AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2021 m. lapkričio 3 d. Nr. T-234
Naujoji Akmenė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 straipsniu, 48 straipsnio 3 dalimi, Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 2 punktu, Akmenės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. ir galioja iki 2022 m. gruodžio 31 d.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos administracinių ginčų komisijos Šiaulių apygardos skyriui arba Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Akmenės rajono savivaldybės tarybos
2021 m. lapkričio 3 d. sprendimu Nr. T-234
AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROS NUOSTATOS
1. Akmenės rajono savivaldybės užimtumo didinimo programa parengta ir vykdoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 878 „Dėl Užimtumo didinimo 2014–2020 metų programos patvirtinimo“, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
2. Sąvokos:
2.2. Programos vykdytojai – Akmenės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos seniūnijos, biudžetinės įstaigos, įmonės, socialiniai partneriai ir kitos organizacijos;
2.3. Programą koordinuoja – Akmenės rajono savivaldybės tarybos atstovas, Savivaldybės administracijos specialistų, Akmenės rajono jaunimo ir naujinimo organizacijų sąjungos „Jaunimo apskritasis stalas“ atstovas, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Akmenės skyriaus (toliau – Užimtumo tarnyba) ir socialinių partnerių atstovai lygiateisiais pagrindais Savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta darbo grupė.
3. Programos tikslas – pasiekti kuo didesnį gyventojų užimtumą, kad kiekvienas gyventojas galėtų rasti turimą kvalifikaciją atitinkantį darbą ir užsitikrinti tinkamą pragyvenimo lygį, skatinti darbo vietų kūrimą ir darbo paklausą, didinti darbo jėgos kvalifikacijos atitiktį darbo rinkos reikmėms, laisvus darbo išteklius integruoti į darbo rinką ir juos išlaikyti.
4. Programoje gali dalyvauti asmenys, kurie atitinka Užimtumo įstatymo 20 straipsnio 2 dalį ir 48 straipsnio 2 dalį ir kitos asmenų grupės Savivaldybės administracijos darbo grupės siūlymu.
6. Programoje vartojamos sąvokos atitinka Užimtumo įstatyme ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme apibrėžtas sąvokas.
II SKYRIUS
ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
8. Nuo 2016 m. iki 2019 m. nedarbo lygis Akmenės rajone sumažėjo 1,3 proc. punkto, kai šalyje tuo pačiu laikotarpiu šis rodiklis mažėjo lėčiau – 0,3 proc. punkto. Nedarbo lygis Akmenės rajone 2021 m. rugpjūčio 31 d. lyginant su 2020 m. sumažėjo 1,2 proc. punkto. Šį sumažėjimą galėjo lemti padidėjusi darbo jėgos paklausa (žr. 1 pav.).
*Preliminarūs duomenys
Šaltinis: Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Akmenės skyrius
1 pav. Šalies ir Akmenės r. palyginamieji darbo rinkos duomenys
Vertinant dabartinę darbo rinkos situaciją planuojama, kad įtampa darbo rinkoje didės – laisvų darbo vietų skaičius dar labiau didės, tačiau darbo paklausa žemos kvalifikacijos darbui mažės. Vis daugiau darbdavių ieškos aukštos kvalifikacijos darbuotojų. Regioniniai darbo rinkos skirtumai taip pat gali išaugti, tai įtakos vis didesni darbo užmokesčio skirtumai, tikėtina, kad gali suintensyvėti vidinė migracija, kuomet darbuotojai kelsis iš regionų į didesnius miestus, kuriuose darbo užmokestis yra didesnis.
9. Vidutinis darbo užmokestis (be individualių įmonių) Akmenės rajone 2020 m. lyginant su to paties laikotarpio šalies rodikliu, yra 10,9 proc. arba 157 Eur mažesnis. 2020 m. atotrūkis tarp šalies vidurkio ir Akmenės rajono sumažėjo 14 Eur. Tikėtina, kad atotrūkio mažėjimą galėjo lemti naujai pastatytos medienos perdirbimo gamyklos atidarymas, taip pat išaugusi darbo jėgos paklausa.
