Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3195(2)

 

 

2021 m. balandžio 7 d. Nr. 214

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. gruodžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-20 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3195(2) (toliau – Projektas) ir atsižvelgdama į Europos Komisijos 2020 m. rugpjūčio 6 d. raštu C(2020) 5475 final pateiktą išsamiąją nuomonę ir pastabas bei Komisijos pranešimu TRIS/2020 02901 pateiktas Italijos pastabas dėl Projekto siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Projektą tobulinti atsižvelgiant į šiuos siūlymus:

1.    Atsižvelgiant į tai, kad detalias kosmetikos gaminių tiekimo rinkai taisykles, siekiant užtikrinti vidaus rinkos veikimą ir žmonių sveikatos apsaugą, nustato 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių su visais pakeitimais, siekiant išvengti prieštaravimų minėto reglamento reikalavimams ir užtikrinti sklandų Įstatymo nuostatų įgyvendinimą, Projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostatą išdėstyti taip:

3. Šis įstatymas netaikomas pluoštinių kanapių gaminiams, kurie Lietuvos Respublikos farmacijos įstatyme apibrėžti kaip farmacijos produktai. Kosmetikos gaminiams šis įstatymas taikomas tiek, kiek tai neprieštarauja 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių nuostatoms.“

2.         Atsižvelgiant į 2006 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje 14 straipsnio 3 punktą (Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 3 straipsnio 3 punktas), kuriame įtvirtintas draudimas riboti paslaugų teikėjo laisvę rinktis įsisteigimo formą, tikslinti Projekto 2 straipsnio 2, 4, 5, 8, 13 dalyse bei 6 straipsnio 11 dalies antrame sakinyje įtvirtintų sąvokų apibrėžtis, vietoj terminų „fizinis asmuo, juridinis asmuo ar kita organizacija“ ir „fizinis ar juridinis asmuo“ vartoti terminą „fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ar šio juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinys“, kuris apimtų ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių subjektų padalinius, įsteigtus Lietuvos Respublikoje. Projekto 6 straipsnio 1 dalyje ir 11 dalies pirmame sakinyje, 9 straipsnio 6 dalies 5 punkte ir 10 straipsnio 8 dalies 7 punkte vartojamą terminą „juridinis asmuo ar kita organizacija“ pakeisti terminu „juridinis asmuo, kita organizacija ar šio juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinys“.

3.    Siekiant tiksliau apibrėžti pluoštinių kanapių sąvoką ir sudaryti galimybę atestuotiems dauginamosios medžiagos tiekėjams dauginti pluoštinių kanapių veisles, kurios yra įrašytos į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO) veislių, tinkamų sertifikuoti, sąrašą, o Augalininkystės tarnybai prie Žemės ūkio ministerijos šių veislių sėklos siuntoms išduoti EBPO sėklos sertifikatus, kurie suteikia galimybę pluoštinių kanapių sėklą, skirtą sėjai, tiekti trečiosioms šalims, Projekto 2 straipsnio 6 dalyje nurodytą sąvoką išdėstyti taip:

6. Pluoštinės kanapės – kanapinių (Cannabaceae) šeimos sėjamosios kanapės (Cannabis sativa L.) rūšies veislių, išvardytų 2002 m. birželio 13 d. Tarybos direktyvos 2002/53/EB dėl bendrojo žemės ūkio augalų veislių katalogo su visais pakeitimais 17 straipsnyje nurodytame Bendrajame žemės ūkio augalų veislių kataloge ir (ar) Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO) Sėklų schemų tarptautinei prekybai skirtų veislių sėklų sertifikavimo ar kontrolės bendrųjų taisyklių ir reglamentų 3.5 papunktyje nurodytų EBPO veislių, tinkamų sertifikuoti, sąraše, augalai, kurių išdžiovintoje medžiagoje tetrahidrokanabinolio yra ne daugiau kaip 0,2 procento“.

