Pasvalio rajono savivaldybės taryba

 

Sprendimas

Dėl Pasvalio kultūros centro 2024–2026 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo

 

2024 m. vasario 14 d. Nr. T1-26

Pasvalys

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymu, Lietuvos Respublikos kultūros centrų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1 punktu, atsižvelgdama į Pasvalio kultūros centro 2024 m. sausio 23 d. raštą Nr. R2-12 „Dėl Pasvalio kultūros centro 2024–2030 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, Pasvalio rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Pasvalio kultūros centro 2024–2026 metų strateginį veiklos planą (pridedama).

2. Nustatyti, kad:

2.1. sprendimas skelbiamas Pasvalio rajono savivaldybės interneto svetainėje www.pasvalys.lt ir Pasvalio kultūros centro interneto svetainėje www.pasvaliokc.lt;

2.2. sprendimas įsigalioja 2024 m. kovo 1 d.

Sprendimas gali būti skundžiamas Pasvalio rajono savivaldybės tarybai (Vytauto Didžiojo a. 1, 39143 Pasvalys) Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka arba Lietuvos administracinių ginčų komisijos Panevėžio apygardos skyriui (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka arba Regionų apygardos administraciniam teismui, skundą (prašymą, pareiškimą) paduodant Regionų apygardos administraciniam teismo Kauno (A. Mickevičiaus g. 8A, 44312 Kaunas), Klaipėdos (Galinio Pylimo g. 9, 91230 Klaipėda), Panevėžio (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) arba Šiaulių (Dvaro g. 80, 76298 Šiauliai) rūmuose, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo jo paskelbimo arba įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                           Gintautas Gegužinskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės tarybos

2024 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. T1-26

 

PASVALIO KULTŪROS CENTRO

 

2024–2026 METŲ STRATEGINIS VEIKLOS PLANAS

 

Asignavimų valdytojas (-ai)

Pasvalio kultūros centras, 190633921

(asignavimų valdytojo(-ų) pavadinimas, kodas)

 

Misija

Savo veikla tenkinti rajono gyventojų kultūrinius poreikius, atsižvelgiant į krašto etnokultūros tradicijas, ekonominę situaciją; užtikrinti sąlygas kūrybinei laisvei, suteikti galimybę kiekvienam gyventojui pagal poreikius, sugebėjimus ir norus dalyvauti kultūrinėje veikloje ir kūrybiniame procese; propaguoti profesionalų meną; rengti regiono kultūrinių programų projektus ir rūpintis jų įgyvendinimu; inicijuoti ir koordinuoti rajono renginius; rūpintis etninės kultūros globa ir jos skleidimu; organizuoti mėgėjų meno kolektyvų, studijų, būrelių veiklą; rūpintis mėgėjų meno kolektyvų parengimu ir dalyvavimu dainų šventėse; organizuoti valstybinių švenčių, atmintinų datų, kalendorinių švenčių paminėjimą; rūpintis vaikų ir jaunimo užimtumu, meniniu ugdymu; kurti ir įprasminti šiuolaikines modernias meno veiklos formas; teikti metodinę paramą Kultūros centro skyriams kaimuose; rūpintis specialistų kvalifikacijos kėlimu; bendradarbiauti su kitomis kultūros ir švietimo įstaigomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis.

Vizija

Pasvalio kultūros centras – patrauklus visuomenei ir kultūros vartotojui, atviras bendruomenės meninei ir kultūrinei saviraiškai, Pasvalio rajono kultūrinio identiteto savimonės saugotojas ir puoselėtojas, virtualus, bendradarbiaujantis ir nuolat besikeičiantis.

 

 

 

 

 

I. Situacijos analizė

1.1. Išorinės aplinkos analizė

Politiniai-teisiniai veiksniai:

Pasvalio kultūros centras (toliau – Kultūros centras), vykdydamas jam pavestas funkcijas, vadovaujasi šiomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau - Vyriausybė), Lietuvos Respublikos Kultūros ministerijos priimtomis kultūros programomis ir įstatymais, regiono ir savivaldybės planavimo dokumentais:

·    Lietuvos Respublikos kultūros centrų įstatymu, kuris įteisina Kultūros centrą kaip instituciją ir apibrėžia jo veiklos ypatybes bei kitus su kultūros centro veikla susijusius santykius; Lietuvos Respublikos dainų švenčių įstatymu. Vadovaujantis šiuo dokumentu, kultūros centrų meno mėgėjų kolektyvų, tautodailininkų, liaudies ir profesionalios kūrybos (muzika, choreografija, teatras, dailė, tautiniai rūbai) atstovų pagrindinis veiklos tikslas yra paruošti Dainų švenčių tarybos patvirtintą repertuarą ir atstovauti savo rajonui dainų šventėse;

·    Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymu;

·    Lietuvos kultūros politikos kaitos gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Seimo 2010 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XI-977 „Dėl Lietuvos kultūros politikos kaitos gairių patvirtinimo“;

·    Pasvalio rajono savivaldybės 2024–2030 metų strateginiu plėtros planu, patvirtintu Pasvalio rajono savivaldybės tarybos 2023 m. spalio 18 d. sprendimu Nr. T1-284 „Dėl Pasvalio rajono savivaldybės 2024–2026 metų strateginio plėtros plano patvirtinimo“;

Pasvalio rajono savivaldybės strateginiame plėtros plane išskirti tikslai ir uždaviniai:

·    didinti turistinio, aktyvaus ir kultūrinio gyvenimo patrauklumą rajone;

·   išvystyti turistinių ir rekreacinių paslaugų bei infrastruktūros įvairovę, pagerinti kokybę ir prieinamumą;

·   padidinti kultūros paslaugų įtraukumą, paspartinti kultūros paveldo įveiklinimo procesus;

·    išplėtoti sporto ir aktyvaus laisvalaikio paslaugų pasiūlą.

