TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2024 m. vasario 29 d. Nr. T1-78
Telšiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 16 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 17 ir 48 straipsniais, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Telšių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
PATVIRTINTA
Telšių rajono savivaldybės tarybos
2024 m. vasario mėn. 29 d.
sprendimu Nr. T1-78
TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I. ĮVADAS
1. Telšių rajono savivaldybės 2024 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 16 punktu (nustatyta valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija), Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu (toliau – Aprašas), patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257„Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais.
2. Programą rengia ir organizuoja Telšių rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija).
3. Programa skirta tikslinėms asmenų grupėms (toliau – Tikslinės grupės), įvardintoms Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir 5 dalyje bei 48 straipsnio 2 dalyje, kurios yra:
3.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
3.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
3.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
3.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
3.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
3.8. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga arba turintys teisę gauti laikinąją apsaugą iki sprendimo dėl laikinosios apsaugos suteikimo (nesuteikimo) priėmimo, tačiau ne ilgiau kaip laikinosios apsaugos laikotarpiu;
4. Programos tikslai:
4.1. užtikrinti valstybinės (valstybės perduotos savivaldybėms) funkcijos (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas) vykdymą;
4.2. sudaryti galimybes Tikslinėms grupėms greičiau integruotis į darbo rinką ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, sumažinti socialinę įtampą ir atskirtį tarp bendruomenės narių atnaujinant jų darbinius įgūdžius, padidinti bedarbių galimybes susirasti tvarų nuolatinį darbą;
5. Programos uždaviniai:
5.1. į laisvas darbo vietas įdarbinti darbo rinkai pasirengusius asmenis, o darbo rinkai besirengiantiems asmenims sudaryti galimybę integruotis į darbo rinką, įgyti ir (ar) išsaugoti darbinius ar profesinius įgūdžius;
5.2. įgyvendinti Programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims, modelį, kasmet grąžinant iki 13 procentų Programos įgyvendinime dalyvausiančių darbo rinkai besirengiančių asmenų į aktyvią darbo rinką arba pasiekti tarpinius teigiamus rezultatus, kurie padėtų asmeniui išsispręsti kliūtis užimtumui.
6. Prireikus Užimtumo didinimo programa gali būti tikslinama pagal poreikį, pasikeitusias aplinkybes ir (ar) veiksnius, galinčius turėti įtakos Užimtumo didinimo programai įgyvendinti bei jos tikslams pasiekti.
7. Rengiant Užimtumo didinimo programą naudoti Lietuvos statistikos departamento ir Užimtumo tarnybos pateikti duomenys, Telšių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyriaus sukaupta informacija įgyvendinant 2023 m. užimtumo didinimo programą Telšių rajone.
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
9. Užimtumo tarnybos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Telšių skyriaus (toliau – Užimtumo tarnyba) duomenimis, šių metų pradžioje Telšių rajone buvo registruoti 2169 bedarbiai. Lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, registruotų bedarbių skaičius rajone padidėjo 8 proc. Vertinant bendrojo nedarbo duomenis, per metus nedarbas Telšių rajone padidėjo 0,7 procento.
10. Užimtumo tarnybos duomenimis, 2024 m. sausio 1 d. Telšių rajono savivaldybėje buvo įregistruoti 2967 darbo ieškantys asmenys, iš jų 2169 – bedarbiai. Valstybinės duomenų agentūros duomenimis, bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Telšių rajone siekė 9,0 procentus, o šalyje – 9,1 procentus. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Telšių rajone buvo 0,1 procentiniu punktu mažesnis už Lietuvos Respublikos bedarbių procentą nuo darbingo amžiaus gyventojų ir 0,6 procentiniais punktais mažiau nei Telšių apskrityje. Pagal pateiktus duomenis matyti, kad nedarbo lygis kilo ne tik Telšių rajone, bet ir visoje šalyje (žr. 1 lentelė).
