TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 20232025 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 30 d. Nr. A1-2039

Telšiai

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 4 punktu, 7 straipsnio 4 dalimi:

1. T v i r t i n u Telšių rajono savivaldybės 2023–2025 metų korupcijos prevencijos veiksmų planą (pridedama).

2. N u r o d a u su šio įsakymo 1 punktu patvirtintu Telšių rajono savivaldybės 2023–2025 metų korupcijos prevencijos veiksmų planu supažindinti visus Telšių rajono savivaldybės administracijos darbuotojus dokumentų valdymo sistemoje „Kontora“.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                      Tomas Katkus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parengė

 

Gintautas Naglisas

2022-12- 

 

PATVIRTINTA

 

Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus

 

2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. A1-2039

 

 

 

 

 

 

TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 20232025 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS VEIKSMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Telšių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) korupcijos prevencijos 20232025 metų veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. XIV-1178 „Dėl 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 2-283 „Dėl korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarko aprašo patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą.

2.  Veiksmų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

3.  Veiksmų plano tikslas – nustatyti Savivaldybėje pagrindinius korupcijos prevencijos tikslus ir uždavinius, korupcijos prevencijos subjektus bei reglamentuoti korupcijos prevencijos priemonių taikymą. 

4.  Veiksmų planu siekiama kurti korupcijai atsparią aplinką, didinti antikorupcinį sąmoningumą, sistemiškai ir koordinuotai šalinti korupcijos rizikos veiksnius, skatinti nepakantumą korupcijai bei didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis.

5.  Korupcijos prevencija įgyvendinama vadovaujantis šiais principais:

5.1. teisėtumo – korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonės įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir užtikrinant asmens teisių ir laisvių apsaugą; korupcijos prevencijos subjektai turi užtikrinti, kad savo veiksmais ar neveikimu jie nesudarys sąlygų korupcinio pobūdžio teisės pažeidimams;

5.2. visuotinumo – korupcijos prevencijos subjektais gali būti visis asmenys;

5.3. sąveikos – korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių veiksmingumas užtikrinamas derinant visų korupcijos prevencijos subjektų veiksmus, keičiantis subjektams reikalinga informacija ir teikiant vienas kitam kitokią pagalbą;

5.4. nuolatinumo – korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių veiksmingumas užtikrinamas nuolat tikrinant ir peržiūrint korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių įgyvendinimo rezultatus bei teikiant pasiūlymus dėl atitinkamų priemonių veiksmingumo didinimo atitinkamam subjektui, kuris pagal savo kompetenciją įgaliotas įgyvendinti tokius pasiūlymus;

5.5. skaidrumo – korupcijos prevencijos veikla turi būti vieša ir suprantama, atvira visuomenei;

5.6. asmens teisių apsaugos – korupcijos prevencijos veikla turi būti vykdoma užtikrinant teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugant asmenų teises ir teisėtus interesus, vadovaujantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimais;

5.7. įtraukimo – į korupcijos prevenciją įtraukiama pilietinė visuomenė; viešojo sektoriaus subjektai imasi, o privataus sektoriaus subjektai gali imtis priemonių, skirtų jų darbuotojų antikorupciniam sąmoningumui didinti, teikti visuomenei informaciją apie antikorupcinės aplinkos kūrimą ir skatinti prisidėti prie jos kūrimo.

 

II SKYRIUS

KORUPCIJOS RIZIKOS VEIKSNIŲ ANALIZĖ

 

6. Tarptautinė organizacija „Transparency International“ kiekvienais metais atlieka sociologinį tyrimą „Korupcijos suvokimo indeksas“ (toliau – KSI), kuris parodo, kaip šalyje suvokiama valstybės bei savivaldybių tarnautojų ir politikų korupcija (matuojama 100 balų skalėje: 100 balų žymi labai skaidrią valstybę, 0 – labai korumpuotą). 2021 metais atlikto tyrimo duomenys parodė, kad 61 balą surinkusi Lietuva tarp visų valstybių užima 34-ąją vietą iš 180 (2020 metais Lietuvos KSI – 60 balų ir 35 vieta). Lyginant Baltijos šalių KSI, Lietuva užima vidurinę poziciją, pirmąją vietą užleisdama Estijai (74 balai), bet aplenkdama Latviją (59 balai). Lietuvos KSI nuo 2012 metų, nors ir nesparčiai, tačiau keičiasi didėjančia tvarka (2012 m. – 54 balai, žemiausias turėtas įvertinimas; bei šiuo metu, 2021 m. – 61 balų, t. y. aukščiausias rezultatas). Vertinant korupcijos suvokimą reikia žiūrėti būtent į KSI balus, o ne į valstybių sąraše užimamą vietą.