4.    Siekiant išvengti sąvokų dubliavimosi, kai tiek „Pluoštinių kanapių“, tiek „Pluoštinių kanapių produktų“ sąvokos reiškia tą patį pluoštinės kanapės augalą, Projekto 2 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip:

10. Pluoštinių kanapių produktaiperdirbti skirtos žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir pluoštinių kanapių sėklos.“

5.         Kadangi pluoštinių kanapių sėklos gali būti naudojamos ne vien tik dauginimui ir auginimui, bet ir pašarams, ir pluoštinių kanapių gaminiams gaminti, atsižvelgiant į žodynuose nurodytus bei Valstybinės lietuvių kalbos komisijos aprobuotus „sėklos“ ir „sėklų“ terminus, Projekto 2 straipsnio 14 dalį išdėstyti taip:

14. Pluoštinių kanapių sėklossėklos, skirtos pluoštinėms kanapėms dauginti ir auginti, taip pat tokios sėklos, skirtos vartoti maistui ar pašarams arba gaminiams iš jų gaminti.“

6.    Kadangi tetrahidrokanabinolis yra kanapių antžeminėse dalyse randama medžiaga ir nebūtinai turi būti iš jų išskiriama, sąvokos „Tetrahidrokanabinolis“ nesieti su išskyrimu, o vartoti bendresnę sąvoką ir Projekto 2 straipsnio 17 dalį išdėstyti taip:

17. Tetrahidrokanabinolis (toliau – THC) – natūrali psichiką veikianti medžiaga, randama antžeminėse kanapių dalyse“.

7.    Kadangi auginant pluoštines kanapes moksliniais eksperimentiniais tikslais uždaruose gruntuose jose THC kiekis gali viršyti 0,2 proc., siekiant atitikties Jungtinių Tautų organizacijos 1961 m. Bendrosios narkotinių medžiagų konvencijos (toliau – 1961 m. Konvencija) ir Jungtinių Tautų organizacijos 1971 m. Psichotropinių medžiagų konvencijos (toliau – 1971 m. Konvencija) nuostatoms, siūlyti nustatyti tokiai veiklai reikalavimą turėti leidimą ir Projekto 3 straipsnio 3 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

1) auginti pluoštines kanapes tik atvirame grunte. Mokslinių tyrimų institutai ir mokslo ir studijų institucijos pluoštines kanapes, auginamas moksliniais eksperimentiniais, selekcijos ir naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo tikslais, gali auginti uždaruose gruntuose ar laboratorijose turėdami Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme nustatyta tvarka išduotą leidimą;“.

8.    Siekiant tiksliau apibrėžti leidžiamas auginti pluoštines kanapes ir nurodyti subjektus, kuriems taikoma išimtis dėl auginamų pluoštinių kanapių veislių, Projekto 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

2) auginti tik įtrauktų į Bendrąjį žemės ūkio veislių katalogą, paskelbtą pagal Direktyvos 2002/53/EB 17 straipsnį, veislių augalus, sėjai naudodami tik žemės ūkio ministro patvirtintus aliejinių ir pluoštinių augalų sėklos privalomuosius kokybės reikalavimus atitinkančią pluoštinių kanapių sėklą. Ši nuostata netaikoma mokslinių tyrimų institutams, mokslo ir studijų institucijoms, auginantiems pluoštines kanapes moksliniais eksperimentiniais tikslais, ir ūkio subjektams, auginantiems pluoštines kanapes selekcijos ir naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, bei EBPO sėklos sertifikato išdavimo tikslais;“.

9.         Kadangi įstatymu įtvirtinami tik esminiai ūkio subjektų veiklos reikalavimai, o pagrindiniai pluoštinių kanapių auginimo sodininkystei reikalavimai yra nurodyti Projekto 3 straipsnio 7 dalies pirmajame sakinyje, išbraukti Projekto 3 straipsnio 7 dalies antrąjį sakinį kaip perteklinį ir šį punktą išdėstyti taip:

7. Pluoštinių kanapių sodininkystei augintojas gali auginti pluoštinių kanapių augalus ne didesnėje kaip 0,1 ha žemės valdoje, sėdamas iki 20 šių augalų vienetų į 0,01 ha, turi pateikti Tarnybai sėklų pakuotės etiketes, laikytis šio straipsnio 3 dalies, išskyrus 3 dalies 4, 5 ir 6 punktus, reikalavimų.“

10.       Išbraukti Projekto 3 straipsnio 3 dalies 8 punktą kaip perteklinį ir nesukuriantį pridėtinės vertės, nes teisės aktų reikalavimų turi būti laikomasi net atskirai to nenurodžius.

