herbas_jb_sm

 

Joniškio rajono savivaldybės

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2022 m. rugpjūčio 31 d. Nr. T-154

Joniškis

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 26 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 36 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir 13 straipsnio 9 dalimi, vykdydama Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovo Šiaulių ir Telšių apskrityse 2022 m. balandžio 21 d. reikalavimą Nr. TR5-22(5.5E) ir apsvarsčiusi Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovo Šiaulių ir Telšių apskrityse 2022 m. balandžio 21 d. teikimą Nr. TR5-21(5.5E), Joniškio rajono savivaldybės taryba

n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Joniškio rajono savivaldybės želdynų ir želdinių apsaugos taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2008 m. rugpjūčio 28 d. sprendimą Nr. T-183 „Dėl želdynų ir želdinių apsaugos Joniškio rajone taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Vitalijus Gailius

 


 

PATVIRTINTA

Joniškio rajono savivaldybės tarybos

2022 m. rugpjūčio 31 d. sprendimu Nr. T-154

 

 

JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Joniškio rajono savivaldybės želdynų ir želdinių apsaugos taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Joniškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijoje esančių želdynų ir želdinių apsaugos, kūrimo bei tvarkymo principus, saugotinų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo leidimų išdavimo ir prašymų dėl želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydžio perskaičiavimo nagrinėjimo ir sumokėtos želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos grąžinimo tvarką, fizinių ir juridinių asmenų teises ir pareigas, susijusias su želdynų ir želdinių apsauga, želdynų ir želdinių apsaugos kontrolės vykdymą.

2Taisyklės netaikomos miško žemėje augantiems augalams, žemės ūkio paskirties žemėje augantiems žemės ūkio augalams ir apleistiems žemės ūkio naudmenų plotams, apaugusiems sumedėjusiais augalais, išskyrus juose augančius saugomus ir saugotinus želdinius.

3. Taisyklių tikslas – nustatyti priemones, užtikrinančias želdynų ir želdinių, kaip estetiškai, ekologiškai, istoriškai ir kultūrai svarbių kraštovaizdžio elementų, išsaugojimą, gamtinio ir kultūrinio kraštovaizdžio stabilumą, gyventojų teisę į aplinkos sąlygas, gerinančias jų gyvenimo kokybę ir nustatyti saugotinų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo leidimų išdavimo, prašymų dėl želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydžio perskaičiavimo nagrinėjimo, sumokėtos želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos grąžinimo tvarką.

4. Taisyklės yra privalomos visiems Savivaldybės teritorijoje ne miško žemėje esančių želdynų ir želdinių savininkams, valdytojams, naudotojams, želdynus ir želdinius prižiūrinčioms įmonėms, fiziniams ir juridiniams asmenims.

5. Privačioje žemės valdoje esančius želdinius, kurie teisės aktais nepriskirti saugotiniems, savininkai ir valdytojai tvarko savo nuožiūra, nepažeisdami kaimyninių žemės sklypų ir namų valdų savininkų, valdytojų ar naudotojų teisėtų interesų.

6.  Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

BENDRIEJI ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS, PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO, ŽELDYNŲ KŪRIMO IR ŽELDINIŲ VEISIMO PRINCIPAI

 

7. Savivaldybės želdynai ir želdiniai turi gerinti aplinkos kokybę, tenkinti visuomenės sveikos gyvensenos ir rekreacijos poreikius, nekelti pavojaus žmonėms, pastatams, saugiam eismui gatvėse.

8. Želdynų ir želdinių apsauga, priežiūra ir tvarkymas, želdynų kūrimas bei želdinių veisimas organizuojami vadovaujantis šiais principais:  

8.1. darnaus vystymosi – želdynų sistema kuriama derinant aplinkos apsaugos, socialinio ir ekonominio vystymosi tikslus: saugoma ir turtinama biologinė įvairovė, kraštovaizdžio savitumas, palaikomos ekosistemų funkcijos; išlaikomi užstatytų teritorijų, želdynų ir gyventojų poilsiui ir sveikatingumui skirtų teritorijų pagal galiojančias normas nustatyti optimalūs ploto santykiai, ekologiniai ir estetiniai ryšiai aplinkoje; siekiama vientiso ir tolygaus želdynų išdėstymo ir bendros želdynų sistemos sukūrimo, prioritetą teikiant regiono gamtines ir klimatines sąlygas atitinkančioms rūšims; kuriant želdynus, sodinant naujus ar prižiūrint ir tvarkant esamus želdinius, numatomos prevencinės priemonės, užtikrinančios asmenų ir eismo saugumą automobilių ir geležinkelio keliuose, mažinančios neigiamą poveikį statiniams;

