LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PĖSČIŲJŲ PERĖJIMO PER KELIUS IR GATVES ORGANIZAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2020 m. rugpjūčio 28 d. Nr. 3-487
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir siekdamas užtikrinti eismo saugumą:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2020 m. rugpjūčio 28 d.
įsakymu Nr. 3-487
PĖSČIŲJŲ PERĖJIMO PER KELIUS IR GATVES ORGANIZAVIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato nežymėtųjų pėsčiųjų perėjų, pėsčiųjų perėjų, šviesoforais reguliuojamų pėsčiųjų perėjų, požeminių pėsčiųjų perėjų ir pėsčiųjų perėjų virš kelio įrengimo sąlygas, reikalavimus ir apribojimus Lietuvos Respublikos teritorijoje.
2. Taisyklių nuostatos turi būti taikomos projektuojant kelius ir gatves (rengiant kelių ir gatvių tiesimo, rekonstravimo, kapitalinio ar paprastojo remonto projektus).
3. Taisyklės taikomos kartu su statybos techniniu reglamentu STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. D1-933 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ patvirtinimo“, ir kelių techniniu reglamentu KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. D1-11/3-3 „Dėl kelių techninio reglamento KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ patvirtinimo“.
4. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymu, Lietuvos Respublikos kelių įstatymu ir Kelių eismo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo“.
5. Šviesoforais reguliuojamų pėsčiųjų perėjų šviesoforai projektuojami, įrengiami ir valdomi vadovaujantis Kelių šviesoforų įrengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3-81 „Dėl Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių patvirtinimo“.
6. Pėsčiųjų perėjos ir šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ženklinamos vadovaujantis Kelių horizontaliojo ženklinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3-82 „Dėl Kelių horizontaliojo ženklinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Kelių horizontaliojo ženklinimo taisyklės).
7. Nežymėtųjų pėsčiųjų perėjų, pėsčiųjų perėjų, šviesoforais reguliuojamų pėsčiųjų perėjų, pėsčiųjų perėjų virš kelio ir požeminių pėsčiųjų perėjų kelio ženklai įrengiami ir vertikalusis ženklinimas atliekamas vadovaujantis Kelio ženklų įrengimo ir vertikaliojo ženklinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3-83 „Dėl Kelio ženklų įrengimo ir vertikaliojo ženklinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Kelio ženklų įrengimo ir vertikaliojo ženklinimo taisyklės).
8. Inžinerinės saugaus eismo priemonės pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves vietose įrengiamos vadovaujantis Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijomis R ISEP 10, patvirtintomis Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2010 m. birželio 9 d. įsakymu Nr. V-146 „Dėl Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijų R ISEP 10 patvirtinimo“ (toliau – Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijos R ISEP 10).
9. Kelio savininkas (valdytojas), organizuodamas pėsčiųjų perėjimą per kelius ir gatves, privalo naudoti tokias technines pėsčiųjų perėjimo organizavimo priemones, kad pėsčiųjų perėjimo organizavimas būtų tinkamas, aiškus, vienodai suprantamas visiems eismo dalyviams ir neklaidintų jų. Taisyklėse aptartos ne visos praktikoje pasitaikančios pėsčiųjų perėjimo organizavimo situacijos, todėl nauji pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo būdai turėtų būti išnagrinėti ir pagrįsti saugaus eismo, kaštų ir naudos principais, privalo neprieštarauti Taisyklėms.
II SKYRIUS
PAGRINDINĖS SĄVOKOS
10. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
10.1. Kryptinis pėsčiųjų perėjos apšvietimas – pėsčiųjų perėjos ir jos prieigų apšvietimas į jas nukreiptu koncentruotu šviesos srautu.
10.2. Nežymėtoji pėsčiųjų perėja (toliau – nežymėtoji perėja) – inžinerinėmis priemonėmis (nuožulniais kelio bortais, iškiliąja saugos salele ar kt.) pėsčiųjų eismui pritaikyta perėjimo per kelią ar gatvę vieta, nepažymėta nei nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“, nei horizontaliojo ženklinimo linijomis. Nežymėtoji pėsčiųjų perėja gali būti pažymėta įspėjamaisiais kelio ženklais „Pėstieji“.
