PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS 2019 METŲ VEIKLOS ATASKAITOS PATVIRTINIMO
2020 m. balandžio 30 d. Nr. T-123
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punktu, Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 27 d. sprendimu Nr. T-55 „Dėl Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento tvirtinimo“ patvirtinto Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento 295 punktu, Pakruojo rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
Patvirtinti Pakruojo rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos 2019 metų veiklos ataskaitą (pridedama).
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Savivaldybės meras Saulius Margis
PATVIRTINTA
Pakruojo rajono savivaldybės tarybos
2020 m. balandžio 30 d. sprendimu Nr. T-123
PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS
2019 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
Įžanga
Ataskaita teikiama Pakruojo rajono savivaldybės (toliau — savivaldybė) tarybai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu ir Pakruojo rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos (toliau — Tarnyba) veiklos nuostatais.
Tarnyba yra savivaldybės biudžetinė įstaiga. Tarnybos uždavinys yra prižiūrėti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas savivaldybės turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai. Kontrolės ir audito tarnyboms vykdyti priskirtos funkcijos nustatytos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme. Pagrindinės funkcijos: atlikti išorės finansinį ir veiklos auditą savivaldybės administracijoje, savivaldybės administravimo subjektuose ir savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, kiekvienais metais rengti ir reglamente nustatytais terminais ir tvarka teikti savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, rengti ir savivaldybės tarybai teikti sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl savivaldybės naudojimosi bankų kreditais, paskolų ėmimo ir teikimo, garantijų suteikimo ir laidavimo kreditoriams už savivaldybės kontroliuojamų įmonių imamas paskolas ir kitas išvadas. Be šių išvardintų funkcijų kontrolės ir audito tarnyboms priskirtos ir kitos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir kituose įstatymuose nustatytos funkcijos.
Tarnybos veikla grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais. Tarnyba atskaitinga savivaldybės tarybai. Metinės veiklos ataskaitos svarstymas ir sprendimo dėl jos priėmimas yra išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija.
Tarnybos veiklos organizavimas
Tarnyba savo veiklą vykdo pagal savivaldybės tarybos patvirtintus veiklos nuostatus. Kiekvienais metais darbas vykdomas pagal patvirtintą veiklos planą, kuris derinamas su Pakruojo rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komitetu (toliau — Kontrolės komitetas). Tarnybos 2019 m. veikla buvo planuojama ir vykdoma taip, kad užtikrintų prioritetinių užduočių — išvados parengimo ir pateikimo dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, išvadų dėl savivaldybės galimybių imti paskolas ir suteikti garantiją savivaldybės kontroliuojamai įmonei ir kitų išvadų.
Kontrolės ir audito tarnyba be pagrindinių funkcijų vykdo ir įstaigos administravimo funkcijas. Rengta valstybės tarnautojų mokymų ataskaita ir pateikta „Vataras” sistemoje Valstybės tarnybos departamentui, sutvarkytos Tarnybos dokumentų bylos, tvarkomas archyvas, parengti ir EAIS sistemoje suderinti su apskrities archyvu ilgo ir nuolatinio saugojimo bylų apyrašai, parengtas ir EAIS sistemoje suderintas su apskrities archyvu 2020 metų dokumentacijos planas ir dokumentų registrų sąrašas. Kiekvienais metais atliekamas valstybės tarnautojų metinis veiklos vertinimas. Rengiama Tarnybos veiklos ataskaita. Savivaldybės kontrolierius leido įsakymus veiklos, atostogų ir komandiruočių klausimais.
Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį sudaro savivaldybės biudžetinių įstaigų, savivaldybės išteklių fondų ir kitų savivaldybės kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinys ir savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.
2019 m. atliktas (užbaigtas) Pakruojo rajono savivaldybės 2018 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditas (audito ataskaita 2019-07-12 Nr. AT-2).
Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį sudaro savivaldybės biudžetinių įstaigų, savivaldybės išteklių fondų ir kitų savivaldybės kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinys ir savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.
Savivaldybės konsoliduotų finansinių ataskaitų rinkinys parengtas pagal 33 viešojo sektoriaus subjektų pateiktus finansinių ataskaitų rinkinius (30 savivaldybės biudžetinių įstaigų, 1 išteklių fondo — iždo, 2 viešosios sveikatos priežiūros įstaigų).
2019 m. Pakruojo rajono savivaldybės tarybai pateiktos išvados:
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės 2018 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio (2019-07-12 Nr. AT-3);
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės 300 000,00 Eur trumpalaikės paskolos iš valstybės biudžeto finansinio pagrįstumo (2019-03-15 Nr. AT-1).
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės galimybės imti 87 400 EUR ilgalaikę paskolą investicinių projektų finansavimui (2019-07-22 Nr. AT4)
Audito ataskaita ir išvados buvo pateiktos audituotų įstaigų vadovams, savivaldybės administracijos direktoriui, merui. Tarnybos veiklos plano vykdymas, audito ataskaita ir išvados buvo aptartos Kontrolės komiteto posėdžiuose. Pagal galiojančias Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatas, siekiant didesnio Tarnybos viešumo ir veiksmingumo, audito ataskaitos ir išvados skelbiamos savivaldybės interneto svetainėje www.pakruojis.lt.
