LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NACIONALINĖS BENDROJO PAGALBOS CENTRO SISTEMOS MODERNIZAVIMO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2023 m. gruodžio 1 d. Nr. 1V-775

Vilnius

 

Įgyvendindama Europos Komisijos 2022 m. gruodžio 16 d. deleguotojo reglamento (ES) 2023/444, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/1972 papildoma priemonėmis, kuriomis per Europos bendrąjį skubios pagalbos numerį 112 skubios pagalbos ryšiais užtikrinama veiksminga prieiga prie skubios pagalbos tarnybų, 7 straipsnio 2 dalį ir 8 straipsnio 1 dalies b punktą:

1.Tvirtinu Nacionalinės Bendrojo pagalbos centro sistemos modernizavimo veiksmų planą (pridedama).

2. P a v e d u  Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos:

2.1. Iki 2023 m. gruodžio 5 d. pateikti Europos Komisijai Nacionalinės Bendrojo pagalbos centro sistemos modernizavimo veiksmų planą.

2.2. Iki 2024 m. vasario 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai informaciją, nurodytą Europos Komisijos 2022 m. gruodžio 16 d. deleguotojo reglamento (ES) 2023/444, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/1972 papildoma priemonėmis, kuriomis per Europos bendrąjį skubios pagalbos numerį 112 skubios pagalbos ryšiais užtikrinama veiksminga prieiga prie skubios pagalbos tarnybų, 8 straipsnio 1 dalies b punkte.

 

 

 

Vidaus reikalų ministrė                                                                                                    Agnė Bilotaitė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro

2023 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. 1V-775

 

 

NACIONALINĖS BENDROJO PAGALBOS CENTRO SISTEMOS MODERNIZAVIMO VEIKSMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Nacionalinės Bendrojo pagalbos centro sistemos modernizavimo veiksmų planas (toliau – Planas) skirtas modernizuoti Bendrojo pagalbos centro (toliau – Centras) informacinės sistemos infrastruktūrą paketinio komutavimo technologijomis.

2.  Plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme, Europos Komisijos 2022 m. gruodžio 16 d. deleguotame reglamente (ES) 2023/444, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/1972 papildoma priemonėmis, kuriomis per Europos bendrąjį skubios pagalbos numerį 112 skubios pagalbos ryšiais užtikrinama veiksminga prieiga prie skubios pagalbos tarnybų, ir 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas (toliau – Direktyva).

3. Paketinio komutavimo technologijų, kitaip vadinamų NG112 (angl. Next Generation 112), architektūra leidžia modernizuoti skubios pagalbos ryšius ir surinkti daugiau reagavimui reikalingų duomenų (teksto, vaizdo, buvimo vietos ar kitų papildomų duomenų). NG112 – lanksti architektūra, kuri suteikia galimybę pagalbos skambučių priėmėjams dirbti nuotoliniu būdu, o to negalėjo padaryti dauguma pagalbos tarnybų COVID-19 pandemijos metu. Be to, perėjus prie specialių tinklų, skirtų viešojo saugumo organizacijoms, jos taptų mažiau pažeidžiamos kibernetinių atakų, taip būtų apsaugota reagavimo į ekstremalias situacijas infrastruktūra.

4. Centre įdiegtos paketinio komutavimo technologijos turi būti suderinamos su ETSI techninėmis specifikacijomis 103 479 ir 103 698, taip pat ir kitais standartizavimo dokumentais, dėl kurių priėmimo Europos Komisija kreipėsi į Europos standartizacijos organizacijas[1].