1 lentelė: Bedarbystės Telšių rajone statistika
Rodiklis |
2023 m. sausio 1 d. |
2024 m. sausio 1 d. |
Pokytis +/ - |
Bedarbiai |
2014 |
2169 |
+155 |
Darbo rinkai besirengiantys asmenys |
434 |
432 |
-2 |
Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų (DAG) Telšių rajone |
8,9 |
9,0 |
+0,1 |
Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų (DAG) Šalyje |
9,0 |
9,1 |
+0,1 |
Šaltinis: Užimtumo tarnybos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Telšių skyriaus duomenys
11. Lyginant bendrojo nedarbo duomenis su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, Telšių rajone fiksuotas 0,7 proc. didesnis registruotas nedarbas. Prieš metus Telšių klientų aptarnavimo skyriuje buvo registruota 2014 bedarbių, t. y. 155 arba 8 procentiniais punktais mažiau nei šių metų sausio 1 dieną. Užimtumo tarnybos Telšių skyriaus duomenimis, Telšių rajone 2024 m. sausio 1 dienai registruoti 1095 darbo ieškantys vyrai ir 1074 moterys. Lyginant su praėjusių metų pabaiga registruotas moterų nedarbas sumažėjo 0,2 procentiniais punktais, o vyrų nedarbas augo 1,6 procentiniu punktu.
12. Užimtumo tarnybos Telšių skyriaus duomenimis, Telšių rajono savivaldybėje 2024 m. sausio 1 d. registruoti 432 darbo rinkai besirengiantys asmenys, t. y. 0,5 procentiniu punktu mažiau nei 2023 m. sausio 1 d. Iš pateiktų duomenų matyti, kad 2023 m. darbo rinkai besirengiančių asmenų skaičius sudaro 14,5 proc. visų Užimtumo tarnybos klientų. Darbo rinkai besirengiančių asmenų tarpe, lyginant su bedarbiais, didesnę dalį sudaro – asmenys virš 50 m., asmenys su negalia, asmenys neturintys profesinio pasirengimo.
2 lentelė: Užimtumo rodiklių pasiskirstymas pagal seniūnijas 2023m. rodikliai
Seniūnijos |
Gyventojų kaičius |
Bedarbių skaičius |
Bedarbių seniūnijoje ir viso rajono bedarbių santykis procentais |
Besirengiančių darbo rinkai asmenų skaičius |
Besirengiančių darbo rinkai seniūnijoje ir viso rajono besirengiančių darbo rinkai santykis procentais |
Besirengiančių darbo rinkai ir bedarbių santykis procentais seniūnijoje |
Telšių miesto seniūnija |
22632 |
1287 |
63,81 |
161 |
37,27 |
12,51 |
Degaičių seniūnija |
1857 |
94 |
4,66 |
17 |
3,94 |
18,09 |
Nevarėnų seniūnija |
1306 |
78 |
3,87 |
42 |
9,72 |
53,85 |
Tryškių seniūnija |
2242 |
96 |
4,76 |
40 |
9,26 |
41,67 |
Upynos seniūnija |
1535 |
85 |
4,21 |
24 |
5,56 |
28,24 |
Varnių seniūnija |
2979 |
120 |
5,95 |
45 |
10,42 |
37,50 |
Viešvėnų seniūnija |
2279 |
62 |
3,07 |
28 |
6,48 |
45,16 |
Gadūnavo seniūnija |
1679 |
45 |
2,23 |
23 |
5,32 |
51,11 |
Žarėnų seniūnija |
890 |
41 |
2,03 |
13 |
3,01 |
31,71 |
Ryškėnų seniūnija |
2424 |
46 |
2,28 |
26 |
6,02 |
56,52 |
Luokės seniūnija |
1512 |
63 |
3,12 |
13 |
3,01 |
20,63 |
Iš viso |
41335 |
2017 |
- |
432 |
- |
432 |
13. Įvertinus 2 lentelėje pateiktus rodiklius matyti, kad dauguma bedarbių ir darbo rinkai nepasirengusių asmenų gyvena Telšių miesto seniūnijoje: ~ 64 proc. visų bedarbių ir 37 proc. darbo rinkai nepasirengusių asmenų nuo bendro jų skaičiaus rajone. Iš kaimiškų seniūnijų, tai daugiausiai šių asmenų yra Varnių seniūnijos gyventojai. Analizuojant bedarbių asmenų motyvaciją grįžti į darbo rinką pastebima, kad kaimiškų seniūnijų gyventojai mažiau motyvuoti, daugiau jų susiduria su užimtumo kliūtimis. Pastebima tendencija, kad seniūnijose esančioje arčiau rajono centro darbo rinkai besirengiančių bedarbių asmenų santykis lyginant su kuo ypač ryškus: Ryškėnų (56,5 proc.), Nevarėnų (53,9 proc.), Gadūnavo (51,1 proc.). Tai leidžia daryti išvadą, kad šių seniūnijų bedarbiai asmenys yra gana motyvuoti ir greitai gali susirasti darbo, tačiau darbo rinkai besirengiantiems asmenims trūksta motyvacijos, o didesnė dalis asmenų įvardija net kelias jiems būdingas užimtumo kliūtis (žr. 3 lentelė).
