
Išlaidos, nurodytos taisyklių 6 punkte, gali būti kompensuojamos ateinančius 5 metus po pirmojo sertifikato gavimo kokybiško žemės ūkio ir maisto produkto gamybai (pirmo sertifikato gavimo datą pareiškėjas nurodo paraiškos 6 dalyje) ar gamintojų įregistravimo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tvarkomuose produktų, kurių pavadinimai įregistruoti Saugomų kilmės vietos nuorodų ir saugomų geografinių nuorodų registre ar Garantuotų tradicinių gaminių registre, gamintojų sąrašuose.
10. Bendra vienai įmonei, apibrėžtai Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje, suteikta nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma negali būti didesnė kaip 25 000 Eur (dvidešimt penki tūkstančiai eurų) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 nuostatomis, suma pirminės žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje veiklą vykdančioms įmonėms per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos. Nereikšmingos (de minimis) pagalbos priemonėms, naudingoms tik vieno atskiro produkto sektoriui, kaip jis apibrėžtas Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 3 dalyje, bendra teikiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 50 proc. Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos. Jei pareiškėjui suteikus apskaičiuotą pagalbos sumą pagal taisykles būtų viršytos šiame punkte nurodytos ribos, Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), kuri administruoja pagalbos teikimą pagal taisykles, prieš priimdama sprendimą dėl pagalbos suteikimo, kreipiasi į pareiškėją, ar jis sutinka vykdyti projektą su sumažinta pagalbos suma, ir jei jis sutinka, tuomet pareiškėjas turi patikslinti paraišką pagal išlaidų rūšis. Gavus patikslintą paraišką, apskaičiuota pagalba sumažinama tiek, kad pirmiau nurodytos ribos nebūtų viršytos. Jei pareiškėjas nesutinka – pagalba nėra teikiama.
11. Teikiant pagalbą, turi būti laikomasi šių reikalavimų:
11.1. pagalba teikiama, jei pareiškėjas arba tuo atveju, kai paraišką teikia asociacija ar kooperatyvas, – galutinis pagalbos gavėjas nėra gavęs paramos iš kitų nacionalinių ir ES programų ir priemonių išlaidoms, numatytoms projekte pagal šias taisykles, finansuoti;
11.2. jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 5 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatomis;
11.3. jei dvi įmonės susijungia arba viena įsigyja kitą ar viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių per paskutinius trejus finansinius metus, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
III SKYRIUS
PAGALBA KOKYBIŠKŲ ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ PERDIRBIMUI IR PREKINIAM PARUOŠIMUI
12. Pagalba skiriama toliau išvardytoms išlaidų rūšims, susijusioms su kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų perdirbimu, atlyginti:
12.3. kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų prekiniam paruošimui:
13. Pareiškėjai gali būti fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie vykdo kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų perdirbimą, išskyrus žuvininkystės ir akvakultūros produktus.
14. Pareiškėjai taip pat gali būti asociacijos ar kooperatyvai, kurių nariai vykdo kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų perdirbimą, tačiau galutinis pagalbos gavėjas yra kooperatyvo arba asociacijos narys, vykdantis kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų perdirbimą. Asociacija ar kooperatyvas turi pateikti informaciją apie savo narius paraiškos 8 punkte.
15. Skiriamos pagalbos dydis labai mažoms įmonėms gali siekti iki 60 proc., kitoms įmonėms – iki 50 proc. taisyklių 12.3 ir 12.4 papunkčiuose nurodytų išlaidų ir iki 100 proc. taisyklių 12.1 ir 12.2 papunkčiuose nurodytų išlaidų, neatskaičiavus tiesioginių mokesčių. Atskirai pagal taisyklių 12.1 papunkčius skiriamos pagalbos suma vienam pagalbos gavėjui gali siekti iki 8700 Eur (aštuonių tūkstančių septynių šimtų eurų), o pagal taisyklių 12.2 papunktį – 2900 Eur (dviejų tūkstančių devynių šimtų eurų).