10.3. Pėsčiųjų perėja – pėsčiųjų perėjimo per kelią ar gatvę vieta, pažymėta nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir ženklinimo linijomis arba tik nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“. Pėsčiųjų perėjos ribas žymi ženklinimo linijos, o jeigu jų nėra, – įsivaizduojamos tiesės, einančios nuo kelio ženklų statmenai per kelią.
10.4. Pėsčiųjų perėja virš kelio – pėsčiųjų perėjimo per kelią ar gatvę vieta, esanti virš važiuojamosios kelio dalies.
10.5. Pėsčiųjų perėjimo per kelią ar gatvę organizavimo priemonė (toliau – perėjimo organizavimo priemonė) – nežymėtoji pėsčiųjų perėja, pėsčiųjų perėja, šviesoforais reguliuojama pėsčiųjų perėja, požeminė pėsčiųjų perėja ar pėsčiųjų perėja virš kelio.
10.6. Požeminė pėsčiųjų perėja – pėsčiųjų perėjimo per kelią ar gatvę vieta, esanti po važiuojamąja kelio dalimi.
10.7. Specialiųjų poreikių turintis žmogus – žmogus, kurio judėsena yra ribota dėl fizinės (sensorinės arba motorinės, nuolatinės arba laikinos), intelekto ar kitos negalios arba sutrikimo, amžiaus ir kuriam dėl jo būklės reikia skirti reikiamą dėmesį, taip pat prie kurio specialiųjų poreikių reikia pritaikyti pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo priemones.
10.8. Šviesoforais reguliuojama pėsčiųjų perėja (toliau – šviesoforais reguliuojama perėja) – pėsčiųjų perėjimo per kelią ar gatvę vieta, kurioje eismas reguliuojamas šviesoforais. Šviesoforais reguliuojama perėja žymima nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir ženklinimo linijomis arba tik nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“. Šviesoforais reguliuojamos perėjos ribas žymi ženklinimo linijos, o jeigu jų nėra, – įsivaizduojamos tiesės, einančios nuo kelio ženklų statmenai per kelią.
III SKYRIUS
PERĖJIMO ORGANIZAVIMO PRIEMONĖS PARINKIMAS
11. Jeigu pėstiesiems tam tikroje vietoje reikia pereiti per kelią ar gatvę, orientacinė eismo organizavimo priemonė turi būti parinkta atsižvelgiant į 1 ir 2 paveiksluose pateiktuose grafikuose nustatytus eismo intensyvumo kriterijus:
11.1. kai pėsčiajam iki kitos kelio ar gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos vienu metu reikia kirsti vieną eismo juostą, turi būti vadovaujamasi grafiku, pateiktu
1 paveiksle; grafike pateiktos eismo intensyvumo sąlygos taip pat taikomos ir vietose, kur ties planuojama perėjimo vieta įrengiama skiriamoji juosta ar iškilioji saugos salelė;
11.2. kai pėsčiajam iki kitos kelio ar gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos vienu metu reikia kirsti dvi eismo juostas, turi būti vadovaujamasi grafiku, pateiktu
2 paveiksle; grafike pateiktos sąlygos taip pat taikomos ir keliuose ar gatvėse, turinčiose 4 eismo juostas bei skiriamąją juostą ar iškiliąją saugos salelę;
12. 1 ir 2 paveiksluose pateiktas eismo intensyvumas apima:
12.1. pėsčiųjų eismo srautą skersai kelio ar gatvės abiem kryptimis darbo dieną piko valandomis, išreikštą pėsčiųjų skaičiumi per valandą;
12.2. transporto priemonių srautą kelio ar gatvės važiuojamojoje kelio dalyje (toliau – važiuojamoji dalis), kurioje vertinamas pėsčiųjų eismo intensyvumas, išreikštą transporto priemonių skaičiumi per valandą tomis pačiomis valandomis:
12.2.1. jeigu pėsčiajam vienu metu reikia kirsti vieną eismo juostą (iki kito gatvės krašto, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos), skaičiuojamas vienos eismo juostos transporto priemonių eismo intensyvumas;
12.2.2. jeigu pėsčiajam vienu metu reikia kirsti dvi eismo juostas (iki kito gatvės krašto, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos), skaičiuojamas dviejų eismo juostų transporto priemonių eismo intensyvumas.
