LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2019 M. SPALIO 15 D. ĮSAKYMO NR. A1-614 „DĖL DARBO SU JAUNIMU GATVĖJE TVARKOS APRAŠO, MOBILIOJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO, ATVIROJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO PAKEITIMO

 

2020 m. spalio 28 d. Nr. A1-1048

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymo 7 straipsnio 4 dalimi, pakeičiu 2019 m. spalio 15 įsakymą Nr. A1-614 „Dėl Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašo, Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija (Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašas, Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašas, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašas nauja redakcija nedėstomi):

LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL DARBO SU JAUNIMU GATVĖJE TVARKOS APRAŠO, MOBILIOJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO, ATVIROJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

1.   Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašą;

2.   Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašą;

3.   Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašą;

4.   Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašą;

5.   Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašą.“

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                                                      Linas Kukuraitis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro

2020 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. A1-1048

 

 

JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato jaunimo informavimo ir konsultavimo tikslus ir uždavinius, veiklos organizavimo procesą.

2Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos gali būti finansuojamos iš valstybės, savivaldybių biudžetų lėšų ir (ar) kitų finansavimo šaltinių.

3Apraše vartojamos sąvokos:

3.1.    Informacinis (medijų) raštingumas gebėjimas identifikuoti, gauti, vertinti, atrinkti ir etiškai bei atsakingai naudoti reikiamą informaciją iš įvairių informacijos šaltinių.

3.2.    Informavimas – paslauga, kurios metu jaunimui pateikiama reikiama informacija be jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančio darbuotojo rekomendacijų ir nurodoma kreiptis į organizacijas ir institucijas, kuriose gali būti suteiktos specializuotos jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos.

3.3.    Jaunimo informavimas ir konsultavimas darbo su jaunimu forma, apimanti aktualios ir reikiamos informacijos jaunam žmogui pateikimą įvairiomis jaunam žmogui aktualiomis temomis, leidžianti jaunam žmogui, dirbant kartu su jaunimo informavimo ir konsultavimo darbuotoju, gauti atsakymus į rūpimus klausimus, užtikrinant jauno žmogaus nukreipimą į organizacijas ir institucijas, kuriose jis gali gauti jam reikalingą pagalbą;

3.4.    Jaunimo informavimo ir konsultavimo centras (toliau – Centras) – atskira (-os) jaunimui informuoti ir konsultuoti skirta (-os) patalpa (-os) su jaunimu dirbančioje organizacijoje, atitinkanti sąlygas, nurodytas šio Aprašo 11 punkte.

3.5.    Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas – už jaunimo informavimo, konsultavimo ir orientavimo į kitas organizacijas ir institucijas paslaugų teikimą jaunimui atsakingas asmuo, turintis jaunimo informavimo ir konsultavimo kompetencijas (išmano jaunimo informavimo ir konsultavimo principus, žino jaunimo informavimo ir konsultavimo tipus), yra baigęs Nacionalinio jaunimo informavimo ir konsultavimo koordinatoriaus organizuotus mokymus.

3.6.    Jaunimo informavimo ir konsultavimo taškas (toliau – Taškas) neturinti atskirų patalpų, skirtų jaunimui informuoti ir konsultuoti, erdvė, atitinkanti sąlygas, nurodytas šio Aprašo 12 punkte.

3.7.    Konsultavimas – paslauga, kurios metu jaunam žmogui leidžiama išsinagrinėti ir išsiaiškinti rūpimus klausimus, dirbant kartu su jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančiu darbuotoju, ir nurodoma kreiptis į organizacijas ir institucijas, kuriose gali būti suteiktos specializuotos jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos.

3.8.    Nacionalinis jaunimo informavimo ir konsultavimo tinklo koordinatorius (toliau – Nacionalinis koordinatorius) – įstaiga ar organizacija, laimėjusi Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Departamentas) organizuotą Nacionalinio jaunimo informavimo ir konsultavimo tinklo koordinatoriaus atrankos konkursą, nacionaliniu lygmeniu atsakinga už metodinės pagalbos teikimą Centrams ir Taškams ir koordinuojanti Taškus.

