Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 1241, 222, 2591, 2602 IR 269 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1030(2) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO 10 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1031(2)

 

2014 m. balandžio 23 d. Nr. 364
Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. gruodžio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-485 „Dėl įstatymo projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1241, 222, 2591, 2602 ir 269 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-1030(2) tikslui – užtikrinti geresnį viešosios tvarkos lygį savivaldybėse ir veiksmingiau kovoti su kelių eismo saugumo pažeidimais, suteikti įgaliojimus savivaldybių pareigūnams surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus ir nagrinėti administracinių teisės pažeidimų, numatytų Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (toliau – Kodeksas) 5111, 1331, 161162 straipsniuose ir 1241 straipsnio 2 dalyje, bylas ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-1031(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-1031(2).

2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projekte Nr. XIIP-1030(2) nustatytas teisinio reguliavimo priemones, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2013 m. gruodžio 10 d. priimtas ir 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo 425, 426 straipsniais, 26, 4311, 522, 1241, 129, 1302, 18916, 222, 224, 239, 2394, 2411, 2591, 2602, 269, 320 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas Nr. XII-653 (toliau – Įstatymas Nr. XII-653), pagal kurį 1241 straipsnio 4 dalyje numatyto pažeidimo dispozicija iš esmės atitinka Įstatymo projekte Nr. XIIP-1030(2) siūlomą dispoziciją. Atsižvelgiant į tai, siūlytina išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2) 1 straipsnį, kuriuo keičiama Kodekso 1241 straipsnio 4 dalis, kaip netikslingą.

2.2. Patikslinti Įstatymo projekte Nr. XIIP-1030(2) keičiamus Kodekso 222, 2602, 269 straipsnius atsižvelgiant į šių straipsnių redakciją Įstatyme Nr. XII-653.

2.3. Įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2) 2 straipsnyje numatyta papildyti Kodekso 222 straipsnį – suteikti teisę savivaldybių vykdomosioms institucijoms nagrinėti Kodekso 1331 straipsnyje numatytų administracinių teisės pažeidimų bylas. Vadovaujantis Kodekso 2591 straipsnio 4 dalimi, Kodekso 224 straipsnio trečiojoje dalyje nustatytais atvejais administracinių teisės pažeidimų protokolus surašo 222 straipsnyje, 225–24711 straipsniuose ir 2591 straipsnio pirmojoje dalyje nurodytų institucijų pareigūnai. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Kodekso 221 straipsnį administracinėms komisijoms prie savivaldybių tarybų taip pat priskirta nagrinėti Kodekso 1331 straipsnyje numatytų administracinių teisės pažeidimų bylas, tačiau Kodekse nenumatyta, kokie pareigūnai šiais atvejais turėtų teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti Kodekso 2591 straipsnį – numatyti atitinkamų pareigūnų teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus už Kodekso 1331 straipsnyje numatytus pažeidimus tais atvejais, kai šiuos pažeidimus nagrinėja administracinės komisijos prie savivaldybių tarybų (Kodekso 221 straipsnis), arba patikslinti Kodekso 221 straipsnį – panaikinti administracinių komisijų prie savivaldybių tarybų kompetenciją nagrinėti Kodekso 1331 straipsnyje numatytų administracinių teisės pažeidimų bylas.

2.4. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2) 2 straipsnyje Kodekso 222 straipsnis pildomas numatant savivaldybių vykdomųjų institucijų kompetenciją nagrinėti Kodekso 1241 straipsnio antrojoje dalyje (tais atvejais, kai administraciniai teisės pažeidimai fiksuojami savivaldybių eksploatuojama stacionariąja Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimo įranga) numatytus administracinius teisės pažeidimus, keičiant aktualią Kodekso 2602 straipsnio redakciją joje turėtų būti pateikta nuoroda į Kodekso 1241 straipsnio antrojoje dalyje numatytus administracinius teisės pažeidimus.

3. Nepritarti Įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2) 2, 3 ir 5 straipsniuose siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms – leisti savivaldybių pareigūnams nagrinėti Kodekso 124 straipsnio 1, 2, 3 dalyse numatytas administracinių teisės pažeidimų bylas ir surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus dėl Kodekso 124 straipsnio 4, 5, 6 dalyse ir 1241 straipsnio 1 dalyje numatytų administracinių teisės pažeidimų – dėl šių priežasčių:

3.1. Pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (2013 m. lapkričio 19 d. įstatymo Nr. XII-604 redakcija) 28 straipsnio 3 dalį, kuri įsigalios 2015 m. sausio 1 d., tais atvejais, kai administracinis teisės pažeidimas yra užfiksuotas iš savivaldybės biudžeto išlaikomomis arba eksploatuojamomis stacionariosiomis ar mobiliosiomis teisės pažeidimo fiksavimo sistemomis, bauda už administracinį teisės pažeidimą įskaitoma taip: 50 procentų – į savivaldybės biudžetą, 50 procentų – į valstybės biudžetą. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekte Nr. XIIP-1030(2) yra numatyta leisti savivaldybių pareigūnams nagrinėti Kodekso 124 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse numatytas administracinių teisės pažeidimų bylas ir surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus dėl Kodekso 124 straipsnio 4, 5, 6 dalyse ir 1241 straipsnio 1 dalyje numatytų administracinių teisės pažeidimų tais atvejais, kai nurodyti administraciniai teisės pažeidimai bus fiksuojami savivaldybių eksploatuojama stacionariąja Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimo įranga, yra grėsmė, kad savivaldybių institucijos šią įrangą naudos kaip savivaldybių biudžetų papildymo šaltinį ir neskirs reikiamo dėmesio eismui organizuoti, taip pat inžinerinėms priemonėms, skirtoms greičiui valdyti, įdiegti miestuose, nes tai bus finansiškai nenaudinga. Kelių eismo taisyklių reikalavimų vykdymas pirmiausia turėtų būti užtikrinamas pritaikant kelių infrastruktūrą saugiam eismui, t. y. įrengiant greičio mažinimo kalnelius, iškreivinant eismo juostas, pritaikant kitas inžinerines priemones. Tik įdiegus šias priemones turėtų būti naudojama stacionarioji Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimo įranga, t. y. taikomi kontrolės metodai.

3.2. Pagal Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 2 punktą valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos sritis priskiriama prie sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, jeigu įstaigos funkcijos yra kontrolės ar priežiūros vykdymas. Pritarus Įstatymo projektui Nr. XIIP-1030(2) ir Įstatymo projektui Nr. XIIP-1031(2), savivaldybės gautų pakankamai didelių įgaliojimų vykdyti eismo dalyvių kontrolę, todėl padidėtų korupcijos pasireiškimo tikimybė. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad policijos pareigūnų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų prevencijai yra įsteigta Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Imuniteto valdyba, kurios paskirtis – padėti policijos generaliniam komisarui organizuoti ir įgyvendinti policijos įstaigų valdymą, organizuoti ir koordinuoti policijos pareigūnų, nestatutinių valstybės tarnautojų ir darbuotojų tarnybinių nusižengimų, darbo drausmės pažeidimų ir kitų teisės pažeidimų, taip pat korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų prevenciją ir tyrimą.

3.3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad už Kodekso 269 straipsnio 7 dalyje numatytus pažeidimus policijos pareigūnai turi teisę priverstinai nuvežti transporto priemonę Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tik tais atvejais, jei tai trukdo transporto ar pėsčiųjų eismui arba kitaip pažeidžia kitų asmenų teises. Išvardytos sąlygos yra specifinės ir lemia tai, kad priverstinai nuvežti transporto priemones ir jas išduoti gali tik įstatymo įgalioti vykdyti eismo priežiūrą ir turintys specialių žinių pareigūnai. Kadangi pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 9 dalį eismo priežiūrą vykdo tik specializuoti policijos padaliniai ir įgalioti policijos pareigūnai, o savivaldybės administracijos direktoriui pagal minėtą įstatymą nėra suteikta eismo priežiūros vykdymo funkcijų, siūlytina nepritarti Įstatymo projekto Nr. XIIP-1030(2)  5 straipsnyje siūlomam nustatyti teisiniam reguliavimui.

4. Patikslinti įstatymų projektų aiškinamąjį raštą – išsamiau pagrįsti siūlymą papildyti Kodekso 2602 straipsnį nuoroda į Kodekso 161162 straipsniuose numatytus administracinius teisės pažeidimus, kurie padaromi transporto priemone, taip pat nurodyti, kokių teigiamų rezultatų laukiama.

5. Atkreiptinas dėmesys, kad 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymas ir jo įgyvendinamasis teisės aktas – Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymas Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“. Atsižvelgiant į tai, siūlyti Įstatymo projektą Nr. XIIP-1030(2) ir Įstatymo projektą Nr. XIIP-1031(2) patikslinti pagal minėtų rekomendacijų 31.5 papunktyje, 71 punkte ir 89.2 papunktyje nustatytus reikalavimus.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                      Rimantas Sinkevičius