14. Analizuojant 2022 m. ir 2023 m. Telšių rajone registruotų darbo rinkai besirengiančių asmenų nedarbo priežastis ryškesnių pokyčio nepastebima. Daugiau nei pusė potencialių Programos dalyvių stokoja socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti (56,94 proc.), daugiau nei ketvirtadalis neturi galimybės atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą (28,0 proc.), kas šešioliktam asmeniui apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis (6,02 proc.), o kas dvidešimtas turi prižiūrėti ir (ar) slaugyti šeimos narį ar kartu gyvenantį asmenį (5,09 proc.). Išskirtina tai, kad 3,9 proc. darbo rinkai besirengiančių asmenų turi priklausomybių nuo alkoholio, narkotikų, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų ir t. t.. (žr. 1 pav.). Svarbu pastebėti, kad vienas darbo rinkai besirengiantis asmuo gali turėti ir kelias kliūtis užimtumui.
15. Analizuojant asmenų nedarbo priežasčių ir kliūčių užimtumui pasiskirstymą pagal seniūnijas iš 3 lentelėje pateiktų duomenų matyti, kad daugiausiai individualios kompleksinės pagalbos laukia ir sunkiausiai į darbo rinką integruojasi asmenys stokojantys socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti. 2023 m. taikant atvejo vadybą pastebėta, kad darbo rinkai besirengiantys asmenys susiduria 2, 3, o kartais ir 4 kliūtimis, trukdančiomis jiems tapti aktyviais rinkos dalyviais. Todėl kompleksinių paslaugų teikimo metu numatoma operatyvi ir tikslinga pagalba įdarbinimo kliūtims įveikti
Šaltinis: Užimtumo tarnybos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Telšių skyriaus duomenys
16. Analizuojant potencialių Programos dalyvių pasiskirstymą pagal Tikslines grupes ir seniūnijas, daugiausiai darbo rinkai besirengiančių asmenų, kaip ir 2022 m., registruojama Telšių miesto seniūnijoje, mažiausiai – Žarėnų ir Luokės seniūnijose. Didžiausia užimtumo kliūtimi, su kuria susiduria kaimiškų seniūnijų gyventojai, išlieka susisiekimas, t. y. neturėjimas galimybių atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą. Reikšminga užimtumo kliūtis – asmenų apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis. Dažnu atveju asmenys net negali įvardyti turimų įsiskolinimų dydžio ar institucijų, kurioms yra skolingi. Darbo rinkai besirengiantiems asmenims trūksta finansinio raštingumo įgūdžių (žr. 3 lentelė).
3 lentelė. Užimtumo tarnybos Telšių skyriuje registruota darbo rinkai besirengiančių asmenų
pasiskirstymas pagal seniūnijas ir nedarbo priežastis 2024 m. sausio 1 d.
