HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS KOMPENSACINIŲ IŠMOKŲ, SKATINANT ĮRENGTI SAULĖS ELEKTRINES DAUGIABUČIUOSE, SKYRIMO IR MOKĖJIMO

TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. lapkričio 30 d. Nr. D1-373

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo 10 straipsniu, įgyvendindamas 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl  2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“, 5.2 papunktį ir 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, III skyriuje 2.6 nurodytą pažangos veiklą,

t v i r t i n u Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų, skatinant įrengti saulės elektrines daugiabučiuose, skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                   Simonas Gentvilas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2022 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. D1-373

 

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS KOMPENSACINIŲ IŠMOKŲ, SKATINANT ĮRENGTI SAULĖS ELEKTRINES DAUGIABUČIUOSE, SKYRIMO IR MOKĖJIMO

TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų, skatinant įrengti saulės elektrines daugiabučiuose, skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato paraiškų pateikimo, vertinimo, kompensacinių išmokų skyrimo ir mokėjimo, administravimo ir atsinaujinančių energijos šaltinių panaudojimo daugiabučiuose namuose projektų (toliau – projektas) įgyvendinimo priežiūros tvarką ir sąlygas.

2. Kompensacinės išmokos daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams teikiamos pagal 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“, skirtą skatinti įrengti saulės elektrines daugiabučiuose, siekiant didinti elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių gaminančio vartotojų (toliau – gaminantys vartotojai)  kiekį savo reikmėms ir bendram naudojimui.

3.    Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija administruoja 2022–2030 metų plėtros programos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programą (toliau – Programa) ir skiria lėšas kompensacinėms išmokoms.

4. Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS) skelbia kvietimus teikti paraiškas kompensacinei išmokai gauti (toliau – paraiška), jas vertina, vykdo kompensacinių išmokų skyrimą ir projektų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir kitais susijusiais teisės aktais. Kai APVIS funkcinių galimybių nepakanka ar jos laikinai neužtikrinamos, Agentūra atitinkamus veiksmus gali atlikti teikdama ar kaupdama reikalingą informaciją raštu. Informaciją apie APVIS funkcinių galimybių laikiną neužtikrinimą Agentūra skelbia savo interneto svetainėje. Išnykus aplinkybėms, dėl kurių nebuvo galima naudotis APVIS, visa reikalinga informacija ir ta, kuri buvo raštu teikiama ir (ar) kaupiama, registruojama APVIS.

5.  Jeigu daugiabučiame name, kuriame įgyvendinamas projektas, nustatoma, kad pareiškėjas vykdo ūkinę veiklą, kompensacinės išmokos tai projekto daliai teikiamos atsižvelgus į valstybės pagalbos teikimo reikalavimus, nustatytus 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. liepos 2 d. Komisijos reglamentu (ES) 2020/972. Agentūra teisės aktuose nustatyta tvarka skiriamą finansavimo sumą registruoja Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos (toliau – de minimis pagalba) registre. Jei skiriama individualios valstybės pagalbos suma viršija Bendrojo bendrosios išimties reglamento 9 straipsnio 1 dalies c) punkte nustatytas ribas, apie tokią pagalbą Agentūra per du mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos informuoja Aplinkos ministeriją, kuri per šešis mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos skelbia ją Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo interneto svetainėje.

6. Aplinkos ministerija, skirdama Programos lėšas kompensacinėms išmokoms, Agentūra, vertindama paraiškas, vykdydama kompensacinių išmokų skyrimą ir pareiškėjų įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą, tvarko šiuos asmens duomenis:

6.1. identifikacinius duomenis (pareiškėjo vardas, pavardė, asmens kodas, gimimo data);

6.2. ryšio duomenis (adresas, telefono numeris, el. paštas);

6.3. kitus, su kompensacinių išmokų skyrimu susijusius, duomenis (gyvenamosios vietos adresas, banko sąskaitos numeris).

7. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu. Dokumentai, kuriuose yra asmens duomenų, tvarkomi ir saugomi 5 metus po kompensacinės išmokos skyrimo, vadovaujantis Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“. Kiti dokumentai saugomi ir valdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu ir kitais dokumentų valdymą reglamentuojančiais teisės aktais. Pasibaigus saugojimo terminui, visi dokumentai, ir tie, kuriuose yra asmens duomenų, sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų saugojimą, nustatytais atvejais turi būti perduoti saugoti pagal Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymą.

