Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO
306 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS, 307 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4223

 

2021 m. rugpjūčio 4 d. Nr. 642

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 28 d. sprendimo
Nr. SV-S-90 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.2 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 306 straipsnio pripažinimo netekusiu galios, 307 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui     Nr. XIIIP-4223 (toliau – įstatymo projektas) ir teikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:

1. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamame Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 307 straipsnyje siūloma atsisakyti kvalifikuoto požymio – pakartotinumo už šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką įtvirtinimo – ir kartu griežtinti administracinę atsakomybę asmenims už šio administracinio nusižengimo padarymą. Įstatymo projekte griežtinama administracinė atsakomybė asmenims už pirmą kartą padarytą administracinį nusižengimą (dabar nustatyta bauda nuo 60 (pritaikius administracinį nurodymą, – 30 eurų) iki 300 eurų, siūloma nustatyti baudą nuo 100 (pritaikius administracinį nurodymą, – 50 eurų) iki 300 eurų), o jei asmuo šį administracinį nusižengimą padarytų pakartotinai, būtų taikoma švelnesnė atsakomybė, nei šiuo metu galiojanti (dabar – nuo 140 iki 600 eurų, siūloma – nuo 100 iki 300 eurų). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekto aiškinamajame rašte griežtesnės administracinės atsakomybės už pakartotinai padarytą veiką atsisakymo argumentas „pakartotinumo nėra, nes sankcijos iš esmės didėja“ yra nepakankamas. Asmeniui, nesutikus su administraciniu nurodymu, kaip ir asmeniui, padariusiam administracinį nusižengimą pakarotinai, baudos dydis skiriamas vadovaujantis tokiomis pačiomis taisyklėmis: baudos dydis už konkretų administracinį nusižengimą nustatomas pagal ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatytų minimalios ir maksimalios baudų vidurkį, atsižvelgus į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes (ANK 32 straipsnio 2 dalis). Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo, o esant atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimumo, todėl, įvertinus visas aplinkybes, įmanomi atvejai, kai asmeniui, padariusiam administracinį nusižengimą pirmą kartą, galės būti skirta tokio paties dydžio bauda, kaip ir asmeniui, padariusiam pakartotinį administracinį nusižengimą. Be to, Lietuvos transporto saugos administracijos duomenimis, 2020 metais buvo nustatyti 55 administraciniai nusižengimai, kai transporto priemonė buvo eksploatuojama su netvarkinga išmetimo sistemos konstrukcija (2019 metais 2 administraciniai nusižengimai). 2020 metais užfiksuoti 72 administraciniai nusižengimai, kai buvo padaryta neigiama įtaka (išprogramuotas ar kitaip paveiktas funkcionalumas) AdBlue sistemai (transporto priemonės gamintojo įrengta deginių neutralizavimo įranga, kuri naudojant reagentą degimo sistemoje sumažina išmetamųjų kenksmingų medžiagų kiekį), 2019 metais nustatyta 11 tokių administracinių nusižengimų. 2020 metais nustatyta 13 administracinių nusižengimų, kai transporto priemonėje iš viso nebuvo arba buvo nepakankamas kiekis AdBlue reagento, 2019 metais tokių administracinių nusižengimų neužfiksuota. 2020 metais nustatyti 2 pakartotiniai administraciniai nusižengimai, kai buvo padaryta neigiama įtaka AdBlue sistemai. 2019 metais pakartotinių administracinių nusižengimų neužfiksuota. Pateikti duomenys rodo, kad administracinių nusižengimų, susijusių su neigiama įtaka deginių neutralizavimo įrangai, skaičius pastebimai išaugo, todėl, siekiant atgrasyti asmenis nuo šių administracinių nusižengimų darymo, išlieka poreikis neatsisakyti griežtesnės administracinės atsakomybės už pakartotinai padarytus šiuos administracinius nusižengimus. Dėl tų pačių priežasčių tikslinga nustatyti griežtesnę administracinę atsakomybę ir už įstatymo projekto 2 straipsnyje keičiamo ANK 307 straipsnio 2 dalyje  numatomą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai. Todėl siūlytina už pakartotinį ANK 307 straipsnio 1 dalyje numatytą administracinio nusižengimo padarymą nustatyti baudą asmenims nuo 300 iki 500 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo 600 iki 900 eurų. Už ANK 307 straipsnio 2 dalyje numatytą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai, siūlytina nustatyti baudą asmenims nuo 600 iki 900 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo 1500 iki 2250 eurų. Siūlomų baudų už pakartotinumą minimalios ribos atitiktų įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 307 straipsnio 1 ir 2 dalių sankcijose numatytas maksimalias baudų ribas. Maksimalios baudų ribos už pakartotinumą nustatytos pridėjus atitinkamą ANK 307 straipsnio 1 ir 2 dalių sankcijose numatytų minimalios ir maksimalios baudų santykį.

2. Siūlytina įstatymo projekte nustatyti sumontuotų gamintojo nenumatytų įrenginių, darančių neigiamą įtaką deginių neutralizavimo įrangos veikimui, konfiskavimą, nes transporto priemonės, ne keliais judantys mechanizmai ir įrengimai su tokiais įrenginiais negali būti eksploatuojami, kadangi neatitinka techninių reikalavimų ir didina oro taršą, tuo keldami grėsmę žmonių sveikatai, o tik baudų skyrimas neužkirs kelio toliau naudoti tokius įrenginius. Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų, patvirtintų Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų patvirtinimo“, 1 priedo „Bendrieji motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai“ 8.2 papunktyje nustatyta, kad „motorinėje transporto priemonėje turi būti įrengta veiksminga deginių neutralizavimo įranga, atitinkanti originalią transporto priemonės konstrukciją“, todėl, siekiant teisinio aiškumo, įstatymo projekte vietoj sąvokos „išmetamųjų teršalų neutralizavimo įranga“ vartotina sąvoka „deginių neutralizavimo įranga“.

3. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamame ANK 307 straipsnyje už jo dispozicijoje numatytą administracinį nusižengimą siūloma atsakomybę taikyti asmenims, kurie eksploatavo transporto priemones, ne keliais judančius mechanizmus ar įrengimus, ir juridinių asmenų vadovams. Už panašaus pobūdžio administracinius nusižengimus, susijusius su aplinkos apsauga ir su transporto priemonėmis (ANK XVIII ir XXII skyriai), atsakomybė taikoma ne tik asmenims, padariusiems konkrečią veiką, bet kartu ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsakomybę taikyti asmenims, kurie eksploatavo transporto priemones, ne keliais judančius mechanizmus ar įrengimus, ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims.

4. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektas Lietuvos Respublikos Seime galės būti svarstomas ne anksčiau nei eilinėje rudens sesijoje (2021 m. rugsėjo 10 d. – 2021 m. gruodžio 23 d.), ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, siūlytina įstatymo projekto 4 straipsnyje nustatytą, jau praėjusią, įsigaliojimo datą 2020 m. gegužės 1 d. pakeisti į 2022 m. gegužės 1 d.

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                         Ingrida Šimonytė

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                          Marius Skuodis