PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL AKCINĖS BENDROVĖS „PAKRUOJO AUTOTRANSPORTAS“ DIREKTORIAUS 2017 M. VEIKLOS ATASKAITOS PATVIRTINIMO
2018 m. gegužės 31 d. Nr. T-143
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punktu, Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2018 m. sausio 25 d. sprendimu Nr. T-14 „Dėl Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“ patvirtinto Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento 286 punktu ir atsižvelgdama į akcinės bendrovės „Pakruojo autotransportas“ 2018 m. gegužės 16 d. raštą Nr. S-43 „Dėl 2017 m. veiklos ataskaitos“, Pakruojo rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
Patvirtinti akcinės bendrovės „Pakruojo autotransportas“ direktoriaus 2017 metų veiklos ataskaitą (pridedama).
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
|
Savivaldybės meras |
Saulius Gegieckas
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||
PATVIRTINTA Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2018 m. gegužės 31 d. sprendimu Nr. T-143
AKCINĖ BENDROVĖ „PAKRUOJO AUTOTRANSPORTAS“ DIREKTORIAUS 2017 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
I. Struktūra, darbuotojų pareigybės, informacija apie teikiamas paslaugas
AB „Pakruojo autotransportas“ (toliau – Bendrovė) įregistruota 1995 m. balandžio 19 d., rejestro Nr. 006248. Bendrovės įstatinis kapitalas suformuotas iš 873611 paprastųjų akcijų, kurių vienos nominalioji vertė – 0,29 Eur. Pagrindinis Bendrovės akcininkas – Pakruojo rajono savivaldybė (92 proc. akcijų). Bendrovės valdymo organai: visuotinis akcininkų susirinkimas, Bendrovės valdyba (5 nariai), Bendrovės vadovas. Vidutinis Bendrovės darbuotojų skaičius 2017 m. – 31.
1 pav. Bendrovės pareigybių schema
Bendrovės pagrindinė veikla – keleivinio kelių transporto paslaugos vietinio reguliaraus susisiekimo ir užsakomaisiais maršrutais. Bendrovės veikla – įmonės įstatuose numatyta veikla, susijusi su pagrindine įmonės veikla: remonto paslaugos, bagažo saugojimas, siuntų pervežimas, patalpų ir kiemo aikštelės nuoma. Keleivių pervežimo paslaugas Bendrovė vykdo 51 vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutu Pakruojo, Šiaulių, Joniškio ir Pasvalio rajonų teritorijose. Užtikrina visų Pakruojo rajono seniūnijų gyventojų susisiekimą su rajono centru ir Šiaulių miestu. Vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutai aptarnauja 11 Pakruojo rajono mokyklų ir mokyklų padalinių, pervežama apie 61 proc. rajono moksleivių. Užsakomieji reisai vykdomi pagal individualius užsakymus Lietuvoje ir užsienyje. Bendrovė yra didžiausia įmonė, teikianti keleivinio kelių transporto paslaugas Pakruojo rajono teritorijoje. 2017 m. pervežti 87 496 keleiviai ir 5 721 moksleivis. Pagrindiniai keleivių pervežimo rinkos konkurentai yra aplinkinių rajonų (UAB „Joniškio autobusų parkas“, UAB „Pasvalio autobusų parkas“) ir didžiųjų miestų (UAB „Busturas“, UAB „Panevėžio autobusų parkas“, UAB „Klaipėdos autobusų parkas“, UAB „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“, UAB „Kautra“) autobusų parkai bei kiti smulkūs vežėjai (iki kovo 31 d. - UAB „Vežuva“, nuo balandžio 1 d. - UAB „Ridvija“, K. Matulio IĮ, V. Pranckevičiaus IĮ). Nuo 2015 m. sausio 1 d. vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutuose taikomas 0,0796 Eur/km pervežimo tarifas. II. Finansinės – ūkinės veiklos analizė
Bendrovės finansinės ataskaitos parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, reglamentuojančiais buhalterinę apskaitą ir finansinių ataskaitų sudarymą bei verslo apskaitos standartais, ir atspindi Bendrovės 2017 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę.