*2019 metų darbo užmokesčio padidėjimą įtakojo nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojęs Valstybinio socialinio draudimo įstatymo pakeitimas, kuriuo valstybinio socialinio draudimo įmokos buvo perkeltos darbuotojams
Šaltinis: Lietuvos statistikos departamentas
2 pav. Vidutinis darbo užmokestis be individualių įmonių, Eur
10. Nuo 2016 m. pastebima deklaravusių gyvenamąją vietą gyventojų skaičiaus mažėjimo tendencija. Nuo 2017 m. Akmenės rajone gyventojų sumažėjo 2,3 tūkst., 2019 m. 0,1 tūkst., 2020 m. 0,4 tūkst., o per 2021 m. I pusm. 0,2 tūkst. Gyventojų skaičiaus mažėjimas aktualus visos šalies mastu, ypač regionams. Akmenės rajone itin jaučiamas gyventojų senėjimo ir gyventojų skaičiaus mažėjimo procesas, todėl užimtumo didinimas galėtų prisidėti prie jaunų asmenų išsaugojimo rajone, socialinės atskirties mažinimo ir įvairių socialinių grupių asmenų integracijos į darbo rinką. (žr. 3 pav.).
Šaltinis: Lietuvos statistikos departamento 2021 m. spalio 18 d. duomenys
3 pav. Nuolatinių gyventojų skaičius metų pradžioje, asm.
11. Detalizuojant Akmenės rajono gyventojų užimtumo didinimo poreikį pagal tikslines grupes, nuo 2022 m. sausio 1 d. iki 2022 m. gruodžio 31 d. bus organizuotas Administracijos direktoriaus nustatyta tvarka bedarbių, iš jų ilgai nedirbusių, gyvenančių socialinės rizikos šeimose, piniginės socialinės paramos gavėjų dalyvavimas Programoje. Siekiama labiau integruoti į darbo rinką ir jaunus asmenis: moksleivius ir studentus. Užimtumo tarnybos 2020 m. rugsėjo 30 d. duomenimis Akmenės rajone nėra studentų ieškančių darbo. Į darbo rinką įtraukiami ilgalaikiai bedarbiai, gyvenantys socialinės rizikos šeimose ar piniginės socialinės paramos gavėjai bei jauni asmenys. Tokiu būdu prisidedama prie gyventojų emigracijos mažinimo.
1 lentelė
Bedarbio statusą turinčių asmenų išskirstymas į grupes
Seniūnija |
Naujosios Akmenės miesto |
Naujosios Akmenės kaimiškoji |
Akmenės |
Ventos |
Papilės |
Kruopių |
Viso: |
Rūpintiniai |
0 |
||||||
Nėščios moterys |
2 |
1 |
1 |
4 |
|||
Grįžę iš laisvės atėmimo vietų |
3 |
1 |
1 |
5 |
|||
Piniginės socialinės paramos gavėjai |
169 |
48 |
41 |
39 |
21 |
18 |
336 |
Priklausomi nuo narkotinių medžiagų |
0 |
||||||
Prekybos žmonėmis aukos |
0 |
||||||
Buvę politiniai kaliniai ir tremtiniai |
0 |
||||||
Turintys pabėgėlio statusą |
0 |
||||||
Asmenys, patiriantys socialinę riziką |
0 |
||||||
Vyresni nei 40 m. |
483 |
119 |
219 |
178 |
170 |
75 |
1244 |
Viso: |
657 |
168 |
261 |
217 |
192 |
94 |
1589 |
12. Asmenys, kuriems taikomos Užimtumo įstatyme nustatytos darbo rinkos paslaugos ir užimtumo rėmimo priemonės (žr. 1 lentelė):
13. Užimtumo didinimo programos gali būti rengiamos asmenims, kurie yra:
13.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
13.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
13.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
13.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
13.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR (AR) PRIEMONIŲ PLANAS
14. Programa vykdoma vadovaujantis Užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo sąlygų ir tvarkos aprašu. Programą organizuoja Savivaldybės administracija kartu su Užimtumo tarnyba.
15. Programos tikslams pasiekti įgyvendinamos šios priemonės:
15.1. kvalifikacijos nereikalaujantys aplinkos tvarkymo, pagalbiniai darbai – kuriems atlikti nekeliami jokie specialūs kvalifikacinių įgūdžių ar profesinių gebėjimų reikalavimai;
15.2. kvalifikacijos reikalaujantys darbai – kuriems reikalingi specialūs įgūdžiai ar profesinių gebėjimų reikalavimai, kai darbuotojas turi kvalifikaciją pagrindžiančius dokumentus. Prioritetas – universalaus dizaino kūrimas – gaminių ir aplinkos formų (viešųjų erdvių) kūrimas, kuriais be specialaus pritaikymo galėtų naudotis: vaikai, suaugusieji, senyvo amžiaus asmenys, neįgalieji, įvairių tautybių ir grupių asmenys.
16. Maksimali Programos trukmė 1 asmeniui – 12 mėn. Bus įdarbinta ne mažiau kaip 15 asmenų, iš jų: bedarbiai, taip pat ilgai nedirbę, gyvenantys socialinės rizikos šeimose, piniginės socialinės paramos gavėjai. Numatoma, kad vieno asmens įdarbinimui bus skiriama iki 9 750 Eur per metus.
17. Asmenų, įdarbinamų pagal Programą, atranka bus vykdoma atsižvelgiant į darbų pobūdį. Pagal galimybes sudaromos sąlygos dalyvauti visoms Programos 13 p. nurodytoms asmenų grupėms.
Šaltinis: Akmenės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus 2020 m. gruodžio 31 d. duomenys
4 pav. Unikalūs socialinės pašalpos gavėjai Akmenės r.
Tikėtina, kad gyvenantiems socialinės rizikos šeimose piniginės socialinės paramos gavėjams pavyks įsitvirtinti darbo rinkoje.
Šaltinis: Akmenės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus 2020 m. gruodžio 31 d. duomenys
5 pav. Socialinės pašalpos gavėjų pasiskirstymas Akmenės r. pagal seniūnijas
18. Didžiausia dalis socialinę paramą gaunančių asmenų 2020 m. buvo Kruopių seniūnijoje – 100 gyventojų tenka 14 socialinės pašalpos gavėjų (1 daugiau nei 2019 m.), mažiausia – Naujosios Akmenės kaimiškojoje ir Ventos seniūnijose – 100 gyventojų tenka po 4 socialinės pašalpos gavėjus (2019 m. buvo po 5 gavėjus). Įdarbinami asmenys bus atsižvelgiant į darbo vietų paklausą vietovėje, t. y. kuo daugiau darbo ieškančių asmenų yra vietovėje, tuo daugiau asmenų bus siekiama įdarbinti toje vietovėje.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMAS
20. Programa finansuojama iš:
20.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų pagal Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas);
20.2. Savivaldybės biudžeto lėšų pagal Nepanaudotų Akmenės rajono savivaldybės biudžeto lėšų, skirtų piniginei socialinei paramai skaičiuoti ir mokėti, panaudojimo kitoms socialinės apsaugos sritims finansuoti tvarkos aprašą, patvirtintą Akmenės rajono savivaldybės tarybos 2018 m. balandžio 25 d. sprendimu Nr. T-108 „Dėl nepanaudotų Akmenės rajono savivaldybės biudžeto lėšų, skirtų piniginei socialinei paramai skaičiuoti ir mokėti, panaudojimo kitoms socialinės apsaugos sritims finansuoti tvarkos aprašo patvirtinimo“. Šios lėšos galės būti naudojamos Programos vykdymui ir priemonėms, reikalingoms Programos organizavimui, įsigyti;
21. Atsižvelgiant į 2022 metams prašomas skirti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų Savivaldybės biudžetui lėšas, t. y. 276 732 Eur, ir į 2022 m. iš Savivaldybės biudžeto lėšas, potencialias galimybes pasinaudoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis ir kitus šaltinius, Programos finansavimo galimybės yra ribotos.
22. Programoje numatytiems darbams atlikti Savivaldybės administracija su darbdaviais (išskyrus seniūnijas) sudaro tipines dvišales darbų įgyvendinimo ir finansavimo sutartis.
23. Įgyvendinant Programą, kurios metu vykdomos valstybinės (valstybės perduotos savivaldybės) funkcijos, remiamos naujai kuriamos įmonės. Savivaldybės administracija darbdaviams kompensuoja 100 proc.:
23.3. piniginę kompensaciją už nepanaudotas atostogas (įskaitant darbdavio privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokas);
24. Administravimo išlaidos naudojamos taip, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skirtų specialioms tikslinėms dotacijoms socialinėms išmokoms, kompensacijoms, socialinei paramai mokiniams ir socialinėms paslaugoms administruoti, naudojimo ir atsiskaitymo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. A1-387 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skirtų specialioms tikslinėms dotacijoms socialinėms išmokoms, kompensacijoms, socialinei paramai mokiniams ir socialinėms paslaugoms administruoti, naudojimo ir atsiskaitymo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Savivaldybė administravimui skiria 4 proc. visų skirtų lėšų; lėšos skiriamos iki kitų biudžetinių metų pradžios.
V SKYRIUS
TĘSTINUMO ANALIZĖ IR PROGNOZĖ
25. Numatoma, kad įgyvendinant 2022 m. Programą, bus laikinai įdarbinta ne mažiau kaip 15 ieškančių darbo asmenų, galinčių dalyvauti Programoje ir registruotų Užimtumo tarnyboje, kurie atnaujins darbinius įgūdžius, įgis motyvaciją tolesnei darbo paieškai.