8.2. viešojo intereso prioriteto – į sprendimų dėl želdynų ir želdinių priėmimą įtraukiama suinteresuota visuomenė; priimant sprendimus dėl želdynų ir želdinių, derinami valstybės, savivaldybių, suinteresuotos visuomenės interesai, atsižvelgiama į estetinių, psichologinių, rekreacinių ir edukacinių visuomenės poreikių tenkinimo galimybes, suinteresuotos visuomenės motyvuotą nuomonę;

8.3. profesionalumo ir atsakomybės – užtikrinama, kad želdynus kurtų, želdynų ir želdinių apsauga rūpintųsi, prižiūrėtų ir tvarkytų profesinės kvalifikacijos reikalavimus atitinkantys asmenys; perkančiosios organizacijos, organizuodamos viešuosius pirkimus želdynų kūrimo, želdynų ir želdinių inventorizavimo, apsaugos, priežiūros ir tvarkymo ar želdynų ir želdinių būklės ekspertizės darbams atlikti, turi užtikrinti, kad šiuos darbus vykdyti būtų atrinkti profesinės kvalifikacijos reikalavimus atitinkantys asmenys;

8.4. tęstinumo – užtikrinant praeityje susiformavusių ir suformuotų želdynų ir pavienių želdinių, istorinių želdynų ir juose arba greta jų esančių pastatų ansamblių ar kompleksų vientisumą, atsižvelgiant į želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo tradicijas, kuo ilgiau palaikyti brandžių medžių gyvybingumą;

8.5. želdinių gerovės užtikrinimo – kuriant želdynus, tvarkant ir prižiūrint želdynus ir pavienius želdinius, taip pat atliekant su želdynų ir želdinių apsauga, priežiūra ir tvarkymu nesusijusius darbus želdinių augimo vietose, siekiama pasirinkti darbų atlikimo laiką ir priemones, padedančias išlaikyti ir užtikrinti želdinių sveikumą, ilgaamžiškumą ir fizinį atsparumą;

8.6. nemažinamas Savivaldybės bendrasis atskirųjų želdynų, kurie išskiriami bendrajame bei specialiuosiuose teritorijų planuose, plotas;

8.7. išlaikomas ir formuojamas gamtinis karkasas, kuriama vientisa tolygi želdynų sistema miestuose, miesteliuose ir kaimo kraštovaizdyje;

8.8. siekiama išsaugoti ir tinkamai tvarkyti bei prižiūrėti esamus želdinius jų augimo vietoje, prioritetą teikiant jau susiformavusiems želdynams prižiūrėti ir atnaujinti;

8.9. skirtingose teritorijose želdinių sodinimo, priežiūros ir šalinimo reglamentavimas gali skirtis priklausomai nuo želdinių augimo vietos.

9. Artimiausioje gyvenamojoje aplinkoje (daugiabučių namų kiemuose) siūloma gyventojams savo lėšomis inicijuoti želdinių sodinimą ir priežiūrą, prieš tai suderinus su Savivaldybės administracijos Architektūros ir teritorijų planavimo skyriumi apie numatomus atlikti darbus (suderinama želdinių sodinimo schema).

10. Želdynų ir želdinių tvarkymo darbai vykdomi vadovaujantis teritorijų planavimo dokumentais, želdynų tvarkymo ir kūrimo projektais, kitais dokumentais, atsižvelgiant į Savivaldybės tvarkomų objektų prioritetus.

11. Veisiant medžius ir krūmus privaloma vadovautis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro patvirtintais:

11.1. Sodmenų kokybės reikalavimais;

11.2. Želdynų įrengimo ir želdinių veisimo taisyklėmis.

 

III SKYRIUS

ŽELDYNŲ KŪRIMAS, ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGA, PRIEŽIŪRA IR TVARKYMAS

 

12. Želdynų kūrimas apima želdynų planavimo, želdynų projektavimo ir želdynų projekto įgyvendinimo procesus, kurių metu, atsižvelgiant į šių Taisyklių II skyriuje nurodytus bendruosius želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo principus, formuojami nauji arba pertvarkomi esami želdynai.

13. Želdynai kuriami, želdiniai veisiami vadovaujantis teritorijų planavimo dokumentais, želdynų tvarkymo ir kūrimo projektais, kitais dokumentais, atsižvelgiant į Savivaldybės tvarkomų objektų prioritetus.

14. Medžiai ir krūmai veisiami laikantis Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatytų apribojimų sodinti želdinius.

15. Įrengiant ar pertvarkant privačius želdynus, veisiant želdinius privačioje žemėje, būtina laikytis želdinių sodinimo minimalių atstumų ir priežiūros reikalavimų, nustatomų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro tvirtinamose Želdynų įrengimo ir želdinių veisimo taisyklėse.

16. Medžius ir krūmus draudžiama veisti:

16.1. vietose, kuriose Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatytas draudimas sodinti želdinius;

16.2. valstybinėje žemėje, nesuderinus su Savivaldybės administracija ar tos žemės valdytoju arba neturint įgaliojimų sklype tvarkyti želdinius.