Pastaba. Rekomenduojama atlikti kuo išsamesnius eismo intensyvumo matavimus. Atliekant eismo intensyvumo matavimus dviračiai priskiriami prie transporto priemonių, jeigu juda transporto priemonių eismo kryptimi, arba prie pėsčiųjų, jeigu juda pėsčiųjų eismo kryptimi.
13. Nustačius orientacinę eismo organizavimo priemonę (pagal 1 ir 2 paveiksluose pateiktus grafikus), reikia patikrinti, ar tą priemonę leidžiama taikyti pagal Taisyklių 15–19, 21 ir 23 punktus.
14. Susidarius aplinkybėms, kai pėsčiųjų perėja negali būti toliau eksploatuojama, atnaujinta ar įrengta (žr. Taisyklių 21 ir 23 punktus), gali būti taikoma kitokia eismo organizavimo priemonė: nežymėtoji perėja, šviesoforais reguliuojama perėja, požeminė pėsčiųjų perėja arba pėsčiųjų perėja virš kelio. Perėjimo organizavimo priemonę šiuo atveju reikia parinkti atsižvelgiant į tai, kuriai perėjimo organizavimo priemonei pagal 1 ir 2 paveiksluose pateiktus grafikus yra artimesnis nustatytas ar planuojamas transporto priemonių eismo intensyvumas.
|
– Kartu su nežymėtąja perėja turi būti įrengiamos ir inžinerinės priemonės saugiam eismui užtikrinti. |
|
|
|
– Įrengiant pėsčiųjų perėją, kartu turi būti įrengtos ir inžinerinės priemonės saugiam eismui užtikrinti. |
1 pav. Eismo intensyvumo sąlygos perėjimo priemonei nustatyti, kai pėsčiasis vienu metu kerta vieną eismo juostą
15. Jeigu sankryžoje transporto priemonių eismas yra reguliuojamas šviesoforais, toje pačioje sankryžoje pėsčiųjų eismui įrengti nežymėtąją perėją ar pėsčiųjų perėją yra draudžiama, nepaisant eismo intensyvumo reikšmių. Šis reikalavimas negalioja dešiniojo posūkio eismo juostoms, nuo kitų eismo juostų atskirtoms trikampe ar kitos formos salele, jeigu posūkiui į dešinę yra skirta viena eismo juosta.
|
– Kartu su nežymėtąja perėja turi būti įrengiamos ir inžinerinės priemonės saugiam eismui užtikrinti. |
|
|
|
– Įrengiant pėsčiųjų perėją, kartu turi būti įrengtos ir inžinerinės priemonės saugiam eismui užtikrinti. |
2 pav. Eismo intensyvumo sąlygos perėjimo priemonei nustatyti, kai pėsčiasis vienu metu kerta dvi eismo juostas
16. Perėjimo organizavimo priemonė, parinkta pagal 1 ir 2 paveikslus, gali būti pakeista į aukštesnės saugos klasės perėjimo organizavimo priemonę: šviesoforais reguliuojamą perėją, požeminę pėsčiųjų perėją arba pėsčiųjų perėją virš kelio.
17. Rekomenduojama gatvėse vengti skirtingų perėjimo organizavimo priemonių, t. y. panašiame (homogeniniame) gatvės ruože turėtų būti naudojamos vienodos perėjimo organizavimo priemonės.
18. Nežymėtosios perėjos ir pėsčiųjų perėjos žiedinėse sankryžose įrengiamos vadovaujantis Žiedinių sankryžų projektavimo metodiniais nurodymais MN ŽSP 12, patvirtintais Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2012 m. gegužės 7 d. įsakymu Nr. V-106 „Dėl Žiedinių sankryžų projektavimo metodinių nurodymų MN ŽSP 12 patvirtinimo“.