5. Patikimi skubios pagalbos tarnybų IP tinklai (angl. Emergency Services IP Network, ESInet) yra kritiškai būtini skubios pagalbos skambučių centrų veiklai, nes leidžia efektyviau panaudoti turimus išteklius, suteikia naujų galimybių tobulinant darbo procesus. Tai apima efektyvesnį skambučių nukreipimą ne tik pagal skambinančiojo buvimo vietą, bet ir pagal kitus parametrus, pavyzdžiui, kalbos nustatymus skambinančiojo įrenginyje. Be to, tai leidžia optimizuoti pagalbos skambučių paskirstymą tarp kelių pagalbos centrų ir taip sutrumpinti atsiliepimo laiką. Lietuvoje ESInet vaidmenį atlieka Saugusis valstybinis duomenų perdavimo tinklas, todėl jo pritaikymas pagalbos skambučių perdavimui į Centrą yra būtinas siekiant užtikrinti aukštą numerio 112 prieinamumo patikimumą.

6. Siekiant užtikrinti visos skubios pagalbos suteikimo grandinės efektyvų funkcionavimą, LTE/5G ryšio technologijomis būtina modernizuoti ir Lietuvos viešojo saugumo ir pagalbos tarnybų skaitmeninio mobiliojo radijo ryšio tinklą. Tai leistų pirmiesiems į įvykio vietą vykstantiems reaguotojams (angl. First Responders) pagal poreikį susižinoti įvairesniais komunikacijos būdais.

7. Kol bus pasiektas aukštas paketinio komutavimo technologijų sujungimų tarp Centro padalinių ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų prieinamumo, vientisumo ir konfidencialumo lygis, tikslinga išlaikyti senosiomis ryšių technologijomis grįstus sujungimus rezerviniam ryšiui užtikrinti.

 

II SKYRIUS

PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

8Plano tikslas – pasiekti, kad Centras iki 2027 metų tinkamai atsakytų į skubios pagalbos ryšius numeriu 112, kurie gaunami garso ir teksto sinchronizavimo (įskaitant realiuoju laiku perduodamą tekstą) būdu arba, jei pateikiamas vaizdas, balsas, tekstas (įskaitant realiuoju laiku perduodamą tekstą), ir vaizdo sinchronizavimo į įvairiapusį ryšį būdu.

9Plano tikslui pasiekti numatomi šie uždaviniai:

9.1Pirmasis uždavinys – padidinti Saugiojo valstybinio duomenų perdavimo tinklo veikimo patikimumą ir pralaidumą.

Elektroninių ryšių kanalai, naudojami siųsti pagalbos skambučius ir kitus skubios pagalbos ryšių būdus į Centro padalinius Vilniuje (P. Vileišio g. 20A) ir Klaipėdoje (Mainų g. 8), turi užtikrinti maksimalų patikimumą, pralaidumą ir kibernetinį saugumą.

9.2Antrasis uždavinys – modernizuoti Centro telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūrą paketinio komutavimo technologijomis.

10. Siekiant sukurti tiesioginius sujungimus, pagrįstus paketinio komutavimo technologijomis, tarp Centro padalinių ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų, Centro informacinės sistemos telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūra turės būti papildyta trūkstamais komponentais ir konfigūracijomis, kurios turi būti įsigytos viešųjų pirkimų būdu.

11. Plano uždaviniai ir veiksmai, kuriuos planuojama vykdyti 2023–2027 metais, yra pateikti Plano priede.

12. Paketinio komutavimo technologijų įdiegimas Centre sudarytų sąlygas tinkamai atsakyti į skubios pagalbos ryšius numeriu 112, naudojant garso ir teksto sinchronizavimą (įskaitant realiuoju laiku perduodamą tekstą) arba, jei pateikiamas vaizdas, balsas, tekstas (įskaitant realiuoju laiku perduodamą tekstą), ir vaizdo sinchronizavimą į įvairiapusį ryšį.

13. Įgyvendinus Planą galutiniai naudotojai, turintys negalią, galėtų susisiekti su Centru tokiu būdu, kuris funkciškai būtų lygiavertis kitų galutinių naudotojų, neturinčių negalios, būdui susisiekti su skubios pagalbos tarnybomis. Tai padės veiksmingiau reaguoti į pagalbos prašymą, taip pat padės užtikrinti vienodą prieigą prie skubios pagalbos numerio 112 paslaugų visiems piliečiams, įskaitant asmenis su negalia.