Seniūnijos |
Stokoja socialinių įgūdžių ir (ar) motyvacijos dirbti |
Turi prižiūrėti ir (ar) slaugyti šeimos narį ar kartu gyvenantį asmenį |
Apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis |
Neturi galimybių atvykti iš nuolatinės gyvenamosios vietos į darbo vietą |
Turi priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, azartinių žaidimų |
Iš viso |
Telšių miesto seniūnija |
126 |
11 |
14 |
0 |
10 |
161 |
Degaičių seniūnija |
8 |
1 |
2 |
6 |
0 |
17 |
Nevarėnų seniūnija |
16 |
0 |
3 |
22 |
1 |
42 |
Tryškių seniūnija |
27 |
2 |
1 |
10 |
0 |
40 |
Upynos seniūnija |
8 |
2 |
2 |
12 |
0 |
24 |
Varnių seniūnija |
14 |
1 |
1 |
24 |
5 |
45 |
Viešvėnų seniūnija |
13 |
2 |
1 |
11 |
1 |
28 |
Gadūnavo seniūnija |
11 |
1 |
1 |
10 |
0 |
23 |
Žarėnų seniūnija |
4 |
0 |
1 |
8 |
0 |
13 |
Ryškėnų seniūnija |
15 |
1 |
0 |
10 |
0 |
26 |
Luokės seniūnija |
4 |
1 |
0 |
8 |
0 |
13 |
Iš viso |
246 |
22 |
26 |
121 |
17 |
432 |
17. Įgyvendinant Programą 2023 m. tikslų buvo siekiama per šias priemones: trumpalaikių darbų organizavimas ir atvejo vadyba. Įgyvendinimo metu pastebėta, kad darbo rinkai besirengiantys asmenys vengia pripažinti įdarbinimą ribojančias kliūtis, yra linkę jas neigti arba pripažįsta, tačiau atsisako pagalbos joms spręsti. Pagrindinės priežastys: baimė prarasti socialines garantijas bei išankstinės nuostatos, kad pagalba nebus suteikta arba asmens nenoras keisti esamą situaciją.
18. Programos 2023 m. įgyvendinimo laike registruoti 106 dalyviai, t. y. 35,9 proc. daugiau nei buvo planuota. Įgyvendinant pirmąją priemonę buvo planuota 14-oje organizacijų trumpalaikių darbų organizavimui įdarbinti 17 asmenų. Rodiklis buvo pasiektas: per 2023 m. trumpalaikiams darbams buvo įdarbinti 29 asmenys (žr. 4 lentelę). Vidutiniškai 1 asmuo dirbo apie 3 mėnesius. Pasibaigus priemonės finansavimui iš programos lėšų 6 asmenims pratęstas įdarbinimas (sezoniniais darbai, neterminuotas įdarbinimas). Taip pat 28 proc. daugiau dalyvių registruota įgyvendinant ir antrąją Programos priemonę. Dalyviai nukreipti individualioms paslaugoms gauti.
4 lentelė. Planuojamas ir faktinis Programos dalyvių skaičius
2023 m. užimtumo didinimo programos priemonė |
Numatomas priemonėse dalyvausiančių asmenų skaičius |
Priemonėse dalyvavusių asmenų skaičius |
Pokytis (+/-)
|
Įdarbinimo rezultatas, asm. skaičius |
Pirma priemonė |
17 |
29 |
12 |
6 |
Antra priemonė |
60 |
77 |
17 |
3 |
Iš viso |
77 |
106 |
29 |
9 |
19. Programoje 2023 m. atvejo vadyboje dalyvavo 66 proc. moterų. Daugiau nei pusė Programos dalyvių atvejo vadybos metu kreipėsi dėl piniginės socialinės paramos gavimo. Vadovaujantis Telšių rajono savivaldybės tarybos 2020 sausio 30 d. sprendimu Nr. T1-31 ir tarpininkaujant atvejo vadybininkei 6 programos dalyviams suteikta vienkartinė finansinė parama. Daugiau nei pusė programos Antros priemonės dalyvių – asmenys turintys neįgalumą (žr. 2 paveikslas).
2 pav. Antros priemonės dalyvių pasiskirstymas
20. Programos 2023 m. metu atvejo vadyba organizuota 77 asmenims (žr. 4 lentelė). Iš visų Programos antroje priemonėje dalyvavusių asmenų pagal užimtumo kliūtis daugiausia buvo stokojančių socialinių įgūdžių ir motyvacijos – 67,53 proc., finansinių įsiskolinimų turinčių asmenų ~ 16 proc. (administracinės baudos, nemokėti alimentai ir kt.); 9 proc. dalyvių įvardyta susisiekimo problema (žr. 5 lentelė).