IV SKYRIUS
NEŽYMĖTOSIOS PERĖJOS
19. Nežymėtosios perėjos įrengimo vieta kartu su eismo intensyvumo kriterijais (žr. Taisyklių III skyrių) turi atitikti šiuos eismo saugos kriterijus:
19.1. pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti ne daugiau kaip dvi eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas);
19.2. pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės pusės iš viso reikės pereiti ne daugiau kaip keturias eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas);
19.3. pėstiesiems iki kitos kelio ar gatvės be iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos pusės reikės pereiti ne platesnę kaip 8,5 m važiuojamąją dalį;
V SKYRIUS
PĖSČIŲJŲ PERĖJOS
PIRMASIS SKIRSNIS
ESAMOS PĖSČIŲJŲ PERĖJOS
21. Esama pėsčiųjų perėja turi būti pakeista į kitokią perėjimo organizavimo priemonę arba panaikinta, jeigu ji atitinka bent vieną iš šių sąlygų:
21.1. pėsčiųjų perėja yra už gyvenvietės, kurios pradžia pažymėta nurodomuoju kelio ženklu „Gyvenvietės pradžia“, o pabaiga – „Gyvenvietės pabaiga“ (toliau – gyvenvietė), ribų;
21.2. gatvės ruože, kuriame įrengta pėsčiųjų perėja, leistinas važiavimo greitis yra didesnis kaip 50 km/h; dirbtinai mažinti leistiną važiavimo greitį kelio ženklais prieš pėsčiųjų perėją tik tam, kad būtų išvengta šio punkto sąlygos, draudžiama;
21.3. pėsčiųjų perėja yra A kategorijos gatvėje arba B kategorijos gatvėje, kurioje organizuojamas nepertraukiamas eismas (sankryžos skirtingų lygių);
21.4. pėstiesiems iki kitos gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos reikia pereiti daugiau kaip dvi eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas);
21.5. pėsčiųjų perėja yra 100 m ir mažesniu atstumu iki toje pačioje gatvėje esančios šviesoforais reguliuojamos perėjos, požeminės pėsčiųjų perėjos ar pėsčiųjų perėjos virš kelio;
21.7. pėsčiųjų perėja yra gatvės ruože, kuriame yra koordinuoto veikimo šviesoforų postai („žalioji banga“);
ANTRASIS SKIRSNIS
NAUJOS IR ATNAUJINTOS PĖSČIŲJŲ PERĖJOS
23. Atnaujinamos esamos arba įrengiamos naujos pėsčiųjų perėjos įrengimo vieta kartu su eismo intensyvumo kriterijais (žr. Taisyklių III skyrių) turi atitikti šiuos eismo saugos kriterijus:
23.3. leistinas arba faktinis važiavimo greitis yra nuo 30 iki 50 km/h įskaitytinai (rekomenduojama remtis nustatytu faktiniu važiavimo greičiu pagal 85-ojo procentilio reikšmę – tai greičio riba, kurios neviršija 85 proc. transporto priemonių);
23.4. vieta yra B (išskyrus gatves, kuriose yra organizuojamas nepertraukiamas eismas (skirtingų lygių sankryžos), C arba D kategorijos gatvėje;
23.5. pėstiesiems iki kitos gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos vienu metu reikės pereiti ne daugiau kaip dvi eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas);
23.6. pėstiesiems iki kitos gatvės pusės iš viso reikės pereiti ne daugiau kaip keturias eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas);
23.7. pėstiesiems iki kitos gatvės be iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos pusės reikės pereiti ne platesnę kaip 8,5 m važiuojamąją dalį;
23.8. pėstiesiems iki iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti ne platesnę kaip 7,0 m važiuojamąją dalį;
23.9. abipus gatvės yra pėsčiųjų eismo infrastruktūros tęsiniai: šaligatviai, pėsčiųjų takai ar pėsčiųjų ir dviračių takai;
23.11. 100 m ir mažesniu atstumu nėra pėsčiųjų perėjos virš kelio, požeminės ar šviesoforais reguliuojamos perėjos;
