Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336
2, 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3584
IR LIETUVOS RESPUBLIKOS NARKOTINIŲ IR PSICHOTROPINIŲ MEDŽIAGŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. VIII-602 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3585
2024 m. rugpjūčio 7 d. Nr. 663
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-1385 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 ir 8 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3584 (toliau – projektas Nr. 1) ir Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo Nr. VIII-602 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3585 (toliau – projektas Nr. 2) (toliau kartu – projektai), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui projektus tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Siūlome patikslinti ir papildyti projektą Nr. 1:
1.1. Tarpiniai pluoštinių kanapių produktai neturėtų būti laikomi savarankiškais ir savitiksliais pluoštinių kanapių gaminiais, nes pagal Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo (toliau – PKĮ) 2 straipsnio 15 dalį tai yra tik medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys.
Siekdami teisinio aiškumo ir aiškios atskirties tarp tarpinių pluoštinių kanapių produktų, kurie pagal PKĮ 4 straipsnio 6 dalies nuostatas turi būti sunaudoti gaminant reglamentuojamus pluoštinių kanapių gaminius arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka, pluoštinių kanapių produktų (žaliavų, kurios nėra skirtos galutiniam vartojimui) bei pluoštinių kanapių gaminių (maisto, pašarų, kosmetikos ir kitų gaminių, skirtų galutiniam vartojimui), atsižvelgdami į tai, kad galutiniam vartojimui skirtų gaminių sudėtinė dalis gali būti ne tik neperdirbtos žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir pluoštinių kanapių sėklos, tačiau ir pluoštinių kanapių dalių ir sėklų perdirbimo metu susidarančios medžiagos (ekstraktai, kristalai, biomasė, pluoštinių kanapių granulės ir t. t.), be to, tarpiniai pluoštinių kanapių produktai gali susidaryti ne tik perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas galutiniam vartojimui skirtas gaminys, tačiau ir perdirbimo proceso metu, kai siekiama pagaminti kitą pluoštinių kanapių produktą, taip pat į tai, kad kituose PKĮ straipsniuose, apibrėžiančiuose tarpinių pluoštinių kanapių produktų kontrolę, vartojama ne tarpinio pluoštinių kanapių produkto sąvoka, o pluoštinių kanapių tarpinio produkto sąvoka, siūlome projekte Nr. 1 patikslinti pluoštinių kanapių gaminių (PKĮ 2 straipsnio 7 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:
„7. Pluoštinių kanapių gaminiai – galutiniam vartojimui skirtas maistas, pašarai, kosmetikos gaminiai ir kiti gaminiai, pagaminti naudojant pluoštinių kanapių produktus ir (arba) pluoštinių kanapių tarpinius produktus.“
Siūlome patikslinti pluoštinių kanapių produktų (PKĮ 2 straipsnio 9 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:
„9. Pluoštinių kanapių produktai – perdirbti skirtos žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir pluoštinių kanapių sėklos arba pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kurios nėra skirtos galutiniam vartojimui ar mažmeninei prekybai.“
Siūlome patikslinti tarpinių pluoštinių kanapių produktų (PKĮ 2 straipsnio 15 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:
„15. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai – medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys ar kitas pluoštinių kanapių produktas.“
Taip pat siūlome atsisakyti projekto Nr. 1 2 straipsnio 1 dalyje siūlomo PKĮ 3 straipsnio 1 dalies pakeitimo ir 3 straipsnio 1 ir 3 dalyse siūlomo PKĮ 4 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimo.