5 lentelė. Antros priemonės dalyvių pasiskirstymas pagal priežastis
Eil. Nr. |
Užimtumo tarnybos priskirtos priežastys |
Darbo rinkai besirengiantys asmenys |
|
Skaičius |
Procentas |
||
1 |
Socialinių įgūdžių ir motyvacijos stiprinimas |
52 |
67,53 |
2 |
Gydymas nuo priklausomybių |
3 |
3,90 |
3 |
Skolų grąžinimas |
12 |
15,58 |
4 |
Susisiekimo problemos sprendimas |
7 |
9,09 |
5 |
Globos paslaugų gerinimas |
3 |
3,90 |
|
Iš viso |
77 |
100 |
21. Siekiant Programos užsibrėžtų rezultatų atvejo vadybos metu darbo rinkai besirengiantiems asmenims buvo organizuojama kompleksinės pagalba. Konsultacijų metu su dalyviais išsiaiškintos kliūtys, trukdančios asmenims tapti aktyviais darbo rinkos dalyviais, paskirtos individualios arba grupinės konsultacijos (žr. 6 lentelė).
6 lentelė. Antros priemonės dalyvių pasiskirstymas pagal paslaugas kliūtims įveikti
Eil. Nr. |
Užimtumo tarnybos priskirtos priežastys |
Darbo rinkai besirengiantys asmenys |
|
Paslaugos gavėjų skaičius |
Procentas nuo dalyvių skaičiaus |
||
1 |
Socialinių įgūdžių ir motyvacijos stiprinimas |
46 |
59,74 |
2 |
Kompiuterinio raštingumo pradmenų mokymas |
20 |
25,97 |
3 |
Finansinio raštingumo pradmenų mokymas |
20 |
25,97 |
4 |
Mediacija (grupinė ir individuali) |
30 |
38,96 |
5 |
Psichologinė pagalba |
23 |
29,87 |
6 |
Darbinių įgūdžių ugdymas |
15 |
19,48 |
7 |
Pavėžėjimo paslauga |
10 |
12,99 |
22. Programos įgyvendinimo laikotarpyje teiktos individualizuotos ir grupinės paslaugos (žr. 6 lentelė). Paslaugos buvo perkamos viešųjų pirkimų būdu, taip pat bendradarbiaujama su socialinių paslaugų, švietimo, sveikatos ir kitomis įstaigomis (biudžetinėmis, nevyriausybinės organizacijos, privačiomis ir t.t.). Savivaldybės administracija, prisidėdama prie Užimtumo rėmimo iš Savivaldybės biudžeto lėšų per, 2023 m. trumpalaikiams darbams įdarbino 32 asmenis (įdarbinimo trukmė – iki 6 mėn.).
23. Programa įgyvendinama atsižvelgiant į biudžeto galimybes. Įvertinus esamą situaciją, nedarbo lygį Savivaldybėje, prognozuojama jog skiriamų lėšų poreikis nemažės. Tačiau pagrindinis finansavimo šaltinis įgyvendinant Programą išlieka valstybės specialiosios tikslinės dotacijos lėšos savivaldybių biudžetams.
III. PASLAUGŲ, PRIEMONIŲ IR FINANSAVIMO PLANAS
24. Atsižvelgiant į Telšių rajono savivaldybės 2024 m. Užimtumo didinimo programą ir Užimtumo tarnybos Telšių skyriaus prognozes, apie trečdalis skirtingų socialinių grupių bedarbių galėtų įsidarbinti, jei jiems būtų suteiktos suderintos kompleksinės paslaugos ir jie dalyvautų Programoje. Programoje numatoma, kad asmenims, įvertinus jų nedarbo priežastis bei įsivardijus kliūtis, bus siūloma dalyvauti veiklose pagal individualius planus bei organizuojama reikalinga kompleksinė pagalba (motyvavimas, mediacija, piniginės paramos ir socialinių paslaugų teikimas ir t.t.). Asmenų įtraukimo į Programą eiga reglamentuota Aprašo 6.6.1 papunktyje.
25. Pagal Užimtumo tarnybos Telšių skyriaus pateiktą informaciją apie Užimtumo tarnyboje registruotų bedarbių Tikslines grupes (žr. 3 lentelė) bei besirengiančių darbo rinkai asmenų nedarbo priežastis (žr. 1 paveikslas), dėl kurių šie asmenys nedalyvauja aktyvioje darbo rinkoje, parengtas Programos projektas, kurio planuojamas įgyvendinimo laikotarpis – 2024 m.
