PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
Sprendimas
DĖl Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto ASIGNAVIMų ADMINISTRAVIMO, BIUDŽETO VYKDYMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠO patvirtinimo
2024 m. lapkričio 28 d. Nr. T-372
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, 27 straipsnio 2 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 2 straipsnio 4 dalimi, 6 straipsnio 1 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo įgyvendinimo“, Lietuvos Respublikos finansų ministro 2013 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. 1K-275 „Dėl Informacijos, reikalingos Lietuvos Respublikos savivaldybių iždų finansinėms ataskaitoms sudaryti, pateikimo taisyklių patvirtinimo“, Pakruojo rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto asignavimų administravimo, biudžeto vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2023 m. gegužės 25 d. sprendimą Nr. T-139 „Dėl Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto asignavimų administravimo, biudžeto vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Pakruojo rajono savivaldybės tarybos
2024 m. lapkričio 28 d. sprendimu Nr. T-372
PAkruojo RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO ASIGNAVIMŲ administravimo, BIUDŽETO VYKDYMO IR ATSKAITOMYBĖS tvarkOS APRAŠAs
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto asignavimų administravimo, biudžeto vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto (toliau – savivaldybės biudžetas) rengimo, tvirtinimo ir vykdymo procedūras, asignavimų pakeitimo ir atskaitomybės sudarymo principus ir asignavimų valdytojų pareigas, teises ir atsakomybę.
2. Biudžeto sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas yra Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinis įstatymas, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymas, Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymas, Lietuvos Respublikos Seimo statutas, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymas, Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas, Pakruojo rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) tarybos priimti sprendimai dėl tam tikrų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto patvirtinimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamos biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės, ekonominė ir funkcinė klasifikacijos ir kiti biudžeto pajamų gavimą ir programų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai.
3. Pagrindinės sąvokos:
3.1. Asignavimai – savivaldybės biudžete patvirtinta planuojamų išlaidų suma, kurią asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais gauti iš savivaldybės biudžete numatytų lėšų, pateikęs paraišką Savivaldybės administracijos Finansų skyriui, ir panaudoti programoms finansuoti.
3.2. Biudžetiniai metai – 12 mėnesių biudžeto laikotarpis, prasidedantis sausio 1 dieną ir pasibaigiantis gruodžio 31 dieną.
3.3. Biudžetinių įstaigų pajamos – biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus paslaugas, už kurias mokama valstybės rinkliava ir žyminis mokestis), kitos gautos pajamos, kurių panaudojimo paskirtis nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, kurios įmokamos į savivaldybės biudžetą ir naudojamos vadovaujantis įstatymais arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Savivaldybės tarybos sprendimais šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.
3.4. Programa – strateginio ir (arba) metinio veiklos plano dalis, skirta asignavimų valdytojo strateginiam tikslui įgyvendinti.
3.5. Programos sąmata – dokumentas, kuriame pagal kiekvieną programos priemonę ir šių priemonių ekonominę ir funkcinę išlaidų klasifikacijas, tvirtinamas finansų ministro, nurodomos 3 biudžetinių metų planuojamų asignavimų sumos programai vykdyti.
3.6. Savivaldybės biudžetas – Savivaldybės tarybos tvirtinamas savivaldybės biudžeto pajamų ir asignavimų planas biudžetiniams metams.
4. Kitos šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos, suprantamos taip, kaip apibrėžtos arba vartojamos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme.
II SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO PROJEKTO IR PROGRAMŲ SĄMATŲ SUDARYMAS IR TVIRTINIMAS
5. Savivaldybės biudžeto projektą rengia Savivaldybės meras (toliau – meras), vadovaudamasis šio Tvarkos aprašo 2 punkte nurodytais teisės aktais, patvirtintais Savivaldybės planavimo dokumentais ir savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programomis bei jų sąmatų projektais.
6. Savivaldybės biudžeto projekto rengimą organizuoja meras, jo nustatyta tvarka. Savivaldybės biudžeto projektą rengia Savivaldybės administracijos Finansų skyrius (toliau – Finansų skyrius).
7. Savivaldybės administracija ir jos struktūriniai padaliniai bei Savivaldybės biudžetinės įstaigos, nurodytos Savivaldybės tarybos patvirtintame savivaldybės biudžete (toliau – asignavimų valdytojai), vadovaudamiesi mero potvarkiu patvirtintu Savivaldybės biudžeto projekto rengimo tvarkos aprašu bei Savivaldybės biudžetinių įstaigų piniginių ir natūrinių išlaidų normų nustatymo tvarkos aprašu, parengia ir pateikia pagal nustatytą terminą Finansų skyriui biudžeto programų sąmatų projektus pagal nurodytas formas.