2017 metais ilgalaikio turto įsigyta už 15 801 Eur (transporto priemonės). Perleista ir nurašyta turto už 4 880 Eur. Nusidėvėjimo audituojamu laikotarpiu priskaičiuota 29 709 Eur. 2017-12-31 bendrovės ilgalaikio materialiojo turto vertė, atvaizduota balanse, buvo 324 341 Eur. Didžiausią dalį ilgalaikio turto sudaro pastatai ir statiniai – 246 573 Eur, transporto priemonės – 72 638 Eur. Atsargas sudaro medžiagos, kuro likučiai, atsarginės dalys ir inventorius. Ataskaitinio laikotarpio pabaigoje atsargų likutis buvo už 9 710 Eur. Išankstiniai apmokėjimai – 3 088 Eur , o būsimų laikotarpių draudimo ir prenumeratos sąnaudos – 28 Eur. Per vienus metus gautinos sumos – 101 311 Eur, stambiausia gautinų sumų grupė – tai pirkėjų įsiskolinimai, kurie sudaro 101 134 Eur. Pinigų ir pinigų ekvivalentų turto grupė – 41 891 Eur, kurią sudaro pinigų likučiai bankuose Luminor Bank ir AB Šiaulių banko sąskaitose ir kasoje. Įstatinis kapitalas 2017-12-31 buvo 253 347 Eur, suskirstytas į 873 611 paprastųjų 0,29 Eur nominalios vertės akcijų. Ilgalaikius įsipareigojimus sudaro po vienų metų 43000 Eur mokėtinos paskolos Šiaulių bankui.
Pagal kreditavimo sutartį IL-2011-001-014 2018 m. grąžinta kredito dalis – 2000 Eur, o pagal kreditavimo sutartį KKL-2007-016-014 – 15000 Eur. Įvertinus pajamas ir pinigų srautus, galima teigti, kad Bendrovė bus nepajėgi savo lėšomis padengti 2018 m. grąžintinos kredito dalies. Numatoma kreiptis į kredito davėją AB „Šiaulių bankas" dėl kredito grąžinimo termino atidėjimo ir grafiko koregavimo. Trumpalaikius įsipareigojimus sudaro per vienus metus mokėtina 17000 Eur kredito suma, prekybos skolos tiekėjams – 37 423 Eur, su darbo santykiais susiję įsipareigojimai –24 992 Eur, kitos mokėtinos sumos – 1 518 Eur.
2017 metais AB „Pakruojo autotransportas“ uždirbo 282 092 Eur pajamų, pardavimo savikaina buvo 138 869 Eur, veiklos sąnaudos – 135 418 Eur. Finansinės ir investicinės veiklos nuostolis sudarė 4 176 Eur. Grynasis 2017 metų pelnas – 27 590, 2016 metais buvo 28 160 Eur pelnas. Per 2017 m. 93 proc. pajamų gauta iš keleivių pervežimo paslaugų, 7 proc. – kitos veiklos pajamos. 87 proc. visų įsigytų atsargų vertės sudarė kuras, kurį Bendrovė pirko iš IĮ „Stiksas” bei UAB „Baltic Petroleum”. Likusią įsigytų atsargų dalį sudaro įvairios medžiagos ir atsarginės dalys, pirktos iš skirtingų tiekėjų, kurių kiekvieno tiekiamų prekių dalis nėra reikšminga. 2017 m. gruodžio 31 d. duomenimis pirkėjų įsiskolinimas sudarė 101 134 Eur, iš kurių Pakruojo rajono savivaldybės administracijos skola – 90 305 Eur (89 proc.), Pakruojo rajono švietimo įstaigų skola – 5 565 Eur (6 proc.), kiti pirkėjai – 5 264 Eur (5 proc.). Įsiskolinimas tiekėjams sudarė 37 423 Eur, iš kurių įsiskolinimas IĮ „Stiksas“ 33 553 Eur (90 proc.). Bendrovė veikia kaip keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų operatorius Pakruojo rajono teritorijoje. Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 17(1) straipsnis nustato, kad Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, taip pat savivaldybių institucijos užtikrina būtinų keleivinio kelių transporto paslaugų teikimą visuomenei nors ir vežėjams komerciškai nenaudingomis sąlygomis. Savivaldybių institucijos arba jų įgaliotos įstaigos, išduodančios leidimus vežėjams vežti keleivius reguliaraus susisiekimo autobusų (troleibusų) maršrutais, kiekvieną mėnesį kompensuoja vežėjams patirtus nuostolius, susidariusius teikiant viešąsias keleivinio kelių transporto paslaugas. Vežėjų patirti nuostoliai kompensuojami iš savivaldybių biudžetų pagal viešųjų paslaugų teikimo sutartis, sudarytas tarp vežėjų ir kompetentingų įstaigų. Vežėjo patirtų per mėnesį nuostolių kompensacijų, susijusių su viešųjų paslaugų sutartimi, dydžiai apskaičiuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2010 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. 3-457 „Dėl Nuostolių, patirtų vykdant keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų įsipareigojimus, kompensacijos apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtinto Nuostolių, patirtų vykdant keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų įsipareigojimus, kompensacijos apskaičiavimo tvarkos aprašo nuostatomis. Nuostolių, patirtų teikiant keleivinio kelių transporto viešąsias paslaugas vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutuose, kompensavimas, taikant 8 proc. rentabilumo koeficientą, leido Bendrovei uždirbti pelną.