8. Tvarkos apraše naudojamos sąvokos:

8.1. Paraiškos teikėjas (toliau – pareiškėjas) – daugiabučio namo buto ar kitų patalpų savininkai, daugiabučio namo savininkų bendrija, bendrojo naudojimo objektų administratorius, daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas, atsinaujinančių energijos išteklių bendrija (toliau – AEI bendrija) arba piliečių energetikos bendrija (toliau – Piliečių bendrija), teikiantys paraišką gauti kompensacinę išmoką ir įsirengti saulės elektrinę pagal Aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonę Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ (toliau – priemonė).

8.2. Aplinkos projektų valdymo informacinė sistema (toliau – APVIS) – Agentūros informacinė sistema, per kurią teikiamos paraiškos, mokėjimo prašymai,  kiti dokumentai  ir susirašinėjama.

8.3. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatyme.

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS KOMPENSACINEI IŠMOKAI GAUTI

 

9. Sąlygos gauti kompensacinę išmoką:

9.1. Įgyvendinus projektą, į pareiškėjo nurodytą kaupiamųjų lėšų sąskaitą pervedama paramos suma (toliau – kompensacinė išmoka) pareiškėjams, kurie įsirengė saulės elektrinę ant daugiabučio gyvenamojo namo stogo ar fasado ir kurios galia neviršija 100 kW. Pareiškėjai atskiru susitarimu nusistato saulės elektrinės galios paskirstymo proporcijas ir investicijų padalijimą gyventojams. Butų ar kitų patalpų savininkai gali įsigyti ir didesnės kaip 10 kW galios saulės elektrinę, tačiau kompensacinė išmoka bus skiriama tik už 10 kW galią. Jei pagal kitas valstybės biudžeto ar Europos Sąjungos paramos fondų priemones išmokėtos lėšos 10 kW galios įrangai įrengti ar pagal priemonę kompensacinė išmoka išmokėta 10 kW galios įrangai įsigyti, tam pačiam butui ir kitų patalpų savininkui (pagal unikalų numerį) kompensacinė išmoka pagal priemonę daugiau neskiriama. Jei pagal kitas valstybės biudžeto ar Europos Sąjungos paramos fondų priemones ar priemonę lėšos išmokėtos iki 10 kW įrangai įrengti, kompensacinė išmoka tam pačiam butui ar kitoms patalpoms (pagal unikalų numerį) gali būti skirta tik galiai (kW), kurios trūksta pasiekti 10 kW suminę galią.

9.2. Kompensacinė išmoka teikiama pareiškėjams, kurie balsų dauguma Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta sprendimų priėmimo tvarka pritarė projekto įgyvendinimui. Pareiškėju gali būti: 

9.2.1. daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas; 

9.2.2. AEI bendrija arba Piliečių bendrija;

9.2.3. daugiabučio namo savininkų bendrija;

9.2.4. bendrojo naudojimo objektų administratorius;

9.2.5. asmuo, teikiantis daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo administravimo paslaugas, jeigu butų ir kitų patalpų savininkų protokoliniu sprendimu projekto įgyvendinimas pavedamas ne daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojui; 

9.2.6. daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų įgaliotas kitas asmuo.

10. Kompensacinė išmoka, įsirengus pilną komplektą (saulės modulius ir įtampos keitiklį) yra 363,91 Eur už 1 kW be PVM saulės elektrinės įrengtosios galios (440,33 Eur/kW su PVM, jeigu pareiškėjas nėra PVM mokėtojas arba pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą neturi teisės susigrąžinti ar atskaityti PVM); kompensacinė išmoka įsirengus tik saulės modulius yra 273,77 Eur už 1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios (331,26 Eur/kW su PVM, jeigu pareiškėjas nėra PVM mokėtojas arba pagal Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą neturi teisės susigrąžinti ar atskaityti PVM). Tinkamos finansuoti išlaidos apskaičiuojamos pagal saulės elektrinių įrengimo namų ūkiuose išlaidų fiksuotojo įkainio nustatymo tyrimą (skelbiamas ES struktūrinių fondų interneto tinklalapyje  https://www.esinvesticijos.lt/lt/dokumentai/saules-elektriniu-irengimo-namu-ukiuose-fiksuoto-ikainio-nustatymo-tyrimas).