Tikėtina, kad Pasvalio rajono politikai, formuodami kultūros politiką pagal šiuos tikslus ir uždavinius, skirs pakankamą dėmesį Kultūros centro vykdomai veiklai.

Kultūros centro veiklai įtakos turės Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos, Pasvalio rajono savivaldybės tarybos, Pasvalio rajono savivaldybės mero  priimti teisės aktai, Lietuvos nacionalinio kultūros centro rekomendacijos.

Kultūros centras ir toliau sieks modernizuoti Kultūros centro skyrių infrastruktūrą, plėsti kvalifikacijos tobulinimo paslaugas teikdamas Savivaldybei pasiūlymus dėl Kultūros centro skyrių atnaujinimo, rekonstravimo.

Nepaisant naujų tiek vidinių, tiek išorinių politinių aplinkybių, pagrindiniai ilgalaikiai kultūros politikos prioritetai išliko nepakitę:

·    Skatinti kūrybinę veiklą ir jos sklaidą visuomenėje;

·    Skleisti ir pristatyti Lietuvos kultūrą užsienyje;

·    Didinti kultūrinės informacijos prieinamumą visuomenei;

·    Sudaryti sąlygas visuomenei dalyvauti kultūros veikloje;

·    Išsaugoti kultūrinį paveldą, jo kultūrinę vertę, puoselėti žanrines tradicijas.

Ekonominiai veiksniai:

Kultūros centras finansuojamas iš Savivaldybės biudžeto pagal asignavimų valdytojo patvirtintas sąmatas. Kultūros centro lėšas sudaro: Savivaldybės biudžeto lėšos, lėšos, skirtos vykdyti tikslinėms programoms, lėšos, gaunamos už teikiamas mokamas paslaugas ir nuomą, fizinių ir juridinių asmenų parama, kitos teisėtai įgytos lėšos.

Kultūros centro ir jo skyrių darbuotojai nuolatos rengia projektus papildomoms lėšoms gauti iš įvairių fondų. 2021–2023 m. gautos lėšos buvo naudojamos pagal patvirtintą sąmatą.

Finansavimo šaltiniai (tūkst. Eur)

2021 m.

2022 m.

2023 m.

Savivaldybės biudžeto lėšos

864 000

1 100 700

1 211 000

Valstybės biudžeto lėšos (projektai)

47 250

6 500

19 000

Programų ir fondų lėšos (NVŠ, kultūros pasas)

9 561

7 980

5 966

Pajamos už teikiamas paslaugas

6 803

24 345

47 537

Kitos lėšos (labdara, parama, privatūs rėmėjai)

5 800

3 574

8792

Skiriamos lėšos yra reikalingos ir sudaro pagrindą Kultūros centro ir jo skyrių veiklos funkcijų vykdymui. Trūksta lėšų darbo užmokesčio fondui išlaikant bei skatinant dirbančius ir norinčius dirbti kultūros ir meno darbuotojus, kitus specialistus.

Kultūros ir meno darbuotojams tarnybinių atlyginimų koeficientai nuo 2014 m. liepos 1 d. nuolat didinami vadovaujantis Vyriausybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo 2017 sausio 17 d. įstatymu Nr. XIII-198 (nuo 2024 m. sausio 1 d. – Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymas). Tačiau problema lieka ta pati – vis dar žemi kultūros darbuotojų atlyginimai, didinantys socialinę įtampą, mažinantys darbuotojų motyvaciją. Dėl menko finansavimo ir socialinių garantijų trūkumo į rajono kultūros įstaigas neatvyksta dirbti kultūros ir meno specialistai. Naujų kolektyvų steigimą ir esamų išlaikymą gerokai riboja gabių, kvalifikuotų kolektyvų vadovų, specialistų stoka.

Kultūros centras ir jo skyriai vykdo nemažai veiklų įgyvendinant valstybės ir savivaldybių kultūros politiką, tačiau vis dar trūksta materialinės bazės atsinaujinimo, taip pat trūksta dirbančių kultūros ir meno specialistų (choreografų, vokalinės, chorinės, muzikos vadovų, garso ir šviesos inžinierių, administratorių ir kt.), reikalingas didesnis finansavimas Kultūros centro veikloms vykdyti. Įgyvendinti kultūros politiką trukdo ir neužbaigti Kultūros centro ir jo skyrių renovacijos darbai.  