Didžiausia pagalbos suma vienų metų laikotarpiui vienam pagalbos gavėjui negali viršyti 14 500 Eur (keturiolikos tūkstančių penkių šimtų eurų). Išlaidos, nurodytos taisyklių 12 punkte, gali būti kompensuojamos ateinančius 5 metus po pirmojo sertifikato gavimo kokybiško žemės ūkio ir maisto produkto gamybai (pirmojo sertifikato gavimo datą pareiškėjas nurodo paraiškos 6 dalyje) ar gamintojų įregistravimo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tvarkomuose produktų, kurių pavadinimai įregistruoti Saugomų kilmės vietos nuorodų ir saugomų geografinių nuorodų registre ar Garantuotų tradicinių gaminių registre, gamintojų sąrašuose. Išlaidos, nurodytos taisyklių 12.1–12.3 papunkčiuose ir patirtos dėl to paties žemės ūkio produkto, pagal šias taisykles kompensuojamos tik vieną kartą.
16. Vienai įmonei, apibrėžtai Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje, didžiausia bendra pagalbos suma per vienus metus pagal šių taisyklių III skyrių negali viršyti vienam pagalbos gavėjui taisyklių 15 punkte nustatytos didžiausios pagalbos sumos.
17. Teikiant pagalbą, turi būti laikomasi leistinų nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribų:
17.1. vienai įmonei, apibrėžtai Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje, suteikta nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma negali būti didesnė kaip 200 000 Eur (du šimtai tūkstančių eurų) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį. Kai pareiškėjui suteikus apskaičiuotą pagalbos sumą pagal taisykles būtų viršijama bendra šiame punkte nurodyta nereikšminga (de minimis) pagalbos suma, Agentūra, prieš priimdama sprendimą dėl pagalbos suteikimo, kreipiasi į pareiškėją, ar jis sutinka vykdyti projektą su sumažinta pagalbos suma, ir jei jis sutinka, tuomet pareiškėjas turi patikslinti paraišką pagal išlaidų rūšis. Gavus patikslintą paraišką, apskaičiuota pagalba sumažinama tiek, kad pirmiau nurodyta riba nebūtų viršyta. Jei pareiškėjas nesutinka – pagalba nėra teikiama;
17.2. jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio 1 dalies nuostatomis;
17.3. jei dvi įmonės susijungia arba viena įsigyja kitą ar viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių per paskutinius trejus finansinius metus, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
IV SKYRIUS
PARAIŠKOS PATEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PAGALBOS SKYRIMO TVARKA
19. Paraiškos forma pateikiama šių taisyklių 1 priede ir skelbiama Agentūros interneto svetainėje, adresu www.nma.lt.
20. Kvietimai teikti paraiškas skelbiami Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) interneto svetainėje www.zum.lrv.lt. ir Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt., nurodant paraiškų priėmimo terminus, visoms priimamoms paraiškoms kvietimo laikotarpiui skiriamą bendrą paramos sumą ir kitą informaciją. Paramos paraiška (taisyklių 1 priedas) ir pridedami dokumentai pildomi lietuvių kalba, teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu [email protected], pateikiant paramos paraišką ir skenuotus prašomus dokumentus. Paramos paraiškos, mokėjimo prašymai, kiti dokumentai gali būti teikiami šiais formatais: DOC, DOCX, XLS, XLSX, PDF. Vienu metu gali būti įkeliami ne didesni nei 25 MB apimties dokumentai, didesnės apimties dokumentai gali būti išskaidyti ir teikiami per kelis kartus. Jeigu dokumentai siunčiami ne vienu metu, jie turi būti pateikti tą pačią dieną. Dėl kenkėjiškų programų tikimybės dokumentai negali būti pateikiami nuorodose. Paraiška ir prašomi dokumentai turi būti pateikti ne vėliau kaip iki kvietimo teikti paramos paraiškas paskutinės dienos 24 valandos. Paraiška ir prašomi dokumentai gali būti pasirašyti ir pateikti teisės aktų nustatyta tvarka įgalioto asmens. Kitais būdais pateikta paraiška nevertinama.
21. Norėdami gauti pagalbą taisyklių 6.3 ir 12.3 papunkčiuose nurodytų rūšių išlaidoms, pareiškėjai, prieš teikdami paraišką, turi būti atlikę paslaugų teikėjų apklausą, užpildę Tiekėjų ir (arba) paslaugos teikėjų apklausos pažymą (2 priedas) ir pasirinkę tiekėją ir (arba) paslaugos teikėją pagal mažiausią pasiūlytą kainą. Tiekėjų ir (arba) paslaugos teikėjų apklausos pažymoje turi būti aiškiai nurodyti trijų komercinių pasiūlymų prekių, paslaugų ar darbų pavadinimai ir charakteristikos.
