LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2020 M. LAPKRIČIO 30 D. ĮSAKYMO NR. 3D-821 „DĖL KAIMO PLĖTROS FINANSINIŲ PRIEMONIŲ FONDO, SKIRTO LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS IR LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO LĖŠOMIS ĮGYVENDINAMOMS FINANSINĖMS PRIEMONĖMS ADMINISTRUOTI, VALDYTOJO SKYRIMO IR FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“

PAKEITIMO

 

2024 m. balandžio 24 d. Nr. 3D-329

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo, skirto Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano finansinėms priemonėms administruoti, finansavimo sąlygų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3D-821 „Dėl Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo, skirto Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano lėšomis įgyvendinamoms finansinėms priemonėms administruoti, valdytojo skyrimo ir finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“, 4 priedą:

1. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

„7.  Priemonės įgyvendinimo trukmė

Paskolos pagal Priemonę teikiamos Reglamento Nr. 2021/2115 taikymo laikotarpiu, t. y. iki 2029 m. gruodžio 31 dienos (toliau – Išlaidų tinkamumo laikotarpis). Tuo atveju, jei Reglamento Nr. 2021/2115 galiojimas bus pratęstas, atitinkamai gali būti pratęstas paskolų pagal Priemonę teikimas. Iki Išlaidų tinkamumo laikotarpio pabaigos Priemonei skirtos Strateginio plano lėšos turi būti išmokėtos galutiniams gavėjams pagal paskolų sutartis, Kontroliuojančiojo fondo valdytojo ir finansų tarpininko (-ų) valdymo išlaidoms padengti bei (ar) valdymo mokesčiui sumokėti.

Kai įgyvendinant Priemonę pagal šios schemos 12 punktą paskola bus derinama su dotacija, remiantis Reglamento Nr. 2021/1060 68 straipsnio 2 dalimi, dotacija galutiniam gavėjui gali būti skirta ir po Išlaidų tinkamumo laikotarpio pabaigos.“

 

2. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

„10.   Paskolų teikimo sąlygos

10.1. Paskola skiriama Paskolos gavėjo projekto finansavimui, išskyrus netinkamoms išlaidoms finansuoti, jeigu toks finansavimas yra susijęs su Paskolos gavėjo investicijomis į žemės ūkio produktų perdirbimą (vertinama pagal verslo plane pateiktą informaciją). Finansuojamas projektas Paraiškos vertinimo metu turi būti pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai atsiperkančiu, kurio atitiktį finansų tarpininkas vertina pagal finansines ataskaitas ir verslo plane nurodytą informaciją, kaip įprastai atlieka asmenų, kuriems teikia paskolas, atžvilgiu.

10.2. Paskola skiriama Paskolos gavėjo verslo plane numatytoms išlaidoms, kurios gali apimti investicijas į materialųjį ir nematerialųjį turtą, susijusias su remiama veikla, taip pat apyvartinio kapitalo finansavimą.

10.3. Paskolos dydis negali viršyti 1 000 000 Eur. Jei paskolos lėšomis finansuojamas apyvartinis kapitalas, pagal reglamento (ES) Nr. 2021/2115 80 straipsnio 3 dalį bendra Paskolos gavėjui suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui suma turi neviršyti 200 000 Eur bendrojo subsidijos ekvivalento (toliau – BSEapyv.) per 3 finansinių metų laikotarpį. Paskolų suteikimo atveju BSEapyv. apskaičiuojamas pagal formulę: BSEapyv. = (P–D) x T x (K bazinė + 4 % – M faktinė), čia P – paskolos suma, Eur (Strateginio plano lėšų dalis); D – dotacijos suma (jei teikiama dotacija), Eur; T – paskolos laikotarpis, išreikštas metais (skaičiai apvalinami 2 (dviejų) skaitmenų po kablelio tikslumu); K bazinė – Europos Komisijos kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną skelbiama bazinė palūkanų norma; M faktinė – taikoma faktinė metinė palūkanų norma (Strateginio plano lėšų daliai). Dotacijos suteikimo atveju  BSEapyv. yra lygus skiriamos dotacijos sumai. Informaciją finansų tarpininkams apie paskolos gavėjui per 3 finansinių metų laikotarpį suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui sumą, išreikštą BSEapyv., teikia Kontroliuojančiojo fondo valdytojas. Jei bendra paskolos ir dotacijos BSEapyv. suma viršija didžiausią galimą paramos apyvartiniam kapitalui sumą, atitinkamai turėtų būti keičiamos viena ar kelios iš šių sąlygų: dotacijos dydis, paskolos suma, paskolos laikotarpis. Tais atvejais, jei Paskolos gavėjas, įgyvendinęs verslo planą, nepasiekia paskolos sutartyje nustatytų investicijų naudą patvirtinančių rodiklių, nustatoma, kad paskolos dalis negali būti nurašoma, o suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui suma neperskaičiuojama.  