Socialiniai veiksniai:

Demografinė situacija Pasvalio rajone patvirtina prognozes apie pastebimai mažėjantį gyventojų skaičių ir didėjantį jų amžių. Rajone gyventojų skaičius ateityje gali mažėti dėl vis mažėjančio gimstamumo ir didėjančio mirtingumo, didėjančios gyventojų migracijos į užsienio valstybes. Yra dalis darbingo amžiaus žmonių, kurie keliasi gyventi į miestus, kur išvystyta pramonė, sukuriama daugiau darbo vietų.

Tiek Kultūros centras, tiek jo skyriai jaučia demografinės krizės padarinius. Mažėjantis vaikų ir jaunimo skaičius, kelia didelį rūpestį kultūros ir švietimo darbuotojams. Mažėjant gyventojų skaičiui, kyla reali grėsmė kai kurių Kultūros centro skyrių egzistavimui.

Kultūros prieinamumo ir kultūrinio gyventojų aktyvumo netolygumai yra susiję su socialinės sanglaudos stoka ir gyvenimo kokybės lygio skirtumais, todėl tolygi kultūros sklaida, jos prieinamumas, kultūros plėtra yra svarbi gyvenimo kokybės sąlyga.

Kultūros centras ir jo skyriai pagal savo galimybes gali prisidėti prie šios problemos sprendimo, siekdami gerinti kultūrinės aplinkos ir paslaugų kokybę bei prieinamumą, didindami renginių patrauklumą gyventojams bei svečiams, skatindami bendruomeniškumą, tarpregioninį, tarpinstitucinį bendradarbiavimą, gerindami socialinę aplinką, dalyvaudami sudarant sąlygas tinkamai panaudoti kultūros procesus rajono ekonominei ir socialinei pažangai, per edukacines programas sudarydami sąlygas įgyti naujų žinių ir socialinių įgūdžių bei ugdydami vaikus ir jaunimą. Įstaiga, siekianti pritraukti naujus meno specialistus, nuolat bendradarbiauja su kolektyvų nariais, juos įtraukdama į vadovaujančias meno vadovo, režisieriaus patirtis, veiklas, projektus, taip norėdama ateityje įdarbinti juos Kultūros centre ar jo skyriuose.

Pasauliui globalėjant, sparčiai kintant jaunimo poreikiams, atsiranda naujos meno formos ir būdai, kurių plėtra Savivaldybėje užtikrintų įvairių socialinių grupių kultūros paslaugų poreikių patenkinimą. Aktyvesnė profesionalaus meno sklaida ir populiarinimas (ypatingai jaunesniame amžiuje) paskatintų gyventojus labiau domėtis kultūra ir įvairiomis jos formomis.

 

Kultūros infrastruktūros pertvarkos, maži kultūros darbuotojų atlyginimai didina socialinę įtampą ir tarp pačių kultūros žmonių. Sumenkęs kultūros darbuotojo prestižas ir maži atlyginimai neskatina į regionus vykti specialistų, turinčių aukštąjį išsilavinimą. Lietuva kasmet netenka dalies kūrybinio potencialo.

Technologiniai veiksniai:

Sparčiai vystantis modernioms komunikacijų technologijoms auga aktualios, išsamios ir prieinamos informacijos vaidmuo visuomenėje. Viena iš prioritetinių valstybės sričių – informacinės visuomenės kūrimas, tačiau kultūros įstaigų aprūpinimas naujomis informacijos technologijomis išlieka aktualus. Kultūros įstaigų aprūpinimas šiuolaikinėmis technologijomis reikalingas keliant specialistų kvalifikaciją, dalyvaujant tarptautiniuose kultūros projektuose, taip pat atliekant informacijos sklaidą.

Šiuolaikinis modernus kultūros centras turi būti orientuotas į vartotoją (lankytoją), lavinantis bendruomenę ir kuriantis jos narių poreikius atitinkančias paslaugas, bendraujantis ir bendradarbiaujantis, nuolat besivystantis ir besikeičiantis, virtualus, aktyviai ieškantis papildomo finansavimo.

Kultūros centrui ir jo skyriams labai svarbi ryšių su visuomene sritis. Pagrindinis tikslas – planingai, sistemingai ir kryptingai skleisti informaciją apie Kultūros centro veiklą, bendradarbiauti su įvairiomis institucijomis, žiniasklaida, ieškoti rėmėjų. Apie Kultūros centro veiklą informacija teikiama Kultūros centro interneto svetainėje. Technologijos svarbios ne tik informacijos skaidai, bet ir paslaugų įvairovei bei kokybei.

Kultūros centras šiuo metu yra įsigijęs didelę dalį kompiuterinės įrangos, kuri padeda veiksmingiau vykdyti kultūrinę veiklą. Informacijos gausa kelia reikalavimus kultūros darbuotojams įgyti naujų įgūdžių ir gebėjimų valdyti informaciją, todėl išlieka sudėtingesnių kompiuterinių programų valdymo kursų poreikis.

Informacija apie Kultūros centro ir padalinių veiklą teikiama Kultūros centro interneto svetainėje www.pasvaliokc.lt, Kultūros centro socialinių tinklų Facebook ir Instagram paskyrose, Savivaldybės interneto svetainėje www.pasvalys.lt.