26. Programos veikla tęstinė. Programoje numatomos įgyvendinti 2 priemonės: laikino pobūdžio darbų organizavimas ir atvejo vadyba:
26.1. 1 priemonė. Trumpalaikio pobūdžio darbų organizavimas:
26.1.1. organizuoti laikiną užimtumą užtikrinančius nenuolatinio pobūdžio teritorijų, aplinkos tvarkymo, viešojo naudojimo teritorijų tvarkymo ir priežiūros, apželdinimo ir želdinių priežiūros darbus Savivaldybei priskirtose valstybinėse ir savivaldybės žemėse;
26.1.2. organizuoti trumpalaikio pobūdžio darbus (malkų ruoša, smulkaus remonto ir aplinkos tvarkymo darbai) vienišiems pagyvenusiems asmenims ir neįgaliems asmenims;
26.2. 2 priemonė. Užimtumo didinimo priemonių, nurodytų Aprašo 6.5.1 papunktyje, skirtų užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims, įgyvendinimas (toliau − paslaugos):
26.2.6. piniginės paramos suteikimas ir socialinių paslaugų organizavimas (socialinės reabilitacijos paslaugos, socialinių paslaugų suteikimas rūpinamiems ar globojamiems neįgaliems vaikams, senyvo amžiaus ar negalią turintiems suaugusiems asmenims jų namuose, dienos centruose);
27. Planuojama, jog 2024 m. Programoje dalyvaus iki 102 asmenų, iš jų 1 priemonėje – apie 16 bedarbių, 2 priemonėje – iki 85 besirengiančių darbo rinkai asmenų, iš kurių 5 asmenys bus įdarbinti organizuojant trumpalaikius darbus. Siekiant užtikrinto rezultato įgyvendinant antrą priemonę darbo rinkai besirengiantiems asmenims planuojamas nenutrūkstamas paslaugų bei atvejo vadybos teikimas.
28. 2024 m. Telšių rajono Savivaldybės rengiant ir įgyvendinat Užimtumo didinimo programą numatytas lėšų paskirstymas:
28.1. 1 priemonei – 62 633 Eur VB lėšų, iš kurių apie 60 224 Eur darbo užmokesčiui įdarbintiems asmenims apmokėti, 2 409 Eur administravimo išlaidoms padengti.
28.2. 2 priemonei – 90 467 Eur VB lėšų, skirstomos paslaugoms vykdyti, administravimo išlaidoms padengti ir atvejo vadybininko darbo užmokesčiui apmokėti.
29. Siekiant tinkamai įgyvendinti Programos 2 priemonę, bei atsižvelgiant į 2023 m. Programos pasiektus rezultatus, Tikslinėms grupėms planuojamos teikti individualizuotos ir grupinės paslaugos, įvertinus asmenų poreikius atvejo vadybos metu. Paslaugos perkamos viešųjų pirkimų būdu. Taip pat bendradarbiaujama su socialinių paslaugų, švietimo, sveikatos ir kitomis įstaigomis (biudžetinėmis, nevyriausybinės organizacijos, privačiomis ir t.t.) tam, kad būtų galima kuo efektyviau organizuoti paslaugas Tikslinės grupės asmenims jau sukurtose paslaugų infrastruktūrose.
30. Programos trukmė 1 asmeniui: 1 priemonėje – iki 4 mėn., 2 priemonėje – neterminuotai (atsižvelgiant į poreikį ir paslaugų teikimą).
31. Įgyvendinus Programą, planuojama pasiekti žemiau nurodytų rezultatų:
31.1. 2 priemonės paslaugos bus suteiktos ne mažiau kaip 85 nedirbantiems ir (ar) socialinę paramą gaunantiems asmenims, identifikuotiems pagal nedarbo priežastis Programos 1 paveiksle.
32. Programos 2 priemonės įgyvendinimą reglamentuojantys kiti teisės aktai tvirtinami teisės aktų nustatyta tvarka.
33. Potencialūs darbdaviai, pageidaujantys dalyvauti Programoje pagal 1 priemonę, bus atrenkami atrankos būdu pagal pateiktas paraiškas. Atranką vykdys sudaryta užimtumo didinimo programos organizavimo ir darbdavių atrankos komisija (toliau – Komisija). Komisija sudaroma, jos darbo reglamentą ir užimtumo didinimo programos darbdavių atrankos tvarkos aprašas tvirtinamas teisės aktų nustatyta tvarka.