17. Prie gatvių, vietinės reikšmės kelių, dviračių ir pėsčiųjų takų, šaligatvių medžiai ir krūmai sodinami vadovaujantis statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. D1-933 „Dėl statybos techninis reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ patvirtinimo“, reikalavimais.

18Už Savivaldybės teritorijoje esančių želdynų ir želdinių apsaugą, tinkamą jų priežiūrą ir tvarkymą atsako visų nuosavybės formų įmonės, įstaigos, organizacijos, privačių valdų savininkai ir valdytojai.

19.  Želdinių apsaugos reikalavimai vykdant statybos darbus, įskaitant valstybinės reikšmės kelių ir viešosios geležinkelių infrastruktūros kelių ir jų įrenginių statybos ir remonto darbus, nustatomi Aplinkos ministro tvirtinamose Želdinių apsaugos, vykdant statybos darbus, taisyklėse.

20.  Viešieji atskirieji želdynai tvarkomi ir prižiūrimi pagal želdynų projektus, išskyrus šiuos želdinių priežiūros ir tvarkymo darbus: kasmetinį medžių ir krūmų genėjimą, nudžiūvusių, pavojų gyventojams, jų turtui, statiniams ar eismo saugumui keliančių, invazinių medžių ir krūmų kirtimą, medžių ir krūmų atžalų pašalinimą, tręšimą, želdynų statinių ir įrenginių tvarkymą ir kitus želdynų ir želdinių priežiūros darbus, skirtus gerai fizinei ir estetinei želdyno būklei palaikyti.

21Draudžiama kirsti, kitaip iš augimo vietos pašalinti ar intensyviai genėti viešųjų želdynų ir želdinių saugotinus medžius nuo kovo 15 dienos iki rugpjūčio 1 dienos, išskyrus atvejus, kai jie kelia pavojų gyventojams, jų turtui, statiniams, eismo ar skrydžių saugumui, taip pat kai tai būtina remontuojant, rekonstruojant ar tiesiant naują valstybinės ar vietinės reikšmės kelią, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus.

22.  Želdynai ir želdiniai nuo ligų ir kenkėjų saugomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro tvirtinamomis Želdynų ir želdinių sanitarinės apsaugos taisyklėmis.

23.  Želdinius, kurie auga viešosios geležinkelių infrastruktūros kelių ir jų įrenginių, geležinkelio želdinių apsaugos zonose, tvarko ir naujus želdinius šiose zonose veisia viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas. Želdinius, kurie auga privažiuojamųjų geležinkelio kelių ir jų įrenginių apsaugos zonose, saugo ir tvarko privažiuojamųjų geležinkelio kelių savininkas ar valdytojas.

24.  Valstybinės reikšmės automobilių kelių želdiniai prižiūrimi ir tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos želdynų įstatymu, Lietuvos Respublikos kelių įstatymu ir Vyriausybės patvirtintu Kelių priežiūros tvarkos aprašu.

25Privačiuose žemės sklypuose želdinius prižiūri, tvarko ir saugo žemės savininkai ar naudotojai.

26.  Visuomeninės paskirties teritorijų (mokyklų, ligoninių, vaikų darželių ir kt.) želdinius prižiūri, tvarko ir saugo šių valdų savininkai, valdytojai arba pagal sutartį samdomos įmonės.

27Savivaldybės teritorijoje (išskyrus privačiuose žemės sklypuose) sodinti, prižiūrėti, pertvarkyti želdinius galima tik suderinus su Savivaldybės administracija, pateikus apželdinimo projektą arba schemą ir vadovaujantis galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais bei teisės aktais.

28Parkus, skverus, gatvių ir kitus bendrojo naudojimo želdinius prižiūri ir jų tvarkymą organizuoja tos teritorijos seniūnija, kuri su ūkio subjektais sudarinėja sutartis želdynams tvarkyti ir prižiūrėti. Seniūnija kontroliuoja atliekamų darbų kokybę ir kiekį.

29. Draudžiama kertant ar genint medžius piliakalnių ar pilkapių objekto teritorijoje, darbams naudoti sunkiąją ar kitą techniką, galinčią pažeisti kultūrinį sluoksnį.

 

 

IV SKYRIUS

ŽELDINIŲ INVENTORIZAVIMAS IR BŪKLĖS STEBĖSENA

 

30. Želdynų ir želdinių inventorizavimo ir apskaitos tikslas – surinkti, apibendrinti ir viešinti duomenis apie želdynų ir želdinių rūšinę sudėtį, plotus, želdinių parametrus, būklę, sudaryti sąlygas šiuos duomenis naudoti planuojant ir projektuojant želdynus, planuojant želdinių apsaugą, priežiūrą ir tvarkymą, vertinant želdynų plotų atitiktį teisės aktuose nustatytoms želdynų normoms ir nustatant želdynų ir želdinių būklės pokytį.