Dėl 2018 m. Pakruojo rajono savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio audito išvadoje pareikšta sąlyginė nuomonė, dėl konsoliduotųjų biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio — besąlyginė nuomonė, dėl savivaldybės / valstybės lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais teisėtumo ir jų naudojimo įstatymų nustatytiems tikslams — sąlyginė nuomonė.
Audito planavimo etape buvo išsiųsti paklausimai — pasiūlymai kiekvienam savivaldybės tarybos nariui, savivaldybės administracijos padalinių vadovams dėl informacijos pateikimo apie žinomus galimus pažeidimus ir rizikingas savivaldybės turto ir biudžeto lėšų naudojimo sritis. Nei savivaldybės tarybos nariai, nei savivaldybės administracijos darbuotojai informacijos neteikė.
Atliekant Pakruojo rajono savivaldybės 2018 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditą, siekiant gauti audito tikslams reikalingus, pakankamus ir tinkamus įrodymus, audito planavimo etape atlikta išsami analizė pagal nustatytas rizikas, atrankos kriterijus ir reikšmingumą, parengta audito strategija. Audito metu buvo vertinamas savivaldybės finansinių ataskaitų rinkinio konsolidavimo procesas.
Audito metu nustatyta atvejų, kai buvo nesilaikoma Viešojo sektoriaus apskaitos ir atskaitomybės standartų ir savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintos Apskaitos politikos nuostatų.
Audito ataskaitoje pateikti atvejai, turėję įtakos savivaldybės lėšų, turto valdymo, naudojimo, disponavimo jais teisėtumui.
Tarnyba, būdama audituojamo subjekto (komponento) konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditorius, užbaigusi Pakruojo rajono savivaldybės 2018 m. konsoliduotųjų ataskaitų auditą, Valstybės kontrolei nustatyta forma ir tvarka pranešė apie jo rezultatus.
2019 m. IV ketv. pradėti 2019 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio audito planavimo darbai.
Taip pat 2019 m. IV ketv. buvo atliekamas Valstybės kontrolės inicijuotas savivaldybės nekilnojamojo turto valdymo veiklos auditas. Audito objektas — savivaldybės nuosavybės, patikėjimo teise ir kitais pagrindais valdomas nekilnojamasis turtas: pastatai (tarp jų pastatai, priskirti nekilnojamosioms kultūros vertybėms), patalpos ir jų dalys, žemė po pastatais. Audito metu buvo tikrinama, kaip priimami ir vykdomi sprendimai dėl savivaldybės patikėjimo teise valdomo nekilnojamo turto, pagal panaudos ir nuomos sutartis perduoto turto; ar priimami ir vykdomi sprendimai savivaldybės turtą pripažįstant nereikalingu, netinkamu naudojimui; ar priimami sprendimai dėl savivaldybės teritorijoje esančio bešeimininkio nekilnojamojo turto; ar pastatams suformuoti žemės sklypai.
Rekomendacijų vykdymas
Tarnybos teikiamų rekomendacijų tikslas — siekti, kad savivaldybės biudžeto lėšos ir turtas būtų valdomas ir naudojamas teisėtai, efektyviai ir ekonomiškai, parengtose ataskaitose nebūtų informacijos iškraipymų, jų informacija būtų patikima vidaus ir išorės naudotojams, būtų gerinama vidaus kontrolė.
2019 metais konsoliduotųjų ataskaitų audito rinkinio ataskaitoje buvo pateikta 12 rekomendacijų. Taip pat išvardinta, ankstesnių laikotarpių audito ataskaitose pateiktos, bet vis dar neužbaigtos vykdyti 5 rekomendacijos. Rekomendacijų įgyvendinimo terminas buvo nustatytas pagal su savivaldybės administracija suderintą rekomendacijų įgyvendinimo planą — daugiausiai iki 2019 m. gruodžio 31 d. Tačiau pastaraisiais metais rekomendacijos dažnokai nevykdomos nustatytais terminais, prašoma pratęsti rekomendacijų vykdymo terminus.
Susipažįstant su vidaus kontrolės aplinka pagal finansinio audito vadove pateiktą klausimyną buvo susipažinta su vidaus kontrolės aplinka ir pateikta 17 rekomendacijų vidaus kontrolei tobulinti. Rekomendacijų įgyvendinimo terminas buvo nustatytas pagal suderintą rekomendacijų įgyvendinimo planą.
Iš pateiktų rekomendacijų buvo įvykdyta 14 rekomendacijų, 7 rekomendacijų vykdymas tęsiamas. Apie kitų rekomendacijų įvykdymą informacijos negauta. Neįvykdytų rekomendacijų suvestinė pateikta Administracijai primenant, kad negauta informacija apie dalies rekomendacijų vykdymą.