1.2. Pluoštinių kanapių produktai pagal siūlomą sąvoką yra ne tik žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir jų sėklos, tačiau ir kitos perdirbimo metu susidarančios medžiagos, kurios paprastai yra laikomos ne deklaruotuose sandėliuose, o gamybinėse patalpose. Išsamūs gamybinių patalpų ir apskaitos reikalavimai (tokiu atveju, jei tetrahidrokanabinolio (toliau – THC) kiekis viršija PKĮ nustatytas ribas pagal šio nutarimo 1.6 papunktyje teikiamą pasiūlymą) bus nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamose Pluoštinių kanapių gaminių gamybos veiklos taisyklėse. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir siekdami nesukurti perteklinės reguliavimo naštos ir išlaikyti PKĮ sistemiškumą, siūlome atsisakyti perteklinio reikalavimo visus pluoštinių kanapių produktus laikyti tik deklaruotuose sandėliuose, laikymo ar klojėjimo vietose ir pakeisti PKĮ 3 straipsnio 3 dalies 5 punktą taip:
„5) vadovaudamiesi Auginimo priežiūros tvarkos aprašu, pluoštinių kanapių produktus, išskyrus medžiagas, susidarančias perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, laikyti tik deklaruotuose sandėliuose, laikymo ar klojėjimo vietose arba, pluoštinių kanapių pasėlius palikę žiemoti laukuose nenupjautus, informuoti apie tai Tarnybą;“.
1.3. Pažymime, kad auginant pluoštines kanapes uždarame grunte galima sumodeliuoti tokias sąlygas, kaip šviesos režimas, temperatūrinis režimas, atitinkamas ir (ar) tikslingas maitinimas išnaudojant hidroponikos galimybes, kurios skatina kanapes kaupti daugiau THC ir (ar) kitų kanabinoidų. Atsižvelgiant į tai, pluoštinių kanapių auginimas uždarame grunte turėtų būti leidžiamas tik išskirtiniais atvejais, vykdant mokslinį tyrimą ir eksperimentinę plėtrą, tačiau neapsiribojant mokslo ir studijų institucijomis, kadangi mokslinį tyrimą vykdyti bei finansavimą jam gauti gali ir kiti subjektai, todėl nėra pagrindo riboti jų galimybės, gavus Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nustatyta tvarka išduotą specialųjį leidimą, vykdyti mokslinį tyrimą uždarame grunte. Atkreipiame dėmesį, kad Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 218 straipsnyje nustatyti griežti reikalavimai norint gauti minėtą leidimą (kiekvienoje veiklos vietoje paskirti asmenį, atsakingą už narkotinių ir psichotropinių medžiagų įsigijimą, laikymą ir apskaitą, turėti sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus atitinkančias patalpas, turėti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos atlikti mokslinio tyrimo vertinimą institucijos išduotą patvirtinimą, kad numatomas vykdyti tyrimas yra mokslinis tyrimas, būti nepriekaištingos reputacijos ir kt.). Siekdami teisinio aiškumo, PKĮ 3 straipsnio nuostatų ir Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo ir terminų derėjimo tarpusavyje ir esant būtinybei griežtai kontroliuoti pluoštinių kanapių auginimą uždarame grunte, siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai, sodininkystei, kaip tarpinius pasėlius arba mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, taip pat selekcijos tikslais, kai siekiama jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, bei naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo tikslais, šiame straipsnyje bei žemės ūkio ministro nustatyta tvarka.“
Siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip:
„3. Pluoštinių kanapių augintojai privalo:
1) auginti pluoštines kanapes tik atvirame grunte. Mokslo ir studijų institucijos ir pluoštinių kanapių augintojai pluoštines kanapes, auginamas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir (arba) selekcijos tikslais, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, gali auginti uždaruose gruntuose ar laboratorijose, turėdami Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme nustatyta tvarka išduotą leidimą;
2) auginti tik įtrauktų į Bendrąjį žemės ūkio augalų rūšių veislių katalogą, paskelbtą pagal Direktyvos 2002/53/EB 17 straipsnį, veislių augalus, sėjai naudodami tik žemės ūkio ministro patvirtintus aliejinių ir pluoštinių augalų sėklos privalomuosius kokybės reikalavimus atitinkančią pluoštinių kanapių sėklą. Ši nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms, auginančioms pluoštines kanapes mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, ir pluoštinių kanapių augintojams, auginantiems pluoštines kanapes selekcijos tikslais ir Tarnybos atliekamo naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, bei EBPO sėklos sertifikato išdavimo tikslais;“.