34. Kvietimą teikti paraiškas, kuriame nustatomi reikalavimai veikloms, tinkamiems pareiškėjams, išlaidoms, nurodomi reikalingi pateikti dokumentai, paraiškų pateikimo būdai ir terminai, kartu su paraiškos forma savo įsakymu tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius.
35. Pirmenybė įgyvendinti Programos 1 priemonę suteikiama darbdaviams, atsižvelgus į:
35.1. seniūnijoje, kurios teritorijoje yra vykdoma darbdavio veikla, registruotų bedarbių procentą nuo visų rajono bedarbių;
35.3. įsipareigoja pasibaigus programos darbams asmenį įdarbinti pagal neterminuotą darbo sutartį arba terminuotą darbo sutartį ne trumpesniam kaip 6 mėnesių laikotarpiui;
36. Programoje numatytiems laikino pobūdžio darbams organizuoti Savivaldybės administracija su darbdaviais sudaro tipines dvišales programos įgyvendinimo ir finansavimo sutartis, išskyrus atvejus, kai darbdaviai yra savivaldybės administracijos struktūriniai padaliniai.
37. Komisijos atrankos būdu atrinktas darbdavys (toliau – Darbdavys) su Užimtumo tarnybos Telšių skyriuje ieškančiais darbo asmenimis Pagal 1 priemonę sudaro terminuotas darbo sutartis darbams atlikti.
38. Finansuojama taip:
38.1. Savivaldybės administracija Darbdaviui, įdarbinusiam asmenį pagal terminuotą darbo sutartį, už kiekvieną įdarbintą asmenį moka kompensacijas:
38.1.1. darbo užmokesčio kompensaciją už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;
38.1.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų kompensaciją, apskaičiuotą nuo apskaičiuotos darbo užmokesčio kompensacijos;
IV. PROGRAMOS TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ
40. Programos įgyvendinimo etapai bus vykdomi taip, kaip jie yra nurodyti Aprašo 6.6 punkte. Programos tęstinumas užtikrinamas taip, kad seniūnijose nuosekliai mažėtų piniginės socialinės paramos gavėjų skaičius, būtų vykdoma tvari įdarbinimo politika, mažėtų nemotyvuotų bedarbių, gerėtų Telšių rajono gyventojų socialinė padėtis. Socialiai pažeidžiami asmenys būtų įveiklinti (turėtų galimybę įsidarbinti), turėtų galimybę pasitobulinti ir atnaujinti darbinius įgūdžius, dalyvauti aktyvioje darbo rinkoje, turėti stabilių darbinių pajamų.
41. Prognozuojama, jog ateityje gali būti parenkamos kitos Programos priemonės, atsižvelgiant į užimtumo būtinybės didinimą, analizuojant asmenų, vietos bendruomenėms ir jų gyventojams būtinų darbų ir paslaugų poreikius.
V. PROGRAMOS VYKDYTOJAI
43. Programos įgyvendinime dalyvauja žemiau nurodyti subjektai, kaip tai nustatyta Aprašo 6.4 papunktyje:
43.1. Savivaldybės meras ir Savivaldybės administracija, kaip tai nustatyta Aprašo 6.4.5 papunktyje;
43.3. Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyriaus vyriausias specialistas (atvejo vadybininkas) (toliau – Atvejo vadybininkas), atliekantis Programos koordinavimo ir atvejo vadybos funkcijas, kaip tai nustatyta Aprašo 6.6.2 papunktyje;
43.4. Atvejo komanda (toliau – Atvejo komanda), kuri sudaroma ir jos veiklos nuostatai patvirtinami teisės aktų nustatyta tvarka, kaip tai nustatyta Aprašo 6.6.3 papunktyje;
43.7. Nevyriausybinės organizacijos ir kiti subjektai, kurie veikia Savivaldybės teritorijoje ir kuriuos rekomenduojama pasitelkti Paslaugoms įsigyti;
VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
45. Programos įgyvendinimo priežiūrą ir vertinimą bei tikslinimą pagal kintančias aplinkybes vykdo Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyrius.
VII. VIEŠINIMAS