11.       Projekto 3 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos policijos departamentui“ rašyti „Policijos departamentui“.

12.  Siekiant teisinio aiškumo dėl THC kiekio kanapėse nustatymo metodo, Projekto 3 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

5. Mėginius THC kiekiui kanapėse nustatyti, vadovaudamasi tetrahidrokanabinolio nustatymo tyrimo metodu, išdėstytu Deleguotojo reglamento (ES) Nr. 639/2014 III priede, tiria Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija.“

13Siekiant tiksliau apibrėžti mėginių, kurie imami THC kiekiui auginamose pluoštinėse kanapėse nustatyti, ėmimo metodiką, patikslinti Projekto 3 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Tarnyba žemės ūkio ministro nustatyta tvarka privalo iš ne mažiau kaip 30 proc. deklaruotų pluoštinių kanapių plotų, išskyrus pluoštines kanapes sodininkystei, lauko imti mėginius THC kiekiui kanapėse nustatyti, vadovaudamasi mėginių ėmimo metodika, nustatyta Deleguotojo reglamento (ES) Nr. 639/2014 III priede.“

14.       Siekiant teisinio aiškumo įvesti Projekto 4 straipsnio 2 dalyje trumpinį „(toliau – kitos Europos Sąjungos valstybės narės)“ ir šią dalį išdėstyti taip:

2. Tiekiamos rinkai pluoštinių kanapių sėklos pakuotės etiketėje, jeigu sėkla tiekiama iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių (toliau – kitos Europos Sąjungos valstybės narės), ir (arba) sertifikate, jeigu sėkla importuojama, turi būti nurodomas veislės pavadinimas.“

15Kadangi Pluoštinių kanapių įstatymas reglamentuoja veiklą, susijusią ne su visų kanapių, o tik su pluoštinių kanapių auginimu, priežiūra, pluoštinių kanapių produktų gavimu ir gaminių gamyba, jų tiekimu rinkai, patikslinti Projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Lietuvos Respublikoje ir (arba) kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse gaunami, pagaminti ir tiekiami rinkai pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai turi būti gauti ar pagaminti iš pluoštinių kanapių, kuriose THC kiekis neviršija 0,2 proc., ir turi turėti tai patvirtinančią pažymą, kurią išduoda Tarnyba žemės ūkio ministro nustatyta tvarka arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės atsakinga institucija.

16.  Siekiant Projekto atitikties 2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 178/2002, nustatančio maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiančio Europos maisto saugos tarnybą ir nustatančio su maisto saugos klausimais susijusias procedūras, 2 straipsnio nuostatai, pagal kurią iš pluoštinių kanapių gaunami produktai, kurių sudėtyje yra narkotinių ar psichotropinių medžiagų, negali būti tiekiami rinkai kaip maistas, bei išvengti prieštaravimų Reglamente (EB) Nr. 1223/2009 (II priedo 306 punktas) įtvirtintam draudimui naudoti kosmetikos gaminiuose 1961 m. Konvencijos I ir II lentelėse išvardytas narkotines medžiagas (natūralias ir sintetines, kurioms priskirtinas ir THC) bei kitų ne maisto gaminių cheminę kokybę bei saugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimams, Projekto 4 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

4. Pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis turi atitikti tų gaminių specialiuosiuose Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Kiekviena Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje pagaminta ir Lietuvos Respublikos rinkai tiekiama pluoštinių kanapių gaminių partija turi turėti laboratorinių tyrimų protokolą su tyrimų rezultatų vertinimo išvada, kurį išduoda Nacionalinis maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institutas arba Europos Sąjungos valstybių narių akredituota laboratorija ir kuriuo patvirtinama, kad pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis atitinka specialiuosiuose Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytą atitinkamų gaminių THC kiekį. Laboratorinių tyrimų protokolo su tyrimų rezultatų vertinimo išvada iš pluoštinių kanapių sėklų pagamintiems gaminiams nereikalaujama.

