Suvestinė redakcija nuo 2018-06-01
Įsakymas paskelbtas: TAR 2016-04-21, i. k. 2016-10178
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centrO veiklos aprašo patvirtinimo
2016 m. balandžio 21 d. Nr. V-367
Vilnius
Siekdama įgyvendinti Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“, 23.3 papunktį,
t v i r t i n u Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro
2016 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V-367
(Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. gegužės 31 d. Nr. V-534 redakcija)
GAMTOS MOKSLŲ, TECHNOLOGIJŲ, INŽINERIJOS, MATEMATIKOS TYRIMŲ
ATVIROS PRIEIGOS CENTRO VEIKLOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centro veiklos apraše (toliau – Aprašas) nustatomi gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centrų (toliau – centrai) veiklos tikslai, uždaviniai, kūrimas ir koordinavimas, veiklos ir finansavimas.
2. Centrai kuriami, vadovaujantis atvirumo, aktualumo apskrities teritorijai ir šalies tvariajai plėtrai, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų ir kūrybiškumo ugdymo (STEAM – angl. Science, Technology, Engineering, Art (creative activities), Mathematics) (toliau – STEAM) integralumo ir sistemiškumo principais. Centrai kuriami, atsižvelgiant į Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“, Valstybinėje švietimo 2013–2022 metų strategijoje iškeltus iššūkius, atliepiant būtinybę jau mokykloje skatinti inovacijų kultūrą, ugdyti mokinių kūrybiškumą, iniciatyvumą ir verslumą, kompetencijas STEAM srityse, teikiant visas ugdymo pakopas apimančią valstybės paramą STEAM sričių plėtotei.
3. Centrai kuriami, įgyvendinant Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos priemones, siekiant sukurti bendrą, bendradarbiavimo principu veikiantį STEAM atviros prieigos centrų tinklą, kurį sudaro metodiniai centrai (toliau ̶ Metodiniai centrai) ir regioniniai centrai (toliau ̶ Regioniniai centrai).
II SKYRIUS
CENTRŲ VEIKLOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
5. Centrų veiklos tikslai:
5.1. ugdyti mokinius kaip ateities STEAM mokslų sričių tyrėjus, inovacijų kūrėjus ir diegėjus, naujų aukštos pridėtinės vertės produktų bei paslaugų kūrėjus ir gamintojus, stiprinant dalykines ir tarpdalykines, kūrybiškumo, iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės kompetencijas, reikalingas jų sėkmingai profesinei karjerai;
5.2. ugdyti mokinių kompetencijas, gerinti pasiekimus ir stiprinti praktinius gebėjimus STEAM mokslų srityse;
5.3. ugdyti inovacijų kultūrą, skatinant mokinių ir visuomenės domėjimąsi STEAM mokslų naujausiais išradimais, su jais susijusių pramonės šakų pasiekimais bei vystymo galimybėmis Lietuvoje ir pasaulyje;
6. Centrų veiklos uždaviniai:
6.1. skatinti mokinių domėjimąsi ir pasirengimą mokytis ar studijuoti STEAM mokslų srityse, sukurti sąlygas gerinti ugdymo(si) kokybę;
6.2. ugdyti mokinių bendrosiose programose numatytas kompetencijas tyrimų ir techninės kūrybos srityse;
6.3. sukurti STEAM tiriamosios veiklos ir techninės kūrybos mokomąsias aplinkas, kurios būtų aprūpintos šiuolaikinėmis technologijomis ir būtų viešai prieinamos;
III SKYRIUS
Centrų KŪRIMAS ir koordinavimas
7. Metodiniai centrai kuriami Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestuose, Regioniniai centrai ̶ Alytaus, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos apskričių teritorijose, vadovaujantis STEAM atviros prieigos centro veiklos organizavimo ir įrengimo rekomendacijomis (Aprašo 1 priedas):
7.1. Metodinius centrus kuria mokslo ir studijų institucijos, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – Ministerija) įgaliotos įstaigos, dalyvauja kuriant – savivaldybių institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės ir kt.;
7.2. Regioninius centrus kuria savivaldybių institucijos, dalyvauja kuriant – kitos apskrities teritorijos savivaldybių institucijos, mokslo ir studijų institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės ir kt.;
8. Centrą ketinančios kurti Šalys susitaria dėl savo įsipareigojimų, centro veiklos koordinavimo ir sprendimą įformina, pasirašydamos Bendradarbiavimo sutartį (toliau – Bendradarbiavimo sutartis).
9. Šalys Bendradarbiavimo sutartyje sutaria dėl šių nuostatų:
9.2. prisidėti prie centro žmogiškųjų išteklių išlaikymo, skiriant lėšas darbuotojų etatams išlaikyti;
9.3. pagal galimybes užtikrinti savo teritorijoje gyvenančių mokinių vežimą transportu ir bendradarbiauti su tos apskrities teritorijos savivaldybių administracijomis, organizuojant mokinių vežimą į centrą ir iš centro namo;
9.4. padėti centrui vykdyti tikslinio mokytojų kompetencijų tobulinimo ir mokinių profesinio orientavimo veiklas, rengti viešus renginius mokiniams ir visuomenei;
9.5. pagal poreikius ir galimybes centro veikloms įgyvendinti naudoti ir kitą Šalių turimą mokslinę ir mokomąją įrangą;
9.6. į Centro veiklas įtraukti Šalių mokytojus, kitus pedagoginius darbuotojus, mokslininkus ir kitus tyrėjus bei studentus;
9.9. pagal savo kompetenciją ir galimybes bendradarbiauti su kitomis STEAM veiklas įgyvendinančiomis įstaigomis šalyje ir užsienyje;
10. Regioninio centro Bendradarbiavimo sutartyje tarp Šalių papildomai susitariama dėl Regioniniam centrui atstovaujančios šalies, kuri įgaliojama koordinuoti Regioninio centro kūrimą apskrities teritorijoje ir dalyvauti partnerio teisėmis 2014–2020 metų laikotarpio Europos Sąjungos fondų lėšomis finansuojamo projekto veiklose.