11. Pareiškėjams pagal priemonę kompensacinė išmoka teikiama vieną kartą tam pačiam daugiabučiui namui. Papildoma kompensacinė išmoka skiriama, jei paraiškos teikimo metu projektas įgyvendinamas pagal Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą ir kurį įgyvendinus planuojama pasiekti ne mažesnį kaip 40 procentų skaičiuojamosios energijos sutaupymą ir ne mažesnę kaip A energinio naudingumo klasę.

12. Projekto įgyvendinimo terminai:

12.1. jeigu projektas įgyvendinamas daugiabučiame name, kuris iki paraiškos pateikimo Agentūrai buvo atnaujintas (modernizuotas) pagal Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą (toliau – Daugiabučių programa) arba pagal šią Daugiabučių programą neatnaujintas (modernizuotas), projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 18 mėnesių nuo finansavimo skyrimo dienos iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga yra laikoma data, iki kurios baigtos visos veiklos, padarytos visos su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos ir per APVIS pateiktas mokėjimo prašymas. Šiame papunktyje nurodytą įgyvendinimo terminą Agentūra gali pratęsti neviršydama pusės nustatyto projekto įgyvendinimo laikotarpio dėl objektyvių, nuo pareiškėjo nepriklausančių, priežasčių, kurių negalėjo numatyti pateikdamas paraišką, tačiau maksimalus projekto įgyvendinimo terminas, įskaitant įgyvendinimo termino pratęsimą, negali būti ilgesnis kaip 27 mėnesiai nuo finansavimo projektui skyrimo dienos. Prašymas pratęsti įgyvendinimo terminą teikiamas Agentūrai prieš 30 dienų iki projekto įgyvendinimo termino pabaigos.

12.2. Jeigu paraiška projektui įgyvendinti teikiama tuo pačiu metu, kai daugiabutis namas dalyvauja Daugiabučių programoje ir įgyvendina daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektą, projekto įgyvendinimo terminas laikomas terminu, kuris nustatytas Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo sutartyje (toliau – Valstybės paramos teikimo sutartis). Jeigu Agentūros sprendimu pratęsiamas Valstybės paramos teikimo sutartyje numatytas terminas, vadovaujantis daugiabučių namų atnaujinimą (modernizavimą) reglamentuojančiuose teisės aktais, laikoma, kad projekto terminas pratęstas ir atskiro Agentūros sprendimo pratęsti terminą, vadovaujantis Tvarkos apraše nustatyta tvarka, nebereikia.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS

 

13. Kompensacinės išmokos saulės elektrinei įrengti daugiabučiuose namuose laikomos tinkamomis finansuoti, kai jos padarytos įsigaliojus 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų planui, patvirtintam Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo daromos pareiškėjo rizika.

14. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos elektros energijos iš atsinaujinančių energijos šaltinių (saulės) gamybos įrenginių (saulės modulių ir įtampos keitiklių) įrengimas daugiabučiame gyvenamajame name.

15. Netinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos:

15.1. išlaidos, kurios apmokėtos ar kurias apmokėti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų priimtas sprendimas;

15.2. naudotos (nenaujos) įrangos įsigijimo išlaidos;

15.3. išlaidos, kai išrašytos PVM sąskaitos faktūros, prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai ir (ar) jos apmokėtos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) arba ne pareiškėjo lėšomis;

15.4. paskolos suteikimas ar grąžinimas, palūkanos už gautą paskolą;

15.5. išlaidos, kai neišrašytos ir (ar) nepateiktos PVM sąskaitos faktūros ar prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai;

15.6. pirkimo ir (arba) importo PVM, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti);

15.7 išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su projekto vykdymu;

15.8. sutarčių administravimo mokesčiai;

15.9. projektavimo ir dokumentų parengimo išlaidos.

16. Kompensacinė išmoka mokama atsižvelgus į projekto išlaidų pagrįstumą, būtinumą įgyvendinti ir reikalavimus tinkamoms finansuoti išlaidoms.

 

 

IV SKYRIUS

FINANSUOJAMA ĮRANGA IR REIKALAVIMAI ĮRANGAI

 

17.  Pagal priemonę remiami pareiškėjai, kurie įrengia atsinaujinančių išteklių energiją naudojančias technologijas, generuojančias saulės šviesos elektros energiją, skirtas gaminti elektros energiją namų ūkio reikmėms ir tampa gaminančiais vartotojais

18. Pareiškėjai gali įsirengti Tvarkos aprašo 19.1 ir 19.2 papunkčiuose nurodytus reikalavimus atitinkančias atsinaujinančių išteklių energiją naudojančias technologijas.