Rajono savivaldybės mastu skatintinas įvairesnių komunikacijos formų su išore plėtojimas, pasinaudojant šiuolaikinėmis IT technologijomis. To priežastys yra reklamos stoka, socialinių tinklų populiarinimas ir kintantys tam tikros auditorijos (jaunimo, užsienyje gyvenančių asmenų ir kt.) informacijos gavimo poreikiai.

1.2. Vidinės aplinkos analizė

Teisinė bazė:

Lietuvos Respublikos Konstitucija garantuoja ir gina pagrindines žmogaus teises ir laisves, tarp jų – kultūros laisvę, teisę turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti, ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas, užtikrina nevaržomą minties, tikėjimo ir sąžinės laisvę, tautinėms bendrijoms priklausančių piliečių teisę puoselėti savo kalbą, kultūrą ir papročius.

Pagrindiniai teisiniai dokumentai, reglamentuojantys Kultūros centro veiklą, yra Kultūros centro nuostatai. Kultūros centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos kultūros centrų įstatymu, kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos ir Pasvalio rajono savivaldybės institucijų teisės aktais.

Kiti veiklą reglamentuojantys dokumentai: Etninės kultūros plėtros valstybinė programa, Dainų švenčių įstatymas, Regionų kultūros politikos gairės.

Kultūros centro veiklą reglamentuoja Pasvalio kultūros centro darbo tvarkos taisyklės, darbuotojų pareigybių aprašymai, darbo reglamentas, apskaitos politika ir kiti dokumentai.

 

Organizacinė struktūra:

Kultūros centras yra Pasvalio rajono savivaldybės biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš Savivaldybės biudžeto, vykdanti kultūrinę veiklą. Kultūros centras – įstatymų nustatyta tvarka įsteigtas ir pripažintas juridinis asmuo, kuris savo veikla rajone puoselėja etninę kultūrą, mėgėjų meną, kuria menines programas, plėtoja švietėjišką, pramoginę veiklą, tenkina bendruomenės poreikius ir organizuoja profesionalaus meno sklaidą.

2015–2017 m. Kultūros centro struktūrą sudarė Pasvalio kultūros centras ir jo 20 skyrių (Daujėnų, Diliauskų, Gulbinėnų, Joniškėlio, Jurgėnų, Kriklinių, Krinčino, Mikoliškio, Namišių, Norgėlų, Pumpėnų, Pušaloto, Raubonių, Rinkūnų, Saločių, Švobiškio, Ustukių, Valakėlių, Vaškų ir Žilpamūšio skyriai). Nuo 2018 m. Centro skyrių skaičius sumažėjo iki 14 (2023 m.), siekiant užtikrinti Kultūros centro organizacinės struktūros ir veiklos efektyvumą, tinkamą tikslų ir uždavinių įgyvendinimą, administracinių išlaidų mažinimą, tikslingą finansinių lėšų panaudojimą bei atsižvelgiant į rajono gyventojų skaičių mažėjimą.

Kultūros centro ir jo skyrių veiklos sritys: pilietinės, tautinės ir dvasinės savimonės saugojimas ir puoselėjimas, kūrybinių sugebėjimų ugdymas, mėgėjų meninės veiklos, renginių, švenčių, festivalių organizavimas, gyventojų kultūrinių poreikių tenkinimas.

Kultūros centrui vadovauja direktorius, kurį į pareigas konkurso būdu priima Savivaldybės meras teisės aktų nustatyta tvarka. Visi darbuotojai yra tiesiogiai pavaldūs direktoriui.

2024–2026 metams planuojama toliau atnaujinti Kultūros centro dokumentaciją, toliau pertvarkyti Kultūros centro struktūrą ir darbo organizavimo ypatybes. Kultūros centro struktūra bus tobulinama atsižvelgiant į Kultūros centro tikslus, gyventojų skaičiaus mažėjimą, naujų kūrybinių raiškų formų atsiradimą, specialistų trūkumą ir kt. Nauja Kultūros centro organizacinė struktūra padės tapti modernia, šiuolaikiškai veikiančia įstaiga.

Žmogiškieji ištekliai:

Pasvalio rajono savivaldybės tarybos 2020 m. balandžio 6 d. sprendimu Nr. T1-57 Kultūros centre ir jo skyriuose buvo patvirtintas leistinas didžiausias pareigybių (etatų) skaičius 61,55 etato.

2023 m. Pasvalio kultūros centre ir jo skyriuose dirbo 64 darbuotojai. Iš jų – 56 kultūros ir meno darbuotojai. 14 kultūros ir meno specialistų turi aukštąjį universitetinį išsilavinimą, 4 – aukštąjį neuniversitetinį, 12 įgijusių aukštesnįjį ar specialųjį išsilavinimą. Kitų darbuotojų yra 8 žmonės.

Planavimo sistema:

Kultūros centro veikla planuojama centro tikslams, uždaviniams ir funkcijoms atlikti, remiantis Vyriausybės bei steigėjo centrui iškeltais tikslais ir uždaviniais.