14. Įgyvendinus Planą bus užtikrintas tiek laiku vykstantis galutinio naudotojo ir Centro tarpusavio ryšys, tiek kontekstinės informacijos, įskaitant informaciją apie skambinančio asmens buvimo vietą, pateikimas laiku. Naudojant kontekstinę informaciją galima geriau apibūdinti nenumatytą incidentą, be kita ko, fizinę aplinką, susijusių asmenų būklę ir gebėjimus, incidento vietą ir pan. Turint tikslią kontekstinę informaciją galima laiku nustatyti tinkamus priemonių išteklius ir operatyviai reaguoti į pagalbos prašymą. Šią informaciją skubios pagalbos tarnyboms gali perduoti galutinis naudotojas skubios pagalbos ryšiais arba ji gali būti automatiškai gaunama iš galutinio naudotojo įrenginio ar tinklo.

 

III SKYRIUS

PLANO ĮGYVENDINIMAS

 

15Plano įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

16Planą įgyvendina Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Centras ir Kertinis valstybės telekomunikacijų centras. Planą įgyvendinančios institucijos prireikus bendradarbiauja su Ryšių reguliavimo tarnyba. Savo valdomas telekomunikacijų struktūras atitinkamai turi parengti viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų su numeriu siejamų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų teikėjai, kuriems taikomi Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2011 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. 1V-1087 „Dėl Galutinių paslaugų gavėjų galimybės naudotis skubiosios pagalbos tarnybų iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3 punkto reikalavimai.

17Plano veiksmai įgyvendinami iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atsakingiems asignavimų valdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų, Europos Sąjungos paramos fondų, ūkio subjekto lėšų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų, kurios kasmet nustatyta tvarka suplanuojamos atsižvelgiant į Plano veiksmų įgyvendinimo poreikius ir terminus.

18Už reikalingų finansinių išteklių planavimą pagal kompetenciją atsako Plano veiksmų vykdytojai.

19Plano veiksmų vykdytojai kasmet iki vasario 1 dienos pateikia Vidaus reikalų ministerijai informaciją apie Plano įgyvendinimo eigą ir rezultatus pagal patvirtintus Plano veiksmus, taip pat vertinimo kriterijus ir jų reikšmes. Informacija apie vertinimo kriterijus, kurių neįmanoma pateikti iki šiame punkte nurodyto termino, teikiama atsižvelgiant į duomenų gavimo terminus.

20. Vidaus reikalų ministerija informaciją apie Plano įgyvendinimą pateikia metinėje veiklos ataskaitoje, taip pat Europos Komisijai kiekvieną kartą, kai Europos Komisija pradeda rinkti duomenis, kad pagal Direktyvos 109 straipsnio 4 dalį įvykdytų įpareigojimą teikti ataskaitas Europos Parlamentui ir Tarybai.

________________________________

 

Nacionalinės Bendrojo pagalbos centro

sistemos modernizavimo veiksmų plano

priedas

 

 

NACIONALINĖS BENDROJO PAGALBOS CENTRO SISTEMOS MODERNIZAVIMO VEIKSMŲ PLANO VEIKSMAI

 

Uždavinys

Veiksmo pavadinimas

Trumpas veiksmo ir juo siekiamo rezultato aprašymas

Atsakinga institucija

Laikotarpis

Veiksmo vertinimo kriterijus

Pradžia

Pabaiga

Pirmasis uždavinys – padidinti Saugiojo valstybinio duomenų perdavimo tinklo veikimo patikimumą ir pralaidumą.

1. Parengti ir patvirtinti tiesioginių sujungimų, pagrįstų paketinio komutavimo technologijomis, tarp Bendrojo pagalbos centro (toliau – BPC) padalinių ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų specifikaciją (ryšių schemą).

