LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2015 M. SAUSIO 14 D. ĮSAKYMO NR. V-15 „DĖL ASMENS ĮGYTŲ KOMPETENCIJŲ VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2022 m. gegužės 10 d. Nr. V-748
Vilnius
P a k e i č i u Asmens įgytų kompetencijų vertinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2015 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. V-15 „Dėl Asmens įgytų kompetencijų vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:
„9. Praktinės dalies (gebėjimų) vertinimą sudaro praktinių gebėjimų demonstravimo užduotis. Ji vertinama dešimties balų sistema. Atitinkamos švietimo srities užduočių banką turi atitinkamos švietimo srities profesinio mokymo teikėjas, kuris turi kompetencijų vertinimui atlikti reikalingą techninę įrangą ir priemones ar realią darbo vietą, aprūpintą reikalinga technine įranga ir priemonėmis (toliau – pasitelktas teikėjas). Profesinio mokymo teikėjo atsakingam asmeniui pasikreipus į atitinkamos švietimo srities pasitelktą teikėją dėl užduočių persiuntimo, pasitelktas teikėjas užduotis persiunčia.“
2. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:
„12. Kvalifikacijų tvarkymo institucija:
12.1. koordinuoja teorinės dalies (žinių) vertinimo testo struktūros, kurioje nurodytas kiekvienos kompetencijos įvertis taškais kiekvienai profesiniame standarte aprašytai kvalifikacijai, rengimą, pasitelkdama profesinio mokymo teikėjus ir metodines komisijas (metodinėse komisijose telkiami profesijos mokytojai ekspertai), į kurias profesijos mokytojus savanoriškai deleguoja profesinio mokymo teikėjai, turintys licencijas vykdyti formaliojo profesinio mokymo programas (toliau – metodinės komisijos);
12.2. koordinuoja teorinės dalies (žinių) vertinimo testų klausimų rengimą ir jų atnaujinimą laiku, organizuoja jų išorinį vertinimą (validavimą) teisės aktuose, reglamentuojančiuose viešųjų pirkimų vykdymą, nustatyta tvarka įtraukdama akredituotas kompetencijų vertinimo institucijas, ne vėliau kaip likus 30 dienų iki teorinės dalies (žinių) vertinimo testo dienos perduoda atitinkamus testų klausimus ir jų vertinimo instrukcijas elektroninį testavimą administruojančiai Nacionalinei švietimo agentūrai;
12.3. koordinuoja praktinių gebėjimų demonstravimo užduočių (kartu su praktiniu mokymu) vertinimo instrukcijų rengimą ir jų atnaujinimą, organizuoja jų išorinį vertinimą (validavimą) teisės aktuose, reglamentuojančiuose viešųjų pirkimų vykdymą, nustatyta tvarka įtraukdama akredituotas kompetencijų vertinimo institucijas;
12.4. suderinusi su Nacionaline švietimo agentūra maksimalias testavimo apimtis, sudaro ir tvirtina einamųjų metų kompetencijų teorinės dalies (žinių) vertinimo tvarkaraštį ir jį viešai skelbia savo interneto svetainėje;
12.5. kaupia ir saugo teorinės dalies (žinių) vertinimo testų klausimų ir jų vertinimo instrukcijų bei praktinių gebėjimų demonstravimo užduočių ir praktinio mokymo vertinimo instrukcijų banką;
12.6. bendradarbiauja su Nacionaline švietimo agentūra, kuri pagal teorinės dalies (žinių) vertinimo tvarkaraštį elektroninėmis priemonėmis vykdo testavimą, rengia ir elektroninėmis priemonėmis teikia profesinio mokymo teikėjams testų rezultatus bei rengia ir kvalifikacijų tvarkymo institucijai teikia statistinę informaciją apie testų klausimus;
12.8. nesant akredituotos kompetencijų vertinimo institucijos, kuri teiktų vertintojus teorinės dalies (žinių) vertinimo klausimų ir praktinių gebėjimų demonstravimo užduočių vertinimui (validavimui), skiria kompetencijų vertinimo klausimų ir užduočių vertintojus (validuotojus), kurie atitinka švietimo, mokslo ir sporto ministro tvirtinamame Reikalavimų kompetencijų vertinimo ir pripažinimo institucijoms ir jų akreditacijos tvarkos apraše nustatytus jiems reikalavimus. Apmoka jiems už darbą teisės aktuose nustatyta tvarka;
12.11. užtikrindama privatumo apsaugą, kaupia, sistemina, analizuoja ir skelbia viešai kompetencijų vertinimo ir pripažinimo rezultatų statistinę informaciją, pagal pareikalavimą – kompetencijų vertinimo rezultatų ataskaitas sudaro ir teikia Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai;