Tuo atveju, kai pareiškėjo pasirinkto tiekėjo ir (arba) paslaugos teikėjo nurodyta prekės, paslaugos ar darbų kaina yra 10 proc. didesnė nei atitinkamos prekės, paslaugos ar darbų vidutinė rinkos kaina, Agentūra pareiškėjui siunčia paklausimą su prašymu per nustatytą laiką pateikti pasirinktos prekės, paslaugos ar darbų kainos pagrindimą. Pareiškėjui pateikus neišsamų, nevisiškai motyvuotą pagrindimą, Agentūra tinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįsta nustatytą atitinkamos prekės, paslaugos ar darbų vidutinę rinkos kainą. Agentūra apie tai informuoja pareiškėją ir suderina su juo, ar jis sutinka visa apimtimi iki galo įgyvendinti projektą turėdamas mažesnę pagalbos sumą. Jeigu pareiškėjas per nustatytą laiką nepateikia tokio sutikimo, paraiška pripažįstama netinkama finansuoti ir yra atmetama.
22. Pagalbos gavėjas pasirinkto tiekėjo ir (arba) paslaugų teikėjo projekto įgyvendinimo metu negali keisti, išskyrus nenumatytas (force majeure) aplinkybes. Atsiradus nenumatytoms aplinkybėms, pagalbos gavėjas, norėdamas pakeisti pasirinktą tiekėją ir (arba) paslaugų teikėją, taip pat norėdamas pakeisti neesminius paraiškos duomenis (pvz., keičiasi rekvizitai, sąskaita banke arba kredito unijoje ir kt.), kurie neturi įtakos priimant sprendimą dėl pagalbos skyrimo projektui įgyvendinti, ne vėliau kaip per 10 (dešimt) darbo dienų informuoja Agentūrą raštu, nurodydamas norimus pakeisti paraiškos duomenis, jų pakeitimo priežastis, ir pateikia patvirtinimo dokumentus (jei tokie yra). Jei Agentūra prašomiems paraiškos duomenų pakeitimams nepritaria, apie tai informuoja pagalbos gavėją raštu, nurodydama priežastis.
23. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos 6.3–6.4 ir 12.3–12.4 papunkčiuose nurodytos išlaidų rūšys, patirtos paraiškos pateikimo Agentūrai metais ir projekto įgyvendinimo metu (projektas gali būti įgyvendinamas per vienus ar dvejus metus). Tinkamos finansuoti 6.1, 6.2, 12.1 ir 12.2 papunkčiuose nurodytos išlaidų rūšys pripažįstamos tik tada, kai jos patirtos ne seniau kaip prieš penkis metus iki paraiškos pateikimo Agentūrai datos.
24. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) už numatomas įsigyti (įsigytas) prekes ir paslaugas nėra tinkama finansuoti išlaidų rūšis pagal taisykles, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka pareiškėjas, nesantis PVM mokėtojas.
25. Paraiškos vertinamos ir jų vertinimo procesas organizuojamas šių taisyklių ir Bendrųjų administravimo taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka.
26. Paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo kvietimo teikti paraiškas termino pabaigos, išskyrus atvejus, kai pareiškėjui išsiųstas paklausimas dėl papildomos informacijos ir (arba) dokumentų pateikimo. Gavus atsakymą, paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 10 darbo dienų. Agentūra paraiškai įvertinti vadovaudamasi Registro nuostatais patikrina, ar pareiškėjui arba tuo atveju, kai paraišką teikia asociacija ar kooperatyvas, – galutiniams pagalbos gavėjams (įskaitant su juo Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje ar Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus pagalbą pagal taisykles nebus viršytos taisyklių 10 arba 17 punktuose nurodytos ribos.
27. Tuo atveju, kai lėšų poreikis pagal tinkamas finansuoti paraiškas viršija kvietime nurodytą visoms paraiškoms skiriamą bendrą paramos sumą, priimant sprendimą dėl pagalbos skyrimo vadovaujamasi nustatytais prioritetais. Prioritetai išdėstyti taip:
27.1. pirmumas teikiamas pareiškėjams, kurie prašo kompensuoti išlaidas pagal taisyklių 6.1 ir (arba) 12.1 papunkčius;
27.2. likus lėšų, pagalba skiriama pareiškėjams, kurie prašo kompensuoti išlaidas pagal taisyklių 6.2 ir (arba) 12.2 papunkčius;
27.3. likus lėšų, pagalba skiriama pareiškėjams, kurie prašo kompensuoti išlaidas pagal taisyklių 6.4 ir 12.4 papunkčius;
27.4. likus lėšų, pagalba skiriama pareiškėjams, kurie prašo kompensuoti išlaidas pagal taisyklių 6.3 ir 12.3 papunkčius.