26. Atsižvelgiant į 2021 m. rugpjūčio 31 d. vidutinį bedarbių procentą nuo darbingo amžiaus gyventojų Akmenės rajone bei Lietuvoje, Vyriausybės patvirtintą minimalią mėnesinę algą, Programos finansavimą, prognozuojama, kad 2022–2024 m. Programoje dalyvauti bus galima pasiūlyti maždaug 100 ieškančių darbo asmenų. 2019 m. Programoje jau sudalyvavo 35 asmenys, kurių vieno vidutinė įdarbinimo trukmė 4 mėn. vieno asmens įdarbinimui vidutiniškai teko 1,8 tūkst. Eur. 2020 m. programoje jau sudalyvavo 34 asmenys, kurių vieno vidutinė įdarbinimo trukmė 4,6 mėn. vieno asmens įdarbinimui vidutiniškai teko 3,0 tūkst. Eur. Per pirmus 2021 m. III ketv. Programoje jau sudalyvavo 24 asmenys, kurių vidutinė įdarbinimo trukmė 4,6 mėn. ir vienam asmeniui vidutiniškai teko 2,4 tūkst. Eur.
VI SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
27. Programos įgyvendinimo priežiūrą ir stebėseną, pažangos vertinimą vykdo Savivaldybės administracija ir Savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta Užimtumo didinimo programos kontrolės komisija.
2 lentelė
Programos užduotys ir jų įgyvendinimo kriterijai
Tikslas |
Užduotis |
Kriterijus |
Mažinti nedarbo lygį Akmenės rajone |
Įdarbinti bedarbius ir ilgalaikius bedarbius |
Įdarbinti ne mažiau kaip 15 asmenų |
Mažinti socialinę atskirtį tarp rajono gyventojų |
Užtikrinti programoje dalyvaujantiems nekvalifikuotiems darbuotojams ne mažesnį nei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą minimalų mėnesinį darbo užmokestį ir ne mažesnį nei 730 Eur darbo užmokestį kvalifikuotiems darbuotojams. |
|
Gerinti socialinius ir darbinius įgūdžius |
Įdarbinti asmenis ne trumpesniam nei 6 mėn. laikotarpiui su galimybe pratęsti darbo sutartį. |
28. Programoje dalyvaujantys darbdaviai teikia:
28.1. Savivaldybės administracijos Buhalterinės apskaitos skyriui – išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitas;
29. Užimtumo tarnyba iki einamojo mėnesio 15 dienos el. p. teikia informaciją darbdaviams ir Savivaldybės administracijai apie užsiregistravusias Užimtumo tarnyboje 15 punkte išvardintas asmenų grupes.
30. Informaciją apie Programos priemonių vykdymą ir rodiklių pokyčius Savivaldybės administracija teikia Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai 4 kartus per metus (kas ketvirtį).
VII SKYRIUS
PROGRAMOS VIEŠINIMAS
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
33. Atsižvelgiant į darbo rinkos poreikius, priemonių įgyvendinimo stebėseną ir vertinimo rezultatus, Programa gali būti keičiama ir tikslinama Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimu.
Akmenės rajono savivaldybės 2022 m.
užimtumo didinimo programos
priedas
DALYVAVIMO RENGIANT IR ĮGYVENDINANT AKMENĖS RAJONO 2022 M. UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMĄ KETVIRTINĖ ATASKAITA
202_ m. __________ _____d. Nr. _____
Dalyvavimas užimtumo didinimo programoje |
Dalyvavusių Savivaldybės užimtumo didinimo programoje asmenų skaičius |
Savivaldybės užimtumo didinimo programą baigusių asmenų skaičius |
2022 m. vidutinė vieno asmens dalyvavimo Savivaldybės užimtumo didinimo programoje trukmė mėnesiais |
2022 m. Savivaldybės užimtumo didinimo programos dalyvių integracijos į darbo rinką rodiklis, proc. |
Savivaldybei patvirtinta lėšų suma, įskaitant patikslinimus, Eur |
Iš viso panaudota lėšų, Eur |
Iš jų |
Vidutiniškai 1 asmeniui panaudota lėšų priemonėms finansuoti, Eur |
||||||
Nuo metų pradžios |
Per _____ ketvirtį |
Nuo metų pradžios |
Per _____ ketvirtį |
Užimtų per 3 mėn. baigus dalyvauti programoje dalis, proc. |
Užimtų praėjus 3 mėn. po dalyvavimo programoje dalis, proc. |
_____ ketvirtis |
Einamieji metai |
_____ ketvirtis |
Nuo metų pradžios |
Administravimo išlaidoms, Eur |
Administravimo išlaidoms, proc. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
Iš viso: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|