31. Želdynai ir želdiniai inventorizuojami visoje Savivaldybės teritorijoje pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro patvirtintas Želdynų ir želdinių inventorizavimo ir apskaitos taisykles, neatsižvelgiant į žemės, kurioje jie yra, nuosavybės formą. Želdynai ir želdiniai inventorizuojami surenkant pagrindinius duomenis (želdinio rūšį, želdyno rūšinę sudėtį, plotą) apie neurbanizuotoje teritorijoje esančius želdynus ir želdinius, žaliųjų jungčių želdinius, privačioje žemėje esančius želdynus ir želdinius ir išsamius duomenis (be pagrindinių duomenų, surenkami duomenys apie želdinių kiekį, amžių, aukštį, skersmenį, būklę, tvarkymo priemones) apie viešųjų atskirųjų ir priklausomųjų želdynų, viešųjų ir konfesinių kapinių, kelių, gatvių želdinius, kitus miestų, miestelių ir kaimo gyvenamųjų vietovių viešuosius želdynus ir želdinius.

32. Želdynų ir želdinių inventorizavimo darbai ir informacija apie inventorizaciją skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

33. Želdynų ir želdinių būklės stebėsena vykdoma pagal Savivaldybės želdynų ir želdinių būklės stebėsenos planą, parengtą vadovaujantis aplinkos ministro tvirtinama Želdynų ir želdinių būklės stebėsenos programa.

 

V SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS, PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO KOMISIJA

 

34. Savivaldybės želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo komisija (toliau – Komisija) Savivaldybės tarybos sudarytas kolegialus organas, kuris šiame punkte nustatytais atvejais teikia išvadas dėl būtinybės kirsti ar kitaip pašalinti iš augimo vietos saugotinus želdinius, kai:

34.1. Savivaldybės želdynų ir želdinių teritorijose arba ne Savivaldybės valdomoje valstybinėje žemėje ketinama kirsti ar kitaip pašalinti iš augimo vietos 10 ar daugiau saugotinų želdinių;

34.2. kirsti ar kitaip pašalinti viešuosiuose atskiruosiuose želdynuose augančius saugotinus želdinius.

35. Į Komisijos posėdžius privalo būti kviečiamas Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos atstovas nuomonei pateikti, kai Komisija rengia išvadą dėl ketinimo Savivaldybės želdynų ir želdinių teritorijose arba ne Savivaldybės valdomoje valstybinėje žemėje kirsti ar kitaip pašalinti iš augimo vietos 20 ar daugiau saugotinų želdinių arba kai viešuosiuose atskiruosiuose želdynuose ketinama kirsti ar kitaip pašalinti iš augimo vietos 10 ir daugiau
saugotinų želdinių.

 

 

VI SKYRIUS

LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR SPRENDIMŲ PRIĖMIMO KIRSTI, KITAIP PAŠALINTI IŠ AUGIMO VIETOS AR INTENSYVIAI GENĖTI SAUGOTINUS ŽELDINIUS TVARKA

 

36. Saugotinus želdinius kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti galima tik turint Savivaldybės administracijos išduotą leidimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinus želdinius (1 priedas) (toliau – Leidimas)  ar vadovaujantis galiojančiu Savivaldybės administracijos sprendimu dėl saugotinų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo (2 priedas) (toliau – Sprendimas) ir sumokėjus pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro tvirtinamus Želdinių atkuriamosios vertės įkainius apskaičiuotą želdinių atkuriamosios vertės kompensaciją.

37. Želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo metu turi būti siekiama išsaugoti augančius sveikus, gyvybingus, estetiniu ir ekologiniu požiūriu vertingus, perspektyvius želdinius – dar nepasiekusius gamtinės brandos ar ją pasiekusius, tačiau nekeliančius nei fizinio, nei ligų ar kenkėjų židinių susidarymo pavojaus aplinkai.

38. Saugotinus želdinius kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti be Leidimo arba Sprendimo galima Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nurodytais atvejais.

39. Želdinių atkuriamosios vertės kompensacija neskaičiuojama ir apie tai pažymima Leidime arba Sprendime Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais.

40. Želdynų ir želdinių būklės ekspertizę privaloma atlikti Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje nurodytais atvejais.

41. Želdynų ir želdinių būklės ekspertizės atlikimo išlaidas, kai ekspertizės atlikimas privalomas, apmoka želdynų ar želdinių savininkas ar valdytojas, kitais atvejais – želdynų ir želdinių būklės ekspertizės iniciatorius.