7. Lietuvos gyventojų, verslininkų ir valstybės tarnautojų požiūris į korupciją įvertinamas pasitelkiant sociologinį tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis“. 2021 metais atlikto sociologinio tyrimo metu išnagrinėta apklaustųjų asmeninė patirtis susiduriant su korupciniais atvejais bei įvertintas Lietuvos visuomenės antikorupcinis potencialas. Tyrimo tikslas – įvertinti korupcinę situaciją Lietuvoje, uždaviniai – įvertinti tikslinių grupių požiūrį į korupciją, nustatyti respondentų korupcinę patirtį bei įvertinti antikorupcinį potencialą. Apklausti gyventojai, verslo atstovai ir valstybės tarnautojai korupcijos problemą šiuo metu mini panašiu intensyvumu: tarp Lietuvos gyventojams aktualių problemų korupcija užima 4-tą vietą (35 %) (po mažų atlyginimų, kylančių kainų ir sveikatos apsaugos problemų); įmonių vadovai korupciją taip pat mini 5−6-oje vietoje (26 %), o valstybės tarnautojai – 6-oje vietoje (31 %). Apklausos duomenys taip pat padėjo nustatyti:

7.1. gyventojų nuomone, labiausiai korumpuotos institucijos yra: sveikatos apsaugos institucijos – 49 %, teismai – 38 %, Seimas – 31 %, savivaldybės  – 23 %. Įmonių atstovų nuomone, labiausiai korumpuotos: gydymo įstaigos – 36 %, teismai – 29 % , Seimas – 25 %, savivaldybės – 24 %. Valstybės tarnautojų nuomone, labiausiai korumpuotos: sveikatos apsaugos institucijos – 47 %, savivaldybės – 38 %,  Seimas – 33 % ir teismai – 30 %;

7.2. dauguma gyventojų mano, kad kyšis padeda spręsti problemas (net 65 % apklaustųjų), su šia nuomone sutinka 41 % apklaustų įmonių vadovų bei 21 % valstybės tarnautojų. 21 % apklaustų gyventojų bei 9 % įmonių vadovų pažymėjo, jog duotų kyšį, kad būtų išspręstos problemas. Kiti 39 % apklaustų gyventojų ir 31 % įmonių vadovų pažymėjo, kad tai priklauso nuo aplinkybių;

7.3. sprendžiant, kokios institucijos ir socialinės grupės labiausiai gali prisidėti prie korupcijos mažinimo, gyventojai dažniausiai teigė, kad tai STT (58 %), teisėsaugos institucijos (52 %),  Seimas (45 %) ir Vyriausybė (48 %); Valstybės tarnautojai pirmiausiai nurodė Specialiųjų tyrimų tarnybą (66 %), teisėsaugos institucijas (66 %) ir Seimą (62 %). Apklausoje dalyvavę respondentai nepriskyrė savivaldybių prie institucijų ir socialinių grupių, galinčių prisidėti prie realaus korupcijos sumažinimo;

7.4. apie dalyvavimą antikorupcinėje veikloje 52 % sociologiniame tyrime dalyvavusių gyventojų, 71 % verslo atstovų bei 84 % valstybės tarnautojų pažymėjo, kad žino, kur kreiptis; tik 21 % gyventojų, 27 % verslo atstovų ir 56 % valstybės tarnautojų praneštų apie korupciją.

8. Akivaizdu, kad korupcija yra neigiamas socialinis reiškinys, keliantis grėsmę teisinei valstybei, demokratijai ir žmogaus teisėms, iškreipiantis socialinį teisingumą, keliantis pavojų valstybės valdymui, valstybės ar savivaldybių įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei. Savivaldybės administracija privalo prisidėti prie 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo, korupcijos atsiradimo ir plėtojimo prielaidų šalinimo bei korupcijos apraiškų naikinimo.