10.4. Palūkanos skaičiuojamos tik finansų tarpininkų lėšų daliai. Palūkanų norma finansų tarpininkų lėšų daliai, atsižvelgiant į rinkos sąlygas, nustatoma finansų tarpininkų atrankos sąlygose.

10.5. Paskola suteikiama ne ilgesniam kaip 60 mėnesių laikotarpiui. Paskolos sutartyje gali būti numatytas paskolos grąžinimo atidėjimo terminas. Paskolos grąžinimo atidėjimo terminu nėra prailginamas šiame papunktyje nustatytas paskolos terminas.

10.6. Suteikiant paskolą ir dotaciją projektui, kurį įgyvendinant numatyta žemės ūkio produktų perdirbimo metu gaminti galutinį produktą, nepatenkantį į Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedą, turi būti užtikrinama atitiktis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatoms:

10.6.1. teikiant nereikšmingą (de minimis) pagalbą, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 1 dalies nuostatos;

10.6.2. bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam ūkio subjektui (įskaitant ir su šiuo ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suma per bet kurį trejų metų laikotarpį negali viršyti 300 000 Eur;

10.6.3. jei per 3 (trejus) metus iki de minimis pagalbos skyrimo du juridiniai asmenys susijungia arba vienas įsigyja kitą, arba vienas juridinis asmuo suskaidomas į du ar daugiau atskirų juridinių asmenų, taikomos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

10.6.4. de minimis pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis (BSEpagalba) apskaičiuojamas pagal formulę:

10.6.4.1. paskolų suteikimo atveju BSEpagalba = (P–D) x T x (K bazinė + 4 % – M faktinė), čia P – paskolos suma, Eur (Strateginio plano lėšų dalis); D – dotacijos suma (jei teikiama dotacija), Eur; T – paskolos laikotarpis, išreikštas metais (skaičiai apvalinami 2 (dviejų) skaitmenų po kablelio tikslumu); K bazinė – Europos Komisijos kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną skelbiama bazinė palūkanų norma; M faktinė – taikoma faktinė metinė palūkanų norma (Strateginio plano lėšų daliai);

10.6.4.2. dotacijos suteikimo atveju BSEpagalba yra lygus skiriamos dotacijos sumai, kuris diskontuojamas Schemos 10.6.7 papunktyje nustatyta tvarka.

Jei bendra  paskolos ir dotacijos BSEpagalba suma viršija didžiausią galimą de minimis pagalbos sumą, atitinkamai turėtų būti keičiamos viena ar kelios iš šių sąlygų: dotacijos dydis, paskolos suma, paskolos laikotarpis.

Tais atvejais, jei Paskolos gavėjas, įgyvendinęs verslo planą, nepasiekia paskolos sutartyje nustatytų investicijų naudą patvirtinančių rodiklių, nustatoma, kad paskolos dalis negali būti nurašoma, o suteiktos pagalbos suma neperskaičiuojama.

10.6.5. jei ūkio subjektas veiklą vykdo keliuose sektoriuose, tenkinamos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies nuostatos;

10.6.6. teikiama pagalba gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba arba kita valstybės pagalba vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis;

10.6.7. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama pagalba diskontuojama pagalbos skyrimo dieną. Diskontuota pagalbos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede;

10.6.8. sprendime dėl de minimis pagalbos suteikimo nurodoma skirtos pagalbos suma ir diskontuota skirtos pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis);

10.6.9. vadovaujantis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), tikrinama, ar ūkio subjektui (įskaitant ir su ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus pagalbą, įskaitant pagal šią Priemonę, t. y. apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę, nebus viršyta reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta nereikšmingos (de minimis) pagalbos riba;

10.6.10. jei vienam ūkio subjektui suteikus apskaičiuotą pagalbos dydį būtų viršyta reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta pagalbos riba, priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo, apskaičiuota pagalbos suma sumažinama tiek, kad reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta pagalbos riba nebūtų viršyta;

10.6.11. vadovaujantis Nuostatais, per Nuostatuose nustatytą terminą pateikiama Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) informacija apie Paskolos gavėjams apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka;

10.6.12. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 6 straipsnio 3 ir 7 dalies nuostatomis, visi dokumentai apie suteiktą de minimis pagalbą turi būti saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal priemonę suteikimo datos.