1.4. Projekto Nr. 1 2 straipsnio 4 dalyje (PKĮ 3 straipsnio 5 dalyje) siūloma nustatyti, kad mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti galės tirti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija, tačiau ir kitos akredituotos Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorijos. Siekdami aiškumo ir atsižvelgdami į tai, kad visos laboratorijos turėtų naudoti tyrimų metodus, akredituotus standarto LST EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“, atitikčiai, o akreditavimą turėtų atlikti nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 765/2008, nustatantį su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinantį Reglamentą (EEB) Nr. 339/93, siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti, vadovaudamasi THC kiekio nustatymo tyrimo metodu, išdėstytu Deleguotojo reglamento (ES) 2022/126 I priede, tiria Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija ar kita Lietuvos Respublikos laboratorija, veikianti pagal standartą LST EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“ ir pagal šį standartą akredituota nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 765/2008, nustatantį su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinantį Reglamentą (EEB) Nr. 339/93, arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorija, veikianti pagal standartą EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“ ir pagal šį standartą akredituota nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal Reglamentą (EB) Nr. 765/2008 (toliau – kita akredituota laboratorija).“
1.5. Projekto Nr. 1 3 straipsnio 2 dalyje (PKĮ 4 straipsnio 11 dalyje) siūloma nustatyti, kad tiekiant pluoštinių kanapių produktus, tarpinius pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius į kitas Europos Sąjungos valstybės nares, šių produktų ir gaminių ženklinimas turi atitikti konkrečios Europos Sąjungos valstybės narės nacionalinius reikalavimus, o maksimali leistina THC kiekio koncentracija neturi viršyti šioje Europos Sąjungos valstybėje narėje nustatyto maksimalaus leistino THC kiekio. Toks reguliavimas ydingas, nes į Lietuvos Respublikos jurisdikciją nepatenka reikalavimų, taikomų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, nustatymas ir šių reikalavimų laikymosi kontrolė. Siekdami skatinti Lietuvos Respublikos gamintojų konkurencingumą, sudaryti prielaidas „verslas verslui“ tipo sandorių rinkos vystymui, neapriboti produkcijos eksporto galimybių bei užtikrinti tinkamą Lietuvos rinkai skirtų pluoštinių kanapių produktų ir gaminių ženklinimą ir minėtų gaminių saugumą, siūlome tikslinti PKĮ 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
Dėl tokios pačios priežasties siūlome atsisakyti ir projekto Nr. 1 3 straipsnio 5 dalyje siūlomo PKĮ 4 straipsnio papildymo 41 dalimi. Pažymime, kad pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto sąvoka nevartojama tolimesniame projekto Nr. 1 tekste, taigi projekto Nr. 1 1 straipsnyje siūlomas PKĮ 2 straipsnio papildymas 121 dalimi yra perteklinis, todėl siūlome jo atsisakyti.