19.  Atsinaujinančių išteklių energiją naudojančių technologijos ir jų minimalūs techniniai reikalavimai:

19.1. Saulės moduliai turi atitikti Europos Sąjungos standartus, įskaitant ekologinius ženklus, energijos duomenų etiketes ir kitas Europos Sąjungos standartizacijos įstaigų nustatytas techninių normatyvų sistemas, jiems turi būti suteikta 10 metų produkto garantija ir 25 metų 80 proc. efektyvumo garantija. Moduliai privalo turėti CE ženklą ir pakankamą apsaugą nuo dulkių ir drėgmės (bent IP 65).

19.2. Įtampos keitiklis turi būti tinkamas saulės elektrinių įrengimui ir atitikti Europos Sąjungos standartus, įskaitant ekologinius ženklus, energijos duomenų etiketes ir kitas Europos Sąjungos standartizacijos įstaigų nustatytas techninių normatyvų sistemas, jam turi būti suteikta 5 metų produkto garantija. Įtampos keitiklis turi turėti pakankamą apsaugą nuo dulkių ir drėgmės (bent IP 65).

20. Atsinaujinančių išteklių energiją naudojanti technologija turi būti nauja (nenaudota), atitikti įprastai tokiai įrangai taikomas normas ir standartus. Agentūrai pareikalavus, pareiškėjas privalo pateikti įrangos atitikties sertifikatus.

 

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMAS IR VERTINIMAS

 

21. Aplinkos ministerijai 2022 m. birželio 1 d. įsakymu patvirtinus Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonę Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, Agentūra suderina su ja kvietimo datą ir savo interneto svetainėje www.apva.lt skelbia kvietimą (toliau – kvietimas) teikti paraiškas ir kitą reikalingą informaciją.

22. Paraiškos ir privalomų dokumentų elektroninės versijos teikiamos per APVIS.

23. Pareiškėjai APVIS paraiškoje turi užpildyti visą prašomą informaciją ir pridėti Tvarkos aprašo 24 punkte nurodytus privalomus pateikti dokumentus. 

24. Su paraiška pateikiamų dokumentų sąrašas:

24.1. kiekvieno daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo protokolas, kuriuo daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkai pritaria saulės elektrinės įrengimui daugiabutyje pagal 9.2 punktą. Sprendimas priimamas vardiniu balsavimu, jame turi būti nurodytas pareiškėjas, įgyvendinamos priemonės, investicijų suma projektui, pareiškėjų įsipareigojimas užtikrinant projekto finansavimą;

24.2. pavedimo sutartis (jeigu butų ir kitų patalpų savininkų protokoliniu sprendimu projektą įgyvendinti pavedama ne daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojui);

24.3. projektui reikalingo finansavimo užtikrinimą įrodantis dokumentas (banko išrašas, finansinės įstaigos patvirtinimas dėl galimybės skirti paskolą ar kitas dokumentas, kuriame patvirtinama, kad pareiškėjai sutinka gauti lėšų projektui įgyvendinti);

24.4. investicijų projektui įgyvendinti pagrindimas pagal įkainius, skelbiamus Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt.

25. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškas Agentūra priima nuo kvietime nurodytos datos, kol pakanka lėšų pagal priemonę, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių nuo kvietimo paskelbimo dienos. Paraiškos, gautos pasibaigus paraiškų priėmimo laikui, nebevertinamos.

26.  Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 45 darbo dienų nuo paraiškos registravimo APVIS dienos. Vertinant paraišką nustatoma, ar ji tinkamai užpildyta, ar pareiškėjas gali gauti kompensacinę išmoką. Paraiškos, neatitinkančios Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, atmetamos. Pareiškėjui Agentūra per APVIS nurodo paraiškos atmetimo priežastis.

27.  Jeigu vertinant paraišką nustatoma, kad ji užpildyta netinkamai, nepateikti arba netinkamai užpildyti su paraiška privalomi pateikti dokumentai, nurodyti Tvarkos apraše, prašomos lėšos nepagrįstos ir neatitinka įkainių, skelbiamų Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos, bet ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų, patikslinti paraišką, pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją.