42. Suinteresuota visuomenė turi teisę savo iniciatyva užsakyti viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizę, kai jos atlikti neprivaloma, ir perduoti želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadą Savivaldybės administracijos direktoriui. Apie užsakytą ir numatomą atlikti viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizę suinteresuotos visuomenės atstovai privalo informuoti Savivaldybės administracijos direktorių raštu, pateikdami pranešimą iki Leidimo ar Sprendimo įsigaliojimo termino arba iki viešojo atskirojo želdyno projektavimo parengiamojo etapo pabaigos.

43. Želdynų ir želdinių būklės ekspertizę atlieka nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai, turintys kvalifikaciją patvirtinantį atestatą.

44. Leidimų išdavimo tvarka:

44.1. Savivaldybės administracija, gavusi privačios žemės sklypo savininko ar jo įgalioto asmens, ketinančio kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinus želdinius tinkamai užpildytą prašymą išduoti leidimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinus želdinius (3 priedas) (toliau – Prašymas), per 20 darbo dienų nuo Prašymo gavimo dienos:

44.1.1. patikrina, ar numatomas saugotinų želdinių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas neprieštarauja Savivaldybės strateginiams plėtros ir veiklos planams, Savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentams;

44.1.2. išduoda Leidimą sklypo savininkui ar jo įgaliotam asmeniui, kuriame nurodo želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydį;

44.1.3. nustačiusi, kad numatomas saugotinų želdinių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas prieštarauja Savivaldybės strateginiams plėtros ir veiklos planams, Savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentams, motyvuotai atsisako jį išduoti ir apie priimtą sprendimą raštu informuoja privačios žemės sklypo savininką.

44.2. Jeigu privačios žemės sklypo savininkas pateikė netinkamai užpildytą Prašymą, Savivaldybės administracija per 5 darbo dienas nuo Prašymo gavimo dienos informuoja apie tai privačios žemės sklypo savininką ir nustato 5 darbo dienų terminą patikslintam Prašymui pateikti.

44.3. Jeigu per nustatytą terminą pagal tinkamai užpildytą Prašymą Savivaldybės administracija neišduoda arba motyvuotai neatsisako jį išduoti, laikoma, kad Leidimas išduotas.

44.4. Leidimas galioja neterminuotai.

44.5. Savivaldybės administracija, laikydamasi asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Leidimo išdavimo dienos Savivaldybės interneto svetainėje paskelbia informaciją apie išduotą Leidimą, nurodydama numatomų kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinų želdinių vietą, rūšį, skaičių, skersmenį, želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydį bei Leidimo įsigaliojimo ir darbų pradžios datas.

44.6. Leidime numatyti saugotinų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo darbai gali būti pradėti ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo įsigaliojusio Leidimo paskelbimo savivaldybės interneto svetainėje. Nurodytas terminas netaikomas, kai viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo, viešųjų saugotinų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo darbus atlikti reikia nedelsiant, kai dėl gamtos sąlygų, eismo ar kito įvykio želdinio būklė pakito ir želdinys kelia pavojų gyventojams, jų turtui, statiniams ar eismo saugumui;

45. Sprendimo priėmimo tvarka:

45.1. Savivaldybės administracija, gavusi Prašymą kirsti ar kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti Savivaldybės želdynų ir želdinių teritorijose ar valstybinėje žemėje esančius saugotinus  želdinius:

45.1.1. įvertina, ar numatomas saugotinų želdinių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas neprieštarauja Savivaldybės strateginiams plėtros ir veiklos planams, Savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentams; taip pat šių Taisyklių numatytais atvejais atsižvelgdamas į Komisijos išvadą ir (ar) želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadą;

45.1.2. priima sprendimą išduoti Leidimą ir numato Leidimo įsigaliojimo terminą, kuris įsigalioja ne anksčiau kaip po 20 darbo dienų nuo jo priėmimo dienos;

45.2. ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo dienos Savivaldybės interneto svetainėje paskelbia informaciją apie priimtą Sprendimą, nurodydama numatomų kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinų želdinių vietą, rūšį, skaičių, skersmenį, želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydį, numatomą Sprendimo įsigaliojimo datą; darbų pradžios datą;

45.3. kartu su Sprendimu Savivaldybės interneto svetainėje paskelbiama Komisijos išvada ir (ar) želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvada, kai šias išvadas šių Taisyklių numatytais atvejais privaloma gauti ir įvertinti iki Sprendimo priėmimo;

45.4. jeigu iki nurodytos Sprendimo įsigaliojimo dienos Savivaldybės administracija gauna rašytinį suinteresuotos visuomenės prašymą atlikti želdynų ir želdinių būklės ekspertizę arba numatytą suinteresuotos visuomenės pranešimą apie jos iniciatyva užsakytą želdynų ir želdinių būklės ekspertizę ir tai patvirtinančius dokumentus, Leidimo įsigaliojimas atidedamas laikotarpiui, reikalingam želdynų ir želdinių būklės ekspertizei atlikti;

45.5. gavusi želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadą, Savivaldybės administracija  per 5 darbo dienas susipažįsta su želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvada ir priima sprendimą nekeisti Leidimo, pakeisti Leidimą arba panaikinti sprendimą dėl Leidimo išdavimo.