24. Pėsčiųjų perėjai įrengti ar atnaujinti būtinų sąlygų patikros lapas pateiktas Taisyklių 1 priede.
VI SKYRIUS
ŠVIESOFORAIS REGULIUOJAMOS PERĖJOS
VII SKYRIUS
POŽEMINĖS PĖSČIŲJŲ PERĖJOS IR PĖSČIŲJŲ PERĖJOS VIRŠ KELIO
27. Požeminės pėsčiųjų perėjos ir pėsčiųjų perėjos virš kelio projektuojamos pagal techninį reglamentą TR 2.01:2019 „Automobilių kelių ir geležinkelio tiltų ir tunelių projektavimas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2019 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. 3-263 „Dėl techninio reglamento TR 2.01:2019 „Automobilių kelių ir geležinkelio tiltų ir tunelių projektavimas“ patvirtinimo“.
VIII SKYRIUS
NEŽYMĖTŲJŲ PERĖJŲ, PĖSČIŲJŲ PERĖJŲ IR ŠVIESOFORAIS REGULIUOJAMŲ PERĖJŲ PLOČIO REIKALAVIMAI
28. Įrengiant nežymėtąją perėją, nužeminto kelio borto ilgis turi būti ne mažesnis kaip 1,2 m, kad būtų užtikrintos specialiųjų poreikių turinčių žmonių judėjimo galimybės.
29. Pėsčiųjų perėjos ir šviesoforais reguliuojamos perėjos plotis apskaičiuojamas atsižvelgiant į pėsčiųjų eismo intensyvumą – kiekvieniems 500 pėsčiųjų per valandą tenka 1 m pėsčiųjų perėjos ar šviesoforais reguliuojamos perėjos pločio.
IX SKYRIUS
NEŽYMĖTŲJŲ PERĖJŲ IR PĖSČIŲJŲ PERĖJŲ SAUGOS REIKALAVIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
MATOMUMAS
31. Nežymėtosiose perėjose ir pėsčiųjų perėjose turi būti užtikrintas mažiausias matomumo atstumas (žr. 1 lentelę) ir laisvos nuo kliūčių zonos (žr. 2 lentelę), kurios priklauso nuo:
31.3. perėjimo per kelią ar gatvę tipo (žr. 3 ir 4 pav.).
1 lentelė. Mažiausi matomumo atstumai prieš nežymėtąją perėją ir pėsčiųjų perėją
Didžiausias leistinas transporto priemonės greitis |
30 km/h |
40 km/h |
50 km/h |
Mažiausias matomumo atstumas |
30 m |
40 m |
50 m |
2 lentelė. Laisvų nuo kliūčių zonų atstumai gatvėse ties nežymėtosiomis perėjomis ir pėsčiųjų perėjomis
Važiuojamoji dalis |
Leistinas važiavimo greitis |
Lb |
La |
Vienodo pločio važiuojamoji dalis |
30 km/h |
10 m |
5 m |
50 km/h |
20 m |
15 m |
|
Susiaurinta važiuojamoji dalis, išplečiant šaligatvį |
30 km/h |
5 m |
3 m |
50 km/h |
12 m |
6 m |
|
La – laisva nuo kliūčių zona artėjančiai transporto priemonei iš kairės. Lb – laisva nuo kliūčių zona artėjančiai transporto priemonei iš dešinės. |
32. Laikoma, kad pėstieji, neturintys pirmumo (nežymėtosiose perėjose), galimybės pereiti per kelią laukia arčiau važiuojamosios dalies krašto. Pėsčiųjų perėjose matomumas ir laisvos nuo kliūčių zonos atstumas matuojamas pasirenkant, kad pėsčiasis nuo kelio važiuojamosios dalies krašto stovi 1,0 m atstumu (žr. 3 pav.).
3 pav. Matomumo ir laisvų nuo kliūčių zonų užtikrinimas ties nežymėtąja perėja ir pėsčiųjų perėja, kai važiuojamosios dalies plotis vienodas
33. Jeigu prie kelio ar gatvės krašto matomumą riboja stovintys automobiliai, medžiai ar kitos kliūtys, eismo dalyvių matymo laukui pagerinti rekomenduojama išplėsti šaligatvį (pėsčiųjų taką) link važiuojamosios dalies (žr. 4 pav.).