3.9.    Tarpsektorinis bendradarbiavimas – bendra valstybės ir savivaldybių institucijų, visuomenės, nevyriausybinių organizacijų, verslo ir žiniasklaidos sektorių veikla, kuria siekiama padėti įgyvendinti bendrus tikslus.

3.10Tarpžinybinis bendradarbiavimas – bendra valstybinio, verslo ir nevyriausybinio sektorių veikla, kuria siekiama padėti įgyvendinti bendrus tikslus.

3.11.  Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme.

 

II SKYRIUS

JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4.      Jaunimo informavimo ir konsultavimo tikslas – užtikrinti, kad jaunimui būtų teikiama objektyvi, kokybiška, suprantama ir visapusiška informacija.

5.      Jaunimo informavimo ir konsultavimo uždaviniai:

5.1.   suteikti tikslią ir suprantamą informaciją jaunam žmogui aktualiais klausimais;

5.2.   suteikti informaciją jaunam žmogui apie skirtingus informacijos šaltinius, kuriuose jaunas žmogus savarankiškai galėtų susirasti jį dominančią informaciją, ir padėti juose orientuotis;

5.3.   rengti informacinius metodinius leidinius ir kitą aktualią medžiagą jaunimui rūpimomis temomis, kuriuose patraukliai būtų apibendrinta pagrindinė jaunam žmogui svarbi informacija tam tikra tema;

5.4.   informuoti jauną žmogų apie jo teises ir pareigas, jam galimas teikti paslaugas, ir padėti suprasti, kaip jaunas žmogus gali jomis pasinaudoti;

5.5.   ugdyti jauno žmogaus medijų ir informacinio raštingumo gebėjimus, tobulinti jaunimo informacinį raštingumą;

5.6.   skatinti kritinį jaunimo mąstymą, priimti savarankiškus sprendimus, padėti atrasti tinkamiausius sprendimus jaunimą dominančiais klausimais;

5.7.   siųsti jauną žmogų į organizacijas ir institucijas, kuriose gali būti suteiktos specializuotos jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos.

 

III SKYRIUS

JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO PRINCIPAI

 

6.   Jaunimo informavimo ir konsultavimo principai:

6.1.   prieinamumo – Centrai, Taškai  ir jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos turi būti prieinamos jaunimui be išimties, pasiūlymai jaunam žmogui turi būti teikiami nemokamai ir netaikomi kiti veiksniai, galintys riboti jaunimo įsitraukimo į visuomenės gyvenimą galimybes;

6.2.   lygiateisiškumo – Centrai ir Taškai siekia užtikrinti jaunam žmogui lygias galimybes gauti informaciją, nepaisant kilmės, lyties, religijos ar socialinės padėties;

6.3.   konfidencialumo – informacija jaunam žmogui teikiama išlaikant pagarbą jauno žmogaus privatumui ir neatskleidžiant besikreipiančio asmens duomenų. Informacija, kuria pasidalija jaunas žmogus, yra neviešinama, nekaupiama, neperduodama kitoms institucijoms bei tretiesiems asmenims be jauno žmogaus sutikimo;

6.4.   savarankiškumo – Centruose bei Taškuose jaunam žmogui turi būti nurodomi tokie informaciniai šaltiniai, kurie padėtų, naudojantis šiuolaikinėmis technologijomis, surasti konkrečią, jį dominančią informaciją ir ugdytų gebėjimus savarankiškai jomis naudotis;

6.5.   pagarbos – kiekvienas į Centrą ar Tašką besikreipiantis jaunas žmogus yra gerbiamas;

6.6.   poreikius atitinkančios pagalbos –  jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantys darbuotojai informuoja jauną žmogų apie medicininės, socialinės, psichologinės ar kitokios pagalbos galimybes, tačiau pagalba gali būti teikiama tik paties jauno žmogaus apsisprendimu;

6.7.   orientavimosi į jauno žmogaus poreikius – teikiant jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas, orientuojamasi į jauno žmogaus poreikius, jo gyvenimo situaciją ir sąlygas, sprendžiami jauną žmogų dominantys ir jam svarbūs klausimai;