17.  Siekiant Projekto atitikties 2015 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentui (ES) 2015/2283 dėl naujų maisto produktų, iš dalies keičiančiam Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1169/2011 ir panaikinančiam Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 258/97 ir Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1852/2001, pagal kurį siekiant tiekti rinkai produktus, atitinkančius „naujojo maisto sąvoką“, būtina turėti išankstinį Europos Komisijos leidimą, papildyti Projekto 4 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

5. Siekiant tiekti rinkai naujo maisto produkto sąvoką atitinkančius ir patenkančius į vieną iš kategorijų, išvardytų 2015 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2015/2283 dėl naujų maisto produktų, iš dalies keičiančio Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1169/2011 ir panaikinančio Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 258/97 ir Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1852/2001, 3 straipsnio 2 dalies a punkte, pluoštinių kanapių gaminius, būtina turėti išankstinį Europos Komisijos leidimą.“

18.  Kadangi perdirbant pluoštines kanapes gali susidaryti narkotinių medžiagų turintys tarpiniai produktai, kuriuose gali būti labai skirtinga THC koncentracija, siekiant Projekto atitikties 1961 m. Konvencijos ir 1971 m. Konvencijos nuostatoms bei Lietuvos Respublikos teisinei sąrangai, bei siekiant teisinio aiškumo vartojant „juridinių asmenų“ terminą, Projekto 4 straipsnio buvusią 5 dalį išdėstyti taip:

6. Jeigu pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose yra THC, tokią gamybą vykdyti turi teisę tik Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys ir užsienio valstybių juridinių asmenų ir kitų organizacijų padaliniai, įsteigti Lietuvoje, gavę Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme nustatyta tvarka išduotą leidimą. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kuriuose yra THC, turi būti įtraukiami į apskaitą ir sunaudojami gaminiui, atitinkančiam šio įstatymo reikalavimus, gaminti arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka.“

19. Kadangi veiklą su narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis ir šios veiklos kontrolę reglamentuoja Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymas, siūlyti Projekto 4 straipsnio buvusių 6–16 dalių nuostatas, kuriomis siūlomas pluoštinių kanapių gaminių gamybos reglamentavimas taikant leidimų sistemą, kai susidarančiuose tarpiniuose produktuose THC kiekis viršija 0,2 proc., išbraukti iš Pluoštinių kanapių įstatymo projekto ir jas išdėstyti Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme.

20. Siekiant užtikrinti, kad ūkio subjektai laikytųsi teisės aktų nustatytų reikalavimų dėl pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidarančių pluoštinių kanapių tarpinių produktų, pluoštinių kanapių gaminių priežiūros visose pluoštinių kanapių perdirbimo ir tiekimo rinkai pakopose, institucijos turi turėti įgaliojimus vykdyti tokios veiklos priežiūrą pagal kompetenciją. Atsižvelgiant į tai, Projekto 4 straipsnio buvusią 18 dalį išdėstyti taip:

8. Pluoštinių kanapių produktų, pluoštinių kanapių gaminių gamybos, jų tiekimo rinkai ir THC kiekio juose bei pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose priežiūrą vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal kompetenciją.“

21. Siekiant teisinio aiškumo dėl pluoštinių kanapių pašarams taikomų reikalavimų, Projekto 4 straipsnio buvusią 19 dalį išdėstyti taip:

9. Pluoštinių kanapių gaminiai, be šiame įstatyme numatytų reikalavimų, taip pat turi atitikti konkrečius gaminius reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Iš pluoštinių kanapių gaunamiems pašarams ir pašarų priedams taikomi 2003 m. rugsėjo 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1831/2003 dėl priedų, skirtų naudoti gyvūnų mityboje, su visais pakeitimais, 2005 m. sausio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 183/2005, nustatančio pašarų higienos reikalavimus, su visais pakeitimais, 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 767/2009 dėl pašarų tiekimo rinkai ir naudojimo, iš dalies keičiančio reglamentą (EB) Nr. 1831/2003 ir panaikinančio direktyvas 79/373/EEB, 80/511/EEB, 82/471/EEB, 83/228/EB, 93/74/EEB, 93/113/EB, 96/25/EB bei sprendimą 2004/217/EB, su visais pakeitimais ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro patvirtintų Pašarų privalomųjų saugos reikalavimų kontrolės įgyvendinimo taisyklių reikalavimai.