8. Savivaldybės taryba biudžetą patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos. Tvirtinamame sprendime nurodoma:
8.1. vienų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto rodikliai:
8.1.2. bendra vienų biudžetinių metų asignavimų suma ir jų paskirstymas asignavimų valdytojams programoms vykdyti;
9. Savivaldybės taryba, tvirtindama savivaldybės antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų bendras biudžeto pajamų sumas:
9.1. sumas iš gyventojų pajamų mokesčio planuoja vadovaudamasi tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtinta antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų prognozuojama gyventojų pajamų mokesčio suma, mokama į savivaldybės biudžetą (išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gaunamas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą);
10. Jeigu savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo dienos kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio biudžeto asignavimų. Asignavimų valdytojų asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir skiriamos tik tęstinei veiklai finansuoti bei įsiskolinimams dengti, išskyrus tuos atvejus, kai asignavimų valdytojas Finansų skyriui raštu pagrindžia didesnį lėšų poreikį.
11. Savivaldybės tarybai patvirtinus savivaldybės biudžetą, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų patvirtina savo ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų, kitų subjektų programas ir jų (arba vykdomų programos priemonių) sąmatas pagal programų finansavimo šaltinius, funkcinės klasifikacijos ir ekonominės klasifikacijos kodus (kodai tvirtinami Lietuvos Respublikos finansų ministro). Lėšos programų sąmatose planuojamos:
11.1. biudžetinei įstaigai, kuri nėra asignavimų valdytoja, ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso tai pačiai viešojo sektoriaus grupei, detalizuojant pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, atsižvelgiant į galutinį lėšų panaudojimą, išskyrus tuos atvejus, kai vykdomi darbai arba teikiamos paslaugos pagal galiojančius įkainius arba tarifus ir kai paskirstomos Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos;
11.2. kitam asignavimų valdytojui arba biudžetinei įstaigai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina kitas savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas ir (arba) kuri yra atskaitinga kitam savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui, kai savivaldybės biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka sprendimai skirti jam arba jai lėšų priimami einamaisiais biudžetiniais metais, ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, detalizuojant pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, atsižvelgiant į lėšų skyrimo tikslą.
12. Asignavimų valdytojai programų sąmatų duomenis suveda į biudžeto buhalterinės apskaitos programą „Finnet“ ir patvirtintas programų sąmatas su kitomis formomis pateikia Finansų skyriui. Savivaldybės biudžeto išlaidų sąmatos turi būti tinkamai įformintos ir sudarytos pagal kiekvienos programos finansavimo šaltinius, priemones bei funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus. Sąmatos pasirašomos asignavimų valdytojo vadovo arba jo įgalioto asmens ir apskaitą tvarkančio asmens.
13. Sudarydami programų sąmatas, asignavimų valdytojų vadovai turi užtikrinti, kad praėjusių metų įsiskolinimai būtų numatyti padengti planuojamais pirmaisiais biudžetiniais metais, neviršijant tiems metams skirtų savivaldybės biudžeto asignavimų. Skirstydami pirmųjų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto asignavimus pagal ketvirčius, juos turi planuoti atsižvelgdami į realius planuojamus mokėjimus dėl prisiimtų ar numatomų prisiimti įsipareigojimų kiekvieną ketvirtį.
14. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovai atsako už tinkamą programų sąmatų sudarymą ir lėšų naudojimą pagal patvirtintą sąmatą. Asignavimus privalo naudoti pagal jų paskirtį, teisėtai, ekonomiškai, efektyviai ir rezultatyviai. Naudoti savivaldybės biudžeto lėšas be patvirtintos sąmatos draudžiama. Už šio Tvarkos aprašo nesilaikymą skiriamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatytos administracinės nuobaudos.
15. Finansų skyrius patvirtinto biudžeto duomenis per 30 darbo dienų pateikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai (toliau – Finansų ministerija), pagal finansų ministro patvirtintas formas.
16. Finansų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu savivaldybės biudžetu, asignavimų valdytojų vadovų patvirtintomis programų sąmatomis, atsižvelgdamas į Finansų ministerijos paskelbtą pirmųjų biudžetinių metų ketvirčiais paskirstytą gyventojų pajamų mokesčio planą, sudaro pirmųjų biudžetinių metų ketvirčiais paskirstytą savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą pagal savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojus, programas, finansavimo šaltinius ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus. Šį planą tvirtina meras.
17. Savivaldybė, laikydamasi Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme ir tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytų skolinimosi limitų (jeigu tokie limitai nustatomi), Vyriausybės nustatyta tvarka gali:
17.1. imti iš vidaus arba užsienio kreditorių ilgalaikes (kurių trukmė ilgesnė kaip vieni metai ir grąžinimo terminas yra ne tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas investicijų projektams finansuoti ir ankstesniems įsipareigojimams vykdyti;
17.2. imti iš vidaus arba užsienio kreditorių trumpalaikes (kurių grąžinimo terminas yra tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas biudžetiniais metais laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų;
III SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMAS
20. Savivaldybės biudžeto mokėjimo operacijų vykdymą organizuoja Savivaldybės administracija per finansų įstaigas.
22. Finansų skyrius asignavimus, skirtus savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programoms vykdyti, perveda į asignavimų valdytojų nurodytas sąskaitas pagal pateiktas „Gautinų lėšų paraiškas“ (toliau – paraiška), kurios pildomos biudžeto buhalterinės apskaitos programoje „Finnet“ (priedas).
23. Asignavimų valdytojai paraiškas lėšoms gauti teikia esant lėšų poreikiui, bet ne vėliau kaip prieš 2 dienas iki realaus lėšų poreikio. Už tai, kad paraiškos būtų pateikiamos tinkamai ir duomenys jose būtų tikslūs, atsako asignavimų valdytojo vadovas ir apskaitą tvarkantis asmuo.
24. Paraiškų Finansų skyrius netvirtina arba jas atšaukia, jeigu jos netinkamai įformintos ar prašoma lėšų suma viršija asignavimų valdytojų programos sąmatoje ketvirčiui suplanuotus asignavimus pagal funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.
25. Finansų skyrius lėšas tvirtina du kartus per savaitę, išskyrus atvejus, kai vykdomi mokėjimai darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms, socialinei paramai (socialinėms pašalpoms ir kompensacijoms) bei kitiems nenumatytiems atvejams.
26. Lėšas pagal pateiktas paraiškas Finansų skyrius perveda asignavimų valdytojams, neviršydamas finansavimo plane patvirtintų ketvirčio biudžeto asignavimų.
27. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai paraiškas rengia vadovaudamiesi patvirtintomis programų sąmatomis ir atsižvelgdami į biudžeto lėšų poreikį įstaigai išlaikyti, priskirtoms funkcijoms ir programoms vykdyti. Rengiant paraiškas, būtina atsižvelgti į programų sąmatų paskirstymą ketvirčiais ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus. Į paraišką gali būti įtrauktos tik tos lėšos, kurioms finansuoti programos sąmatose yra skirti asignavimai ir yra poreikis juos apmokėti.
28. Biudžetinės įstaigos programų išlaidoms padengti pirmiausia turi naudoti asignavimus, gautus iš einamaisiais biudžetiniais metais įmokėtų į savivaldybės biudžetą biudžetinės įstaigos pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus šių lėšų likučius ir viršplanines pajamas, išskyrus konkrečiam tikslui numatytas lėšas, kurių negali naudoti kitiems tikslams.
29. Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos administruojamos taip, kaip nustatyta Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos pasirašytose tarptautinėse sutartyse arba kituose teisės aktuose dėl atitinkamos Europos Sąjungos finansinės paramos arba kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos.
30. Savivaldybės biudžeto vykdymo, biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatų vykdymo formas tvirtina finansų ministras.
31. Biudžetinės įstaigos kiekvieno mėnesio 1 darbo dieną Finansų skyriui pateikia duomenis apie biudžetinių įstaigų biudžeto lėšų likučius sąskaitose.
32. Finansų skyrius paskolas bankams grąžina ir paskolų aptarnavimo išlaidas (įskaitant palūkanas) moka pagal paskolų sutartyse nustatytus terminus ir sąlygas.