6.8.   bendradarbiavimo – jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas skatina bendradarbiavimą tarp įstaigų, organizacijų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įsitraukia į jau egzistuojantį tarpsektorinį arba tarpžinybinį bendradarbiavimą. Centrai ir Taškai turi bendradarbiauti su toje pačioje teritorijoje veikiančiomis organizacijomis, taip pat su kitomis įstaigomis, dirbančiomis su jaunimu;

6.9.   aktualios informacijos – Centrai bei Taškai turimą informaciją turi nuolat pildyti, įtraukti naujas temas. Pateikiama informacija turi būti visapusiška, atnaujinta ir aktuali, tiksli, praktiška ir lengvai suprantama jaunam žmogui.

6.10. individualizuotos informacijos – atsakymas į kiekvieną besikreipiančiojo klausimą turėtų būti individualizuotas.

6.11. objektyvumo – besikreipiančiam asmeniui turėtų būti pateikiama neklaidinanti, patikrinta, iš kelių šaltinių gauta informacija. Ji turi būti objektyvi, neturi būti paveikta religinių, politinių, ideologinių įsitikinimų ar komercinės įtakos.

 

IV SKYRIUS

JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO PASLAUGAS TEIKIANČIŲ ORGANIZACIJŲ DARBO ORGANIZAVIMAS

 

7.  Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos gali būti teikiamos Centruose ir (arba) Taškuose. Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas gali teikti Nacionaliniame koordinatoriuje dirbantis jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas tais atvejais, kai jaunas žmogus tiesiogiai kreipiasi į Nacionalinį koordinatorių.

8.   Jaunimo informavimas ir konsultavimas gali būti dviejų tipų:

8.1. konsultacijos, teikiamos tiesiogiai (gyvosios konsultacijos);

8.2. konsultacijos, teikiamos nuotoliniu būdu (nuotolinės konsultacijos).

9Jaunimo informavimas ir konsultavimas gali būti bendrinis ir specializuotas:

9.1. bendrinio jaunimo informavimo ir konsultavimo metu jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas padeda jaunam žmogui identifikuoti jo problemas ar poreikius atitinkančią informaciją ir pagal poreikį nusiunčia į organizacijas ir (ar) įstaigas, teikiančias specializuotas jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas;

9.2. specializuoto jaunimo informavimo ir konsultavimo metu teikiama tam tikros srities (sveikata, įdarbinimas ir t. t.) informacija ir konsultacijos, siekiant atsakyti į konkretų, reikalaujantį specifinių žinių, jauno žmogaus klausimą.

10.     Nacionalinis koordinatorius yra atsakingas už Taškų koordinavimą nacionaliniu lygmeniu bei metodinės pagalbos teikimą Centrams ir (ar) Taškams. Vykdydamas koordinavimo ir metodinės pagalbos teikimo funkciją, Nacionalinis koordinatorius:

10.1.  koordinuoja Centrų ir Taškų veiklą, renka statistinę informaciją apie į Centrus ir Taškus besikreipiančiam jaunimui suteiktas informavimo ir konsultavimo paslaugas;

10.2.  teikia reikiamą pagalbą ir konsultuoja jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančius darbuotojus jaunimo informavimo ir konsultavimo vykdymo klausimais;

10.3.  organizuoja jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančių darbuotojų mokymo kursus;

10.4.  užtikrina dalomosios medžiagos jaunimui aktualiomis temomis parengimą ir dalijimą;

10.5.  organizuoja nacionalinio lygmens jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugų žinomumo didinimo kampanijas;

10.6.  teikia siūlymus jaunimo informavimo ir konsultavimo klausimais jaunimo politiką formuojančioms ir įgyvendinančioms institucijoms;

10.7.  užtikrina bendradarbiavimą su jaunimui aktualią informaciją teikiančiomis institucijomis bei organizacijomis.