9. 2022 m. nuo liepos 13 iki rugpjūčio 16 atlikus Savivaldybės  administracijos  darbuotojų anoniminį anketavimą (anketas anonimiškai užpildė 130 darbuotojų) nustatyta, kad 57 % darbuotojų  pastebėję korupciją darbe apie ją praneštų, 76 % nėra žinoma atvejų, kad per pastaruosius 3 metus būtų nepagrįstai paimtas atlygis ar dovana, 59 % mano kad jų darbovietėje korupcija yra netoleruojama, 67 % nurodo, kad įstaigos vadovas savo asmeniniu pavyzdžiu nuolat skatina laikytis aukščiausių antikorupcinio elgesio standartų. Išsami atlikto anketavimo analizė pateikta 2022 m. rugpjūčio 22 d. pranešime Nr. R4-994.

10. Savivaldybės administracija siekdama išsiaiškinti gyventojų nuomonę apie korupcijos paplitimą ir galimus korupcijos pasireiškimo atvejus Telšių rajono savivaldybėje nuo 2022-08-31 iki 2022-12-08 vykdė gyventojų anoniminę apklausą (anonimiškai apklausoje dalyvavo 173 asmenys). Atliktos apklausos metu nustatyta, kad 59 % gyventojų praneštų apie korupcijos atvejį, 22 % nurodė, kad labiausiai paplitusi korupcija yra medicinos įstaigose, 84 % nurodė, kad per pastaruosius 2 metus nedavė kyšio Telšių rajono įstaigos, padalinio  ar institucijos darbuotojui, 10,5 % nurodė, kad per pastaruosius 2 metus kyšį davė sveikatos įstaigos darbuotojui, 46 % mano, kad korupcijos prevencijos priemonės yra neefektyvios ir valstybė nesugeba suvaldyti korupcijos mastų. Išsamus atliktos apklausos apibendrinimas pateiktas 2022 m. gruodžio 12 d. pranešime Nr. R4-1647.

11. Atliktų apklausų rezultatai parodė, jog būtina suaktyvinti Savivaldybės darbuotojų švietimą korupcijos prevencijos temomis, didinti informacijos srautą darbuotojams apie  korupcijos prevencijos priemonių vykdymą panaudojant tokias informacijos sklaidos formas kaip trumpi elektroniniai laiškai, susitikimai su kvalifikuotais specialistais, vidiniai mokymai padaliniuose. 

12. Savivaldybės administracijoje 2022 metų spalio–lapkričio mėnesiais buvo vykdomi vidiniai mokymai antikorupciniam sąmoningumui didinti. Mokymų temos „Korupcijos samprata“, „Dovanų politika“, „Viešųjų ir privačių interesų derinimas valstybės tarnyboje“. Vidiniuose mokymuose dalyvavo ir žinių patikrinimo testus išsprendė 124 savivaldybės administracijos darbuotojai. 2022 m. gruodžio 8 d. pranešimas Nr. R4-1621.

 

III SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

13. Veiksmų plano tikslas – korupcijos rizikos veiksnių šalinimas, atsparumo korupcijai lygio didinimas.

14. Veiksmų plano uždaviniai:

14.1. kurti korupcijai atsparią aplinką;

14.2. tobulinti darbuotojų antikorupcines kompetencijas ir stiprinti antikorupcinį potencialą;

14.3. nustatyti ir šalinti korupcijos rizikos veiksnius;

14.4. mažinti korupcijos riziką;

14.5. gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę.

 

IV SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR KONTROLĖ

 

15. Savivaldybės Veiksmų planas įgyvendinamas pagal Veiksmų plano priede pateiktas veiksmų plano įgyvendinimo priemones.

16. Veiksmų plane numatytų priemonių įgyvendinimą kontroliuoja Savivaldybės administracijos direktorius, priemonių įgyvendinimą koordinuoja Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

17. Savivaldybės administracijoje už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo reguliariai vykdo Veiksmų plane numatytų priemonių įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą bei atsižvelgdamas į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius įtakos veiksmų plano priemonių įgyvendinimui, Veiksmų planą atnaujina arba papildo efektyvesnėmis ar racionalesnėmis priemonėmis.

18. Savivaldybės administracijoje už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo pasibaigus kalendoriniams metams Savivaldybės administracijos direktoriui pateikia apibendrintą informaciją apie Veiksmų plano įgyvendinimą ir veiksmingumą. 

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Atsižvelgiant į teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų išvadas ir rekomendacijas, sociologinių tyrimų rezultatus, Veiksmų plano įgyvendinimo ataskaitą bei kitas reikšmingas aplinkybes, Veiksmų planas gali būti keičiamas ir/ar papildomas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu, bet ne vėliau kaip likus 6 (šešiems) mėnesiams iki Veiksmų plano įgyvendinimo pabaigos.