Elektroninių ryšių kanalai, naudojami siųsti pagalbos skambučius ir kitus skubios pagalbos ryšių būdus į BPC padalinius Vilniuje (P. Vileišio g. 20A) ir Klaipėdoje (Mainų g. 8), turi užtikrinti maksimalų prieinamumą (99,99 % per mėnesį), vientisumą ir konfidencialumą.

 

Esant būtinybei, gali prireikti priimti, pakeisti ar papildyti teisės aktus, reglamentuojančius Saugiojo valstybinio duomenų perdavimo tinklo naudojimą valstybės institucijų poreikiams.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau –PAGD),

BPC,

Kertinis valstybės telekomunikacijų centras (toliau – KVTC),

Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – IRD)

2023 m. gruodis

2024 m. vasaris

Parengta ir patvirtinta specifikacija (ryšių schema).

 

Esant būtinybei, priimti, pakeisti ar papildyti teisės aktai

2. Užtikrinti dedikuotas duomenų perdavimo linijas Saugiajame valstybinio duomenų perdavimo tinkle tiesioginiam BPC ryšiui su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais.

 

Paskirtos BPC poreikiams duomenų perdavimo linijos Kertiniame valstybės telekomunikacijų tinkle leis užtikrinti maksimalų sujungimų prieinamumą (99,99 % per mėnesį), vientisumą ir konfidencialumą.

KVTC,

IRD,

PAGD,

BPC

 

2025 m. sausis

 

2025 m. rugsėjis

 

Sukurtos dedikuotos duomenų perdavimo linijos BPC poreikiams.

 

Antrasis uždavinys – modernizuoti BPC telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūrą paketinio komutavimo technologijomis.

3. Atlikti viešuosius pirkimus BPC informacinės sistemos telekomunikacijų infrastruktūrai atnaujinti.

Siekiant sukurti tiesioginius sujungimus, pagrįstus paketinio komutavimo technologijomis, tarp BPC padalinių ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų, BPC informacinės sistemos telekomunikacijų infrastruktūra turi būti papildyta trūkstamais komponentais ir konfigūracijomis, kurios turi būti įsigytos viešųjų pirkimų būdu.

PAGD,

BPC

 

2024 m.

kovas

2024 m. spalis

Pasirašytos viešųjų pirkimų sutartys

4. Atlikti BPC informacinės sistemos telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūros atnaujinimą.

Bus vykdomas naujų trūkstamų komponentų diegimas ir konfigūracijų atlikimas BPC informacinės sistemos telekomunikacijų infrastruktūroje.

BPC,

PAGD,

KVTC,

IRD

2024 m. lapkritis

2025 m.

spalis

BPC informacinės sistemos telekomunikacijų infrastruktūra paruošta tiesioginiams sujungimams, pagrįstiems paketinio komutavimo technologijomis.

5. Atlikti pagalbos balso skambučių (VoIP/VoLTE), naudojant paketinio komutavimo sujungimus, testavimą.

Siekiant tinkamai pasirengti pagalbos balso skambučių siuntimui ir priėmimui naudojant paketinio komutavimo sujungimus būtina atlikti nuoseklius išsamius testus pagal įvairius scenarijus.

BPC,

PAGD,

KVTC,

IRD

2026 m. gegužė

2026 m. rugsėjis

Atliktas testavimas, pašalinti testavimo metu nustatyti trūkumai, pasiruošta pagalbos balso skambučių siuntimui ir priėmimui produktyviose aplinkose.

6. Pradėti pagalbos balso skambučių (VoIP/VoLTE) siuntimą ir priėmimą, naudojant paketinio komutavimo sujungimus, produktyviose aplinkose.

Atlikus testavimą ir pašalinus testavimo metu nustatytus trūkumus pradedamas laipsniškas pagalbos balso skambučių siuntimas į BPC telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūrą.

BPC,

PAGD,

KVTC,

IRD

Nuo

2026 m. spalio

-

Pradėtas pagalbos balso skambučių siuntimas ir priėmimas produktyviose aplinkose.