11.     Centras turėtų atitikti šias sąlygas:

11.1.  turėti atskirą jaunimui informuoti ir konsultuoti pritaikytą patalpą, kuri įkurta nesunkiai jaunimui pasiekiamoje vietoje;

11.2.  jame ne mažiau kaip 3 dienas per savaitę ir ne mažiau kaip 4 val. per dieną turėtų dirbti bent vienas jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas;

11.3.  turi turėti jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantį darbuotoją, kuris turėtų būti baigęs mokymus apie jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugų teikimą jaunimui ir kurio pareigybės aprašyme turėtų būti nurodyta, kad darbuotojas teikia informavimo ir konsultavimo paslaugas jaunimui;

11.4.  gali būti įsteigtas kultūros, švietimo, kūno kultūros ir sporto ar socialines paslaugas teikiančio juridinio asmens nuosavybės, patikėjimo teise ar nuomos, panaudos sutarčių pagrindu valdomoje patalpoje, kurioje vykdomas darbas su jaunimu, nekeičiant institucijos juridinio statuso (t. y. gali būti įsteigtas konkrečioje institucijoje, turinčioje atskirą patalpą jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugoms teikti) arba turėti atskirą juridinį statusą.

12.     Taškas turėtų atitikti šias sąlygas:

12.1.  jame ne mažiau kaip 1 darbo dieną per savaitę ir ne mažiau kaip 4 val. per dieną turėtų dirbti bent vienas jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantis darbuotojas;

12.2.  turi turėti jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantį darbuotoją, kuris turėtų būti baigęs mokymus apie jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugų teikimą jaunimui ir kurio pareigybės aprašyme turėtų būti nurodyta, kad darbuotojas teikia informavimo ir konsultavimo paslaugas jaunimui;

12.3.  gali būti įsteigtas kultūros, švietimo, kūno kultūros ir sporto ar socialines paslaugas teikiančio juridinio asmens nuosavybės, patikėjimo teise ar nuomos, panaudos sutarčių pagrindu valdomoje patalpoje, kurioje vykdomas darbas su jaunimu, nekeičiant institucijos juridinio statuso.

13.       Centrai ir Taškai gali būti steigiami jaunimo informavimui ir konsultavimui skirtoje ir pritaikytoje vietoje.

14. Jaunimo informavimas ir konsultavimas turi būti vykdomas pagal vienų metų veiklos planą (toliau – metinis veiklos planas) (Aprašo priedas), kuriame numatomi jaunimo informavimo ir konsultavimo būdai, planuojami tikslai, uždaviniai ir numatomi rezultatai.

15.       Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiantys darbuotojai rengiami vadovaujantis Nacionalinio koordinatoriaus nustatyta tvarka.

16.    Centrų ir Taškų atitikties Apraše įvardytoms sąlygoms patikrą gali atlikti Departamentas pagal Departamento direktoriaus įsakymu patvirtintą tvarką. Centrų ir Taškų atitikties Apraše įvardytoms sąlygoms patikra atliekama siekiant informuoti, kiek Centrų ir Taškų yra šalyje.

17.    Metiniame veiklos plane turi būti įtraukti kokybiniai ir kiekybiniai rodikliai (užpildyta pagal šio Aprašo priede esančią formą):

17.1. kokybiniai jaunimo informavimo ir konsultavimo rodikliai:

17.1.1. kokybiniai rodikliai ir jų rezultatai turi būti susieti su bent vienu iš šio Aprašo 5 punkte įvardytų jaunimo informavimo ir konsultavimo uždavinių;

17.2. kiekybiniai jaunimo informavimo ir konsultavimo rodikliai:

17.2.1. planuojamų parengti informacinių leidinių ir (arba) lankstinukų ir (arba) straipsnių jaunimui rūpimomis temomis skaičius (bendrai elektroninių ir spausdintų);

17.2.2. planuojamų organizuoti informacinių renginių, kuriuose teikiamos jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos, skaičius;

17.2.3. planuojamų suteikti konsultacijų skaičius:

17.2.3.1tiesiogiai suteiktos konsultacijos:

17.2.3.2.  planuojamų suteikti tiesioginių konsultacijų skaičius (iš viso);

17.2.3.3.  jaunimo, kuriam planuojama suteikti tiesiogines (gyvąsias) konsultacijas, skaičius;

17.2.3.4.  kitų žmonių (jauno žmogaus tėvai, kiti žmonės, kurie nepatenka į jaunimo amžiaus kategoriją), kuriems planuojama teikti tiesiogines (gyvąsias) konsultacijas, skaičius;

17.2.4. nuotoliniu būdu suteiktos konsultacijos:

17.2.4.1.  nuotoliniu būdu planuojamų suteikti konsultacijų skaičius (iš viso).