1.6. Pakeitus pluoštinių kanapių produktų sąvoką ir nustačius, kad į šių produktų apimtį patenka ne tik žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir sėklos, tačiau ir kitos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavinės pluoštinių kanapių dalis ir sėklas, ir sudarius galimybę šiuos produktus tiekti į rinką, siekiant užtikrinti produktų ir gaminių saugumą ir užkirsti kelią narkotinių ir psichotropinių bei kitų draudžiamų medžiagų patekimui į rinką, būtina nustatyti maksimalias leidžiamas THC ribas ne tik pluoštinių kanapių gaminiams, tačiau ir pluoštinių kanapių produktams. Atsižvelgdami į tai, kad į pluoštinių kanapių produktų apibrėžtį patenka ir žaliavinės pluoštinių kanapių dalys (t. y. ir išdžiovinta pluoštinių kanapių medžiaga), kuriose, vadovaujantis PKĮ 2 straipsnio 4 dalimi, leidžiama THC koncentracija yra ne daugiau kaip 0,3 procento, be to, pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas negali būti skirtos galutiniam vartojimui (t. y. negali patekti į mažmeninę prekybą), siūlome nustatyti, kad maksimali leidžiama THC koncentracija į Lietuvos Respublikos rinką tiekiamuose pluoštinių kanapių produktuose yra 0,3 procento, ir atitinkamai tikslinti projekto Nr. 1 3 straipsnio 4 dalyje siūlomą PKĮ 4 straipsnio 4 dalies pakeitimą ir jį išdėstyti taip:
„4. Tiekiamuose Lietuvos Respublikos rinkai pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) neturi viršyti leidžiamos 0,2 procento ribos, o tiekiamuose Lietuvos Respublikos rinkai tolimesnei pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtuose pluoštinių kanapių produktuose – 0,3 procento ribos. Į sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro tvirtinamą sąrašą įrašytų konkrečių galutiniam vartojimui skirtų pluoštinių kanapių gaminiuose ar jų kategorijose gali būti nustatytas mažesnis didžiausias leidžiamas THC kiekis (toliau – Sąrašas). Į Sąrašą įrašytuose galutiniam vartojimui skirtuose pluoštinių kanapių gaminiuose didžiausias leidžiamas THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) nustatomas atsižvelgiant į keliamą riziką ir galimą kenksmingą poveikį žmogaus ar gyvūno sveikatai, neviršijant Europos maisto saugos tarnybos rekomenduojamo didžiausio leidžiamo THC kiekio. Kiekviena Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje pagaminta ir Lietuvos Respublikos rinkai tiekiama pluoštinių kanapių gaminių ir pluoštinių kanapių produktų partija turi turėti Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto arba kitos akredituotos laboratorijos išduotą laboratorinių tyrimų protokolą su tyrimų rezultatų vertinimo išvada; laboratorinių tyrimų protokolu patvirtinama, kad pluoštinių kanapių gaminiuose ir pluoštinių kanapių produktuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) neviršija didžiausio leidžiamo THC kiekio. Laboratorinių tyrimų protokolo su tyrimų rezultatų vertinimo išvada dėl gaminių ir produktų, pagamintų iš pluoštinių kanapių sėklų ar pluošto, nereikalaujama.“
Atitinkamai, t. y. nurodant ne tik pluoštinių kanapių gaminius, bet ir pluoštinių kanapių produktus, siūlome patikslinti PKĮ 12 straipsnio 1–8 dalis, 13 straipsnio 1 ir 2 dalis, 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą, 15 straipsnį, 16 straipsnio 1 ir 2 dalis, 17 straipsnio 4 dalį, 18 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir 19 straipsnio 1 dalį į jų apimtį įtraukiant ir pluoštinių kanapių produktų gamybą.