28.  Jei per Tvarkos aprašo 27 punkte nurodytą paraiškos vertinimo terminą paraiška nepatikslinama ir (ar) nepateikiami trūkstami dokumentai ir priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti paraiškos, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, liga), paraiška atmetama. Paraiškos atmetimo priežastys nurodomos per APVIS.

29.  Paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros sutikimo, pateikus paraišką, negali būti koreguojami ar tikslinami.

30.  Agentūra ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paraiškos įvertinimo priima sprendimą dėl projekto finansavimo ar nefinansavimo ir sudaro finansuojamų projektų sąrašą. Agentūros sprendimai įforminami Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt. Skelbiamoje informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai, skirta kompensacinė išmoka. Agentūra per APVIS informuoja pareiškėjus apie sprendimus dėl projekto finansavimo ar nefinansavimo.

31.  Pareiškėjas bet kuriuo metu po finansavimo skyrimo turi teisę atsisakyti projektui skirto finansavimo. Apie tai jis informuoja Agentūrą pateikdamas prašymą per APVIS, nurodo atsisakymo aplinkybes ir (ar) priežastis, kurių nebuvo galima numatyti teikiant ir vertinant paraišką. 

32.  Pareiškėjas privalo laikytis įsipareigojimų, nurodytų paraiškoje, pareiškėjo deklaracijoje ir Tvarkos apraše. Pareiškėjui nevykdant šių reikalavimų, Agentūra turi teisę priimti sprendimą nesuteikti kompensacinės išmokos, sustabdyti kompensacinės išmokos teikimą, sumažinti kompensacinę išmoką, susigrąžinti išmokėtą kompensacinę išmoką arba taikyti finansines korekcijas.

33.  Pareiškėjai pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija, ir Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

34.  Pareiškėjai turi vykdyti žaliuosius pirkimus vadovaudamiesi Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos ir perkantieji subjektai turi taikyti pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Produktų, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašų, Aplinkos apsaugos kriterijų ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

VI SKYRIUS

PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO IR KOMPENSACINIŲ IŠMOKŲ IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

35. Kompensacinė išmoka teikiama, kai pareiškėjas deklaruoja išlaidas.

36.  Pareiškėjas iki projekto įgyvendinimo termino pabaigos arba, jeigu įgyvendinamas su daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektu, per 30 darbo dienų įgyvendinus daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektą (gavus statybos užbaigimo aktą)  per APVIS Agentūrai pateikia mokėjimo prašymą su Tvarkos aprašo 38 punkte nurodytais dokumentais.

37. Tinkamos išlaidos, jas patvirtinantys dokumentai pateikiami ir įforminami pagal Tvarkos aprašo III skyriaus nuostatas.

38. Įgyvendinęs projektą, pareiškėjas su mokėjimo prašymu Agentūrai privalo pateikti sąskaitas (kai prašoma apmokėti neapmokėtas išlaidas) arba atliktų darbų išlaidas ir jų apmokėjimą (jeigu prašoma kompensuoti išlaidas) pagrindžiančius dokumentus, statybos užbaigimą patvirtinantį dokumentą, jeigu jį privaloma pateikti Statybos įstatyme nustatyta tvarka, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos saulės įrenginių būklės patikrinimo dokumentą, jei jį privaloma pateikti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka, kopiją atsakomybių ribų akto, sudaryto su energetikos tinklų operatoriumi, elektrinę įrengusio rangovo, teisės aktų nustatyta tvarka atestuoto eksploatuoti ir (ar) įrengti elektros įrenginius, deklaraciją, įdiegtos įrangos nuotraukas ir kitus Agentūros prašomus dokumentus, jų nuorašus (kopijas) arba informaciją, reikalingą įvertinti išlaidų tinkamumą ir projekto įgyvendinimo užbaigimą.

39. Agentūra patikrina mokėjimo prašymą vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą, darbų atlikimą ir išlaidas įrodančiais dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje sąrašą, patikrina projekto įgyvendinimą vietoje vadovaudamasi Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka.

40. Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti pareiškėjui kompensacinės išmokos, pareiškėjas per Agentūros nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos, bet ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai, mokėjimo prašymas atmetamas.