33. Jeigu savivaldybės biudžetas nevykdomas, tai yra gaunama mažiau pajamų, negu buvo numatyta, ir nepakanka savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, Finansų skyrius asignavimų valdytojams perveda lėšas, jas sumažindamas faktiškai negautomis pajamomis. Finansuojant programas iš Savivaldybės biudžetinių įstaigų gautų pajamų, aplinkos apsaugos rėmimo programos pajamų bei komunalinių atliekų surinkimo ir tvarkymo vietinės rinkliavos lėšų, ši nuostata netaikoma, jeigu asignavimų valdytojai gautas pajamas pervedė į savivaldybės biudžeto sąskaitą.
34. Jeigu numatoma, kad patvirtintas Savivaldybės biudžeto pajamų planas iki metų pabaigos nebus įvykdytas, sprendimą dėl Savivaldybės biudžeto numatytų programų finansavimo mero teikimu priima Savivaldybės taryba.
35. Jei pajamų už teikiamas paslaugas gaunama daugiau, nei buvo numatyta, Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti tikslinamas įmokų ir asignavimų planas. Visais atvejais išlaidos negali viršyti pajamų.
36. Jeigu savivaldybės biudžeto sąskaitoje nėra pakankamai lėšų vykdyti visiems vienu metu atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams ir nevykdomas savivaldybės biudžetas, finansavimas asignavimų valdytojams vykdomas ir asignavimų valdytojai naudoja šias lėšas tokia tvarka:
37. Reikmėms, nurodytoms šio Tvarkos aprašo 36.1–36.3 punktuose, pervedamos visos reikalingos lėšos pagal nustatytą eilę, o reikmės, nurodytos šio Tvarkos aprašo 36.4–36.6 punktuose, finansuojamos proporcingai turimoms lėšoms.
38. Valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti, specialios tikslinės dotacijos ugdymo reikmėms finansuoti, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos ir kitos valstybės biudžeto lėšos, kurioms numatytos tikslinės paskirties lėšos, finansavimas vykdomas tik gavus lėšas iš atitinkamų valstybės institucijų.
39. Finansų skyrius gali apriboti, o prireikus ir sustabdyti įstaigų finansavimą, jei paaiškėja, kad asignavimų valdytojai netinkamai naudoja lėšas, laiku nepateikia patvirtintų biudžeto programų sąmatų ar skirtų lėšų panaudojimo ataskaitų, netinkamai tvarko finansinę apskaitą.
40. Metų pabaigoje likusios nepanaudotos valstybės biudžeto dotacijos, nustatytos savivaldybės biudžetui Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme, išskyrus nepanaudotą Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų dalį, lėšos, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus arba panaudotos ne pagal savo paskirtį, iki sausio 10 dienos grąžinamos į valstybės biudžetą – pervedamos iš savivaldybės biudžeto sąskaitos į atitinkamas valstybės institucijų ir įstaigų, skyrusių asignavimus, sąskaitas ne vėliau kaip iki sausio 10 d., jeigu tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nenustatyta kitaip. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai nepanaudotas biudžeto lėšas grąžina į savivaldybės biudžeto sąskaitą ne vėliau kaip iki sausio 5 d.
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO PAJAMOS
41. Savivaldybės biudžeto pajamas sudaro pagal įstatymus į savivaldybės biudžetą mokami mokesčiai, privalomi mokėjimai, rinkliavos, valstybės biudžeto dotacijos ir kitos pervedamos lėšos, biudžetinių įstaigų pajamos, pajamos iš Savivaldybės turto, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos įplaukos ir kitos įplaukos.
42. Savivaldybės biudžetui priskirtus mokesčius, kitas įmokas bei rinkliavas Valstybinė mokesčių inspekcija perveda į savivaldybės biudžeto sąskaitą kiekvieną darbo dieną.
43. Valstybinė mokesčių inspekcija, remdamasi savo apskaitos duomenimis, kiekvieną mėnesį iki kito mėnesio 5 dienos (kai ši diena sutampa su švenčių arba poilsio dienomis, ataskaita pateikiama pirmą po jų darbo dieną) pateikia savivaldybės iždui informaciją apie pervestas ir likusias nepervestas mokesčių ir kitų pajamų įmokų įplaukas į savivaldybės biudžetą pagal įmokų rūšis ir Informaciją apie mokesčių ir kitų įmokų įplaukas pagal savivaldybes kartu su tiesiogiai į savivaldybių biudžetų sąskaitas pervestomis įplaukomis. Tiesiogiai į savivaldybės biudžeto sąskaitas pervestų įplaukų sumas Valstybinei mokesčių inspekcijai Finansų skyrius pateikia per 2 darbo dienas ataskaitiniam mėnesiui pasibaigus pagal finansų ministro patvirtintą formą.
44. Nuomos mokestis už valstybinę žemę ir valstybinio vidaus vandenų fondo vandens telkinius iš kaupiamosios sąskaitos į savivaldybės biudžeto sąskaitą pervedamas kiekvieno mėnesio paskutinę darbo dieną.
45. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos pajamas Valstybinė mokesčių inspekcija perveda į savivaldybės biudžeto sąskaitą. Finansų skyrius, vadovaudamasis Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintomis priemonėmis, pagal sudarytas sąmatas ir pateiktas paraiškas perveda lėšas į Savivaldybės administracijos sąskaitas.
V SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAJAMOS IR JŲ NAUDOJIMAS
47. Biudžetinių įstaigų, finansuojamų iš savivaldybės biudžeto, pajamos kaupiamos atskiroje biudžetinės įstaigos sąskaitoje.
48. Biudžetinių įstaigų pajamos yra savivaldybės biudžeto sudedamoji dalis. Biudžetinių įstaigų pajamų planas asignavimų valdytojų teikimu tvirtinamas tam tikrų metų savivaldybės biudžete. Asignavimų valdytojai teikia Finansų skyriui sąmatų projektus, kurie sudaromi pagal programas, programų finansavimo šaltinius, funkcinės klasifikacijos ir ekonominės klasifikacijos kodus.
49. Biudžetinių įstaigų pajamos naudojamos biudžetinių įstaigų išlaidoms, susijusioms su paslaugų teikimu, dengti, taip pat šių įstaigų programoms finansuoti.
50. Asignavimų valdytojų vadovai einamaisiais biudžetiniais metais, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, gali keisti patvirtintų savivaldybės biudžeto asignavimų pagal ekonominę ir funkcinę klasifikaciją paskirtį ir ketvirtinį paskirstymą, neviršydami patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų sumų.
51. Asignavimų valdytojai ne rečiau kaip kartą per mėnesį arba priešpaskutinę mėnesio darbo dieną:
51.1. sukauptas pajamas perveda į savivaldybės biudžeto banko sąskaitą Nr. LT974010045600070148, mokėjimo pavedime nurodant pajamų rūšį;
52. Finansų skyrius biudžetinių įstaigų pajamas perveda į asignavimų valdytojų banko sąskaitas pagal pateiktas „Gautinų lėšų paraiškas“, kurios pildomos biudžeto buhalterinės apskaitos programoje „Finnet“. Gaunamos įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose žymimos „E“ raide, pajamos už teikiamas paslaugas, pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą bei kitos gautos pajamos žymimos „S“ raide.
53. Asignavimų valdytojų vadovai atsako už tai, kad paraiškos būtų pateikiamos tinkamai ir juose duomenys būtų tikslūs. Paraiškų Finansų skyrius netvirtina arba jas atšaukia, jeigu paraiškos netinkamai įformintos, prašomos sumos viršija sumas, kurios buvo įmokėtos į savivaldybės biudžeto sąskaitą arba nebuvo planuotos pajamų ir išlaidų sąmatose.
54. Asignavimų valdytojai vykdomų programų išlaidoms padengti pirmiausia naudoja biudžetinių įstaigų pajamas, kurios įmokėtos į savivaldybės biudžetą, o tik po to savivaldybės biudžeto lėšas.
55. Pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, asignavimų valdytojai Finansų skyriui per 20 dienų teikia ketvirtinę savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamų įmokų ataskaitą (formą S-7), kuri patvirtinta finansų ministro 2013 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. 1K-275 „Dėl Informacijos, reikalingos Lietuvos Respublikos savivaldybių iždų finansinėms ataskaitoms sudaryti, pateikimo taisyklių patvirtinimo“.
56. Einamaisiais metais gautos ir nepanaudotos pajamos už teikiamas paslaugas, pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, kitos gautos pajamos bei įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose perkeliamos į kitus biudžetinius metus ir paliekamos asignavimų valdytojams programoms finansuoti.
VI SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO APYVARTINIŲ LĖŠŲ NAUDOJIMAS
57. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos (toliau – apyvartinės lėšos) sudaromos iš savivaldybės biudžeto lėšų likučio, kai jo nepakanka, – iš savivaldybės biudžeto pajamų.
58. Apyvartines lėšas sudaro:
58.1. nepaskirstytos asignavimų valdytojams praėjusiais biudžetiniais metais gautos viršplaninės pajamos;
58.2. nepanaudoti praėjusiais metais asignavimai ir gautos viršplaninės pajamos, kurių tikslinė paskirtis nustatyta Lietuvos Respublikos įstatymuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, Savivaldybės tarybos sprendimuose ir kituose teisės aktuose;
58.3. pervestos į savivaldybės biudžeto sąskaitą ir nepanaudotos praėjusiais biudžetiniais metais biudžetinių įstaigų gautos pajamos;
59. Apyvartinės lėšos naudojamos:
59.1. biudžetinių įstaigų pajamų, įmokėtų į savivaldybės biudžetą, bet praėjusiais biudžetiniais metais nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti;
59.2. savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo programos lėšų, nepanaudotų praėjusiais biudžetiniais metais, likučiams grąžinti;
59.3. komunalinių atliekų surinkimo ir tvarkymo vietinės rinkliavos lėšų, nepanaudotų praėjusiais biudžetiniais metais, likučiams grąžinti;
59.4. einamųjų metų savivaldybės biudžeto kasos operacijoms vykdyti, kai nepakanka biudžete patvirtintų prognozuojamų pajamų arba nevykdomas atitinkamo laikotarpio savivaldybės biudžeto pajamų planas;
VII SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO TVARKA
60. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovai įpareigojami:
60.2. sudarant programų sąmatas pirmiesiems biudžetiniams metams, numatyti reikiamus asignavimus praėjusių metų įsiskolinimams dengti, neviršijant tiems metams skirtų savivaldybės biudžeto asignavimų;
61. Jeigu asignavimų valdytojai visiems per metus atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams įvykdyti neturi pakankamai lėšų, pirmiausia padengiami anksčiausiai atsiradę įsiskolinimai:
62. Asignavimai paskoloms grąžinti ir palūkanoms mokėti numatomi rengiant savivaldybės biudžeto projektą, atsižvelgiant į galiojančias paskolų grąžinimo sutartis.
63. Asignavimų valdytojai Finansų ministerijos nustatytais terminais pagal patvirtintą formą teikia Finansų skyriui Mokėtinų sumų ataskaitas. Jų pagrindu rengiama Savivaldybės mokėtinų sumų ataskaita, kuri teikiama Finansų ministerijai per Viešojo sektoriaus apskaitos ir ataskaitų konsolidavimo informacinę sistemą.
VIII SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO ASIGNAVIMŲ KEITIMAS
64. Savivaldybės biudžeto viršplanines pajamas skirsto Savivaldybės taryba atsižvelgdama į asignavimų valdytojų gautus prašymus. Asignavimų valdytojų vadovai prašymus dėl Savivaldybės biudžeto asignavimų didinimo arba mažinimo merui pateikia iki einamojo mėnesio 8 dienos. Prašyme turi būti nurodyta programa, priemonė, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodai, lėšų šaltinis. Taip pat turi būti pateikti išsamūs paaiškinimai ar skaičiavimai, nurodomos pakeitimo priežastys ir kam numatoma panaudoti lėšas. Asignavimai naudojami biudžetiniais metais savivaldybės biudžete patvirtintų programų finansavimui užtikrinti, finansiniams įsipareigojimams vykdyti, įsiskolinimui dengti ir kitoms savivaldybės biudžeto reikmėms finansuoti.
65. Savivaldybės taryba turi teisę perskirstyti asignavimų valdytojams skirtas lėšas pirmiesiems biudžetiniams metams ir sumažinti asignavimus, jeigu nevykdomas savivaldybės biudžeto pajamų planas.
66. Asignavimų valdytojų vadovai ar jų įgalioti asmenys turi teisę einamaisiais metais, vieną kartą per ketvirtį, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, keisti:
66.1. jo vadovaujamos įstaigos vykdomoms programoms patvirtintų biudžeto lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų sumų;
67. Einamųjų metų ketvirtą ketvirtį asignavimų valdytojų vadovai ar jų įgalioti asmenys gali keisti asignavimus, nekeisdami bendros asignavimų sumos, pagal programos ekonominę klasifikaciją kiekvieną mėnesį.
68. Keitimai atliekami pateikus Pažymą dėl biudžeto asignavimų keitimo (toliau – pažyma). Pažyma pildoma biudžeto buhalterinės apskaitos programoje „Finnet“. Pasirašyta įstaigos vadovo arba jo įgalioto asmens ir apskaitą tvarkančio asmens pateikiama Finansų skyriui. Kartu su pažyma pateikiamas asignavimų valdytojo įsakymas dėl biudžeto asignavimų perskirstymo.