12.12. rengia ir, suderinusi su Nacionaline švietimo agentūra, tvirtina teorinės dalies (žinių) ir praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo vykdymo instrukcijas;
4. Pakeičiu 14.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
5. Papildau 14.9 papunkčiu:
6. Papildau 15.4–15.6 papunkčiais:
„15.4. sudaro ir tvirtina einamųjų metų kompetencijų praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo vykdymo terminų ir vietų tvarkaraštį;
15.5. jei asmuo pasirinko profesinio mokymo teikėją, organizuoja jo įgytą kvalifikaciją sudarančių kompetencijų (įgytų nesimokius pagal formaliojo profesinio mokymo programą) vertinimą;
7. Pakeičiu 20 punktą ir jį išdėstau taip:
„20. Profesinio mokymo teikėjo ar pasitelkto teikėjo paskirtas atsakingas asmuo supažindina asmenis su Aprašu. Kompetencijų vertinime dalyvausiančių asmenų duomenis ir iš teorinės dalies (žinių) vertinimo tvarkaraščio pasirinktą teorinio testavimo datą ir laiką teikia Nacionalinei švietimo agentūrai per Mokinių registrą.“
8. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:
„21. Jei asmuo kompetencijų vertinime dalyvauja kaip Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) ar darbdavio siųstas mokytis asmuo, profesinio mokymo teikėjas ar pasitelktas teikėjas, gavęs asmens prašymą, duomenis Aprašo 19 punkte nustatyta tvarka į Mokinių registrą įveda likus ne mažiau kaip 30 dienų iki kompetencijų vertinimo dienos. Užimtumo tarnybos siųstas asmuo kompetencijų vertinimui gali būti registruojamas tikslinant patvirtintą kompetencijų teorinės dalies (žinių) vertinimo tvarkaraštį ir praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo tvarkaraštį.“
9. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:
„22. Profesinio mokymo teikėjas, atsižvelgdamas į Aprašo 19 punkte nurodytus sąrašus, suformuoja asmenų grupes I–III lygio kvalifikacijų kompetencijoms vertinti. Bendradarbiaudamas su teisės aktų nustatyta tvarka pasirinkta akredituota kompetencijų vertinimo institucija, sudaro ir tvirtina praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo vykdymo datų ir vietų tvarkaraštį ir apie tai elektroninėmis priemonėmis informuoja kvalifikacijų tvarkymo instituciją. Šis tvarkaraštis skelbiamas profesinio mokymo teikėjo interneto svetainėje.“
10. Pakeičiu 23 punktą ir jį išdėstau taip:
„23. Pasitelktas teikėjas, iš profesinio mokymo teikėjų gavęs informaciją apie suformuotas asmenų grupes IV–V lygio kvalifikacijų kompetencijoms vertinti, sudaro ir patvirtina kompetencijų praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo vykdymo datų ir vietų tvarkaraštį ir elektroninėmis priemonėmis informuoja apie tai kvalifikacijų tvarkymo instituciją ir profesinio mokymo teikėjus. Šis tvarkaraštis skelbiamas profesinio mokymo teikėjo, pasitelkto teikėjo ir kvalifikacijų tvarkymo institucijos interneto svetainėse.“
11. Pakeičiu 25 punktą ir jį išdėstau taip:
12. Pakeičiu 30 punktą ir jį išdėstau taip:
„30. Teorinės dalies (žinių) vertinimo testo rezultatai skelbiami testą laikiusio asmens elektroninio egzaminavimo lange iš karto po laikymo. Pasibaigus teorinės dalies (žinių) testui laikyti numatytam laikui, Nacionalinė švietimo agentūra elektroninėmis priemonėmis profesinio mokymo teikėjui, pasitelktam teikėjui perduoda kompetencijų, siekiant kvalifikacijos, teorinės dalies (žinių) vertinimo testo rezultatų protokolą. Testo rezultatai įforminami Profesinio mokymo teikėjo ar pasitelkto teikėjo parengtu mokymosi grupės testo vertinimų protokolu. Parengtame mokymosi grupės testo vertinimų protokole nurodomi vertinime dalyvaujančių asmenų vardai ir pavardės, asmens kodai, profesinio mokymo teikėjo, užregistravusio asmenį kompetencijų vertinimui, pavadinimas, profesinio mokymo programa ir jos valstybinis kodas, kvalifikacijos pavadinimas ir jos valstybinis kodas, teorinės dalies (žinių) testo įvertinimai. Kiekvienai vertinamai grupei parengiamas atskiras mokymosi grupės testo vertinimų protokolas.“