18.       Centruose bei Taškuose teikiamas bendrinio jaunimo informavimo ir konsultavimo temas Departamentas derina su Nacionaliniu koordinatoriumi, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Suderintas temų sąrašas yra patvirtinamas Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus įsakymu trejų metų laikotarpiui ir skelbiamas Departamento interneto puslapyje www.jrd.lt . Prireikus temų sąrašas gali būti papildomas.

__________________________

 

Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašo priedas

________________________________________________

(sudarytojo pavadinimas)

 

JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO _________ M. VEIKLOS PLANAS 

20___m. ___________________ d.

 

I.          BENDRA INFORMACIJA

Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančio centro / taško pavadinimas

 

Adresas

 

Tel. numeris

 

El. paštas

 

 

II.        VEIKLOS PLANAS

Tikslas

Jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugas teikiančios organizacijos veiklos tikslas – užtikrinti, kad  jaunimui būtų teikiama objektyvi, kokybiška ir suprantama informacija. 

1.   Uždavinys

Nurodomas planuojamas vykdyti jaunimo informavimo ir konsultavimo uždavinys, pasirenkamas iš Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašo 5 punkte nurodytų uždavinių

Kokybiniai uždavinio rezultatai

Kiekybiniai uždavinio rezultatai (pildoma, jeigu yra)

įrašomas siekiamas uždavinio kokybinis rezultatas     

įrašomas siekiamas uždavinio kiekybinis kriterijus

įrašomas siekiamo uždavinio kiekybinio kriterijaus rezultatas

2.   Uždavinys

Nurodomas planuojamas vykdyti jaunimo informavimo ir konsultavimo uždavinys, pasirenkamas iš Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašo 5 punkte nurodytų uždavinių

Kokybiniai uždavinio rezultatai

Kiekybiniai uždavinio rezultatai (pildoma, jeigu yra)

įrašomas siekiamas uždavinio kokybinis rezultatas     

įrašomas siekiamas uždavinio kiekybinis kriterijus

įrašomas siekiamo uždavinio kiekybinio kriterijaus rezultatas

 

III.       SIEKIAMI VEIKLOS RODIKLIAI

Eil. nr.

Veiklos rodiklis

Veiklos rodiklių reikšmės metų pabaigoje

BENDRIEJI VEIKLOS RODIKLIAI

1.  

Planuojamas informacinių leidinių ir (arba) lankstinukų ir (arba) straipsnių jaunimui rūpimomis temomis skaičius (bendrai elektroninių ir spausdintų)

 

2.  

Planuojamų organizuoti informacinių renginių, kuriuose teikiamos jaunimo informavimo ir konsultavimo paslaugos, skaičius

 

 

TIESIOGINĖS (GYVOSIOS) KONSULTACIJOS

 

1.  

Planuojamų suteikti tiesioginių konsultacijų skaičius (iš viso)

 

2.  

Jaunų žmonių, kuriems planuojama suteikti tiesiogines (gyvąsias) konsultacijas, skaičius

 

3.  

Kitų žmonių (jauno žmogaus tėvai, kiti žmonės, nepatenkantys į jaunimo amžiaus kategoriją), kuriems planuojama suteikti tiesiogines (gyvąsias) konsultacijas, skaičius

 

NUOTOLINIU BŪDU SUTEIKTOS KONSULTACIJOS

1.  

Nuotoliniu būdu planuojamų suteikti konsultacijų skaičius (iš viso)

 

Tvirtinama jaunimo informavimo ir konsultavimo centro arba taško, kuriame teikiamos jaunimo informavimo paslaugos, vadovo (-ės):

 

Data:

 

Papildomi komentarai (jeigu yra):

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro

2020 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. A1-1048

 

 

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tikslus ir uždavinius, jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo principus, jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklos organizavimo etapus ir procesą.

2Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymas gali būti finansuojamas iš valstybės, savivaldybių biudžetų lėšų ir (ar) kitų finansavimo šaltinių.

3Apraše vartojamos sąvokos:

3.1.    Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, – darbuotojas, kuris skatina jauną žmogų ugdytis asmeninius ir socialinius įgūdžius, siekdamas jam padėti prisitaikyti visuomenėje, sėkmingai susidoroti su kasdienio gyvenimo poreikiais ir problemomis, suteikdamas jam žinių ir gebėjimų, padedančių įsitraukti į darbo rinką.

3.2.    Individualus darbas su jaunimu – trumpalaikės konsultacijos arba tęstinė pagalba jaunam žmogui įvairiose gyvenimo situacijose, siekiant jį įgalinti spręsti savo asmenines ir socialines problemas.

3.3.    Mažiau galimybių turintis jaunimas – jaunimas, neturintis tokių pat sąlygų kaip bendraamžiai savo kompetencijoms ir veikloms plėtoti, nes gyvena nepalankiomis sąlygomis ar patiria socialinių, ekonominių, išsilavinimo, kultūrinių, geografinių sunkumų, turi negalią ir (ar) sveikatos problemų.

3.4.    Neaktyvus jaunas žmogus – nesimokantis, nestudijuojantis, nedirbantis pagal darbo sutartį ar savarankiškai, neturintis kitų darbo santykiams prilygintų teisinių santykių, nevykdantis neatlygintinio užimtumo veiklos, neieškantis darbo jaunas žmogus (toliau – NEET).

3.5.    Tarpsektorinis bendradarbiavimas – bendra valstybės ir savivaldybių institucijų, visuomenės, nevyriausybinių organizacijų, verslo ir žiniasklaidos sektorių veikla, kuria siekiama padėti įgyvendinti bendrus tikslus.

3.6.    Tarpžinybinis bendradarbiavimas – bendra valstybinio, verslo ir nevyriausybinio sektorių veikla, kuria siekiama padėti įgyvendinti bendrus tikslus.

3.7.    Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme bei Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme.

 

II SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tikslas – kompleksiškai teikti paslaugas, lavinant jauno žmogaus asmeninius ir socialinius įgūdžius, suteikiant jaunam žmogui žinių ir gebėjimų, leidžiančių integruotis į darbo rinką ir (ar) grįžti į švietimo sistemą. 

5Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo uždaviniai:

5.1.    motyvuoti jaunimą, ypatingą dėmesį skiriant NEET ir mažiau galimybių turinčiam jaunimui, įsitraukti į veiklas ir ugdyti jo socialinius bei darbo rinkai reikalingus įgūdžius;

5.2.    organizuoti individualų darbą su jaunimu, siekiant stiprinti jo gebėjimus spręsti kasdienio gyvenimo problemas ir užtikrinti kasdienius poreikius;

5.3.    ugdyti jauno žmogaus asmenines, socialines ir profesines kompetencijas;

5.4.    ugdyti jauno žmogaus dalykines kompetencijas, reikalingas integruotis į švietimo ar darbo rinkos sistemas;

5.5.    kelti jaunimo, ypatingą dėmesį skiriant mažiau galimybių turinčiam jaunimui ir NEET, motyvaciją per praktinių įgūdžių ugdymo veiklas;

5.6.    tarpininkauti tarp jaunimo, valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų, atstovauti jaunimo, dalyvaujančio jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklose, interesams, sprendžiant klausimus, susijusius su jo gyvenimo kokybės gerinimu;

5.7.    kurti tarpžinybinio bendradarbiavimo tinklą savivaldybės lygmeniu.