20. Pasiūlymus dėl Veiksmų plano pakeitimo ir/ar papildymo Savivaldybės administracijai gali teikti visi suinteresuoti fiziniai ir juridiniai asmenys.

21. Su Veiksmų planu Savivaldybės administracijos darbuotojai supažindinami per dokumentų valdymo sistemą „Kontora“.

22. Veiksmų planas ir informacija apie Veiksmų plano įgyvendinimo eigą viešai skelbiama Savivaldybės internetinės svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“.

 

____________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Telšių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2023–2025 metų

veiksmų plano priedas

 

 

 

 

 

 

TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 20232025 METŲ 

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Nr.

Korupcijos rizikos mažinimo priemonės

Korupcijos rizikos mažinimo priemonių vykdytojai

Priemonių įgyvendinimo terminas

Priemonių įgyvendinimo vertinimo kriterijai

1.

Darbuotojų švietimas korupcijos prevencijos temomis,  formaliomis priemonėmis (mokymai, testai) ir neformaliomis priemonėmis (aktualios informacijos pateikimas svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“).

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

Mokymai pagal poreikį, bet ne rečiau kaip kartą per pusmetį, aktuali informacija pateikiama nuolat.

Suorganizuoti ir įvykę mokymai korupcijos prevencijos temomis, kuriuose kasmet dalyvauja ne mažiau kaip 20 proc. esamų darbuotojų, bei 90 proc. naujai priimtų darbuotojų.

Savivaldybės svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“ pateikta aktuali informacija.

2.

Nustatyti atsparumo korupcijai lygį.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

Atsparumo korupcijai lygio nustatymą atlikti kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtins metodiką, bei jį pakartotinai atlikti metodikoje nurodytu periodiškumu.

Atsparumo korupcijai lygio nustatymo metodikoje nustatyta tvarka ir periodiškumu atliktas atsparumo korupcijai lygio nustatymas.

3.

Kelti  atsakingų už korupcijos prevenciją asmenų kvalifikaciją, dalyvaujant seminaruose ir mokymuose korupcijos prevencijos klausimais.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

Nuolat.

Ne rečiau kaip 2 kartus per metus dalyvauta seminaruose ir mokymuose korupcijos prevencijos klausimais.

Pateikta informacija Savivaldybės valdomoms įmonėms pateikta informacija apie kitų įstaigų  organizuojamus seminarus ir mokymus.

4.

Korupcijos prevencijos veiksmų plano atnaujinimas atsižvelgiant į reglamentuotos tvarkos pasikeitimus ar gautus pasiūlymus.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

Pasikeitus reglamentavimo tvarkai – nedelsiant, gavus pasiūlymų – juos išnagrinėjus ir esant poreikiui.

Pasikeitus reglamentavimo tvarkai pakeistas ar papildytas Veiksmų planas.

Gauti pasiūlymai išnagrinėti 100 proc. ir esant poreikiui pakeistas ar papildytas Veiksmų planas.

5.

Savivaldybės tinklapyje ir socialiniuose tinkluose viešinti informaciją apie Savivaldybėje vykdomą korupcijos prevencinę veiklą, jos eigą ar pasiektus rezultatus.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

Nuolat

Visuomenei pateiktų informacinių pranešimų skaičius – 2 vnt. per metus.

6.

Darbuotojų privačių interesų derinimo kontrolė ir priežiūra.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

 

 

Nuolat

Ne rečiau kaip kas ketvirtį atlikta  darbuotojų privačių interesų deklaracijų patikra, ne rečiau kaip kas pusmetį deklaruojantiems asmenims priminama  apie pareigą patikslinti ar atnaujinti privačių interesų deklaraciją. Esant poreikiui atnaujintas pareigų, kurias einantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus, sąrašas.  

7.

Informacijos apie pažeidimus teikimo vidiniu kanalu vertinimas, sprendimų priėmimas ir asmenų, pateikusių informaciją, apie pažeidimus, bei informacijos konfidencialumo užtikrinimas.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

 

Gavus pranešimą.

Nuolat administruojamas vidinis kanalas, visa vidiniu kanalu gauta informacija išanalizuota ir ištirta, bei priimti sprendimai.

8.

Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas.

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo.

 

Esant aktualioms rizikom, bei Savivaldybės administracijos direktoriui priėmus sprendimą.

Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas atliktas vadovaujantis nustatyta tvarka.

 

part_e925bf3fef3846b5a8b1ebe788736ebf_end

______________________________

 

part_360a77e7224f459caab34d2c3db38156_end