22. Siekiant Projekto atitikties 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, 189 straipsnio 1 dalies reikalavimams, pagal kuriuos įrodymai dėl THC kiekio turi būti pateikiami tik dėl sėjai skirtų pluoštinių kanapių sėklų, o importuojant sėjai neskirtas pluoštinių kanapių sėklas turi būti užtikrinta, kad tokios sėklos nebūtų skirtos sėjai, ir 2016 m. gegužės 18 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2016/1237, kuriuo iš dalies papildomi Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1308/2013 dėl importo ir eksporto licencijų sistemos taikymo taisyklių ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 dėl užstatų, sumokėtų už tokias licencijas, grąžinimo ir negrąžinimo taisyklių, ir iš dalies keičiami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2535/2001, (EB) Nr. 1342/2003, (EB) Nr. 2336/2003, (EB) Nr. 951/2006, (EB) Nr. 341/2007 ir (EB) Nr. 382/2008 ir panaikinami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2390/98, (EB) Nr. 1345/2005, (EB) Nr. 376/2008 ir (EB) Nr. 507/2008, 9 straipsnio 4 dalies reikalavimams, pagal kuriuos importo licencija išduodama tik tada, jei patvirtintas importuotojas įsipareigoja valdžios institucijoms pateikti dokumentus, įrodančius, kad licencijoje nurodytos kanapių sėklos per 12 mėnesių laikotarpį padarytos netinkamomis sėjai, arba yra sumaišytos su kitomis sėklomis esant tam tikroms sąlygoms, arba eksportuotos į trečiąsias šalis, atsisakyti Projekto 5 straipsnio 4 dalyje nustatyto reikalavimo dėl importuojamų sėjai neskirtų pluoštinių kanapių sėklų pateikti atsakingos institucijos išduotą pažymą, patvirtinančią, kad THC kiekis pluoštinėse kanapėse neviršija 0,2 procento, ir šią dalį išdėstyti taip:

4. Importuodamas sėjai skirtas pluoštinių kanapių sėklas, importuotojas muitinės pareigūnams kartu su licencija turi pateikti ir pakuotės etiketės kopiją ar sėklos sertifikatą, kuriame nurodomas veislės pavadinimas, taip pat atsakingos institucijos išduotą pažymą, kuria patvirtinama, kad THC kiekis pluoštinėse kanapėse neviršija 0,2 procento.“

23. Siekiant Projekto atitikties ne tik Reglamento (EB) Nr. 178/2002 2 straipsnio nuostatai, bet ir išvengti prieštaravimų Reglamente (EB) Nr. 1223/2009 (II priedas 306 punktas) įtvirtintam draudimui naudoti kosmetikos gaminiuose 1961 m. Konvencijos I ir II lentelėse išvardytas narkotines medžiagas (natūralias ir sintetines, kurioms priskirtinas ir THC) bei kitų ne maisto gaminių cheminę kokybę bei saugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimams, Projekto 5 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

7. Importuojamuose pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis turi atitikti tų gaminių specialiuosiuose Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Importuojami pluoštinių kanapių gaminiai turi turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą dokumentą, patvirtinantį, kad importuojamuose pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis atitinka tų gaminių specialiuosiuose Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus.“

24. Atsižvelgiant į tai, kad 2020 m. birželio 26 d. Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo užkardymo įstatymas buvo pakeistas Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymu, Projekto 6 straipsnio 1 dalies 3 punktą išdėstyti taip:

3) jam Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymo nustatyta tvarka skirtas vienas ar keli teismo įpareigojimai, – tol, kol galioja įpareigojimai;“.