Tuo atveju, jei visiems tą patį pirmumo kriterijų atitikusiems pareiškėjams nepakanka lėšų, Agentūra visiems tą patį pirmumo kriterijų atitikusiems pareiškėjams pagalbą mažina proporcingai trūkstamų lėšų kiekiui ir kreipiasi į juos dėl projektų vykdymo su sumažinta pagalba sutikimo. Pareiškėjai gali nesutikti projektus vykdyti su mažesne suma nei nurodyta paraiškoje.
28. Sprendimą dėl pagalbos skyrimo arba neskyrimo priima Agentūra savo nustatyta tvarka. Sprendime nurodoma skirtos pagalbos suma ir diskontuota skirtos pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis). Sprendime dėl pagalbos skyrimo turi būti nurodyta, kad yra teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba, ir pateikiama aiški nuoroda į Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013 ir (ar) Reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, t. y. nurodomas jo pavadinimas bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numeris.
29. Priėmus sprendimą skirti pagalbą, pareiškėjas tampa pagalbos gavėju. Agentūra, priėmusi sprendimą skirti pagalbą, vadovaudamasi Registro nuostatais per Registro nuostatuose nustatytą terminą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui duomenis apie pagalbos gavėjams arba tuo atveju, kai pareiškėjas yra asociacija ar kooperatyvas, – galutiniams pagalbos gavėjams skirtą pagalbą (išmokant pagalbą dalimis nurodoma diskontuota pagalbos vertė) ir per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos informuoja pagalbos gavėją apie sprendimą skirti pagalbą. Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui pateikta informacija apie skirtą pagalbą tikslinama Registro nuostatuose nustatyta tvarka.
30. Jei projektas įgyvendinamas per vienus metus, Agentūra savo nustatyta tvarka ir terminais perveda pagalbos gavėjui paraiškoje prašomą avansą, tačiau ne didesnį kaip 50 proc. patvirtintos pagalbos sumos. Jei projektas įgyvendinamas per dvejus metus, Agentūra atitinkamai išmoka ne didesnę kaip 50 proc. avanso sumą paraiškoje pirmaisiais projekto įgyvendinimo metais patvirtintos pagalbos sumos. Antraisiais projekto įgyvendinimo metais išmoka ne didesnę kaip 50 proc. avanso sumą paraiškoje antraisiais projekto įgyvendinimo metais patvirtintos pagalbos sumos. Likusi pagalbos suma išmokama išlaidų kompensavimo, kai pagalbos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, būdu arba sąskaitų apmokėjimo, kai pagalbos gavėjas deklaruoja patirtas, bet dar neapmokėtas išlaidas, būdu.
31. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 6 dalies ir Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama pagalba diskontuojama pagalbos skyrimo dieną. Diskontuota pagalbos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimo tvarką, nurodytą Bendrųjų administravimo taisyklių 3 priede.
32. Įgyvendinant projektą galimas iki 20 proc. sumos viršijimas pagal projekto atskiras išlaidų eilutes, neviršijant projektui skirtos pagalbos sumos. Sumos viršijimas pagal projekto atskiras išlaidų eilutes daugiau kaip 20 proc. nefinansuojamas.
33. Agentūra apie sprendimą dėl pagalbos neskyrimo informuoja pareiškėjus registruotu laišku per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, nurodydama paraiškos atmetimo ar pagalbos neskyrimo priežastis ir sprendimo apskundimo tvarką.
V SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, TIKRINIMO IR LĖŠŲ IŠMOKĖJIMO TVARKA
35. Mokėjimo prašymo forma, pateikta šių taisyklių 3 priede, skelbiama Agentūros interneto svetainėje adresu www.nma.lt.
36. Mokėjimo prašymai teikiami elektronine forma, pateikiami užpildyti DOC arba DOCX formatu. Šiuo būdu teikiami dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu ir pateikti Agentūrai el. paštu [email protected]. Kitais būdais pateikti mokėjimo prašymai nevertinami. Mokėjimo prašymai tikrinami, lėšos užsakomos ir išmokamos šių taisyklių ir Bendrųjų administravimo taisyklių ir Agentūros nustatyta tvarka.
