Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII- 1316 29 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP- 4204 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 17, 25, 27, 49 STRAIPSNIŲ IR 3 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5177
2021 m. kovo 31 d. Nr. 197
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. gruodžio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-6 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 ir 6 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Pritarti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4204 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui, tačiau Lietuvos Respublikos Seimui pasiūlyti Įstatymo projekto nesvarstyti dėl toliau nurodytų priežasčių.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad valstybės tarnautojo pareiginė alga nustatoma pagal šio įstatymo 1 priede valstybės tarnautojo pareigybei nustatytą pareiginės algos koeficientą arba iš pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo. Jeigu pareiginė alga nustatoma iš pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo, pareiginę algą nustato valstybės tarnautoją į pareigas priimantis asmuo. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tiek Valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio 4 dalies 6 punkto nuostatos, tiek ir Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas riboja Lietuvos Respublikos Seimo narių politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus į pareigas priimančių asmenų teisę nustatyti šių valstybės tarnautojų pareiginę algą iš Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede valstybės tarnautojo pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo, nors kitų valstybės tarnautojų pareiginė alga pagal Valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio 1 dalies nuostatas nustatoma iš valstybės tarnautojo pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo. Taigi, tiek galiojantis, tiek ir Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas nėra efektyvus ir neužtikrina bendros valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemos. Todėl Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vykdydama Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, nuostatas ir siekdama, kad valstybės tarnyba taptų atvira inovacijoms, profesionali ir gebanti laiku priimti ryžtingus sprendimus, sistemiškai įvertins Valstybės tarnybos įstatymo ir kitų susijusių įstatymų nuostatas ir Seimui pateiks Valstybės tarnybos įstatymo ir kitų susijusių įstatymų pakeitimų projektus, kuriuose kompleksiškai bus sprendžiamas klausimas ir dėl Seimo narių politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareiginės algos nustatymo.
Be to, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos pateiktais duomenimis, priimto Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti prireiktų papildomų valstybės biudžeto asignavimų – nuo 2,1 iki 4,7 mln. eurų. Šios lėšos nėra numatytos Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, nors Seimo kanceliarijai 2021 m. valstybės biudžete papildomai numatyta 2 202 tūkst. eurų Seimo nariui įsteigtų politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių koeficientų intervalo vidurkiui, siekiant įgyvendinti Valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio 4 dalies 6 punktą.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 17, 25, 27, 49 straipsnių ir 3 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5177 tikslui, tačiau Seimui pasiūlyti šio projekto nesvarstyti, nes jame daromi Valstybės tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas Valstybės tarnybos įstatymas) teisinio reguliavimo pakeitimai yra arba pertekliniai (pavyzdžiui, keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 27 straipsnio 3 dalies nuostatos dėl valstybės tarnautojų tiesioginių vadovų tarnybinės veiklos vertinimo yra procedūrinio pobūdžio, todėl yra keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų reguliavimo dalykas; keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 49 straipsnio 4 dalies pakeitimai yra pertekliniai to paties įstatymo 29 straipsnio 4 dalies, reglamentuojančios pareiginės algos nustatymą, atžvilgiu; keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 7.1 papunktyje nustatomos patarėjo administracijai (diplomatinėse atstovybėse) ir patarėjo finansams (diplomatinėse atstovybėse) pareigybės, tačiau keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede patarėjų pareigybių pavadinimai dėstomi apibendrintai, neišskiriant atskirų veiklos sričių, kuriose patarėjai gali veikti), arba daromi ne sistemiškai (keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 17 straipsnio 3 dalies 1 punkte valstybės tarnautojo statuso atkūrimas papildomai nustatomas ir karjeros valstybės tarnautojų sutuoktiniams, tačiau, siekiant išvengti galimo diskriminacinio teisinio reguliavimo, būtina sistemiškai įvertinti šios garantijos įtvirtinimo poreikį ir kitų viešojo sektoriaus subjektų (asmenų) sutuoktiniams; keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 17 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma tam tikrai asmenų grupei paankstinti valstybės tarnautojo statuso atkūrimo terminą, tačiau Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 17, 25, 27, 49 straipsnių ir 3 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5177 aiškinamajame rašte nėra pateikta argumentų, kodėl tokia pati garantija nenustatoma ir kitiems asmenims, turintiems teisę atkurti valstybės tarnautojo statusą (lygiateisiškumo aspektas). Todėl Vyriausybė, siekdama, kad valstybės tarnyba taptų atvira inovacijoms, profesionali ir gebanti laiku priimti ryžtingus sprendimus, sistemiškai įvertins Valstybės tarnybos įstatymo ir kitų susijusių įstatymų nuostatas ir Seimui pateiks Valstybės tarnybos įstatymo ir kitų susijusių įstatymų pakeitimų projektus, kuriuose bus kompleksiškai tobulinami valstybės tarnautojų statuso atkūrimo, tarnybinės veiklos vertinimo ir kiti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 17, 25, 27, 49 straipsnių ir 3 priedo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-5177 nurodyti institutai.