10.7. Paskolos lėšos Paskolos gavėjui turi būti išmokėtos ne vėliau kaip iki išlaidų tinkamumo laikotarpio pabaigos.

10.8. Paskolos gavėjui gali būti suteikta tik viena paskola pagal Priemonę.

10.9. Suteikęs Paskolą, finansų tarpininkas iškart po Kontroliuojančiojo fondo valdytojo pareikalavimo patikros (audito) tikslais turi pateikti paskolos panaudojimą pagal paskirtį pagrindžiančius dokumentus, įskaitant, bet neapsiribojant sutartimis ar mokėjimo nurodymais, pagal kuriuos buvo apmokėta tiekėjams ir (ar) rangovams už įsigyjamą turtą ir (ar) teikiamas paslaugas, finansų tarpininko sąskaitų išrašus apie paskolos lėšų išdavimą, sąskaitas faktūras, finansų tarpininko mokėjimo pavedimus ir (ar) kitus dokumentus.

10.10. Už paskolos panaudojimą pagal paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas Paskolos gavėjas. Jei nustatoma, kad Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės paskolos suteikimui ir (ar) lėšų pagal paskolos sutartį išmokėjimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti visas neteisėtai gautas paskolos lėšas su paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis.“

 

3. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

„12. Paskolos dalies nurašymas

Kai paskola teikiama veiklą pradedančioms įmonėms, veikiančioms iki 3 metų, arba įmonėms, kuriose dirba iki 10 darbuotojų, Paskolos gavėjui gali būti suteikta dotacija, remiantis Reglamento Nr. 2021/1060 58 straipsnio 5 dalimi. Įmonės veiklos vykdymo laikotarpis ir darbuotojų skaičius yra nustatomas pagal paraiškos suteikti paskolą pateikimo FT datos duomenis. Įmonės veiklos vykdymo laikotarpis apskaičiuojamas nuo įmonės įregistravimo Juridinių asmenų registre datos. Dotaciją suteikia finansų tarpininkas iš Strateginio plano lėšų, už Paskolos gavėją padengdamas ne didesnę kaip 35 proc. paskolos dalį. Dotacija skiriama, jei Paskolos gavėjas, įgyvendinęs verslo planą, pasiekia paskolos sutartyje nustatytus, investicijų naudą patvirtinančius rodiklius (pavyzdžiui, verslo plane nurodytus produktų gamybos pardavimo rodiklius). Paskolos sumažinimo sąlygų (rodiklių pasiekimo) įvykdymo vertinimas atliekamas praėjus ne mažiau kaip 12 mėnesių po verslo plano įgyvendinimo. Paskolos sumažinimo sąlygos ir tvarka nustatoma paskolos sutartyje. Prieš sudarant paskolos sutartį finansų tarpininkas turi patvirtinti paskolos sumažinimo sąlygas ir tvarką, o įgyvendinus verslo planą, – patvirtinti šių sąlygų įvykdymą, remdamasis Paskolos gavėjo pateikta informacija.

Įvykdžius paskolos sutartyje nustatytas paskolos sumažinimo sąlygas:

12.1. Finansų tarpininkas patvirtina Paskolos gavėjui dotacijos skyrimą ir jos sumą. Apie savo sprendimą finansų tarpininkas raštu informuoja  Paskolos gavėją;

12.2. Kontroliuojančiojo fondo valdytojas perveda finansų tarpininkui 20 proc. Paskolos gavėjui skirtos dotacijos sumos ir informuoja finansų tarpininką, kad pagal paskolą Kontroliuojančiam fondui grąžintinų lėšų suma mažinama 80 proc. Paskolos gavėjui skirtos dotacijos sumos;

12.3. Finansų tarpininkas su Paskolos gavėju pasirašo paskolos sutarties keitimą, kuriuo sumažinama Paskolos gavėjui skirta  paskolos suma ir pakeičiamos paskolos grąžinimo sąlygos (įmokos ir (arba) terminas). Paskolos suma mažinama Paskolos gavėjui skirta dotacijos suma. Už anksčiau laiko grąžintą paskolos dalį Paskolos gavėjas finansų tarpininkui nemoka išankstinio grąžinimo mokesčio;

12.4. Jei priėmus sprendimą skirti dotaciją Paskolos gavėjas yra grąžinęs daugiau kaip 65 proc. paskolos, finansų tarpininkas gali dalį dotacijos išmokėti tiesiogiai Paskolos gavėjui.“

 

4. Pakeičiu 16 punktą ir jį išdėstau taip:

„16. Lėšų susigrąžinimo veiksmai

16.1. Finansų tarpininkas, vadovaudamasis vidaus gairėmis ir procedūromis, imasi lėšų susigrąžinimo veiksmų dėl kiekvienos nesugrąžintos paskolos, finansuotos pagal Priemonę. Finansų tarpininkui išieškojus iš Paskolos gavėjo, negrąžinusio paskolos ar jos dalies, skolą bei realizavus visas prievolių įvykdymo užtikrinimo priemones, numatytas paskolos sutartyje, išieškotos lėšos, atėmus iš jų skolos išieškojimo vykdymo procese patirtas išlaidas ir ne daugiau kaip 90 kalendorinių dienų priskaičiuotas nesumokėtas palūkanas, atėmus dotaciją, neviršijančią Schemos 12 punkte nustatytų ribų, yra paskirstomos Kontroliuojančiojo fondo valdytojui ir finansų tarpininkui proporcingai jų prisiimtiems įsipareigojimams, t. y. pagal rizikos pasidalijimo proporciją: 80 proc. Kontroliuojančiojo fondo valdytojui ir 20 proc. finansų tarpininkui. Jei finansų tarpininkui įvykdžius skolos išieškojimą iš Paskolos gavėjo bei realizavus visas prievolių įvykdymo užtikrinimo priemones, numatytas paskolos sutartyje, išieškotos lėšos nepadengia skolos, finansų tarpininkas ir Kontroliuojančiojo fondo valdytojas likusią skolos dalį nurašo. Finansų tarpininkas, priėmęs sprendimą toliau nebevykdyti skolos išieškojimo, sprendimą pagrindžiančius dokumentus kartu su priimtu sprendimu privalo pateikti Kontroliuojančiojo fondo valdytojui;

16.2. Skolos nėra išieškomos ar vykdomas skolos išieškojimas sustabdomas ir skolos nurašomos, jeigu:

16.2.1. nėra fizinio asmens, į kurį būtų galima nukreipti išieškojimą, ir jo teisių ir pareigų neperėmė kitas asmuo. Ši aplinkybė įrodoma Kontroliuojančiojo fondo valdytojui pateikiant Lietuvos Respublikos antstolio rašytinę pažymą;

16.2.2. skolos nepavyko išieškoti fizinio asmens bankroto proceso metu. Ši aplinkybė įrodoma Kontroliuojančiojo fondo valdytojui pateikiant Lietuvos Respublikos teismo, nagrinėjančio fizinio asmens bankroto bylą, nutartį, kuria užbaigiama bankroto byla;

16.2.3. juridinis asmuo pasibaigia ir jo įsipareigojimų neperima kitas asmuo, taip pat nėra kito asmens, į kurį būtų galima nukreipti išieškojimą. Ši aplinkybė įrodoma Kontroliuojančiojo fondo valdytojui pateikiant Lietuvos Respublikos antstolio rašytinę pažymą ir (ar) kitą informaciją iš juridinio asmens nemokumo proceso;

16.2.4. nėra Paskolos gavėjo turto, į kurį būtų galima nukreipti išieškojimą, ir yra realizuotos visos prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonės, numatytos paskolos sutartyje. Ši aplinkybė įrodoma Kontroliuojančiojo fondo valdytojui pateikiant Lietuvos Respublikos antstolio rašytinę pažymą, patvirtinančią, kad pažymos išrašymo dieną ir ne mažiau kaip 6 kalendorinius mėnesius iki tos dienos nėra realizuotino turto;

16.2.5. įkeistas turtas yra sunaikintas ar dingęs. Ši aplinkybė įrodoma Kontroliuojančiojo fondo valdytojui pateikiant dokumentus, pagrindžiančius, kad buvo kreiptasi į ikiteisminio tyrimo įstaigą dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo dėl turto pasisavinimo / iššvaistymo, vagystės ar kt. nusikalstamų veikų, ikiteisminio tyrimo įstaigos priimtus nutarimus ir kt.“

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                    Kęstutis Navickas