37. Jei projektas trunka ne ilgiau kaip vienus metus, jis turi būti įgyvendintas ne vėliau kaip iki einamųjų metų lapkričio 5 d. Iki šios datos Agentūrai turi būti pateiktas galutinis mokėjimo prašymas. Pateikdamas galutinį mokėjimo prašymą pagalbos gavėjas turi visiškai atsiskaityti už įgyvendintą projektą ir gautą avansą.
38. Jei projektas trunka ilgiau kaip vienus metus, ne vėliau kaip iki einamųjų metų lapkričio 5 d. pagalbos gavėjas Agentūrai pateikia tarpinį mokėjimo prašymą, o iki kitų metų lapkričio 5 d. pateikia galutinį mokėjimo prašymą. Pateikdamas tarpinį mokėjimo prašymą pagalbos gavėjas turi atsiskaityti už pirmuosius projekto įgyvendinimo metus ir gautą avansą, o pateikdamas galutinį mokėjimo prašymą pagalbos gavėjas turi visiškai atsiskaityti už įgyvendintą projektą.
39. Kartu su tarpiniu mokėjimo prašymu ir galutiniu mokėjimo prašymu pagalbos gavėjas pateikia:
39.1. išlaidų pagrindimo ir (arba) apmokėjimo įrodymo dokumentus:
39.1.1. jei projektas trunka ne ilgiau kaip vienus metus ir pagalbos gavėjas projektui įgyvendinti neturi nuosavų lėšų, įgyvendinęs projektą avansu pervestomis lėšomis atsiskaito pateikdamas Agentūrai su galutiniu mokėjimo prašymu išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus arba jų kopijas, o už likusią projekte numatytos pagalbos dalį gali atsiskaityti pateikdamas išlaidų pagrindimo dokumentus arba jų kopijas. Tokiu atveju Agentūra taiko sąskaitų apmokėjimo būdą. Per 10 darbo dienų nuo lėšų išmokėjimo dienos pagalbos gavėjas privalo pateikti Agentūrai išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalus arba jų kopijas;
39.1.2. jei projektas trunka ilgiau kaip vienus metus ir pagalbos gavėjas projektui įgyvendinti neturi nuosavų lėšų, už avansu pervestas lėšas atsiskaito pateikdamas Agentūrai su tarpiniu mokėjimo prašymu išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus arba jų kopijas. Už likusią sumos dalį, numatytą darbams pirmaisiais projekto įgyvendinimo metais atlikti, gali atsiskaityti pateikdamas Agentūrai išlaidų pagrindimo dokumentus arba jų kopijas. Antraisiais projekto įgyvendinimo metais už avansu pervestas lėšas atsiskaito pateikdamas Agentūrai su galutiniu mokėjimo prašymu išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus arba jų kopijas, už likusią dalį gali atsiskaityti pateikdamas Agentūrai išlaidų pagrindimo dokumentus arba jų kopijas. Tokiu atveju Agentūra taiko sąskaitų apmokėjimo būdą. Per 10 darbo dienų nuo lėšų išmokėjimo dienos pagalbos gavėjas privalo pateikti Agentūrai išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalus arba jų kopijas;
39.1.3. kai pagalba skirta taisyklių 6.1 ir 12.1 papunkčiuose nurodytoms išlaidoms kompensuoti, pagalbos gavėjas kartu su galutiniu mokėjimo prašymu turi pateikti dėl saugomų nuorodų ir (ar) garantuotų tradicinių gaminių registravimo paraiškos rengimo patirtas išlaidas pagrindžiančius ir išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus;
39.1.4. kai pagalba skirta taisyklių 6.2 ir 12.2 papunkčiuose nurodytoms išlaidoms kompensuoti, pagalbos gavėjas kartu su galutiniu mokėjimo prašymu turi pateikti dėl nacionalinės maisto kokybės produktų specifikacijų rengimo patirtas išlaidas pagrindžiančius ir išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus;
39.3. sutarčių su tiekėjais ir (arba) paslaugų teikėjais ir darbų atlikimo aktų patvirtintas kopijas;
40. Mokėjimo prašymo tikrinimo metu pirmiausia turi būti įvertinta, ar jame deklaruotos išlaidos atitinka paraiškoje nurodytas prašomas finansuoti išlaidas ir taisyklių 6 ir 12 punktuose nurodytas tinkamų finansuoti išlaidų rūšis. Mokėjimo prašymo vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo jo užregistravimo Agentūroje, išskyrus atvejus, kai išsiųstas paklausimas pagalbos gavėjui dėl papildomos informacijos ir (arba) dokumentų pateikimo. Gavus atsakymą, mokėjimo prašymo vertinimas negali trukti ilgiau kaip 10 darbo dienų.