45.6. Sprendimą kartu su želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvada paskelbia Savivaldybės interneto svetainėje;

45.7. Jeigu Savivaldybės administracija neatsižvelgė ar atsižvelgė tik iš dalies į Komisijos išvadą ir (ar) želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadą, Sprendime nurodo tokio sprendimo priežastis ir motyvus;

46. Leidimo galiojimas panaikinamas:

46.1. kai įsiteisėja teismo sprendimas;

46.2. kai Savivaldybės administracija išduoda naują leidimą;

46.3. privataus žemės sklypo savininko ar valstybinės žemės valdytojo prašymu.

47. Fizinis ar juridinis asmuo, kuriam išduotas Leidimas ar priimtas Sprendimas, prieš pradėdamas vykdyti saugotinų želdinių, įrašytų Leidime ar Sprendime, kirtimo ar kitokio pašalinimo iš augimo vietos darbus, prieš tai turi sumokėti jų atkuriamosios vertės kompensaciją į Savivaldybės administracijos nurodytą sąskaitą.

 

VII SKYRIUS

PRAŠYMŲ DĖL ŽELDINIŲ ATKURIAMOSIOS VERTĖS KOMPENSACIJOS DYDŽIO PERSKAIČIAVIMO NAGRINĖJIMO IR SUMOKĖTOS ŽELDINIŲ ATKURIAMOSIOS VERTĖS KOMPENSACIJOS GRĄŽINIMO TVARKA

 

48. Fizinis ar juridinis asmuo turi teisę susigrąžinti dalį ar visą sumokėtą želdinių atkuriamosios vertės kompensaciją, kai:

48.1. Leidimo galiojimas panaikinamas Taisyklių 46 punkte numatytais atvejais;

48.2. želdinį nukirtus ar kitaip pašalinus iš augimo vietos paaiškėja, kad išduotame Leidime nurodytas želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydis yra netikslus arba neturėjo būti skaičiuojamas.

49. Fizinis ar juridinis asmuo pateikia nustatytos formos prašymą (4 priedas) dėl želdinių atkuriamosios vertės dydžio perskaičiavimo ir dalies ar visos sumokėtos želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos grąžinimo.

50. Savivaldybės administracija prašymą dėl želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos perskaičiavimo išnagrinėja ir priima sprendimą dėl želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos permokos grąžinimo per 20 darbo dienų nuo tinkamai užpildyto prašymo gavimo. Savivaldybės administracija želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos permoką grąžina į pareiškėjo nurodytą sąskaitą per 20 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo.

51. Jeigu nukirtus ar kitaip pašalinus iš augimo vietos Savivaldybės želdynų ir želdinių teritorijoje buvusį želdinį paaiškėja, kad sprendime nurodytas želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydis yra netikslus arba neturėjo būti skaičiuojamas, Savivaldybės administracija jį perskaičiuoja ir atitinkamai sumažina ar padidina želdinių atkuriamosios vertės kompensacijos dydį.

 

VIII SKYRIUS

ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ SAVININKŲ IR VALDYTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

52.  Želdynų ir želdinių savininkai ir valdytojai privalo:

52.1.    saugoti želdynus ir želdinius, tinkamai juos prižiūrėti ir tvarkyti, užtikrinti želdinių gerovę;

52.2.    saugotinus želdinius tvarkyti tik turint Savivaldybės administracijos išduotą Leidimą ar priimtą Sprendimą kirsti želdinius;

52.3.    leisti želdynus ir želdinius inventorizuojantiems specialistams nustatyta tvarka atlikti želdinių inventorizavimo darbus;

52.4.    nenaudoti invazinių rūšių augalų želdynams įrengti ir nesodinti invazinių rūšių augalų, išskyrus kai reikia atkurti istorinius želdynus arba yra užtikrinama jų plitimo kontrolė;

53.  Viešųjų želdynų savininkai ir (ar) valdytojai turi teisę apriboti ar uždrausti lankymąsi šiuose želdynuose, kai juose vykdomi priežiūros ir tvarkymo darbai. Apie priimtą sprendimą apriboti ar uždrausti viešojo želdyno lankymą viešųjų želdynų savininkai ir (ar) valdytojai privalo paskelbti Savivaldybės interneto svetainėje (kai viešojo želdyno savininkė ir (ar) valdytoja yra Savivaldybė) ir želdynų informaciniuose stenduose ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki numatytų apribojimų pradžios.

 

 

 

 

IX SKYRIUS

DRAUDIMAI VIEŠUOSIUOSE ŽELDYNUOSE

 

54.  Viešuosiuose želdynuose draudžiama:

54.1.    fiziniams ir juridiniams asmenims savavališkai sodinti, persodinti, genėti, kirsti ar kitaip šalinti želdinius;

54.2.    sodinti medžius ir krūmus, kurie gausiai skleidžia teršiančias aplinką ar alergizuojančias žiedadulkes, žiedus ar žiedynus, vaisius, intensyviai plintančius šaknų atžalomis augalus;

54.3.    mindžioti, niokoti gėlynus;

54.4.    kirsti, laužyti ar kitaip žaloti (kalti vinis, tvirtinti reklaminius skydus ir kt.) medžius, krūmus, jų šakas, skinti lapus, žiedus, vaisius, pažeisti šaknis, trypti pomedį;

54.5.    leisti iš medžių sulą, pjaustyti medžio žievę, daryti kitus mechaninius medžio pažeidimus;

54.6.    kabinti ant medžių sūpuokles, virves kitus daiktus, klijuoti skelbimus arba kitą informaciją;

54.7.    važinėti sportinėmis ir be variklio transporto priemonėmis, išskyrus takus;

54.8.    be leidimo važiuoti motorinėmis transporto priemonėmis, kur neįrengta kieta danga;

54.9.    plauti visų rūšių transporto priemones;

54.10.  statyti motorines transporto priemones ne tam skirtose vietose, ant neuždengtų specialiomis grotelėmis pomedžių, išskyrus aptarnaujančias tarnybas;

54.11.  deginti atliekas, lapus, šakas, kūrenti laužus ne tam skirtose vietose;

54.12. be leidimo statyti palapines, laikinus statinius, reklaminius skydus;

54.13.  gaudyti ir naikinti paukščius, žvėris, smulkiąją fauną, ardyti skruzdėlynus;

54.14.  pilti šiukšles, buitines atliekas, pakuotes, sugrėbtus lapus, sniegą (išskyrus neužterštą druskomis ir nukastą nuo želdyne esančių takų) ir kt.;

54.15.  valyti sniegą nuo stogų, neapsaugojus želdinių;

54.16.  sandėliuoti statybines medžiagas, jų laužą, malkas, namų ūkio reikmenis, prekių atsargas, tarą ir kitas medžiagas;

54.17.  kertant ar genint medžius piliakalnių ar pilkapių objekto teritorijoje, darbams naudoti sunkiąją ar kitą techniką, galinčią pažeisti kultūrinį sluoksnį, rauti kelmus;

54.18.  naudoti ir laikyti chemines medžiagas (išskyrus skirtas augalų priežiūrai);

54.19laikyti ant želdinių gatvėms barstyti naudojamą mišinį;

 

X SKYRIUS

SU ŽELDYNAIS IR ŽELDINIAIS SUSIJĘS VIEŠASIS INTERESAS IR VISUOMENĖS INFORMAVIMAS

 

55. Vykdant tinkamą želdynų ir želdinių apsaugą, priežiūrą ir tvarkymą, įgyvendinant skaidrų želdynų kūrimo ir pertvarkymo procesą užtikrinamas viešasis interesas, kuris įgyvendinamas:

55.1. išsiaiškinant ir įvertinant visuomenės poreikius prieš pradedant planuoti, projektuoti ir įgyvendinti viešųjų želdynų projektus;

55.2. Teritorijų planavimo įstatymo ir Vyriausybės patvirtintų Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų nustatyta tvarka vykdant teritorijų planavimo dokumentų, kuriais planuojami želdynai, viešinimo procedūras ir Taisyklių 59–61 punktuose nustatyta tvarka informuojant visuomenę apie numatomą viešųjų želdynų projektų rengimą ir įgyvendinimą;

55.3. šių Taisyklių nustatyta tvarka informuojant visuomenę apie priimtus Sprendimus ir išduotus Leidimus, Komisijos išvadas, želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadas ir numatomus atlikti viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo darbus;

55.4. šių Taisyklių nustatyta tvarka viešai skelbiant Savivaldybės želdynų ir želdinių teritorijose esančių želdynų ir želdinių būklės stebėsenos duomenis, želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvadas, Komisijos teikiamas išvadas.

56. Viešųjų želdynų projektavimas yra viešas. Viešųjų atskirųjų želdynų projektavimo viešumą užtikrina želdyno projekto užsakovas. Viešųjų priklausomųjų želdynų projektavimo viešinimas įgyvendinamas rengiant teritorijų planavimo dokumentus arba statinių statybos projektus Teritorijų planavimo įstatymo ir Statybos įstatymo nustatyta tvarka.