2024–2026 metais kultūros centro veiklos planavimo sistemą sudarys:

·    Kultūros centro strateginis veiklos planas trijų metų laikotarpiui;

·    Kultūros centro ir jo skyrių metiniai darbuotojų veiklos planai, kalendoriniams metams;

·    Kultūros centro darbuotojų veiklos vertinimas ir užduočių planavimas kalendoriniams metams.

Kultūros centras kasmet iki metų pradžioje nustatyto mėnesio ir dienos Kultūros ministerijai ir steigėjui pateikia nustatytos formos, patvirtintos Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2006 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. ĮV-7 „Dėl kultūros centrų statistinių duomenų pateikimo“, Kultūros centro ir jo padalinių veiklos ataskaitą. Kultūros centro direktorius už Kultūros centro veiklą atsiskaito steigėjui – Pasvalio rajono savivaldybės tarybai, parengdamas kultūros centro metų veiklos ataskaitą.

Kultūros centras akredituotas 2017 m. Vadovaujantis Pasvalio rajono savivaldybės tarybos 2017 m. lapkričio 29 d. Nr. T1-242, Kultūros centrui suteikta aukščiausia kategorija.

Pasvalio kultūros centras ir jo skyriai planuoja parengti iki 10 vnt. skirtingų kultūros žanrų projektų, įvairiems Respublikos fondams, savivaldybės skelbiamiems konkursams, taip pat pasiekti iki 70 000 paslaugų gavėjų organizuojamuose kultūrinėse veiklose.

 

Finansiniai ištekliai: Savivaldybės biudžeto lėšos yra pagrindinis šaltinis Kultūros centrui išlaikyti. Kiti finansiniai šaltiniai: rėmėjų parama, Europos Sąjungos ir Lietuvoje veikiantys kultūros rėmimo fondai. Papildomų lėšų Kultūros centras gauna teikdamas mokamas paslaugas ir rengdamas projektus. Kiekvienais metais kultūros darbuotojai teikia projektus Lietuvos kultūros tarybai, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skelbiamiems Jaunimo iniciatyvų konkursams.

II. SSGG analizė

Stiprybės:

·    Visuomenės (rajono bendruomenės) dalyvavimas meno kolektyvų veikloje.

·    Meno kolektyvų, atlikėjų, burelių skaičiaus išsilaikymas, naujų kūrimasis.

·    Organizuojami tarptautiniai ir respublikiniai kultūros renginiai.

·    Etninių tradicijų puoselėjimas ir sklaida.

·    Kryptinga veikla, tradicinių renginių organizavimas.

·    Meno mėgėjų kolektyvai ir pavieniai atlikėjai daugelio respublikinių konkursų laureatai, prizininkai.

·    Kultūros centre ir skyriuose dirba profesionalūs, patirtį turintys specialistai.

·    Kultūros paslaugų prieinamumo užtikrinimas (renginių dalyvių skaičius pagal įvairias socialines grupes).

·    Projektinės veiklos stiprinimas, lėšų pritraukimas.

·    Kultūros įstaigų tinklas yra optimizuotas, dauguma pastatų sutvarkyta, veikia koncertų, kamerinė ir kino salės.

·    Nuolatinė kultūros paslaugų plėtra, išaugęs lankytojų ir dalyvių skaičius.

Silpnybės:

·    Maži Kultūros centro darbuotojų atlyginimai.

·    Išsilavinimą turinčių specialistų trūkumas.

·    Nepakankamas kultūros įstaigų aprūpinimas garso ir apšvietimo technika.

·    Nepakankami Kultūros centro darbuotojų vadybos, naudojimosi informacinėmis technologijomis gebėjimai.

·    Nepakankamas Kultūros centro skyrių darbuotojų pasirengimas rengti ir įgyvendinti projektus.

·    Nepakankama lauko renginių aptarnavimo techninės bazė.

·    Mažai dėmesio skiriama įvaizdžio formavimui ir informacijos apie veiklą sklaidai.

·    Mažėjantis narių skaičius Kultūros centro kolektyvuose.

·    Kultūros centro skyrių nepakankamas bendradarbiavimas su vietos bendruomenėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis.

·    Nusidėvėję kai kurių kultūros įstaigų pastatai.

·    Nepakankamas renginių atskiroms socialinėms grupėms skaičius.

·    Skaitmeninių įrankių, kultūros turizmo, aktyvaus laisvalaikio paslaugų viešinimo stoka, per maža sklaida užsienio šalyse, parenkami ne tie komunikacijos kanalai.

·    Kitokio požiūrio, naujų formų pristatymas neapsiribojant formalių reikalavimų išpildymu (ryšių su įvairiomis kito tipo institucijomis palaikymas, renginių, organizuotų bendrai kelių organizacijų, dalis).

Galimybės: 

·    Lietuvos ir Europos Sąjungos kultūros rėmimo fondai suteikia galimybę pritraukti lėšų kultūrinei veiklai vykdyti ir plėtoti.

·    Rengti įvairius bendradarbiavimo projektus.

·    Ieškoti tarptautinių partnerių projektams įgyvendinti.

·    Dalyvauti tarptautiniuose kultūros projektuose bei jų rengime, taip sustiprinant Lietuvos, kaip patrauklios ir įdomios šalies, įvaizdį tarptautinėje arenoje.