41. Projektas turi būti įgyvendintas ir mokėjimo prašymas pateiktas per taisyklių 37 ir 38 punktuose nurodytą terminą.
42. Pavėluotai teikiamas mokėjimo prašymas gali būti priimamas (užregistruojamas) dar 15 darbo dienų po nustatyto termino, tačiau Agentūra dėl šio pažeidimo gali priimti sprendimą dėl pagalbos neskyrimo, nutraukimo arba sumažinimo (išskyrus nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių atvejus). Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami, toliau neadministruojami ir grąžinami pagalbos gavėjui.
43. Kiekvienas Mokėjimo prašymo ir prie jo pridedamų dokumentų originalo arba kopijos lapas, taip pat išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalo ar kopijos lapas turi būti patvirtintas pagalbos gavėjo parašu. Tokiu būdu pagalbos gavėjas prisiima atsakomybę už teikiamų dokumentų originalo arba kopijos duomenų atitiktį.
VI SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI, KONTROLĖ, PRIEŽIŪRA IR VIEŠINIMAS
44. Kontrolė ir viešinimas vykdomi šių taisyklių ir Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Pagalbos teikimo, naudojimo ir įsipareigojimų vykdymo priežiūrą atlieka Agentūra.
VII SKYRIUS
PAŽEIDIMŲ NUSTATYMAS IR GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ ADMINISTRAVIMAS
46. Pažeidimai nustatomi ir grąžintinos lėšos administruojamos šių taisyklių ir Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
47. Jei atsiskaitant taikomas sąskaitų apmokėjimo būdas ir per 10 darbo dienų nuo lėšų išmokėjimo dienos nepateikta Agentūrai išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalas arba kopija, Agentūra siunčia pagalbos gavėjui priminimą apie praleistus terminus. Jei pagalbos gavėjas, gavęs priminimą, per 10 darbo dienų nuo priminimo gavimo dienos nepateikia Agentūrai išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų originalo arba kopijos, jis privalo Agentūrai per jos nustatytą laiką grąžinti visą išmokėtą pagalbos sumą.
VIII SKYRIUS
ATASKAITŲ TEIKIMO TVARKA
48. Agentūra teikia ataskaitas Ministerijai šiose taisyklėse ir Bendrosiose administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
49. Agentūra, po kiekvieno paraiškų priėmimo etapo priėmusi sprendimą dėl pagalbos skyrimo arba neskyrimo, taip pat įvertinusi visus pateiktus mokėjimo prašymus, per 5 darbo dienas pateikia Ministerijai ataskaitą.
50. Agentūra pagal taisyklių 49 punktą teikiamose ataskaitose nurodo pareiškėjus, skirtą pagalbos sumą, dydį bei skyrimo pagrindą, projekte numatytas tinkamas finansuoti išlaidų rūšis, išmokėtą avanso sumą ir informaciją apie lėšų kokybiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamybai, populiarinimui ir realizavimui skatinti numatomą panaudojimą ir likutį. Jei pagalba pareiškėjui neskirta, ataskaitoje nurodoma neskyrimo priežastis.
IX SKYRIUS
ATSAKOMYBĖ
51. Pagalbos gavėjas, gavęs pagalbą pagal šias taisykles neteisėtai, arba asmuo, prisidėjęs prie jos neteisėto gavimo (sąmoningai patvirtinęs klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
53. Asmenys, nesutinkantys su Agentūros priimtais sprendimais, taip pat Agentūros vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Agentūros vadovui, Ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.
54. Asmenys, nesutinkantys su Ministerijos priimtais sprendimais, taip pat Ministerijos vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.