57. Informacija apie numatomą viešojo atskirojo želdyno projektavimą, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki šio projekto parengiamojo etapo pradžios dienos, paskelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, taip pat seniūnijos, kurioje numatytas projektuoti viešasis atskirasis želdynas, skelbimų lentoje, informaciniuose stenduose numatomo projektuoti viešojo atskirojo želdyno teritorijoje arba greta jos vizualinės apžvalgos zonoje, nurodant, kokie parengiamojo etapo darbai ir kokiu laiku numatomi, iki kada ir kur galima susipažinti su planuojamais darbais, siųsti pasiūlymus ir pastabas dėl planuojamų darbų, taip pat informacija apie numatomus želdyno projekto parengimo, pristatymo suinteresuotai visuomenei, projekto patvirtinimo ir įgyvendinimo terminus. Pastabos ir pasiūlymai dėl numatomų viešojo atskirojo želdyno projektavimo darbų teikiami viso projektavimo proceso metu iki viešo svarstymo su suinteresuota visuomene pabaigos, o viešo svarstymo metu pasiūlymai teikiami raštu ir žodžiu.

58. Viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo, želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo bei viešųjų želdynų įrengimo ar pertvarkymo darbai gali būti pradėti ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo informacijos apie numatomus darbus paskelbimo Savivaldybės interneto svetainėje arba nuo įsigaliojusio Leidimo paskelbimo Savivaldybės interneto svetainėje. Nurodytas terminas netaikomas, kai viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo, viešųjų želdinių kirtimo, kitokio pašalinimo iš augimo vietos ar intensyvaus genėjimo darbus atlikti reikia nedelsiant, kai dėl gamtos sąlygų, eismo ar kito įvykio želdinio būklė pakito ir želdinys kelia pavojų gyventojams, jų turtui, statiniams ar eismo saugumui.

59. Savivaldybės interneto svetainėje paskelbiama informacija apie numatomo keisti žemės sklypo, kuriame yra atskirasis želdynas ar viešasis priklausomasis želdynas, pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ar žemės sklypo naudojimo būdą; sodmenų, reikalingų želdynų ir želdinių tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo darbams atlikti, dabartinį (iki 3 metų ) ir perspektyvinį (iki 10 metų) poreikį; numatomą želdynų ir želdinių inventorizavimo konkrečiose teritorijose laiką; informaciją apie atliktą želdynų ir želdinių inventorizaciją ir apibendrintus jos rezultatus. Inventorizavimo duomenys vieną kartą per kalendorinius metus turi būti patikslinti atsižvelgiant į per kalendorinius metus išduotus leidimus, pagal kuriuos iškirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos želdiniai, taip pat įtraukiant per paskutinius kalendorinius metus įrengtus viešuosius želdynus ir pasodintus viešuosius želdinius, nurodant duomenų patikslinimo datą.

60. Savivaldybės interneto svetainėje kiekvienais metais ne vėliau kaip iki vasario 1 dienos Savivaldybės administracija paskelbia informaciją apie želdinių atkuriamosios vertės kompensacijų lėšų panaudojimą per praėjusius kalendorinius metus.

61. Savivaldybės interneto svetainėje skelbiama želdynų ir želdinių būklės ekspertizės išvada.

 

XI SKYRIUS

TAISYKLIŲ VYKDYMO UŽTIKRINIMAS IR ATSAKOMYBĖ UŽ JŲ PAŽEIDIMUS

 

62. Fiziniai ir juridiniai asmenys, neteisėtai sunaikinę želdinius ir (ar) padarę žalą želdynams ir želdiniams kaip aplinkos objektams, privalo visiškai ją atlyginti arba, jeigu yra galimybė, atkurti iki pažeidimo buvusią būklę.

63. Pareikšti ieškinius dėl neteisėto želdinių naikinimo ir (ar) neteisėta veikla padarytos žalos želdynams ir želdiniams kaip aplinkos objektams atlyginimo turi teisę Aplinkos ministerijos įgaliotų institucijų pareigūnai, kiti įstatymų įgalioti pareigūnai, taip pat Savivaldybės administracija.

64. Taisyklių 65 punkte nurodytos institucijos, apskaičiuodamos želdynams ir želdiniams padarytą žalą, vadovaujasi Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymu, aplinkos ministro tvirtinama Žalos aplinkai, sunaikinus ar sužalojus gamtinius kraštovaizdžio kompleksus ir objektus, skaičiavimo metodika ir Želdinių atkuriamosios vertės įkainiais.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

65. Taisyklėse nustatytų reikalavimų laikymosi kontrolę užtikrina Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys.

66. Taisyklės gali būti keičiamos, papildomos ir pripažįstamos netekusiomis galios Savivaldybės tarybos sprendimu.

67. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, galioja naujos redakcijos dokumentai.

68. Sprendimai, priimti vadovaujantis šiomis Taisyklėmis, gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

______________________

 

part_d173dcad496b48be8ea2bbb2dda739b5_end