 

III SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO PRINCIPAI

 

6Be darbo su jaunimu principų, nustatytų Jaunimo politikos pagrindų įstatyme, vykdant jaunimo praktinių įgūdžių ugdymą, vadovaujamasi šiais principais:

6.1. abipusės pagarbos – darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, turi gerbti jaunimo pasirinktą gyvenimo būdą, kuris gali skirtis nuo jo gyvenimo būdo, laikytis konfidencialumo bei profesinės etikos principų;

6.2. poreikius atitinkančios pagalbos teikimo – darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, konsultuoja jauną žmogų, kokios yra galimybės gauti medicininę, socialinę, psichologinę ar kitokią pagalbą, kuri gali būti teikiama tik asmeniui sutikus;

6.3. konfidencialumo – informacija, kuria pasidalija jaunimas praktinių įgūdžių ugdymo metu, yra neviešinama, nekaupiama, neperduodama kitoms institucijoms ar tretiesiems asmenims be jauno žmogaus sutikimo;

6.4. bendradarbiavimo – darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, skatina valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų bendradarbiavimą, įsitraukia į jau egzistuojantį tarpsektorinį arba tarpžinybinį bendradarbiavimą;

6.5. santykių kūrimo – praktinių įgūdžių ugdymo metu kuriami pasitikėjimu grįsti santykiai tarp darbuotojo, dirbančio su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, ir jauno žmogaus;

6.6. nuoseklaus ugdymo proceso užtikrinimo – organizuodamas įvairias veiklas bei užimtumą, darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, siekia užtikrinti asmeninių, socialinių, profesinių, mokymosi mokytis kompetencijų lavinimą, inicijuoja ir stebi jauno žmogaus pokyčių procesą;

6.7. palydėjimo – teikiant individualaus palydėjimo paslaugas, darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, užtikrina sklandų ir nenutrūkstamą jauno žmogaus tolesnio motyvavimo ir socialinės adaptacijos procesą.

 

IV SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO ORGANIZAVIMAS

 

7Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklą gali vykdyti juridiniai asmenys, kurie turi daugiau kaip 1 metų darbo su jaunimu patirtį ir bendradarbiauja su ne mažiau kaip 2 organizacijomis, veikiančiomis darbo su jaunimu srityje (pvz., seniūnijomis, bendruomenėmis, nakvynės namais, atviraisiais jaunimo centrais, medicinos įstaigomis, globos namais, policija ir kitais juridiniais asmenimis ar organizacijomis), taip pat su organizacijomis, kuriose jaunas žmogus gali atlikti praktiką (bendradarbiavimas turi būti apibrėžtas sutartimis).

8Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklą vykdančios organizacijos turi turėti ne mažiau nei 2 darbuotojus, dirbančius su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu.

9Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, turi turėti darbo su socialinę atskirtį patiriančiu ir (ar) mažiau galimybių turinčiu jaunimu patirties. 

10.     Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklą vykdanti organizacija, atitinkanti Aprašo 7, 8 ir 9 punktuose keliamus reikalavimus, ne rečiau kaip vieną kartą per savaitę turi organizuoti darbuotojų, dirbančių su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, susirinkimus.

11.     Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, ieškodamas jaunimo, su kuriuo bus vykdomos jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklos, turi naudoti atskirus darbo su jaunimu gatvėje bei mobilaus darbo su jaunimu būdus:

11.1.  dirbti su jaunimu nuvykus į gyvenamąją teritoriją, kurioje nėra darbo su jaunimu infrastruktūros, siekiant identifikuoti jauną žmogų, kuriam reikia pagalbos, ir pateikti jam atitinkantį jo poreikį pasiūlymą;

11.2.  dirbti tiesiogiai su jaunimu neformaliose jaunimo susibūrimo vietose (viešosiose erdvėse, gatvėse, parkuose, kavinėse, sporto aikštynuose, klubuose ir kt.), siekiant identifikuoti jauną žmogų, kuriam reikia pagalbos, ir pateikti jam atitinkantį jo poreikius pasiūlymą.

12.     Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, dirba pagal individualų veiklos planą, sudarytą atsižvelgiant į jauno žmogaus poreikius, įgytą išsilavinimą, kvalifikaciją, darbinę patirtį, tolesnės karjeros planus, jauno žmogaus motyvaciją dirbti ir (ar) mokytis. Taip pat turi būti atsižvelgiama į konkrečias jauno žmogaus emocines, bendravimo, asmenybės problemas, socialinius įgūdžius.