4 pav. Matomumo ir laisvų nuo kliūčių zonų užtikrinimas ties nežymėtąja perėja ir pėsčiųjų perėja, kai važiuojamoji dalis susiaurinta, išplečiant šaligatvį
ANTRASIS SKIRSNIS
NEŽYMĖTŲJŲ PERĖJŲ IR PĖSČIŲJŲ PERĖJŲ ĮRENGIMAS GRETA MARŠRUTINIO TRANSPORTO STOTELIŲ
34. Kai nežymėtoji perėja arba pėsčiųjų perėja įrengiama prie pat maršrutinio transporto stotelių, turi būti laikomasi šių reikalavimų:
34.1. kai maršrutinio transporto stotelė numatoma važiuojamosios dalies išplatėjime – įlankoje, nežymėtoji perėja ar pėsčiųjų perėja turi būti įrengiama prieš stotelę, kad sustojusi transporto priemonė nesumažintų matomumo pėstiesiems ir vairuotojams (žr. 5 pav.);
34.2. kai maršrutinio transporto stotelė numatoma važiuojamojoje dalyje, nežymėtoji perėja ar pėsčiųjų perėja prie pat jos turi būti įrengiama už stotelės eismo judėjimo kryptimi (žr. 6 pav.). Tokio tipo stotelę galima rengti tik tada, kai:
34.2.1. apribojamas sustojusios maršrutinio transporto priemonės lenkimas (pvz., yra iškilioji saugos salelė);
34.2.2. kai priešingoje eismo juostoje nėra maršrutinio transporto stotelės arba stotelė įrengta važiuojamosios dalies išplatėjime – įlankoje už pėsčiųjų perėjos.
5 pav. Nežymėtosios perėjos ir pėsčiųjų perėjos prieš maršrutinio transporto stotelę schemos
6 pav. Nežymėtosios perėjos ir pėsčiųjų perėjos už maršrutinio transporto stotelės schemos
35. Papildomi nežymėtųjų perėjų ir pėsčiųjų perėjų saugos reikalavimai ir saugos priemonės yra nustatyti Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijose R ISEP 10 ir statybos techniniame reglamente STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. D1-653 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“ patvirtinimo“ (toliau – statybos techninis reglamentas STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“).
X SKYRIUS
INŽINERINĖS PRIEMONĖS SAUGIAM EISMUI UŽTIKRINTI
36. Įrengiant nežymėtąsias perėjas ir pėsčiųjų perėjas kartu gali būti įrengiamos ir inžinerinės eismo saugumą gerinančios priemonės:
37. Įrengiant inžinerines saugaus eismo priemones turi būti vadovaujamasi Inžinerinių saugaus eismo priemonių projektavimo ir naudojimo rekomendacijomis R ISEP 10. Tipinės inžinerinių eismo saugos gerinimo priemonių įrengimo schemos pateikiamos Taisyklių 2 ir 3 prieduose.
38. Apsauginės tvorelės įrengiamos keliuose ar gatvėse ties perėjimais, siekiant saugiai nukreipti pėsčiuosius į perėjimo vietas. Apsauginės tvorelės įrengiamos taip, kad nemažintų galimybės matyti kelio ar gatvės važiuojamąją dalį ir greta perėjimo esantį šaligatvį (pėsčiųjų taką ar pėsčiųjų ir dviračių taką).
39. Tvoreles pėsčiųjų eismui reguliuoti rekomenduojama įrengti:
39.1. kelio ar gatvės vietose, kur yra išėjimas iš mokyklos, vaikų žaidimo aikštelės (nepriklausomai nuo kelio ar gatvės kategorijos) ir pan.;
39.2. ties pėsčiųjų perėjomis, esančiomis šalia mokyklų, vaikų darželių, ligoninių, prekybos centrų ir pan.;
39.5. perėjimo prieigose (tvorelės įrengiamos abiejose kelio ar gatvės pusėse ne mažesniu kaip 20 m atstumu nuo pėsčiųjų perėjos į abi puses);
XI SKYRIUS
PERĖJIMO ORGANIZAVIMO PRIEMONIŲ PRITAIKYMAS SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ TURINTIEMS ŽMONĖMS
40. Projektuojant nežymėtąsias perėjas, pėsčiųjų perėjas, šviesoforais reguliuojamas perėjas, požemines pėsčiųjų perėjas ir pėsčiųjų perėjas virš kelio ar gatvės turi būti atsižvelgiama į specialiųjų poreikių turinčių žmonių poreikius ir jas įrengti taip, kad suprojektuoti elementai nesukeltų kliūčių specialiųjų poreikių turintiems žmonėms, nebūtų ribojamas jų judėjimas.