11. Kuriant Regioninį centrą, neatsiejama Bendradarbiavimo sutarties dalis – su Ministerija raštu suderintas Regioninio STEAM atviros prieigos centro kūrimo pagrindimas (Aprašo 2 priedas).
12. Ministerija centrų kūrimą remia, skirdama lėšas:
12.1. Metodiniams centrams pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 1 prioriteto „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų skatinimas“ 01.1.1-CPVA-V-701 priemonę „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų raidos infrastruktūros plėtra ir integracija į europines infrastruktūras“;
13. Kiekviename centre, remiantis STEAM atviros prieigos centro veiklos organizavimo ir įrengimo rekomendacijomis (Aprašo 1 priedas), įrengiamos šios laboratorijos:
13.2. specializuota laboratorija ̶ atliepianti konkrečios apskrities teritorijos specifiką (mokslo, technologijų ar verslo tendenciją);
13.3. Metodiniuose centruose įrengiamos laboratorijos aprūpinamos standartinės laboratorinės įrangos komplektą papildančia įranga (toliau – papildoma laboratorinė įranga), sudarančia sąlygas atlikti sudėtingesnius laboratorinius darbus, eksperimentus. Papildomos laboratorinės įrangos apimtys sudaro iki 20 procentų laboratorinei įrangai įsigyti skiriamos lėšų sumos. Papildomą laboratorinę įrangą pasirenka Metodinius centrus kuriančios Šalys.
14. Siekiant užtikrinti kolegialią ir veiksmingą centrų veiklą bei centrų tarpusavio dermę, sudaroma STEAM centrų koordinavimo taryba (toliau – koordinavimo taryba) iš Metodinių ir Regioninių centrų, Ministerijos ir kitų suinteresuotų institucijų deleguotų atstovų. Koordinavimo tarybos sudėtį tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
IV SKYRIUS
CENTRŲ VEIKLOS
15. Metodiniai centrai vykdo šias veiklas:
15.1. vadovaudamiesi bendrosiomis ugdymo programomis, rengia centruose vykdomas programas, metodinę medžiagą;
15.2. rengia STEAM dalykų neformalaus ugdymo programas visoms skirtingų gebėjimų mokinių grupėms, kartu užtikrina galimybes veiklose dalyvauti motyvaciją ir ypatingus gebėjimus turintiems mokiniams, rengia mokinius Lietuvos ir tarptautiniams konkursams, olimpiadoms;
15.3. įgyvendina parengtas programas, užtikrina jų atnaujinimą bei tobulinimą ir prireikus konsultuoja rengiant ir derina Regioninių centrų parengtus tiriamųjų darbų aprašus;
15.4. užtikrina apskrities teritorijos (pagal galimybes – ir visos šalies) visų mokinių galimybes dalyvauti formaliojo ugdymo veiklose ir visos šalies mokinių galimybes pasirinktinai dalyvauti išskirtinėse neformaliojo ugdymo veiklose;
15.5. teikia metodinę pagalbą Regioniniams centrams, vykdo Regioninių centrų darbuotojų kompetencijų tobulinimą;
15.6. vykdo apskrities teritorijos mokyklų mokytojų kompetencijų tobulinimą ir konsultavimą, vykdo kitų regionų mokytojų kompetencijų tobulinimą, atsižvelgiant į poreikį, galimybes ir specializuotos laboratorijos tematiką;
15.8. organizuoja nacionalinius ir tarptautinius STEAM renginius, į kuriuos aktyviai įtraukia ir Regioninius centrus;
15.9. vykdo STEAM srities mokslinius tyrimus aktualiomis švietimo srities temomis, užtikrina rezultatų sklaidą;
15.10. inicijuoja centrų įsitraukimą į tarptautinius bendradarbiavimo STEAM srityje tinklus, nacionalinę ir tarptautinę projektinę veiklą;
16. Regioniniai centrai vykdo šias veiklas:
16.1. užtikrindami savo apskrities teritorijos visų mokinių galimybes dalyvauti centro veiklose, vykdo formaliojo ir neformaliojo ugdymo veiklas;
16.3. vadovaudamiesi bendrosiomis ugdymo programomis, metodine medžiaga, rengia centruose vykdomų tiriamųjų darbų aprašus, kuriuos prireikus derina su Metodiniais centrais;
V SKYRIUS
CENTRŲ FINANSAVIMAS
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. V-534, 2018-05-31, paskelbta TAR 2018-05-31, i. k. 2018-08848
Dėl švietimo ir mokslo ministro 2016 m. balandžio 21 d. įsakymo Nr. V-367 „Dėl Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo