vALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2006 M. GRUODŽIO 21 D. NUTARIMO NR. O3-92 „DĖL GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO PASLAUGŲ KAINŲ NUSTATYMO METODIKOS“ PAKEITIMO

 

2015 m. gruodžio 30 d. Nr. O3-695

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1, 2, 6 ir 12 punktais ir atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Šilumos ir vandens departamento Vandens skyriaus 2015 m. gruodžio 29 d. pažymą Nr. O5-490 „Dėl Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo metodikos pakeitimo“, Komisija nutaria:

1Pakeisti Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo metodiką, patvirtintą Komisijos 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3-92 „Dėl Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo metodikos“ (toliau – Metodika):

1.1. Pakeisti Metodikos 26.5 punktą ir jį išdėstyti taip:

26.5. Nepaskirstomų sąnaudų kategorijai priskiriamos sąnaudos, nepriskirtinos nė vienai iš Metodikos 26.1-26.4 punktuose paminėtų kategorijų ir nurodytos Metodikos 31 punkte“;

1.2. Pakeisti Metodikos 30 punktą ir jį išdėstyti taip:

30. Nepaskirstomas sąnaudas, kurias galima identifikuoti iš buhalterinės apskaitos registrų, Ūkio subjektas turi įtraukti į Reguliavimo apskaitos sistemą, tačiau tokias sąnaudas, jas perkeldamas iš buhalterinės apskaitos registrų į Reguliavimo apskaitos sistemą, Ūkio subjektas turi priskirti nepaskirstomoms sąnaudoms“;

1.3. Pakeisti ir papildyti Metodikos 31 punktą ir jį išdėstyti taip:

31. Ūkio subjektui, vykdančiam sąnaudų paskirstymą, draudžiama reguliuojamų kainų paslaugoms ir atitinkamiems verslo vienetams, į kurių sudėtį įeina reguliuojamų kainų paslaugos, priskirti šias nepaskirstomas sąnaudas:

31.1. beviltiškas skolas, baudas, delspinigius;

31.2. paramą, labdarą ir vartotojų švietimo sąnaudas, išskyrus tas, kurios privalomos pagal teisės aktų reikalavimus;

31.3. tantjemų išmokas;

31.4. narystės, stojamųjų įmokų sąnaudas;

31.5. patirtas palūkanų ir kitas finansinės-investicinės veiklos sąnaudas;

31.6. komandiruočių, personalo vystymo, reprezentacijos, reklamos, viešųjų ryšių, rinkodaros, komunikacijų tyrimų, nuotolinių kanalų populiarinimo, įvairių monitoringų sąnaudas, išskyrus tas, kurios yra būtinos reguliuojamai veiklai vykdyti;

31.7. nenaudojamo, likviduoto, nurašyto, esančio atsargose ilgalaikio turto nusidėvėjimo bei palaikymo sąnaudas, išnuomoto ar panaudos teisėmis perduoto turto, kuris visa apimtimi naudojamas Ūkio subjekto reguliuojamoje veikloje, nusidėvėjimo sąnaudas, išskyrus užkonservuoto turto palaikymo sąnaudas, jei Ūkio subjektas pateikia ekonominį ar teisinį pagrindimą dėl turto užkonservavimo pagrįstumo;

31.8. nebaigtos statybos ilgalaikio turto sąnaudas;

31.9. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo ilgalaikio turto vienetų vertės, sukurtos už Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas, dotacijų ir subsidijų ir joms prilygintas lėšas;

31.10. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo ilgalaikio turto vienetų vertės pokyčio, dėl turto perkainojimo, pagal Tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų (TFAS) arba verslo apskaitos standartų (VAS) reikalavimus, atlikto po 2001 m. gruodžio 31 d.;

31.11. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas nuo plėtros darbų, iki ilgalaikio turto vienetų, kurių formavimui buvo atliekami plėtros darbai, eksploatacijos pradžios;

31.12. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas nuo prestižo, investicinio turto, finansinio turto, kito ilgalaikio turto, kuris nėra būtinas reguliuojamai veiklai vykdyti;

31.13. išmokas pagal kolektyvinę sutartį;

31.14. mokymų dalyvių maitinimo, konkursų, parodų, įvairių renginių, nesusijusių su reguliuojamos veiklos vykdymu, organizavimo, dovanų pirkimo, žalos atlyginimo, išskyrus dėl gamtos stichijų ar force majeure aplinkybių, vartotojų patirtų nuostolių atlyginimas, pelno mokesčio nuo dividendų, sporto salių ir kaimo turizmo teikiamų paslaugų įsigijimo sąnaudas;

31.15. sąnaudas, susijusias su įmonės įvaizdžio kūrimo tikslais, salių nuomos, svečių maitinimo ir kitos panašaus pobūdžio sąnaudos.“

1.4. Pakeisti Metodikos 40 punktą ir jį išdėstyti taip:

40. Ūkio subjekto Reguliuojančiajai institucijai pateikta metinė atskaitomybė privalo būti patikrinta nepriklausomo audito. Ūkio subjektas privalo pateikti Reguliuojančiajai institucijai nepriklausomo audito išvadą. Šiuo atveju nepriklausomo audito patikros objektas turi būti Metodikos 3 ir 7 priedai, Ūkio subjekto ataskaitiniu laikotarpiu naudotos Reguliavimo apskaitos sistemos ir Metodikos 3 ir 7 priedų atitikimas šioje Metodikoje nustatytoms taisyklėms. Nepriklausomo audito išvada yra vieša ir skelbiama Ūkio subjekto bei Komisijos tinklalapiuose.“

1.5. Papildyti Metodikos 41.1.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

41.1.2. vartotojai, perkantys geriamąjį vandenį ir nuotekų tvarkymo paslaugas butuose:

41.1.2.1. kai įrengtas atsiskaitomasis apskaitos prietaisas;

41.1.2.2. kai įrengta nuotolinio duomenų nuskaitymo ir perdavimo sistema;

41.1.2.3. kai dėl techninių ar kitų priežasčių nėra galimybės įrengti atsiskaitomųjų apskaitos prietaisų.“

1.6. Pakeisti Metodikos 44.2.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

44.2.4. įvertinus efektą dėl geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo veiklos plane ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros plane (toliau – Veiklos ir plėtros planas) (Metodikos 28 priedas) numatytų priemonių įgyvendinimo bazinių geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų galiojimo metais.“

1.7. Metodikos 44.3.4, 44.4.4, 44.5.4, 44.6.4, 45.2.1, 45.3.1, 45.5.3, 45.6.2, 57.3, 62.1.5, 62.1.5.3, 62.1.5.5, 62.1.7, 62.1.28, 62.1.36, 62.5 papunkčiuose žodžių junginius „veiklos ir plėtros planas“ pakeisti žodžių junginiais „Veiklos ir plėtros planas“.

1.8. Pakeisti Metodikos 45.1.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

45.1.3. atsižvelgiant į Metodikos 31.7-31.12 papunkčiuose nurodytus apribojimus.“

1.9. Papildyti Metodikos 45.1 papunktį 45.1.5 papunkčiu ir jį išdėstyti taip:

45.1.5. tuo atveju, kai Ūkio subjektui yra didinamas įstatinis kapitalas turtiniu įnašu, kurio vertė nustatyta turto vertintojų, Ūkio subjektas, skaičiuodamas šio ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo sąnaudas gali taikyti kitokį, nei Komisijos nustatytą ilgalaikio turto nusidėvėjimo laikotarpį, kuris apskaičiuojamas vadovaujantis principu, kad ilgalaikio turto vieneto nusidėvėjimo skaičiavimo pabaigos data turi būti lygi ilgalaikio turto vieneto naudingo tarnavimo laiko pabaigos datai. Ūkio subjektas, teikdamas Komisijai Metodikos 37 punkte nurodytą metinę atskaitomybę, turi pateikti visą informaciją apie turtinį įnašą, kuriuo didinamas Ūkio subjekto įstatinis kapitalas (sprendimo perduoti turtą kopiją, turto vertinimo akto kopiją, informaciją apie turto būklę ir kt.) bei Ūkio subjekto ekspertų motyvuotu sprendimu nustatytus ilgalaikio turto vienetų naudingo tarnavimo laikotarpius ir ilgalaikio turto vienetams taikomus nusidėvėjimo laikotarpius. Komisijai nustačius, kitą nei Ūkio subjekto ekspertų apskaičiuotą ilgalaikio turto vieneto tarnavimo laikotarpį, Ūkio subjektas, skaičiuodamas nusidėvėjimo sąnaudas, privalo taikyti Komisijos nustatytą ilgalaikio turto vieneto tarnavimo laikotarpį.“

1.10Pakeisti Metodikos 45.8.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

45.8.4. Ūkio subjekto investicijų grąžos maksimali vertė (pelno norma) nustatoma tokia, kad neviršytų 10 proc., apskaičiuojamų nuo verslo vieneto ir paslaugos būtinųjų sąnaudų, atskaičius pelno mokestį.“

1.11Papildyti Metodikos 47.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

47.7. faktinius, tačiau ne didesnius kaip 10 proc., geriamojo vandens nuostolius daugiabučių namų tinkluose, susidarančius dėl geriamojo vandens apskaitos prietaisų paklaidų arba į faktinius, tačiau ne didesnius kaip 5 proc., geriamojo vandens nuostolius daugiabučių namų tinkluose, jei daugiabučiuose namuose įrengta nuotolinio duomenų nuskaitymo ir perdavimo sistema. Jei nuotolinio duomenų nuskaitymo sistema įrengta dalyje daugiabučių namų, geriamojo vandens nuostoliai daugiabučių namų tinkluose suskaičiuojami kaip svertinis daugiabučių namų, kuriems skaičiuojami 10 proc. ir daugiabučių namų, kuriems skaičiuojami 5 proc. nuostoliai daugiabučio namo tinkluose, vidurkis. Jei daugiabučių namų įvaduose dėl techninių ar kitų priežasčių nėra galimybės įrengti įvadinių apskaitos prietaisų, faktiniai geriamojo vandens nuostoliai daugiabučių namų tinkluose nustatomi pagal atitinkamos Ūkio subjektų grupės, kuriai pagal Lyginamosios analizės aprašą priskiriamas Ūkio subjektas, vidutinį rodiklį.“

1.12 Papildyti Metodikos 52.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

52.1. atsiskaitomųjų apskaitos prietaisų priežiūros ir vartotojų aptarnavimo paslaugos kaina vartotojams (gyventojams), perkantiems geriamąjį vandenį ir nuotekų tvarkymo paslaugas butuose, nustatoma butui, vartotojams, perkantiems geriamąjį vandenį ir nuotekų tvarkymo paslaugas daugiabučių gyvenamųjų namų įvade – namui, vartotojams, perkantiems geriamąjį vandenį ir nuotekų tvarkymo paslaugas individualių gyvenamųjų namų ar kitų patalpų, skirtų asmeninėms, šeimos ar namų reikmėms, įvaduose ir abonentams – vienam apskaitos prietaisui. Abonentams ir individualiems namams, turintiems kelis įvadus, pardavimo sąnaudos susideda iš visų Apskaitos veiklos kainų apskaitos prietaisams sumos. Atsiskaitomųjų apskaitos prietaisų priežiūros ir vartotojų aptarnavimo paslaugos kaina abonentams diferencijuojama pagal Ūkio subjekto nustatytus ir savivaldybės patvirtintus diferencijavimo principus, tačiau Apskaitos veiklos būtinosios pajamos negali būti didesnės už Apskaitos veiklos būtinąsias sąnaudas. Vartotojams, perkantiems geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas daugiabučių namų butuose, atsiskaitomųjų apskaitos prietaisų priežiūros ir vartotojų aptarnavimo paslaugos kaina susideda iš dviejų dalių: Apskaitos veiklos sąnaudų dalies daugiabučių namų įvade ir Apskaitos veiklos sąnaudų butuose. Vartotojai, atsiskaitantys daugiabučio namo įvade, Apskaitos veiklos sąnaudas padengia proporcingai butų skaičiui. Tais atvejais, kai dėl techninių ar kitų priežasčių nėra galimybės įrengti atsiskaitomųjų apskaitos prietaisų, skaičiuojant Apskaitos veiklos kainą, apskaitos prietaisų nusidėvėjimo ir priežiūros (remonto, metrologinės patikros, kuro) bei apskaitos prietaisų priežiūros darbuotojų (įrengiančių, remontuojančių, keičiančių, atliekančių metrologinę patikrą, tikrinančių rodmenis) užmokesčio sąnaudos į kainą netraukiamos.“

1.13.  Pakeisti Metodikos 57.2.1.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

57.2.1.1. geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kiekio koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:

 

                                                          (17)

 

čia:

IGVT, NTQ, y – geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kiekio koeficientas, vieneto dalimis;

QGVT, NT, y – faktiškai realizuotas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų perskaičiavimo ataskaitinio laikotarpio y paslaugų kiekis, m3;

QGVT, NT – bazinėje kainoje nustatytas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų realizavimo kiekis su nuostoliais daugiabučių namų tinkluose, viršijančiais leistiną dydį, m3;

QGVT, NT, Nd – bazinėje kainoje nustatytas geriamojo vandens nuostolių daugiabučių namų tinkluose kiekis, viršijantis leistiną dydį, m3;

QGVT, NT, Nd, y – faktinis geriamojo vandens nuostolių daugiabučių namų tinkluose kiekis, viršijantis leistiną dydį (arba trūkstamas daugiabučiuose namuose surinkti nuostolių kiekis iki bazinėje kainoje nustatyto nuostolių, viršijančių leistiną dydį, kiekio), m3.“

1.14.  Pakeisti Metodikos 57.2.2.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:                 

57.2.2.1. nuotekų transportavimo asenizacijos transporto priemonėmis paslaugų kiekio koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:

 

 

                                                                                                                 (19)

čia:

INTmQ, y – nuotekų transportavimo asenizacijos transporto priemonėmis paslaugų kiekio koeficientas, vieneto dalimis;

QNTm,y – faktiškas nuotekų transportavimo asenizacijos transporto priemonėmis paslaugų kainų perskaičiavimo ataskaitinio laikotarpio y paslaugų kiekis, m3.“

1.15.  Pakeisti Metodikos 57.2.3.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

57.2.3.1. paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kiekio koeficientas skaičiuojamas pagal formulę:

 

                                                                                                               (21)

čia:

IPNTQ, y – paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kiekio koeficientas, vieneto dalimis;

QPNT,y – faktiškas paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų perskaičiavimo ataskaitinio laikotarpio y paslaugų kiekis, m3.“

1.16.  Pakeisti Metodikos 57.9 papunktį ir jį išdėstyti taip:

57.9. investicijų grąžos pokytį, išplaukiantį iš Ūkio subjekto įvykdytų investicinių projektų pobūdžio. Investicijų grąžos pokyčio (dėl įvykdytų ir įvestų į eksploataciją investicinių projektų per praėjusius ataskaitinius metus) įtaka perskaičiuojamai kainai nustatoma pagal formulę:

 

                                                                           (35)

 

čia:

∆KINVJRi,y – kainos pokytis metais y dėl priskaitytinos investicijų grąžos pokyčio, susijusio su įvykdytais investiciniais projektais, Eur/m3;

JRINVi – nustatyta investicijų grąžos apimtis, priskirta paslaugai, Eur;

JRINVi,y – investicijų grąžos, susijusios su įvykdytais investiciniais projektais, apimtis, priskirta paslaugai, metais y, Eur;

∆JRINVi – investicijų grąžos, susijusios su įvykdytais investiciniais projektais, apimties, priskirtos paslaugai, pokytis, Eur;“

1.17.  Papildyti Metodiką 62.1.37 papunkčiu ir jį išdėstyti taip:

62.1.37. numatomas naujai įsigyti ilgalaikis turtas (be remonto sąnaudų ir nudėvėto turto atnaujinimo) pagal veiklos ir plėtros planą (Metodikos 39 priedas);“

1.18.  Pakeisti Metodikos 1, 3, 7–9, 12–14, 16, 17, 19–33, 35 ir 38 priedus ir juos išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

1.19.  Papildyti Metodiką 39 priedu (pridedama).

2.  Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                   Inga Žilienė