XII SKYRIUS
KELIO ŽENKLAI IR ŽENKLINIMAS
42. Pėsčiųjų perėjose kelio ženklai įrengiami ir vertikalusis ženklinimas atliekamas vadovaujantis Kelio ženklų įrengimo ir vertikaliojo ženklinimo taisyklių reikalavimais.
43. Kelio ženklai net ir tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui turi būti aiškiai matomi ir suprantami. Jeigu to negalima užtikrinti esamu apšvietimu, naudojami šviečiantys kelio ženklai arba kelio ženklams naudojama didelio atspindžio šviesą atspindinti plėvelė. Kai kelio ženklai Nr. 533 ir Nr. 534 „Pėsčiųjų perėja“ yra įrengiami virš važiuojamosios dalies arba eismo juostos, siekiant atkreipti vairuotojų dėmesį tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, gali būti naudojami šviečiantys nuolatiniai kelio ženklai. Jeigu šviečiantys kelio ženklai Nr. 533 ir Nr. 534 „Pėsčiųjų perėja“ įrengiami virš pėsčiųjų perėjos, rekomenduojama naudoti tokio tipo kelio ženklus, kurie būtų apšviesti iš vidaus, o gerai matomos spalvos (pavyzdžiui, geltonos) šviesa, sklindanti iš kelio ženklų apatinės dalies, apšviestų pėsčiųjų perėją.
44. Jeigu pėsčiųjų perėjos matomumą riboja medžiai ar kitos kliūtys, kelio ar gatvės savininkas privalo užtikrinti, kad šios kliūtys būtų pašalintos. Išskirtiniais atvejais ir pagrindus, kelio ženklus Nr. 533 ir Nr. 534 „Pėsčiųjų perėja“ tikslinga įrengti ir virš važiuojamosios dalies.
XIII SKYRIUS
APŠVIETIMAS
47. Pėsčiųjų perėja turi būti apšviesta taip, kad tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui abiem kryptimis važiuojantys vairuotojai gerai matytų pėsčiuosius, esančius pėsčiųjų perėjoje, ir pėsčiuosius, besirengiančius kirsti gatvę, šaligatvyje (pėsčiųjų take ar pėsčiųjų ir dviračių take). Apšvietimas taip pat turi užtikrinti pėsčiųjų perėjos kelio ženklų, vertikaliojo ir horizontaliojo ženklinimo matomumą. Pėsčiųjų perėjos apšvietimas projektuojamas pagal apšvietimą reglamentuojančius normatyvinius dokumentus.
48. Kryptinis pėsčiųjų perėjų apšvietimas išdėstomas ir įrengiamas taip, kad pėsčiųjų perėja ir besiribojančios pėsčiųjų, besirengiančių kirsti gatvę, laukimo vietos būtų apšviestos tinkama kryptimi (žr. Taisyklių 3 priedo 16 pav.).
Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir
gatves organizavimo taisyklių
1 priedas
PĖSČIŲJŲ PERĖJOS ĮRENGIMO AR ATNAUJINIMO SĄLYGŲ PATIKROS LAPAS
Svarstoma dėl pėsčiųjų perėjos įrengimo ar atnaujinimo |
Taip
Ar vieta yra gyvenvietėje? |
Taip
Ar vietos matomumas yra pakankamas pagal Taisyklių IX skyriaus pirmąjį skirsnį? |
Taip
Ar leistinas arba faktinis važiavimo greitis toje vietoje yra nuo 30 iki 50 km/h įskaitytinai? |
Taip
Ar vieta yra B, C arba D kategorijos gatvėje? |
Taip
Ar pėstiesiems iki kitos gatvės pusės, iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti ne daugiau kaip dvi eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas)? |
Taip
Ar pėstiesiems iki kitos gatvės be iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos pusės reikės pereiti ne platesnę kaip 8,5 m važiuojamąją dalį? |
Taip
Ar pėstiesiems iki iškiliosios saugos salelės ar skiriamosios juostos reikės pereiti ne platesnę kaip 7,0 m važiuojamąją dalį? |
Taip
Ar pėstiesiems iki kitos gatvės pusės iš viso reikės pereiti ne daugiau kaip keturias eismo juostas (įskaitant posūkių, lėtėjimo, greitėjimo ir maršrutiniam transportui skirtas eismo juostas)? |
Taip
Ar abipus gatvės yra pėsčiųjų eismo infrastruktūros tęsiniai: šaligatviai, pėsčiųjų takai ar pėsčiųjų ir dviračių takai? |
Taip
Pėsčiųjų perėjos virš kelio, požeminės ar šviesoforais reguliuojamos perėjos nėra arčiau kaip 100 m atstumu? |
Taip
Ar vieta yra gatvės ruože be koordinuoto veikimo šviesoforų postų („žaliosios bangos“)? |
Taip
Ar vieta nėra sankryžoje, kurioje pagrindinis kelias keičia kryptį? |
Taip
Ar pėsčiųjų perėja bus apšviesta bendruoju gatvės arba kryptiniu pėsčiųjų perėjos apšvietimu? |
Taip
Pėsčiųjų perėją įrengti ar atnaujinti leidžiama |
Pastaba. Jeigu atsakymas į klausimą yra neigiamas, pėsčiųjų perėją įrengti ar atnaujinti draudžiama – turi būti taikoma kita perėjimo organizavimo priemonė.
________________________
Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir
gatves organizavimo taisyklių
2 priedas
TIPINĖS NEŽYMĖTŲJŲ PERĖJŲ ĮRENGIMO SCHEMOS
1 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje
2 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
3 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele
4 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
5 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele ir daliniais iškiliais trapeciniais greičio mažinimo kalneliais
6 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su susiaurinta važiuojamąja dalimi
7 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su susiaurinta važiuojamąja dalimi ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
8 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškreivinta važiuojamąja dalimi
9 pav. Netinkamai iškreivinta važiuojamoji dalis prieš nežymėtąją perėją
10 pav. Nežymėtoji perėja dvipusio eismo gatvėje su iškreivinta važiuojamąja dalimi ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
11 pav. Iškreivintas pėsčiųjų takas nežymėtojoje perėjoje dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su plačia skiriamąja juosta
12 pav. Netinkamai iškreivintas pėsčiųjų takas nežymėtojoje perėjoje dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su plačia skiriamąja juosta
________________________
Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir
gatves organizavimo taisyklių
3 priedas
TIPINĖS PĖSČIŲJŲ PERĖJŲ ĮRENGIMO SCHEMOS
1 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje
2 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su skiriamąja juosta
3 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su iškiliąja saugos salele
4 pav. Netinkamas pėsčiųjų perėjos įrengimas 4 eismo juostų gatvėje
5 pav. Iškreivintas pėsčiųjų takas pėsčiųjų perėjoje dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su plačia skiriamąja juosta
6 pav. Netinkamai iškreivintas pėsčiųjų takas pėsčiųjų perėjoje dvipusio eismo 4 eismo juostų gatvėje su plačia skiriamąja juosta
7 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
8 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele
9 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
10 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškiliąja saugos salele ir daliniais iškiliais trapeciniais greičio mažinimo kalneliais
11 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su susiaurinta važiuojamąja dalimi
12 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su susiaurinta važiuojamąja dalimi ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
13 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškreivinta važiuojamąja dalimi
14 pav. Netinkamai iškreivinta važiuojamoji dalis prieš pėsčiųjų perėją
15 pav. Pėsčiųjų perėja dvipusio eismo gatvėje su iškreivinta važiuojamąja dalimi ir iškiliu trapeciniu greičio mažinimo kalneliu
16 pav. Kryptinio pėsčiųjų perėjos apšvietimo įrengimo pavyzdys
___________________________