41. Kompensacinę išmoką Agentūra sumoka ne vėliau kaip per 50 darbo dienų nuo tinkamai įforminto mokėjimo prašymo ir visų privalomų dokumentų registravimo dienos ir, jei atlikusi patikrą projekto įgyvendinimo vietoje, Agentūra neranda trūkumų. Patikrą vietoje atlieka Agentūros darbuotojas (-ai) Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka.

42. Agentūra kompensacinę išmoką perveda į pareiškėjo mokėjimo prašyme nurodytą pareiškėjų kaupiamųjų lėšų sąskaitą arba į pareiškėjo atsiskaitomąją sąskaitą, jeigu jis kompensacinę išmoką pagal pavedimo sutartyje nurodytas sąlygas išmoka pareiškėjams, arba už pareiškėjus padengiami kreditiniai ir (ar) finansiniai įsipareigojimai suma, kuri priklauso kiekvienam pareiškėjui, jeigu projektui įgyvendinti gautas kreditas, arba prisiimti kitokie finansiniai įsipareigojimai.

43. Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą kompensacinę išmoką pareiškėjas įsipareigoja grąžinti per 10 darbo dienų Agentūrai pareikalavus.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

44. Agentūra apskaičiuoja kiekvieno projekto sutaupytos energijos ir ŠESD kiekį. Bendras sumažinamas išmetamų ŠESD kiekis per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas vertinant skaičiuojamąjį pagamintos elektros energijos kiekį (1026 kWh/m/1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios). Šis kiekis dauginamas iš elektros energijos taršos faktoriaus, kuris lygus 0,15 t CO₂e/MWh, ir projekto vertinamojo laikotarpio – 20 metų. Remiantis šiuo skaičiavimu, saulės elektrinės ŠESD kiekio skaičiuojamasis sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį sudaro 3,08 t CO₂e/1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios.

45. Paaiškėjus, kad pareiškėjas teisei į kompensacinę išmoką ir (ar) jos dydžiui nustatyti pateikė klaidingus duomenis arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių išmokėta per didelė kompensacinė išmoka, arba kompensacinė išmoka negalėjo būti suteikta, arba projektas neįgyvendintas per nustatytą laikotarpį, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo. Apie tai ji raštu praneša finansuotojui, jeigu suteiktas lengvatinis kreditas, ir pareiškėjui. Pareiškėjas privalo ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo dienos pervesti Agentūros sprendime dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo nurodytą sumą į Agentūros pranešime nurodytą sąskaitą. Agentūra, gavusi pareiškėjo prašymą per laikotarpį išdėstyti Agentūros sprendimu prašomą sugrąžinti išmokėtą ir (ar) permokėtą lėšų sumą, per 20 darbo dienų priimą sprendimą išdėstyti išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų grąžinimą ir pateikia pareiškėjui. Šiame susitarime nurodomi išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų grąžinimo terminai ir sąlygos. Prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo Agentūros sprendimo dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo gavimo dienos. Lėšų grąžinimo išdėstymo terminas negali būti ilgesnis kaip dveji metai nuo Agentūros priimto sprendimo dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų grąžinimo dienos. Per nustatytą laiką negrąžinta išmokėta ir (ar) permokėta suma iš pareiškėjo išieškoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

46. Už suteiktas finansavimo lėšas įsigytą įrangą pareiškėjas įsipareigoja išlaikyti ne trumpiau kaip penkerius metus nuo kompensacinės išmokos gavimo dienos, t. y. be Agentūros sutikimo neperleisti, neparduoti, neįkeisti ar kitokiu būdu nesuvaržyti daiktinių teisių į šį turtą (leidimą įkeisti turtą Agentūra gali suteikti pareiškėjams, kuriems banko paskola yra vienas iš projekto finansavimo šaltinių). Pareiškėjui pažeidus šio punkto reikalavimus, Agentūra susigrąžina kompensacinę išmoką proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).

47. Pareiškėjas turi teisę skųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su paraiškos vertinimu, atranka, sprendimo dėl kompensacinės išmokos mokėjimo ar neišmokėjimo priėmimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka ir terminais.

48. Agentūra, Aplinkos ministerijai ir Energetikos ministerijai paprašius, gali teikti apibendrintą informaciją apie pagal priemonę finansuotus projektus, įrengtų elektrinių sumines įrengtąsias galias ir sutaupytą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

 

________________

part_93414f703d644afea450ccd87fff8011_end