·    Glaudžiai bendradarbiauti su vietos švietimo, kultūros įstaigomis, nevyriausybinėmis organizacijomis.

·    Ieškoti kultūrinės įvairovės (daugiakultūrinių programų vykdymas, socialinės atskirties grupių įtraukimas).

·    Kultūros infrastruktūros prieinamumo didinimas, modernizavimas, viešųjų erdvių pritaikymas kultūros veiklai, pasinaudojant skatinamosiomis priemonėmis.

·    Naujų meno formų ir būdų atsiradimas ir plėtra.

·    Aktyvesnė profesionaliojo meno sklaida ir populiarinimas (šalies mastu).

·    Augantis dėmesys pažeidžiamų visuomenės grupių poreikiams nacionaliniu mastu, didesnė jų įtrauktis į kultūros, sporto veiklas.

·    Jaunų, kvalifikuotų specialistų skatinimas grįžti/atvykti dirbti ir gyventi į rajoną, juos motyvuojant įvairiomis finansinėmis/nefinansinėmis priemonėmis.

Grėsmės:

·    Dėl neefektyvaus ir nepakankamo kultūros centro finansavimo gali blogėti kultūros paslaugų kokybė.

·    Blogėjanti demografinė, ekonominė situacijos, socialinė padėtis.

·    Lėšų kultūros projektams stygius.

·    Sparčiai besivystanti komercinių renginių pasiūla gali sumažinti visuomenės domėjimąsi vietos tradicijomis, etnokultūra bei mėgėjų meno kolektyvų veikla.

·    Kultūros vartojimo įpročių kaita, kai kultūriniai produktai pateikiami internete, masinėse informacijos priemonėse, todėl Kultūros centre žmonės retai lankosi.

·    Dėl mažų atlyginimų kultūros srityje kompetentingi darbuotojai nebus motyvuoti, gali palikti darbo vietas arba vykdyti veiklą nekokybiškai.

·    Gyventojų nesidomėjimas kultūra apskritai, mažėjanti jų pajamų dalis, skiriama kultūrai.

·    Profesionalių kultūros ir meno darbuotojų motyvacijos dirbti regionuose trūkumas.

 

III. Tikslai

3.1. Ilgalaikis strateginis tikslas:

Tenkinti gyventojų kultūrinius poreikius propaguojant mėgėjų meną, organizuojant bendruomenės narių laisvalaikį, vaikų ir jaunimo užimtumą ir meninį ugdymą, plėtojant tarptautinių kultūrinį bendradarbiavimą ir profesionalaus meno sklaidą, skatinant kultūros paslaugų efektyvumą. 

3.1.1. Strateginio tikslo pavadinimas:

1. Siekti įvairių kultūros žanrų gyvybingumo, globoti ir skatinti etninę, mėgėjų bei profesionalaus meno veiklą, renginių organizavimą bei kitą kultūrinę, kūrybinę raišką, rūpintis jos plėtra.

Strateginio tikslo aprašymas:

Kultūros centras siekia tapti šiuolaikišku ir patraukliu ne tik Pasvalio krašto, bet ir Aukštaitijos regiono kultūros centru. Šis programos tikslas apima Kultūros centro ir jo skyrių veiklą, skirtą bendruomenės narių ugdymui ir kultūrinių poreikių tenkinimui. Kultūros centras ir jo skyriai – vienintelės kultūros įstaigos, galinčios apjungti žmones į meno kolektyvus ir profesionaliai juos mokyti meninių įgūdžių bei sudaryti sąlygas aktyviai sociokultūrinei veiklai. Šiose kultūros įstaigose dirba didelę darbo patirtį turintys kolektyvų vadovai.

Siekiama skatinti aktyvų kultūrinį gyvenimą, kūrybinę veiklą ir meno įvairovę, sudaryti sąlygas atokiausių kaimų gyventojams dalyvauti kultūroje. Ypatingą dėmesį skirti etninės kultūros saugojimui, vietos tradicijų puoselėjimui, sociokultūrinei veiklai, apimančiai visų amžiaus grupių edukaciją.

Kultūros centro meno kolektyvų vykdomi meniniai, edukaciniai, etniniai ir kiti projektai akcentuoja Pasvalio krašto savitumą, skatina tarptautinį bendradarbiavimą ir plėtrą, krašto tradicijų perimamumą iš kartos į kartą.

Norint tenkinti bendruomenės kultūrinius, meninius ir sociokultūrinius poreikius, keliamas tikslas, kuriuo siekiama nuolat atnaujinti esamą Kultūros centro ir jos skyrių meninę-techninę bazę, ją modernizuoti bei motyvuoti darbuotojus.

3.1.2. Strateginio tikslo pavadinimas

2. Efektyvinti Kultūros centro veiklą kultūros paslaugų kokybę ir prieinamumą, formuojant naują organizacijos struktūrą, skatinant darbuotojus kelti kvalifikaciją.