13. Pakeičiu 32 punktą ir jį išdėstau taip:
„32. Vietoje, kurioje vykdomas praktinės dalies (gebėjimų) vertinimas pagal profesinio mokymo teikėjo ar pasitelkto teikėjo pasirenkamą praktinių gebėjimų demonstravimo užduotį, turi būti paruoštos užduočiai atlikti reikalingos priemonės ir medžiagos. Vertinime dalyvaujantis asmuo ar profesinio mokymo teikėjas, registravęs jį kompetencijų vertinimui (jei, atliekant užduotis, speciali darbo apranga yra būtina), turi pasirūpinti užduočiai atlikti reikalingais darbo drabužiais.“
14. Pakeičiu 34 punktą ir jį išdėstau taip:
„34. Praktinės dalies (gebėjimų) užduočiai vertinti pasitelktas teikėjas, profesinio mokymo teikėjas sudaro vertinimo komisiją iš ne mažiau kaip 3 vertintojų:
34.1. ne daugiau kaip 2 profesijos mokytojų (nemokiusių vertinamų asmenų ir turinčių ne mažiau kaip 2 metų profesinio mokymo patirties atitinkamoje švietimo srityje) ir ne mažiau kaip 1 akredituotos kompetencijų vertinimo institucijos deleguoto vertintojo;
15. Pakeičiu 36 punktą ir jį išdėstau taip:
„36. Jei vertinimo komisijos narys yra asmens, dalyvaujančio įgytų kompetencijų vertinime, sutuoktinis, artimas giminaitis ar asmuo, susijęs svainystės ryšiais, arba yra kitokių aplinkybių, galinčių kelti abejonių dėl nešališkumo vertinant asmenis, vertinimo komisijos narys privalo apie tai informuoti pasitelktą teikėją ar profesinio mokymo teikėją ir nusišalinti nuo kompetencijų vertinimo.“
16. Pakeičiu 40 punktą ir jį išdėstau taip:
„40. Pasibaigus praktinės dalies (gebėjimų) vertinimui ir vertinimo komisijai priėmus Aprašo 11 punkte nurodytas išvadas, jos pirmininkas pasitelktam teikėjui arba profesinio mokymo teikėjui perduoda mokinių darbų įvertinimus, kurie yra įforminami profesinio mokymo teikėjo ar pasitelkto teikėjo parengtu mokymosi grupės praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo protokolu. Mokymosi grupės praktinės dalies (gebėjimų) vertinimo protokole pagal mokymosi grupes nurodomi vertinime dalyvaujančių asmenų vardai ir pavardės, asmens kodai, profesinio mokymo teikėjo, užregistravusio asmenį kompetencijų vertinimui, pavadinimas, profesinio mokymo programa ir jos valstybinis kodas, kvalifikacijos pavadinimas ir jos valstybinis kodas, praktinių gebėjimų demonstravimo užduoties įvertinimai bei vertinimo išvados. Kiekvienai vertinamai grupei parengiamas atskiras protokolas.“
17. Pakeičiu 41.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
18. Pakeičiu 41.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
19. Pakeičiu 42 punktą ir jį išdėstau taip:
„42. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, kuris kartu su prašymu profesinio mokymo teikėjui, pasitelktam teikėjui pateikė dokumentus, pagrindžiančius poreikį pritaikyti kompetencijų vertinimą, kompetencijų vertinimo testo ir praktinių gebėjimų demonstravimo užduoties atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko, laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios, o asmeniui, turinčiam kompleksinį sutrikimą arba labai žymų sutrikimo laipsnį, – iki 50 procentų nustatyto laiko.“
20. Pakeičiu 43 punktą ir jį išdėstau taip:
„43. Jei kompetencijų vertinime norintis dalyvauti asmuo yra užsienietis, nemokantis valstybinės kalbos, teorinės dalies (žinių) vertinimo testą jis atlieka dalyvaujant vertėjui, išskyrus atvejus, kai, atsižvelgus į valstybės galimybes, klausimų banke atitinkamai kvalifikacijai yra paruoštas teorinės dalies (žinių) vertinimo testas užsienio kalba. Praktinės dalies (gebėjimų) vertinime gali būti samdomas vertėjas, jei vertinimo komisijos nariai negali kalbėti vertinamajam suprantama kalba. Vertėją samdo ir su tuo susijusias išlaidas apmoka kompetencijų vertinime dalyvaujantis asmuo arba juridinis asmuo, siunčiantis asmenį dalyvauti jo įgytų kompetencijų vertinime. Parengtame teorinės dalies (žinių) vertinimo testo vertinimų protokole papildomai nurodoma kompetencijų vertinimo eigos kalba.“