III. Pagrindinės problemos
AB „Pakruojo autotransportas" pasirinktas viešųjų keleivinio kelių transporto paslaugų operatoriumi Pakruojo rajono savivaldybėje, su įmone sudarytos viešųjų paslaugų teikimo sutartys, kuriose nustatytas reikalavimas keleivių pervežimui skirti pakankamos talpos, geros estetinės išvaizdos, techniškai tvarkingas, tinkamai apipavidalintas transporto priemones. Keleivių pervežimo veikloje Bendrovė naudoja 23 autobusus, kurių vidutinis amžius 27 metai, 6 iš jų senesni nei 30 metų. Esant tokios būklės autobusų parkui, sudėtinga užtikrinti tinkamą patvirtinto maršrutų grafiko vykdymą dėl autobusų gedimų. Norint užtikrinti esamo maršrutų tinklo aptarnavimą, būtina palaipsniui atnaujinti įmonės autobusų parką. Stokojama vidutinės klasės 25–35 sėdimų vietų autobusų, kurie yra tinkamiausi keleivių ir moksleivių pervežimui. Keleivių pervežimo veikloje naudojant tinkamos talpos ir techninės būklės autobusus užtikrinamas patogus ir saugus Pakruojo rajono gyventojų susisiekimas su rajono centru bei kitais rajonais, patiriant mažesnes eksploatavimo sąnaudas. 2017 m. įsigyti trys 23–24 sėdimų vietų Mercedes Benz autobusai. Bendrovei trūksta kvalifikuotų darbuotojų. Ypač jaučiamas vairuotojų stygius dėl didelės konkurencijos su kitais keleivių ir krovinių vežėjais vietiniais ir tarptautiniais maršrutais. Darbas senais autobusais ir nekonkurencingas darbo užmokestis Bendrovę daro nepatrauklią ieškant kvalifikuotų ir atsakingų darbuotojų. Netiesiogines (veiklos) sąnaudas sudaro administracijos ir kitų aptarnaujančių darbuotojų (šaltkalvių, dispečerių, valytojos) darbo apmokėjimo sąnaudos bei kitos Bendrovės veiklą užtikrinančios (apsaugos, šildymo, elektros, ryšių, komunalinės, veiklos mokesčių, banko palūkanų ir kt.) sąnaudos. Nutraukus kai kuriuos maršrutus arba sumažinus jų dažnumą per savaitę, išaugo veiklos sąnaudų dalis bendroje keleivinio transporto sąnaudų struktūroje. Esant dabartinei maršrutų ridai, netiesioginių sąnaudų dalis yra per didelė, tačiau reikšmingai jų sumažinti, nesutrikdžius Bendrovės veiklos, nėra galimybės. Netiesioginių sąnaudų dalis sumažėtų ir veikla taptų efektyvesnė jeigu išaugtų keleivių pervežimo apimtys (maršrutų rida). Tiesioginių keleivinio transporto veiklos sąnaudų augimui didžiausią įtaką turi minimalios algos didėjimas (nuo 2014 m. spalio 1 d. – 300 Eur, nuo 2015 m. liepos 1 d. – 325 Eur, nuo 2016 m. sausio 1 d. - 350 Eur, nuo 2016 m. liepos 1 d. - 380 Eur.). Didėjant minimaliai algai tenka didinti atlyginimus darbuotojams, todėl nuo 2016 m. darbo užmokesčio sąnaudos išaugo vidutiniškai 17 proc. IV. Ateities planai
Keleivių pervežimo veikla Bendrovėje vykdoma nuo jos įkūrimo. Vykdant keleivių pervežimo veiklą, remiamasi įgyta patirtimi bei laikomasi LR kelių transporto kodekso ir kitų kelių transporto veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Bendrovės darbuotojai, organizuojantys keleivių pervežimo veiklą, yra išlaikę egzaminus ir turi profesinės keleivių vežimo kelių transportu kompetencijos pažymėjimą pagal 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1071/2009 reikalavimus. Bendrovė turi keleivių pervežimo veiklai būtiną gamybinę bazę: 1. Autobusų stotis su keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo peronu. Stoties pastate įrengtos visos privalomos patalpos (keleivių laukiamoji salė, dispečerinei tarnybai skirta patalpa, bagažo saugojimo patalpa, siuntų priėmimo ir saugojimo patalpa, autobusų ekipažų poilsio vieta, sanitarinis mazgas), nustatytos Autobusų stočių veiklos nuostatuose bei Keleivių ir bagažo vežimo kelių transportu taisyklėse. 