7. Parengti ir patvirtinti skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, specifikaciją.

Skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, specifikacijos parengimas yra būtinas siekiant užtikrinti maksimalų naudojamų techninių sprendimų suderinamumą.

BPC,

PAGD

2025 m. spalis

2026 m. sausis

Parengta ir patvirtinta specifikacija.

8. Parengti ir patvirtinti skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, specifikaciją.

Skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, specifikacijos parengimas yra būtinas siekiant užtikrinti maksimalų naudojamų techninių sprendimų suderinamumą.

BPC,

PAGD

 

2025 m. vasaris

2026 m. balandis

Parengta ir patvirtinta specifikacija.

9. Pritaikyti BPC informacinės sistemos programinę įrangą priimti skubios pagalbos ryšius, perduodamus realiojo laiko teksto būdu.

 

BPC informacinės sistemos programinė įranga turi būti pritaikyta priimti skubios pagalbos ryšius, perduodamus realiojo laiko teksto būdu. Tuo tikslu bus vykdomi viešieji pirkimai.

BPC,

PAGD

 

2026 m. kovas

(1 pastaba)

2026 m. spalis

Pritaikyta programinė įranga.

10. Atlikti skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, testavimą.

Siekiant tinkamai pasirengti skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, siuntimui ir priėmimui naudojant paketinio komutavimo sujungimus būtina atlikti nuoseklius išsamius testus pagal įvairius scenarijus.

BPC,

PAGD

 

2026 m. spalis

2027 m. vasaris

Atliktas testavimas, parengta testavimo ataskaita.

11. Pradėti skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, siuntimą ir priėmimą produktyviose aplinkose.

Atlikus testavimą ir pašalinus testavimo metu nustatytus trūkumus pradedamas laipsniškas skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, siuntimas į BPC telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūrą.

BPC,

PAGD

Nuo

2027 m. kovo

-

Pradėtas skubios pagalbos ryšių, perduodamų realiojo laiko teksto būdu, siuntimas ir priėmimas produktyviose aplinkose.

12. Pritaikyti BPC informacinės sistemos programinę įrangą priimti skubios pagalbos ryšius, perduodamus vaizdo būdu.

 

BPC informacinės sistemos programinė įranga turi būti pritaikyta priimti skubios pagalbos ryšius, perduodamus vaizdo būdu. Tuo tikslu bus vykdomi viešieji pirkimai.

BPC,

PAGD

 

2026 m. birželis

(2 pastaba)

2026 m. gruodis

Pritaikyta programinė įranga.

13. Atlikti skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, testavimą.

Siekiant tinkamai pasirengti skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, siuntimui ir priėmimui naudojant paketinio komutavimo sujungimus būtina atlikti nuoseklius išsamius testus pagal įvairius scenarijus.

BPC,

PAGD

 

2027 m. kovas

2027 m.

rugsėjis

Atliktas testavimas, parengta testavimo ataskaita.

14. Pradėti skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, siuntimą ir priėmimą produktyviose aplinkose.

Atlikus testavimą ir pašalinus testavimo metu nustatytus trūkumus pradedamas skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, siuntimas į BPC telekomunikacijų ir programinės įrangos infrastruktūrą.

BPC,

PAGD

 

Nuo

2028 m. spalio

-

Pradėtas skubios pagalbos ryšių, perduodamų vaizdo būdu, siuntimas ir priėmimas produktyviose aplinkose.

 

Pastabos:

1. Priemonės įgyvendinimo terminai tiesiogiai priklauso nuo susijusių techninių standartų ir (arba) specifikacijų pagal Europos Komisijos standartizavimo prašymą (mandatą) M/587 patvirtinimo terminų.

2. Priemonės įgyvendinimo terminai tiesiogiai priklauso nuo susijusių techninių standartų ir (arba) specifikacijų pagal Europos Komisijos standartizavimo prašymą (mandatą) M/587 patvirtinimo terminų.

_________________________



[1] EK standartizavimo prašymas (mandatas) M/587 (https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/enorm/mandate/587_en)