21. Pakeičiu 49 punktą ir jį išdėstau taip:
„49. Kompetencijų vertinimas profesinio mokymo teikėjo arba pasitelkto teikėjo vadovo įsakymu gali būti atidedamas, iki kol išnyks aplinkybės, dėl kurių vertinimas buvo atidėtas. Išnykus šioms aplinkybėms, asmuo prašymą dalyvauti kompetencijų vertinime teikia artimiausiam kompetencijų vertinimo tvarkaraštyje nustatytam laikui, bet ne ankstesniam nei po 30 dienų.“
22. Pakeičiu 50 punktą ir jį išdėstau taip:
23. Pakeičiu 51 punktą ir jį išdėstau taip:
24. Pakeičiu 52 punktą ir jį išdėstau taip:
„52. Apeliaciją dėl kompetencijų įvertinimo taškų, balų, dėl kompetencijų vertinimo tvarkos pažeidimo (išskyrus apeliacinius skundus dėl vertintojų veiksmų ir etikos) asmuo, dalyvavęs kompetencijų vertinime, gali pateikti profesinio mokymo teikėjo ar pasitelkto teikėjo vadovui per 2 darbo dienas nuo kompetencijų vertinimo rezultatų paskelbimo dienos. Dėl to paties pagrindo apeliacija gali būti teikiama tik vieną kartą. Atsakingas asmuo Kvalifikacijų tvarkymo institucijos elektroninėje svetainėje užpildo apeliacijų teikimo formą.“
25. Pakeičiu 53 punktą ir jį išdėstau taip:
„53. Apeliacinė komisija per 5 darbo dienas nuo apeliacijos pateikimo dienos peržiūri apeliuojamą pažeidimą ir priima sprendimą dėl galutinio kompetencijų įvertinimo. Su apeliacinės komisijos priimtu sprendimu, kuris įforminamas protokolu, asmuo, dalyvavęs kompetencijų vertinime supažindinamas pasirašytinai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po sprendimo priėmimo. Tais atvejais, kai apeliacijai išnagrinėti ir sprendimui dėl galutinio kompetencijų įvertinimo priimti reikia daugiau laiko, nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas dar 10 darbo dienų.“
26. Pakeičiu 54.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
27. Pakeičiu 58 punktą ir jį išdėstau taip:
„58. Asmuo, kurio kompetencijų teorinės (žinių) dalies vertinimo išvada yra „neišlaikyta“ arba galutinis praktinės (gebėjimų) dalies vertinimas yra nepatenkinamas, gali dalyvauti pakartotiniame kompetencijų vertinime, jei:
58.1. per 3 dienas nuo kompetencijų vertinimo rezultatų paskelbimo dienos pateikė prašymą dalyvauti pakartotiniame kompetencijų vertinime jo kompetencijų vertinimą organizuojančiam profesinio mokymo teikėjui ar pasitelktam teikėjui;
58.2. gavęs prašymą, profesinio mokymo teikėjas, pasitelktas teikėjas įregistravo asmenį kitam tvarkaraštyje numatytam, tačiau ne ankstesniam nei po 30 dienų (išskyrus Motorinių transporto priemonių kroviniams bei keleiviams vežti vairuotojų mokymo programų mokinius, kurie pakartotiniame vertinime gali dalyvauti ne anksčiau nei po 2 savaičių) asmens pretenduojamos kvalifikacijos kompetencijų vertinimo laikui.“
28. Papildau 581–58⁵ punktais:
„58¹. Asmuo, kurio kompetencijų teorinės (žinių) dalies vertinimo išvada yra „neišlaikyta“ arba galutinis praktinės (gebėjimų) dalies vertinimas yra nepatenkinamas, gali dalyvauti pakartotiniame kompetencijų vertinime, kai pagal atitinkamą kompetencijų vertinimo tvarkaraštį numatytas kitas kompetencijų vertinimas, su tuo susijusias išlaidas apmokėdamas savo lėšomis.
58². Asmuo, kuris yra pabaigęs pirminio profesinio mokymo programą ir pirmajame pakartotiniame kompetencijų vertinime pretenduoja dalyvauti per 60 dienų nuo kompetencijų vertinimo rezultatų paskelbimo dienos, neišregistruojamas iš Mokinių registro.
58³. Asmuo, kuris yra pabaigęs pirminio profesinio mokymo programą ir pretenduoja dalyvauti antrajame ar kituose pakartotiniuose kompetencijų vertinimuose, pakartotiniam vertinimui į Mokinių registrą naujai įregistruojamas Aprašo 19 punkte nustatyta tvarka.
58⁴. Asmuo, kuris yra pabaigęs tęstinio profesinio mokymo programą ar įvairiais savišvietos būdais įgijęs kompetencijas, gali dalyvauti pakartotiniuose kompetencijų vertinimuose, kai yra atlikti Aprašo 58.1 ir 58.2 papunkčiuose nustatyti veiksmai ir profesinio mokymo teikėjas, pasitelktas teikėjas naujai įregistravo jį į Mokinių registrą.