2. Remonto dirbtuvės skirtos transporto priemonių remontui ir jų laikymui šaltuoju metų laiku. Aptverta ir saugoma kiemo teritorija su asfalto aikštelėmis. Remonto dirbtuvėse įrengta kieto kuro katilinė, kuri šildo administracinį ir dirbtuvių pastatą. Dirbtuvėse esančią transporto priemonių remontui skirtą įrangą būtina atnaujinti. 3. Degalinės talpyklose telpa 9,3 m3 naftos produktų, Bendrovė degalus perka dideliais kiekiais už mažesnę kainą nei degalinėse. Bendrovė ateityje planuoja teikti keleivių pervežimo paslaugas vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais Pakruojo ir aplinkinių rajonų teritorijose. Numatoma koreguoti maršrutų tinklą pagal aptarnaujamų mokyklų pageidavimus, nes iš 51 vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutų 36 pervežami mokiniai. Atsižvelgiant į mokyklų poreikius, bus keičiamas maršrutų laikas, maršrutai pratęsiami arba trumpinami, jeigu sumažės pervežamų mokinių skaičius arba atokiuose kaimuose gyvenančių mokinių pervežimas bus vykdomas mokykliniais autobusais. Taip pat numatoma peržiūrėti mokinių atostogų metu vykdomų maršrutų tinklą pagal gaunamus gyventojų prašymus. Radikalus maršrutų ridos mažinimas nenumatomas, nes nuo 2008 m. iki 2012 m. maršrutų tinklas buvo pertvarkytas ir metinė maršrutų rida sumažėjo 29 proc. Sumažinus ridą, arba maršrutų dažnumą per savaitę, dalis gyventojų susirastų alternatyvų susisiekimo būdą, liktų tik keleiviai, turintys teisę į transporto lengvatas. Sumažėtų ne tik tiesioginės sąnaudos, bet ir pajamų surinkimas, Bendrovė susidurtų su pakankamo darbo krūvio autobusų vairuotojams užtikrinimo problema, o dėl to ir su vairuotojų įdarbinimo problema. Plėtojama užsakomųjų maršrutų paslauga ne tik Lietuvos Respublikos teritorijoje, bet ir užsienyje. Perspektyviausios užsakomųjų reisų kryptys – Pabaltijo šalys ir Lenkija. Panaudojus turimas remonto dirbtuvių patalpas ir remonto įrangą teikiamos lengvųjų automobilių ir mikroautobusų remonto ir techninės priežiūros paslaugos (važiuoklės remontas, šviesų reguliavimas, padangų montavimas, klijavimas, balansavimas, tepalų keitimas, smulkūs virinimo darbai). Remonto ir techninės priežiūros paslaugos teikiamos rajono gyventojams, įmonėms ir organizacijoms. Įmonės remonto bazėje taip pat aptarnaujami Pakruojo rajono švietimo įstaigoms priklausantys mokykliniai mikroautobusai. Numatoma, kad Bendrovės veikla 3–5 metų laikotarpiu bus pelninga, jei ji išliks viešųjų keleivinio kelių transporto paslaugų operatoriumi Pakruojo rajone dabartinėmis sąlygomis. Bendrovės veikla taptų efektyvesnė, sumažėtų netiesioginių sąnaudų dalis bendrose keleivių pervežimo sąnaudose, jeigu išaugtų pervežimo paslaugų apimtis. ___________________
|
|