1.7. Pažymime, kad THC kiekis, viršijantis leidžiamą 0,2 procento ribą, gali susidaryti ne tik tarpiniuose pluoštinių kanapių produktuose, tačiau kitose medžiagose, susidarančiose perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas. Siekdami apsaugoti visuomenę nuo psichiką veikiančių medžiagų neteisėtos apyvartos, užtikrinti tinkamą tokių medžiagų kontrolę ir apskaitą, siūlome tikslinti PKĮ 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Jeigu pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) naudojamos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, tokią gamybą vykdyti turi teisę tik Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys ir užsienio valstybių juridinių asmenų ir kitų organizacijų padaliniai, įsteigti Lietuvoje, gavę leidimą vykdyti pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos, kurios metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) naudojamos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, veiklą (toliau – leidimas). Leidimą išduoda, atsisako išduoti, sustabdo ar panaikina jo galiojimą, panaikina galiojimo sustabdymą Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi Vyriausybės patvirtintomis Pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos veiklos taisyklėmis (toliau – Pluoštinių kanapių gaminių gamybos veiklos taisyklės). Už leidimų išdavimą ir šių leidimų tikslinimą imama valstybės rinkliava. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis
(delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, turi būti įtraukiami į apskaitą ir naudojami pluoštinių kanapių produktui ir (arba) gaminiui, atitinkančiam šio įstatymo reikalavimus, gaminti arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. Leidimo turėtojai Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka turi teikti informaciją Vyriausybės įgaliotai institucijai apie medžiagų, susidarančių perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, apyvartą.“
1.8. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Papildomai pažymime, kad projektu Nr. 1 siūloma iš esmės keisti kai kurias Europos Komisijai 2020 m. notifikuotas nuostatas, susijusias su pluoštinių kanapių auginimo būdais ar jų produktų gamyba, charakteristikomis, atitikties vertinimu ir tiekimu rinkai, kurios gali būti laikomos techniniu reglamentu, kaip tai suprantama pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka. Atsižvelgiant į tai, projektas Nr. 1 ir su juo susijęs projektas Nr. 2 notifikuotini Europos Komisijai, atidedant šių projektų priėmimą trims mėnesiams pagal Direktyvą (ES) 2015/1535 ir Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“. Be to, projektų nuostatoms įgyvendinti bus reikalingi papildomi priežiūros institucijų ištekliai rinkos priežiūrai, gaminių kokybei ir saugumui užtikrinti, kurie nėra numatyti 2024 m. valstybės biudžete. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome nustatyti, kad PKĮ pakeitimas įsigalioja 2025 m. lapkričio 1 d.
2. Siūlome patikslinti ir papildyti projektą Nr. 2:
2.1. Siekdami aiškiai ir nedviprasmiškai nustatyti į pirmąjį sąrašą, į kurį įtraukti augalai, narkotinės ir psichotropinės medžiagos, uždraustos (-i) vartoti ir (ar) naudoti dėl žalingų padarinių, kai jais piktnaudžiaujama, žmogaus sveikatai, (toliau – I sąrašas) įtrauktų medžiagų teisėtos apyvartos kriterijus, užkirsti kelią bet kokiam piktnaudžiavimui šiomis nuostatomis ir nesudaryti praktinių šios teisės normos taikymo problemų, siūlome atsisakyti siūlomo abstraktaus kriterijaus, kad jos yra naudojamos įgyvendinant Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo bei susijusių poįstatyminių teisės aktų nuostatas, ir tikslinti projekto Nr. 2 1 straipsnio 1 dalyje keičiamo Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 4 punktą – ne tik aiškiai nurodyti kriterijų, kurį tenkinant galima vykdyti į I sąrašą įtrauktų medžiagų teisėtą apyvartą, tačiau ir atsisakyti konkrečios I sąrašo medžiagos minėjimo (taip sudaryti galimybę akredituotoms laboratorijoms tirti visų natūraliai pluoštinėje kanapėje randamų I sąrašo medžiagų kiekį), ir jį išdėstyti taip:
„4) yra naudojamos kaip pamatinės medžiagos laboratorijų, veikiančių pagal standartą LST EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“ (toliau – standartas LST EN ISO/IEC 17025) ir pagal šį standartą akredituotų nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal Reglamentą (EB) Nr. 765/2008 (toliau – akredituotos laboratorijos), atlikti I sąrašo medžiagų, esančių pluoštinių kanapių gaminiuose, pluoštinių kanapių produktuose ir pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose, nustatymą ir tam reikalingos įrangos kalibravimą arba siekiant akredituoti laboratoriją pagal standartą LST EN ISO/IEC 17025.“
2.2. Atsižvelgdami į tai, kad projekte Nr. 2 yra vartojamos sąvokos, kurios neapibrėžtos Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme, tačiau apibrėžtos kituose įstatymuose (t. y. PKĮ, Lietuvos Respublikos atitikties vertinimo įstatyme), siūlome papildyti Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 2 straipsnio 14 dalį – nurodyti, kad šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos nurodytuose įstatymuose, ir ją išdėstyti taip:
„14. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos atitikties vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos biomedicininių tyrimų etikos įstatyme, Lietuvos Respublikos farmacijos įstatyme, Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos veterinarijos įstatyme ir 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 536/2014 dėl žmonėms skirtų vaistų klinikinių tyrimų, kuriuo panaikinama Direktyva 2001/20/EB.“
2.3. Vertindami tai, kad poreikis įsigyti THC pamatinę medžiagą (THC pavyzdinį medžiagos kiekį kaip kalibravimo etaloną), siekiant akredituoti laboratoriją arba vykdyti THC kiekio tyrimus, gali kilti ne tik pluoštinių kanapių produktus ar gaminius gaminančiam juridiniam asmeniui, tačiau ir juridiniam asmeniui, kuris vykdo tik laboratorijos veiklą ir teikia tyrimų paslaugas (įskaitant valstybės įsteigtas laboratorijas), ir atsižvelgdami į tai, kad turi būti nustatytos aiškios pareigos pamatines medžiagas įsigysiantiems juridiniams asmenims, siūlome tikslinti projekto Nr. 2 1 straipsnį ir vietoje 2 dalimi siūlomo Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 8 straipsnio papildymo 11 dalimi projekto Nr. 2 1 straipsnio
2–4 dalimis siūlome papildyti Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 8 straipsnį 11–13 dalimis:
„11. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytu tikslu juridiniai asmenys turi teisę įsigyti, laikyti, gabenti valstybės viduje, importuoti ir naudoti I sąrašo medžiagų pamatinius standartus, būtinus atlikti tetrahidrokanabinolio (toliau – THC) ir tik tų I sąrašo medžiagų, kurios susidaro perdirbant pluoštines kanapes, nustatymą pluoštinių kanapių gaminiuose, pluoštinių kanapių produktuose ir pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose, atlikti šiems tyrimams reikalingos įrangos kalibravimą. Jiems specialiojo leidimo ar licencijos verstis veikla, susijusia su vaistiniais preparatais, kurių sudėtyje yra I sąrašo medžiagų, ir II, III sąrašų narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, įgyti nereikia.
12. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytu tikslu juridiniams asmenims reikalingas į I sąrašą įtrauktų medžiagų pamatines medžiagas turi teisę importuoti, laikyti ir gabenti valstybės viduje juridiniai asmenys, turintys šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą licenciją. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytus kriterijus atitinkantiems juridiniams asmenims reikalingos pamatinės I sąrašo medžiagos turi būti importuojamos, laikomos ir gabenamos valstybės viduje laikantis šio įstatymo 14, 15 ir 21 straipsniuose nustatytų į II sąrašą įtrauktų medžiagų importo, laikymo ir gabenimo valstybės viduje reikalavimų. Importuotos į I sąrašą įtrauktų medžiagų pamatinės medžiagos gali būti patiektos tik užsakymus pateikusiems šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytus kriterijus atitinkantiems juridiniams asmenims.
13. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytu tikslu į I sąrašą įtrauktų medžiagų pamatines medžiagas naudojantys juridiniai asmenys turi:
1) laikyti pamatines I sąrašo medžiagas šio įstatymo 218 straipsnio 2 punkte nurodytus reikalavimus atitinkančiose patalpose;
3) naudoti tik pagrįstą būtiną naudoti THC tyrimui ir (ar) įrangos kalibravimui I sąrašo pamatinių medžiagų kiekį;
4) vykdyti I sąrašo pamatinių medžiagų apyvartos apskaitą ir teikti ataskaitas šio įstatymo 23 straipsnyje nustatyta tvarka;