Bendradarbiavimas
Bendradarbiaujant su Valstybės kontrole, 2019 metų rugsėjo 17 d. buvo pasirašytas bendradarbiavimo susitarimas dėl savivaldybės nekilnojamojo turto valdymo veiklos audito. Sudarant šį susitarimą buvo
atsižvelgiama į Valstybės kontrolės 2018 m. atliktą valstybės nekilnojamojo turto valdymo auditą ir nustatytas turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo problemas,
suprantant, kad nekilnojamasis turtas, kurį valdo, naudoja ir kuriuo disponuoja savivaldybės yra priemonė savivaldybių funkcijoms atlikti ir gyventojų poreikiams tenkinti,
pabrėžiant, kad minėtas nekilnojamasis turtas turi duoti naudą visuomenei, turi būti racionaliai tvarkomas ir naudojamas tik siekiant tenkinti viešuosius interesus,
siekiant dalinimosi profesine patirtimi, gerąja audito praktika ir bendradarbiavimo išorės auditų klausimais plėtojimo.
Tokius bendradarbiavimo su Valstybės kontrole susitarimus pasirašė 58 savivaldybės.
Žmogiškieji ištekliai. Kvalifikacijos kėlimas
Savivaldybės tarybos nustatytas didžiausias leistinas valstybės tarnautojų pareigybių skaičius Tarnyboje — trys. Iki šio laiko dirba du darbuotojai — savivaldybės kontrolierius ir savivaldybės kontrolieriaus pavaduotojas.
Savivaldybės kontrolierius — įstaigos vadovas — į pareigas priimtas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka konkurso būdu. Jo pareigybė nepriskiriama prie politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų. Tarnybos valstybės tarnautojų santykių teisiniai pagrindai nustatyti Valstybės tarnybos įstatyme ir Vietos savivaldos įstatyme.
Dėl trečiojo darbuotojo priėmimo ne kartą buvo skelbtas konkursas, tačiau pretendentų, atitinkančių specialiuosius reikalavimus, nebuvo, konkursai neįvyko. Finansavimas trečiam etatui nebuvo skirtas. Turime viltį, kad dėl trečiojo darbuotojo darbo indėlio atsirastų pajėgumų nustatytoms funkcijoms vykdyti, atliekamų auditų kokybei pagal keliamus reikalavimus gerinti. Trečias darbuotojas galėtų specializuotis veiklos atlikimo srityje.
Valstybės Kontrolė, atlikdama kontrolės ir audito tarnybų peržiūrą ne kartą reiškė nuomonę, kad tarnybose dėl mažo darbuotojų skaičiaus (kai jose dirba du darbuotojai ar net vienas savivaldybės kontrolierius) lieka neišspręsta audito kokybės problema, kėlė abejones, ar esant mažam darbuotojų skaičiui, įmanoma pakankamai užtikrinti Vietos savivaldos įstatyme ir kituose įstatymuose numatytų funkcijų vykdymą.
Audito atlikimo tvarką reglamentuoja Valstybės kontrolės patvirtinti Valstybinio audito reikalavimai, Valstybės kontrolės parengti audito atlikimo vadovai, Tarptautiniai audito standartai, Aukščiausių audito institucijų standartai. Šie audito atlikimą reglamentuojantys dokumentai kelia aukštus reikalavimus audito atlikimui, jo dokumentavimui.
Auditą atliekančio darbuotojo pareiga — nuolat atnaujinti žinias ir tobulinti įgūdžius, reikalingus auditui atlikti. 2019 m. tarnybos darbuotojai kvalifikaciją kėlė dalyvaudami mokymuose (ir pasitarimuose su Valstybės kontrole ir Savivaldybių kontrolierių asociacija) tik 48 akademines valandas. Tai daugiausiai sąlygojo mažas finansavimas.
Tarnybos finansavimas
Tarnybos veiklai 2019 metais buvo skirta 69,2 tūkst. Eur. Beveik visą Tarnybos biudžetą– 67,2 tūkst. Eur sudarė darbo užmokestis ir socialinio draudimo įmokos.
Savivaldybės tarybos patvirtinti 2019 m. biudžeto asignavimai buvo naudojami pagal patvirtintą sąmatą. Lėšos ir materialiniai ištekliai naudojami taupiai, jaučiant lėšų trūkumą.
Metų pabaigoje dėl 2020 m. mokėtinų išmokų valstybės tarnautojams, neproporcingai sumažinus ankstesniais metais darbo užmokestį, susidarė 2,0 tūkst. Eur kreditorinis įsiskolinimas.
Raštvedyba
2019 m. Tarnybos raštvedyba buvo tvarkoma nustatyta tvarka, dokumentai saugomi pagal dokumentacijos planą, suderintą su Šiaulių apskrities archyvu.
Tarnybos veiklos ataskaita skelbiama savivaldybės interneto svetainėje www.pakruojis.lt.