13.     Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, remdamasis individualiu veiklos planu, organizuoja konsultacijas su jaunu žmogumi, kurios turi būti vykdomos ne rečiau kaip kartą per savaitę ir gali vykti tiek susitikus gyvai, tiek nuotoliniu būdu.

14.     Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, jei paslaugos negali suteikti pats, turi inicijuoti psichologo, socialinio darbuotojo, teisininko, asmeninio finansininko, karjeros specialisto ir (ar) panašių paslaugų teikimą. Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, turi jaunam žmogui padėti susirasti specialistą, į kurį jis turėtų kreiptis.

15.     Siekiant ugdyti jauno žmogaus asmenines, socialines ir profesines kompetencijas bei esant poreikiui, darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu, palydi jauną žmogų į vietą, kurioje jis gali užsiimti savanoriška veikla, arba į įstaigą, kurioje jis gali atlikti praktiką.

V SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO VYKDYMO VERTINIMAS

 

16.     Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymas turi būti vykdomas pagal Asmens praktinių įgūdžių ugdymo individualų veiklos planą (Aprašo priedas), kuriame yra iškelti darbo su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo tikslai ir planuojamos teikti paslaugos.

17.     Individualiame veiklos plane turi būti įtraukti kokybiniai ir kiekybiniai veiklos vertinimo rodikliai.

__________________________

 

Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo aprašo priedas

 

________________________________________________

(sudarytojo pavadinimas)

 

ASMENS PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO INDIVIDUALUS VEIKLOS PLANAS

 

1.   INDIVIDUALAUS VEIKLOS PLANO ĮGYVENDINIMO TERMINAS:

Praktinių įgūdžių ugdymo veiklų pradžios data:

 

Planuojama praktinių įgūdžių ugdymo veiklų pabaigos data:

 

2.   DARBUOTOJAS, DIRBANTIS SU JAUNU ŽMOGUMI PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO METU:

Vardas, pavardė

 

3.  JAUNAS ŽMOGUS:

Vardas, pavardė

 

4.  JAUNO ŽMOGAUS SITUACIJOS TRUMPAS APRAŠYMAS:

SITUACIJA (aprašoma jauno žmogaus situacija, kodėl reikalingos praktinių įgūdžių ugdymo priemonės):

 

5.  INDIVIDUALAUS VEIKLOS PLANO TIKSLAS IR PLANUOJAMOS TEIKTI PASLAUGOS

Tikslas

Pavyzdžiui:

•    Integracija į darbo rinką

•    Reintegracija į darbo rinką

•    Tolesnis mokymasis pagal formaliojo švietimo programą

•    Tolesnis mokymasis pagal neformaliojo profesinio mokymo programą

•    Socialinių kompetencijų ugdymas, motyvavimas integruotis į darbo rinką / švietimo sistemą

•    Kita

Planu Planuojamos teikti dalyviui paslaugos

Pavyzdžiui:

·    Individualus palydėjimas

·    Mentorystė

•    Asmeninių, tarpasmeninių ir profesinių kompetencijų ugdymas

•    Stažuotė darbo vietoje

•    Siauros srities specialistų paslaugos (psichologo, socialinio darbuotojo, kalbų specialisto ir pan.)

•    Kita

6. DETALUS VEIKLŲ PLANAS

Veiklos

Įgyvendinimo terminai, datos (nuo – iki)

(metai, mėnuo, diena)

Planuojamas

valandų skaičius

Siekiamas pokytis

1. Pvz., individualios konsultacijos

20..-..-.. iki 20..-..-..

34 val.

URR  

2.

 

 

 

Iš viso (val.):

 

 

 

 

Įsipareigoju dalyvauti šiame individualiame veiklos plane numatytose priemonėse.

Dalyvis:

 

 

 

 

 

 

 

(vardas, pavardė, parašas)

 

 

 

Įsipareigoju jaunam žmogui sudaryti tinkamas sąlygas įvykdyti jo įsipareigojimus, suteikti visapusišką pagalbą ir palaikymą.

 

 

Darbuotojas, dirbantis su jaunu žmogumi praktinių įgūdžių ugdymo metu:

 

__________________________________

 

(vardas, pavardė, parašas)