Strateginio tikslo aprašymas

Nuolat ir greitai kintančioje aplinkoje Kultūros centras kasdien priima sprendimus, prisitaiko prie besikeičiančios situacijos ir ieško optimalių būdų efektyvinti veiklą. Organizacijos veiklą lemia ne tik tinkama strategija, tinkama struktūra bei tiksliai organizuoti procesai, bet ir jos vidinė kultūra. Kadangi įstaigos kultūros pagrindas – palyginti stabilūs elementai (vertybės, nuostatos, normos), jos kaita – labai sudėtingas ir ilgas procesas. Jis apima beveik visas Kultūros centro veiklos sritis.

Kultūros centras siekia sukuri modernias, patrauklias, kūrybiškai veiklai sąlygas, estetišką aplinką, kuri atitiktų kultūros įstaigai taikomus kriterijus.

Aprūpinti Kultūros centro ir jo skyrių darbuotojus kompiuterine technika, atnaujinti įgarsinimo ir apšvietimo aparatūrą, atnaujinti ar įsigyti kolektyvų koncertinius drabužius, įsigyti naujus muzikinius instrumentus.

Šis tikslas įgyvendinamas siekiant įtraukti Kultūros centro darbuotojus ir aktyvius bendruomenės narius į veiklos planavimą, kaitos procesus, aktyvinti Kultūros centro tarybos veiklą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Prioritetai, tikslai ir priemonių planas

 

3.2.1. Prioritetas: Profesionalaus meno populiarinimas, bendruomenės sociokultūrinių poreikių tenkinimas ir meninės saviraiškos formavimas.

 

 

Tikslas

 

Uždavinys

 

Priemonė

 

Pasiekimo indikatorius

 

Pasiekimo laikas

 

Atsakingas

 

 

Finansavimo šaltiniai

1. Siekti įvairių kultūros žanrų gyvybingumo, globoti ir skatinti etninę, mėgėjų bei profesionalaus meno  veiklą, renginių organizavimą bei kitą kultūrinę raišką, rūpintis jos plėtra.

 

1.1. Skatinti mėgėjų meno kolektyvų veiklą, užtikrinti jos tęstinumą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1. Rengti mėgėjų meno kolektyvų menines programas, jų pristatymus.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto lėšos, rėmėjų parama.

1.1.2. Organizuoti mėgėjų meno kolektyvų jubiliejus, dalyvių, narių  pagerbimą, apdovanojimus.

Organizuotų renginių skaičius.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai, kultūrinių renginių organizatoriai, administratoriai.

Savivaldybės biudžeto, projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.1.3. Dalyvauti rajoniniuose, regioniniuose, respublikiniuose ir tarptautiniuose festivaliuose, konkursuose.

Atstovaujančių Kultūros centrui ir Pasvalio r. mėgėjų meno kolektyvų skaičius (lyginamoji analizė su ankstesniais metais).

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto lėšos.

1.1.4. Sudaryti sąlygas naujų mėgėjų meno kolektyvų susikūrimui, esamų palaikymui.

Mėgėjų meno kolektyvų skaičiaus pokytis, esamų išlaikymas.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto lėšos, projektų lėšos.

1.2. Organizuoti tradicines ir kalendorines šventes, profesionalaus meno pristatymus, edukacinę veiklą, valstybinių, profesinių švenčių, atmintinų datų minėjimus, organizuoti etninio ir kultūrinio paveldo puoselėjimo ir sklaidos veiklą.

 

1.2.1. Organizuoti valstybinių, profesinių švenčių, atmintinų datų minėjimus.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.2. Rengti edukacines programas.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.3. Rengti bendrus renginius su kultūros ir švietimo įstaigomis, bendruomenėms,  nevyriausybinėmis organizacijomis.

Bendrų renginių skaičius, kultūrinė reikšmė.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.4. Organizuoti renginius, koncertus, skirtus Pasvalio r. gyventojų poreikių tenkinimui.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.5. Organizuoti renginius vaikams ir jaunimui.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.6. Rengti ir organizuoti tradicines ir kalendorines šventes.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, režisieriai, folkloro specialistai,

skyrių administratoriai, kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.7. Siekiant išsaugoti ir plėtoti etninę kultūrą, sudaryti sąlygas etninės kultūros sklaidai ir perimamumui.

Parengtų etnokultūrinių renginių skaičius.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, folkloro specialistai skyrių administratoriai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.8. Rengti rajoninius, regioninius, tarptautinius folkloro, teatrų, chorų festivalius.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.9. Dalyvauti rajoniniuose, regioniniuose, tarptautiniuose įvairių žanrų festivaliuose.

Išvykų į rajoninius, regioninius, tarptautinius folkloro festivalius skaičius.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai, režisieriai.

Savivaldybės biudžeto, projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.10. Rengti finansuojamus projektus, profesionalaus meno sklaidai rajone, dalyvauti ES struktūrinių bei kitų fondų, programų skelbiamuose konkursuose Kultūros centro ir padalinių materialinės bazės atnaujinimui.

Finansuotų projektų skaičius ir skirtų lėšų suma.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų ir ES parama.

1.2.11. Organizuoti profesionalius renginius.

Lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.12. Organizuoti dailininkų, temines parodas ir rengti jų pristatymus.

Parengtų parodų skaičius, lankytojų skaičius.

2024–2026

Direktorius, pavaduotojas, režisieriai, meno vadovai, kultūrinės veiklos organizatoriai, administratoriai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.13. Bendradarbiauti su įvairiomis Lietuvos kultūros institucijomis. 

Parengtų sutarčių skaičius, renginių, projektų skaičius.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

1.2.14. Skatinti bendradarbiavimą su verslo paslaugų sektoriumi.

Bendradarbiavimo sutarčių, veiklų skaičius.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Rėmėjų parama.

 

 

3.2.2. Prioritetas: Kultūros centro veiklos efektyvumas: kultūros organizacijos stiprinimas, paslaugų kokybės tobulinimas.

 

 

Tikslas

 

Uždavinys

 

 

Priemonė

 

 

Pasiekimo indikatorius

 

Pasiekimo laikas

 

Atsakingas

 

 

Finansavimo šaltiniai

2. Efektyvinti Kultūros centro veiklą, kultūros paslaugų kokybę ir prieinamumą, formuojant naują  organizacijos struktūrą, skatinant darbuotojus kelti kvalifikaciją.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1. Organizuoti kultūros darbuotojų kvalifikacijos kėlimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1. Kultūros centro specialistų kvalifikacijos kėlimas, rajono įstaigų organizuojamuose kvalifikacijos kėlimo seminaruose.

Kultūros centro specialistų, dalyvavusių kvalifikacijos kėlime, skaičius.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto lėšos, projekto lėšos.

2.1.2. Dalyvavimas Lietuvos nacionalinio kultūros centro seminaruose.

Kultūros centro specialistų, kvalifikacijos kėlimas.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.2. Skleisti informaciją apie renginius, ieškoti naujų informacijos sklaidos formų.

2.2.1. Sistemingas informacijos skelbimas Kultūros centro interneto svetainėje ir socialiniuose tinkluose.

Per metus publikuotų straipsnių ir svetainės lankytojų skaičiaus kaita.

2024–2026

Direktorius,

direktoriaus pavaduotojas, Skyrių koordinatorius, IT specialistas (scenos technikas), kultūrinės veiklos koordinatorė.  

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.2.2. Informacijos apie Kultūros centro veiklą sklaida rajono įstaigų interneto svetainėse, rajono ir šalies spaudoje.

Per metus išaugusių publikuotų straipsnių ir reportažų apie kultūrinius renginius skaičius.

2024-2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai, raštvedė, IT specialistas (scenos technikas).

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.2.3. Kultūros centro reprezentacinių lankstinukų ir suvenyrų parengimas ir platinimas.

Parengtų reprezentacinių priemonių skaičius Kultūros centro įvaizdžio gerinimui.

2024–2026

Direktorius,

direktoriaus pavaduotojas, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai raštvedė, IT specialistas (scenos technikas).

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

2.3. Užtikrinti poreikių infrastruktūros ir paslaugų plėtros vadybą.

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1. Suformuoti naują Kultūros centro struktūrą.

Kultūros centro struktūros funkcionalumo gerinimas, Centro Skyrių gebėjimas tinkamai įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, vykdyti veiklas.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai.

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.3.2. Nuolat atnaujinti Kultūros centro dokumentaciją.

Naujai parengti ir atnaujinti dokumentai, prisidės įgyvendinant Kultūros centro veiklas.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, raštvedė, skyrių koordinatorius, ūkinės veiklos vadovas, vyr. buhalterė. 

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.3.3. Teikti paraiškas ES ir Savivaldybės fondų programoms dėl lėšų infrastruktūrai, materialinės ir techninės bazės atnaujinimui.

Gautos ir įsisavintos lėšos.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas.

ES, savivaldybės biudžeto lėšos.

2.3.4. Gerinti Kultūros centro materialinę bazę, darbuotojų darbo sąlygas, įsigyjant naujos garso ir apšvietimo įrangos, lauko sceną.

Įsigytų techninių priemonių skaičius.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, ūkvedys, garso ir šviesos inžinieriai, skyrių administratoriai.

Savivaldybės biudžeto, projektų lėšos, rėmėjų parama.

 

2.3.5. Gerinti Kultūros centro mėgėjų meno kolektyvų renginių kokybę, įsigyjant naujų  instrumentų, atnaujinant kolektyvų dalyvių koncertinius drabužius.

Įsigytų instrumentų ir drabužių komplektų skaičius.

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas, skyrių koordinatorius, administratoriai, kolektyvų vadovai.

Savivaldybės biudžeto ir projektų lėšos, rėmėjų parama.

2.5. Įtraukti darbuotojus į Kultūros centro veiklos organizavimą.

 

2.4.1. Planavimo dokumentų parengimas (metų ketvirčio, metiniai, strateginiai planai).

Parengtų  ir įgyvendintų planų  įvykdymo procentas.

2024–2026

Direktorius,

direktoriaus pavaduotojas, administratoriai, folkloro specialistai,

kolektyvų vadovai raštvedė.

Savivaldybės biudžeto lėšos.

2.4.2. Kultūros centro tarybos atnaujinimas.

 

Naujos kūrybingos Kultūros centro tarybos išrinkimas, racionalių ir įgyvendintų tarybos pasiūlymų skaičius.

 

2024–2026

Direktorius, direktoriaus pavaduotojas