25. Įstatymo įsigaliojimo datą nustatyti 2022 m. gegužės 1 d., atsižvelgiant į toliau išdėstytus argumentus:

25.1. Turi būti užbaigta Projekto notifikavimo Europos Komisijai procedūra laikantis 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, nustatytų reikalavimų ir vadovaujantis ją įgyvendinančiu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“. Tęsiant pradėtą Projekto notifikavimo Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms procedūrą, pagal Europos Komisijos išsamiąją nuomonę ir pastabas (2020 m. rugpjūčio 6 d. raštas C(2020) 5475 final) bei Italijos pastabas (Europos Komisijos pranešimas TRIS/(2020) 02901) patikslintas Projekto variantas turi būti pateiktas Europos Komisijai, kaip ir nurodoma Lietuvos 2020 m. spalio 31 d. atsakyme Europos Komisijai „Dėl pranešimo 2020/277/LT – Europos Komisijos pateiktos išsamiosios nuomonės ir pastabų dėl Pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 pakeitimo įstatymo projekto“. Europos Komisija, įvertinusi jai pateiktą patikslintą Projekto variantą, vadovaudamasi Direktyvos (ES) 2015/1535 6 straipsnio 2 dalimi, turi patvirtinti, kad sutinka su siūlomais pakeitimais;

25.2. Įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti nustatoma atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį ir tai, kad ūkio subjektai turės prisitaikyti prie keičiamo reglamentavimo (leistino maksimalaus THC kiekio nustatymo, pažymų, laboratorinių tyrimų protokolų su tyrimų rezultatų vertinimo išvada apie THC kiekį pluoštinių kanapių produktuose ir gaminiuose reikalavimo);

25.3. Iki įstatymo įsigaliojimo turi būti parengti ir patvirtinti įgyvendinamieji teisės aktai, o priežiūros institucijos turės tinkamai ir kokybiškai pasirengti rinkos priežiūrai bei šių gaminių kokybei ir saugumui užtikrinti. Priežiūros ir kontrolės funkcijų numatymas valstybės institucijoms, kaip didinantis jų veiklos apimtis, visais atvejais susijęs su didėjančiu žmogiškųjų ir materialiųjų išteklių poreikiu ir darantis poveikį valstybės finansams. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti įvertinamas finansavimo poreikis, o kadangi asignavimai valstybės institucijoms 2021 metais jau paskirstyti, nenumatant siūlomų funkcijų vykdymo ar jų apimties didėjimo, naujų funkcijų priskyrimas galimas tik ateinančiais biudžetiniais metais. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną, kurioje konstatuota, kad „<...> įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas). Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad „teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, <...> turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas).

26. Siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymą Nr. 1R-72 „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, Projekto priedą išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos

pluoštinių kanapių įstatymo

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1.         2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 178/2002, nustatantis maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiantis Europos maisto saugos tarnybą ir nustatantis su maisto saugos klausimais susijusias procedūras, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2019/1381.

2.         2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2020/2220.

3.            2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2020/2220.

4.            2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) Nr. 639/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir iš dalies keičiamas to reglamento X priedas, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. liepos 9 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2018/1784.

5.            2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 809/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1306/2013 nuostatų dėl integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, kaimo plėtros priemonių ir kompleksinės paramos taikymo taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. liepos 10 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2020/1009.

6.            2016 m. gegužės 18 d. Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) 2016/1237, kuriuo iš dalies papildomi Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1308/2013 dėl importo ir eksporto licencijų sistemos taikymo taisyklių ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 dėl užstatų, sumokėtų už tokias licencijas, grąžinimo ir negrąžinimo taisyklių ir iš dalies keičiami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2535/2001, (EB) Nr. 1342/2003, (EB) Nr. 2336/2003, (EB) Nr. 951/2006, (EB) Nr. 341/2007 ir (EB) Nr. 382/2008 ir panaikinami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2390/98, (EB) Nr. 1345/2005, (EB) Nr. 376/2008 ir (EB) Nr. 507/2008, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. rugpjūčio 17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2017/1965.

7.            2016 m. gegužės 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2016/1239, kuriuo dėl importo ir eksporto licencijų sistemos nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. rugsėjo 27 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/1607.“

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                                         Ingrida Šimonytė

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                      Kęstutis Navickas