69. Savivaldybės biudžetas Savivaldybės tarybos sprendimu keičiamas, kai:
69.4. savivaldybės biudžeto planas nevykdomas (prireikus mažinami ar perskirstomi savivaldybės biudžeto asignavimai);
69.7. Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatyta tvarka perskirstomos nepanaudotos specialiosios tikslinės dotacijos lėšos, skiriant jas asignavimų valdytojams kitoms reikmėms finansuoti, pirmiausia įsiskolinimams dengti;
69.9. keičiasi specialiųjų tikslinių dotacijų sumos Lietuvos Respublikos Seimui priėmus atitinkamus įstatymus arba Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus atitinkamus nutarimus;
70. Asignavimų valdytojai, vadovaudamiesi Savivaldybės tarybos sprendimu dėl savivaldybės biudžeto pakeitimo, per 5 darbo dienas užpildo biudžeto buhalterinės apskaitos programoje „Finnet“ pažymą, kuri pasirašyta asignavimų valdytojo vadovo ar jo įgalioto asmens ir apskaitą tvarkančio asmens pateikiama Finansų skyriui.
IX SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS
72. Biudžetinių įstaigų depozitai – laikinai šių įstaigų saugomos ir dėl tam tikrų aplinkybių arba susitarimų turimos lėšos, kurios laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir susidarius atitinkamoms aplinkybėms grąžinamos subjektams, kuriems jos priklauso.
73. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:
73.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;
74. Subjektams, kuriems priklauso depozitai, nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į savivaldybės biudžeto sąskaitą.
75. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos yra:
75.1. lėšos, gautos įvykus draudžiamajam įvykiui, kai draudimo išmokos gavėjas yra biudžetinė įstaiga;
75.3. iš valstybės ar užsienio organizacijų gautos kompensacijos, skirtos ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo šių organizacijų renginiuose, programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms padengti;
75.6. lėšos, gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);
X SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATSKAITOMYBĖ
77. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį rengia Finansų skyrius, remdamasis savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis – į savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais.
78. Finansų skyrius teikia Finansų ministerijai pirmojo ketvirčio, pusmečio, devynių mėnesių ir metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius per finansų ministro nustatytus terminus.
79. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai teikia biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius Finansų skyriui Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintais terminais.
80. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį tvirtina Savivaldybės taryba pagal rodiklius, nurodytus šio Tvarkos aprašo 8.1 papunktyje, ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintus rodiklius.
81. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių sudėties, biudžeto vykdymo ataskaitose teikiamos informacijos, ataskaitų rinkinių rengimui, pasirašymui, teikimui ir skelbimui keliami reikalavimai ir atsakomybė už jų parengimą, pateikimą ir paskelbimą nustatyti Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
XI SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO KONTROLĖ IR VERTINIMAS
82. Asignavimų valdytojų, biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina meras ir kitų subjektų programų vykdymą vertina Savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir Lietuvos Respublikos vidaus audito įstatymu ir kitais vidaus auditą reglamentuojančiais teisės aktais.
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
83. Savivaldybės biudžeto vykdymo veiksmai, neaprašyti šiame Tvarkos apraše, atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais, biudžeto sudarymo ir vykdymo tvarką reglamentuojančiais, teisės aktais.
Pakruojo rajono savivaldybės biudžeto
asignavimų administravimo, biudžeto
vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašo
priedas
_____________________________________________________________
(Asignavimų valdytojo pavadinimas, kodas)
______________________________________________________________________________
(sąskaitos numeris)
Pakruojo rajono savivaldybės administracijos
Finansų skyriui
GAUTINŲ LĖŠŲ PARAIŠKA Nr.
20 m. ______________ mėn. ___ d.
Prašome skirtas lėšas pervesti į banko sąskaitą ____________________________.
Reikiamų lėšų suma _________ Eur.
Asignavimų šaltinis |
Programa |
Priemonė |
Funkcija |
Išlaidų ekonominis straipsnis |
Ekonominio straipsnio pavadinimas |
Prašoma lėšų suma |
Pastaba |
Pervesti iki datos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso: |
0,00 |
|
|
(asignavimų valdytojo vadovas) (parašas) (vardas pavardė)
(apskaitą tvarkančio asmens pareigos) (parašas) (vardas pavardė)